Evenwichtig kind kan beter leren Schilderen is een beetje liegen Titanic-achtige beelden in roestbruin lezers schrijven Mosselzaad Staking Anders denken kunst cultuur Een klacht over de overheid? Weten of de Nationale ombudsman u kan helpen? m k J wèèmêw -Sa donderdag 16 mei 2002 Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versch nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietiki beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Overq» weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Na alle berichtgeving in diverse kranten van de laatste weken betreffende natuur en vogelpo pulaties in de Waddenzee kan ik niet anders concluderen dan dat de zogenaamde natuurbescher mers er een machtspel van ma ken Dat alles onder de dekman tel van liefde voor de natuur, waar vissers geen oog voor zou den hebben. Niets is minder waar In de bijna 20 jaar dat ik in de mosseik week werkzaam ben, zijn er in de Waddenzee door de mossel- en kokkelsector alleen maar vangstgebieden ingele verd. Grotendeels ten faveure van vogels die in dit gebied steeds beter gedijen. Op het ogenblik maakt de Waddenver eniging het de mosselkwekers onmogelijk om op mosselzaad te vissen. Van oudsher gebeurt de zaadvisserij in mei om het mos- selbroed vervolgens één of twee jaar later als consumptiemosse len te oogsten. Volgens de be zwaarmakers tegen de zaadvis serij, zou nu gaan vissen de eidereendenstand schade toe brengen, terwijl de vissers het zaad alleen van de vrije gronden naar de kweekpercelen willen overbrengen, en tevens ruimte creëren voor een mogelijke nieuwe broed val. Met zo'n roya le voorraad schelpdieren in de Waddenzee, maken de Wadden vereniging en Vogelbescher ming Nederland zich momen teel onbeschaamd belachelijk. Bovendien smullen eidereenden ook volop mee uit de ruif van zeesterren, krabben, enz. Wan neer het blokkeren van zaadvis- campagne's zich herhaald is de mosselvisserij en mosselhandel ten dode opgeschreven. Als onze doorgeslagen 'natuurvrienden' zich wat meer in de natuurspa- rende methode van mossels vis sen zouden verdiepen, zou men zich minder uitsloven om een bedrijfstak om zeep te helpen. Jst de Ronde a/b YE 56 Deltastraat 4 Bruinis se In uw artikel over de bouwsta- king (PZC, 06-05) bericht uwé héél eenzijdig; uitgebreid laa u een werkgever aan het woonl over die vervelende stakers die huizenkopers duperen. Norw maal gesproken is het zo dat wanneer je een zaak ver liest voor de rechtbank, je ook gerechtskosten dient te vol doen. De werkgevers hebben dit ver loren. Enten onrechte wordt het bereikte akkoord gebagatelli seerd. Ze hebben de staking on nodig lang laten duren door maanden niet te onderhandel® over een CAO als - de naar huh mening - onredelijke reistijden niet werden geschrapt. Veel bouwvakkers waren bang om te staken omdat hun werk gevers echt moeilijk waren. Ook waren er mensen die doorwerk ten omdat het financieel mdt kón zo iemand noemt nie mand een onderkruipervoor principiële antistakers was be grip. Echter, klaar als een klont dat indien de hele bouw plat gaat erbinnen dagen een princi peakkoord is. Personeel van bouwbednj! Suijkerbuik uit Roosendaa. (schrijft u) heeft niet gestaakt Duidelijk is dat zij er net als de werkgevers voor hebben ge zorgd dat het zo lang heeft ge duurd. Maar ze krijgen wel de zelfde CAO als zij die 7 weken tt- lang hebben moeten rondkomen van een uitkerinkje uit de sta kingskas, maar de 'goede' ver standhouding met hun 'baas prevaleerde boven een goede ar beidsovereenkomst door een dracht, en ze hoefden ook geen beschuldigingen te slikken als zouden zij tijdens de staking hebben bijgeklust Ik las ergens: verdachtmaking is onwettig. Staken is een recht. Gestaakt werk mag wettelijk niet worden aangeboden. E. den Heijer Ritthemsestraat 109 Oost-Souburg door Henk Postma Nederland is uit balans. Want hoe hebben we nu gisteren gestemd? Met ons verstand, zoals premier Wim Kok ons smeekte? 01' met onze emo ties? Een evenwichtig mens hoeft daar geen verschil tussen te maken. Die stemt met allebei. Ook als woede en agressie in het spel is, dan hoeft dat nog niet tol ontwrichting te leiden. Wie goed met dat soort emoties om kan gaan, zal beter presteren, met als gevolg dat de kansen ten goede keren. Op een aantal basisscholen in Neder land. waaronder de Holtkampschool in de Goese Polder, kan men dat van kindsaf leren. De samenleving is verhard. En dat merken ze op de basisschool. Daar ko men steeds meer kinderen met soci aal-emotionele problemen. Op de Goese Holtkampschool proberen ze daar al enkele jaren een antwoord op te geven. De school werkt met het Pro gramma Alternatieve Denkstrategie- en (PAD), ontwikkeld om de sociaal- emotionele groei van kinderen te sti muleren. In alle klassen van de school wordt met dit programma gewerkt, volgens directeur Hans Willemstein met on verwacht gunstige gevolgen voor de leerlingen, leerkrachten en de ouders. De Zeeuwse onderwijswereld is in middels bijzonder geïnteresseerd ge raakt. Zodanig dat een presentatie van het PAD-programma, tijdens de jaarlijkse Zeeuwse onderbouwdag voor beroepsopvoeders in de Hoge school Zeeland te Vlissingen, zoveel belangstelling trok dat er een extra workshop aan moest worden gewijd. Het PAD (voor de kinderen vertaald met: Proberen Anders te Denken) werd ontwikkeld aan de universiteit van Washington. In eerste instantie was het bedoeld voor dove en slecht horende kinderen. Al snel bleek dat de ideeën ook in het normale onderwijs toepasbaar zijn. Willemstein: „Willen kinderen zich later in de maatschap pij staande kunnen houden, en geluk kige mensen worden, dan moet je ze niet alleen leren te rekenen en te lezen, maar ook hoe ze goed om kunnen gaan met anderen en het eigen welbevin den." Eigenwaarde Hoe werkt het PAD? Leerkrachten ge ven ongeveer twee keer per week een PAD-les van een half uur, en stimule ren kinderen de daar opgedane kennis foto Willem Mieras maanden, zo'n veertig verschillende gevoelens worden behandeld, begin nend bij eenvoudige emoties zoals blij, verdrietig en boos, waarna de meer ingewikkelde gevoelens zoals jaloers, schuldig en trots aan bod ko men. In de lessen leren kinderen allerlei sig nalen kennen, waardoor ze die gevoe lens bij zichzelf en bij anderen kunnen herkennen. Ze leren hoe ze rekening kunnen houden met het standpunt van een ander, en waarom ze dat moe ten doen, welke invloed hun gedrag kan hebben op een ander, en op welke manier het gedrag van anderen hen kan beïnvloeden. Misschien dat heel Nederland daar op den duur wat van leert. Kinderen van de Holtkampschool in de Goese Polder met hun troeteldier en goede voorbeeld de schildpad. ven de andere kinderen, en de leer kracht aanwat voor positieve dingen hen bij het PAD-Kind zijn opgevallen. Schildpad Er zijn ook lessen in zelfbeheersing. Zo leren kinderen 'schildpadden': hun armen over elkaar te doen en diep adem te halen zodra ze zich boos of verdrietig voelen. Ze krijgen het ver haal over het kleine schildpad je te ho ren dat graag z'n best wil doen op school, maar bij wie het vaakmis gaat, omdat hij niet eerst rustig nadenkt. Op een dag raakt het diertje bevriend met een oude, wijze schildpad, die hem vertelt dat hij in z'n schild moet kruipen als hij nijdig of overstuur is. Daarbinnen is het rustig en veilig. Hij moet in zijn schild blijven tot hij ge kalmeerd is en rustig na kan denken. Als hij weer tot rust is gekomen en be dacht heeft wat hij nu het beste kan doen, kan hij uit z'n schild kruipen en het probleem proberen op te lossen. Het kleine schildpadje probeert het, en zijn vriendjes en de juf zijn blij ver rast. Een van de belangrijkste doelen van het PAD is de kinderen te leren zelf standig moeilijkheden op te lossen, en daarbij zowel met hun verstand als hun gevoel om te gaan. Dat gebeurt aan de hand van groepsdiscussies, lees- en schrijfopdrachten, rollen spellen, toneel, handenarbeid en ver halen. Er is er ook een programma waarin, verspreid over een aantal en vaardigheden op school voortdu rend te gebruiken. Óm de beurt zijn de leerlingen een week lang PAD-Kind. Het kind mag dan een week lang de leerkracht assisteren. Na afloop ge VLISSINGEN - De Wester- schelde moet voor de scheep vaart worden uitgediept. Om dit mogelijk te maken, ruimt Rijks waterstaat nu een fiks aantal scheepswrakken op. Vlissinger Henk Glerum raakte geboeid door de restanten van de verga ne schepen en heeft beelden van de wrakken in een reeks olie verfschilderijen vereeuwigd. foto Lex de Meester naar het opslagdepot kwamer. om naar een oude stoommachi ne te kijken die ze in die berg roest hadden opgemerkt. Ze hadden eigenhandig twee zitjes gemaakt tegenover die machine om zo op hun gemak naar dal mooie overblijfsel uit een voor bij tijdperk te kunnen turen.. Kijk, er is heel veel aandacht voor de VOC op dit moment. Dat was ongetwijfeld een mooie pe riode, maar het zóu leuk zijn als de meer recente zeevaartge schiedenis ook eens wat meer in de schijnwerpers werd gezet Er zullen stellig mensen zijn dit vinden dat die wrakken alleen maar een berg oud roest opleve ren. Ikzelf noem het een stukje scheepsbouw; en cultuurge schiedenis waar. zeker in eer. stad als Vlissingen met zijn rijke koopvaardij- en scheepsbouw- traditie, veel belangstelling voor bestaat." Tentoonstelling: Wrakstukken ut de Westerschelde, olieverfschilde rijen van Henk Glerum, in galetu Kunst'ique, Groenewoud 56, VUk singen. Van vandaag tot en met t- juni Opening zaterdag 15.30 uur Openingstijden: donderdag Uy' uur, vrijdag 11-20 uur, zaterdag 11-17 uur en op koopzondagm 13-17 uur. door Jan Dirk van Scheyen gewag van doet dat elke dag be gint met volle zakken, maar als het werk klaar is steeds met lege handen achterblijft, in tegen stelling tot vele andere beroe pen waar door arbeid juist din gen ontstaan of gecreëerd worden. Tentoonstelling t/m 29 mei in de Lu therse kerk. Molenstraat in Groede. Openingstijden, di. t/m za. van 13.00-17.00 uur naaimachientje, dat zich aan boord bevond van een begin twintigste eeuw gezonken schip dat met 650 gloednieuwe naai machines op weg was naar Bel gisch Kongo. Glerum exposeert zijn schilde rijen tot 22 juni in de Vlissingse galerie Kunst'ique. Hij vindt het doodzonde dat al het opge diepte materiaal het trieste lot ten deel valt op de schroothoop te belanden. ,,Ik laat onder meer restanten zien van het stoomtijdperk, zeg maar het begin van de Indu- Schilderij Ankerspil van Henk striële Revolutie", vertelt Gle rum. „Het zou zonde zijn als er niets werd bewaard van al die voorwerpen die nu en later op de zeebodem worden ontdekt. Er komen zelfs brieven boven wa ter." Nabestaanden Eigenaar Frank Bollebakker van Kunst'ique is het met Gle rum eens. „Elk gezonken schip heeft zijn eigen, Titanic-achtige verhaal dat niet alleen voor de overlevenden maar ook voor de nabestaanden van de verdron ken opvarenden waardevol is." Bollebakker meent dat de ten toonstelling van Glerum ook moet worden gezien als een po ging om de wrakkenlichtings- klus van Rijkswaterstaat onder de aandacht van een breder pu bliek te brengen. „Het is op dit moment de grootste scheeps- lichtingsoperatie ter wereld en dat gebeurt hier vlak voor onze neus. Dat is toch fascinerend?" Veel spullen uit de scheeps wrakken zijn, na tijdelijke op slag in de Vlissingse havens, in middels al afgevoerd en tot schroot verwerkt. Glerum: „Ik weet dat veel men sen dat jammer vinden. Ik ken zelfs twee mannen die speciaal Alles wat de aannemers in op dracht van Rijkswaterstaat bij de spectaculaire wrakkenrui- mingsoperatie aan roestig ma teriaal naar boven halen, wordt tot schroot verwerkt en gaat naar Hoogovens in IJmuiden. Daar wordt het materiaal om gesmolten voor hergebruik. Vlissinger Henk Glerum neemt regelmatig een kijkje in de de pots waar de door zeewater en tijd aangetaste restanten van de eens fier opstomende schepen zijn opgeslagen nadat de Wes- terscheldebodem ze - dikwijls vanonder een metersdikke laag zand - heeft prijsgegeven. De in 1943 in Yerseke geboren Gle rum. scheepswerktuigkundige bij de PSD, wordt geboeid door in zijn eigen woorden de 'unieke schatten' die in de scheeps wrakken worden aangetroffen. Naaimachine Daarom heeft Glerum besloten een aantal vondsten te vereeu wigen. De afgelopen twee jaar maakte hij een reeks olieverf schilderijen - bijna allemaal met een toepasselijke roestbrui ne grondtoon - waarop scheeps- onderdelen te zien zijn als een stuurketting, een pompset, een verhaalklamp, een roer, een an kerspil en een kettingbak. Hij schilderde ook een door aan- groeisels vervormd, met een dikke laag roest bedekt antiek Advertentie Bel 0800-33 55555 of kijk op www.nationaleombudsman.nl De Nationale ombudsman. Daar wordt u beter van en de overheid ook. door Anita Tournois GROEDE - „Stilstaande beel den, die iets te vertellen hebben en meestal gaan over iets anders dan de eerste aanblik laat zien." Zo typeert Marten Postma (Rot terdammer van geboorte maar woonachtig in Aardenburg) zijn werk. Het Vlaemsche Erfgoed houdt momenteel een expositie van zijn schilderijen in de Lu therse kerk in Groede. Postma volgde de Academie voor beeldende kunsten Miner va in Groningen. Hij legde exa men af in de vrije schilderkunst In de loop van de tijd heeft hij een eigen manier weten te vin den om zich uit te drukken. Schilderijen, vervaardigd op houten panelen, in ei tempera - een watervast opdrogende wa terverf, waarin eierdooier als bindmiddel wordt gebruikt - to nen dat Postma zijn materiaal beheerst. „Tempera is een uni versum naar zijn aard, zoals een cello of een zwaluw", vertelt de kunstenaar. „En schilderijen vormen een stil medium, dat je'. bijblijft en waarmee meer ge zegd kan worden dan met toe vallig ontstane plaatjes, zoals kiekjes. Schilderen is in dat op zicht de werkelijkheid een beet je liegen: je maakt een verband in je beeld dat er daarbuiten he lemaal niet is. Laat dingen weg of voegt iets toe." De menselijke figuur is domi nant aanwezig in zijn werken. Op treffende wijze wordt de ge moedstoestand van de uitge beelde personen weergegeven. In Wachten zien we een kalende man met een snor, een cactus op de voorgrond, de sjaal die vrij boven hem hangt. Troosteloos- en onzekerheid is duidelijk voelbaar gemaakt. Het meisje met de buitenbeugel en de bril, de gestalte weerspiegeld in een vitrine, geeft duidelijk blijk van haar ongenoegen de tijd te moe ten doorbrengen in het museum. Romantiek De kunstenaar vraagt zich ai'; What's a girl like you doing in a place like this? Mooi weergege ven is ook de momentopname •.vande relatie tussen een man en een vrouw in Schepen op de re de. De taferelen hebben iets me taforisch, beelden meer uit dan de werkelijkheid alleen. Door het speels aanvullen met de mo gelijke aanwezigheid van zaken of dingen krijgen ze een extra dimensie en komt een vleugje romantiek om de hoek kijken. Wereldbol Zoals in De Spaghettivreter - een portret van een etende man, een hamstert je, een soepterrine en sauskom op een gebloemd ta fellaken, wat bijna een stilleven wordt. Fraai is ook het portret van Sjors. geposteerd achter zijn toonbank met marmeren blad, een ambachtelijke slager uit IJzendijke. die tot op hoge leeftijd zijn zaak runde en stuk ken rechtstreeks van het opge hangen vlees sneed, volgens de kunstenaar. De Postbode is een zelfportret van Postma, die dit vak uitoefent naast zijn beel dend kunstenaarsschap. Geze ten voor de sorteervakken, op de voorgrond een wereldbol, een gedicht in zijn handen, dat over de postbode gaat. Waarin hij er. What's a girl like you doing in a place like this? van Marten Postma. foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 34