Zeeuwse minicamping in de Médoc Kunst over de dood Zinnelijkheid en trillingen 15 Rustzoekers kunst cultuur '<ïaÉi lezers schrijven Fortuyn V Fortuyn VI Fortuyn VII Fortuyn VIII Fortuyn IX Fortuyn X YMCA houdt open dag in Buitencentrum zaterdag 11 mei 2002 door Jacques Cats Nu het campingwezen op gang komt, wordt het ook weer wat be- drijviger op het terrein van die Zeeu wen die aan de Atlantische kust nabij Bordeaux hun 'domaine de Lagu- neaussan' exploiteren. De uitbaters zijn Han van Oeveren, broer Laban en diens vriend Pim Bakker. Het landgoed is zestig hectare groot. Het grootste deel, ruim veertig hecta re, bestaat uit bos. Plet resterend ge bied is weiland en park. Het temidden van de wijngaarden van de Médoc ge situeerde bedrijf trekt een publiek dat zichzelf selecteert. „Wij trekken geen pubers die een disco willen", meldt Laban van Oeveren. „Bij ons komen meer ouderen of mensen met jonge kinderen." De Van Oeverens hebben in zoverre een agrarische achtergrond dat hun vader een akkerbouwbedrijf had op Noord-Beveland. Een broer nam dat bedrijf later over. Laban werd archi tect. Han trok naar Noord-Frankrijk waar hij aanvankelijk werkte als ver tegenwoordiger in landbouwmachi nes. Zoekend naar andere middelen van bestaan en naar een nog milder klimaat, kwam het domein in beeld. „Dat is daar wel een heel andere ma nier van boeren", stelt Han van Oeve ren. „Ik ben veel meer bosbouwer dan landbouwer. Het landbouwgedeelte is zelfs verwaarloosbaar klein. Het ontvangen van vakantiegangers wordt er bij gedaan. „Het is wat ze in Frankrijk aanduiden als een 'cam ping a la ferme'. In Zeeland zouden ze dat een minicamping noemen. „Wij noemen het een natuurcamping", legt Laban van Oeveren uit. „Sommigen verwarren dat met een naturisten camping. Wij zijn niet superpreuts, maar een echte naturistencamping zijn we niet." Langs de bosrand zijn wat plekjes gemaakt voor vrijetijds- vierders die met de tent of de caravan komen. Wie dat wil, mag ook op een open plek in het bos gaan staan. Dan heb je als kampeerder helemaal het rijk alleen. Luxe voorzieningen moet je er niet verwachten. De gasten hebben de beschikking over een paar simpele douches en toiletten. Er is een aantal elektriciteitspunten, want ook vakantiepubliek dat met een tentje komt, wil vaak graag over stroom be schikken, al was het alleen maar voor een aansluiting van de koelbox. Bij el kaar zijn er vijftien kampeerplaatsen beschikbaar. Omdat het een oud wijndomein be treft, staat er, in een parkachtige en tourage, op het terrein een landhuis, een chartreuse. Wie liever wat com fortabeler vakantie wil vieren, kan daar terecht. Er zijn vijf kamers be schikbaar, met totaal veertien bed den. Enkele suites zijn als 'family- room' te benutten. De combinatie van een logies/ontbijtservice en minicam ping op één en dezelfde locatie biedt voordelen. Het komt voor dat ouders geen zin hebben om in een tent te sla pen, terwijl hun kinderen dat juist wel graag willen. Nu kan iedereen tevre den worden gesteld. Ook gebeurt het dat een jong gezin komt kamperen en opa en oma mee brengen die dan in het landhuis loge ren. Wie meer contact wil hebben met de eigenaren, kan aanschuiven voor de meestal door Laban van Oeveren bereide warme maaltijd. Bij de ac commodatie hoort een zwembad waar ook de campinggasten gebruik van kunnen maken, met uitsluiting van de tijden dat de in het landhuis verblij vende gasten op het terras, onder de moerbeibomen of bij het zwembad ontbijten of dineren. Vakantiestek Al heel wat Nederlanders hebben - de accommodatie staat ook in een ANWB-gidsje waarin kleine cam pings staan omschreven - de weg naar de vakantiestek weten te vinden. Daar zijn ook veel Zeeuwen bij. „We hebben hier zowat het hele gemeente bestuur van Goes gehad", meldt La ban. Hij ziet wel meer parallellen tus sen Zeeland en het gebied waar het bedrijf gevestigd is, nabij de rivier de Gironde. „De Gironde is net als de Westerschelde een estuarium. Ik zeg altijd: als je Bordeaux vergelijkt met Antwerpen dan is de Gironde de Wes- De drie Zeeuwen op hun Franse minicamping in de Médoc. terschelde en wonen wij in Oostburg. Over het algemeen vinden Nederlan ders die de stek aandoen het wel pret tig te belanden op een plek waar ze in hun eigen taal worden toegesproken. Ook de Nederlandse degelijkheid trekt aan. Laban: „Het vooroordeel dat Fransen viespeuken zijn, is echt waar. Die maken overal een reuzezooi van. Het is bij ons zeker de bedoeling dat iets wat kapot is, niet drie weken kapot blijft." Kinderen van campinggasten vinden op het domein een levende have die bestaat uit geiten, ezels, katten en honden. Wie zin heeft om wat te doen, kan een handje toesteken bij het hooi en. Ook in het bos is er altijd wel werk te doen. Een zware storm heeft een paar jaar geleden genadeloos toege slagen. De sporen daarvan zijn nog steeds niet uitgewist, zodat er nog heel wat te zagen en op te ruimen is. De Van Oeverens willen terug naar de tijd van foto familiearchief Van Oeveren het wijndomein. Er wordt momenteel druk gepoogd om de wijn- en plant - rechten terug te krijgen. „We zitten tenslotte in de Médoc, het gebied van de meest gerenommeerde wijnen ter wereld." De aanvraag is ingediend. Wat wacht is een moeilijke en waarschijnlijk ook lange weg. Laban: „Daar heb je vriendjespolitiek en kruiwagens voor nodig. En wij zijn natuurlijk wel bui tenlanders." door Ali Pankow BURGH-HAAMSTEDE - Der tig jaar geleden brachten zij sa men hun vakantie in Haamstede door. Nu exposeren zij in De Be- waerschole hun beeldende kunst. Zij haar keramische beelden en objecten, hij zijn kleurrijke acrylschilderijen. In- grid Thies en Alex Dortland uit Gouda zijn al lange tijd samen, maar hun werk is zelden in één expositie verenigd. Dit keer wel omdat De Bewaerschole daar zo'n mooie gelegenheid toe biedt, vinden ze. Thies en Dortland zijn beiden gefascineerd door Indonesië. Dat is duidelijk in hun werk te rug te vinden. Thies had een Ne derlandse moeder en een Indo nesische vader. Zij heeft hem nooit gekend. „Toen ik nog maar twee maanden oud was, is hij weggegaan bij m'n moeder", vertelt de kunstenares. Haar zoektocht naar haar wortels heeft veel invloed gehad op haar werk. Goudsmid Aanvankelijk volgde zij een op leiding tot goudsmid. Zij maakt nog steeds sieraden, maar ze is bovenal gefascineerd door ke ramiek. Eerst vormde vooral de zon haar grootste inspiratie bron. Kenmerkend was daarbij het gebruik van sprankelend geel glazuur. „Daarna ben ik me juist op de aarde gaan richten en wilde ik meer met beide benen op de grond staan. Toen ben ik me ook veel meer gaan verdie pen in die Indonesische cultuur die ik lange tijd had genegeerd", zegt Thies. In De Bewaerschole zijn mooie voorbeelden te zien van haar aardgerichte beelden.. Ze zijn niet geglazuurd, maar bedekt met Terra Sigillata of bijenwas. Ze heeft dat bewust gedaan om de objecten 'voel baar' te maken. Glazuur vindt ze vaak zo ongenaakbaar. „Dat schept zo'n afstand alsof je het beeld absoluut niet mag aanra ken." Juist het aanraken, het voelen, het strelen en liefkozen zijn belangrijke elementen ge worden in het leven van de kun stenares. De laatste jaren legt zich vooral toe op zinnelijke sensuele beelden die het verlan gen oproepen naar aanraken, strelen, lichamelijkheid en le ven, Lichaamsvormen, zaden, schelpen en vruchten zijn haar geliefde onderwerpen om uit te beelden. Thies combineert haar keramiek ook graag met andere materialen zoals stenen, koper, hout, gips en brons. „Meestal heb ik al een idee voor een vorm geving in mijn hoofd en dan vind ik bijvoorbeeld een stuk hout met een bepaalde vorm dat daarbij past en daar ga ik dan mee verder werken", legt de kunstenares uit. Portretten De beelden van Thies combine ren mooi met de kleurrijke schilderijen van haar man. Alex Dortland is vormgever, grafisch ontwerper, geeft les in tekenen en schildert portretten, maar hij heeft vooral affiniteit met het in verf vastleggen van ongrijpbare elementen. Kenmerkend in zijn werk in De Bewaerschole is de wijze waarop hij de trillingen van muziek op het doek weet te vangen. „Een gong bijvoorbeeld raakt je ziel. Daar komen emo ties aan te pas", vindt Dortland. De trillingen die zo'n gongslag in de atmosfeer te weeg bren gen, weet hij in fraaie tinten met overheersend blauw en een zweem van rood weer te geven. Het subtiel gebruik van blad goud duidt op de mens die de emoties ondergaat. Niet alleen de gong, maar ook de kenmer kende gamelanmuziek in Indo nesië vormt een belangrijke bron van inspiratie voor Dort land. De tentoonstelling Van Thies en Dortland is tot en met zaterdag 25 mei geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 13.30 tot 16.30 uur. door Jan Dirk van Scheyen MIDDELBURG - De eeuwige cyclus van macht en onder gang is het onderwerp van de tentoonstelling Omtrent de dood die Tom Küsters uit Groesbeek heeft ingericht in de Middelburgse presentatie ruimte Caesuur. Het is geen tentoonstelling waar je vrolijk van wordt, ze ker niet nu, nog geen week na dat Pim Fortuyn is vermoord. Het is een bizarre samenloop van omstandigheden, want het Werk van Küsters in Cae suur staat bol van de lijken. Een opgebaarde Stalin temid den van zijn getrouwen, het stoffelijk overschot van Pol Pot, de Afghaanse president Najibullah, samen met diens broer opgehangen door de Ta liban, het stenen doodsbed van revolutionair Ernesto 'Che' Guevara in Valle Gran de, Bolivia, de vermoorde An golese Unita-voorman Jonas Savimbi, wiens lichaam werd doorzeefd met kogels (niette min ligt deze schurk er seréen en tragisch bij), de eveneens op gewelddadige wijze aan zijn eind gekomen Congolese premier Lumumba. Macht Wie macht heeft of wie macht zoekt, loopt gevaar. Dat wordt weer eens nadrukkelijk on derstreept wanneer je kijkt naar de schilderijen en zeef drukken van Tom Küsters. Küsters, een uit de Vietnam- be weging voortgekomen link se activist op leeftijd, wil de wereld laten zien dat macht - in het bijzonder macht die bij de verkeerde mensen berust - niet zelden eindigt in moord en doodslag. Het werk van Küsters is een aanklacht, een daad van verzet en engage ment. In zijn eigen woorden is het overheersende thema in zijn werk 'de altijd doorgaande cyclus van macht en machts verlies die zo zichtbaar wordt in de dood'. Het dode lichaam van leiders en machthebbers verandert bij Küsters in 'een beeld van verstilde onschuld'. Grootmeester Tom Küsters maakte het in Caesuur getoonde werk in de periode van 1998 tot het voor jaar van 2002. Hij noemt zijn kunst 'politiek-historisch', g^3s=zrr - De dood in al zijn facetten is te zien op een expositie van Tom Küsters. foto Ruben Oreel een typering die de lading al leszins dekt. Een grootmees ter in de schilderkunst is hij stellig niet, maar de manier waarop hij zijn boodschap duidelijk maakt en de midde len die hij daarvoor gebruikt zijn opmerkelijk te noemen. Originele koppen, foto's en berichten uit dagbladen als De Volkskrant dienen - uiter aard vele malen vergroot - als basis voor de zeefdrukken die Küsters maakt. Sommige van zijn werken zijn een combina tie van zeefdruktechniek en schilderkunst. Zo heeft hij een krantenfoto van het lijk van de Cambodjaanse massa moordenaar Pol Pot met olie verf 'overgedaan'. In zwart wit lezen we onder de foto de gezeefdrukte Volkskrantkop waarin de vondst van het lijk wordt gemeld. Ook Küsters' afbeelding van een ontzielde Josef Stalin - gadegeslagen door partijge noten uit de categorie 'ijzer vreters' - is afkomstig uit een krant. Dankzij de thinner druktechniek heeft hij van de ze communistische dodenwa- ke, met gebruikmaking van krijt en grafiet, warempel een bijna stemmig en sfeervol ta fereeltje gemaakt. Weinig opwekkend Tom Küsters moet een weinig opwekkende kijk op de wereld hebben. Niettemin, zo lezen we in het prachtig uitgevoer de eerste deel van zijn oeuvre- catalogus die Caesuur on langs het licht deed zien, slaagt hij er nog steeds in om 'als een zondagskind door dit tranendal te fietsen'. Gezien de felheid waarmee hij stel ling neemt tegen corruptie, machtsmisbruik en onder drukking, moet hij gedreven worden door een idealisme dat niet makkelijk te breken is. Maar er zitten waarschijn lijk wel een paar barsten in. Tom KüstersOmtrent de dood; in presentatieruimte Caesuur, Lange Noordstraat 67, Middelburg. Tot 20 juni. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. In zijn reactie op de moord van Pim Fortuyn zei premier Kok: 'In Nederland mogen we eikaars meningen bestrijden, maar met woorden, niet met kogels'. Pim Fortuyn sprak zichzelf tegen in het befaamde Volkskrantinter view: 'Ik zet nooit aan tot ge weld. Ik gebruik het woord als wapen. Ik veroordeel alle ge weld'. Zijn woorden sloegen in als een bom. Woorden hebben soms het effect van kogels. Vooral als ze ervaren worden als een persoonlijke aanval. Ver baal geweld hakt erin. Pim For tuyn gebruikte inderdaad het woord als wapen. En daarmee zette hij wel degelijk aan tot ge weld. Uitgedaagd en soms ge tergd, gingen velen hierin mee. Als conflictbemiddelaar zie ik vaak hoe de woordenstrijd ver hardt wanneer je in een patroon komt van actie - reactie: hij mept mij dus ik mep terug. Dis cussies gaan dan niet meer over belangen, maar ontaarden in veroordelingen van personen. Dit voortdurend veroordelen van elkaar wekt vooral boos heid, angst en agressie op. Want hier geldt: wie anders is, is fout. Wie anders is, moet maar weg. Op maandag 6 mei ervoeren wij de gevolgen van woorden die als kogels werken. Tijd voor bezin ning, lijkt mij. Bezinning over de kracht van taal. Over de ver antwoordelijkheid die je hebt om je mening te uiten op een ma nier die anderen in hun waarde laat. Vrijheid van meningsui ting, met zorg voor de ander. Vrijheid van meningsuiting in het bewustzijn van 'wat woor den doen'. Mariëtte Kip Beethovenlaan 51 Goes Eén dag na de bevrijdingsdag die zoals ieder jaar door héél Nederland herdacht en gevierd werd. Deze dag (juist!) is nu be stempeld als een 'zwarte dag', een zwarte bladzijde in onze ge schiedenis! Nederland, een land waarvan je juist denkt vrij te zijn, vrij om te denken, zeggen en meningen te uiten waar je achterstaat. Een man met een grote persoonlijkheid, iemand die in een half jaar zoveel te weeg heeft gebracht, wat nie mand ooit voor mogelijk hield' Een groot man, die zoals hij zelf zei: „Ik zeg wat velen diep in hun hart dienken", een man die aan de ene kant een frisse wind bracht (opschudding!), die goed was voor onze politieke demo cratie, maar aan de andere kant, juist door zijn extreme houding en uitlatingen, een hoop bij vele mensen losmaakte. J.F.K., zijn grote voorbeeld, is hij nou he laas en véél te vroeg achterna gegaan. Hoe is dit mogelijk in een zo'n democratisch land als het onze: waar de vrijheid van meningsuiting ook zo belang rijk is en hóóg staat! Barbera Ruth Mulder Vlakestraat 36 Zierikzee 6 mei. Een dag na bevrijdings dag. De dag waarop heel Neder land voelt en viert hoe vrij ons land is. Slechts 1 dag later wordt een lijsttrekker gedood, Pim Fortuyn is niet meer. Vermoord in onze samenleving door een gek die nota bene deel uit maakt van deze zelfde samenleving. Fortuyn is niet meer, Een mens. Medemens. Nederland schudt op zijn grondvesten. Er is een mening vermoord. En een van ons Nederlanders heeft dit gru welijks op zijn geweten. Tevens heeft dit 'beest' ons allen ge schokt en verward en de directe ooggetuigen opgezadeld met een trauma voor het leven. Pim Fortuyn, Mee eens of oneens doet nu niet ter zake. Onterecht afgespiegeld als 'rechtse extre mist', 'politieke clown'. Door het overgrote deel van de media en door hen die hun mening heb ben gebaseerd op onjuistheid, onvolledigheid, vervormde in formatie. Ook de andere lijst trekkers zouden zichzelf voor het hoofd mogen slaan voor het in een gevaarlijke hoek drukken van deze andersdenkende per soon. De krantenkoppen: we kennen ze uit ons kop. 'Extre mist', 'Tweede Haider'. De debatten: taarten, Melkerts aantijgingen, Rosenmöller die Fortuyn als 'clown' bestempel de om zijn eigen show te redden. Een schertsvertoning. Zielig en goedkoop. Maar bovenal ge vaarlijk. Hoe gevaarlijk blijkt nu. Sommige Nederlanders bij ten zich vast aan deze onvolledi ge, vervormde informatie en trekken daaruit gevaarlijke conclusies. Zolang we nog ge confronteerd worden met der gelijke onderdrukking in sa menleving en politiek, blijf ik me af vragen waar het heen moet. Laten we met zijn allen een gruweldaad als deze veroor delen en bestrijden. Een mening mag nooit vermoord worden. I. Visser St. Jacobstraat 10 Goes In de PZC van 8 mei wordt een duidelijk beeld geschetst van de verdachte op de moord van Pim Fortuyn. Die eerst gedacht werd een stille, wat op zichzelf staan de man te zijn, blijkt nu een ul- tragroene, compromisloze doordrammer te zijn, die zijn ei gen ideeën had en hield. Hoe kon het ook, een milieuactivist die een pistool koopt, is net zo iets als een zedenpreker in een hoerenkast. Ongerijmd. In de optiek van sommigen gaan die ren voor de mensen. Sommige fanatici zouden de bewaker doodschieten om de dieren te 'redden'. Het blijkt nu dat fana tisme niet alleen bij religie tot fundamentalisme kan leiden, bij de milieubewegingen blijkt dat ook te kunnen, al is er maar één gek nodig. Het heeft Pim Fortuyn het leven gekost, maar alleen maar omdat hij de regels voor het houden van nertsen wilde versoepelen. Ik ben een groot dierenliefhebber, maar moest hij daarom dood? Of was het tóch de politiek die hem ver moord heeft? WJ-. van Gilsl Boogerdlaan 23 Kortgene Als vrijheid een dijk is, dan is die met de moord op Pim doorge broken, Voor mij was het be langrijkste punt van Pim de strijd tegen politiek of persoon lijk zinloos geweld. Met hem waren we niet meer bang voor het vege lijf. Hij streed tegen verwaarlozing in instellingen en tegen de bureaucratische doofpot. Ik verwacht dat de LPF zijn vrijheidsstrijd voortzet. Wij moeten met man, vrouw en macht, met kalmte en vastbera denheid, het gat in de dijk van de vrijheid dichten. Pim is niet meer, hij is in de hemel, dat hij ruste in vrede. Wim Boogaart Erling Steenstraat 14 Nieuwerkerk De enige 'grote' partij waar Ne derland na de dood van Pim Fortuyn met goed fatsoen nog op kan stemmen, als men besluit om niet op LPF te stemmen is het CDA, omdat Jan Peter Bal kenende de enige politicus is ge weest die Pim Fortuyn vanaf het begin met respect behandeld heeft en op een eerlijke manier de discussie met hem aanging zoals het hoort in een democra tisch land. Mevrouw A.B. Pilaar-de Nooy Kreekslagweg 12 Goes VEERE - De stichting recreatie en innovatie YMCA Nederland houdt 20 mei een open dag op het Buitencentrum Veere. YMCA Vakanties houdt sinds 1911 jeugd- en jongerenvakan ties voor mensen tussen de zes en vijfentwintig jaar oud. Eén van de vakantieplekken is Veere. Toekomstige gebruikers van YMCA kunnen op tweede pinksterdag zien wat het Bui tencentrum te bieden heeft. In het YMCA watersportcen- trum in Veere staan activiteiten zoals zeilen, kanoën, vlotten bouwen op het programma. Op de open clag is informatie over de kampen en de reizen van YM CA Nederland te krijgen. Het Buitencentrum ligt aan de Wul- penburgseweg 4 bij het Scout centrum Veere. Een routebe schrijving is te vinden op www.ymca.nl. De open dag duurt van 12.00 tot 16.00 uur. Ingrid Thies en Alex Dortland exposeren hun beelden en schilderen in De Bewaerschole. foto Marijke Folkertsma

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 15