Mazda weet de weg weer
Gel uit de medische wereld tegen zadelpijn
Chinese Palio
Opel breidt OPC-reeks uit
Peugeot gezinsauto
Elektrobromscooter
Aanbiedingen
Achteruitrij camera
Opvolger
voor 626
zaterdag 20 april 2002
Van links naar rechts een 'inkijkzadel' voor de racefiets, de mountainbike en de woonwerkfiets.
aanbeveling daar tijdens het
fietsen niet al te veel op te letten.
De serie Lookin-zadels bestaat
uit drie types, die corresponde
ren met de zithouding van even
zoveel verschillende soorten
fietsers. Een hardfietser 'ligt' in
een hoek van minstens dertig
graden op zijn zadel; mountain-
bikers en lange afstandfietsers
vormen een hoek van ongeveer
45 graden; een forens zit bijna
rechtop in een hoek van negen
tig graden. De verdeling van de
paramedische gel over het zadel
is afgestemd op al deze verschil
lende zithoudingen. In een race
model zit de grootste hoeveel
heid aan de voorkant van het za
del, waar elke wielrenner ook de
zwaarst druk ervaart. In het
model voor een forensenfiets zit
de Royalgel juist aan de achter
kant, terwijl die bij het zadel
voor lange afstandfietsers en
mountainbikers gelijkmatig
verdeeld is over het dek.
Comfortabel
Helpt zo'n Lookin-zadel echt
tegen geïrritteerd weefsel van
de billen, of overdruk in de
schaamstreek? Deze vraag is
niet eenduidig te beantwoor
den. Wie weinig fietst -en dus
over slecht getrainde billen be
schikt- zal al snel beamen dat
zo'n gel-zadel erg comfortabel
is; Wie altijd op een goedkoop,
plastic zadel heeft gezeten, zal
ook een wereld van verschil er
varen. Al is het alleen maar om
dat het dek van dit zadel bestaat
uit echt leer, dat zweten en een
broeierig gevoel tegen gaat.
Maar voor de ervaren fietser, die
beschikt over een doortrainde
zitvlak en door de jax'en heen
ook steevast kiest voor kwali
teitszadels, is het moeilijker te
geloven in de meerwaarde van
dit 'Lookin'-model. Wel blijkt
uit testritten dat dit zadel vol
doet aan alle hoge eisen die wie-
lerfreaks stellen aan hun mate
riaal. Dat maakt de Lookin tot
een aanlokkelijk alternatief
voor hardfietsers die soms toch
last hebben van 'doorzitten'.
Overigens is er ook een kinder
variant van de 'Lookin Luxury'.
Die bestaat eveneens uit drie
modellen, maar dan afgestemd
op mode en de grootte van de
fiets. Het model Lollipop bij
voorbeeld wordt geleverd in de
zuurstokkleuren rood, geel en
blauw. Het is een superzacht
gelzadel met een handgreep aan
de onderzijde, waar de fiets op
getild kan worden om hem in het
rek te plaatsen.
De prijzen voor de Lookin-za
dels schommelen rond de 45 eu
ro. Ze zijn te koop bij de meeste
fietsenmakers.
John van Oppen
Meer informatie: www.lookin.it
of www.selleroyal.com
Fiat is in China gestart met de verkoop van de Palio, het model dat
voor het eerst in Brazilië werd gemaakt en nadien in Afrika, Tur
kije en o.a. Polen. Ook in Nederland is een aantal Palio's verkocht.
Maar de fluctuerende prijzen (de auto moest uit Brazilië komen) de
den Fiat besluiten de afzet in West-Europa te staken. De Chinese
Palio, een gefacelift model dat ontworpen is door Giugiaro, wordt
gemaakt in Nanjing. Volgens Fiat zal de automarkt in China snel
groeien. In de komende vier jaar wordt een toename tot 1,2 miljoen
auto's per jaar verwacht. Nu liggen de verkopen op ca. 700.000 stuks
per jaar. Fiat richt zich met de Palio op jonge gezinnen.
Opel breidt zijn OPC-reeks (van 'Opel Performance Centre') uit
met de Astra OPC en de Astra OPC stationwagon. Ze hebben een
20 turbomotor die 192 pk levert en een koppel van 2 5 0 Nm genereert
De sprint naar 100 km/u duurt nog geen acht seconden. De auto's ko
men in het najaar, maar bij Opel weten ze nog niet tegen welke prijs.
Eerder kwam Opel met een 160 pk Astra PC en een Zafira OPC.
De nieuwe 6 van Mazda is een sportief gelijnde, maar ruime auto. foto's Jeffrey van der Vaart
De Peugeot 307 heeft de titel Gezinsauto van het Jaar gekregen.
De auto werd gekozen uit negen personenwagens, waarvan de
Citroën C5 Break en de Hyundai Matrix tweede en derde werden.
Eerdere winnaars waren de Nissan Tino (2001), Citroën Picasso
(2000) en Ford Focus Wagon (1999). Volgens de jup' is de Peugeot
'kindvriendelijk', rijdt hij prima, biedt hij veel ruimte en een hoge
instap. De 307 was ook al Auto van het Jaar 2002.
Bromscooters maken herrie of in elk geval veel geluid en dat leidt
tot ergernissen, Daai'om denkt Van Os Medical bv, importeur
van de elektrische bromscooter EVT 4000e, dat er veel belangstel
ling komt voor zijn product. De scooter is onlangs gekeurd door de
RD W en dus toegelaten op de Nederlandse wegenEen viertal dich
te accu's (50 ampère/12 volt) zorgt voor de energievoorziening. De
elektromotor is ingebouwd in het achterwiel. Hij heeft een actiera
dius van zo'n 75 km. en kan dan via een compacte lader thuis aan
het stopcontact opgeladen worden. Eind dit jaar komt er nieuwe
technologie zodat de accu's (lithium-ion) goed zijn voor een reik
wijdte van 150 km. De EVT 4000e komt uit Taiwan.
Meer informatie is verkrijgbaar via www.evtscooter.nl of via. tel.
0167 -57 30 20.
De markt is slap en auto-importeurs komen dan altijd met aan
biedingen. Reken maar uit. Suzuki heeft 'Specials' van vier
modellen, de Wagon R+, de Swift, de Ignis en de Jimny. Ze hebben
lichtmetalen wielen, mistlampen voor, metallic lak en behalve de
Swift abs. De Wagon R+ 1.3 Special kost 12.318 en daar gaat
275 overheidspremie van af. De Swift 1.3 Special komt op
10.225, de Ignis 1.3 Special 3-d op 13.563, de 5-d op 14.043 en
de Jimny 1.3 Special op 15.498.
In de nieuwe Nissan Primera zit hij al: een cameraatje achter
houdt in de gaten wat de bestuurder anders mogelijk over het
hoofd ziet bij achteruitrijden en parkeren. VDO levert zo'n achter-
uitrijcamera ook voor inbouw achteraf. Hij past bij een VDO Day
ton MS 5000 multimediasysteem in de auto. Alles wat de camera di
rect achter de auto registreert wordt geprojecteerd op de hoge reso
lutiemonitor in de auto. De camera wordt ingeschakeld zodra de
versnellingspook in de achteruit gaat. Het systeem (RV5100) kost
inclusief accessoires 399. Voor 100 euro meer is er trouwens ook
een tv-ontvanger die de beelden op hetzelfde scherm projecteert.
was vanaf het begin een sooxd
Japanse Vectra.
Het merk ging eind j aren negen
tig met prachtige reclamespots
geweldig over de tong, maar na
enige tijd navenant niet meer
over de toonbank. De verkopen
zakten in, Mazda dacht weinig
na over design en liet Ford,
Opel, PSA en Renault de com
merciële kolen uit het vuur ha
len. Mazda liet het afweten, me
de door stijgende prijzen door
de hoge yen. Probeerde het nog
even met een kloon van de Pri
mera -want veel meer was de
nieuwe vijfde generatie 626 in
1997 niet- maar was de draad
volkomen kwijt.
Met enkele mpv's waaronder de
plezierige Premacy keerde het
tij enigszins. De goed rijdende
Tribute vei'scheen en Mazda
kon weer bescheiden aanspraak
maken op zijn oude titel dat het
lekker rijdende auto's maakt
waar nooit iets aan mankeerde.
Ruimte
De Mazda 6 is nogal ruim, biedt
ook achterin flink zit, hoofd- en
beenruimte en heeft een com
pleet nieuwe wielophanging.
Ook de motoren zijn nieuw. Niet
bijzonder stil en niet bijster
krachtdadig, maar met de 2.0 is
prima te leven. Als straks de
common rail diesel airiveert
(met 120 pk) kost die vanaf
27.000, Naast de vijf versnel
lingsbak is er ook een viertraps
automaat.
Mazda verwacht dit jaar (in juni
komt de sedan, in augustus de
vijfdeurs Sport en in september
de stationwagon SportBreak en
de diesel, 2.0 common rail) nog
6.500 nieuwe 'zessen' te kunnen
verkopen. In november volgt
ook nog een vierwielaangedre-
ven SportBreak, de X-drive.
Voor een prijs vanaf 22.120
staat hier een keurige, ruime
middenklasser die er aan de
buitenkant nog eens goed uit
ziet ook. Hij stuurt (door elek-
tro-hydraulische bekrachtiging
erg direct en doet wel wat den
ken aan de stuureigenschappen
van Alfa's 156. Ook binnenin
doet hij daar trouwens aan den
ken, want de titaniumkleuxige
middenconsole lijkt toch ver
dacht veel op die uit het Itali
aanse succesnummer.
Dashboard
Het dashboard ziet er verder ei'g
goed uit, de bediening is plezie
rig en alles zit op een duidelijk
plekje. De uitruxsting is verras
send en het is Mazda klaarblij
kelijk ernst om terug te keren.
Vroeger maakte het merk -dat in
handen is van Ford- verrassen
de producten met de Cosmo
Sport, de spoxdwagen RX-7 met
rotatiemotor en de compacte
Roadster MX-5, die inmiddels
twaalf jaar op de markt is en er
na 600.000 verkochte stuks nog
altijd attractief uitziet. Volgend
jaar komt de vierzits RX-8, met
rotatiemotor of conventionele
ottomotor, in beperkte oplage
op de markt.
Mazda heeft de opvolger van de
626 ontwikkeld als een rijdex-s-
auto. Dat is te merken aan het
scherpe stuurgedrag. maar
mensen die ruimte willen zijn er
ook mee gediend. Want hij biedt
veel zitplek en bovendien een
fors bemeten koffer.
Wie gaat vergelijken met de xnxi-
me concurrentie komt tot de
conclusie, dat Mazda plots we
derom een sterk ijzer in het vuur
heeft.
Rien van der Steen
standaard: zes airbags, abs, afstandsbediende centrale vei'gx'ende-
ling, elektrisch bediende ruiten voor, elektrisch verstelbax-e buiten
spiegels, airconditioning, cruise control, stuurbediening audio-
systeem, boordcomputer, in hoogte en diepte verstelbaar stuur,
meervoudig verstelbare bestuurdersstoel; motor: 1.8,2.0 en 2.3, alle
viercilinder 16V; vermogen: 120,142 en 166 pk; koppel 181, 201 en
231 Nm bij 4.000 tpm; aandrijving: voorwielen; lxbxh: 4.67 x 1.78 x
1.43 m.; wielbasis: 2.67 m; bagageruim: 500 liter; draaicirkel: 10.8
m.; brandstoftank: 64 liter; gewicht: 1.245-1.315 kg.; nxax. aanhan
gergewicht: (1.8) 1.300 kg., 1.500 kg. (2.3); prijs: v.a. 22.120 tot
31.640 euro; 2.3 4wd 36.640 euro; 2.0 CiTD (september) 28.090 euro.
Mazda heeft eindelijk
weer een opvolger voor
de 626. De laatste was niet
veel meer dan een kloon van
Nissans Primera en een ty
pisch product van de in grote
moeilijkheden verkerend Ja-
panse industrie. De nieuwe 6
is een verrassende concur
rent voor alles wat midden
klasser heet.
Mazda kan eindelijk weer in
de bus blazen op de auto-
max-kt. Het heeft even geduurd,
maar er is een opvolger voor de
626. Het ziet ernaar uit dat de
nieuwe 6 -de naam doet denken
aan een zespitter maar die komt
alleen voor in de VS- een dikke
concurrent wordt voor de Ford
Mondeo, Opel Vecti'a, Nissan
Primera, Renault Laguna, Alfa
156 en VW Passat. Het werd een
introductie waar de fabxikant
een stoel van het nieuwe model
toonde met daarnaast eentje
van de Passat. Om te laten zien
dat die van de Mazda 6 veel dun
ner is, maar netzo goed zit. Maz
da heeft kortom weer lef.
Het avontuur van Mazda in Ne
derland begon in 1968. 'Hadie-
Mazda' werd in de kortste keren
een begrip. Thuis in Japan be
stond de fabriek al bijna vijftig
jaar in Hirosjima. Mazda maak
te naam met vernieuwende ex
perimenten als rotatiemotoren
(licentie van de Duitser Wankel
en NSU) en waterstof als bi-and-
stof.
Klapper in Nederland werd in
1977 de 323. Op de zakelijke
markt.kwam de doorbraak be
gin jaren tachtig. De 626 uit
1978 (in 1982 kwam de eerste
vooiwielaandrijver pas) was
ruim, representatief, luxe en
vooral betaalbaar Mazda's 626
Het dashboard is verzorgd en heeft trekjes van de Alfa 156.
Er zijn al heel wat zadels op
de markt gebracht die defi
nitief een einde beloven te ma
ken aan zadelpijn, de stille
klacht van veel fietsers. Het
nieuwste idee is een zadel ge
vuld met een ander soort gel,
afkomstig uit de medische indu
strie. Farmaceut Bayer ge
bruikt die zogeheten Royalgel al
jaren, met name voor zieken
huisbedden en x'olstoelzittin-
gen. Fabrikant Selle Royal im
planteert deze techniek nu ook
in de tweewielerbranche.
De gel heeft als bijzondere ei
genschap dat de druk die ex-op
wordt uitgeoefend, in drie rich
tingen wegvloeit. Dat is een hele
vooruitgang voor de zitbeen-
knobbels, want andere veelge
bruikte materialen zoals foam
en siliconengel kunnen de druk
hooguit in twee richtingen ver
delen. Selle Royal heeft de nieu
we lijn de Lookin Luxury Col
lection gedoopt. Met behulp van
een doorkijkvenster kun je na-
melij k in het zadeldek kij kenJe
ziet dus waar de gel zich precies
bevindt. Interessant. Maar om
veiligheidsredenen verdient het