Mazda weet de weg weer Gel uit de medische wereld tegen zadelpijn Chinese Palio Opel breidt OPC-reeks uit Peugeot gezinsauto Elektrobromscooter Aanbiedingen Achteruitrij camera Opvolger voor 626 zaterdag 20 april 2002 Van links naar rechts een 'inkijkzadel' voor de racefiets, de mountainbike en de woonwerkfiets. aanbeveling daar tijdens het fietsen niet al te veel op te letten. De serie Lookin-zadels bestaat uit drie types, die corresponde ren met de zithouding van even zoveel verschillende soorten fietsers. Een hardfietser 'ligt' in een hoek van minstens dertig graden op zijn zadel; mountain- bikers en lange afstandfietsers vormen een hoek van ongeveer 45 graden; een forens zit bijna rechtop in een hoek van negen tig graden. De verdeling van de paramedische gel over het zadel is afgestemd op al deze verschil lende zithoudingen. In een race model zit de grootste hoeveel heid aan de voorkant van het za del, waar elke wielrenner ook de zwaarst druk ervaart. In het model voor een forensenfiets zit de Royalgel juist aan de achter kant, terwijl die bij het zadel voor lange afstandfietsers en mountainbikers gelijkmatig verdeeld is over het dek. Comfortabel Helpt zo'n Lookin-zadel echt tegen geïrritteerd weefsel van de billen, of overdruk in de schaamstreek? Deze vraag is niet eenduidig te beantwoor den. Wie weinig fietst -en dus over slecht getrainde billen be schikt- zal al snel beamen dat zo'n gel-zadel erg comfortabel is; Wie altijd op een goedkoop, plastic zadel heeft gezeten, zal ook een wereld van verschil er varen. Al is het alleen maar om dat het dek van dit zadel bestaat uit echt leer, dat zweten en een broeierig gevoel tegen gaat. Maar voor de ervaren fietser, die beschikt over een doortrainde zitvlak en door de jax'en heen ook steevast kiest voor kwali teitszadels, is het moeilijker te geloven in de meerwaarde van dit 'Lookin'-model. Wel blijkt uit testritten dat dit zadel vol doet aan alle hoge eisen die wie- lerfreaks stellen aan hun mate riaal. Dat maakt de Lookin tot een aanlokkelijk alternatief voor hardfietsers die soms toch last hebben van 'doorzitten'. Overigens is er ook een kinder variant van de 'Lookin Luxury'. Die bestaat eveneens uit drie modellen, maar dan afgestemd op mode en de grootte van de fiets. Het model Lollipop bij voorbeeld wordt geleverd in de zuurstokkleuren rood, geel en blauw. Het is een superzacht gelzadel met een handgreep aan de onderzijde, waar de fiets op getild kan worden om hem in het rek te plaatsen. De prijzen voor de Lookin-za dels schommelen rond de 45 eu ro. Ze zijn te koop bij de meeste fietsenmakers. John van Oppen Meer informatie: www.lookin.it of www.selleroyal.com Fiat is in China gestart met de verkoop van de Palio, het model dat voor het eerst in Brazilië werd gemaakt en nadien in Afrika, Tur kije en o.a. Polen. Ook in Nederland is een aantal Palio's verkocht. Maar de fluctuerende prijzen (de auto moest uit Brazilië komen) de den Fiat besluiten de afzet in West-Europa te staken. De Chinese Palio, een gefacelift model dat ontworpen is door Giugiaro, wordt gemaakt in Nanjing. Volgens Fiat zal de automarkt in China snel groeien. In de komende vier jaar wordt een toename tot 1,2 miljoen auto's per jaar verwacht. Nu liggen de verkopen op ca. 700.000 stuks per jaar. Fiat richt zich met de Palio op jonge gezinnen. Opel breidt zijn OPC-reeks (van 'Opel Performance Centre') uit met de Astra OPC en de Astra OPC stationwagon. Ze hebben een 20 turbomotor die 192 pk levert en een koppel van 2 5 0 Nm genereert De sprint naar 100 km/u duurt nog geen acht seconden. De auto's ko men in het najaar, maar bij Opel weten ze nog niet tegen welke prijs. Eerder kwam Opel met een 160 pk Astra PC en een Zafira OPC. De nieuwe 6 van Mazda is een sportief gelijnde, maar ruime auto. foto's Jeffrey van der Vaart De Peugeot 307 heeft de titel Gezinsauto van het Jaar gekregen. De auto werd gekozen uit negen personenwagens, waarvan de Citroën C5 Break en de Hyundai Matrix tweede en derde werden. Eerdere winnaars waren de Nissan Tino (2001), Citroën Picasso (2000) en Ford Focus Wagon (1999). Volgens de jup' is de Peugeot 'kindvriendelijk', rijdt hij prima, biedt hij veel ruimte en een hoge instap. De 307 was ook al Auto van het Jaar 2002. Bromscooters maken herrie of in elk geval veel geluid en dat leidt tot ergernissen, Daai'om denkt Van Os Medical bv, importeur van de elektrische bromscooter EVT 4000e, dat er veel belangstel ling komt voor zijn product. De scooter is onlangs gekeurd door de RD W en dus toegelaten op de Nederlandse wegenEen viertal dich te accu's (50 ampère/12 volt) zorgt voor de energievoorziening. De elektromotor is ingebouwd in het achterwiel. Hij heeft een actiera dius van zo'n 75 km. en kan dan via een compacte lader thuis aan het stopcontact opgeladen worden. Eind dit jaar komt er nieuwe technologie zodat de accu's (lithium-ion) goed zijn voor een reik wijdte van 150 km. De EVT 4000e komt uit Taiwan. Meer informatie is verkrijgbaar via www.evtscooter.nl of via. tel. 0167 -57 30 20. De markt is slap en auto-importeurs komen dan altijd met aan biedingen. Reken maar uit. Suzuki heeft 'Specials' van vier modellen, de Wagon R+, de Swift, de Ignis en de Jimny. Ze hebben lichtmetalen wielen, mistlampen voor, metallic lak en behalve de Swift abs. De Wagon R+ 1.3 Special kost 12.318 en daar gaat 275 overheidspremie van af. De Swift 1.3 Special komt op 10.225, de Ignis 1.3 Special 3-d op 13.563, de 5-d op 14.043 en de Jimny 1.3 Special op 15.498. In de nieuwe Nissan Primera zit hij al: een cameraatje achter houdt in de gaten wat de bestuurder anders mogelijk over het hoofd ziet bij achteruitrijden en parkeren. VDO levert zo'n achter- uitrijcamera ook voor inbouw achteraf. Hij past bij een VDO Day ton MS 5000 multimediasysteem in de auto. Alles wat de camera di rect achter de auto registreert wordt geprojecteerd op de hoge reso lutiemonitor in de auto. De camera wordt ingeschakeld zodra de versnellingspook in de achteruit gaat. Het systeem (RV5100) kost inclusief accessoires 399. Voor 100 euro meer is er trouwens ook een tv-ontvanger die de beelden op hetzelfde scherm projecteert. was vanaf het begin een sooxd Japanse Vectra. Het merk ging eind j aren negen tig met prachtige reclamespots geweldig over de tong, maar na enige tijd navenant niet meer over de toonbank. De verkopen zakten in, Mazda dacht weinig na over design en liet Ford, Opel, PSA en Renault de com merciële kolen uit het vuur ha len. Mazda liet het afweten, me de door stijgende prijzen door de hoge yen. Probeerde het nog even met een kloon van de Pri mera -want veel meer was de nieuwe vijfde generatie 626 in 1997 niet- maar was de draad volkomen kwijt. Met enkele mpv's waaronder de plezierige Premacy keerde het tij enigszins. De goed rijdende Tribute vei'scheen en Mazda kon weer bescheiden aanspraak maken op zijn oude titel dat het lekker rijdende auto's maakt waar nooit iets aan mankeerde. Ruimte De Mazda 6 is nogal ruim, biedt ook achterin flink zit, hoofd- en beenruimte en heeft een com pleet nieuwe wielophanging. Ook de motoren zijn nieuw. Niet bijzonder stil en niet bijster krachtdadig, maar met de 2.0 is prima te leven. Als straks de common rail diesel airiveert (met 120 pk) kost die vanaf 27.000, Naast de vijf versnel lingsbak is er ook een viertraps automaat. Mazda verwacht dit jaar (in juni komt de sedan, in augustus de vijfdeurs Sport en in september de stationwagon SportBreak en de diesel, 2.0 common rail) nog 6.500 nieuwe 'zessen' te kunnen verkopen. In november volgt ook nog een vierwielaangedre- ven SportBreak, de X-drive. Voor een prijs vanaf 22.120 staat hier een keurige, ruime middenklasser die er aan de buitenkant nog eens goed uit ziet ook. Hij stuurt (door elek- tro-hydraulische bekrachtiging erg direct en doet wel wat den ken aan de stuureigenschappen van Alfa's 156. Ook binnenin doet hij daar trouwens aan den ken, want de titaniumkleuxige middenconsole lijkt toch ver dacht veel op die uit het Itali aanse succesnummer. Dashboard Het dashboard ziet er verder ei'g goed uit, de bediening is plezie rig en alles zit op een duidelijk plekje. De uitruxsting is verras send en het is Mazda klaarblij kelijk ernst om terug te keren. Vroeger maakte het merk -dat in handen is van Ford- verrassen de producten met de Cosmo Sport, de spoxdwagen RX-7 met rotatiemotor en de compacte Roadster MX-5, die inmiddels twaalf jaar op de markt is en er na 600.000 verkochte stuks nog altijd attractief uitziet. Volgend jaar komt de vierzits RX-8, met rotatiemotor of conventionele ottomotor, in beperkte oplage op de markt. Mazda heeft de opvolger van de 626 ontwikkeld als een rijdex-s- auto. Dat is te merken aan het scherpe stuurgedrag. maar mensen die ruimte willen zijn er ook mee gediend. Want hij biedt veel zitplek en bovendien een fors bemeten koffer. Wie gaat vergelijken met de xnxi- me concurrentie komt tot de conclusie, dat Mazda plots we derom een sterk ijzer in het vuur heeft. Rien van der Steen standaard: zes airbags, abs, afstandsbediende centrale vei'gx'ende- ling, elektrisch bediende ruiten voor, elektrisch verstelbax-e buiten spiegels, airconditioning, cruise control, stuurbediening audio- systeem, boordcomputer, in hoogte en diepte verstelbaar stuur, meervoudig verstelbare bestuurdersstoel; motor: 1.8,2.0 en 2.3, alle viercilinder 16V; vermogen: 120,142 en 166 pk; koppel 181, 201 en 231 Nm bij 4.000 tpm; aandrijving: voorwielen; lxbxh: 4.67 x 1.78 x 1.43 m.; wielbasis: 2.67 m; bagageruim: 500 liter; draaicirkel: 10.8 m.; brandstoftank: 64 liter; gewicht: 1.245-1.315 kg.; nxax. aanhan gergewicht: (1.8) 1.300 kg., 1.500 kg. (2.3); prijs: v.a. 22.120 tot 31.640 euro; 2.3 4wd 36.640 euro; 2.0 CiTD (september) 28.090 euro. Mazda heeft eindelijk weer een opvolger voor de 626. De laatste was niet veel meer dan een kloon van Nissans Primera en een ty pisch product van de in grote moeilijkheden verkerend Ja- panse industrie. De nieuwe 6 is een verrassende concur rent voor alles wat midden klasser heet. Mazda kan eindelijk weer in de bus blazen op de auto- max-kt. Het heeft even geduurd, maar er is een opvolger voor de 626. Het ziet ernaar uit dat de nieuwe 6 -de naam doet denken aan een zespitter maar die komt alleen voor in de VS- een dikke concurrent wordt voor de Ford Mondeo, Opel Vecti'a, Nissan Primera, Renault Laguna, Alfa 156 en VW Passat. Het werd een introductie waar de fabxikant een stoel van het nieuwe model toonde met daarnaast eentje van de Passat. Om te laten zien dat die van de Mazda 6 veel dun ner is, maar netzo goed zit. Maz da heeft kortom weer lef. Het avontuur van Mazda in Ne derland begon in 1968. 'Hadie- Mazda' werd in de kortste keren een begrip. Thuis in Japan be stond de fabriek al bijna vijftig jaar in Hirosjima. Mazda maak te naam met vernieuwende ex perimenten als rotatiemotoren (licentie van de Duitser Wankel en NSU) en waterstof als bi-and- stof. Klapper in Nederland werd in 1977 de 323. Op de zakelijke markt.kwam de doorbraak be gin jaren tachtig. De 626 uit 1978 (in 1982 kwam de eerste vooiwielaandrijver pas) was ruim, representatief, luxe en vooral betaalbaar Mazda's 626 Het dashboard is verzorgd en heeft trekjes van de Alfa 156. Er zijn al heel wat zadels op de markt gebracht die defi nitief een einde beloven te ma ken aan zadelpijn, de stille klacht van veel fietsers. Het nieuwste idee is een zadel ge vuld met een ander soort gel, afkomstig uit de medische indu strie. Farmaceut Bayer ge bruikt die zogeheten Royalgel al jaren, met name voor zieken huisbedden en x'olstoelzittin- gen. Fabrikant Selle Royal im planteert deze techniek nu ook in de tweewielerbranche. De gel heeft als bijzondere ei genschap dat de druk die ex-op wordt uitgeoefend, in drie rich tingen wegvloeit. Dat is een hele vooruitgang voor de zitbeen- knobbels, want andere veelge bruikte materialen zoals foam en siliconengel kunnen de druk hooguit in twee richtingen ver delen. Selle Royal heeft de nieu we lijn de Lookin Luxury Col lection gedoopt. Met behulp van een doorkijkvenster kun je na- melij k in het zadeldek kij kenJe ziet dus waar de gel zich precies bevindt. Interessant. Maar om veiligheidsredenen verdient het

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 49