Slavengeld op de stranden Biemans laat glas bewegen PZC Recreatief gebruik van Delta wateren onder de loep Het hoofd als een ladenkastje S). Wj 12 Delta Nuts sluit De Poel aan op glasvezelnet Betaalmiddel Laatste concert popkoor Link kunst cultuur f\ Saxofoonkwartet speelt koraalpartita van J. S. Bach Ml zaterdag 13 april 2002 GOES - Bedrijventerrein De Poel in Goes wordt binnenkort aangesloten op het glasvezel net. Alle ondernemers hebben een informatiepakket gekregen en kunnen gebruikmaken van een eenmalige aanbieding. Delta Nutsbedrijven gaat alle industrieterreinen in Zeeland aansluiten op het glasvezelnet. Door gebruik te maken van glasvezelkabels gaat de tele communicatie van de bedrijven stukken sneller dan via de be staande koperen coax-kabels. Zeelandnet, dochter van Delta, kreeg zoveel verzoeken van on dernemers dat het besloten heeft alle bedrijventerreinen te verglazen. Dit wordt deels door Delta en deels door de betrok ken gemeenten betaald. Met het aanleggen van een glas vezelinfrastructuur wordt voor de bedrijven een breder scala aan moderne communicatie technieken aangeboden. Van een snelle internetverbinding tot datatransport en van telefo nie tot netwerken. Ook een CAI- aansluiting voor radio en tv behoort straks tot de mogelijk heden. Delta constateert dat Zeeland met een dekking van tachtig procent koploper is op het gebied van kabelintemet en vindt dat de bedrijventerreinen ook niet langer zouden moeten wachten op breedbandig inter net. De bedrijven op De Poel hebben van Delta een eenmalig aanbod ontvangen. Ze kunnen gebruik maken van het zogeheten 'high speed corporate internet access' dat wordt aangeboden in de vorm van een 'industrial abon nement'. Bedrijven kunnen voor 256 euro per maand ra zendsnel internetten en maxi maal honderd email-adressen aanmaken. Bij afname van een 3-jarig contract rekent Delta geen aansluitkosten. Bij een éénjarig contract moet daar voor 2500 euro betaald worden en na de actieperiode zelfs 7500 euro. De actie loopt nog tot het einde van de maand. Na De Poel volgen ruim tien an dere bedrijventerreinen die ver glaasd zullen worden. Na Goes volgen op de Delta-lijst Temeu- zen, Middelburg, Vlissingen, Zierikzee, Axel, Hulst, Rei- merswaal, Tholen, Stavenisse, Breskens, Oostburg en Hein- kenszand. door Jacques Cats Dit jaar wordt er veelvuldig terugge keken op de oprichting van de Ver enigde Oost-Indische Compagnie. In Middelburg gaan zelfs kunstenaars aan de slag om iets te creëren dat herinnert aan dat tijdperk waarin niet alleen de goederenhandel welig tierde maar ook mensen tot koopwaar dienden. Vierhonderd jaar nadien kunnen strandwandelaars in Zeeland die niet uitsluitend met hun neus in de wind lo pen maar een geconcentreerde blik naar de grond richten, stuiten op be wijsmateriaal uit die kwalijke episode toen schelpen werden geruild tegen slaven. De Middelburgse echtelieden George en Els Simons, verwoede verza melaars van Europese mariene schel pen, weten de vindplaatsen van die kauri's, want zo heten ze, feilloos aan te wijzen. Ze zijn gesitueerd bij de Kaloot in het Zuid-Sloe, tussen Westkapelle en Domburg, op het Ritthemse strand en langs de zeekant ter hoogte van Groede. Ook uit het omgeploegd land van de voormalige toegang vanaf het water tot Middelburg, is, bij Nieuw- en Sint Joos- land, nog wel eens zo'n exemplaar op te diepen. Maar op het strand heb je de meeste kans. Simons: ,,Het is even zoe ken. Je hebt geweldige dagen dat je er zes vindt, maar je kunt ook zes dagen hebben dat je er niet één ziet." De tropische kauri's zijn klein van for maat, nog geen twee centimeter groot. Er zijn twee uitvoeringen te onder scheiden. Daar passen in de ogen van de leek indrukwekkende namen bijde cy- preae moneta en de cypraea annulus. De Simonsen hoeven in een tot schel penarchief omgebouwde slaapkamer van hun woning maar een laatje open te trekken en daar ligt het porseleinglan- zende betaalmiddel uit vroeger tijden te pronk: de door de knobbelige omtrek herkenbare, gelige moneta-schelpen naast de gladde, wat grijsachtige annu- lus-exemplaren, met een oranje ring op de rug. Echt bijzonder zien ze er niet uit, het is meer de achterliggende geschie George Simons: „Soms zoek je zes dagen zonder ook maar één kauri te vinden." foto Dirk-Jan Gjeltema den is die het Middelburgse echtpaar boeit. Kaurischelpen - en dan met name die van het monetatype - werden in de tijd van de VOC met grote hoeveelhe den in het Indische-Oceaangebied verzameld en hoofdzakelijk in Amster damse pakhuizen opgeslagen. Vervol gens verkocht men ze door aan de West- Indische Compagnie (WIC) die ook een Zeeuwse tak had. De WIC verwierf daar in Angola en Guinee slaven mee. Suri name was één van de afzetgebieden. Daar werden ze ingezet op de plantages. Vlissinger Doeke Roos schrijft in zijn boek 'Zeeuwen en de West-Indische Compagnie' dat 16.000 pond schelpjes goed waren voor 200 slaven. Scheepsrampen hebben er voor ge zorgd dat de tropische kauri's op Zeeuwse stranden worden aangetrof fen. Naar huis terugkerende fregatten hadden in de ruimen vaak ladingen kaurischelpen die dienst deden als bal last. De vindplaats tussen Westkapelle en Domburg laat zich verklaren door de ondergang van het gedeeltelijk met kauri's geladen VOC-fregat Reygers- broek. Datschip werd in 1738 op de dijk van Westkapelle geworpen, waarna wind en golven er kachelhout van maakten. Schipper Moens en vijftig van zijn mensen vonden de dood. Van de kostbare lading werd niets meer verno men. Wat overbleef was de vondst van kauri's. Andere Zeeuwse vindplaatsen hebben mogelijk te maken met het ver gaan van de Bantam die eveneens be- taalschelpen aan boord had, in 1697 op de rede van Vlissingen. Aanvankelijk behoorden de tropische schelpen tot de Zeeuwse museumcol lectie. Ze raakten uit beeld in de tijd dat de opvatting heerste dat alle niet- Zeeuwse zaken maar naar andere mu sea moesten worden overgeheveld. Zo belandde een xxitheemse schelpencol lectie ergens in een museum in Amster dam. Mede door toedoen van Freddie van Nieulande, conservator' afdeling natuurhistorie, waaronder schelpen, van het Koninklijk Zeeuwsch Genoot schap der Wetenschappen, is de Zeeuw se schelpencollectie weer aangevuld met kauri's, vanwege de band met Zee land. „Die kauri's horen gewoon hier." Fiches Dat blijkt ook in ander opzicht: kauri's hebben lang een rol gespeeld als 'fiches' bij het kienspel. Het was, zo noteerde Goesenaar Jan Buijsse in 1993 in het Zeeuws Tijdschrift, een spel waarbij, bij gebrek aan kauri's, ook bruine bo nen en pitten als fiches dienst deden. Het spel werd vroeger in menig Zeeuws gezin fanatiek beoefend, met name in de donkere dagen voor kerst. Net als met monopoly kon dat soms eindeloos lang duren. Het ging de hele dag door en werd alleen onderbroken voor de nood zakelijke verzorging van het vee en om een stukje te eten. De Simonsen spoorden in 1991 zelfs een Souburgse familie op waar het 'keutjes- spel', zo genoemd naar de vage gelijke nis van de schelp met een varkenssnuit, met zo'n 2000 kauri's nog steeds werd gespeeld. Bij naspeuringen rond dit spel ontdekten kenners tussen de kau ri's ook nog varianten, die vanwege hun bruine kleur met 'stropiekeutjes' wer den aangeduid. „Een soort vals geld dus", stelt Freddie van Nieulande vast. Hij weet niet of met die afwijkingen ook ooit slaven zijn gekocht. door Jacques Cats THOLEN - Het is tegenwoordig zwaar in de mode om integrale visies te ontwikkelen. Het Breed Overleg Deltawateren (BOD) blijft daarbij niet achter en is naarstig doende om, in nauwe samenspraak met de ANWB, zo'n totaalbeeld in elkaar te ste ken over het recreatief gebruik van het Deltagebied en wat daar tot 2015 zoal dient te gebeuren. Eind dit jaar moet het huiswerk klaar zijn. Het wemelt op de Deltawateren van de gebruikersgroepen. Die hebben allemaal hun wensen en belangen. BOD en ANWB ma ken daar een grote optelsom van. „Het is", geeft BOD-coör- dinator C. Bout aan, „voor ons intern belangrijk dat we als ge zamenlijke partijen overeen stemming en afsteming hebben. Maar belangrijker is dat we met het resultaat een inbreng heb ben in allerlei beleidsvisies." Met het oog op de doelstellin gen, de verscheidenheid aan re creatieve gebruikers en de om vang van het gebied zou een oneindig aantal verbeterpunten zijn op te noemen. Selecteren is dus een bittere noodzaak want de financiële mogelijkheden zijn begrensd. Ook wensen heb ben hun beperkingen. Bout: „Je bent niet logisch bezig als je roept dat alle dammen weg moeten. We zullen moeten kij ken wat er mogelij k is binnen de ontwikkelingen die er gaande zijn. Daar zul je je wensen op af moeten stemmen." Zeearm De BOD-coördinator noemt als voorbeeld het streven naar her stel van de Schenge, restant van een oude zeearm die eertijds het eiland Wolphaartsdijk van Zuid-Beveland scheidde. Her stel van deze voormalige getij- stroom komt ter sprake in de herstructurering Veerse Meer. „Dat is voor ons aanleiding om in onze visie op te nemen dat dat in elk geval een kanoroute wordt.Bout vindt dat er ruimte moet blijven voor vernieuwen de ideeën. „Want anders blijft alles zoals het was." BOD en ANWB zijn een groot voorstander van een basistour. vaart. Tussen Haringvliet en Grevelingen zit er nog een ont brekende schakel. Dat element zal zeker in de integrale visie worden opgenomen. Voorts moeten er betere mogelijkheden komen bij de Bergse Diepsluis. Overleg met participanten moet gaandeweg duidelijk maken waar de grootste prioriteiten liggen. Duikers Duikersbelangengroepen heb ben inmiddels al laten weten dat zij overal in het Deltagebied hun gang moeten kunnen gaan, behalve waar het bij wet gere geld is dat het niet is toegestaan. Franse, Belgische en Neder landse duikersgroepen en duilt- ondernemers hebben deze week hun ideeën ter kennis gebracht van BOD en ANWB. Gepleit wordt voor goede duikovergan- gen, omkleedgelegenheid, bete re afstemming met andere gebruikers van het water en parkeervoorzieningen zonder allerlei extra heffingen. TERNEUZEN - Popkoor Link uit Hoek geeft zaterdag 20 april vanaf 20.00 uur een afscheids concert in het Hoekse Dorps huis. Muzikaal leidster Annie Over- beeke ziet na zeven jaar geen: kans meer om elke week met het j koor te repeteren. De dertien i koorzangers in de leef tijd van 13 tot 18 jaar oogstten vorige week tijdens een concert in de her vormde kerk van Cadzand nog succes. Tijdens het afscheidsconcert zullen enkele klappers uit het repertoire zeker op het pro-1 gramma staan: Proud Mary van CCR, Tears in heaven van Eric Clapton en Summer Nights uit i de musical Grease. Jeugdorkest Sjarim en jeugdorkest ENZK verlenen medewerking aan it I zwanenzang van het popkoor door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Dat Nijmege- naar Frank Biemans van oor sprong bewegingskunstenaar is, kan aan verschillende van zijn glasobjecten worden afge lezen. Bij de objecten 'Paar' en 'Danseres', te zien op een expo sitie van zijn werk in de Middel burgse galerie 't Haentje te Paart, heeft hij duidelijk zijn er varingen op dat gebied als on derwerp gekozen. Het medium glas stelt hem in staat de in de vorm uitgedrukte suggestie van beweging te versterken. Door zijn transparantie gaat glas altijd een spel aan met het licht. Bij een veranderende lichtval verandert een glassculptuur en wanneer de toeschouwer zich beweegt, lijkt het beeld te bewegen. Dat moet voor Biemans een aantrekkelijk kenmerk van het materiaal zijn. Hij probeert het tenminste tot het uiterste uit te buiten. Daarbij acht hij zich niet aan één stijl gebonden. Sommige van zijn beelden zijn bijna ba rok en kleurig, andere zijn streng van vorm en tint. Hij werkt figuratief, bijvoorbeeld door gezichten, een torso en een paar billen als het ware in glas af te drukken, maar vaker ab stract. De meeste van zijn sculp turen hebben geen gebruiks functie, maar op de expositie zijn toch enkele schalen te zien. Een veelheid aan stijlen en on derwerpen dus, verwaardigd in een materiaal dat door velen als onpersoonlijk zal worden opge vat. Het is knap als een kunste naar dan toch werk weet te ma ken dat zijn stempel draagt. Diepte slijpen, te polijsten en te lijmen. Door de toevoeging van kleur kan hij variëren op het op zich weinig spectaculaire idee van een vlechtwerk. Biemans' mogelijkheden lijken onuitputtelijk, want hij heeft nog veel meer uitdrukkingsvor men tot zijn beschikking. 'Se ven colors' is een schilderij in glas. 'In. verwikkeling' en 'In wikkelen' zijn paradoxale sculpturen. Zoals de titels aan geven, gaat het om een spiraal vorm. Alleen ontbreken de ron dingen die je daarbij zou verwachten, want Biemans heeft een constructie gemaakt van aaneensluitende glaspla ten. De doorzichtigheid en de schuin omhooglopende afmetingen van de panelen geven het beeld het Esscher-achtige uiterlijk van een gebouw met trappen huizen die op elkaar aansluiten terwijl dat volgens de wetten van het perspectief niet kan. Opvallend zijn ook de ijsstruc- turen in een schaal en een gezicht. Alsof Biemans het vriesvak van zijn koelkast heeft leeggehakt, maar dat dan in glas. Expositie: glassculpturen van Frank Biemans, t/m 20 april in 't Haentje te Paart in Middelburg, open do, za en zo van 14-16.30 uur. Een constante in Biemans' oeu vre is het stapelings- of verme nigvuldigingsprincipe dat hij toepast. In beelden als 'Open roof', 'Nautilus' en 'Don qui- chot'shelm' plaatst hij meerdere glasplaten achter elkaar, over eenkomend in vorm, maar af wijkend in maat. Zo ontstaat diepte in de sculptuur. En de door Biemans gewenste bewe ging, want op een dergelijk bouwwerkje heeft het licht vrij spel. In andere beelden 'weeft' de kunstenaar verschillende glas platen aan elkaar. Of misschien is vlechten een beter woord voor de schalen waar hij reepjes glas over elkaar heeft gelegd, zodat een komvorm met gaten ont staat. Biemans bakt zijn glas in een eigen oven, maar hij con strueert ook door te snijden, te Glasobjecten van Frank Biemans in galerie Haentje te Paart. foto Ruben Oreel door Ernst Jan Rozendaal VEERE - Het saxofoonkwartet Blindman geeft morgenmiddag een bijzonder concert in de Grote Kerk van Veere. De titel Blindman plays Bach zegt veel, maar is niet geheel dekkend. Centraal staan inderdaad vier Choralpartiten van Johann Sebastian Bach. Het saxofoonkwartet speelt deze composities in een bewerking voor saxofoon door Eric Sleichim. Van de koraalpartita wordt aangenomen dat Bach ze op jonge leeftijd schreef en later perfec tioneerde. De muziekstukken geven blijk van de inventieve en vernieuwende manier waarop Bach omging met de polyfonische (meerstemmige) muziektraditie. Bach schreef de stukken voor orgel. Dat ze nu op saxofoons worden uitgevoerd is niet zo vreemd, ook daarbij gaat het immers om ge blazen lucht. Het Blindman Quartet speelt zowel klassieke als hedendaagse muziek. Om het verband tussen beide aan te geven, wordt in de Grote Kerk ook werk gespeeld van Louis Andriessen, Eric Sleichim, John Cage en Steve Reich. De moderne componisten 'omarmen' in het programma hun grote voorganger Bach. Aanvang concert: 16.30 uur. door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Het beeld 'The invention of infinity' (de uitvinding van de oneindig heid) is een sleutelwerk in de expositie die Martin McNa- mara heeft ingericht in kunst centrum deWillem3 in Vlis singen. De titel is een para dox. Je kunt het oneindige na tuurlijk niet uitvinden, tenzij het alleen een idee is in je hoofd, maar dan kun je je af vragen of het wel bestaat. De aangename duizeling die een dergelijke gedachte je be zorgt, roepen McNamara's beelden ook op. Het zijn in stallaties die in één oogopslag overtuigen, gewoon omdat het krachtige en pregnante beelden zijn, maar waarvan de betekenis dan nog niet is gepeild. En zoals je kunt den ken dat je het wereldraadsel bij de staart hebtzonder de il lusie te koesteren dat het zrch ooit laat ontrafelen, zo be speur je bij de beelden van McNamara onmiddellijk de diepgang, maar voor een in terpretatie moet je wel aan het werk. En dan blijft de vraag of die interpretatie ooit sluitend zal zijn. Terug naar het eerdergenoem de beeld 'The invention of in finity'. Dat bestaat uit een door de kunstenaar geschil derd profiel van een mensen hoofd met een doorsnee van ruim een meter. Onder het schedeldak is het hoofd in vlakken ingedeeld met ter-men die aanduiden wat daar te vinden isHet hoofd als een la- denkastje van ervaringen en gevoelens. Met de neus naar beneden is dit hoofd opgehan gen aan de wand. Niet zomaar met spijkers maar met twee lange stroken linnen, die pre cies mond en ogen afsluiten. Het witte linnen is doorzich tig, wat zou kunnen beteke nen dat het spreken en kijken niet volstrekt onmogelijk is geworden. Nu wordt de titel duidelijk. McNamara lijkt met dit werk de eerdergenoemde paradox te willen verbeelden. Het hoofd zweeft in een ruimte die het maar gedeeltelij k kan ont waren. Tegelijk is het hoofd gevuld met allerlei noties die maar gedeeltelijk naar buiten kunnen. Tijd en ruimte zijn een mix van waarneming en verzinsel. Ook zonder dergel ij ke redene ringen is het beeld prachtig in zijn eenvoudige tegenstrijdig heid. Hetzelfde geldt bijvoor beeld voor 'Bekentnisse'. Op een plank aan de muur staat het boek Bekentnisse van Au- gustinus, maar wel dichtge schroefd met zes kloeke moe ren en bouten. Kennelijk zijn de bekentenissen aan het pa pier toevertrouwd, maar niet noodzakelijkerwijs aan ande ren. Gaat het om zelf bekente nissen? Blijft een mens on danks zijn onthullingen on kenbaar? Dat soort vragen roept zo'n beeld op. Humor Zo is het bij elk van de negen werken. In een begeleidende tekst vergelijkt Nico Out Mc Namara met zowel een filo soof als een kind, vanwege het samengaan van onbevangen heid en wijsheid. Dat is mooi gevonden. De beelden getui gen inderdaad van speelsheid en diepgang. De ernst van de onder-werpen die McNamara aanpakt wordt gerelativeerd door zijn humor. Wat te den ken van het beeld 'Video'? Op een zwart tv-scherm zit een geel briefje geplakt. Daarop zal wel staan waarom de tele visie het niet doet, is ongetwij feld ieders eerste gedachte. Ja en neeD e tekst luidt als volgt; I'd like to make a video of a mirror that would reflect the viewers when shown on tv (ik zou een video willen maken van een spiegel die, als hij op televisie te zien is, de kijkers weerspiegelt). Opnieuw een paradox. Maar tegelijkertijd ziet eenieder die het briefje leest zichzelf in de zwarte beeldbuis weerspiegeld. Dat is waar het McNamara kenne lijk om gaat: het onderzoeken en bijna aanraken van het on mogelijke. Expositie: Martin McNamara, Mind and matter, t/m 21 april in kunstcentrum deWillem3 in Vlissingen, open do t/m zo van 12-17 uur. Martin McNamara: 'The invention of infinity'. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 60