Sluizen zetten hun deuren open W1 t Het kanaal in cijfers Otters 1 r OertijdOnzin H; Royal Tour Tiberias Circuit Assen PZC zaterdag 11 mei 2002 Tussen Tiel en Wijk bij Duurstede. foto's Sieko KIoosterhuis/GPD Om de 50ste verjaardag van het Amsterdam- Rijnkanaal te vieren, geeft Rijkswaterstaat Utrecht, verantwoordelijk voor het kanaal, een aantal geheimen prijs. Zo kunnen de sluis- complexen, die normaliter niet voor het publiek toegan kelijk zijn, deze zomer - gra tis en onder deskundige lei ding - worden bezocht. Eigenlijk hadden ze er een paar maanden durend feest van willen maken, de medewer kers van Rijkswaterstaat in Utrecht. Met zwemwedstrijden en ander waterspektakel. Maar de beroepsscheepvaart zag dat Amsterdam niet zitten en dus wordt de 50ste verjaardag van het Amsterdam- Rijnkanaal op bescheiden wijze gevierd. Met sluisdagen, een fietsroute, een video, een reizen de tentoonstelling én een speci ale wimpel. Eenmaal per jaar, tijdens de tra ditionele 'Varsity', wordt het scheepvaartverkeer tussen Am sterdam en Tiel een paar uur stilgelegd. De roeiers hebben even vrij baan. Maar de overige dagen en nachten is het kanaal voor de beroepsvaart, 24 uur per dag, zeven dagen per week. Vol gens Rijkswaterstaat is de ge graven waterweg het drukst be varen kanaal in Europa. ,,We zijn een continubedrijf", zegt Theo de Lange, voorlichter van Rijkswaterstaat in de provincie Utrecht. Op het sluiscomplex in Tiel geeft hij een voorproefje SkJVIaarsen Utrecht Nieuwegein Vianen Wijk bij Duurstede Culemborg te* Het Amsterdam-Rijnkanaal loopt van Amsterdam/Zeeburg tot Tiel waar het in de Waal uitmondt. Het is 72,4 km lang, maxi male breedte is 130 meter (tussen Lek en Waal), bij Maarssen is het op z'n smalst: 70 meter. Gemiddelde diepte is 6 meter. Er zijn 27 bruggen en 1 tunnel (Piet Hein Tunnel) Eigenlijk twee, want nabij Tiel loopt ook het riviertje de Linge onder het kanaal. De doorvaart- hoogte bij de bruggen is minimaal 9.10 meter. Het scheepvaartverkeer moet normaliter twee sluizen passeren: de prins Bernhardsluis bij Tiel en de prinses Irenesluis ten noorden van Wijk bi] Duurstede. Echter, bij hoogwater in de Lek gaat ten zuiden van Wijk bij Duurstede de keerschuif dicht en moeten de schepen daar vervolgens door de prinses Marijkesluis. Dit gebeurt gemid deld zo'n 2 weken per jaar. Bij Nieuwegein is een zijtak gegraven: het Lekkanaal met de prinses Beatnxsluis. Jaarlijks is het kanaal goed voor 90.000 tot 100.000 schepen die 52 miljoen ton aan goederen vervoeren. In 1953, een jaar na de ope ning, voeren 120.000 schepen door het kanaal met 15 miljoen ton aan goederen. Was toen het gemiddeld laadvermogen van een schip 225 ton, nu ligt dat op 1.500 ton (60 vrachtwagens) Kostte de aanleg indertijd 65 miljoen gulden, beheer en onderhoud van het kanaal vergen nu ruim,18 miljoen euro per jaar van wat de bezoeker tijdens de sluisdagen te wachten staat: veel informatie en interessante details. „Het kanaal is een hoofdtransportas. Een rijksweg sluit je 's nachts ook niet af, ook bij ons gaat het werk gewoon door". Dat betekent onder meer dat drie van de vier sluiscomplexen - twee in het kanaal zelf en een in de zijtak het Lekkanaal - con tinu bemand zijn. Met gemid deld 20 schepen per nacht is het bij Tiel niet echt druk, zo vertelt de dienstdoende sluiswachter, die overigens tegenwoordig sluismeester of verkeersleider wordt genoemd. Overdag passe ren hier gemiddeld 125 schepen. Het drukst is het tussen Amster dam en de Beatrixsluizen in het Lekkanaal bij Nieuwegein, waar elke 24 uur 135 schepen worden geteld Een ander continu proces is de modernisering van het kanaal. Met name door de steeds groter wordende schepen en de komst van de duwbakken, werd het kanaal de afgelopen jaren di verse keren verbreed. De opge graven aarde werd gebruikt om in Amsterdam plantsoenen op te hogen en de rest werd gestort in wat nu de Bijlmer is. Tegelij kertijd moesten echter ook de sluiscomplexen worden ver breed. „Het kanaal kan genoeg aan, de beperkende factor is de schutcapaciteit van de sluizen." Zo kreeg jaren geleden Tiel een tweede, grotere, schutsluis. De Lange: „Een vierbaksduwboot is 23 meter breed, de kolk hier was 18 meter, dus om het tijdro vende ontkoppelen van de duw bakken te voorkomen, moesten we wel uitbreiden." Het schut ten in Tiel duurt nu een klein kwartiertje. Dit jaar worden de prinses Irenesluizen bij Wijk bij Duurstede onder handen geno men. Twee jaar geleden werd een modernisering van de Bea trixsluizen afgerond, maar nu al wordt nagedacht over de aanleg van een derde sluis, speciaal voor de duwvaart. De sluis bij Tiel heeft overigens nog een andere functie: die van waterkering. Als het water in de Waal extreem hoog staat - zoals in '95 - moeten de sluisdeuren voorkomen dat het kanaal over stroomt en aldus het gehele ge bied tussen Tiel en Wijk bij Duurstede onder water komt te staan. Uit veiligheidsoverwegingen mogen in een sluis passagiers schepen en tankers niet samen worden geschut. „Als er met zo'n tanker wat gebeurt, hoef ik je niet te vertellen dat het niet handig is wanneer er een passa gierschip naast ligt", zegt De Lange. Ook de sluisdeuren zijn beschermd. Een hydraulisch kabelsysteem, 7 meter voor de deur over de kolk gespannen, moet in staat zijn een zelfs op volle vaart aanstormend schip, tot stilstand te brengen. Of het werkt? „Alles wat Rijkswater staat bouwt wordt getest. In het echt of in proef ruimtes." Volgsysteem Niet alleen watergangen en sluizen moeten voortdurend worden aangepast. Ook de werkwijze van de sluiswachters is met de tijd meegegaan. Com puters, marifoons, monitorenen met name het geavanceerde 'volgsysteem' (IVS) zijn nu hun werktuigen. Zij zitten ook niet meer in kleine houten kantoor tjes aan begin en eind van de sluis, maar kijken vanuit mo derne en van veel glas voorziene 'verkeerstorens' uit over het complex. Camera's beneden ne men elke beweging waar. Vooral het IVS-volgsysteem was een ommekeer. Elk schip dat in Nederland vaart is ver plicht zich aan te melden. Ver volgens wordt het tijdens zijn gehele reis gevolgd. Deze een malige registratie voorkomt dat het schip zich bij bruggen en sluizen steeds opnieuw aan moet melden. Bovendien: de in formatie snelt het schip vooruit. Nog voordat het bij een sluis is, weet de sluismeester al wie en vooral wat eraan komt De Lan ge: „Het zijn allemaal hulpmid delen om de scheepvaart vlot en veilig door ons land te loodsen, Dat is in ieders belang. En in noodsituaties kunnen wij direct de juiste maatregelen nemen." Op 21 mei 1952 voer koningin Juliana als eerste door de prins Bernhardsluizen bij Tiel. Deze dag wordt gezien als de 'ope ning' van het Amsterdam-Rijn kanaal. Vanaf 1915 werd op de aanleg gestudeerd, in 1931 nam de regering een besluit en 20 jaar later was het kanaal gereed Daarmee werd een van de groot ste projecten voor de werkver schaffing in ons land afgesloten. Want, naast een economisch be lang, waren het de vele, vele dui zenden manuren aan werk die tot de aanleg van het kanaal hebben geleid. De Lange: „Soms stonden de machines werkeloos op de oever, terwijl mannen aan het graven waren. En daarom ook loopt het kanaal langs Utrecht in plaats van door de Gelderse Vallei. Utrecht had toen massa's werklozen." Gerard Chel Nadere informatie bij Mobilion, het informatiecentrum van Rijkswaterstaat in Utrecht. Tel. 030-2840784 (van di t/m zo van 11.00 tot 16.00 uur), e-mail: infocentrum@mobilion,nl website: www.mobilion.nl Met onder meer zes sluisdagen op zaterdagen gedurende de komende zomermaanden wil Rijkswaterstaat stilstaan bij de 50ste verjaardag van het kanaal. Nieuwsgierigen wordt een gratis kijkje achter de schermen gegund. Sluiscom plexen kunnen worden bezocht, de werking van sluisdeuren kan van zeer dichtbij worden gadege slagen, heftorens - met daarin de hangsystemen van de deuren - kunnen worden beklommen en bedieningsruimtes van de sluiswachters kunnen worden bezocht. En voor fietsers is er een speciale sluizenroute langs het kanaal, de Lek en het Lek kanaal samengesteld. Op de zes zaterdagen staan medewerkers van Rijkswaterstaat klaar om rondleidingen te geven en de werking van sluizen en gemalen uit te leg gen. Ook wordt een video over het kanaal ver toond. Voor alle deelnemers is er tenslotte een consumptie. Alle dagen beginnen om 10.00 uur en de laatste rondleiding is om 16.00 uur. Elke 20 mi nuten start een rondleiding omdat de groepen niet groter kunnen zijn dan 15 personen. De rondlei dingen zijn niet geschikt voor minder validen om dat ook de torens van de sluiscomplexen worden bezocht en smalle sluisbruggen moeten worden overgestoken. Belangstellenden moeten zich van tevoren aan melden - per telefoon of e-mail - bij Mobilion, het informatiecentrum van Rijkswaterstaat in Utrecht. De deelnemers krijgen vervolgens een bevestiging en een routebeschrijving toege stuurd. De data van de sluisdagen zijn: 18 mei en 14 september: prins Bernhardsluis bij Tiel; 8 juni en 3 augustus: prinses Marijkesluis en ge maal bij Wijk bij Duurstede; 6 juli en 24 augustus: prinses Beatrixsluis (Lek kanaal) bij Nieuwegein. Aanmelden (ook voor aanvragen van de fiets- sluizenroutc) bij Mobilion: 030-2840784 (van di t/m zo van 11.00 tot 16.00 uur), e-mail: infocen- trum@mobilion.nl. Zie ook: www.mobilion.nl. De sinds 1988 uitgestorven otter komt deze zomer weer terug in ons land. En wel in het natuurgebied De Weerribben in Noordwest-Overijssel, waar veertig exemplaren worden uit gezet. Ter gelegenheid daarvan wordt vanuit Steenwijk op za terdag 18 mei 2002 de le Natio nale Otter-Fietstocht gehou den. Deelnemers kunnen kiezen uit routes van respectievelijk 30,40 en 65 kilometer door het prach tige natuurgebied De Weerrib ben in de Kop van Overijssel, ten westen van Steenwijk. Langs de routes zijn tal van bezienswaar digheden opengesteld. Boven dien rijdt wereldfietser Frank van Rijn mee. De start is tussen 10.00 en 12.00 uur bij hotel 'De Hiddinger- berg', pal aan de A32 in Steen wijk (afslagnr. 6 tussen Zwolle en Heerenveen). Deelname kost voor volwasse nen 5 euro en voor kinderen tot 12 jaar 2,50 euro. Zowel bij het vertrekpunt als bij aankomst op het NS-station in Steenwijk is het mogelijk fiet sen te huren. Meer informatie: www.ottertocht.myweb.nl Eén van de sluizen bij Tiel. et Drents Museum in Assen .presenteert van 18 mei tot en met 18 augustus 2002 Oer tijdOnzin, een tentoonstelling over vooroordelen en misver standen over de oertijdmens. Sommige denkbeelden over het uiterlijk en de leefwijze van de prehistorische mens doen al eeuwenlang de ronde, zoals het idee dat de oermens een lelijke, domme en naakte holbewoner was. Maar in werkelijkheid leek de oermens meer op ons dan veel mensen denken. Op 25 en 26 mei worden er allerlei activiteiten voor jong en oud georganiseerd die verband houden met Oer tijdOnzin. Meer informatie: tel. 0592- 312741, www.drentsmuseum.nl Deze maand is de Royal Tour weer begonnen, de konink lijke stadsrondrit per bus door Den Haag. De drie uur durende tour is gevarieerd: van een be zoek aan de Haagse binnenstad met haar koninklijke paleizen en Ridderzaal tot een kijkje in de haven van Scheveningen. Onderweg wordt vooral over de koninklijke familie verteld, worden hun huizen getoond en is er een koffiestop met 'oranje' traktatie. De Royal Tour is mo gelijk op donderdag, vrijdag of zaterdag tot met 31 augustus. Vertrek 13.00 uur vanaf WV Den Haag en 13.15 uur vanaf WV Scheveningen. Deelname kost 25 euro, reserveren aanbe volen via tel. 0900-3403505. De soldaten en het volk van de Romeinse keizer Tibe rias slaan 10,11 en 12 mei hun kampement op in de Via Orien- talis van het Bijbels Openlucht museum bij Nijmegen Daar herleeft het militaire en burger lijke leven van rond de eerste en begin tweede eeuw na Christus in de Heilige Land Stichting. Er zijn tal van demonstraties, en zowel de 10e als 11e mei is het museum extra lang open. Tot 21.30 uur kunnen bezoekers te recht rond het kampvuur. Het Bijbels Museum is gewoonlijk dagelijks open van 9.00-17.30 uur, entree 8 euro, kinderen 4 euro. Meer informatie: tel. 024- 3823110, www.bijbelsopen- luchtmusem.nl Het TT Circuit Assen houdt 12 mei een zogeheten Ame rican Sunday, met vooral veel typisch Amerikaans amuse ment en Amerikaanse produc ten. Uiteraard ontbreken Ame rikaanse trucks, motoren en andere voertuigen niet Het cir cuit is open van 10.00-18.00 uur. Meer informatie: tel. 0592- 318055. Op 20 mei heeft het Duitse Au tosport Festival plaats in Assen. Daar komen vooral liefhebbers van snelle en sportieve auto's van Duitse makelij op af. Er zijn ook wedstrijden voor niet-pro fessionele rijders. Het circuit is tweede pinksterdag open van 10.00-18 00 uur. Informatie: tel. 0165-503554, www.vdbpromotions.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 29