Aan heroïek geen gebrek PZC Prot komt van een andere planeet Lekker knokken in de oudheid Landschappen van Jacob van Ruisdael Het publiek wordt geacht mee te smelten 27 Spacey in K-Pax vrijdag 26 april 2002 et oeuvre van Jacob van Ruisdael is het I allerbeste wat de I landschapsschilderkunst I van de 17e-eeuw te bieden j heeft. Amper 16 jaar oud had zijn werk al zo'n impact dat hij snel school maakte. Zijn J compositie, lichteffecten en I detaillering zijn I ongeëvenaard. De expositie I Jacob van Ruisdael of de Revolutie van het Hollandse J landschap die zijn Haarlemse periode I behandelt, is bij uitstek op zijn plaats in het Frans Halsmuseum. Veel weten we van hem maar wie hij was als mens blijft een mysterie. Jacob Isaacksz van Ruisdael (1628/1629, Haarlem-1682, i Amsterdam) behoort samen met I Vermeer, Rembrandt en stadge- nopt Frans Hals tot de grote vier I van.fle Gouden Eeuw. Tijdelijk is een groot deel van zijn pane- I len en doeken weer terug in de plaats van hun ontstaan: Haar lem. De tentoonstelling wordt I zelfs geopend (op 2 7 april) op i heilige grond voor de Ruisdaels, I namelijk in de Nieuwe Kerk. Hier is zijn vader, IsaackJa- I cobsz van Ruisdael bijgezet in 1677. Toch had de plechtigheid j eigenlijk plaats moeten hebben in de Grote Kerk of St.-Bavo aan de Grote Markt omdat het I bestaan van Jacob van Ruisdael hiermet zijn begrafenis 320 jaar I geleden eindigde. I De tentoonstelling begint met I het yroegst bekende werk van Ruisdaelhet kleine doek Bos- i pad-uit 1646. In het doorkijkje vam23,5 bij 18 centimeter met zijn concentrische licht-donker werking is al direct waar te ne- men hoe veelbelovend zi j n ta- I lentis.Dit werd in zijn tijd al ge zien gel et op zijn vroege opname als )id van het Sint Lucasgilde, I in 1648. Zijn bijna even oude I neef en naamgenoot, en evenals hij landschapsschilder, Jacob Salomonsz van Ruisdael, zou pas in 1663 lid worden. Het bos gezicht, later een van zijn voor- I naamste onderwerpen, is ontstaan aan de hand van teke- l ningen die hij maakte in de om- I geving van Haarlem. De expositie besluit met het be roemde panoramisch gezicht op Haarlem, bijgenaamd Haerlem- j pje uit 1670 (en niet uit 1648 zo- als de catalogus abusievelijk meldt)een bruikleen van het Kunsthaus Zürich. I In totaal zijn 32 schilderijen van zijp hand in min of meer chrono logische volgorde te zien en 20 schilderijen van voorgangers en tijdgenoten. Samensteller Pie- terBiesboer, conservator oude kunst van het Frans Halsmuse um, heeft het project voorbereid in samenwerking met de Ham burger Kunsthalle, waar de ex positie eerder was te zien. In tegenstelling tot de grote over zichtstentoonstelling van meer dan twintig jaar geleden in Den Haag(Mauritshuis, 1981) wordt ingezoomd op de periode dat Ruisdael werkzaam was in Haarlem, van 1646 tot 1655. De familie Van Ruisdael kwam uit Naarden. Jacobs vader Isaac was met zijn jongere broer Salo mon en zijn ouders naar Haar lem gekomen. Hun vader, de doopsgezinde Jacob Jansz de Gooyer, zoals de familie zich eerst noemde, was meubelma ker. Zij vestigden zich in het toen zeer Welvarende Haarlem, omdat hun vooruitzichten op een goed bestaan daar groter waren dan in hun eigen stad. Later noemden zij zich Van Ruisdael naar een hofstede bui- De molen bij Wijk bij Duurstede. ten Naarden. Vader Isaac en Ja cob schreven hun naam beiden consequent als Ruisdael met een i, zijn broer Salomon en diens zoon Jacob waren minder con sequent en schreven hun naam in de meeste gevallen met een y. Volgens kunsthistoricus avant la lettre Arnold Houbraken (in 1718, bijna veertig jaar na Ruis daels dood)bezocht Jacob de Latijnse school, maakte hij een studie medicijnen af en heeft hij zelfs operaties uitgevoerd. Er is een schriftelijke bron die dit be vestigt. Ruisdael wordt op 15 oktober 1676 vermeld als 'doc tor medicus' met een graad van de Universiteit van Caen in Frankrijk. Maar de vermelding is discutabel omdat zijn naam als enige is doorgestreept. Wel licht is Jacob spoedig na zijn in schrijving gestopt met het prak tiseren als arts. Samen met zijn vader, zijn oom Salomon, die verschillende ho ge functies heeft bekleed binnen het Sint Lucasgilde, en zijn neef Jacob Salomonsz vormden de Ruisdaels een invloedrijke fac tor in de Haarlemse schilderwe reld. Ze werden qua aantal al leen overtroffen door de Frans Halsclan: Frans Hals, zijn vijf zonen en zijn broers Dirck en Joost Hals. Net zoals Frans Hals de meest vooraanstaande was in zijn fa milie, zou Jacob dat worden van de zijnen, op de voet gevolgd door zijn oom. Les kreeg hij van zijn vader, maar vooral van deze oom Salomon. Maar al snel was hij deze specialist in rivierland schappen de baas. Daar werd een even schappelijke als crea tieve oplossing voor gevonden. Jacob zou zich onthouden van dit landschapsgenre om niet in eikaars vijver te vissen: genres te over! Zijn vader en zijn neef Jacob Salomonsz vormden nau welijks concurrentie voor Jacob en Salomon. Biesboer:Jacob Salomonsz maakte ook duin landschappen en bosgezichten, maar tobt ontzettend met zijn afzet. Wanneer zijn vader Salo mon overlijdt in 1670 koopt hij een kousenwinkel om op die manier wat extra inkomsten te hebbenNeef Jacob komt later, als hij net als Ruisdael in Am sterdam woont, beroerd aan zijn einde. Geestelijk totaal verward en verkerend in grote armoede wordt hij naar Haarlem naar het Werk- of Aalmoezeniershuis overgebracht, omdat hij niet in het bezit is van het poorter schap. Hij sterft in 1681, een jaar voor Ruisdael. Van Jacob van Ruisdael zijn in totaal duizend werken bewaard gebleven waaronder een kleine reeks etsen en zo'n honderd te keningen. Hij construeerde zijn landschappen in zijn atelier aan de hand van nauwkeurige schetsen die hij maakte in de omgeving. Behalve bosgezichten vormen korenvelden, watermolens, windmolens, strandge-zichten, watervallen, begraafplaatsen, winterlandschappen, verge zichten op de bleekvelden rond Haarlem en een paar zeegezich ten zijn onderwerpen. Land schappen zijn altijd voorzien van imponerende luchten met een grote variëteit aan wolken vormen en lichteffecten. In zijn gezichten op Haarlem is de ver houding van het landschap ten opzichte van de lucht zelfs één staat tot drie. Aan heroïek geen gebrek. Het summum aan dramatiek is te vinden in het schilderij De Joodse begraafplaats uit 1655, Heuvelachtig landschap met korenveld. waarvoor hij inspiratie zocht op de (Portugees-) joodse begraaf plaats Beth Haim bij Ouderkerk aan de Amstel. Hij voorzag de oorspronkelijke zonovergoten setting van een maximaal thea traal karakter door er elemen ten als een kale boom op de voorgrond, een ruïne op de ach tergrond (waarschijnlijk de overblijfselen van Kasteel Eg- mond die hij had getekend bij Alkmaar) en een watervalletje aan toe te voegen. Dit laatste motief had Ruisdael opgedaan via de schilderijen van zijn oudere vriend, de schil der Allart van E verdingen die de waterval introduceerde in zijn landschappen na een reis naar Zweden en Noorwegen in 1644. Het lage standpunt met de ruïne op de heuvel is geïnspireerd door een reis die hij maakte met een andere Haarlemse vriend, de schilder Nicolaes (Pietersz) Berchem. Met hem trok hij naar het Duitse Bentheim waar hij Zesvoudig wereldkampioen worstelen Dwayne Douglas Johnson, beter bekend als The Rock, speelde een bijrol in 'The Mummy Returns' en deed dat volgens de producenten met zo veel verve dat nog tijdens de op namen werd besloten hem een hoofdrol te geven in net zo'n film. Dat werd The Scorpion King, gesitueerd 5000 jaar gele den in een setting van eveneens woestijnen en grillige ves tingsteden. De uit Samoa af komstige Johnson doet met zijn even elegante als atletische ge stalte denken aan zowel Woody Strode als Arnold Schwarzen egger in hun jonge jaren. Maar hij heeft ook wel iets speciaals, iets nobels, dat charisma wordt genoemd. De snelheid waarmee The Scor pion King werd gemaakt laat zich niet afzien aan de vorm van dit door Chuck Russell (The Mask, Eraser) geregisseerde epos dat niet werkelijk zoveel minder oogt als de Mummy- f ilms. Hooguit kun je zeggen dat men zich iets minder heeft uit gesloofd op digitale beeldeffec ten, al zijn er toch een paar best aardige trucages te bewonde ren. De meeste tijd zal men zich hebben bespaard bij het ont werpen van het scenario, want men heeft - lijkt het - nog eens goed naar 'Conan The Barbari an' gekeken en is verder tot geen enkele originele vondst geko men. Tenzij je het inventief moet vinden dat de hoofdstad van het kwaad Gomorra werd gedoopt zoals die stad in de bijbel, ter wijl er in het verhaal ook nog een zieneres rondloopt die Kas- sandra heet, netzoals in de Illias van Homerus. De boosaardige koning Mem non (Steven Brand) is bezig alle woestijnstammen aan zijn wre de macht te onderwerpen, mede dankzij de voorspellende gaven van de door hem gevangen ge houden Kassandra (Kelly Hu) Kans om hem te weerstaan is er alleen als eerst Memnon - die ook voor de beste zwaardvech ter ter wereld moet doorgaan - gescheiden wordt van de vrouw die steeds de bewegingen van zijn vijanden kan profeteren. Krachtpatser Mathayus (Dwayne Johnson alias The Rock dus) belast zich met die taak. Hij zal niet alleen Kassan dra voor zich weten te winnen maar ook nog assistentie krij gen van een niet al te heldhafti ge paardendief, een tovenaar, een Nubisch stamhoofd en een horde Amazones. De vechtscènes zijn heel be hoorlijk gechoreografeerd. Er komen ook nog sluierdansen aan te pas en een partijtje Russi sche roulette met cobra's in kruiken. De boel wordt met een vette knipoog in de etalage ge zet en het lijkt alsof de tijden van de onbekommerde sanda- lenfilms zijn teruggekeerd. Pieter van Lierop The Scorpion King Regie: Chuck Russell. Met: Dwayne Johnson (The Rock), Steven Brand, Michael Clar ke Dunacn, Kelly Hu Te zien in Ci- nedty Vlissingen, De Koning Hulst, Cinemactueel en Roxy Bergen op Zoom. het hooggelegen Kasteel Bent heim tekende. De onheilspel lend donkere wolken met lichte plekken, een regenboog en de uitgekiende lichtval doen de rest. Op een van de grafstenen staat zijn signatuur alsof hij met dit landschap zijn eigen sterfelijk heid wilde onderstrepen: een variatie op het genre van het va- nitas (vergankelijkheid) stille ven. Het schilderij was gezien zijn grootte bestemd voor een particuliere opdrachtgever. Als Biesboer, die specialist is op het gebied van de Haarlemse schilderkunst, gevraagd wordt waarom Ruisdael nu de beste landschapsschilder van de ze ventiende eeuw is, zegt hij zon der nadenken: 'Zijn onafhanke lijke manier van observeren'. Hij verduidelijkt: ..Ruisdael kijkt heel goed, kan enorm goed analyseren: wat zijn voorgan gers hebben gedaan zette hij voort; daar zie je ook sporen van terug. Net als Frans Hals ver nieuwt hij zichzelf keer op keer alhoewel hij vasthoudt aan be paalde conventies qua composi tie en ruimte-indeling. Maar binnen die conventies weet hij zijn creatieve kracht volkomen uit te buiten en zijn composities telkens zodanig te differentië ren dat je hem nooit kunt be trappen op een herhaling van zetten." Aart van der Kuijl Expositie Jacob van Ruisdael of de Revolutie van het Hollandse land schap. Te zien- 27 april tot en met 28 juli, Frans Halsmuseum. Haarlem. Open: di t/m za van 11-17 uur; zon en feestdagen 12-17 uur. Maandag gesloten Catalogus: €22,50 (inge bonden: €32,50) Elke zaterdag gra tis rondleiding voor individuele be zoekers van 12-13 uur. Is alleen liefde genoeg om een kind op te voeden? Of komt daar meer bij kijken? Volgens de makers van het hopeloos naïeve zakdoekendrama I Am Sam is ouderlijke liefde meer dan vol doende. Om hun stelling te be wijzen voeren ze Sean Penn op als Sam, een man met het li chaam van een volwassene en de geestelijke ontwikkeling van een zevenjarige. Maar zijn hart blijkt genoeg onvoorwaardelij ke liefde te bevatten voor de he le bevolking van zijn woon plaats Los Angeles. Ach, en wat gaat deze simpele ziel toch liefdevol om met zijn dochtertje, per ongeluk ver wekt, maar toch van harte wel kom in Sams eenvoudige leven tje. Als zesjarige is Lucy haar papa al intellectueel de baas. Maar ze houdt zielsveel van hem, omdat hij er altijd voor haar is. En dan is daar ineens de kinderbescherming om het ge lukkige gezinnetje uit elkaar te halen. Volgens deze instantie zou Sam vanwege zijn geestelij ke handicap niet geschikt zijn om een opgroeiend kind op te voeden. Ten einde raad roept Sam de hulp in van de keiharde advoca te Rita. De door Michelle Pfeif fer vertolkte juriste wordt afge schilderd als een neurotische dame, die het te druk heeft met haar carrière om tijd te besteden aan haar zoontje. Als zo iemand wel een kind mag opvoeden, waarom dan een liefdevolle va der als Sam niet? Uiteindelijk smelt zelfs de ego centrische Rita voor de pure liefde tussen Sam en Lucy. Het publiek wordt geacht mee te smelten, vanwege de schattige uitstraling van kindactrice Dakota Fanning en de verzame ling lichamelijke tics die Sean Penn in de strijd gooit om een geestelijk gehandicapte neer te zetten. Penns acteerprestatie lokte mil joenen Amerikanen naar de bio scoop en bezorgde hem een Os carnominatie. Het is treurig dat een begaafde acteur als Penn op zo'n schaamteloze manier de sentimenten moet bespelen om waardering te oogsten. Fritz de Jong 1 Am Sam. Regie: Jessie Nelson Met: Sean Penn, Michelle Pfeiffer, Dako ta Fanning, Dianne Wiest, Laura Dern. Te zien in CineCity Vlissingen. Sean Penn en Dakota Fanning. gemengde gevoelens blijven achter na I vJhet zien van de speelfilm K-Pax. De ti- j tel verwijst naar een tot nu toe onbekende planeet waarvan een man afkomstig zegt te zijn; die hartje New York door de politie wordt opgepikt en vervolgens afgeleverd in I een gekkenhuis. Daar zal hij zijn behande- j lende psychiater nog veel hoofdbrekens be zorgen. De film wordt voortreffelijk geac- I teei-d, maar van een publiek vergt de plot j wel erg veel geduld en inlevingsvermogen. 1 De nominale ruimtereiziger, die zich laat aanspreken als Prot, maakt een goedgemut- Kevin Spacey verbaast vriend en vijand als hij blijkt met honden te kunnen praten. ste en alles behalve gestoorde indruk. Hij blijkt hyperintelligent en heeft een positie ver effect op zijn medepatiënten dan de toch best zorgzame medische staf te presteren weet. Prot ziet er ook niet vreemd uit of zo. Eigenaardig is wel dat hij vrijwel altijd zijn zonnebril op houdt, want het licht bij ons is feller dan hij op K-Pax gewend zegt te zijn. Als de film verder heel realistisch geacteerd wordt en er ook niet zo bizar uitziet als Su perman of Spielbergs A.I., hoe lang kun je dan de mogelijkheid open houden dat Prot wellicht geen onzin verkoopt? Minder lang, in elk geval, dan waar regisseur Iain Softley van uitgaat. K-Pax biedt het soort filmverhaal waarin je Robin Williams zou verwachten. In de rol van de psychiater of in die van de patiënt, het had alle twee gekund. Maar hier is de casting ietsje doortrapter aangepakt door de psychiater te laten spelen door Jeff Bridges die in Starman ooit zelf een toerist van een andere planeet heeft gespeeld. Dan houd je toch onwillekeurig rekening met de kans dat hij nog wel eens te overtuigen kan zijn als iemand bij hem aanklopt met net zo'n kras verhaal. En net zo slim was het om de rol van de ver onderstelde bewoner van K-Pax te geven aan Kevin Spacey, want met hem is alles mogelijk. Die begenadigde acteur kan elke rol geloofwaardig maken. Wanneer hij nu een banaan krijgt aangeboden en hij eet die met schil en al op en hij mompelt vervolgens 'Heerlijk!', dan durf je te zweren dat het echt de eerste banaan van zijn leven moet zijn geweest. Bridges raakt ook danig in verwarring wanneer Prot op astronomisch gebied blijkt te beschikken over kennis waar Amerika's grootste deskundigen een puntje aan kunnen zuigen en blijkt te kun nen communiceren met honden. Maar waarom reageert Prot zo spastisch op tuin- sproeiers? Te veel tijd neemt regisseur Iain Softley om zijn verhaal weg te trekken van de al te mal le vraagstelling: komt Prot wel of niet van een andere planeet? En te laat stelt hij scherp in op de meer wezenlijke problemen, waar komt Prot dan wél vandaan? Hoe komt hij aan zijn waanvoorstelling? En wat is de verklaring voor zijn uitzonderlijk grote kennis van dieren, psychologie en astrono mie? Het onbevredigende van K-Pax is dat er uit- eindelijk wel een achtergrond wordt bloot gelegd als oorzaak van een trauma uitmon dend in gekte, maar onverklaard blijft waarom de man zo veel verwarring kon zaaien door zich te manifesteren als onte genzeglijk een van de meest geniale wezens op aarde. Dan voel je je toch in de luren ge legd, al werd er nog zo mooi geacteerd. Pieter van Lierop K-Pax Regie: Iain Softley. Met. Kevin Spacey, Jeff Bridges, Mary Cormack, Alfre Woodard Te zien in CineCity Vlissingen en De Koning Hulst.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 35