Wil Als een Afrikaanse hut li Sfc Met modern keramiek kun je alle kanten op Stro woningen zaterdag 11 mei 2002 :t$. v 'V.V5«\ t vT V;Cx r im 'iii' >r' De muren worden opgetrokken uit strobalen. De strowoning verovert Nederland. Zeeland heeft wat dat betreft onbe doeld een voortrekkersrol, want in Ouwerkerk op Schouwen-Duiveland staat al een paar jaar een uit strobalen opgetrokken wo ning. In Hierden werd een experiment sucesvol afge sloten. Nu lijkt de markt klaar voor dit type woning. Het idee is overgewaaid uit Amerika, waar begin 1900 complete dorpen van stro verrezen. Nee, het was niet het eerste waar het echtpaar Coljé uit Amsterdam aan dacht, toen het in 1998 besloot de vakantiewo ning in Hierden op te knappen. Het idee om de bestaande wo ning af te breken en een nieuwe met strobalen op te bouwen, kwam van een bevriend archi tect. De Coljés houden van het expe riment. Zij wonen in Amster dam. Zij is kunstenares, hij oud- econoom. Na een uitgebreide voorlichting van architect C.Perrier uit Hilversum, beslo ten zij de gok te wagen. Nu, vier jaar later, hoeven ze niet meer zo nodig terug naar een houten of stenen huis. „Met stro bouwen is goedkoper dan steen en net iets duurder dan met hout. Na het opzetten van een houten geraamte, het stellen van de profielen, werden van strobalen wanden gesta peld. Het stro zit dicht op elkaar geperst en voelt stevig. Van bin nen is een paar centimeter dikke leemlaag aangebracht, buiten zit er een kalklaag op", vertelt C.Coljé. Het hele proces hebben zij ge volgd. „Ik heb zelf twee linker handen, maar was reuze be nieuwd hoe zoiets wordt ge bouwd. Tijdens die periode kwam een man naar ons toe met een aansteker. Gekscherend zei hijIk ga het huis in brand ste ken! Sommige mensen vonden het idee echt vreemd." Zijn partner vertelt: „Wij zijn in 1980 in Hierden terecht geko men door kennissen. Die had den hier ook een huisje. Wij logeerden daar wel eens. We hebben hier in de omgeving ook veel gekampeerd. Het is de na tuur die ons aanspreekt, zo'n aaneengesloten bos waarin je geen mens tegen komt. En als je ze al tegenkomt, dan zijn ze vaak de weg kwijt." Het model van de strowoning is bijzonder. Het huis heeft een stervorm. Het zijn twee vier kanten die over elkaar zijn ge legd. De woning kent binnen al lemaal hoekjes die sfeer geven. En ook de dikke muren vallen in de smaak. Ze hebben een door snede van 55 centimeter. „Wij kunnen nog zeggen dat we echte vensterbanken hebben." In het raam bij het eetgedeelte van de Het strohuis nu. kamer is in de wand een bank gemaakt. De buitenmuren lenen zich daar ook voor. De hoeken zijn afgerond en tonen daardoor vriendelijk. „Mensen die wel eens in Afrika zijn geweest, ver gelijken ons huis vaak met een Afrikaanse hut", vertelt Coljé. Middenin het plafond bevindt zich een dakraam. Hierdoor valt licht naar binnen, zowel in de woonkamer als in het achterlig- foto's Pieter Honhoff gende halletje naar de slaapka mer, logeerkamer en badkamer Aan de achterkant van het acht hoekige huis bevindt zich een berging, met een deur naar bui ten. „Het kan wat muf ruiken als je na lange tijd weer binnenkomt. Maar als je een paar ramen open zet, trekt die geur wel weer weg." Haar echtgenoot bemerkt veel voordelen: „Het stro isoleert goed. 's Zomers lekker koel, 's winters lekker warm. Er is een goede luchtbeheersing. Het vocht trekt in de isolatie. Het schijnt dat het ook goed is voor astma-patiënten. Die kunnen in een strowoning van hun kwaal afraken." Angst voor brand hebben ze geen van beiden. „Het is niet brandgevaarlijk. Sterker nog: naar verhouding betalen we nu de helft minder aan premie voor de brandverzekering, dan in het oude huisje. Het heeft te maken met de isolatie. Het is hittebe stendig." De woning spreekt sommigen in het bijzonder aan: „Ik heb ge merkt dat veel mensen maar om zich heen blijven kijken als ze eenmaal binnen zijn Vooral mensen die iets met wiskunde hebben. Dat komt waarschijn- lijk door de vormen"suggereert de oud-econoom. De woning is ook bedoeld om Bouwen met stro is ontstaan in de staat Nebraska, in Midden-Ainerika. Daar heet het straw bale con struction. Stro is op het platteland van Amerika in over vloed voor handen. Het materiaal is een restproduct uit de landbouw en zeer goedkoop. Ook Nederland, dat jaarlijks zo'n 437 miljoen ton stro produceert, heeft de balen nu ontdekt als bouwmateriaal. Daarnaast is het licht materiaal, zodat een zware fundering niet nodig is. De strak geperste strobalen komen rechtstreeks bij de boer vandaan. Ze zijn meestal 47 centimeter breed. Met houten profielen wordt een raamwerk van muren opge zet. En daarna rest slechts het in steensverband opsta pelen van de muren. Als met blokjes uit een blokken doos. Een nadeel is dat stro tijdens de verwerking gevoelig is voor regen en vuur. Vochtig of nat geregende strobalen mogen eigenlijk niet worden verwerkt. De oplossing is: voordat de bouw begint een tijdelijk dak maken dat be schermd tegen regen en vocht. De binnenkant van de muren wordt afgewerkt met leemstuc en de buitenkant met kalkpleister. Hierdoor ontstaat een muur met een doorsnede van 55 centime ter. Overigens zijn alleen de muren van stro. De rest van bet huis is gemaakt van de gebruikelijk bouwmateria len. Het is lekker 'onaangepast wonen', zoals het heet. Dik ke muren waar soms nog het reliëf van de balen in te her kennen is. De balen geven een natuurlijke ventilatie waardoor geen sprake is condensvorming binnenshuis, 's Zomers is het koel, 's winters is het warm. Bij verwar men of koelen is niet nodig. Het geeft een energiebespa ring van vijftig procent. In Hierden staat de oudste maar niet de eerste strowoning van Nederland. De eerste strowoning stond in Brabant. Een architect bouwde dit huis in de jaren veertig en ging er zelf in wonen. Later twijfelde hij of zijn woning bij verkoop wel voldoende geld zou opleveren. Voordat de architect verhuisde brak hij de muren af en trok hij deze op in steen. Inmiddels staan strowoningen in Ouwerkerk, Koudum, Vreeland en Lier (bij Antwerpen) en bouwt de ontwer per van de Hierdense woning, de Hilversumse architect C. Perrier, een woning op een recreatiepark in het Be- tuwse Ingen. De nieuwe trend is ook te bewonderen op de onlangs geopende Floriade. Een bekende bankin stelling heeft opdracht gegeven een prototype te bou wen en ten toon te stellen. Informatie via internet: Amerikaanse site over stro- bouw: www.moxvox.com/straw.htmI. Internetsite Stichting Strobouw Nederland: www.rened.cistron.nl/sbn.html een paar dagen tot rust te ko men, merkt zijn echtgenote op. „De atmosfeer staat mij aan. Als we in Amsterdam thuis komen, zeggen we vaak tegen elkaar dat de lucht zo droog is in huis. Hier hebben we dat niet." „We verblijven hier zo'n drie maanden per jaar. Met Pasen, Pinksteren of zo maar een week end, net wanneer het ons uit komt. In de zomer zijn we hier in juli en augustus. We lopen veel in het bos. De route langs de Hierdense beek bijvoorbeeld. Je treft prachtige natuur aan langs de beek. We weten inmiddels ook waar de wilde zwijnen zich ophouden." De woning is van binnen vrij rustig aangekleed. De binnen muren zijn van blank gelakt hout. „Dat houdt de woning na turel. Hetzelfde geldt voor de keuken. Ik wilde daar niet een standaard aanrechtblok, maar een soort veldkeuken met rieten manden op schappen." Strandhuisje De buitenmuren zijn opgeschil derd met terra cotta-kleurige verf. De vloer in het huis bestaat uit houten, blauw-groen ge kleurde plankdelen. Door de ve le ramen, het licht dat naar bin nen schijnt en dat zachte blauw, heeft de woning iets van een strandhuisje. Rondom het huis staan dennen bomen in een klein stukje bos, dat wild is begroeid, maar wel onderhouden. „Ik doe niet alles zelf. Soms krijg ik hulp. Vorig jaar met die zware ijzel is een boom ernstig beschadigd. Die moest om. Wel jammer hoor." „We zijn zeer tevreden. De wo ning heeft eigenlijk geen beper kingen We zouden hier, mits het iets groter zou zijn, permanent kunnen wonen. Dan moeten we alleen een verdieping extra heb ben." Marco van den Berg Keramiekontwerpers schur ken hoe langer hoe meer aan tegen de interieurbranche. Niet alleen keramiekproducent Cor Unum presenteerde nieuw werk op de Internatinale Meu belbeurs in Milaan, ook de kera mische objecten die tien ont werpers maakten in opdracht van het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC) beleef den hun primeur in MilaanBei de collecties zijn in Nederland te zien. De expositie Wet Design van het EKWC begon 29 april in galerie Binnen, Keizersgracht 82 in Amsterdam. De ontwerpen zijn van de hand van zeven Nederlandse en drie buitenlandse ontwerpers, waarvan een deel nooit eerder werkte met keramiek. Dat is ook de achterliggende gedachte van het Europees Keramisch Werk centrum, dat gevestigd is in Den Bosch: het biedt kunstenaars en vormgevers faciliteiten en on dersteuning om te leren werken met keramiek. De belangrijkste reden daar voor is volgens goördinator 'Cuplate' van Richard Hutten voor Cor Unum. Beker en bord vor men uitvergroot een vaas en fruitschaal. Matthias Keller van het EKWC dat de aandacht voor keramiek de afgelopen decennia verslapt is. „Terwijl keramisch servies goed nog lang geen uitontwik keld product is." Dat blijkt uit de collectie waar aan onder anderen Simone van Bakel, Stephane Choquet (Frankrijk), Dick van Hoff, Lor na Lee Leslie (Engeland) en Wieki Somers bijdragen lever den. De tentoonstelling, samenge steld door EKWC-directeur Koos de Jong, is vooral bijzon der omdat de ontwerpers op zoek zijn gegaan naar nieuwe toepassing van keramiek. Het ontwerp van de momenteel po pulaire ontwerper Satyendra Pakhalé maakt dat goed duide lijk: zijn keramische stoel oogt modern, maar bevat traditione le elementen. Pakhalé duikt ook op in de nieuwe collectie van Cor Unum, waarvoor hij een schaal ontwierp die omgekeerd dienst kan doen als vaas Ook in het ontwerp Kalpa zijn traditio nele en eigentijdse invloeden verwerkt De expositie Clay and Beyond is samengesteld door Yvonne Joris, directeur van mu seum Het Kruithuis, Hekellaan 2 in Den Bosch. Daar is de expo sitie vanaf 23 mei voor het eerst te zien. Joris benaderde een aantal ont werpers uit binnen- en buiten land, waaronder Gijs Bakker (Droog Design), Richard Hut ten, Alberto Meda en Ross Love- grove. „Ontwerpers met een duidelijke visie en een architec tonisch oog", stelt Joris in het voorwoord van de catalogus. „Het speciale karakter van hun objecten is voor deze ontwer pers bijna belangrijker dan de vorm." Dat is met name af te lezen aan de ontwerpen van Lovegrove en Hutten. In het organisch ge vormde vaasje van Lovegrove past maar één bloem. Het ont werp van Hutten oogt als beker en bord, maar uitvergroot vor men ze vaas en fruitschaal; uit een stuk. „Een ogenschijnlijk simpel ontwerp", aldus De Haan, „maar het moeilijkst om te produceren." Paul Geerts Wet Design, Het Europees Ke ramisch Werkcentrum, t/m 15 juni, Galerie Binnen Amster dam. Clay and Beyond, Cor Unum, 23 mei t/m 23 juni, Het Kruithuis Den Bosch. Ross Lovegrove ontwierp voor Clay and Beyond een organische ge vormde vaas waar slechts één bloem in kan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 39