PZC In de rij voor yn baan bij de politie Hollandse grafiek van topkwaliteit Schilders maken zomer voelbaar in De Osseberg Examenkandidaten leren BOB kennen 12 ZLTO praat over biologische varkenshouderij Meer blauw kunst cultuur Diners woensdag 15 mei 2002 door Jacques Cats door Ab van derSluis VLISSINGEN - Bij alle Zeeuw se eindexamenkandidaten valt deze maand een BOB-minipos- ter in de bus. Het district Zee land van 3VO en het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zee land (ROVZ) willen met de Veel Succes Brief jongeren wijzen op de gevaren van alcohol in het verkeer. Om de eindexamen kandidaten snel te benaderen is gekozen voor een mini-poster. De BOB is degene die niet drinkt tijdens een avondje stappen. De Veel Succes Brief brengt de gevolgen van alcohol in het ver keer onder de aandacht. Jonge ren maken op deze manier kennis metBOB. Zij wordenuit- genodigd hun kennis over BOB te testen. Door deel te nemen aan de kennismakingsactie ma ken de eindexamenkandidaten kans op een cheque ter waarde van twintig euro per deelne mende school 3VO en het ROVZ denken dat er na het eindexamen en de feest jes die daarop losbarsten, veel alcohol wordt gedronken. „Daar is niets mis mee", stellen de twee organisaties, „als het maar niet leidt tot overmatig al coholgebruik en het vervoer veilig wordt geregeld." In ruim twaalf procent van het aantal verkeersongevallen in Zeeland is alcohol in het spel. Tussen 1997 en 1999 was sprake van een afname met name bij ongevallen met dodelijke af loop. In 1999 scoorde Zeeland voor het eerst beter dan het lan delijk gemiddelde. In 2000 nam het percentage weer toe. Zes procent van de Zeeuwse auto mobilisten zei in 1999 wel eens onder invloed te rij denHet per centage mensen dat in Zeeland staande wordt gehouden me; drank op bedroeg in 2000 iets meer dan drie procent, Lande lijk lag dat gemiddelde op 4, procent. Volgens 3VO en het ROVZ is het gevaar dat jongeren onder in- vloed rijden reëel. Hoewel zii over het algemeen betere af spraken maken en minder onder invloed rijden, lopen zij een veel groter risico bij ongevallen be trokken te raken, waarbij alco hol in het spel is. Dat heeft vol gens beide vervoersorganisaties te maken met het feit dat zij on ervaren zijn in het verkeer en him gedrag verandert door drankgebruik. GOES - De Zuidelijke Land-en Tuinbouw Organisatie houdt woensdag 22 mei een bijeen komst over de biologische var kenshouderij. Dat gebeurt voor de leden vat de vakgroep varkenshouden; Zeeland en het westen var Noord-Brabant. E. de Boer, di recteur van de Groene Weg (Du- meco) gaat in op de voorwaar den in afzetcontracten en dt marktontwikkelingen. J. Kampshof van de Diens: Landbouwvoorlichting belicht de kostprijsontwikkeling es biologisch varkenshouder P, van Leeuwen vertelt over zijn ervaringen. De bijeenkomst wordt gehouden in hotel Bra bant te Breda en begint om 20.00 uur. Er zijn in Nederland veel meer agenten nodig. Politieke voor mannen hebben, in hun streven om bij de kiezers in de gunst te komen, in de afgelopen weken tegen elkaar lopen opbieden: 5000, 8000, 10.000. Alleen Pim Fortuyn vond dat de politie er qua bezetting warm genoeg bijzit. Dat ze bij de politie niet aan bepaalde za ken toekomen, ligt aan een verkeerde inzet van mensen, meende deze politi cus. Laat de administratieve afhan deling aan datatypistes over, vond Fortuyn, dan kunnen de agenten de straat op. In tegenstelling tot veel andere korp sen lijkt het in Zeeland geen probleem om de vele vacatures bij de politie ver vuld te krijgen. De kandidaten staan in de rij om bij de politie te komen. Het loopt storm bij een informatiebij eenkomst in Middelburg, over tien ba- nen die te vergeven zi j nIn hotel Arne- ville moet de tussenwand van een vergaderzaal terzijde worden gescho ven om de grote toeloop aan te kun nen. Politievoorlichter J. van Mourick wrijft zich vergenoegd in de handen: „Een volle bak". Districtschef J. Da lebout houdt het even later zijn ge hoor voor: „De grote opkomst symbo liseert dat wij een goede werkgever zijn." De stoelen zijn hoofdzakelijk bezet door jongelui met uiteenlopende ver wachtingen. „Ik deed de opleiding maatschappelijk werk, maar dat vond ik eigenlijk niks", vertelt Jolanda Malj aars uit Kloetinge. Zij ziet het po litiewerk als een uitdaging. „Afwisse ling, veel met mensen bezig zijn. Het liefst op straat. En uiteindelijk bij de recherche." D anion Hoppenes uit Vlissingen wil bij de politie graag 'iets met hondjes' gaan doen. Op straat actief zijn of bin nen achter het bureau, het maakt As- Kunsthandel Laurentius exposeert Romantische prentkunst uit achttiende eeuw door Ernst Jan Rozendaal Advertentie Ook voor z'n tweetjes Noordweg 43, Oostkapelji tel. 0118-591223 www.greenwhite.nl MIDDELBURG - De Roman tiek is in de Nederlandse prent kunst niet uit de lucht komen vallen. In de loop van de acht tiende eeuw begonnen grafische kunstenaars, teruggrijpend op de bloeitijd van de Nederlandse kunst in de zeventiende eeuw, zich te ontworstelen aan de op Frankrijk geïnspireerde stijve prentkunst. Hoe dat via zeven- tiende-eeuws aandoende land- schapsprenten leidde tot de eer ste Romantische voorstellingen, is te zien op de expositie Grafiek in Nederland 1750-1830 bij kunsthandel Laurentius in Middelburg. De periode is niet lukraak geko zen. Halverwege de achttiende eeuw waren de kunstenaars de strenge grafiek zat die alom werd vervaardigd onder invloed van de in Amsterdam werkende Fransman Bernard Picart le Ro- main. „De Fransen waren aan het begin van de achttiende eeuw het land uitgejaagd, maar hun cultuur had wel overwon nen", verklaart kunsthandelaar Theo Laurentius. Boeken wer den geïllustreerd met klassieke taferelen, in strenge kaders en met langs een lineaal getrokken zonnestralen. In 1768 begon Jacob Cats (1741- 1799) kleine etsen te maken van Hollandse landschappen in een stijl die teruggreep op het werk van Jacob van Ruysdael. In Hui ze 's Hertogenbosch, waar kunsthandel Laurentius is ge vestigd, is een serie van zes landschappen uit dat jaar te zien (formaat 6,9 bij 8,8 centi meter). Deze serie markeert het begin van een hernieuwde be langstelling voor het eigen Hol landse landschap. Vooral in en rond Haarlem werd dat opge pikt. Het maken van land- schapsprenten maakte daar school, met als uiteindelijk re sultaat de latere negentiende- eeuwse decadente landschaps kunst. „Eerst probeerden de kunstenaars nog echt regen uit te beelden", verklaart Laurenti us. „Op een gegeven moment kreeg je ijslandschappen waar je het warm van kreeg." De expositie Grafiek in Neder land 1750-1830 toont die ont wikkeling van een teruggrijpen op de Hollandse landschaps kunst van de zeventiende eeuw naar de eerste Romantische ta ferelen. Kunstenaars als Her- lichaamslengte geen rol van betekenis speelt om tot de sterke arm te kunnen toetreden. „Die lengte-eis is al tien jaar geleden afgeschaft", meldt R. Stouthandel die zich bij het Zeeuwse korps met de opleiding bezig houdt. „Want waarom zou iemand van 1,60 meter geen goede politieagent kunnen zijn en iemand van 1,80 meter wel." Vroeger heette het dat je een bepaalde fysieke kracht moest bezitten en een imposante verschijning diende te zijn om respect te kunnnen afdwingen. Stouthandel: „De kracht ligt veel meer in de houding die je aanneemt. Het belangrijkste wapen van een agent is toch zijn mond." In het verleden werd er in de opleiding veel waarde aan gehecht dat kandida- foto Dirk-Jan Gjeltema ten kennis zouden vergaren over wat de wetboeken vertellen. Als je die maar goed bestudeerde, kon je binnen anderhalf jaar uitgroeien tot een pri ma agent. Tegenwoordig duurt de op leiding drie jaar en ligt het accent veel meer op inzicht en vaardigheden. Niet alleen komt de vraag aan de orde hoe je een bon uitschrijft, maar ook hoe je een vader of moeder moet vertellen dat hun ki nd bij een aanrijding is ver ongelukt. Wie door de selectie wil ge raken, mag geen groezelig verleden hebben. Heb je op achtjarige leeftijd in de buurtsuper een rolletje drop ge pikt, dan wordt dat als een jeugdzon de beschouwd. „Maar het ligt anders als je gisteren bent veroordeeld voor het rijden onder invloed." Een Zeeuws landschap van Teunn, te zien in De Osseberg in Grijpskerke. foto Dirk-Jan Gjeltem; door Ernst Jan Rozendaal GRIJPSKERKE - Zomers licht en een mediterrane sfeer domi neren de expositie die op het ogenblik te bezichtigen is in boerderijgalerie De Osseberg in Grijpskerke (dichtbij Sint Lau rens). Op verschillende manie ren hebben Esther Meulblok, Teunn en Onno Boerwinkel de lichtval gevangen op hun schil derijen en tekeningen. Vlaming Etienne Dewulf voegt daaraan keramische objecten toe die in vloeden verraden van primitie ve culturen, onder meer uit Mexico en Peru. Het sleutelwerk van de exposi tie is het ruim drie meter brede schilderij (een doorlopend drie luik) 'September in Zeeland' van Teun Nijkamp - kortweg Teunn - uit Kats. Het is een weergave van de zachte nazo mersfeer in het Zeeuwse land schap, met op de voorgrond een omgeploegde akker, een prach tige lichtval op een dijkje en een lucht die onweer aankondigt. Het subtiel geschilderde tafe reel is op een niet direct aanwijsbare manier magisch- realistisch. Er gebeurt niets on gerijmds, maar het magische zit 'm in de sfeer en de kunstenaar heeft dat voelbaar weten te ma ken voor eenieder die het schil derij bekijkt. D oor zij n formaat en perfectie is 'September in Zeeland' het op vallendste werk van de exposi tie in De Osseberg, maar het is een sleutelwerk omdat verschil lende thematische lijnen erin samenkomen. Op de tentoon stelling hangen zes grote schil derijen van bananenbladeren die Teunn heeft gemaakt samen met Esther Meulblok uit 's-Heer Arendskerke. Haar solobijdra- ge aan de expositie zijn twee ontwapenende kinderportret ten. Vanaf 1995 is Meulblok in de leer bij Teunn en inmiddels werkt ze met hem samen. De lichtval is een belangrijk on derwerp op hun gezamenlijk ge schilderde 'Bananenbladeren'. Het is een blik van bovenaf op bananenbomen, vaak inge zoomd op het hart van de boom. De licht- en schaduwwerking van de elkaar in de felle zon overlappende bladeren is knap nageschilderd, maar nog in drukwekkender is de tropische warmte die in de weergave van het licht bijna tastbaar is ge worden. Uitsnede Doordat Meulblok en Teunn ge kozen hebben voor een uitsnede van de werkelijkheid - bladeren staan er vaak voor de helft op - neigen de voornamelijk in roze, rood en groen opgezette schilde rijen naar abstractie. De associ aties die ze oproepen met het vrouwelijk geslachtsdeel geeft de werken ook een erotische la- ding. Licht is wat de pastels van Boer winkel (Middelburg, 1950) ge meen hebben met Teunns 'September in Zeeland'. De Am sterdamse kunstenaar - zoon van een voormalig huisarts in Sint Laurens - is wel een neget tiende-eeuwer genoemd verdwaald is in het heden. Z| strand- en parktaferelen doe inderdaad denken aan het werl van schilders als Degas en noir, terwijl ze toch ook eig tijds zijn. Ietwat ironisch heei Boerwinkel oog voor het leze: van een krantje aan het strand of het kinderjurkje dat wee moet worden aangetrokken. Italië Als kind ging Boerwinkel eU jaar mee op vakantie in Italië Daaruit verklaart hij zijn be langstelling voor de sfeer et verzonkenheid van de lande rond de Middellandse zee. We 'Jour d'été, Jardin de Luxem bourg II' bekijkt, waant zichi' de wereld die Marcel Proud heeft beschreven. Net als Teun.' slaagt Boerwinkel erin een zo merse atmosfeer te vangen- zijn pastels, die wat verweert aandoen vanwege een special! techniek van over elkaar aange brachte en hier en daar wegge- schraapte krijtlagen. De keramische sculpturen var Dewulf maken de expositie al Niet zozeer omdat ze inhoude lijk kunnen worden verbond® met het werk van de schilders® de pasteltekenaar, maar voor* omdat ze in kleur en vorm ui stekend passen in de subtropi sche sfeer die is opgeroep® door het werk aan de wand. Expositie in galerie De Ossebcf 'j Grijpskerke, t/m 1 juni, ma t/m I sia Nyany uit Middelburg niet zoveel uit, als ze maar bij de politie kan ko men. De eveneens uit Middelburg afkom stige Björn de Hond is zeer gemoti veerd: „Ik heb ook wel eens in een vechtpartij gestaan en een auto-onge luk gehad. Als ik eraan mee kan wer ken om dat soort dingen te helpen voorkomen dan is dat heel goed voor de maatschappijHet liefst wil Björn bi] de recherche gaan werken. „Ie mand van mijn korfbalclub werkt bij die afdeling. De verhalen die hij ver telt spreken mij wel aan." Sprekend over de inhoud van het vak wil politiechef Dalebout in zijn voor lichtingspraatje niet moeilijk doen over handhaving van de rechtsorde en ondergeschiktheid aan het bevoegd gezag. „Boeven pakken en bekeurin gen uitdelen horen er zeker bij, maar de essentie is behulpzaam te zijn aan de samenleving en die leefbaar te ma ken en te houden." Dalebout maakt verder duidelijk dat er niet wordt ge zocht naar snelle jongens die op snelle motoren willen rijden. „Wij willen agenten hebben die zich het lot van mensen willen aantrekken." En wie kiest voor het grote geld kan beter naar een andere baan uitkijken. Oproerkraaiers Een reclamespotje op televisie waarin een ME-ertje in zakformaat het op zijn pony opneemt tegen een leger op roerkraaiers, doet vermoeden dat de foto Lex de Meester hij. „Dan zal blijken dat veel prenten van een volkomen in ternationale kwaliteit zijn, maar nog steeds onbekend." Hij wijst op een prent van Herma- nus van Brussel. „Daarin zit het optisch effect van een groot hoek. Alleen bestond in die tijd de fotografie nog niet. Hetzelfde geldt voor het effect van de tele lens of het panorama. Die kun stenaars kenden die effecten die wij nu automatisch met de foto grafie verbinden. Ze wisten de toeschouwer te neppen, zonder dat hij het in de gaten had. Dat leverde prachtige prenten op." Expositie: Grafiek in Nederland, 1750-1830, tot eind mei bijLauren tius Old Master Prints in Middel burg, open di t/m za van 10-17 uur. Veel belangstelling voor een voorlichtingsbijeenkomst van de politie Zeeland. Een prent van Jacob Cats, te zien op de expositie bij kunsthandel Laurentius in Middelburg. manus van Brussel (1763-1816), Hendrik Meyers (1737-1793), Anthonie van den Bosch (1763- 1838) en Cornelis Ploos van Am- stel (1726-1798) zijn met flink wat (mooie) werken vertegen woordigd. Het thema van de ex positie is bijzonder, betoogt Laurentius. „Deze hele groep wordt nooit genoemd als voor loper van de Romantische school. En het is natuurlijk niet zo dat die er van de ene op de an dere dag was. In feite laten wij met deze tentoonstelling zien wat voor braakliggend gebied dit is. Wij hebben er geen tijd voor dit helemaal in kaart te brengen, maar we hebben de Universiteit van Leiden, waar mee we veel contact hebben, er wel op gewezen dat dit een inte ressant onderwerp is voor nader onderzoek." Behalve over het ontstaan van de Romantiek als kunststijl in Nederland vertelt de tentoon stelling ook veel over de ontwik keling van verschillende druk technieken. Laurentius: „We hebben bewust gekozen voor het jaartal 1830 omdat we zo doende ook nog het werk van de eerste lithografen in Nederland kunnen laten zien. Daar zijn we best trots op, want dat is nog /ïooit beschreven." Hét streven van de achttiende en negentiende-eeuwse druk kunst was het zo dicht mogelijk benaderen van een echte teke ning. Met de litho werd dat mo gelijk. „Dat gebeurt met een krijtje op een geruwde steen", legt Laurentius uit. „Dan kom je veel dichter bij het uiterlijk van een echte tekening. Ploos van Amstel was daarin een top man." Over diens oeuvre heeft Laurentius in 1981 al eens een boek uitgegeven. Effecten Behalve puntgave etsen en li- thos toont Laurentius ook proefdrukken, of verschillende stadia van het drukproces, waardoor duidelijk wordt hoe kunstenaars bepaalde effecten bereikten. Met anderen werken Theo en zijn zoon Frans Laurentius aan een boek over hoogtepunten uit de achttiende-eeuwse Neder landse grafiek „Je zult niet we ten wat je dan ziet", voorspelt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 34