De bloedneus van vroeger is nu een messteek ondergang PZC Agressieve jongeren 22 RUDEN RIEMENS zaterdag 11 mei 2002 FOTOGRAFIE foto Harmen de Jong/GPD Een Duitse jongen schiet op school zestien mensen dood. In Nederland gebruiken jongeren steeds grover ge weld. Is de jeugd niet meer in het gareel te houden of maakt Nederland zich overdreven zorgen? En nu gaan we allemaal in de kring zit ten." Enkele jongetjes en meisjes pak ken onmiddellijk hun stoeltje op en lopen naar het midden van de klas. Anderen kij ken niet op of om. De juf roept nog eens en klikt met de vingers. Wie nog niet luistert, wordt aan de hand mee de kring ingenomen. „Voordat je ze zo ver hebt en iedereen stil isverzucht de jufElke kleuteronderwi j - zeres met ervaring weet het. „Kinderen kunnen gewoon minder goed luisteren en zitten moeilijk stil. zegt Tineke Luijting, sinds 23 jaar onderwijzeres voor de jongste groepen. Een jochie van zeven klopt aan de deur van intern begeleider Ruud Fontijn. Door medi cijngebruik is niets te merken van zijn hy peractiviteit (ADHD). Hij komt zijn belo ning halen. Fontijn geeft hem een fluitje omdat het de jongen is gelukt om van !s och tends half negen tot elf uur in de klas te blij ven. Vroeg of laat komen alle kinderen met pro blemen op de Amsterdamse school De Kraal terecht bij Ruud Fontijn. Hij was school meester en is sinds tien jaar intern begelei der. Hij heeft de klassen zien veranderen van groepjes Nederlandse kinderen met en kele branieschoppers tot veelkleurige klas sen met een veelheid aan problemen. Kinde ren met leerstoornissen die voorheen naar LOM-scholen gingen, kinderen die amper Nederlands spreken of moeite hebben met hiërarchie. Tineke Luijting: „Kleine kinde ren mogen thuis soms zelf uitmaken of ze wel of niet eten en of ze wel of niet naar bed gaan. Ze krijgen thuis te weinig regels opge legd. Het is ook veel gemakzucht van ouders om niet op te treden. Ze vinden het wel han dig dat de kinderen de video kunnen aanzet ten, dan kunnen ze zelf uitslapen op zondagochtend. Kinderen zijn leuk, maar mogen niet te veel last en gedoe geven". Prikkels Terwijl het toezicht is afgenomen, zijn de prikkels voor kinderen toegenomen. Niet alleen is er veel meer televisie, de program ma's zijn ook flitsender. De beeldwisselin gen gaan zo razendsnel, dat films uit de jaren zeventig van een monumentale traag heid zijn. Kinderen raken al vanaf jonge leeftijd gewend aan de snelheid en geweld dadigheid van programma's en computer spelletjes. Wat deze bombardementen aan prikkels met kinderen doen, staat niet vast, maar ze komen het geduld en concentratie vermogen niet ten goede. Ontzag voor het gezag is aan ernstige erosie onderhevig: ou ders laten zich vaak denigrerend uit over de politie. Nederlanders zijn zelfbewust, zelf verzekerd, goed gebekt. Ze zijn goed ge schoold en kennen in het algemeen geen Godsvrezen meei'. Hun eigenwaarde is bij zonder groot, en dat heeft ook een keerzijde, meent de filosoof en onderzoeker Gabriël van den Brink (auteur van het boek Agres sieve Jongeren). „We zijn niet alleen asser- tiever geworden, maar ook agressiever. Ie dereen heeft er last van. Ik ook. Gezien mijn leeftijd zou ik rustiger moeten worden, maar het tegendeel is waar. Ik wind me veel eerder op over futiele dingen, terwijl ik ze rationeel niet belangrijk vind. De vertra gingen bij de NS bijvoorbeeld. Waarom is het zo ergerniswekkend om stil te staan in het weiland? Dat komt omdat je in een spa gaat zit. Je wordt als burger voortdurend geprikkeld om op tijd te komen en optimaal te presteren en tegelijkertijd word je vastge zet en in een afhankelijke positie geplaatst. Dat stoort mensen aan files, wachtlijsten en vertragingen." Rotte vis De meeste mensen kunnen zich nog zodanig beheersen dat ze volstaan met foeteren. Maar steeds meer lieden gaan een stap ver der. Ze bedreigen een arts of maken een con ducteur, agent of leraar uit voor rotte vis. Een klein groepje heeft zichzelf helemaal niet meer in de hand en gaat de ander te lijf; mannen tussen de 25 en 30 jaar die mede weggebruikers op hun gezicht timmeren. Van den Brink: „Vroeger zorgden mannen op die leeftijd voor een gezin. Ze droegen verantwoordelijkheid. Nu zijn er veel meer vrije jongens die minder te verliezen heb ben. Ze vertoeven in sterk verschillende leefwerelden met verschillende normen en waarden. Niet iedereen is zo flexibel om steeds weer om te schakelen. Wordt er door de week op school en in het werk discipline vereist, in het weekend gaan ze op zoek naar heftige belevenissen en gaan alle remmen los. De groepsprocessen zijn dwingend en drugs en grote hoeveelheden alcohol zijn vanzelfsprekend Prof. dr. N. Slot, hoogleraar Jeugdbescher ming aan de VU en directeur van het Pedo logisch Instituut in Duivendrecht, gelooft niet dat de mens zoveel agressiever is ge worden. Alleen is de schade snel groter dan pakweg dertig jaar geleden. „De aard van het beestje is niet echt anders, maar de ui tingsvormen zijn veranderd. Jongeren be schikken over geld en worden omringd door poen, pils, pillen en wapens. De bloedneus van vroeger is nu sneller een messteek." Hoe komt het dat de een zich wel kan be heersen en cle ander niet? Volgens de weten schap wordt ongeveer vijftien procent van de kinderen geboren met een groter risico om in de problemen te geraken. Door hun hersenstructuur en karakter zijn ze kwets baarder. De omgeving van die kwetsbare kinderen kan hen behoeden voor misstap pen of juist aanmoedigen tot agressief ge drag. Het gejaagde leven lijkt niet in hun voordeel te werken. „Grensgevallen gaan nu eerder over de rooie dan vroeger", stelt Van den Brink. Op de school van Tineke Luijting telt elke klas gemiddeld vijf kinderen die volgens onderzoekers een verhoogd risico lopen om te ontsporen. Ze liegen of schoppen en slaan vaker, spijbelen meer, zijn onrustig, pikken wel eens wat. Van die jongetjes hebben er al tijd en overal in de klas gezeten, maar nu worden ze in het kader van een wetenschap pelijk Sprintprojekt nauwgezet in de gaten gehouden. Volgens de statistieken belandt vijf tot tien procent van de kinderen in de criminaliteit. Door ze zo vroeg mogelijk te herkennen en te helpen., wordt de kans op ontsporing kleiner. Hoogleraar Slot: „Als je ze op de basisschool niet bijstuurt, wordt hun gedrag ernstiger en het bijsturen moei lijker. Nu kun je nog met de ouders overleg gen. Als de kinderen veertien, vijftien zijn is de inhaalslag niet meer te maken." Geen greep Het Sprintprojekt probeert de verstoorde relatie tussen ouders en kinderen door tus senkomst van het Bureau Jeugdzorg te ver beteren. Slot: „We zien ouders die helemaal geen greep meer hebben op hun kinderen en ouders die heel streng binnenshuis zijn, maar geen idee hebben wat hun kind daar buiten uitspookt." Allochtone ouders lopen meer gevaar om kwetsbare kinderen uit het oog te verliezen. Terwijl ze thuis proberen tradities te hand haven, proeven de kinderen buiten van de vrije Nederlandse cultuur. Al in de kleuter klassen geeft dat botsingen. Juf Tineke: „Sommige Marokkaanse jongetjes accepte ren me minder snel omdat ik een vrouw ben. Ze laten merken dat ze je eigenlijk maar een hoopje vuil vinden. Anderen hebben juist medelijden met me omdat ik geen moslim ben, lange nagels heb en zal branden in de hel." In het buitenland boeken projecten zoals het Sprintprojekt spectaculaire resultaten inrisicowijken. Maar Slot wil voor Nederland geen streef-1 cijfers noemen. „Vijf procent van de crimi nele jongeren is verantwoordelijk voorde helft van alle jeugdcriminaliteit. Dus alsje het percentage al met één procent terug dringt, dan heeft dat een enorme impact." Maar de politiek heeft weinig belangstel ling voor de aanpak van Slot en zijn mede werkers. „De politiek is niet geïnteresseerd in de lange termijn. Er moet altijd gescoord worden met nieuwe wetten en zo. Een straatverbod, avondklok, gezinscoach, op- voedcursus. Iedereen met een leuk idee inde regio krijgt daarvoor geld, terwijl er al zo veel is. We moeten het alleen veel beter orga niseren." Samenwerken en vroeger ingrijpen is het devies van Slot. „Kinderen onder de twaalf; jaar moet je absoluut niet straffen, maar we! registreren, zodat je weet of de prognose ernstig is als iemand met. veertien voor de rechter staat. Het basisonderwijs geeft niets door aan het middelbaar onderwijs terwijl zich juist daar de criminaliteit ontwikkelt. En de deur van de jeugdhulpverlening valt resoluut dicht bij meerderjarigheid." De filosoof Van den Brink meent dat er meer moet gebeuren dan het vroegtijdig herken nen en begeleiden van kinderen met ge dragsproblemen. Hij pleit voor een breed beschavingsoffensiefKinderen moeten in de opvoeding leren rekening te houden met een ander. Ze moeten ook leren tegen slag te verwerken. Vroeger ging dat vanzelf. Gezinnen hadden het krapper. Ze kregen veel meer training in uitstel van behoefte. Nu zullen ouders vaker 'nee' moeten zeggen ook al kunnen ze zich dingen veroorloven. Maar ja, dan moeten ouders zelf ook het goede voorbeeld geven. Dat valt niet mee. Ouclers vinden wel bepaalde dingen, maar ze handelen niet altijd even consequent. Maar dat is wel aan het kantelen. Heel veel mensen hebben bedenkingen. Ouders zet ten vraagtekens bij het gedogen en gaan de laatste jaren meer op hun strepen staan. Ik zie in Nederland grote honger naar een ant woord op de vraag hoe het verder moet. Veel mensen maken zich zorgen en dat is een goed teken. Ik ben niet pessimistisch. Op langere termijn gaan we niet naar de af grond toe. Maar op korte termijn moet er wel meer duidelijkheid komen over wat wel en niet verstandig is voor kinderen". Monique de Knegt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 22