Haring had een donkere kant Het toetsenbord doet dienst als palet 27 Heaven and Heil in Boijmans Het grote publiek kent Keith Haring als de kunstenaar van de stropdas, het T-shirt en het Swatch- horloge. Geprint op alle mo gelijke gebruiksvoorwerpen vlogen zijn baby en hondje omgeven door stralenkrans jarenlang de winkels uit. Nu die hype ten einde loopt, rest de vraag wat Keith Haring (1958-1990) voor de kunst heeft betekend. Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam toont de komen de weken tachtig van zijn 1 werken in Heaven and Heil, geschaard rond de kolossale 'Tien Geboden'. Het accent in deze tentoonstelling ligt op de donkere zijde van de kunstenaar, die zijn stijl zelf heel simpel omschreef als 'de lijn'. A lsof ze bezig zijn op te rijzen xluit hun graven. Of neer te dalen uit de hemel. De schuin geplaatste 'Tien Geboden' van Keith Haring grijpen je hoe dan ook bij de strot. Al was het al- I leen al door hun grootte van 7.70 bij 5 meter. Per stuk. Langs ze I heen lopen op de catwalk die I Museum Boijmans Van Beunin- I gen speciaal voor dit doel heeft laten maken, is niet alleen een virtuele maar ook een fysieke ervaring. Keith Haring maakte de mega- kunstwerken in 1985 in op- i dracht van het Museum voor j Hedendaagse Kunst in Bor- 1 deaux. Hij moest eerst een bijbel I kopen om te achterhalen wat dat nu eigenlijk waren, de tien geboden, bekende hij tegenover de Franse journaliste Sylvie Marchand. „Voor mij werden j het al snel metaforen dus de I schilderijen die ze represente ren kunnen tegelijkertijd over andere dingen gaan." Ook koos hij voor de antithese:Ik toon wat niet te doen in plaats van wat je zou moeten doen." In grote kleurvlakken bracht Haring zijn boodschap, waarbij rood staat voor macht. Rood is het been dat een individu ver trapt. Rood zijn de figuren - als i polen van een magneet - die een kind uiteen rukken. ,,Rood is een van de sterkste kleuren het oefent macht uit op het oog", lichtte Haring toe in het Franse interview. „Rood wordt geasso cieerd met de duivel, vuur, hel en stoptekens!" De werken staan bol van seks. i Erecties overal. Een man met j twee geslachtsdelen volvoert een dubbele anale verkrach- I ting. „Seksualiteit als een soort wapen", becommentarieert 1 Rein Wolfs, hoofd van de Sector j Presentaties van Boijmans. „Seksualiteit als begin van het leven, maar", verwijst Wolfs naar de ziekte Aids waaraan Haring bezweek, „ook als begin van de dood." Keith Haring werd op 4 mei 1958 geboren in Pennsylvania waar hij opgroeide in een Ame rikaans middenklassegezin in een kleine, van oorsprong Ne- derlandse, boerengemeen- 1 schap. Na hem kwamen drie I zusters: Kay, Karen en Kristen. Moeder Joan was huisvrouw, vader Allen chef bij een bureau voor communicatie. Als peuter pakte hij het potlood over van zijn vader, die een talent had om cartoons te tekenen. Keith ver anderde zijn cirkels in ijsco's, gezichten en ballonnen. Op de leeftijd van 15 jaar had Keith een wilde periode met 1 concerten van de Grateful Dead, drugs en foute vrienden, in de kunst. Graffiti was destijds nog iets wat museumdi recteuren met grote argwaan bekeken. Alleen enkele verza melaars beseften dat graffiti niet alleen iets is van de jeugd op straat, maar dat je er ook met kunstogen naar kunt kijken. Keith Haring probeerde zijn te keningen zoveel mogelijk 'uit zichzelf' tot stand te laten ko men. Hij sprak van 'universele beelden' voortkomend uit het 'collectieve onderbewustzijn' die hij slechts 'verteerde'. ,,Ik word een voertuig voor deze in formatie, voor dit soort magie, een spirit die door me heen stroomt en dit creëert." Het duurde niet lang voordat Harings kunst de aardbol over ging. Op de leeftijd van 27 jaar presenteerde gerenommeerde musea als het Stedelijk in Am sterdam en het Museum voor Hedendaagse Kunst in Bor deaux overzichtstentoonstel lingen van het werk van Keith Haring. Zijn stijl, die het com plexe met het simpele verenigt, sprak wereldwijd aan. Waar schijnlijk ook omdat zijn kunst de artistieke tradities uit Afri ka, Azië, Oceanië en de beide Amerika's in zich draagt. „Het vocabulaire van mijn beel den werkt heel fysiek; het is bij na een taal van tekens en sym bolen die verschillende ideeën oproepen en aan betekenis win nen door herhaling. Beelden krijgen meer zeggingskracht als ze herhaald worden. Er zijn soms beelden die ik slechts één keer gebruik, en dan niet meer, omdat ze de spijker niet op de kop slaan", zei Keith Haring „Maar er zijn er die zo sterk zijn dat ze verkleind moeten wor den." Douchegordijnen, kapstokken, serviesgoed, muismatten, puz zels, lampen, strandtassen, pa raplu's en kinderstoeltjes; alle maal met iets van Keith Haring erop. Het is maar een greep uit het assortiment dat het winkel tje van Museum Boijmans Van Beuningen in de aanbieding heeft tijdens Heaven and Heli „En het is allemaal officieel hoor", zegt de exploitant, „met afdracht van rechten." Het was Keith Haring zelf die, in navolging van Andy Warhol, zijn kunst op deze manier ver- commercialiseerde. In zijn 'Fac tory' produceerde en distribu eerde 'popartist' Warhol kunst als commercieel product. Ha ring zette in 198(5 zijn eigen'Pop Shop' op in SoHo, New York „Met de winkel wilde ik eenzelf de breed publiek bereiken als toen ik graffiti maakte in de me tro", zei hij. Daarbij kwam dat zijn werk toch al op grote schaal werd gekopieerd. „Ik zag dat de mensen die Keith-Haring-din- gen echt wilde hebben. Dus be sloot ik ze zelf te ontwerpen, want imitaties blijven imitaties. Dan kan ik beter dingen maken die wel integer en authentiek zijn." Eind 1988 ontdekte Haring een paars plekje op zijn been. Het bleek het aan Aids gerelateerde Kaposi Syndroom. Hij stortte in, huilde en huilde, en reali seerde zich vervolgens dat hij nog even te gaan had. „Leven met een fatale ziekte geeft je een heel nieuw perspectief", zei hij. „Niet dat ik dat nodig had om het leven te waarderen, want dat deed ik al. Ik heb altijd ge dacht: een lang leven is een ca deau. Je hebt geluk als je dat krijgt. Maar er is geen reden om dat als een vanzelfsprekendheid te zien." Nu hij twaalf jaar dood is en het grote publiek zijn 'nucleaire' baby en hondje moe begint te geworden, is de tijd gekomen de kunstenaar Keith Haring te be oordelen. Rein Wolfs van Muse um Boijmans heeft zijn afwe ging gemaakt „Leven, dood, seksualiteit, religie... Keith Ha ring is een kunstenaar geweest die niet heeft geschuwd de grote verhalen van het leven te laten zien", meent hij. „Zonder te veel subtiliteiten." Annemiek Veelenturf Expositie: Keith Haring, Heaven and Heil - t/m 21 juli in Museum Boijmans Van Beuningen Rotter dam, di. t/m za. 10-17 uur, zo. 11-17 uur. vrijdag 10 mei 2002 Installatie van de Tien Geboden in Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. maar dat kwam allemaal weer goed. Hij bezocht de Ivy School of Professional Art in Pitts burgh voordat hij als 20-jarige besloot zijn vertrouwde, maar benauwde, milieu te ontvluch ten. Hem wachtte het grote avontuur in New York. Zijn drang naar onafhankelijk heid had alles van doen met de aanvaarding van zijn homosek sualiteit. Haring sprak later van een 'bevrijding' die over hem kwam. „Ik was blij want plots kwam mijn kunst tot bloei, evenals mijn seksualiteit." Keith betrok een appartement in Greenwich Village, werd stu dent aan de School of Visual Arts en sloot vriendschappen met jonge kunstenaars als Ken ny Scharf en Jean-Michel Bas- quiat. Het was begin jaren tachtig; de tijd waarin punk en graffiti in één klap de bloemencultuur van de hippies wegvaagden. Keith Haring was getroffen door de il legale schilderingen in de me tro. „Het was het mooiste wat ik ooit had gezien. Die meesterlij ke techniek, die vloeiende lij nen." Waarbij aangetekend dient te worden dat graffiti-ar tiesten in het New York van die tijd eerst thuis eindeloos oefen den voordat ze hun 'piece' op een muur zetten. Toen Haring in 1986 in Amsterdam was, noem de hij de graffiti in Nederland 'amateuristische rommel'. In 1980 begon Haring zijn eigen werk op muren te kwasten. Kwasten ja, want hij was niet handig met de spuitbus. Keiths 'tag', oftewel handtekening, was een dier dat gaandeweg steeds meer op een hond begon te lijken. Zijn kruipend figuur tje werd allengs een baby. Zo bouwde hij aan zijn eigen grafi sche vocabulaire. Haring had allerlei baantjes in New York. Als assistent van galeriehouder Tony Shafrazi verkocht hij tussen de werk zaamheden door zijn eigen schilderijen. Dat liep zo goed, dat Shafrazi hem een eigen expositie gaf die vierduizend belangstellenden trok. De kri tieken loofden Harings vinding rijkheid. Plots was hij onderdeel van New Yorks avant-garde en raakte hij bevriend met Madon na en Andy Warhol. Gosse Oosterhof organiseeerde in 1982 een van de eerste Euro pese presentaties van Keith Ha ring in galerie 't Venster in Rot terdam. Oosterhof liep voorop in het tonen van vernieuwingen foto CorVos/GPD The Marriage of Heaven and Heil, 1984. Eén van de Tien Geboden. Digitaal werk van Rinus Roelofs. Zijn kunst lijkt op die van de grote grafi cus M.C. Escher. Ook Rinus Roelofs uit Hengelo vervaardigt onmogelijke tandwie len en vreemde honingraten. Er is echter één verschil met de grote meester: Roelofs etst digitaal Zijn opleiding is apart-artistiek, een mix van techniek en kunst. Rinus Roelofs (1954) uit Hengelo doorliep de studie toegepaste wiskunde aan de Universiteit Twente. Ver volgens leerde hij aan de Enschedese AKI de creatieve kneepjes van het beeldhouwen „Ik zat nog bij Bolink. Daar maakte ik bij voorbeeld meubels. Ik experimenteerde druk met structuren. Wat ik nu doe, lijkt heel wat anders, maar is het niet", zegt Roe lofs in zijn atelier En, het belangrijkste voor zijn huidige activiteiten: hij leerde de com puter benutten. Het toetsenbord werd zijn palet. Niet alleen om mailtjes te sturen of Worddocumenten aan te maken, maar om fraaie constructies op het scherm te toveren. „Ik ben de computer steeds meer gaan ge bruiken. Sinds een paar jaar is er program matuur als Rhinoceros, waarmee je mooi werk maakt." Roelofs laat wat kleurige voorbeelden zien, werk dat hij in opdracht van gemeenten, be drijven en instituten maakte. Hij toont een virtuele ring, driedimensionaal, waarvan de elementen prachtig in elkaar vloeien. Of 'honingraten' a la de grote graficus M.C. Es cher, waarvan lijnen onmogelijk in elkaar steken. Wie ze wil bekijken, kan terecht op www.rinusroelofs.nl, zijn eigen site. Dat brengt het gesprek op internet, dat vol gens Roelofs voor een ware revolutie in de kunstwereld zorgt. „Door digitaal te wer ken doe je volop contacten op Zo ben ik via internet in contact gekomen met een Ameri kaan, Tom Longtin in Vermont. Met hem werk ik nauw samenLongtin doorliep een even bijzondere opleiding. Hij studeerde werktuigbouwkunde en informatica aan de universiteit van Ohio, waarbij hij zich spe cialiseerde in driedimensionale computer- ontwerpen. Video De Hengeloér en de Amerikaan, pioniers in de jonge kunstvorm 'digitaal beeldhou wen', hebben iets met Escher, 'bouwer' van vreemde paleizen, rare trappenhuizen en in elkaar vloeiende dierenRoelofs deed in Ro me mee aan het Escherjaar ('98); Longtin maakte daarover een tot in Japan gedraaide video. Internet zorgt niet alleen voor soepele con tacten over de hele wereld, maar ook voor een andere aanpak, stelt Roelofs. „Vroeger lieten kunstenaars niet graag anderen in de eigen keuken kijken. Daar waren ze huive rig voor. Dat verandert. Nu kun je samen, te gelijk aan één en hetzelfde ontwerp wer ken." In het Oldenzaalse Palthe-Huis is nu een tentoonstelling met het werk van Roelofs en Longtin te zien Bezoekers zien fascineren de, bewegende beelden, op een groot scherm. Voor lieden die weinig met compu ters op hebben, heeft de Hengeloér een sim pele beoordeling van zijn vak. „Het is een mooie tak van sport." Bert Janssen Digitaal Beeldhouwen met werk van Rinus Roe lofs uit Hengelo en Tom Longtin uit Vermont (USA) is van 11 mei tot 8 juni te zien in museum Palthe-Huis in Oldenzaal Rinus Roelofs foto Charel van Tendeloo/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 27