Peugeot 307 SW
geen compromis
PZC
Hollandse bolide
Spyker herleeft
Nieuwe snelle Pirelliband
Gallery of dreams
is uniek autoboek
Toyota Scion
Ibiza
Internetverzekering
Ford Transit Connect
Audi's A4
Saab 9-5 2.2 TiD
47
zaterdag 13 april 2002
De 307 SW heeft desgewenst zeven zitplaatsen. Geen mpv, maar een ruime stationwagon.
Bij het verschijnen van de
307 viel de hoge bouw
van de auto al op. Peugeot
komt nu met een stationwa
gon van de 307. In twee ver
sies: de SW met desgewenst
zeven zitplekken en een
Break.
Hij biedt een hoge zit, is een
heel stuk langer dan de
'Berline', en of er op deze basis
nog een echte mpv komt is onze
ker. Want bij PSA proberen ze
eerst de 307 SW als multifunc
tionele versie. De 'gewone' 307
Break komt een maand later.
Die wordt wat goedkoper, maar
voor velen zal of de SW of die
Break overbodig zijn.
Desgewenst een zevenzitter, ja
wel. Een paar primitieve vouw-
zittinkjes achterin, maar mits
niet te lange tijd en soepel van
lijf en leden kun je daar dus zit
ten. Ook Peugeot stelt vast dat
de markt voor 'Berlines' (of se
dans) aan het krimpen is. Een
groeiend aantal Europese ko
pers wil een mpv of minstens een
mpv-achtige. Zoals een station
wagon. Peugeot heeft de 3 0 7 SW
gemaakt als een soort synthese
auto. Amerikanen noemen dat
een cross-over: met trekjes van
zowel een sedan, een bestelwa
gen en een mpv. Peugeot ver
wacht dat de 337 SW een vijfde
van de verkoop van de 307 in be
slag gaat nemen. Hij komt in
mei (de Break begin juni). De
prijzen beginnen bij€20.550
voor de standaard 1.6, en voor
de 307 3-deurs 1.6, 17.260.
PSA gaat er 110.000 per jaar
bouwen.
In Nederland staat Peugeot er
prima voor met een marktaan
deel van 10 procent en op een
tweede plek van de ranglijst, na
Renault. De importeur ver
wacht hier in 2002 18.000 exem
plaren van de 307 te verkopen.
Lichte tegenslag diende zich
onlangs aan toen bleek dat de
slotcilinders vervangen moes
ten worden van de eerste 6800
wagens.
Ruime jas
Afgezien daarvan heeft Peugeot
een uitstekend jaar achter de
rug. In 2001 verkocht de fabri
kant wereldwijd 1,9 miljoen au
to's, een groei van bijna 60% in
vier jaar tijd. In Europa heeft
Peugeot een marktaandeel van
2,9%. Terug naar de 3 0 7 SW. Net
als in de gewone 3 0 7 is de motor
kap van aluminium en de spat
borden voor van kunststof. De
307 zatalin een lekker ruime jas
en dat geldt in versterkte mate
voor de SW. Het stuurwiel geeft
niet bijster veel informatie
door, zoals zo vaak als de inrich
ting elektro-hydraulisch be
krachtigd is. Maar het rijgedrag
is uitstekend, de wegligging
doet zeer betrouwbaar aan. ,,We
hebben geen compromis willen
sluiten. Een mpv zou dat wel ge
worden zijn. De SW moest de
zelfde rij-eigenschappen hou
den als de Berline," aldus een
woordvoerder van Automobiles
Peugeot.
Rijcomfort
De verlengde koets is wel iets
minder stijf dan de gewone ver
sie. Airco is standaard, net als
een enorm dakraam van 1,3
vierkante meter. Dat kan geluk
kig wel (elektrisch) afge
schermd worden. De tweede
stoelenrij is plat te vouwen en
met enig doorzetten ook com
pleet te verwijderen. De auto is
22 centimeter langer dan de
Berline en zijn wielbasis meet
bijna 10 centimeter, meer. Dat
heeft gunstige gevolgen voor het
rijcomfort, al is hij wel circa 50
kilo zwaarder dan de gewone
307, die er tot nu toe uitsluitend
als drie- en vijfdeurs was. De
307 SW wil een alternatief zijn
voor een mpv, maar is natuur
lijk gewoon een aardige station
wagon.
Volgend jaar komt Peugeot met
de 307 cabriolet.
Rien van der Steen
Pirelli heeft met de Pzero Ne
ro een nieuwe band op de
markt gebracht. De band heeft
een agressief design en is ge
schikt voor hogere snelheden.
De Pzero Nero - een naam die de
Italiaanse bandenfabrikant ge
bruikt voor de top van zijn pro
ducten - is volgens Pirelli ont
worpen voor hoge prestaties op
droog zowel als nat wegdek. Een
band voor de sterkste BMW's,
Porsche, Ferrari en Maserati.
De band heeft een extreem laag
profiel en is bedoeld voor de ver-
vangingsmarkt. Dat wil zeggen
dat de band niet op nieuwe au
to's gemonteerd zal worden.
Pirelli maakt er daarom een
groot aantal maten van. Er ko
men er achttien in april en nog
eens elf tegen het einde van het
jaar. De kleinste is de 16 inch
voor kleine sportwagens, de
grootste de 20 inch ZR voor het
neusje van de zalm tot snelhe
den van maximaal 320 km/u.
Volgens Pirelli groeit de ban-
denmarkt in het topsegment.
Vooral in Europa, waar 50% van
alle hogesnelheidsbanden ver
kocht wordt (er is nog maar één
land ter wereld waar op sommi
ge plekken geen snelheidsbe
perking geldt en dat is Duits
land). In 1997 was die markt
twee miljoen banden groot, vo
rig jaar al vijf miljoen en in 2003
wordt al een totale markt van
zeven miljoen 'ultra high per
formance-banden' verwacht.
De meeste uhp-banden zijn 18,
19 en 20 inch. Vooral in de grote
maten (19 inch), de extra load-
en de hogesnelheids-banden zit
nog groei.
Banden worden breder, de flan
ken worden lager en de autovel-
gen alsmaar groter. Pirelli be
zweert bij hoog en bij laag dat
een band met laag profiel syno
niem is voor wegligging in boch
ten, optimale remeigenschap-
pen en meer stabiliteit bij hoge
snelheden.
BMW past in de nieuwe Mini
Cooper S overigens de eerste
'run flat'-band van Pirelli toe.
De banden zijn voorlopig alleen
in de maat 17 inch te krijgen en
er kan op doorgereden worden
nadat de band lek geraakt is.
Zodra dat gebeurt, wordt de be
stuurder via een sensor in de
band gewaarschuwd dat er een
probleem is. Hij kan dan 150 ki
lometer doorrijden met een
maximale snelheid van 80 km/u
omdat de verstevigde zijkanten
van de banden extra steun ge
ven en niet meteen inzakken. De
ontwikkeling van run-flat ban
den is al jaren aan de gang. Ook
Michelin levert ze. Autofabri
kanten zullen op termijn geen
reservewielen meer leveren om
dat modellen met deze banden
uitgerust worden.
Rien van der Steen
De 37-jarige Vincent van der
Vinne, beheert sinds een
paar maanden dagelijks 350
Ferrari's, Porsches, Jaguars,
Rolls-Royces en andere bijzon
dere auto's in het Bergeijkse Au-
tomusa.
Onlangs verscheen van zijn
hand 'Gallery of Dreams'; 260
pagina's gevuld met mooie au
to's. De plaatjes mogen dan wel
goed zijn voor vele uren dagdro
men, de tekst is minstens zo in
teressant. In het boek wordt uit
gebreid beschreven hoe de auto
zich de afgelopen honderd jaar
heeft ontwikkeld.
Zo kan volgens Van der Vinn een
goede auto worden gezien als
een afspiegeling van de maat
schappij De vormen van de au
to's zijn ook afhankelijk van de
stand van de wetenschap (zoals
de aërodynamica) en de mode.
Met de uiteenzetting over der
gelijke ontwikkelingen onder
scheidt het verhaal van Van der
Vinne zich van andere boeken
over klassieke auto's. De in Gas-
sel woonachtige Van der Vinne
studeerde sociaal-economische
geschiedenis en museologie in
Nijmegen. Hij schreef al dikke
wetenschappelijke studies over
de geschiedenis van het Hilver-
sumse automerk Spyker en over
het Amersfoortse merk Eysink.
De enige overeenkomst met het
nieuwste boek is dat de geschie
denis van het transport beschre
ven wordt. „Ik ben denk ik in
derdaad eerder historicus dan
autoliefhebber."
De aandrang om mooie auto's
aan te schaffen kent hij niet. „Ik
zal nooit een privé-verzameling
beginnen. Ik hoef geen honderd
auto's te hebben."
Na diverse showpresentaties
herleeft de Nederlandse
sport wagennaam Spyker nu de
finitief met de opening van de
fabriek en een officiële inschrij
ving voor de 24 uren van Le
Mans. Om dat te vieren lanceert
Spyker de C8 Double 12S. Een
broer van de Le Mans bolide.
Maar dan nóg sneller.
Een gestroomlijnde supersport-
wagen die regelrecht is afgeleid
van een racewagen voor de 24
uren van Le Mans. Met 620
paardenkrachten achter zijn
gaspedaal, een top van pakweg
365 kilometer per uur en een
prijskaartje dat vóór belastin
gen al 350.000 euro vermeldt.
Achter dat signalement gaat de
compleet nieuwe Spyker C8
Double 12S schuil, letterlijk en
figuurlijk een sportwagen uit de
Nederlandse polder. De Flevo-
polder om precies te zijn. On
langs werd op een steenworp af
stand van Zeewolde de fabriek
geopend. Het resultaat mag er
zijn.
Het uiterst selecte groepje ge
fortuneerde liefhebbers dat zich
de nieuwste Spyker kan veroor
loven, geniet namelijk al bij
voorbaat van het idee dat hun
nieuwe vervoermiddel sneller is
dan de raceauto waarop hij is
gebaseerd. De reglementen ver
eisen nu eenmaal dat die C8
Double 12R in Le Mans met een
ietwat geknepen motor aan de
start komt. Overigens is nog
nooit een zo jong automerk tot
'De 24 uren' doorgedrongen.
Maar goed, met 480 paarden
krachten zal de racebolide op de
eindeloos lange rechte stukken
van het roemrij ke circuit zonder
twijfel ook best vooruit willen.
De kopers van de wegversie mo
gen zelf zeggen hoe ze hem wil
len hebben. Zo'n 500 pk? Of
meteen maar 550 of zelfs 620
paardenkrachten? Gelukkig
heeft de 12S ook de volledige
veiligheidskooi van de raceau
to. De hele auto wordt uiteraard
met de hand gebouwd, maar
maakt wel gebruik van beproef
de motortechniek. In de Spy-
kermodellen die al eerder zijn
getoond -de C8 Spyder en C8
Laviolette- wordt een Audi V8
krachtbron toegepast, maar
voor racegebruik worden vol
gens Spyker-topman Victor
Muller toch wat hogere eisen ge
steld.
Raceboten
Zowel de R-racewagen als de C8
Double 12S wegversie maken
daarom gebruik van een in
Zwitserland gebouwde racemo
tor op basis van een BMW 4.0
V8. Die werd ontwikkeld voor
het Amerikaanse fabrieksrace-
De nieuwe C8 Double 12S van het Nederlandse Spyker.
team en is gek genoeg ook te vin
den in de offshore raceboten
waarmee het vermaarde Victo-
ryteam bij Dubai vaart.
„Alleen de kale motor kost al
85.000 euro", meldt Muller.
„Dat geeft wel aan waarom er
een stevig prijskaartje aan zo'n
auto moet hangen. Toch hebben
we in totaal al 61 bestellingen
voor de diverse modellen Spy
ker genoteerd."
Belangrijke vraag: hoe reëelzijn
de overlevingskansen van het
pasgeboren Nederlandse sport
wagenmerk? „Spyker is met een
productie van zo'n 25 auto's per
jaar al rendabel. Dat is precies
het aantal dat we het komende
jaar in de bestaande faciliteiten
in Zeewolde willen reaÜseren.
Sterker nog: als alles eenmaal
gestroomlijnd verloopt, is één
auto per week haalbaar. Vanaf
mei volgend jaar willen we ook
in de VS gaan leveren. Daar
werken we nu aan homologatie
en milieukeuringen." Ook in
foto Rob van Ginneken
Nederland zal een Spyker voor
lopig veel exclusiever blijven
dan een Ferrari. Er is er door 17
Nederlanders eentje besteld,
maar dit jaar worden er pas drie
afgeleverd. Voor bijvoorbeeld
de nieuwe C8 Double 12S zullen
die iets aan de verkeerde kant
van een half miljoen euro moe
ten overmaken. Waarvan dan
206 duizend euro aan btw en
bpm-belasting naar de schat
kist gaat.
Rob van Ginneken
Toyota wil na de Yaris met een nieuw merk meer jonge kopers
aantrekken. In de VS wordt daarom gestart met een nieuw merk
onder Toyota-vlag. Zoals Lexus al twaalf jaar het topmerk van Toy
ota is, moet 'Scion' een nieuw merk worden dat vooral jongeren
aanspreekt. De kans dat de Scion ooit naar Europa komt lijkt uitge
sloten, want Toyota wil samen met het Franse PSA niet alleen een
kleine dieselmotor maken, maar ook een goedkoop compact auto-
tje, waarvoor in Tsjechië een nieuwe fabriek gebouwd wordt.
De nieuwe Seat Ibiza die vanaf eind april bij de dealer staat, kost
vanaf 12.750 euro (Ibiza Stella 1.2 12V/64pk). Standaard kent
de auto abs, afstandsbediende centrale vergrendeling, in hoogte en
diepte vex-stelbaar stuurwiel, elektrische stuurbekrachtiging en
twee airbags. De Ibiza 1.4 komt op 13.390 euro, de 1.9 SDi op 15.790
en de 1.9 TDi kost 17.890 euro. Zij airbags zitten in alle Ibiza's be
halve het basismodel.
Verzekeraar Ineas gaat internet en de mobiele telefoon gebrui
ken in de strijd om de klant. Wie een autoverzekering heeft bij
Ineas kan per sms informatie krijgen over de afhandeling van even
tuele schades. Als een schade gemeld wordt, wordt een schadedos-
sier opgemaakt dat via internet toegankelijk is voor de klant. Bij
elke wijziging van het dossier krijgt de klant daar een sms- of e-
mailbericht over. Op die manier kan een verzekerde altijd - ook in
het buitenland - direct het verloop van schademeldingen, herstel
werkzaamheden etcetera volgen.
Ford komt eind van de maand met de nieuwe Transit Connect, een
bestelwagen met korte wielbasis. De nieuwe besteller is ruim
vier meter lang en tegen het einde van het jaar komt er ook een met
langere wielbasis en een totale lengte van viereneenhalve meter
In de fabriek te Ingolstadt is de twee miljoenste Audi A4 van de
band gerold. De A4 volgde in 1994 de 80 op als Audi's middenklas
ser. Van de Audi 80 waren er sinds 1972 4,5 miljoen gebouwd. Er
worden momenteel 1.320 A4's per dag gemaakt. In Nederland zijn
er sinds 1995 meer dan 40.000 verkocht.
Saab levert sinds vorige week het grootste model ook met 22 TiD-
dieselmotor. De viercilinder turbodiesel komt naast de 3.0 V6
TiD. De 2.2 levert 120 pk en heeft een koppel van 280 Nm. Een auto
maat is er nog niet voor, die komt pas in het najaar. De 9-5 2.2 TiD
kost als sedan 38.650 euro.