Dorp drijft op zijn groepen Textiel als statussymbool PZC Jef Janssens legt de ziel van het trekpaard bloot 14 Corporaties willen pact voor meer leefbaarheid Leefbaarheid lezers schrijven Haat Eerste minister Kinderartsen Dierentemmer op preekstoel Vijf acts op bluesfestival in Stekene kunst cultuur dinsdag 23 april 2002 door Emile Calon AXEL - De Zeeuws-Vlaamse woningbouwcorporaties willen alle vrijwilligersorganisaties bij elkaar brengen om samen te zoeken naar manieren om de leefbaarheid van de dorpen te verhogen. Alleen al door bij el kaar over de schutting te kijken moet het volgens directeur C. Reinhoudt mogelijk zijn om meer initiatieven van de grond te krijgen. Volgens hem hebben veel orga nisaties te weinig volume om projecten tot een succes te bren gen. Als er een beroep kan wor den gedaan op vrijwilligers van andere organisaties kan dat ver anderen, zo hoopt en verwacht de directeur. En door de kennis te bundelen is het volgens hem ook mogelijk meer van de grond te krijgen. Er zijn alleen al in Zeeuws- Vlaanderen duizenden vrijwil ligers actief bij tal van organisa ties. Volgens Reinhoudt een ge weldig potentieel aan kennis, kracht en creativiteit dat tot nu toe onvoldoende wordt benut. Zeker als het kan worden ge combineerd met de organisato rische en financiële capaciteit van corporaties, zorginstellin gen en overheden moet er heel wat meer mogelijk zijn, zo geeft Reinhoudt aan. De corporaties willen de organi saties na de zomer bijeenroepen. Ze hopen dat het vervolgens lukt om een soort meldpunt voor initiatieven op te richten, zodat niet elke organisatie steeds op nieuw het wiel moet uitvinden. Daar kunnen ook de vrijwilli gers worden geregistreerd, zo dat de ene organisatie bij een te kort aan helpende handen een beroep kan doen op het potenti eel van de andere verenigingen. Alleen al in Axel zijn volgens Reinhoudt zo'n twintig organi saties actief met elk hun eigen vrijwilligers. In veel gevallen weten die clubs niet van elkaar wat er op bijvoorbeeld het punt van gezondsheidsondersteu- ning allemaal wordt gedaan en wat niet lukt door gebrek aan capaciteit. „We hebben elkaar nodig", benadrukt hij met klem. „We kunnen niet afzonderlijk het wiel proberen uit te vinden. door Emile Calon Sint Kruis is voor directeur C. Rein houdt van de Regionale Zeeuwsch- Vlaamse Woningbouwvereniging het voorbeeld van een dorpje waar het le ven, ondanks het ontbreken van tal van voorzieningen, goed is. Afgezien van twee cafés en een dorpshuis is er niets; geen winkel, postagentschap of verzor gingsinstelling, laat staan een bank. Desondanks is het West-Zeeuws- Vlaamse dorpje, op ruim twee kilome ter van Aardenburg, 'springlevend'. „Het bloeit als een tierelier." Het geheim van Sint Kruis? Gemeen schapszin, aldus Reinhoudt. Dus vrij willigers die zich inzetten voor het dorp, die bereid zijn de schouders er on der te zetten. Sint Kruis is daarin niet uniek. De directeur van de corporatie wijst naar plaatsjes als Retranchement en Graauw, ook van die dorpjes met een bloeiend verenigingsleven, met een zeer actieve dorpsraad, met feesten waarvoor oud-inwoners jaren na hun vertrek nog terugkomen. In tegenstelling tot Sint Kruis hebben die beide dorpje nog wel enkele voor zieningen zoals, 'niet onbelangrijk', een school. Maar zelfs zonder school is het dus mogelijk om een dorp leefbaar te houden, aldus de directeur en hij wijst daarbij naar Sint Kruis. Het geheim van Sint Kruis is niet zon der meer te introduceren in al die Zeeuwse dorpen die steeds meer voor zieningen kwijtraken. Zeker voor'de ouderen wordt het steeds moeilijker om op het dorp te blijven wonen als die voorzieningen verdwijnen. Verhuizing Ook al is de gemeenschapszin nog zo groot, als er geen winkel meer op het dorp is, kiezen ouderen vaak noodge dwongen voor verhuizing naar elders. „Vaak een persoonlijk drama", weet Reinhoudt. Hij wijst er ook op dat een dorpsgemeenschap de maatschappij in het klein is. „Je kunt daarin geen enkele groep missen." Hij vreest het moment dat kleine dorpsscholen moeten slui ten. Op zo'n moment kunnen ook jonge ouders besluiten om te vertrekken. „Dan wordt het heel moeilijk om een dorpsgemeenschap nog in stand te hou den." De directeur van de corporatie is een groot voorstander van het uitplaatsen van bedden van gezondheidsinstellin gen naar de verschillende dorpen, zo dat inwonei-s in hun eigen omgeving kunnen worden verzorgd. Tegelijker tijd merkt hij op dat er heel wat organi satorische en financiële problemen Sint Kruis is een voorbeeld van hoe een dorp met weinig voorzieningen, maar met veel initiatieven van de bewoners zelf, springlevend kan blijven. foto Charles Strijd moeten worden overwonnen eer zoiets lukt. „Is zeker geen gemakkelijke ope ratie." Daarnaast waarschuwt hij dat het uit plaatsen feitelijk alleen mogelijk is naar de wat grotere dorpen, want het is te duur om een dependance op te zetten voor maar drie of vier mensen. „Denk alleen maar eens aan de kosten voor een nachtzuster." De woonzorgcomplexen van het eerste uur, daar was destijds grote belangstel ling voor, herinnert hij zich nog goed. Desondanks mislukten ze omdat er te veel mensen introkken die op dat mo ment nog geen zorg nodig hadden. De woningen werden gekocht door mensen met het oog op de toekomst, niet omdat ze op dat moment zorg nodig hadden. Volgens de directeur moet bij nieuwe projecten zeer zorgvuldig worden geke ken of toekomstige bewoners wel daad werkelijk zorg nodig hebben. De RZVW heeft woningen in bijna alle Zeeuws-Vlaamse dorpen. Zelfs in een gehucht als Nummer Een, tussen Hoofdplaat en Breskens, heeft de cor poratie nog een paar huizen. Alleen in Terneuzen, Hulst en een drietal kleine re dorpen heeft de woningbouwvereni ging geen woningen. Het populairste bezit van de corporatie zijn de aanleun woningen en -flats, aldus de directeur. Die kunnen bij wijze van spreken niet genoeg worden gebouwd in de buurt van verzorgingsinstellingen. Ideaal De combinatie van zelfstandig wonen en hulp direct om de hoek noemt hij ide aal. Hoewel er ook allerlei andere vor men zijn te bedenken, aldus Reinhoudt. Hij vindt dat corporaties, hulpverle ners, overheden en andere organisaties meer bij elkaar over de schutting moe ten kijken om te zien wat er samen kan worden gedaan om dorpen leefbaar te houden. Vaak weten we niet van elkaar wat er wordt gedaan om de leefbaar heid te bevorderen. Sommige van die initiatieven strandden omdat er geen gebruik wordt gemaakt van de kennis en mankracht van andere organisaties, zo weet hij.,Dat kunnen we deels voor komen als we bij elkaar over de schut ting kunnen kijken." Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versch I nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietvi beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worde niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ae- weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. 9e~ Tijdens de begrafenis van Rabin wrong de heer Kok zich tussen de koningin en president Clin ton in. Betuigde dit van respect i voor de draagster van de kroon I koningin Beatrix? Dinsdag trad Kok op persoonlijke titel af zo dat de overige ministers niet meer verder konden regeren (PZC, 17-4). Elke minister wordt echter benoemd door de kroon en dient zijn ontslag in bij cle kroon. Door het eenzijdig af treden van de eerste minister, (vaandelvlucht?) konden de overige ministers niet verder. Ze konden zelf, of via de eerste mi nister, hun ontslag niet meer in dienen. Ze werden eigenlijk, zonder aanleiding ontslagen! Betuigt dit van respect aan de kroon? Over de status van de I kroon kan men verschillend I denken. Zolang echter ons be stel op een democratische wijze geregeld is, past het de minister van alle Nederlanders niet om te beslissen voor de andere minis- ters. Hij heeft dan geen respect I voor de kroon die hem benoemd heeft. J.W. Minderhout Haymanstraat 7 Middelburg J. Dispa schrijft in de PZC van 12-4 dat het slecht zaken doen met Sharon. Hij vergeet dat Is raël de enige democratie in een gebied van Islamitische dicta turen die mannen, vrouwen en kinderen doelbewust voor ter roristische doelen trainen. Wat heeft Arafat gedaan met de mil joenen guldens van de EU? Hij heeft scholen en ziekenhuizen gebouwd en wegen aangelegd? Hij heeft alleen barbaarse terro risten voortgebracht die op beestachtige wijze onschuldige burgers opblazen. In 2001 heeft Israël geleden onder meer dan 8000 terroristische aanvallen van Arafat. Duizenden zouden afgeslacht zijn als Israël geen veiligheidsmaatregelen en con troleposten had ingevoerd. De Palestijnse staat Jordanië gooi de begin jaren 70. Toen regeerde koning Hoessein, ook al dat stelletje terroristen van Arafat het land uit. Er wer den toen heel veel Palestij nen gedood. Nergens hoort men hierover. Overal waar Arafat verschijnt zaait hij dood en ver derf en haat. Het is verbijste rend dat Europa Arafat, makker in het kwaad van Saddam Hoes sein en Bin Laden de hand bo ven het hoofd houdt A. van Oijen Leeghwaterstraat 99 4382 JM Vlissingen We moeten roeien met de riemen die we hebben. Nederland heeft op 100.000 inwoners minder dan de helft van het aantal spe cialisten ten opzichte van alle andere Europese landen (Bron: Eurostat 1998). Dat is de oor zaak van de wachtlijsten en de grote fysieke inspanningen die artsen moeten doen. Als kinder artsen vanwege de fysieke (on)mogelijkheden willen sa menwerken met collega's in an dere ziekenhuizen, dan zo zij het. Ik vraag me wel af of sa menwerking met de kinderart sen van ziekenhuis Dirksland overwogen is. Wim Boogaart Erling Steenstraat 14 Nieuwerkerk TERNEUZEN - De Australi- sche dierentemmer Casey i Schrage preekt zondag 28 april I tijdens een'sing inn'van het Le ger des Heils in de Grote Kerk van Terneuzen. Schrage verklapt op humoristi sche wijze hoe hij natuurkracht en geestelijke kracht opdoet voor zijn beroep en zijn leven i Het j ongerenkoor Challenge on- dersteunt hem tijdens zijn le- i zing. Na Schrage komt de 20-ja-1 rige Terneuzenaar Stephen van j Assche aan het woord. Van As- sche is net terug van een zen dingsreis naar Zambia. De'sing inn'begint om 19.00 uur in het voormalige godshuis aan de Terneuzense Noordstraat. door Raymond de Frel TERNEUZEN - Zaterdag 4 mei vindt in het Belgische Stekene het jaarlijkse Rhythm Blues Festival plaats. Op het I marktplein geven vijf uiteenlo- I pende bluesbands acte de pré- i sence. Het meest opvallende aspect aan dit festival is de gospelmis, waarmee het programma wordt geopend. Twee j aar geleden besloot de or ganisatie uit respect alle muzi kale activiteiten te staken tij dens de geplande kerkdienst in Stekene. In overleg met de plaatselijke pastoor werd besloten om de mis mee te nemen in het pro gramma. De close harmony- groep Soul Spirit zorgde toen voor de muzikale ondersteu ning. Dat bleek een succes, want ook dit jaar verschijnt dit vijftal in de Stekense kerk. Zij brengen gospelliederen uit de Ameri kaanse kerktraditie ten gehore. Na de mis barst het gitaarge weldlos met de viermansforma tie Bluezilla. Zij brengen een set met veelal covers van Eric Clap ton, Rory Gallagher en Popa Chubby. Naar eigen zeggen klinkt Bluezilla als een brok zwarte blues, overgoten met een stevige jus van blanke rhythm blues. Eigen werk Het duo Two Timers mag de avond doormidden hakken met louter eigen werk. Dit Engelse tweetal, bestaand uit zangeres Sarah James en gitarist Gordon Russell, valt met name op door hun alternatieve gebruik van podiummateriaal. Zo dient de flightcase (koffer) van een gi taar als basedrum en fungeert een paar lepels als di'umstok- ken. Daarna is het de beurt aan de Belg Marino Noppe en zijn be geleidingsband Maxwell Street. Noppe heeft aangekondigd een aantal gastmuzikanten uit te zullen nodigen, maar hult zich in stilzwijgen over namen van deze artiesten. Het festival wordt afgesloten door The Blackbirds. De vier bandleden verdienden eerder hun sporen in groepen als The Jitterbugs, Blues Jungle, The Slime Hunters en The Belvede res. Hun muziek is een mengeling van vrijwel alle aan het rootsge- nre verwante stijlen. door Anita Tournois GROEDE - En de boer hij ploeg de voort. Een van de thema's die Jeff Janssens laat zien in werken waarin het Brabants trekpaard centraal staat, hun ziel gevan gen in houtskool of in olieverf op doek of papier. Tentoonge steld in Gallery d'Ouwe Smisse in Groede, waar deze dieren vroeger werden beslagen. Naast deze ode aan vervlogen dagen worden sfeerlandschappen ge ëxposeerd, die ons stil doen staan bij de schoonheid van het Vlaamse land. Janssens is een gedreven kun stenaar, geboren in Luik en ge boren tekenaar. Zijn liefde voor potlood en papier resulteerde in zijn keuze voor de opleiding technisch tekenen. Hij bracht zijn jeugd door in Zelzate, en be kwaamde zich in grafisch teke nen en affiches ontwerpen, waarna hij werkzaam was als cartoonist. In 1965 begon Jans sens met schilderen. „In aanvang waren mijn kinde ren een geliefd onderwerp", ver telt de kunstenaar. „Toen die er genoeg van hadden en ik eigen lijk ook, omdat mensen een beroep op mij gingen doen te portretteren, verschoof mijn be langstelling. Ik maak met regel maat schetsen van de streek en het landschap waar ik woon. Het opslaan van de sfeer en het karakter kost mij geen enkele moeite. Ik bezoek, indien moge lijk, de paardenkeuringen en - markten en vlak bij mij woont een boertje, die nog met de hand ploegt. Als hij dan de klei in trekt met zijn jaaarden loop ik er achteraan met mijn schetsboek en potlood en maak studies." Ziel Deze schetsen en studies vor men veelal de basis voor zijn schilderijen. Feilloos legt hij de ziel van het trekpaard bloot, haar schoonheid, haar kracht, haar vreugde en schrik. In voor-, zij- of achteraanzicht zet hij een twee- of driespan neer, hard werkend voor de ploeg, al stam pend door de klei of in rust. We zien de twee-eenheid van Mer rie met veulen, het veulen rui kend aan de moeder, wetend dat ze bij elkaar horen. Of Tweespan frontaal waarbij het lijkt dat het tweespan, koppen omlaag, met hun enorme koffer (de ribben kast) vol kolossale kracht het doek af komt stormen. De rea listisch aandoende werken zijn vrije impressies, ontstaan in het hoofd en het hart van de kunste naar, maar geven aan dat Jans sens een scherp waarnemer is. De Eloys kreek, een water bij het gehucht Oude Burgse Sluis, is ook vaak terug te vinden in zijn werk; onderdeel vormend van weidse polderlandschap pen met fraaie wolkenluchten, waarin koeien grazen, waden of herkauwen. Niet alleen door de juiste karakteristiek van het dier, hetzij paard, koe of schaap, maar ook door kleurstelling wordt een typische eigen sfeer geschapen. Polderland met paarden wordt neergezet in bruine of blauwachtige tinten, donker of licht naar gelang de sfeer. Grazige weiden met koei en ademen intense rust door veel zacht- en lichtgroen. Het spelen met licht en schaduwen zorgt voor de rest. Tentoonstelling t/m 12 mei in Galle ry d'Ouwe Stnisse, Molenstraat 19 in Groede. Openingstijden: do. vr. enza. 10.3012.00 uur en 13.30 17.00 uur zo. 14.0018.00 uur. voorbeeld in ruil voor specerij en. Nadat aanvankelijk de Por tugezen die handel grotendeels hadden overgenomen, verwierf de VOC in de zeventiende eeuw - vaak met harde hand - het mo nopolie. Wuft In ruil voor specerijen die naar Europa werden verscheept, le verde de VOC de inlandse bevol king textiel. In feite ging het om een continuering van de al eeu wenlang bestaande ruilhandel tussen de diverse oosterse kus ten. Maar de doeken kregen één nieuw kenmerk mee: een VOC- stempel. Het grootste deel van de VOC-doeken kwam dus niet naar Europa. „Er waren wel kooplieden die een veelkleurige katoenen jas lieten maken, of hun dames voorzagen van bonte rokken en jasjes, maar over het algemeen werd dat in het stren ge Nederland toch als iets te wuft gezien", zegt Veldhuisen. ,Wat je ook wel zag, waren bed- despreien met familiewapens." Meer dan in katoen uitte de dik doenerij zich trouwens in het gebruik van zijde, aldus direc teur Adri van Hoegee van het Zijdemuseum. „De VOC-han- delaren wisten van gekkigheid niet wat ze met hun geld moes ten doen. Dat zie je aan de hui zen en de buitenplaatsen die ze bouwden. Daar werden bijvoor beeld zijden gordijnen gehan gen. Maar we hebben hier ook bruidsbrieven in zijde. Van de Zeeuwse Bibliotheek hebben we in bruikleen een compleet proefschrift in zijde. Dat is echt een unicum. Zoiets is natuurlijk wel een toppunt van poenerig heid." Samen laten Veldhuisen en Van Hoegee twee kanten zien van de VOC-bemoeienis met textiel, Overigens draagt de Haagse verzamelaar wel meer dan één zijden doek bij aan de tentoon stelling, alleen hebben die geen VOC-stempels. Epos In de door Veldhuisen ingerich te zaal met VOC-doeken kan de museumbezoeker een idee krij gen van de grote variëteit aan patronen. De doeken hadden ook diverse functies. Er zijn schouder- en heupdoeken te zien, maar eveneens wanddoe ken, onder meer ter opluistering van de zitplaats van het stam hoofd. Op één doek is een com pleet oud epos uit India afge beeld. Expositie: De zijden kant van de VOC, t/m 26 oktober in het Zijdemu seum in Meliskerke, open di t/m zo van 10-17 en ma van 13-17 uur. Naast sfeerlandschappen legt Jeff Janssens de schoonheid en kracht van trekpaarden vast in houtskool en olieverf. foto Charles Strijd door Ernst Jan Rozendaal MELISKERKE - De titel De zij den kant van de VOC, die het Zijdemuseum in Meliskerke heeft meegegeven aan de nieu we expositie, dekt niet geheel de lading. Een belangrijk deel van de tentoonstelling komt name lijk uit de collectie van Harmen Veldhuisen en zijn VOC-doeken zijn op één na allemaal van ka toen. Mét de zijde die het muse um zelf in bezit heeft, wordt een beeld geschetst van de rol die textiel speelde in de handels praktijken van de vierhonderd jaar geleden opgerichte Ver enigde Oost-Indische Compag nie. De in Den Haag woonachtige Rotterdammer Harmen Veld huisen verzamelt al dertig jaar oosters textiel. Hij is begonnen met itaks, maar indrukwekkend is de verzameling batiks die hij in de loop der jaren bijeen heeft gebracht. „Veel oud-Indische gasten na men doeken mee naar Neder land toen ze hier in de jaren vijf tig en zestig naartoe kwamen", vertelt Veldhuisen. „Dertig jaar geleden kwam regelmatig een koffer op de markt met daarin zeer hoogwaardige stoffen." Daar zat overigens zelden een antiek VOC-doek bijDe meeste daarvan heeft Veldhuisen zelf in Indonesië opgespoord. Textiel, legt hij uit, was in het Vérre Oosten meer dan alleen stof voor een kledingstuk. Het was ook een statussymbool. Wie zich veel stoffen kon veroorlo ven, leefde in grote welstand. Textiel werd als bruidschat meegegeven bij huwelijken, en bij begafenissen lagen vaak sta pels doeken op de kist om aan te geven dat de overledene bij le ven in goeden doen was. Ruilmiddel Zoals alle luxe goederen was textiel een ruilmiddel. Eeuwen voordat de VOC aan de Oosterse kusten verscheen, werd tussen de Indonesische eilanden. India en China stof verhandeld, bij Harmen Veldhuisen met een van zijn doeken die zijn te zien in het Zijdemuseum in Meliskerke. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 14