Neeltje Jans moet vernieuwen PZC Kleurobjecten van Patscheck Hofman schildert als een dichter Water glijbaan wacht op oordeel Veere Meer scholen open voor kinderen met autistische stoornis isiftttiy Dubbeloptreden in Porgy Bess Waterland heeft zichzelf volgens oud-gedeputeerde Ventevogel overleefd Gesprekken over omgaan met rouw Antiekhandel de Pagter kunst cultuur Schilderij zaterdag 20 april 2002 door Rinus Antonisse VLISSINGEN - Hij was nauw betrokken bij de eerste plannen voor de invulling van het eiland Neeltje Jans in de Oosterschel- demonding. Jaap Ventevogel zag het helemaal voor zich. Het overgrote deel inrichten voor de natuur. Rondom het Topshuis, het bedieningsgebouw van de stormvloedkering, een thema park, met water als rode draad. Architectuur van allure, een tot de verbeelding sprekende in richting. Zo'n vijftien jaar geleden zette de oud-gedeputeerde daar ook stappen voor. Hij benaderde de film- en plannenmaker Louis van Gasteren, die op zijn beurt befaamde architecten als Otto Frey en Ove Arup in de arm nam. Voor de inrichting van de gebouwen dacht Ventevogel aan het Amerikaanse bureau Harri son Price Company, onder meer bedenkers van het Apcott Cen ter in Florida. Alle ogen - en bezoekersstromen - gericht op Neeltje Jans. Het bleek te hoog gegrepen. „Toen grootschalige investeringen OOSTBURG - De stich tingen voor welzijn in Zeeuws-Vlaanderen be ginnen maandag 6 mei in samenwerking met Hu- manitas een gespreks groep rouwverwerking. De groep komt acht keer bij elkaar en is bedoeld voor ouderen die hun partner door overlijden verloren hebben. Degroep wordt begeleid door twee vrijwilligsters van Huma- nitas. De bijeenkomsten vinden plaats in Oost burg. Aanmelden voor de gespreksgroep is mogelijk bij de stichting Welzijn in Axel, Hontenisse, Hulst, Sas van Gent, Terneuzen en Oostburg. niet mogelijk waren, is wel ge zegd: laat het z'n beloop maar hebben, want de locatie is zo uniek, dat krijgt een eigen draai. Laat Delta Expo maar zijn gang gaan, dan komt het na verloop van tijd wel goed. Dat is dus niet gelukt, vooral vanwege onvol doende letten op de inhoud", constateert Ventevogel. „De oorspronkelijke tentoonstelling was al verouderd op het moment dat die werd geplaatst." Hij vindt dat er op Neeltje Jans veel te lang is doorgeklungeld door overheidsmensen die zake- lijk wilden opereren. „Het had een beetje een heilige plaats moeten worden, in de zin van: het is een bezoekerscentrum dat je beslist gezien moet hebben als je in West-Europa bent. Zoiets kost geld en dat heeft men er niet voor over gehad. Wellicht is het nog niet te laat en breekt het besef door dat een goed inge richt bezoekerscentrum met een goede expositie hoog nodig is. Daar mogen dan best wat speel- voorzieningen bij horen." Doelstelling Volgens Ventevogel heeft Wa terland Neeltje Jans - de voort zetting van Delta Expo - zich zelf overleefd. „Eén doelstelling geldt nog: het tonen van het technisch meesterwerk dat de stormvloedkering is. De rest heb ik altijd onvoldoende de moeite waard gevonden." Neeltje Jans zal nooit kunnen concurreren met een Efteling of Disneyland, maar dat hoeft ook niet, stelt de oud-gedeputeerde. Hij is ervan overtuigd dat het brengen van een serieuze bood schap (zoals het waterbeheer in alle facetten) op een voor pu bliek aantrekkelijke wijze kan gebeuren. „Er zijn genoeg des kundigen die daar leuke dingen mee kunnen doen." Rigoreus Ventevogel beklemtoont dat Neeltje Jans rigoreus moet ver nieuwen en het huidige Water land kan dat zijns inziens niet. „Er moet dus iets bijzonders ge beuren. Ik hoop dat men een nieuwe weg durft in te slaan, met partijen die er belang bij hebben een boodschap door te geven." Het waterbeheer 21e eeuw verdient bijzondere aan c- Neeltje Jans had een soort heilige plek moeten worden, die je als toerist móest hebben gezien, vindt oud-gedeputeerde Jaap Ventevogel. foto Dirk-Jan Gjeltema dacht, zegt Ventevogel. Het zal komende jaren nadrukkelijk spelen en veel geld kosten. Neel tje Jans kan daarin een rol spe len. Hij beschouwt Rijkswaterstaat als partij die belang heeft bij het goed uitdragen van een bood schap. „Die moet zorgen voor een goed opgezette expositie. Doe daar het bezoekerscentrum van het Nationaal Park Ooster- schelde bij en een Zeeuws muse um voor natuur en landschap. Dat is een mooi en aansprekend geheel en geeft ook nog kosten besparing. Er is in elk geval een andere organisatie-opzet nodig. met heldere verantwoordelijk heden en korte lijnen. Ventevo gel onderstreept dat er geld no dig is. „Als men dat er niet voor overheeft, dan zal het nooit wat worden." door Rinus Antonisse DOMBURG - De beslissing over de bouw van een bijna twaalf meter hoge waterglijbaan op Neeltje Jans loopt vertraging op. Het dagelijks gemeentebe stuur van Veere moet eerst een oordeel vellen over een nieuwe milieuvergunning voor thema park Waterland Neeltje Jans. Valt dat positief uit, dan kan een besluit worden genomen over de bouwvergunning voor de wa terglijbaan. De gemeente Noord-Beveland heeft overigens een aantal op merkingen gemaakt over de nieuwe milieuvergunning (een zogenaamde 'zienswijze'). In hoeverre die vertragend werken op afgifte van de bouwvergun ning voor de glijbaan, kan me dewerker F. Leijnse van de gemeente Veere nog niet aange ven. Hij verwacht dat het nieu we dagelijks gemeentebestuur half mei beslist over de milieu vergunning. Waterland Neeltje Jans wil de waterglijbaan (de zogenoemde Delta-slide) als het even kan nog voor het komende zomerseizoen aanleggen. De bouw van de attractie duurt on geveer drie maanden. Het gaat om een op schaal nagebootste pijler van de stormvloedkering, die aan de Oosterscheldekant van Neeltje Jans komt te staan. De glijbaan, die geleverd wordt door een Duits bedrijf, kost on- geveer 320.000 euro. Vanaf de hoge toren kunnen bezoekers in een rubberbootje over een wa terbaan naar beneden glijden. De hoogte van het bouwwerk is standaard veertien meter, maar dat is in overleg met de wel standscommissie van Veere te ruggebracht tot elf meter. Ook is de kleur aangepast aan de om geving. Als de bouwvergunning niet snel afkomt, overweegt Waterland de aanleg uit te stel len tot volgend jaar. door Claudia Sondervan VLISSINGEN - Met een rug zakje met financiële steun kun nen kinderen met een autisti sche stoornis vanaf komend schooljaar in regulier en speci aal onderwijs terecht. Net als gehandicapte kinderen profiteren zij van het leerling gebonden budget, waarmee scholen extra hulp voor die leer lingen kunnen inkopen. Maar Zeeuwse scholen en Zeeuwse ouders van kinderen met autismevormen weten nau welijks iets van de nieuwe mo gelijkheden die per 1 augustus gelden. Dat blijkt uit een inventarisatie onder 25 Zeeuwse scholen voor speciaal onderwijs die vandaag in Middelburg wordt gepresen teerd. Zeeland heeft een grote achter stand in te halen, zegt Middel burger Theo Riddersma van de Zeeuwse afdeling van de Neder landse Vereniging voor Autis me. Er is geen ambulante bege leiding voor autisten in het reguliere onderwijs en ook het speciale onderwijs ontbeert ge richte hulp om autistische kin deren te begeleiden. De achterstand is des te nijpen der nu de landelijke overheid het geld voor speciaal basis- en voortgezetonderwijs opnieuw verdeelt. De fondsen voor de scholen voor kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden gaan naar het reguliere onder wijs. Scholen voor zeer moeilijk le rende kinderen en kinderen met lichamelijke en/of verstandelij ke handicaps moeten samen werken in Regionale Expertise Centra. Ongelijkheid Autisme kent vele verschij ningsvormen, waardoor autisti sche kinderen zowel in het reguliere onderwijs als bij in stellingen voor verstandelijk gehandicapten of psychiatrie terechtkomen, Per regio be staan enorme verschillen in het plaatsingsbeleid, weet Ridders- ma, vader van een autistisch kind, uit ervaring. Die ongelijk heid wil de rijksoverheid be strijden met een nieuwe reeks L richtlijnen en het nieuwe finan L cieringssy steemOm in aanmer-E king te komen voor een budgeit moet ieder kind elke twee jaail geïndiceerd worden door de nieuwe Centrale Indicatie 0r-| ganen. „Probleem is dat die orJ ganen nog niet zijn opgericht! Met financiering volgens de ou de regeling is volgend jaar ool«| nog niemand geholpen, want,' daar bestaan lange wachtliis-f ten." De erkenning dat de Zeeuwse L hulp aan autisten tekortschiet leidde vorig jaar tot het projecti Ziza, het Zeeuws Integraal! Zorgcircuit Autisme. Gesteund! door de provincie werkt Scoop, met gehandicaptenstichtingen! jeugdhulp, psychiatrie, ouder! verenigingen en de Nederlandse!) Vereniging voor Autisme om dei hulpverlening aan autisten te|. coördineren en te verhelderen! Onderwijs zat daar tot nog niet li bij. Voorlichting De NVA Zeeland wil nieuwe sa men werkingen van de grond krijgen om onderwijsonder steuning voor autisten beschik baar te maken. Zaterdag 20 april houdt de NVA Zeeland eej voorlichtingsmiddag over de mogelijkheden daartoe. De bijeenkomst begint om 13.00 uur in de Klimopschool aan de Grevelingenstraat in Middel burg. Aan bod komen verschillend^ manieren waarop autistische kinderen op school geholpen kunnen worden met voorbeel den van de Klimopschool en eeii school uit Papendrecht. Advertentie Kaai 53 te Veere is ook elke zondag middag geopend van 12.00 tot 18.00 uur. Tel. 0118-501854. De werken van Sybille Patscheck in de Goese galerie Van den Berg li jken eenkleurig, maar hebben voor de aandachtige toeschouwer veel nuances. foto Willem Mieras door Jan Dirk van Scheyen GOES - Trees Oude Ophuis van de Goese galerie Van den Berge houdt niet zo van het begrip monochroom. Ofschoon dat woord wel van toepassingis op de schilde rijen van Sybille Pattscheck, die tot 26 mei in de galerie hangen. Monochroom betekent: eenkleurig. Maar wie aandachtig kijkt naar het werk van de in 1958 in het Duitse Wesel geboren Patt scheck ziet volgens Oude Ophuis zo veel nuances en kleurschakeringen dat de term eenkleurig eigenlijk niet de lading dekt. Misschien kun je beter stellen dat Patt scheck een kunstenaar is die van een be paalde grondtoon uitgaat. Haar schilde rijen hebben zo'n grondtoon (bijvoor beeld grijs en roze in respectievelijk de doeken Scheldelicht en Flamingo), maar die kleur is voor Pattscheck slechts een startpunt van waaruit vele andere tinten uitwaaieren over het schilderij. „Als je deze kunst op je laat inwerken", zegt Ou de Ophuis, „merk je pas hoe gelaagd ze is en hoeveel diepte en kleur er in zit." Ze wijst er ook op dat de schilderijen van Pattscheck op een zonnige dag, wanneer er veel licht naar binnen valt door de ra men van de galerie, totaal anders ogen dan wanneer het buiten sombert. De vele kleuren die onder de oppervlakte scheme ren, geven hun geheimen niet onder alle omstandigheden prijs. De in Keulen wonende Sybille Pattscheck gebruikt een techn iek die encaustiek heet. Zij vermengt warme vloeibare bijenwas met kleurpigmenten. Encaustiek is een oude techniek - in de klassieke oudheid werd ze al toegepast - waarvan je nooit precies van tevoren weet wat voor eind product ze oplevert. In het geval van Patt scheck resulteert dit procédé in elk geval in schilderijen met een zachte glans, die als een verstild maar krachtig statement aan de hagelwitte muren van galerie Van den Berge hangen. Van de pakweg vijftien schilderijen die de Duitse in Goes toont, zijn er drie gemaakt op glasplaat. Door glas te gebruiken als ondergrond versterkt zij de suggestie van gelaagdheid en dieptewerking extra. Door de transparantie van het glas in combinatie met het gebruik van de sterk lichtdoorlatende was, springen de vele kleurnuanceringen, de geleidelijke, sub tiele veranderingen van toon op de schil derijen, des te nadrukkelijker in het oog. Het is niet verwonderlijk dat de creaties van Pattscheck ook wel kleurobjecten zijn genoemd - kleurobjecten waarop lij nen van de spatel of de dikke kwast zich soms niet alleen zichtbaar maar zelfs voelbaar aftekenen. En waarvan de ran den bedekt zijn met druppelsporen, waar aan je kunt zien hoeveel verschillende kleuren verf de kunstenaar heeft gebruikt gedurende het ontstaansproces van het schilderij. Van een totaal ander karakter zijn de pot loodtekeningen van Middelburger Janpe ter Muilwijk (1960), die op dit moment eveneens in galerie Van den Berge te zien zijn. De tekeningen van Muilwijk - soms op een met aquarel ingekleurd fond - zijn figuratief en ogen hedendaags. Roerloos Maar Muilwijk moet ook goed hebben ge keken naar de schilderijen van vroege Ita liaanse meesters zoals de Florentijnen Andrea del Castagno en Giotto. Zijn figu ren zijn doortrokken van een soort serene vroomheid die hen iets onwerkelijks geeft. Roerloos en ogenschijnlijk in zich zelf gekeerd staren ze dromerig in het niets. Maar als je goed naar hun gezichtsuit drukking kijkt, moet je onwillekeurig ook denken aan een moderne schilder als Lé ger, die voor Muilwijk stellig geen onbe kende zal zijn. De expositie van Pattscheck en Muilwijk loopt tot en met 25 mei in galerie Van den Berge, Wijngaardstraat 3, Goes. Open: donderdag 13.30-21.00 uur, vrijdag 13.30-17.OOuur, zater dag 13.00-17.00 uur en op afspraak. door Raymond de Frel TERNEUZEN - Op vrijdag 26 april presenteert de Stichting Blues Promotie Zeeuws-Vlaan deren een dubbelprogramma in Porgy Bess in Terneuzen. Achtereenvolgens verschijnen de Amerikaanse bands Jasper Stone en Teddy Morgan The Pistolas op het podium. De website van het uit Fort Worth Texas afkomstige Jasper Stone toont wat er van hen kan worden verwacht. Hinnikende paarden, loeiende koeien, schie tende sheriffs en oude juke boxen vormen het interactieve visitekaartje. Zanger/gitarist Ed Voyles, bassist Dan Stewart en drummer Hank Meyer staan garant voor een show vol rauwe countrypunk, americana en bluegrass-muziek. Hoewel beide bands volwaardig zijn (beiden staan ook gepro grammeerd op het gerenom meerde Moulin Blues Festival, 3 en 4 mei in Ospel), is Jasper Sto ne geboekt als voorprogramma. Teddy Morgan The Pistolas zijn de hoofdact. In het begin van zijn carrière was Teddy Morgan vooral ver knocht aan blues en soul, maar later kwam hij in aanraking met muziek van onder anderen Lu- cinda Williams en Steve Earle. Mede daardoor schreef Morgan steeds vaker zijn eigen num mers. Aanvang 22.00 uur. MIDDELBURG - Het pointillistische schilderij 'Gezicht op Zoutelande' van Ferdinand Hart Nib- brig heeft op de veiling van het Zeeuws Veiling- j' huis in Middelburg 58.000 I euro opgebracht. Dat is j| ruim 20.000 euro meer dan vooraf getaxeerd. Een tekening die Jan Toorop j ooit schonk aan de dichter j P.C. Boutens bracht 3200 euro op. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Bij alle aan dacht, vorig jaar, voor de uitrei king van de Zeeuwse Prijs voor Kunst en Wetenschappen aan Vlissinger Wim Hofman is niet vergeten dat hij beeldend kun stenaar is, maar de nadruk lag wel op zijn (kinder)boeken. In galerie De Vier Gemeten in Mid delburg is beeldend werk van hem te zien. Toch blijkt Hofman zich daarin ook een beetje als schrijver te laten kennen. Hofmans schilderijen en pren ten zijn van een aansprekende eenvoud, voor de meeste kun stenaars het moeilijkste wat er is. Niet alleen heeft hij gevoel voor kleur en compositie, hij is vindingrijk en origineel. In De Vier Gemeten valt op dat hij in veel van zijn tafereeltjes zijn ei gen kleine universum uitbeeldt. Een tafel en een stoel zijn voor Hofman onderwerpen om ein deloos op te variëren. Soms le vert dat een bijna klassiek stille ven op a la Cezanne. Vaker gaat het om een dusdanige vereen voudiging van de werkelijkheid dat de sfeer van de stripteke ning en de boekillustratie wordt benaderd. Hofman schildert het paasontbijt thuis, of zijn werk tafel. Een gitzwarte tafel, een opklapblad hangt nonchalant naar beneden, een hanglamp schijnt op een inktpotje, de let ters springen van het behang. Het is realistisch en toch niet. Minstens zo treffend is de 'Dam pende koffiepot'. Een schilde rijtje van inderdaad een dam pende blauwe koffiepot, een kom gevuld met het zwarte vocht en die twee op een rood wit geblokt kleedje. Het is een herinnering aan de tijd die Hof man doorbracht op een Belgisch seminarie. Het kan zijn dat Hof man een sfeer of een herinnering wil uitbeelden, maar voor het zelfde geld gaat zijn verbeel- Een tafel en een stoel zijn voor Wim Hofman aanleiding om eindeloos te variëren. foto Wim Hofman ding met hem op de loop en wor den de tafel en stoel figuren in een sprookje, zoals in 'Zieke ta fel krijgt bezoek van stoel'. Zijn fabelfiguren zijn niet louter fantasie, hij heeft ze ergens ge zien. Tot het universum van Hofman behoort ook de kust van Vlissin- gen. In De Vier Gemeten zijn kleine schilderijtjes te zien van een woelige branding, maar ook het woord 'zon' - de middelste letter rood gekleurd - boven een bruin strand. Titel: 'Zon boven water'. Uit een dergelijk werk, maar bijvoorbeeld ook uit het schilderij 'Stoomstrijkijzertje', blijkt dat Hofman schildert als een dichter. Het strijkijzertje beweegt zich als een stoomboot je over de strijkplank. Kennelijk roept het woord alleen een voor stelling bij hem op. Het dichter lijkkarakter van de schilderijen wordt vaak versterkt door op merkelijke titels. Expositie Wim Hofman: Variaties, t/m 27 april in De Vier Gemeten, open do t/m za van 12-18 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 88