Designwereld is hyprocriet bezig Zoeken naar nieuwe vormen Eigenwijze deur heeft geen kruk Jonge ontwerpers Meubelbeurs in Milaan zaterdag 20 april 2002 Voor 50 euro transformeert Franck Bragigand alledaagse voorwerpen in een kunstobject. De nieuwe lichting ont werpers walgt van ge stroomlijnd design. Tien onlangs afgestudeerde stu denten aan de Design Aca demy Eindhoven lanceerden tijdens de Internationale Meubelbeurs in Milaan hun visie op design. Een visie die ook bij bekendere ontwer pers leeft. Vergankelijkheid die mooi, maar ook lelijk kan zijn. Het had wel iets weg van Big Brother. Tien voormalig studenten van de Design Acade my Eindhoven trokken drie we ken naar Milaan, waar ze ter plekke een expositie samenstel den. Het motto? Improwisare. In een lege galerie creëerde het tiental met gevonden materia len een ruimte waarin zij zelf en bezoekers konden vertoeven. Het resultaat was afgelopen week te zien tijdens de Interna tionale Meubelbeurs. Ziek van het vele consumeren. Dat is de consument volgens Li dewij Edelkoort, directeur van de Design Academy. „De ver wende consument heeft behoef te aan vasten en serieus zijn", zegt ze. Edelkoort legt een ver band met de aanslagen in Ame rika, die ze symbolisch aan duidt als 'Elf„Het leven was zo lang zo gemakkelijk, zo konden we niet doorgaan. Nu worden we gedwongen om na te denken over hoe we omgaan met onze wereld, met de verdeling van welvaart." Meer dan bij de gevestigde ont werpers leeft die visie bij de nieuwkomers. De meubelbeurs van Milaan is een platform voor glitter en glamour. En daarvan walgt de nieuwe lichting ont werpers. Want ongebreideld duur doen, dat staat volgens Frederik Roijé (23) haaks op de ontwikkelingen in het Midden- Oosten en de aanslagen in Ame rika. Maatschappelijk „De designwereld is hypocriet bezig. Er wordt gedaan alsof er niets aan de hand is. Van de ge beurtenissen in de wereld zie je in de meubelbranche niets te- rug. Als ontwerper heb je ook een maatschappelijke verant woordelijkheid. Wij willen mensen aan het denken zetten." Vandaar de keus voor materia len van de straat. Letterlijk. De tien designers maakten onder De Internationale Meu belbeurs in Milaan is wat de shows in Parijs voor de mode zijn. Vorige week toonden zo'n 2000 exposan ten hun collecties. Maar slechts een handjevol produ centen bepaalt de koers voor de branche. Hun collecties zijn het resultaat van een zoektocht naar nieuwe vor men en flexibele materialen. Terug naar de jaren zestig en zeventig. Een kleurenexplo- sie en opvallende dessins. Dat was vorig jaar de belangrijkste ontwikkeling tijdens de meu belbeurs in Milaan. Het bleek een opstapje voor nieuwe im pulsen, die bij de trendsettende meubelproducenten dit jaar voor het eerst zichtbaar waren. Een zoektocht naar nieuwe vor men en flexibele materialen. De 41ste editie van de Salone Internazionale del Mobile duur de van 10 tot 16 april in Milaan. Op 200.000 vierkante meter lie ten bijna 2000 exposanten hun nieuwe collecties zien. Ze waren afkomstig uit dertig verschil lende landen, waaronder Italië, Nederland, Duitsland, Ameri ka, Japan, Spanje en Zweden. Naast de presentatie in het beursgebouw waren er honder den exposities in het centrum van Milaan. Het merendeel van de exposan ten borduurt voort op retro- trends en het minimalistische interieur. Het zijn producenten als Cap- pellini, Edra, Hidden, Kartell en Moroso die zich wagen aan ver nieuwing. De invloeden van eerdere decennia zijn daarin weliswaar zichtbaar, maar ver taald naar de 21ste eeuw. Zoals ieder jaar is de ontwikkeling het best af lezen aan het zitmeubi- lair. Lichaam Edra streeft er volgens directeur Massimo Morozzi naar structu ren te elimineren. „We presente ren ontwerpen om in weg te dui ken en elementen die het lichaam voldoende ondersteu nen maar toch genoeg bewe gingsvrijheid bieden. Opvallend voorbeeld is de Boa, een ontwerp van de Braziliaan se tweeling Fernando en Hum- berto Campana. Deze negentig meter lange, fluwelen slang biedt een comfortabele onder grond. Subtieler kan ook. De zo genaamde Body Props van ont werper Olivier Peyricot zijn vier vormen die zijn bedoeld om het lichaam in diverse zit- en lig- standen te ondersteunen. Een blikvanger in de collectie van Cappellini is het zitelement And, ontworpen door FabioNo- Languit hangen mag nog steeds. Een voorbeeld uit de collectie van het Italiaanse bedrijf Bonacina. andere gebruik van sloophout, stukken metrorails, glossy bro chures van dure modehuizen, een hobbelpaard, boomstam men, vazen en regenpijp. „Het is verbazingwekkend wat je op straat aan bruikbare mate rialen kunt vinden", zegt Silvia van Schipstal (32). Zelf maakte ze een stoel van een afgedankt kinderbedje en boomstammen. „We moesten tenslotte kunnen zitten. Het is een eenvoudige stoel met twee poten en de muur als rugleuning." Een bar van metaal en karton nen dozen, obercolberts van pa pier en glazen van petflessen en halve sinaasappelschillen; ver gankelijke ontwerpen, oor spronkelijk bedoeld voor de duur van de expositie, maar en kele ontwerpen zullen later in het jaar alsnog in Nederland te zien zijn. De tien ontwerpers maakten ie der een stoel, maar moesten sa menwerken om de ruimte inge richt te krijgen. Dat leidde tot conflicten, maar ook tot vrucht bare resultaten. „Het gaat niet om de individuele ontwerpen, maar om het groepsproces", al dus Van Schipstal. „Waar je an ders twintig jaar over doet, leer je nu in drie weken." Inspireren Volgens Joost van Bleiswijk (25) is het vooral een expositie ge worden die moet inspireren. ,Dit kun je niet uitleggen aan de Middeleeuwen Het blijkt een politiek state ment. „De laatste tijd leek het alsof we in de middeleeuwen leefden", aldus Smeets. Daaruit komen volgens hem de 'depri merende' objecten voort. „Een zuur thema als tegenhanger van de meubelbeursparade." Dezelfde kritiek klinkt door in de tiende expositie van ontwex- perscollectief Droog Design in Milaan. Daarbij dient het dage lijks leven als uitgangspunt, zo als zichtbaar is in de ontwerpen van Franck Bragigand. Voor 50 euro transformeert hij alle daagse voorwerpen (planten, lampen) in een kunstobject. „Deze collectie staat in het te ken van integratievan nieuw en bestaand, van speciaal en nor maal, van mooi en lelijk, van perfectie en imperfectie en van illusie en werkelijkheid." Anja Sparidaans en Paul Geerts Boa, een negentig meter lange slang, ontworpen door de Brazili aanse tweeling Fernando en Humbert© Campana voor Edra. vembre. Meerdere elementen vormen samengevoegd een spi raalvormig zitlandschap. Nieuwe vormen vragen om een nieuwe toepassing van bestaan de materialen. Meerdere bedrij ven, waaronder Leolux, laten de stoffering achterwege. Daar door rest een meubel van zacht kunststof (polyurethaan of fo am), dat in allerlei kleuren ge spoten kan worden. Bijkomend voordeel is volgens Frans Clab bers dat het meubilair daardoor betaalbaarder is. „We presente ren deze collectie onder de naam The Silly Side, waarmee we een jonge doelgroep willen aanbo ren." Maar ook hard kunststof spreekt ook nog steeds tot de verbeelding. De totale collectie van Kartell, met Philippe Starck als huisontwerp, is erop gebaseerd. Het merk stoeit met de 'magie van transparantie en kleur'. Het ontwerp Louis Ghost (uit een stuk gemaakt) is een knipoog naar de barokke ontwerpen uit de tijd van Louis XV. Daarmee vervaagd de grens tus sen meubilair voor in de woon kamer en voor in de buitenruim te. Minder het geval is dat als kunststof gecombineerd wordt met andere materialen, zoals m het glasfiber bankje van Fran cesco Beltoni uit de collectie van MDF Italia. Die materialenmix is nog steeds actueel, maar steeds vaker grijpen ontwerpers naar uitsluitend kunststof of hout. De kleurexplosie van vorig jaar heeft geen vervolg gekregen. In Milaan exposeerden veel pro ducenten hun collecties in neu traal wit. De boodschap: decon sument kan zelf kleur kiezen. Wordt er voor kleur gekozen, dan is de parallel met de mode aanwijsbaar: lichtblauw, roze, oranje en lichtgroen. Paul Geerts en Anja Sparidaans bezoekers van de meubelboule vard", denkt hij. „Maar we laten wel zien dat het ook anders kan." Trendwatcher Edelkoort voor spelt dat het kwartje bij de con sument nog wel zal vallen. „Hij zal zich afkeren van grote mer ken die wereldwijd de dienst uitmaken. Voor die merken bre ken moeilijke tijden aan. Het beste kun je een merk in bed- stoppen voor een winterslaap van een paar seizoenen." Edel koort verwacht dat de stem van het individu meer zal gaan mee tellen. Consumentencommu- nisme noemt ze dat. „Hij wordt klankbord voor de industrie." Met het vanzelfsprekende wil len ook de Nederlandse ontwer pers Job Smeets en Nienke Tij nagel afrekenen. In Milaan liet Studio Job tien groteske objec ten zien die balanceren op het randje van kunst en design: een kunststof kanon, een bronzen olielamp en globe. De enorme bronzen kandelaar Cannibal Man weegt maar liefst 450 kilo. „Een heel gewicht om twee kaarsen in de lucht te houden." De Cannibal Man van Studio Job. Een bronzen kandelaar van 450 kilo. Een binnendeur nodig met sterke afwijkende maten? Geen probleem, The Door uit Haaksbergen kan 'm leveren. Ook in ander op zicht zijn de deuren van dit bedrijf bijzonder. Bij de ont wikkeling stonden veilig heid, flexibiliteit en comfort voorop. Wat het eerst aan de deux-en van The Door opvalt is het ontbreken van een kruk. „Een deur openen met een kruk is ei genlijk een heel onlogische han deling", zegt Peter V. Has van Has Consult dat, evenals En- schedese ontwei'pbureau First, betrokken was bij de ontwikke ling van het product. „Een kruk gaat naar beneden en een deur zwaait in tegengestelde x'ichting open. Dat is een onnatuui'lijke beweging." De deur van The Door is kruk- loos en heeft in plaats daarvan Toepassing van de deur in een metselwand. over de volle hoogte aan beide zijden een zogeheten vleugelg- reep. Hier passen de vingers van een hand achter waarmee de greep kan worden ontgrendeld. Aan de andere kant van de deur voldoet een eenvoudige duw te gen de greep en de deur gaat open. Makkelijk als je met volle handen voor de deur staat. Voor deze constructie is gekozen uit oogpunt van veelzijdigheid en gemak. „Iedereen, groot, klein, visueel gehandicapt of in een rolstoel, kan de deur openen omdat-ie wei'kt op elke plek waar je de vleugelgreep aan pakt", legt Edgar A. de Poel van The Door uit. De vinding van het Haaksberg- se bedrijf is gepresenteerd op de BouwRai in Amsterdam die af gelopen week gehouden werd. Hier werden zes verschillende uitvoeringen getoond die een beeld geven van de mogelijkhe den die 'het nieuwe deurcon cept' in stijl en uitvoering biedt. Ook over het bijpassende kozijn is nagedacht. Dat kan over be staande deurposten heen wor den geschoven. Ook is het kozijn geschikt voor verschillende muurdikten, van systeemwand tot gemetselde muur. De deur zelf kan voor een designinteri eur tot op plafondhoogte wor den gemaakt. Het paneel van de deur kan in een wand worden geïntegreerd door hetzelfde ma teriaal of dezelfde kleurstelling toe te passen. De vleugelgreep en het kozijn zijn gemaakt van aluminium dat in diverse kleuren kan wor den gelakt of geanodiseerd. Een deur van The Door kan zelfs met stof worden bekleed, bol wor den vormgegeven of geheel in glas worden uitgevoerd. En, zo als gezegd, er zijn verschillende afmetingen mogelijk. „In de bouw kent men standaardma- ten, maar onze deuren hebben die niet", zegt De Poel. De deuren van The Door hebben ook geen traditionele slot- schoot. In plaats hiervan is er een deurhoog schootprofiel. Ook is in plaats van een setje dievenklauwen over de gehele hoogte een dievenregel aange- bi'acht die hetzelfde effect heeft Dat kan volgens De Poel ook binnenshuis een uitkomst zijn. De deuren kunnen worden voorzien van divei'se opties zo als een zogeheten backbone, een stalen plaat in de deur die ver- nieling door crimineel geweld sterk bemoeilijkt. Indien de deur is gesloten valt hij geheel en al binnen het kozijninclusief de geïntegreerde scharnieren. Ook dat bemoeilijkt openbre ken. Tevens kan de deur met brandvertragend materiaal worden bekleed. Dat soort opties brengt een meei-prijs met zich mee. De kos ten van een deur met de nieuwe standaardafmeting 210 x 93 cm kost exclusief montage 950 eu ro, met inbegrip van het kozijn. Ondanks onderzoek zijn de ont wikkelaars er niet in geslaagd de deur te beveiligen tegen het afknellen van (kinder)vingers. „We zijn daar wel mee bezig ge weest, maar dat is niet naar onze zin gelukt. Door de vormgeving is het echter minder logisch dat zo'n ongevalletje gebeurt", zegt Peter Has. De deur wordt gelevexxl via All- Doors aan zowel pax-ticulieren als bedrijven en instellingen. De nieuwe deur wordt nog verder ontwikkeld. Zo wordt er ge werkt aan een buitendeur vol gens hetzelfde concept. De mo gelijkheid van een deur die naar twee zijden open kan zwaaien wordt eveneens bestudeerd. HennieTalens Informatie:www.thdoor.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 53