PZC Kans op treinongelukken stijgt Reclame is altijd maatwerk QBOC3I IQDQL op huishoudboekje Kabelboer UPC lijkt aan schuld ten onder te gaan Spoorwegen kopen 110 Sprinters Euro vertroebelt voor iedereen zicht sport Rapport FNV laakt gebrekkig onderhoud infrastructuur NS Ja/nee-sticker nu ook voor e-mail en sms profijt het bedrijf Kleine bedrijven bieden amper kinderopvang donderdag 18 april 2002 van onze redactie economie UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen kopen 110 nieuwe Sprinters. Reizigers kunnen vanaf 2005 van de treinstellen gebruikmaken. De bouw van de Sprinters wordt Europees aanbesteed en er zijn 'enkele honderden miljoenen' euro's voor uitgetrokken, aldus de NS gisteren. De nieuwe Sprinters gaan een aantal stoptreinen uit de jaren zestig vervangen en zijn speci aal geschikt voor stadsgewes telijke inzet (met snelle aan sluiting op andere vormen van openbaar vervoer). „De treinen worden voorzien van brede deuren die snel ope nen en sluiten. Bovendien krij gen ze een gelijkvloerse instap. Het interieur is open en trans parant, wat een positieve in vloed heeft op de sociale veilig heid", stellen de NS. De treinen krijgen grote ramen en aircon ditioning. Naast deze vervanging van ou dere treinen werken de NS aan uitbreiding van het aantal zit plaatsen, onder meer door de inzet van intercity-dubbeldek kers en gemoderniseerde Duit se rijtuigen. De aanpak past volgens de NS- directie in de hoofddoelstellin gen van het beleid: op tijd rij den, extra zitplaatsen verzor gen, betere informatievoorzie ning en grotere sociale veilig heid. ANP HoorJos Steehouder I UTRECHT - Er zit te weinig I schot in de verbetering van de spoorwegveiligheid in Neder land. Als gevolg van overbelas ting van treinen en gebrekkig onderhoud van de infrastruc tuur neemt onvermijdelijk de kans op ongelukken toe. Het spoorvervoer in Nederland dreigt te verloederen. Dat moe ten zowel NS Reizigers als de overheids-taakorganisatie voor de infrastructuur, zoals Railin- frabeheer, zich aantrekken. Dat heeft FNV Bondgenoten ge schreven in het rapport 'Onvei ligheid spoort niet', dat gisteren in Utrecht is gepresenteerd aan flirecteur Karei Noordzij van de NS en aan Pieter van Vollenho- yen van de spoorwegongeval lenraad. Het rapport kwam tot stand met behulp van een tele fonisch meldpunt dat in januari van dit jaar werd ingesteld voor het spoorwegpersoneel, FNV Bondgenoten noemt het rapport een 'roodboek' omdat rood de signaalkleur voor on veiligheid is en om alertheid vraagt. Die alertheid is nodig op alle fronten, ondanks dat de spoorwegveiligheid de afgelo pen twee j aar al veel in de publi citeit is geweest. In totaal kreeg het meldpunt van de vakbond 300 reacties, die zowel betrek king hadden op sociale onvei- fligheid als op technische pro blemen op en rond het spoor. 'FNV Bondgenoten verwerkte die reacties in een uitgebreide .studie, voorzien van aanbeve lingen. •Volgens het rapport gaan de NS .ende taakorganisaties onzorg- vuldig om met de meldingen van onveilige situaties. Daardoor zou gerichte actie na storingen vaak uitblijven. Het personeel hoort bovendien te vaak niets meer terug na de melding van een storing, waardoor bij con ducteurs en machinisten de in druk wordt gewekt dat het be drijf er niet serieus mee omgaat. Dat werkt volgens de FNV het gevaar in de hand dat personeel minder gemotiveerd raakt om storingen te melden. In het rap port pleit de vakbond dan ook voor een verbetering van de on derlinge communicatie en in formatieverstrekking. Incidenten Het spoor is volgens het rood boek slachtoffer geworden van 'een algehele verloedering die zich uit in slecht en verwaar loosd materieel, baanvakken van twijfelachtige kwaliteit en vervuilde stations'. De FNV schetst dat de rijksoverheid vooral veel geld uitgeeft aan nieuwbouw van de Betuwerou te en de hogesnelheidslijn, ten koste van de reguliere spoorlij nen. Bovenleidingen knappen door onderhoudsgebrek vaker dan vroeger. De FNV haalt een rapport aan van de spoorveilig- heidsorganisatie Railned, waarin wordt gesteld de inci dentstatistieken sterker stijgen dan het aantal treinkilometers. NS Reizigers verricht te weinig preventief onderhoud, mede door materieeltekort. Dat het aantal storingen daardoor toe nam is evident, maar ook de vei ligheid komt in het geding. Dat hoeven niet eens grote treinon gelukken te zijn; vallende of stotende reizigers, blauwe plek ken, en brandwonden door om gevallen kokende koffie zijn al In de laatste week van maart werden de NS geplaagd door drie treinbranden. erg genoeg. De chagrijnig ge worden reizigers reageren hun frustratie vaak af op het perso neel, zo bleek in de week dat het meldpunt reacties verzamelde. Over agressie tegen het perso neel meldt de FNV dat het nale ven door NS Reizigers van al gemaakte afspraken flink kan helpen. In januari 2000 werd al een pakket aan maatregelen af gesproken, waaronder mobiele controleploegen, betrouwbare communicatiemiddelen, nood knoppen en camerabewaking en 'geweldprotocollen' met jus titie en politie. De FNV: „Gelet op de meldingen tijdens de meldweek gebeurt dit nog niet altijd even voortvarend." De vakbond keert zich fel tegen de foto Mark Prins/GPD 'ontmensing' van de treinen en de stations. Steeds minder per soneel op en rond de treinen zorgt voor meer onveiligheid. Het plaatsen van camera's is in de visie van de bond geen oplos sing. GPD door Hans Gertsen DEN HAAG - Haalt UPC de zo mer nog? De financiële proble men bij de grootste kabelexploi tant van Europa zijn enorm en lichtpuntjes zijn er nauwelijks. Daar komt nog bij dat de strate gie en de financiering van het concern moeilijk te doorgron den zijn. In het weekeinde maakte UPC bekend vorig jaar een verlies van 4,4 miljard euro te hebben geleden. Daar stond een omzet van amper 1,4 miljard tegen over. Alleen al aan rentelasten over de miljardenschuld (ruim 11 miljard euro) is het concern bijna tweederde van de hele om zet kwijt: Ruim 900 miljoen eu ro. Alsof die cijfers nog niet drama tisch genoeg waren, uitte de Amerikaanse accountant van UPC, Andersen, openlijk twij fels over de vraag of UPC als on derneming kan overleven en ooit winstgevend wordt. Ander sen, zelf in de problemen door de Enron-affaire, heeft blijkbaar geen zin om straks ook nog van te weinig voorzichtigheid bij UPC te worden beschuldigd. Als zelfs de huisaccountant 'substantiële twijfel' heeft over de mogelijkheid dat UPC een faillissement kan ontlopen, is er natuurlijk wel iets goed mis. Hoe mis? UPC brengt zelf vrij wel niets naar buiten en de pers dienst van UPC Nederland wil alleen vragen via email beant woorden. Sanering Cruciaal voor de overlevings kans van UPC is het saneren van de enorme schuldenberg. De ka belexploitant betaalt al een tijdje geen rente meer over een deel van haar schulden. De ban ken hebben UPC tot 3 juni de tijd gegeven met een oplossing te komen. Als het aan UPC ligt, dan wordt de schuld terugge bracht door het terugkopen van obligaties tegen een fractie van de oorspronkelijke waarde of door obligaties om te zetten in aandelen UPC. Dat betekent fors verlies voor de obligatie houders, maar veel te kiezen hebben ze niet, zo lij kt het. „Alle partijen voeren constructieve gesprekken", zo wil het bedrijf slechts kwijt. Dat UPC zo diep in het rood is geraakt, heeft te maken met de geforceerde expansie van de af gelopen jaren. Voor meer dan 4 miljard euro kocht UPC een do zijn Europese kabelmaatschap pijen. In de haast om de grootste kabelboer van Europa te wor den, betaalde het bedrijf voor veel overnames prijzen die ver boven de werkelijke waarde la gen. Als UPC eenmaal een flink marktaandeel had, zouden die overnames zichzelf gaan terug betalen, was het idee. Daarbij ging UPC er van uit dat Europa de Verenigde Staten zou volgen. Daar geven abonnees vele malen meer uit aan abonne menten en betaaltelevisie dan in Europa gebruikelijk is. Maar tot nu toe valt de verkoop van de zo genaamde set-top boxen die voor betaaltelevisie nodig zijn, zwaar tegen. In augustus vorig jaar meende UPC er nog een kwart miljoen af te kunnen zet ten voor het eind van 2001. Deze week meldde het concern dat het nu in Nederland 50.200 boxen met bijbehorende abon nementen verkocht heeft. De kans dat het scherm bij de ruim 2,3 miljoen Nederlandse abonnees op zwart gaat als de sanering mislukt, is volgens analisten te verwaarlozen. Als UPC al het loodje legt, wordt het bedrijf waarschijnlijk snel overgenomen door een concur rent. Of, nog waarschijnlijker, door de Amerikaanse kabelko ning John Malone. Zijn bedrijf Liberty Media heeft nu indirect al veel zeggenschap over UPC omdat Liberty Media 72 procent van de aandelen bezit van Uni ted GlobalCom, de Amerikaan se moeder van UPC. Analisten verwachten dat Malone aast op de volledige zeggenschap bij UPC, maar niet voordat UPC van haar schuldenlast is verlost GPD APELDOORN - Het is voor consumenten een stuk makkelijker gewor den ongewenste reclame buiten de deur te houden. Via internet of door mid del van een 0900-service- nummer kunnen in het vervolg ongewenste tele foontjes, drukwerk, e-mails en sms-jes worden geweerd. De belangenvereniging voor bedrijven in de direct marketing (DMSA) heeft sinds deze week de moge lijkheid om met een zoge naamde infofilter een blokkade voor reclame uitingen op te werpen. Het filter heeft dezelfde wer king als de ja/nee-sticker op een brievenbus. Voor consumenten was het al langer mogelijk om een eind te maken aan de activiteiten van bijvoor beeld telefonische verko pers. Om verlost te zijn van de telefoontjes die vooral tijdens etenstijd komen, kon men schrijven naar de DMSA. Maar veel mensen vonden dit lastig en bleven daardoor hin der ondervinden van di rect marketing. Het nieu we infofilter maakt het eenvoudig om van de overlast af te komen. Via de website van de DMSA (www.dinsa.nl) kan men de toestroom van reclame stoppen. Mogelijkheden Op de internetpagina kan worden gekozen uit de mogelijkheden: direct mail (geadresseerd recla medrukwerk), telefoon (vast en mobiel en eventu eel geheime nummers), e-mail, sms en telefoni sche enquêtes. Naast de leden van de DMSA werken ook de branchevereniging voor callcenters en markton derzoekers mee aan de nieuwe mogelijkheid. Bij de DMSA zijn ruim 500 bedrijven aangesloten, variërend van verzeke raar Centraal Beheer tot het Wereld Natuurfonds. De leden hebben zichzelf verplicht om hun adresbe standen zodanig op te schonen dat mensen die geen direct marketing wensen niet meer worden lastiggevallen. GPD door Inge Heuff GOES - Dat je er als reclamebu reau niet alleen met ideeën komt maar ook voeling moet hebben met het onderwerp en de doel groep, lijkt maar eens te meer bewezen te worden door de pro motiecampagne van de provin cie Zeeland. Deze dreigt de risee van Nederland te worden. Hoe werkt zo'n reclamebureau nou eigenlijk, wat is belangrijk om een reclame-uiting te doen sla gen? Boom Kollektief in Goes zet de deur open. Voor directeur Hans van den Boom is communicatie dé essentie van een goed reclame bureau. De achterliggende gedachte van de reclamebood schap moet namelijk overge bracht, gecommuniceerd wor den en dat kan niet alleen met een mooie vormgeving. Van den Boom: „De meeste reclamebu reaus zijn opgezet door een vormgever. Mijn achtergrond is de communicatiewetenschap, dat is toch duidelijk een andere invalshoek voor een reclamebu reau. Dit neemt niet weg dat de samenwerking tussen de vorm gever en communicatiemede werker heel nauw is." Om een boodschap, of dat nou een advertentie, website, bro chure, huisstijl, verpakking, jaarverslag of campagne is, goed over te brengen, vindt Van den Boom het van belang de klant en de markt goed te ken nen. Boom Kollektief .zet dan ook in op langdurige relaties met zijn klanten. Daarmee leert het de klant goed kennen en wordt het bureau in een vroeg stadium bij communicatieza ken betrokken. „Als je meer kennis hebt, kun je adviseren in plaats van wensen uitvoeren. Kun je gedegen totaalconcepten ontwikkelen. Dat werkt voor beide partijen prettiger." Voor Boom Kollektief is het communicatieplan de basis van de reclame-uiting of campagne. Daarin worden de richtlijnen uiteengezet die voor de klant belangrijk zijn. Deze richtlijnen bepalen de verdere uitvoering. „Dat betekent dat wij werken vanuit een aanpak die past bij de klant en niet vanuit onze ei gen stijl. Zo'n herkenbare bu reaustijl is niet gewenst omdat die domweg niet het belang van de klant dient maar het eigen belang. Reclame gaat altijd om maatwerk dat volledig afge stemd moet zijn op de klant." Als voorbeeld noemt Van den Boom een ICT-bedrijf dat wilde uitdragen dat het een gevestigd bedrijf is en groot in omvang en omzet. „Dan maak je daar geen door Brenda van Dam Alle voorlichting over de nieuwe munteenheid ten spijt, we zijn nog lang niet ge wend aan de euro. Ruim 85 pro cent van de Nederlanders re kent nog in guldens, blijkt uit onderzoek. En er werden in de voorbije drie maanden heel wat artikelen gekocht die bij nader inzien erg duur waren. Het aan tal betaalrekeningen dat in de min staat, is opvallend hoog voor de tijd van het jaar. Ouderwets budgetteren, maar dan in euro's, kan helpen het fi nanciële overzicht terug te krij gen en - indien nodig - de rood stand weg te werken. Acht van de tien ondervraagden in een re cent verschenen onderzoek, verricht door het Nibud, gaven Het reclamebureau Boom Kollektief in Goes. snelle, dynamische huisstijl voor, zoals vaak gebeurt in deze sector. Dat wordt namelijk ge associeerd met een jong en klein bedrijf." Brabant In het gesprek komt al snel de campagne van de provincie Zeeland aan de ordeZonder dat Van den Boom nou wil zitten kiften omdat zijn bureau de op dracht niet heeft gekregen - Boom Kollektief was het enige Zeeuwse reclamebureau dat zich mocht presenteren - heeft hij toch wel commentaar: „Ten eerste is het strategisch natuur lijk niet zo geweldig om een campagne waarin het werkkli maat, het niveau en de kwaliteit van bedrijven in Zeeland wor den gepromoot, uit te besteden aan een bureau uit Brabant." „Dat suggereert toch dat er wei nig vertrouwen is in de kwaliteit van de Zeeuwse reclamebu reaus. Ten tweede denk ik dat elk Zeeuws reclamebureau meer voeling met het onderwerp heeft dan welke buitenstaander ook. Niet omdat deze zijn werk niet verstaat maar wel omdat de Zeeuwen elke keer weer tegen dat verkeerde imago moeten op boksen. Die hebben daarin Naam Full service reclamebureau Boom Kollektief Plaats Goes Opgericht 1993 Aantal werknemers 13 Omzet 1,6 miljoen euro praktische kennis en ervaring opgedaan." Van den Boom merkt regelmatig dat zowel bij collega's uit de Randstad als bij potentiële op drachtgevers het hardnekkige idee leeft dat een Zeeuws recla mebureau wat omvang en kwaliteit betreft niet zoveel voorstelt. Van de dertien mede werkers komt ongeveer de helft uit Brabant en ook hen moest de directeur overtuigen van het ni veau en de portefeuille van het bureau. Van den Boom: „Juist omdat we altijd moeten bewijzen dat we als Zeeuws bedrijf ook een uit stekende kwaliteit en continuï teit kunnen bieden, weten we op welke wijze we dat imago het beste kunnen verbeteren. En dat is niet met een website vol toe ristische intro's en plaatjes, waar de topbedrijven die Zee land toch echt heeft, slechts in een bijzin worden genoemd. Ik denk dat daar veel kansen zijn blijven liggen." Universiteit Van den Boom meent overigens dat de plannen die momenteel bestaan voor een universiteit zeer positief zullen werken op het imago als ze daadwerkelijk worden uitgevoerd. „Een uni versiteit heeft aanzien, trekt jongeren, haalt hoogopgeleide mensen hierheen en heeft een brede spin-off. Daar kan een campagne bijna niet tegenop." Hans van den Boom heeft in foto Willem Mieras Utrecht Communicatie gestu deerd en had hele andere plan nen met zijn carrière toen zijn vader, mede-eigenaar van Drukkerij Pitman, in 1993 bij de opsplitsing van de drukkerij het reclamebureau voortzette. Uit eindelijk volgde hij met plezier in 1999 zijn vader op. „Ik heb nog regelmatig contact met studiegenoten die wel in de Randstad zijn gebleven. Die doen vrijwel zonder uitzonde ring neerbuigend over Zeeuwse bedrijven. Op z'n tijd kan ik het dan toch niet laten om onze no tering, nummer 61in de Bruto Bureaulijst van Adformatie (de ranglijst van reclamebureaus in het vakblad) te vermelden én het aantal werknemers. En dan zijn ze zonder uitzondering ver baasd. Ook dat is imago." Een imago dat Boom Kollektief, net als veel andere Zeeuwse be drijven weet te doorbreken. Dat blijkt uit de opdrachten die van buiten de provincie worden bin nengehaald, zoals de herziening van de huisstijl van de gemeente Bergen op Zoom. „Tja", lacht de communicatieman, „daar had het gemeentebestuur natuurlijk ook een Brabants bedrijf voor in kunnen huren maar wij zijn het geworden." aan sinds de komst van de euro meer uit te geven, vooral aan de dagelijkse boodschappen, kle ding, uitgaan en dergelijke. Aan luxe zaken wordt over het algemeen niet meer uitgegeven. Tot echt grote financiële proble men heeft de introductie van de euro dan ook nog niet geleid. Maar feit is de opvallend hoge roodstand op betaalrekeningen van particulieren. Peter en Janneke Geerdink heb ben twee kinderen. Peter is kostwinner. Het netto besteed baar inkomen van dit gezin is 2900 euro per maand. Ook de Geerdinks hebben het gevoel dat ze de greep op hun geldza ken zijn kwijtgeraakt sinds de komst van de euro. Geheel tegen hun gewoonte in staan ze flink rood op hun betaalrekening bij de bank. Wat te doen? Opschrijven Aloude tips voor budgetteren komen in deze tijd goed van pas, stelt het Nibud: „De dagelijkse uitgaven opschrijven, in een kasboekje of iets dergelijks. Met name de dagelijkse boodschap pen en kleine dingen als bloe men, snacks of cadeautjes wor den door de deelnemers in onze enquête als boosdoeners gezien. Het lijkt in euro's allemaal wei nig te kosten, maar als je alles bij elkaar optelt en zonodig om rekent naar guldens, krijg je een heel ander beeld. Door dit soort zaken eens een tijdje te noteren, weet je waar het geld heengaat én ontwikkel je een beter refe rentiekader voor de euro." Een euro-kasboekje bijhouden heeft nog een ander voordeel. Het werkt ook als rem op de uitgaven. Wie een totaalbeeld behoeft, kan het beste een maandbegroting maken: alle in komsten en uitgaven overzich- telij k in euro 's op een rijNiet el ke post is even geschikt om op te bezuinigen. Aan huur, verzeke ringen of heffingen kun je niet een, twee, drie minder uitgeven. Contributies, energie, telefoon en dergelijke bieden wel moge lijkheden, maar leveren pas op termijn iets op. De post 'vervoer' biedt wellicht meer mogelijkhe den. Wat vaker de fiets nemen in plaats van de auto kan toch wel wat besparen. De familie Geerdink hoeft al leen een tijdelijk tekort in te lo pen. „Even een paar maanden niets of minder opzij zetten voor inventaris of onderhoud kan dan geen kwaad, maar dat moet je nooit te lang doen", stelt het Nibud. „Anders kom je later weer voor problemen te staan." GPD DELFT - Middelgrote en kleine bedrijven bieden werknemers meestal geen kinderopvang. Dat blijkt uit onderzoek van de koepelorganisatie MKB-Ne- derland en de brancheorganisa tie voor kinderopvang MO- Groep, dat gisteren bekend is gemaakt. Van de bedrijven met twee tot negen werknemers heeft 15 pro cent een regeling voor kinder opvang. Tussen 10 en 49 werk nemers is dat 23 procent. In de categorie 50 tot 249 werkne mers, 56 procent. Belangrijkste redenen voor be drijven om geen kinderopvang te bieden, is dat hun werkne mers er geen behoefte aan heb ben, bijvoorbeeld omdat ze geen jonge kinderen hebben. Een op de vier werkgevers vindt verder dat de kinderopvang niet hun taak is. Bovendien worden de kosten (8000 tot 11.500 euro per jaar per kind) en administratie ve rompslomp door velen als re den genoemd, evenals de be perkte openingstijden van de kinderopvang. ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 9