The Calling kon niet om muzikale roeping heen PZC Klap eens in je handjes 25 Nieuw exportproduct Ultieme technopopplaat Costello is verpletterend Lekker breekbaar en zoet Billy Crawford - Trackin' (1 K3 - Toveren (2) Missy Elliott - 4 My People (5) Shakira - Whenever Wherever (4) Mad'house- Like A Prayer (3) Ali G Ft. Shaggy - Me Julie (8) Dj Tiesto - Lethal Industry 6 'Nsync Ft. Nelly - Girlfriend (12) Gigi D'agostino - The Riddle (7) Lenny Kravitz - Believe In Me (19) Sarah Connor - From Sarah With Love (11) Jive Jones - Me, Myself I (20) Enrique Iglesias - Escape (10) Carel Kraayenhof- AdiosNo- nino (9) Mary J. Blige - No More Dra ma (17) Busta Rhymes - Break Ya Neck (21 Ja Rule Ft. Ashanti - Always On Time (16) J. Lopez Ft. Ja Rule - Ain't It Funny (Remix) (13) Red White Crowd - Put Your Hands Up For Pierre (43) R. Kelly - The World's Grea test 14) Celine Dion - A New Day Has Come (27) Britney Spears - I'm Not A Girl, Not Yet A Woman (15) Marco V - Simulated (23) Brooklyn Bounce - Born To Bounce (44) Within Temptation - Ice Queen (22) The Isley Brothers - Contagi ous (18) Aquagen Hard To Say I'm Sorry (30) Christina Milian - When You Look At Me (-) The Dandy Warhols - Bohe mian Like You (26) Ronan Keating - IfTomorrow Never Comes (-) Shaggy - Hope (25) David Charvet- Leap Of Faith (46) Anastacia One Day In Your Life (24) Usher - U Turn (51 Band Zonder Banaan - Rock Roll (41 Grad Damen - Hallo Ik Hou Van Jou (34) Rank 1 - Awakening (38) .4 Strings - Take Me Away (In to The Night) (29) P.O.D. - Youth Of The Nation (52) Di-Rect - Inside My Head (28) The Calling - Wherever You Will Go (32) Brainpower - Dansplaat (-) Rosemary's Sons - Shine (33) E-Life - KJ. T.A. (Bring It On) (36) Linkin Park - Crawling (48) Destiny's Child - Nasty Girl (31) Oasis - The Hindu Times (47) Tweet Ft. Missy Elliott - Oops (Oh My) (-) M-Kids - Funky Monkey (73) Oxide Neutrino - Rap Dis (U Can't Stop Dis(58) Marilyn Manson - Tainted Love (54) Dj Sammy Yanou Ft. Do - Heaven (37) Sophie Ellis-Bextor - Murder On The Dancefloor (79) 1 Giant Leap Ft M. Jazz/R - My Culture (42) Ferry Corsten - Punk (76) Royce Da 5'9' Ft. Eminem - Rock City (45) Westlife - World Of Our Own (40) Db Boulevard - Point Of View (55) Def P The Beatbusters - Bub belbad (35) Sylver - In Your Eyes (53) George Michael - Freeek! (39) A1 - Caught In The Middle (50) Fat Joe Ft. Ashanti - What's Luv? (-) Wolter Kroes Ik Wil Je Nu (57) Nickelback - How You Remind Me (56) Silkstone Ready (59) Pirn Voortuin - Ik Heb U Lief Mijn Nederland(62) Kylie Minogue - In Your Eyes (60) Marco En Sita - Lopen Op Het Water (67) Dj Boozywoozy - Party Affair (63) Gordon& Re-Play - Weet Dat Ik Van Je Hou (70) Blue Fly By li (75) 4 Non Tops - The Whole World In Our Hands (-) Linkin Park - In The End (66) Kate Winslet What If 65) Rammstein - Mutter (-) Sheryl Crow - Soak Up The Sun (80) X-Press 2 - Lazy (92) Guus Meeuwis - Leve Het Le ven (90) Blof - Blauwe Ruis (78) Beverley Knight - Shoulda Wou Ida Coulda (81 Jewel - Standing S till (82) Natalie Imbruglia - Wrong Im pression (83) Pink - Get The Party Started (72) Skik - Dankjewel Voor De Zon (93) Darren Hayes - Insatiable (87) Galleon - So I Begin (-) Rene/Glennis/Sylvia - Good bye (A Love Triangle) (77) Gigi D'agostino - L'amourTou- jours (74) Henk Damen Ik Droom M'n Hele Leven Van Jou! (-) Pet Shop Boys - Home And Dry (89) Jimmy Eat World - The Middle (And More) (94) Remy Shand - Take A Message (96) Henk Westbroek - Evenbeeld (-) Spinvis - Smalfilm (97) Giorgia E Poi (-) Ozark Henry - Sweet Instigator (-) Dennington - Twisted (100) Moby - We Are All Made Of Stars (-) Hasjee Royaal - Lieve Mathil- woensdag 1 mei 2002 In Amerika staan duizen den fans gerust zes uur in de kou te wachten voor een handtekening van The Cal ling. De band staat ook in Nederland hoog in de hitlijs ten met de single 'Wherever You Will Go'. Toch was het voor zanger Alex Band (20) en songwriter/gitarist Aaron Kamin (24) weer even 'ou derwets' beginnen in de Am sterdamse Melkweg. The Calling stond daar in het voorprogramma van Kane. Het vergt heel wat geduld om groot te worden, weten Alex en Aaron inmiddels. Na vijf jaar wachten op anderen, is het nu tijd voor hun grote succes. Alex Band: met zo'n achter naam kim je bijna niet om je 'roeping' heen. Alles wees bij de jonge zanger in de richting van een muzikale carrière. Zelfs de vriendjeskeuze van zijn oudere zus bleek bepalend. Ze nam haar liefde Aaron Kamin mee naar huis, zonder te weten dat ze hem alweer snel kwijt zou ra ken. Aan haar broertje.Aaron zag m'n gitaar staan, waarop m'n zus voorstelde dat we eens samen moesten gaan jammen", legt Alex uit. „Voor mij was dat wel raar, want ik had nog nooit met iemand anders gespeeld. Vanaf m'n achtste zat ik in m'n uppie met een akoestische gi taar op m'n kamer te spelen. Toen Aaron me meenam naar de garage van zijn pa, waar een drumstel, versterkers en de hele mikmak stond, ging er een we reld voor me open. We hebben die eerste middag al onze eerste nummers geschreven." Voor de jonge tieners was hun roeping, 'the calling', duidelijk. Vooral toen naast Alex een grote baas uit de platenindustrie kwam wonen. Op dat moment waren ze net een band begonnen met de naam Generation Gap. Alex was toen vijftien, de drum mer zevenenvijftig. Alex: „Een maandje of vijf hebben we daar goed veel lol mee gehad. Totdat we na veel pogingen met demo- tjes uiteindelijk de aandacht van de buurman hadden. De 'oudjes' moesten gaan, Aaron en ik kregen een platencontract." Dat was in 1997. Inmiddels zijn we vijf jaar verder en maakt de wereld voor het eerst kennis met The Calling en hun debuutal bum Camino Palmero. De jon gens hebben blijkbaar flink wat geduld moeten opbrengen. „Nou, dat ging wel verder dan geduld", lacht Aaron. „Nadat we geduldig waren geweest, ging het over in frustratie en daarin in woede, gevolgd door ontkenning." Alex: „Het moeilijke was dat ze ons destijds een vol platencon tract hadden aangeboden. We zouden dus een heel album op nemen. Maar het werd al snel zo'n verhaal zonder eind, wach ten op morgen, op de volgende zomer, op volgend jaar.Alex en Aaron schreven in die tijd onge veer honderd nummers, waar onder de single 'Wherever You Will Go'. Toch waren ze overgeleverd aan de wil van 'anderen'. „Tuurlijk hebben we overwogen om naar een andere platenmaatschappij te stappen. Maar de realiteit is anders. Teken je zo'n contract, dan ben je min of meer hun be zit. Als we zouden vertrekken dan verloren we alleen nog meer tijd, met rechtszaken, en waren we nog geen stap verder. En we hadden al zoveel zooi op ons bord gehad", vertelt de zanger. Uiteindelijk gaf hun verschij ning in de bioscoophit Coyote Ugly de doorslag. Die film be gint met een scène in een club waar Alex en Aaron hun huidige hitsingle live spelen. Het had toen al hun grote doorbraak kunnen zijn. Alex: „We hebben het nummer toen toch bewust niet op de filmsoundtrack gezet. Waarom zou je nu net het num mer, waarvan veel mensen den ken dat het onze eerste grote hit kan zijn, op een album zetten waar het niet thuishoort? En stel je voor dat iemand een platen zaak binnenloopt voor dat ene nummer, en er zou nog geen sin gle of album van zijn. Laat staan een band; die moesten we nog samenstellen. Dat kon niet." Gelukkig beseften de platen- mensen dankzij het filmoptre den wel dat ze niet langer om de toekomst van The Calling heen konden. Eindelijk werd hun eerste album opgenomen. Ca mino Palmero, vernoemd naai de straat in Los Angeles waar Alex opgroeide met de buurman uit de muziekindustrie en waar Alex en Aaron elkaar voor het eerst ontmoetten, kortom: waar het allemaal begon. Vorig jaar kon de eerste grote tour begin nen, op 11 september. Vijf dagen na de aanslag stonden ze in New York. Alex: „Onze single 'Wherever You Will Go' begon daar net groot te worden en kreeg na die aanslag ineens een andere waarde. Het nummer gaat eigenlijk over iemand die zijn geliefde en soulmate ver liest. Mensen zagen het niet zo zeer als liefdesliedje, maar hoorden er meer in. Het verlies van mensen en het vreemde ver langen om met hen mee te gaan." Beatles Alex en Aaron hadden met deze vreemde start van hun muzikale carrière een extra drang om door te gaan. „Je ziet in Ameri ka dat kids, vooral na de aan slag, alle voorgefabriceerde nepmuziek de rug toekeren. Ze willen alleen nog maar het ech te, eerlijke, pure werk." En dat is waar The Calling voor wil staan, ongeacht vooroordelen op grond van de 'mooie gezicht jes'. „Er zijn onwetende mensen die ons graag als boyband wil len zien. Omdat 'jullie van die jonge goed uitziende mannetjes zijn'doet Aaron ironisch na. „Die hebben het album dus niet beluisterd. Bovendien is het niets nieuws onder de zon: Ro bert Plant was 19, The Beatles waren piepjong. We liggen er niet wakker van." Kyra Goede Afgelopen maandag kwam het album Camino Palmero uit in Nederland. Voor meer informa tie over de band: www.thecal- lingband.com. Bij ons op school is het tradi tie om na elke tentamenpe riode een zogenaamde After Tentamen Party te houden. Zo'n feest is vooral bedoeld om je tij delijk herwonnen vrijheid te vieren en eventueel het succes waarmee je de tentamens hebt afgerond. Tioee weken geleden was het weerzover. Gesteven en gestre ken gingen we op weg naar het epicentrum waar deze ATP ge houden werd, of laat ik het zo zeggendat was het plan. We gingen met De Bus. Zodra die arriveerde, nam iedereen daar een run op. Dit had tot gevolg dat de bus binnen de kortste ke ren stampvol zat en wij nog bui ten stonden. De chauffeur maakte ons in een taal die hij daar ter plaatse improviseerde en dan ook nog eens gebrekkig sprak, duidelijk dat hij in onge veer tien tot vijftien minuten terug zou komen om ons op te pikken. Dat hij niet gewoon Ne derlands sprak, kwam omdat er ook enkele buitenlandse stu- denten naar het feest wilden en die waren nog het ongeduldigst van allemaal. Na tivintig minuten moesten we tot onze spijt vaststellen dat de buschauffeur in kwestie gelogen had. Er was nog geen bus in zicht. Allerlei afvragingen pas seerden inmiddels de revue: 'Zouden we ooit nog op dat feest s4nnelie& komen?' 'Waarom is 'ie er nou niet?' 'Waarom konden we ei genlijk niet meer mee?' 'Heeft er iemand een straalkacheltje bij zich, ik heb het koud!' 'Ik moet plassen, maar je zult zien dat die bus komt als ik op de wc zit. En toen, na zo'n drie kwartier wachten, kwam... De Bus! Even was dit heel erg fijn en leuk en ook een opluchting, maar het lachen verging ons snel. We za ten in de bus met een kudde Spanjaarden die hun aanwezig heid luidkeels lieten blijken. Dit deden ze door allerlei liedjes te zingen en die waren niet eens leuk, want als het niet Spaans ivas, dan waren het liedjes van Britney Spears. Bovendien zon gen ze vals en dat deden ze alle maal op een eigen melodie. De enige constante factor in het ge heel, was het klappen waarmee dit alles gepaard ging. En ik kan je verzekeren: in een bus zitten met een groep zingende en klap pende Spanjaarden is geen pret je! We wisten wel liedjes die we er tegenin konden brengen, zo als het Wilhelmus, Aan De Kust en De Duiven op de Dam, maar ja, dan zaten we daar weer mee. Maar niet gedaan dus. We heb ben ons kranig gehouden tot we bij het feest aankwamen. Toen mengden de Spanjaarden zich gelukkig onder het gewone volk en was hun slechte invloed niet meer merkbaar. In de bus op de terugweg waren de Spanjaarden weer aanwezig, maar minder dominant. Waar schijnlijk waren ze onder de in druk van iemand die ze in niet mis te verstane bewoordingen duidelijk maakte dat ze er erg verstandig aan zouden doen om nu toch maar hun mond te hou den want dat er anders maatre gelen loerden genomen. Dit ver stonden ze niet, maar soms spreekt de intonatie voor zich en het gezegde 'Als blikken konden doden' is waarschijnlijk ook in het Spaans te vertalen. De volgende morgen bedachten we pas dat er eigenlijk maar één goed liedje was dat we in de strijd tegen de Spanjaarden hadden kunnen inzettenKlap eens in je handjes..Op dat mo ment hadden we daar niks meer aan, maar we onthouden het maar voor de volgende ATP. Hasta la vista. ^nnelies de Rooij De single 'Shine' werd een hitje, mede natuurlijk dankzij de gastrol van Ilse De- Lange. Met behulp van andere bekende collega's, zoals Urban Dance Squad-gitarist René van Barneveld en producer Oscar Holleman, blijft de nieuwe Ne derlandse rockband Rosemary's Sons overtuigend overeind op het debuutalbum AU In Hand. De plaat roept associaties op met tientallen Amei-ikaanse voorbeelden - van John Mellen- camp tot John Hiatt - en is dus niet bijster origineel, maar de commerciële productie en de technische kwaliteiten van met name zanger Martijn Hagens zal vele deuren weten te openen. Dat de Bredase groep mooie liedjes kan schrijven, werd met de singles 'Fall From Grace' en 'Shine' al duidelijk. Het hitge voelige 'So Long' zou een waar dige opvolger zijn. Nederland heeft er een exportproduct bij. Martin Groenewold Lieve hemel, hoor je jezelf prevelen als de nieuwe Luke Slater begint te spelen en er stampende technopop met vo calen uit de speakers komt. Is dit dezelfde man die tien jaar gele den bloedstollend mooie am bient maakte als 7th Plain, on der de naam Planetary Assault Systems garant staat voor duis tere techno en twee jaar geleden met Wireless een innovatieve electroplaat afleverde? Jazeker. De Britse producer vond het ge woon weer eens tijd voor wat anders. Met raspende synthesi- zerbassen, handclaps, galmen de strings en de licht verveelde zang van The Aloof-zanger Ric ky Barrow roept hij op Alright On Top de sfeer van de jaren tachtig op. De tijd van New Or der, Yazoo en Visage. Toch is het geen retroplaat. Daarvoor zijn de beats en de productie te eigentijds. Het is gewoon de ultieme techno popplaat, die de veelzijdige Slater altijd al had willen ma ken. Rob Broere Elke Elvis heeft zijn leger. Zo zingt en schrijft meneer Costello, die het kan weten, op zijn nieuwste cd When I Was Cruel. Na vele projecten met an dere muziekgenres, waaronder een plaat met operazangeres Anne Sofie von Otter, maakt Costello weer onvervalste pop muziek. Hij doet het samen met een groot deel van The Attrac tions, zijn oude begeleidings band. Wreed is het niet, en ook niet agressief. Het leger van Costello bestaat uit een bom bardement even mysterieuze als scherpe woorden, technisch su perieure nummers en een beze ten uithalende stem. Het is ver pletterend. Razend langs vele uithoeken van de popmuziek, grijpt Costello naar oosterse koortjes, fanfare-koper, een Ja pans zangeresje en meer alle daagse jazz en blues. Nergens is het geforceerd, ondanks de uit gebreide aankleding weet Costello het toch ongecompli ceerd te laten klinkenEen heer lijke cd die zelfs met een leger vol nieuwe hy pes niet neer te ha len is. Maaike Borst Niets zo charmant als een ontwapenend debuut van een zangeres die alles in zich heeft een groot publiek te berei ken. De sympathieke zangeres in kwestie is een prille twinti ger, de Amerikaanse Blake Ha zard, die eerder gespot werd als bandlid van het al even aardige Jack Drag waarin vriendlief Jack Dragonetti het voor het zeggen heeft. Little Airplane is een allervrolijkste cd waarop Hazard zich ontpopt als een vriendelijke, minder hoogdra vende tegenhanger van Heather Nova. Het is dromerig gearran geerde popmuziek, lekker breekbaar en zoet, met een mooi verlangende stem gezongen. Door fraai gebruik te maken van elektronica krijgen de door Joni Mitchell en Ricky Lee Jo nes geïnspireerde nummers een eigentijdse draai mee. Niet zo commercieel als Dido, maar ab soluut een gemakkelijk in het gehoor liggende, zomerse plaat. Peter van der Heide 1Celine Dion - A New Day Has Come (1 2. Marco Borsato - Onderweg (2) 3. Volumia! - Het Beste Van Volumia! (3) 4. K3 - Teleromeo (14) 5. B. Streisand - The Ultimate Col I.(A) 6. Shakira - Laundry Service (7) 7. R.Williams - Swing When You're Winning 5) 8. Acda En De Munnik - Trilogie (8) 9. Jennifer Lopez - J To Tha L-0 (6) 10. Blof - Blauwe Ruis (-) De Amerikaanse band The Calling.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 25