Peugeot 307 SW geen compromis PZC Hollandse bolide Spyker herleeft Nieuwe snelle Pirelliband Gallery of dreams is uniek autoboek Toyota Scion Ibiza Internetverzekering Ford Transit Connect Audi's A4 Saab 9-5 2.2 TiD 47 zaterdag 13 april 2002 De 307 SW heeft desgewenst zeven zitplaatsen. Geen mpv, maar een ruime stationwagon. Bij het verschijnen van de 307 viel de hoge bouw van de auto al op. Peugeot komt nu met een stationwa gon van de 307. In twee ver sies: de SW met desgewenst zeven zitplekken en een Break. Hij biedt een hoge zit, is een heel stuk langer dan de 'Berline', en of er op deze basis nog een echte mpv komt is onze ker. Want bij PSA proberen ze eerst de 307 SW als multifunc tionele versie. De 'gewone' 307 Break komt een maand later. Die wordt wat goedkoper, maar voor velen zal of de SW of die Break overbodig zijn. Desgewenst een zevenzitter, ja wel. Een paar primitieve vouw- zittinkjes achterin, maar mits niet te lange tijd en soepel van lijf en leden kun je daar dus zit ten. Ook Peugeot stelt vast dat de markt voor 'Berlines' (of se dans) aan het krimpen is. Een groeiend aantal Europese ko pers wil een mpv of minstens een mpv-achtige. Zoals een station wagon. Peugeot heeft de 3 0 7 SW gemaakt als een soort synthese auto. Amerikanen noemen dat een cross-over: met trekjes van zowel een sedan, een bestelwa gen en een mpv. Peugeot ver wacht dat de 337 SW een vijfde van de verkoop van de 307 in be slag gaat nemen. Hij komt in mei (de Break begin juni). De prijzen beginnen bij€20.550 voor de standaard 1.6, en voor de 307 3-deurs 1.6, 17.260. PSA gaat er 110.000 per jaar bouwen. In Nederland staat Peugeot er prima voor met een marktaan deel van 10 procent en op een tweede plek van de ranglijst, na Renault. De importeur ver wacht hier in 2002 18.000 exem plaren van de 307 te verkopen. Lichte tegenslag diende zich onlangs aan toen bleek dat de slotcilinders vervangen moes ten worden van de eerste 6800 wagens. Ruime jas Afgezien daarvan heeft Peugeot een uitstekend jaar achter de rug. In 2001 verkocht de fabri kant wereldwijd 1,9 miljoen au to's, een groei van bijna 60% in vier jaar tijd. In Europa heeft Peugeot een marktaandeel van 2,9%. Terug naar de 3 0 7 SW. Net als in de gewone 3 0 7 is de motor kap van aluminium en de spat borden voor van kunststof. De 307 zatalin een lekker ruime jas en dat geldt in versterkte mate voor de SW. Het stuurwiel geeft niet bijster veel informatie door, zoals zo vaak als de inrich ting elektro-hydraulisch be krachtigd is. Maar het rijgedrag is uitstekend, de wegligging doet zeer betrouwbaar aan. ,,We hebben geen compromis willen sluiten. Een mpv zou dat wel ge worden zijn. De SW moest de zelfde rij-eigenschappen hou den als de Berline," aldus een woordvoerder van Automobiles Peugeot. Rijcomfort De verlengde koets is wel iets minder stijf dan de gewone ver sie. Airco is standaard, net als een enorm dakraam van 1,3 vierkante meter. Dat kan geluk kig wel (elektrisch) afge schermd worden. De tweede stoelenrij is plat te vouwen en met enig doorzetten ook com pleet te verwijderen. De auto is 22 centimeter langer dan de Berline en zijn wielbasis meet bijna 10 centimeter, meer. Dat heeft gunstige gevolgen voor het rijcomfort, al is hij wel circa 50 kilo zwaarder dan de gewone 307, die er tot nu toe uitsluitend als drie- en vijfdeurs was. De 307 SW wil een alternatief zijn voor een mpv, maar is natuur lijk gewoon een aardige station wagon. Volgend jaar komt Peugeot met de 307 cabriolet. Rien van der Steen Pirelli heeft met de Pzero Ne ro een nieuwe band op de markt gebracht. De band heeft een agressief design en is ge schikt voor hogere snelheden. De Pzero Nero - een naam die de Italiaanse bandenfabrikant ge bruikt voor de top van zijn pro ducten - is volgens Pirelli ont worpen voor hoge prestaties op droog zowel als nat wegdek. Een band voor de sterkste BMW's, Porsche, Ferrari en Maserati. De band heeft een extreem laag profiel en is bedoeld voor de ver- vangingsmarkt. Dat wil zeggen dat de band niet op nieuwe au to's gemonteerd zal worden. Pirelli maakt er daarom een groot aantal maten van. Er ko men er achttien in april en nog eens elf tegen het einde van het jaar. De kleinste is de 16 inch voor kleine sportwagens, de grootste de 20 inch ZR voor het neusje van de zalm tot snelhe den van maximaal 320 km/u. Volgens Pirelli groeit de ban- denmarkt in het topsegment. Vooral in Europa, waar 50% van alle hogesnelheidsbanden ver kocht wordt (er is nog maar één land ter wereld waar op sommi ge plekken geen snelheidsbe perking geldt en dat is Duits land). In 1997 was die markt twee miljoen banden groot, vo rig jaar al vijf miljoen en in 2003 wordt al een totale markt van zeven miljoen 'ultra high per formance-banden' verwacht. De meeste uhp-banden zijn 18, 19 en 20 inch. Vooral in de grote maten (19 inch), de extra load- en de hogesnelheids-banden zit nog groei. Banden worden breder, de flan ken worden lager en de autovel- gen alsmaar groter. Pirelli be zweert bij hoog en bij laag dat een band met laag profiel syno niem is voor wegligging in boch ten, optimale remeigenschap- pen en meer stabiliteit bij hoge snelheden. BMW past in de nieuwe Mini Cooper S overigens de eerste 'run flat'-band van Pirelli toe. De banden zijn voorlopig alleen in de maat 17 inch te krijgen en er kan op doorgereden worden nadat de band lek geraakt is. Zodra dat gebeurt, wordt de be stuurder via een sensor in de band gewaarschuwd dat er een probleem is. Hij kan dan 150 ki lometer doorrijden met een maximale snelheid van 80 km/u omdat de verstevigde zijkanten van de banden extra steun ge ven en niet meteen inzakken. De ontwikkeling van run-flat ban den is al jaren aan de gang. Ook Michelin levert ze. Autofabri kanten zullen op termijn geen reservewielen meer leveren om dat modellen met deze banden uitgerust worden. Rien van der Steen De 37-jarige Vincent van der Vinne, beheert sinds een paar maanden dagelijks 350 Ferrari's, Porsches, Jaguars, Rolls-Royces en andere bijzon dere auto's in het Bergeijkse Au- tomusa. Onlangs verscheen van zijn hand 'Gallery of Dreams'; 260 pagina's gevuld met mooie au to's. De plaatjes mogen dan wel goed zijn voor vele uren dagdro men, de tekst is minstens zo in teressant. In het boek wordt uit gebreid beschreven hoe de auto zich de afgelopen honderd jaar heeft ontwikkeld. Zo kan volgens Van der Vinn een goede auto worden gezien als een afspiegeling van de maat schappij De vormen van de au to's zijn ook afhankelijk van de stand van de wetenschap (zoals de aërodynamica) en de mode. Met de uiteenzetting over der gelijke ontwikkelingen onder scheidt het verhaal van Van der Vinne zich van andere boeken over klassieke auto's. De in Gas- sel woonachtige Van der Vinne studeerde sociaal-economische geschiedenis en museologie in Nijmegen. Hij schreef al dikke wetenschappelijke studies over de geschiedenis van het Hilver- sumse automerk Spyker en over het Amersfoortse merk Eysink. De enige overeenkomst met het nieuwste boek is dat de geschie denis van het transport beschre ven wordt. „Ik ben denk ik in derdaad eerder historicus dan autoliefhebber." De aandrang om mooie auto's aan te schaffen kent hij niet. „Ik zal nooit een privé-verzameling beginnen. Ik hoef geen honderd auto's te hebben." Na diverse showpresentaties herleeft de Nederlandse sport wagennaam Spyker nu de finitief met de opening van de fabriek en een officiële inschrij ving voor de 24 uren van Le Mans. Om dat te vieren lanceert Spyker de C8 Double 12S. Een broer van de Le Mans bolide. Maar dan nóg sneller. Een gestroomlijnde supersport- wagen die regelrecht is afgeleid van een racewagen voor de 24 uren van Le Mans. Met 620 paardenkrachten achter zijn gaspedaal, een top van pakweg 365 kilometer per uur en een prijskaartje dat vóór belastin gen al 350.000 euro vermeldt. Achter dat signalement gaat de compleet nieuwe Spyker C8 Double 12S schuil, letterlijk en figuurlijk een sportwagen uit de Nederlandse polder. De Flevo- polder om precies te zijn. On langs werd op een steenworp af stand van Zeewolde de fabriek geopend. Het resultaat mag er zijn. Het uiterst selecte groepje ge fortuneerde liefhebbers dat zich de nieuwste Spyker kan veroor loven, geniet namelijk al bij voorbaat van het idee dat hun nieuwe vervoermiddel sneller is dan de raceauto waarop hij is gebaseerd. De reglementen ver eisen nu eenmaal dat die C8 Double 12R in Le Mans met een ietwat geknepen motor aan de start komt. Overigens is nog nooit een zo jong automerk tot 'De 24 uren' doorgedrongen. Maar goed, met 480 paarden krachten zal de racebolide op de eindeloos lange rechte stukken van het roemrij ke circuit zonder twijfel ook best vooruit willen. De kopers van de wegversie mo gen zelf zeggen hoe ze hem wil len hebben. Zo'n 500 pk? Of meteen maar 550 of zelfs 620 paardenkrachten? Gelukkig heeft de 12S ook de volledige veiligheidskooi van de raceau to. De hele auto wordt uiteraard met de hand gebouwd, maar maakt wel gebruik van beproef de motortechniek. In de Spy- kermodellen die al eerder zijn getoond -de C8 Spyder en C8 Laviolette- wordt een Audi V8 krachtbron toegepast, maar voor racegebruik worden vol gens Spyker-topman Victor Muller toch wat hogere eisen ge steld. Raceboten Zowel de R-racewagen als de C8 Double 12S wegversie maken daarom gebruik van een in Zwitserland gebouwde racemo tor op basis van een BMW 4.0 V8. Die werd ontwikkeld voor het Amerikaanse fabrieksrace- De nieuwe C8 Double 12S van het Nederlandse Spyker. team en is gek genoeg ook te vin den in de offshore raceboten waarmee het vermaarde Victo- ryteam bij Dubai vaart. „Alleen de kale motor kost al 85.000 euro", meldt Muller. „Dat geeft wel aan waarom er een stevig prijskaartje aan zo'n auto moet hangen. Toch hebben we in totaal al 61 bestellingen voor de diverse modellen Spy ker genoteerd." Belangrijke vraag: hoe reëelzijn de overlevingskansen van het pasgeboren Nederlandse sport wagenmerk? „Spyker is met een productie van zo'n 25 auto's per jaar al rendabel. Dat is precies het aantal dat we het komende jaar in de bestaande faciliteiten in Zeewolde willen reaÜseren. Sterker nog: als alles eenmaal gestroomlijnd verloopt, is één auto per week haalbaar. Vanaf mei volgend jaar willen we ook in de VS gaan leveren. Daar werken we nu aan homologatie en milieukeuringen." Ook in foto Rob van Ginneken Nederland zal een Spyker voor lopig veel exclusiever blijven dan een Ferrari. Er is er door 17 Nederlanders eentje besteld, maar dit jaar worden er pas drie afgeleverd. Voor bijvoorbeeld de nieuwe C8 Double 12S zullen die iets aan de verkeerde kant van een half miljoen euro moe ten overmaken. Waarvan dan 206 duizend euro aan btw en bpm-belasting naar de schat kist gaat. Rob van Ginneken Toyota wil na de Yaris met een nieuw merk meer jonge kopers aantrekken. In de VS wordt daarom gestart met een nieuw merk onder Toyota-vlag. Zoals Lexus al twaalf jaar het topmerk van Toy ota is, moet 'Scion' een nieuw merk worden dat vooral jongeren aanspreekt. De kans dat de Scion ooit naar Europa komt lijkt uitge sloten, want Toyota wil samen met het Franse PSA niet alleen een kleine dieselmotor maken, maar ook een goedkoop compact auto- tje, waarvoor in Tsjechië een nieuwe fabriek gebouwd wordt. De nieuwe Seat Ibiza die vanaf eind april bij de dealer staat, kost vanaf 12.750 euro (Ibiza Stella 1.2 12V/64pk). Standaard kent de auto abs, afstandsbediende centrale vergrendeling, in hoogte en diepte vex-stelbaar stuurwiel, elektrische stuurbekrachtiging en twee airbags. De Ibiza 1.4 komt op 13.390 euro, de 1.9 SDi op 15.790 en de 1.9 TDi kost 17.890 euro. Zij airbags zitten in alle Ibiza's be halve het basismodel. Verzekeraar Ineas gaat internet en de mobiele telefoon gebrui ken in de strijd om de klant. Wie een autoverzekering heeft bij Ineas kan per sms informatie krijgen over de afhandeling van even tuele schades. Als een schade gemeld wordt, wordt een schadedos- sier opgemaakt dat via internet toegankelijk is voor de klant. Bij elke wijziging van het dossier krijgt de klant daar een sms- of e- mailbericht over. Op die manier kan een verzekerde altijd - ook in het buitenland - direct het verloop van schademeldingen, herstel werkzaamheden etcetera volgen. Ford komt eind van de maand met de nieuwe Transit Connect, een bestelwagen met korte wielbasis. De nieuwe besteller is ruim vier meter lang en tegen het einde van het jaar komt er ook een met langere wielbasis en een totale lengte van viereneenhalve meter In de fabriek te Ingolstadt is de twee miljoenste Audi A4 van de band gerold. De A4 volgde in 1994 de 80 op als Audi's middenklas ser. Van de Audi 80 waren er sinds 1972 4,5 miljoen gebouwd. Er worden momenteel 1.320 A4's per dag gemaakt. In Nederland zijn er sinds 1995 meer dan 40.000 verkocht. Saab levert sinds vorige week het grootste model ook met 22 TiD- dieselmotor. De viercilinder turbodiesel komt naast de 3.0 V6 TiD. De 2.2 levert 120 pk en heeft een koppel van 280 Nm. Een auto maat is er nog niet voor, die komt pas in het najaar. De 9-5 2.2 TiD kost als sedan 38.650 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 47