Nora is een Marokkaanse Reik niet naar de hemel maar haal hem naar je toe Hakim speelt de geest uit de fles Onafhankelijk Toneel Bakker en Bloemen Musical Alladin eNora die de Noorse s; toneelschrijver Henrik Ibsen in 1879 creëerde, leeft ook nu nog. Destijds was ze een Noorse, Duitse of Hollandse en had ze in gezin en maatschappij een wereld te winnen. Nu is Nora, zo heeft regisseur Gerrit Timmers bepaald, een 'Marokkaanse vrouw en woont ze in een tweede generatie-gezin in Nederland. Een gezin dat ze besluit te verlaten. Na het nooit opgevoerde 'Aïsja' zet het Onafhankelijk Toneel (OT) met Nora opnieuw een hot stuk op het repertoire. Ergens in de oorspronkelijke Nora vloekt Nora. Dat stuk je is er nu uitgehaald. „In een cultuur waarin mensen elke tweede zin met 'insjallah' - 'als god het wil' - besluiten, is een vloekte beledigend", motiveert ÓT-regisseur Gerrit Timmers de ingreep. „Bovendien, zoiets zou de persoon van Nora in Marok kaanse ogen te zwaar aanzetten. Dan schiet j e j e doel voorbij Dat neemt niet weg dat Nora ze ker impact zal hebben in de Ma rokkaanse gemeenschap, meent Timmers. In Marokko zijn de rechten van de vrouw momen teel actuele kwesties. Het erf recht en de echtscheidingswet- geving zijn aan vernieuwing toe. Over hoe die nieuwe wetten vormmoeten krijgen, wordtpit- tig gediscussieerd. Vrouwenstuk Nora - een poppenhuis is de eer ste van de reeks 'vrouwenstuk ken' die Henrik Ibsen aan het eind van de negentiende eeuw schreef. Hierin eist hij van de vrouw dat zij zichzelf is en dat zij de waarheid stelt boven de burgerlijke moraal. In het geval vanNora draait alles om ver- donderdag 18 april 2002 Hassan Hammouch als dokter Samir, die heimelijk verliefd is op Nora. trouwen. Om geschokt vertrou wen, waardoor Nora zichzelf en haar echtgenoot pas echt leert kennen. Niets kan daarna nog hetzelfde zijn. In de versie van Gerrit Timmers woont Nora met haar man Meh- di in Nederland. De toekomst lacht hen toe. Als tweede gene ratie allochtoon heeft Mehdi menig obstakel moeten nemen, maar nu heeft hij uitzicht op een baan als bankdirecteur. Hij is dol op zijn vrouw, zoekt naar mogelijkheden om zijn liefde voor haar te bewijzen. Maar omdat Mehdi ziek is ge weest, en een jaar naar Marokko is gegaan, is het stel op hoge kos ten gejaagd. Nora heeft, zonder dat haar man het wist, geld ge leend van Mokthar. Mokthar was een collega van Mehdi, maar is door hem ontslagen. De zaak lekt uit en echtgenoot Mehdi ontsteekt in een woede die alle proporties te buiten gaat. Als Mokthar zelf het geluk heeft gevonden, scheldt hij Nora alles kwijt. Het 'sorry' van Mehdi komt voor Nora te laat. Zij kan hem niet vergeven dat hij haar als een baksteen heeft laten val len, ondanks zijn mooie belof tes. Nora pakt haar spullen en vertrekt. Eind negentiende eeuw sloeg Nora in als een bom. Het stuk maakte zulke hevige reacties los dat het in Berlijn - veiligheids halve - werd gespeeld met een happy end waarin Nora alsnog terugkeert naar haar man. Gerrit Timmers werkt voor No- ra samen met de acteurs van Atelier Tensift uit Marrakech. Zij voeren het stuk uit in het Arabisch. Voor wie die taal niet machtig is, rolt de Nederlandse foto's Jaap Rozema/GPD vertaling in een boventiteling voorbijzoals dat ook bij opera gebruikelijk is. De samenwer king met de Marokkaanse to neelgroep komt niet uit de lucht vallen. De oprichter van Atelier Tensift, Youssef Ait Mansour, speelde in 1995 in 'De bescha ving mijn moeder' de eerste OT- productie met Marokkaanse ac teurs. Gerrit Timmers oogst waarde ring met zijn avontuurlijke tocht in het gebied waar islam, cultuur en integratie elkaar ra ken. De Raad voor Cultuur be loonde zijn werk vorig jaar met 200.000 gulden extra subsidie, speciaal voor theatervoorstel lingen met Marokkanen. Voor Nora krijgt het Onafhankelijk Toneel ook nog eens steun van de Stichting Doen. Timmers' werk stuitte ruim een jaar geleden op heftig verzet, toen Marokkaanse acteurs om religieuze redenen hun mede werking aan 'Aïsja' staakten. Aïsja, een van de vrouwen van de profeet Mohammed, zou niet op het toneel mogen worden uit gebeeld. De discussie die ver volgens losbarstte, is voor de re gisseur een eye-opener geweest. „Moslims hebben mij doen in zien dat fundamentalisme maar één kant is van de medaille die islam heet", zegt hij. „Alleen, die andere kant is in deze tijd niet aan de orde. Dat is niet de zijde waarop nu het licht schijnt." Volgens Timmers is het voor de Nederlandse samenleving van groot belang zich voor de wereld van de islam te interesseren. „Daar móeten we ons in verdie pen". zegt hij„De zittende poli tieke partijen hebben daar geen ruk van begrepen en Pim For- tuynnog minder." Hij haalt de hoogleraar Arabis- tiek Abou Zayd aan, de Egypte naar die doceert aan de Univer siteit van Leiden. „Wat nodig is, is een Renaissance van de islam waardoor de islam een mense lijk gezicht krijgt. De enige plek waar zo'n beweging kan ont staan is in het westen, waar vrij heid van denken mogelijk is. Wij móeten de voorwaarden leve ren. Als we die verantwoorde lijkheid niet op ons nemen, begaan we een vergissing van wereldhistorisch formaat." Annemiek Veelenturf Nora van het Onafhankelijk Toneel in samenwerking met Atelier Tensift uit Marrakech in Marokko t/m 28 april (19 april première) en 1 t/m 5 mei in het OT-Theater op de Miiller- pier, St. Jobsweg 3 Rotterdam. Tour nee (selectie): 8 mei Utrecht (Theater Kikker), 10 en 11 mei Den Haag (Volksbuurttheater), 12 mei Amster dam (De Meervaart), 17 mei Dor drecht (Kunstmin), 21 en 22 mei Amsterdam (Frascati), 24 en 25 mei Antwerpen (Theater Monty), 26 mei Mechelen (M.M.T.) 28 mei Rotter dam (De Esch), 31 mei Rotterdam (Theater Zuidplein). Hakim gaat de 'Geest uit de fles' spelen in de nieuwe, grote, Nederlandse musical Al- ladin, die vanaf september in 32 Nederlandse theaters te zien zal zijn. Het gaat om een bewerking van een productie die sinds vo rig jaar al in België is te zien. Producent is IMM uit Nieuwe- gein, die momenteel met de voorstelling Peter Pan door het land reist. Met veertig medewerkers wordt Alladin de grootste familiemu sical die volgend jaar door Ne derland reist. In totaal worden 170 voorstellingen gespeeld. De hele productie gaat 2,5 miljoen euro kosten. De première is op 20 september in Zaandam. Naast Hakim (vooral bekend van zijn tv-werk voor Sesam straat) zijn in de voorstelling rollen weggelegd voor Babette van Veen (als prinses Yasmine), Ivo Chundro (als Alladin), Mi chel Sorbach (als Kaifas) en Jimmy Hutchinson (als de sul tan). Regisseur is de Vlaming Jos Dom, in Nederland bekend van de musical Suske en Wiske. Dom deed ook de regie van Alla din in België, waar de musical vorig jaar al successen beleefde. Voor de Nederlandse variant wordt die productie hertaald. Een apart Nederlands produc tiekantoor wordt over twee we ken ingericht in Hilversum. „We zagen Hakim meteen in die rol", zegt producent Ruud de Graaf van IMM. „Hij past zó in het verhaal. Toen we met hem gingen praten bleek dat voor hem zelf ook te kloppen." Eer der zette Hakim zelf al twee an dere verhalen uit de Sprookjes van 1001 nacht op de planken met de voorstellingen 'Ali Baba en een stuk of elf rovers' en 'Sindbad dezeeman'. Hij speel de zelfs al eens met de gedachte Alladin in het theater te bren gen, maar toen kwam net die animatiefilm van Disney uit. De Sprookjes uit 1001 nacht, ze zijn Hakim op het lijf geschre ven. „Die verhalen, dat is mijn jeugd", zegt Hakim. „Dat is mijn fantasiewereld, dus ja, dat past wel. Ik ben alleen niet zo'n musical-man. Ik heb zoiets ook nog nooit gedaan." De Haarlemse mime-speler lij kt zich nog nauwelijks de omvang van de productie te realiseren. „Heel groot wordt deze voor stelling niet hoor", zegt hij al thans. „Het is geen Joop van den Ende. Anders had ik het ook niet gedaan. Ik was onlangs in Breda om daar mijn eigen voorstelling 'Robin Hood' te spelen. Stond ik daar met mijn kleine busje naast ze-ven-tien trailers van de mu sical T'itanic' Dat was heel erg Robin Hood, daar op het par keerterrein. Maar zó groot als 'Titanic' wordt Alladin dus niet." Hakim zal niet de hele periode met de productie meereizen. „Ik heb als voorwaarde gesteld dat ik in januari mijn eigen voor stelling weer kon oppakken en dat ik voor de opnamen van Se samstraat en de Sinterklaas uitzending vrij kon krijgen. Bo vendien wilde ik dat mijn eigen technici konden meedoen. Dat vonden ze allemaal best. Toen kon ik dus ook geen 'nee' meer zeggen. Want ik heb getwijfeld hoor. Ik ben weliswaar geen an alfabeet op muziekgebied - ik zing in mijn eigen voorstellin gen ook - maar ik ben toch wat onzeker over mijn zangstem." Volgens De Graaf zijn de zang capaciteiten van Hakim geen reden tot zorg: „Misschien moe ten er wat zanglessen tegenaan, of moet de toonsoort hier en daar wat aangepast. Maar zo veel zingt 'De Geest' niet." Richard Stekelenburg LMgenlijk lopen ze al negentien jaar om elkaar -Liheen. En steeds sterker werd het gevoel van: we moeten iets met elkaar doen. Het definitieve duwtje daartoe kwam in 1999. Karin Bloemen viel op het Ga la van het Nedeiiandse lied in voor Marco Borsato. Ze zong 'Het Dorp'. En omdat het voor Box'sato geschre den orkestarrangement niet paste bij haar stem, werd pe begeleid door pianist Cor Bakker. Een openbaring. «Het verscheen zelfs op cd. En zo besloten ze samen de [voorstelling 'De diva en de divan' te maken, plet topschrijvers als Jan Boerstoel, Fx-iso Wiegersma [en Jurxïan van Dongen werd gepraat over liedjes en PWWSSSlS)# JSSS&ÈfflKSK ans Riemens kreeg alle tijd voor het schrijven van conferences. „Ze zitten me nu als een jas." Intussen ijjam Jan Aarntzen de tijd voor de aankleding: „Hij bedacht een opblaasbaar decor." i tn zo ontstond onder regie van Karins echtgenoot Marnix Busstra een voorstelling waarin Bakker en Bloemen gelijkwaardig te voorschijn komen. „Een px-ogramma, rijk van kleur, waarin we beiden kunnen excelleren", zegt ze. „Je ziet de mensen in de zaal echt 'pingpongen': je ziet die hoofden tussen ons Karin Bloemen en Cor Bakker met hun programma De diva en de divan. foto Erwin Olaf/GPD heen en weer gaan. En daarmee breekt Cor Bakker met de traditie van de zwijgende pianist achter de stem van de ax-tiest. Een vak apart." Geen tour de chant dus. „Ik doe zelfs een typetje", zegt Bakker met een nog steeds niet verdwenen ge voel van verbazing in zijn stem„Ik voel me echt geïn tegreerd." Wat hij speelt mag het publiek zelf komen zien, maar Karin en hij zijn in elk geval een kwartier lang doldwaas in de weer met een onwaarschijnlijk verkleednummer, waarin ze het duo de Corini's vor men en waarbij Cor haar de kleren van het lijf rukt. „Toen we gingen repeteren duurde het nummer wel drie kwartier, maar nu is het precies goed, alles klopt tot op de seconde. Ik heb bij Paul de Leeuw wel eens een mop verteld. Maar als ik niet achter de piano zat, had ik toch wel last van podiumangst. Gelukkig ben ik de podiumangst een beetje kwijt geraakt door het presenteren van televisieprogramma's als 'Cor en Co'." „Ik ben geen solist, ik schitter meer als begeleider. Ik probeer mee te ademen met de solist, zodat het uitein delijke geheel meer is dan de som der delen. We zou den daar samen graag les in geven. Want een goede begeleider is als zout in het brood: je merkt het pas, als het er niet inzit. Ru van Veen bijvoorbeeld, die bij Wim Kan speelde. Hij kwam vroeger wel eens bij ons thuis in Landsmeer en dan klonk onze oude piano op eens als een concexfvleugel." „Ik heb een burn out gehad omdat ik mezelf over de kop had gewerkt. Ik moest toen kiezen, leren 'nee' •zeggen om de balans te kunnen vinden tussen mijn werk en de kinderen. Ik wil op zondagmiddag met de kinderen naar Artis, ik wil gelukkig zijn en 112 wor den. Niet op m'n 46ste worden gedotterd, texwijl ik mezelf in mijn vak allang heb bewezen. Je moet niet alles willen kunnen. Ambities zijn mooi, maar je moet ook leven. Het moet niet zo zijn dat je op een vrije dag niet weet wie je zult bellen omdat je van je vrienden bent vervreemd." „Toen ik die bum out kreeg ben ik meteen contact gaan maken met mijn vxïendinnen, sommigen had ik inderdaad al veel te lang niet ge sproken. Toen bleek dat een van hen in de problemen zat, heb ik haar een paar weken bij mij laten logeren. We hadden het heel gezellig en rustten er beiden enorm van uit. Jumian van Dongen schreef voor ons een liedje waar in hij dat heel mooi zegt: 'Reik niet naar de hemel, maar haal hem naar je toe'. Ik kreeg een mailtje van iemand die naar aanleiding van de voorstelling schreef dat hij op een dag op weg naar zijn werk op eens dacht: 'Krijg allemaal de schijt'." En zo steunt de voorstelling op rust en balans. Er is zelfs besloten dat Cor telkens zijn eigen vleugel kan meenemen. „Hoef ik niet afhankelijk te zijn van de vleugel die in het theater staat." „Logisch", vindt Ka rin. ,Ik trek toch ook geen jurk aan die daar nog hangt van de plaatselijke operettevereniging?" Uiteindelij k blijkt het idee om rust te brengen in twee carrières betrekkelijk te zijn, want de plannen vlie gen over tafel. Bij de TROS presenteert Cor Bakker vanaf 12 mei een tweede serie 'Cor op reis', volgend jaar maakt hij een derde en met Louis van Dijk, Frits Landesbergen en Edwin Corzelius gaat hij de thea ters in. Karin Bloemen staat rond Kerst twee weken in het Amsterdamse Nieuwe de la Mar Theater met een band van negen man en een aantal gasten onder wie Richard Groenendijk. Samen gaan ze nieuwe cd's maken en in februari zijn Bloemen en Bakker weer op reis met de 'Diva en de Divan'. Hans Visser Tournee Karin Bloemen/Cor Bakker (selectie): 7 en 8 mei Roosendaal, Schouwburg De Kring; 28 en 29 mei Rotter dam, Nieuwe Luxor. Saadia Ladib (rechts) speelt Nora, Nora Skali is haar vriendin.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 23