Jazz met rockgevoel Het wordt klimmen voor de hoge noten The Shavers blijven verbazen Met zes saxofoons moetje oppassen voor neuzeligheid 23 woensdag 15 mei 2002 Als het Jaszfestival Middelburg nog steeds een ouderwets imago heeft, is dat onterecht. Hoewel de oude stijl jazz nog steeds goed is vertegenwoordigd in het programma, wordt ook ruimte geboden aan progressieve, jonge jazzgroe- pen. Zoals dit jaar voornamelijk op het podium op het Koor kerkhof, vóór de deur van muziekcafé Desafinado, waar zaterdagmiddag het Haagse trio Sprinkhuizen Fennis Didderen het spits afbijt. De groep viert haar tienjarig bestaan met het uitbrengen van het (derde) album Hip Hip. Drummer Rob Sprinkhuizen, gitarist Rik Fennis en bassist Jo Didderen combineren daarop de virtuositeit van de jazz met het 'liedjesgevoel' en het hechte samenspel van de popmuziek. Zelf spreken ze van jazz met een rockgevoel. „De groep is ont staan toen ik examen deed op het conservatorium in Den Haag", vertelt Sprinkhuizen. „Ik kom niet uit de jazzhoek. Mijn belangstelling lag aanvan kelijk veel meer bij de popmu ziek, de new wave in het bijzon der. Ook al drum ik zelf, toch ben ik een echte gitaarfanaat. Ik hou van j azz met een rauw rand- je. Maar dan geen fusion, want dat vind ik te gladjes. Voor mijn eindexamenproject leek het me aardig een groep samen te stel len waarin zowel een echte j azz- gitarist als een zeg maar scheur- gitarist uit de pop zou spelen. Die combinatie bleek moeilijk, omdat de ego's en de speelstijlen moeilijk bleken samen te gaan. Tot ik met Rik ging werken. Hij is een Stonesf an en een uitste kende jazzgitarist." Fennis is opgegroeid met de Beatles en de Rolling Stones. De popmuziek van de jaren zeven tig vindt hij geweldig, de jazz uit die tijd helemaal niet. „Ik wilde gitaarspelen. Om dat echt goed te lerenmoet je naar het conser vatorium. In eerste instantie wist ik niet waar ik terecht kwam. 'Jongens, jongens, hier moet eens wat gebeuren', dacht ik. Het was alleen maar jazz. Maar toen ik me daarin verdiep te, begon ik dat zo geweldig te vinden, dat de popmuziek een tijdje uit beeld raakte. Via Rob kwam ik daar weer mee in aan raking. Ik, als gitarist, moest van hem niet alleen een scheur- pedaaltje lenen, maar zelfs een gitaar, omdat je op die plank van mij helemaal niet met dis tortion kon spelen." Liedje Fennis bewondert gitaristen als Jim Hall, Carlos Santana en John Scofield, maar kopieert ze Sprinkhuizen Fennis Didderen spelen komend weekeinde tijdens het Jaszfestival in Middelburg. niet. „Ik pik van alles wat mee." Het kenmerkende van Sprink huizen Fennis Didderen is volgens de drummer dat de groep bij het musiceren altijd vanuit het liedje blijft denken. „Dat is een groot verschil met fusiongroepen die ook jazz en pop mixen. Fusion gaat vaak uit van een melodietje, soms heel kinderachtig, en aan de hand daarvan laten muzikanten ho ren hoe geweldig goed ze kun nen spelen. Wij zijn met zijn drieën en als collectief proberen we een liedje overeind te hou den. Als groep zijn we erg pop- gericht, terwijl we ritmisch wel de kant van de jazz opgaan." Tien jaar geleden werd SF&D een vreemde eend gevonden in zowel de bijt van de popmuziek als die van de jazz. Tegenwoor dig gaat dat veel beter, volgens Fennis en Sprinkhuizen omdat mensen niet meer liefhebbers zijn van één muziekstijl, maar uiteenlopende dingen weten te waarderen. „De poppodia zijn nog wat angstig om ons te boe ken", verklaart Fennis. „Niet omdat ze zo'n mix aan stijlen niet aandurven, maar vooral omdat ze in dat genre het liefst heel bekende namen hebben." Met dertig optredens de komen de maanden en onder meer op namen voor de VPRO-radiozou de naamsbekendheid van SF&D wel eens aanzienlijk kunnen toenemen. Niet in het minst, omdat tijdens concerten alles op alles wordt gezet om het publiek te veroveren. „Veel jazzbandjes geven de indruk dat het ze geen reet interesseert wat het publiek van de muziek vindt zolang ze het zelf maar goed vinden", zegt Fennis. „Wij wil len wel onze eigen muziek spe len, maar we spelen om te win nen. Zelfs al hebben we heel goed gespeeld, als we niet het idee hebben dat we het publiek voor ons hebben gewonnen, schort er toch iets aan. Info: rikfennis@cs.com. Ernst Jan Rozendaal Sprinkhuizen Fennis Didde ren: zaterdag, podium Koor kerkhof Middelburg, 14.00 uur Het saxofoonsextet De Zes Winden komt minstens één keer in de twee jaar bij el kaar om te repeteren en op te treden. Afgelopen maandag startten de repetities voor de komende tournee die het gezel schap zaterdag naar de Grote Kerk in Veere brengt. De Zeeuwse saxofonist Dies le Due is sinds jaar en dag lid van dit internationale ensemble. In 1984 richtte baritonsaxofo nist Ad Peijnenburg 's werelds allereerste saxofoonsextet op. Tot die tijd was niemand op de gedachte gekomen om een en semble te formeren dat bestaat uit alle instrumenten van de saxofoonfamilie. De combina tie van sopranino-, sopraan-, alt-, tenor-, bariton- en bas saxofoon zórgt volgens Dies le Due voor een enigszins uni form geluid. „Alleen maar saxen, dat klinkt eigenlijk vrij neuzelig, we moeten er dus met z'n zessen voor zorgen dat we composities met zeer uitge sproken ideeën spelen." De werkwijze van de groep is bijzonder. Slechts één keer in de twee jaar is de groep een maand bij elkaar om een heel nieuw programma samen te stellen en te toeren. Het bete kent een week repeteren en drie weken optreden. Le Due: „Van tevoren krijgt iedereen de opdracht twee composities te schrijven. Tegenwoordig zijn dat helemaal uitgewerkte stukken. De tijd van de 'free jazz' hebben we wel gehad. Dat leverde in feite altijd de zelfde soort muziek op. Nu is vooral de combinatie van ge componeerde passages en im provisaties belangrijk." Het is bovendien een spannen de werkwijze, want op zondag avond voorafgaand aan de re- petitieweek heeft Le Due nog geen idee hoe het programma er uit zal gaan zien. „Naast mijn eigen twee stukken en een compositie die Andrew White, de tenorsaxofonist, al heeft op gestuurd, weet ik niet waar de anderen mee komen. Het is dan ook keihard werken. We repe teren vijf dagen lang acht uur per dag en aan het eind hebben we anderhalf uur muziek. Het spannendste is de laatste dag als je voor het eerst alles achter elkaar gaat spelen. Het bepa len van de goede volgorde van de stukken kan heel lastig zijn, de solo's moeten goed verdeeld worden en het geheel moet een interessant klanklandschap zijn. Soms moet er op het laat ste moment nog veel gebeuren Aan het eind van de week zal mijn rechterduim, de duim die de saxofoon draagt, wel weer zeer doen." Douwe Eisenga De Zes Winden: zaterdag, Grote Kerk Veere, 20.00 uur Het trio The Shavers: Cock de Jong, Johannes de Boom en Theo de Jong (vlnr). Aan het lichaam van Johan nes de Boom, de 53-jarige zanger van The Shavers, zou je een heel verhaal kunnen wij den. De van top tot teen geta toeëerde, driehonderd pond zware kolos, stijf door de reu matische gewrichten, is name lijk niet geheel vrij van een ex hibitionistische aanleg. The Shavers treden zaterdag op in De Piek in Vlissingen. Het trio uit Alkmaar blijft met zijn rudimentaire surfrock ie dere keer opnieuw het publiek verbazen, dan wel shockeren. Net als de onontkoombare De Boom zijn ook de herriebroe- ders Cock en Theo de Jong haast maniakale podiumbees ten. Met name slagwerker, of beter uitgedrukt houthakker, Theo mept er als een bezetene op los. Het muzikaal meest verantwoorde werk komt van gitarist Cock. Hij kan zijn in strument smerig laten rauzen, maar ook laten schitteren in een glasheldere surfrockstijl, zoals in Link Wray's instru mentaaltjes 'Mr. Guitar' en 'Rumble'. Reeds enige tijd ge niet het cocktail trio van de rock nationaal aanzien. Zo promootte Henk Westbroek de Alkmaarders op radio 3FM en verleende niemand minder dan Hans Dulfer zijn medewerking op het nummer 'Halvarine (Gatverdamme)', dat te horen is op de cd Poesiealbum. Die meezinger is zo pngeveer het lijflied van de band gewor den. Amateur-filosoof De Boom reageert daarin zijn on vrede af op alle halvarinemer- ken, dat door de fans met een luid 'Gatverdamme!wordt be zegeld. Maar de zanger mag ook graag uitwijden over de geneugten van het leven. De plastische wijze waarop hij 'Kussen', 'Jeuk' of 'Gulle dijen' bezingt, laat weinig aan de fantasie over. Zoals gezegd: voor de een gatverdamme, voor de ander onvervalst rockenter- tamment. Erik Krebbers The Shavers, zaterdag, De Piek Vlissingen, 22.00 uur De dakpannofoon, het zin gend paard, de volkswa- genharp en de riolofoon lijken namen van bouwsels ontspro ten aan het brein van Guust Flater. Toch bestaan deze in strumenten echt. Aanstaande maandag biedt Nieuwe Muziek in Veere het concert van Kring van Hout. Vier gerenommeerde slagwerkers en de bedenker van dit alles, Martien Groene- veld, bespelen in de Grote Kerk vijf reuze-xylofoons. Groeneveld studeerde aan de kunstacademie in Amsterdam. Na een paar jaar bij de Dog troep te hebben gespeeld, vond hij zijn roeping. Hij bouwde in 1985 zijn eerste rechtopstaan de reuze-xylofoon. Het uit de kluiten gewassen instrument werd gevolgd door een keur aan andere klankobjecten, zo als de zeemachine en de mond- harmonicavlag. Visual Sound Art, zo noemt Groeneveld zijn werk, muziek voor het oog, kunst voor het oor. Volgens Groeneveld omschrij ven luisteraars de klank van een reuZe-xylofoon als warm. „Iedereen denkt dat de toetsen van mijn xylofoons hol zijn. Ze zijn echter van massief grenen. Het lijken wel spoorbielzen die klinken als marimba." Groeneveld denkt dat de in strumenten in de ruime akoes tiek van de Grote Kerk in Vee re goed tot hun recht komen. „De stukken die wij spelen zijn weliswaar gestructureerd, maar we zitten niet vast aan de nootjes. Zo kunnen we inspe len op de ruimte waar we spe len." De geluidskunstenaar wordt bijgestaan door slag werkers met een uiteenlopende achtergrond. Hai Beurskens is soloslagwerker bij het Neder lands Philharmonisch Orkest en Renadi Santoso is leider van het gamelanorkest Tirta. Eddy Veltman en Ponda O'Bryan putten uit de West-Afrikaanse en Surinaamse traditie. De tweeëneenhalf meter hoge xylofoons staan rechtop en vereisen daarom een speciale speeltechniek. Een krukje ge bruiken de musici namelijk niet. „Om de hoogste noten te kunnen spelen, moeten we in het instrument klimmen. Ik heb daar een behoorlijke vaar digheid in gekregen. Als ik van boven naar beneden zoef, lukt het me om alle toetsen te be spelen, rrrrrrrrrrr. Op de grond geland, ga ik meteen door met een tremelo door tussen twee balken heen en weer te slaan, doekedoekedoek. Douwe Eisenga Kring van Hout: maandag, Gro te Kerk Veere, 16.30 uur Martien Groeneveld bespeelt een van zijn reuze-xylofoons. 15 t/m 21 mei VLISSINGEN Cine City (Belbios 0900-9363) StarWars H. Do. 22 u.,vr. t/m di. 13.45,16.15,19 en 22 u., za. ook om 24 u.; Domestic Disturbance. Do. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u AliGInDaHouse. Wo.t/mdi. 13.45,16.15,19en21.45u.,za. ook om 24.15 u.; Collateral Damage.. Wo. 13.45, 16,15, 19 en 21.45 u., do. t/m di. 16.15 en 21.45 u., za. ook om 24.15 u.; The Scorpion King. Wo. 13.45,16.15,19en21.45u.,do.t/mzo.en di. 13.45,19 en 21.45 u., za. ook 24.15 u.; I am Sam. Wo. t/m di. 19 u.; Ice Age (orig.). Wo. t/m di. 19 u.; Ice Age (Ned.). Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.; K-Pax Wo. 19 u.; Panic Room. Wo. t/m di. 21.45 u., za. ook om 24.15 u.; Showtime. Wo. t/m di. 16.15,19 en 21.45 u.; Black Knight. Wo. 16.15 en 21.45 u., do. t/m di. 13.45 u E.T. (Ned). Wo. 13.45 u.; Crossroads. Wo. 13.45 u.; Asterix Cleopatra (Ned.). Wo. t/mdi. 13.45 en 16.15 u.; Sneak Preview. Ma. 22 u.; MIDDELBURG Schuttershoftheater (0118-613482) Tom Thomas. Wo. 14 u.; Killer's Kiss. Ma 20 u.; Drift. Do. 20 u.; The Man Who Wasn't There. Vr. 19.30 u. enza. 22 u.; Mulholland Drive. Vr. 22 u, za. 19.30 u, zo. en di. 20 u.; The Shipping News. Wo. 20 u.; The Scorpion King HULST De Koning (0114-312030) StarWarsD.Do.22u.,vr. 15,18.30en22.15u.,za.enzo. 13,16.15, 19.30 en 22.45 u., ma. 13,16.15 en 20 u.; John Q. Do., ma. en di. 20 u., vr. en zo. 19.15 en 22.15 u., za. 19, 21.15 en 23.30 u.; ABeautifulMind. Wo. 13.45,16.15 en 20 u,, do., ma. en di 20 u., vr. enzo. 19.15 en 22.15 u., za. 19 en 22.15 u.; Collateral Damage. Wo. 13.45,16.15 en 20 u„ vr. t/mzo. 22.15 u.; K-Pax. Wo., do., ma. en di. 20 u., vr. enzo. 19.15 u.,za. 19 u.; The Scorpion King. Wo. 13.45,16.15 en 20 u., do. en di. 20 u., vr. 16.15en 22.15 u.,za. 13.45,16.15,19,21.15en23.30u.,zo. 13.45. 16.15,19.15 en 22.15 u., ma. 13.45,16.15 en 20 u.; Ice Age. Wo., za., zo. en ma. 13.45 en 16.15 u.; Showtime. Wo. 13.45,16.15 en 20 u., do., ma. en di. 20 u., vr. en zo. 19.15 en 22.15 u., za. 19 en 22.15 u.; Panic Room. Wo., do. en di. 20 u., vr. 16.15,19.15 en 22.15 u., za. 13.45,16.15,19,21.15 en 23.30 u., zo. 13.45,16.15,19 en 22.15 u., ma. 13.45,16.15 en 20 u.; The Mothman Prophecies. Wo. 20 u.; Crossroads. Wo. enza. t/m ma. 13.45 en 16.15 u,, vr. 16.15 u.; Asterix Obelix (Ned.). Wo. enza. t/m ma. 13.45 en 16.15 u., vr. 16.15 u.; Monsters en Co. (Ned.). Wo. en za. t/m ma. 13.45 en 16.15 u., vr 16.15 u.; Sneak Preview. Vr. 19.15 u.; GOES 't Beest (0113-228142) Gosford Park. Do., vr. en ma. 20.30 u.; OOSTBURG Ledeltheater (0117-452735) Kate Leopold. Vr. en za. 20 u., ma. 20.30 u.; BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel (0164-254886) Crossroads. Za. t/m ma. 14 u.; Domestic Disturbance. Do. 22 u., vr. en za. 21.30 u., zo. en ma 16.15 en 21.30 u., di. 20 u.; Star Wars H. Do. 22 u., vr. 18.30 en 20.45 u., za. t/m ma. 14,18-30 en 20.45 u., di. 20 u„; Black Knight. Wo. en do. 20 u„ vr,, za. en ma. 18.30 u., zo. 17. u,; Collateral Damage. Wo. 20 u., do. 22 u., vr. t/m zo. 21.30 u The Scorpion King. Wo. 20 u.; Ice Age (Ned.). Wo. en za. t/m ma. 14 u.; Showtime. Do. 20 u., vr. t/m ma. 18.30 u.; Asterix Obelix (Ned.). Wo. 14 u., zo. en ma. 16.15 u.; Sneak Preview. Do. 20 u.; Olivetti 82. Ma. 20.30 u.; Tussenland. Zo. 19 u., di. 20.30 u.; Roxy (0164-233434) Star Wars II. Do. 20 u., vr. 18.30 en 21.30 u., za. 14,18.30 en 2.130 u., zo. en ma. 14,17 en 20 u.; Ali GInDaHouse. Wo. en do. 20 u., vr. enza. 18.45 en 21.30 u.,,zo. en ma. 16 en 20 u., di. 20 u.; The Scorpion King.Wo. 20 u.. Ice Age (Ned.). Wo. en za. t/m ma. 14 u.; Monsters en Co. (Ned.). Wo. 14 u.. In de Bloedbank in Goes opent morgen een tentoonstelling van de Rotterdamse kunstenares Paula van den Elshout. Tot en met 24 september is daar een serie monoprints, sjabloondruk en gra fiek in gemengde druktechnieken te zien. Onderwerpen zijn vaak mensen en de resten van een ver verleden. Open: ma., di. en do. van 14.00-20.00 uur en vr. van 12.00-15.30 uur. In de Bloedbank in Middelburg exposeert de Vlissingse Thea van Soelen-van Roo. Tot en met 3 juni zijn haar abstracte en figura tieve schilderijen en werken op papier daar te zien. Van Soelen gebruikt diverse materialen, zoals acryl, olieverf, pastel, potlood en houtskool. Open: ma., di. en wo. van 14.00-20.00 uur. In galerie De Vier Gemeten in Middelburg is tot en met 25 mei de tentoonstelling 'Op klein formaat' te zien met daarin aquarellen van Han van denBroeke. Open: do. t/m za. van 12.00-18.00 uur en op afspraak. In wijnmakerij De Hellenburg in Oudelande is tijdens de pink sterdagen een expositie te zien van Russische kunstenaars en werk vanThoolse schilders en keramisten. De Russische kunst is in eigendom van de Stichting Stedenband Vlissingen-Taganrog. Verder demonstreert Jan Kuijs uit Breda een nieuwe schilder techniek. Open: zo. en ma. van 10.00-17.00 uur. Vanaf morgen tot en met 20 juni is in het gemeentehuis in Borsele de foto-tentoonstelling 'Stad en land' te zien. De foto's zijn ge maakt door Marja Driessens-Diessel en Petra van der Bijl. Te zien is een selectie van foto's die zij maakten in West-Nederland, waaronder Heinkenszand en omgeving. Morgen om 16.00 uur wordt de expositie officieel geopend. Open: ma. t/m vr. van 8.30- 12.30 uur en do. van 17.00-20.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 23