Scoren op de designmarkt Asperges zijn dit jaar vroeger dan ooit Le Marquis: noblesse oblige Dr.No Productiegebieden 13 James Bond Tweenies Seventies Black Hole vrijdag 12 april 2002 De snelheid waarmee de Senseo Crema een bak je koffie zet, staat in schril contrast met de lange perio de die het duurde om het ap paraat te ontwikkelen. De machine van WAAC's De sign, Philips en Douwe Eg berts betaalt zich echter ra zendsnel terug. Want nu al is 'de nieuwe manier van kof fiezetten' een enorm succes. Publieke erkenning voor een schaduwberoep. Je moet een beetje excentriek zijn, wil je scoren op de design- markt. Dat althans, is de me ning van Joost Alferink. En de oud-Zwollenaar, tegenwoordig woonachtig in de Randstad, heeft daar geen enkel probleem mee. „Loop ik in Harderwijk, dan ben ik al snel een homo." Opvallen dus, zowel qua uiter lijk (lees: design) als karakter (lees: inhoud). „Je moet een toe gevoegde waarde hebben." Het is zijn levensmotto. En ar beidsethos. Het succes van de Senseo Crema, het koffiezetap- paraat-nieuwe-stijl van Douwe Egberts, sterkt hem in die be roepshouding. En geef hem eens ongelijk. Binnen enkele maan den is het apparaat 'een onge kend succes' geworden. Maar liefst driehonderdduizend Cre ma's zijn - gedoseerd - over de toonbank gegaan. Dat hadden er meer kunnen zijn als DE, die de productie en het laatste deel van de ontwikkeling ervan bij Philips heeft neergelegd, op een dergelijk succes had gerekend. De koffiepads, de speciale zak jes voor het apparaat, blijken niet aan te slepen: vijf miljoen per week is nog te weinig. „Het is wel kicken", reageert Joost Alferink. „Niemand had dit verwacht. En als het dan zo scoort, is dat natuurlijk fantas tisch." De Crema legt het bedrijf WA AC's, dat Alferink in 1992 samen met drie ontwerpers op richtte, natuurlijk geen windei eren. Zo won het de prijs Goed Industrieel Ontwerp, categorie concept/consumentenproduc ten, van Designlink. En - be langrijker - heeft het apparaat de naam WAAC's op de markt gezet. „We hoeven ons nu ten minste niet meer iedere keer voor te stellen. We beginnen met bagage. Het sterkt het vertrou wen dat anderen in je bedrijf hebben. En daarbij hoef je niet meer op verjaardagen telkens uit te leggen wat je nu precies doet. Ook dat is lekker." Aanspreken Het ontwikkelen van het appa raat is vooral weten te commu niceren, zegt Alferink. „Je moet het zo zien: de Senseo moest de mensen aanspreken, qua uiter lijk en gebruiksvriendelijkheid. En dan ga je tekenen, dat op zich natuurlijk al een vorm van com municatie is. Uiteindelijk is daar de 'platte beverstaart' uit gekomen, zoals wij de Senseo omschrijven. De lijnen lopen in elkaar over en iedereen kan 'm bedienen. Ook mensen met een lichamelijke aandoening, zoals reuma. Dat is belangrijk." De sign moet het oog betoveren en het hart veroveren. Dat is kort weg de boodschap die Alferink heeft. Hij voert die eisen door in alle ontwerpen. Of het nu gaat om consumentenproducten, verpakkingen of interieurs - de zaken waarmee WAAC's zich bezighoudt. Hij wil een trend setter zijn, en geen volger. „En ik doe het niet voor het geld. Al thans, niet meer. Als ik snel bin nen wil zijn, had ik wel voor een carrière in de handel gekozen. Design is vooral een ambacht, en één waarvoor je een lange adem nodig hebt. Ja, natuurlijk is er een aardige boterham mee te verdienen. Gelukkig wel, want voor niets gaat de zon op." Andere ontwerpen van WAAC's zijn onder meer vuilnisbakken, de interieurs van veertienhon derd postagentschappen en van de informatiecentra voor de HSL's en het automatenbekertje van DE. Zaken dus die de ge middelde consument nagenoeg niet opvallen. Ze zijn er gewoon. „Je werkt inderdaad in de scha duw, qua bedrijf dan. Maar het product op zich is de kroon op je werk. Hoort het ook te zijn. Daarbij heeft het wel een deel van je ziel: zonder jouw creati viteit ontstaat het niet. Of wordt het tenminste anders. Dat is de voldoening die je eruit haalt." Harold de Haan Informatie: WAAC's, Henne- kijnstraat 37B in Rotterdam (010-412.6999 of www.waacs. nl). Joost Alferink: „Het product op zich is de kroon op je werk." foto Ingrid van Beek/GPD Er is weer een nieuwe James Bond-film in aantocht en dat zorgt elke keer weer voor een nieuwe 'Bond van adverteer ders' die direct of indirect inha ken. Eerder al laten lieten Aston Martin en Philips trots weten dat ze nadrukkelijk zullen op duiken in de 'Die Another Day' die dit jaar nog moet uitkomen. En hoewel Bond alias 007 door gaans een Omega-klokje om de pols heeft, is het de firma Swatch die het 40-jarig jubile um van James Bond eert met eejn speciale collectie Swatches. In totaal gaat het om twintig horloges die verspreid over dit jaar in de winkel komen te lig gen. Elk horloge is gekoppeld aan een van de vele James Bond films. De horloges variëren van strak zwart (Dr. No) tot goud kleurig (Goldfinger) en hebben allemaal een klein 007-opdruk- je. De prijs per horloge varieert. Van de eerste vijf modellen kost het goedkoopste 65 euro. Het Goldfinger-horloge is met 110 euro het duurste. Het aspergeseizoen 2002 wordt volgende week offi cieel geopend. Op dat moment zijn de asperges van de volle grond al in vrijwel alle betere supermarkten en bij de groen- tenspecialisten verkrijgbaar. Dat is in de afgelopen decennia nooit voorgekomen. Het uitzon derlijk goede voorjaarsweer heeft ertoe bijgedragen dat de asperges dit jaar twee tot drie weken eerder verschijnen. Asperges zijn er in verschillende soorten. De grootste belangstel ling gaat uit naar de roomwitte stengels die voornamelijk in Noord-Brabant en Limburg worden geteeld. Een belangrijk deel gaat naar Duitsland. Onze oosterburen eten namelijk drie tot vijfmaal zoveel asperges als wij. Omdat men in Duitsland zo verzot is op 'Spargel' heeft men daar in de afgelopen jaren de arealen met aspergeplanten aanzienlijk uitgebreid. Dat kan gevolgen hebben voor de prij zen. Wanneer de export naar Duitsland stagneert, dalen hier de prijzen. Dat lijkt gunstig maar is het niet. Want aanneme lijk is dat de aspergetelers door de krimpende export him area len inkrimpen. Minder op brengst leidt tot prijsstijgingen. Ten onrechte menen velen dat schillen een hoop tijd en moeite kost. Het is een fluitje van een cent, zeker wanneer men kiest voor de allerbeste asperges: de AA - 1. Staat er 'extra' bij, dan zijn de asperges voor de export naar onder andere Frankrijk bestemd. Het zijn mooie rechte, tamelijk dikke asperges die zich, wanneer ze vers zijn, ge makkelijk met een dunschiller laten schillen. In de betere su permarkten en bij de groenten- specialisten worden asperges zelfs geschild aangeboden. De ware liefhebbers zullen daar van geen gebruik maken omdat het bij reeds geschilde asperges moeilijk is om ze op hun vers heid te testen. De geschilde as perges worden namelijk ver pakt in folie aangeboden. Dunschiller Asperges moeten met een dun schiller van het kopje naar be neden toe steeds iets dikker worden geschild. Nadat het on derste deel (ca. 3 cm) van elke Hoewel de meeste asperges (ca. 94 afkomstig zijn uit Noord-Limburg, de Limburgse en Brabantse Peel en de omge ving van Bergen op Zoom wor den ze tegenwoordig ook in steeds grotere hoeveelheden in andere delen van ons land ge teeld. Die nieuwe meestal vrij kleine productiegebieden lig gen onder andere in Drenthe, Twente, Flevoland, de Achter hoek en de Veluwe, op de Utrechtse Heuvelrug, in 't Gooi en achter de duinen van Noord en Zuid-Holland en Zeeland. Grote onderlinge verschillen stengel is afgesneden, kan men de asperges een kwartiertje in koud water leggen. Asperges test men op hun vers heid door er goed naar te kijken en er heel zacht in te knijpen. Een goede asperge mag niet houtig aanvoelen en mag er be slist niet, ook niet aan de onder zijde, uitgedroogd uitzien. Ze moeten stevig aanvoelen en van gelijke dikte zijn. Verse asperges zijn het lekkerst wanneer ze worden gegeten op de dag dat ze werden gestoken. Na ongeveer drie dagen loopt de smaak terug. De sappigheid laat dan ook te wensen over en dat kan men niet voorkomen door de asperges na het schillen lang durig in koud water te leggen. Een badje van circa 15 minuten is al voldoende. Wil men ze lan ger in het water laten liggen, dan dient het water na drie uur te worden ververst. De smaak wordt er beslist niet beter van. De asperges krijgen er een wate rige smaak door. De ware lief hebber kookt de asperges in wa ter uit de bronnen van Evian Per twee liter voegt hij een thee lepel zout toe. Het toevoegen van suiker en boter zoals men vroeger wel deed, heeft nauwe lijks zin. Door de suiker kunnen stugge vezels enigszins malser worden maar dan moet men wel een pot vol suiker aan het kook water toevoegen. Asperges worden gegeten om hun smaak. Het is een van de weinige groentesoorten die als een hoofdgerecht kunnen wor den opgediend. Met een plakje gekookte ham, een gekookt eitje en wat gesmolten of geklaarde boter is het al een feestmaal. Zo ging het eeuwenlang. Pas toen de nouvelle cuisine in de jaren '70 de kop opstak, kwam er verandering in. Men combineert de asperges tegen woordig graag met gepocheer de, gebakken en geroosterde vis. Zalm is van alle vissoorten de meest favoriete om samen met asperges op te dienen. Daar naast kan men er vrijwel alle -lichtere vleessoorten, licht ge vogelte, eieren en kaas bij op dienen. Kooktijden Vroeger legde je de gaar gekook te asperges met de vingers op een vork en bracht ze zo naar de mond. Er kwamen dan ook al tijd vingerkommetjes met water op tafel. Door de kooktijden iets te bekorten - de asperges mogen nog licht beetgaar zijn - kunnen we de stengel met het mes in stukken snijden en aan de vork geprikt naar de mond brengen. De vingerkommetjes en de ser vetten om de hals zijn verdwe nen. De kooktijden hangen nauw sa men met de versheid en de kwa liteit van de asperges. Dagverse asperges van de allerhoogste kwaliteit (AA - 1) kan men het 'beste met kokend water opzet ten en 10 - 12 minuten, met het deksel op de pan, zachtjes laten koken. Daarna laat men de as perges nog eens 10-12 minuten in de gesloten pan liggen. Ze zijn dan precies goed: niet te zacht, maar ook niet te hard. Asperges van een iets mindere kwaliteit laat men meestal 2 mi nuten langer koken en men laat ze ook 2 minuten langer in de ge sloten pan boven de uitgescha kelde warmtebron liggen. Hans Belterman Volgende week treft u in de da gelijkse rubriek recepten voor verschillende gerechten met as perges aan. Daarbij behoren ook de (maaltijd)salades, waar voor de asperges al voor het ko ken in stukjes kunnen worden gesneden. Het uitzonderlijk goede voorjaarsweer heeft ertoe bijgedragen dat de asperges dit jaar twee tot drie weken eerder verschijnen. foto Jeroen Kuit zijn er nauwelijks. Bij proeve- rijen in restaurant Kaatje bij de Sluis in Blokzijl (Ov.) konden sommige 'proevers' het niet na laten om op te merken dat de as perges van de voormalige Zui derzeebodem een ietwat ziltige smaak hadden en zich mede daardoor uitstekend leenden voor combinaties met verschil lende vissoorten. Dat je met wat zeezout in het kookwater ook de asperges uit andere contreien geschikt kan maken om met vis te combineren, was bij de heren 'proevers' blijkbaar niet be kend. Het was een herkenningspunt: de blauwe markiezen van restau rant De Blauwe Markies in Renesse, maar ze gaan verd wi j nenHet restau rant, behorend bij het Badhotel Re- nesse heeft een metamorfose onder gaan en straalt warme elegantie uit met een prachtig tapijt in zwart, goud en geel, gordijnen in blauw en geel en met Alcantara-leer in dezelfde kleu ren beklede stoelen. Hierbij past een nieuwe naam: Le Marquis. Chef-kok Wim Oudesluys heeft de zomerkaart die deze week is inge gaan bij de nieuwe situatie aangepast. Im mers: noblesse oblige, adeldom ver plicht. Het begint al bij de amuse die uit vier kleine hapjes bestaat op een vierkant bordje: Eendenrillette met een schijf je zwarte truffel, een witte asperge uit Frankrijk en lamsoren, coquille met kreeftenolie en een decoratief vanil lestokje, carpaccio van het Belgisch blauw-witte rund met gorgonzola en een romig Schouws mosterdsoepje. Een waaier van smaken en daarmee een overweldigend begin. Wim Oudesluys kookt Méditerraan, maar gebruikt veel Schouwse pro ducten. Als ik aan tafel ga, golven de geuren van versgebakken tijm-roze- marijnbrood de keuken uit. Kenmerkend voor de lichte toets van Le Marquis is dat het aantal voorge rechten de hoofdgerechten met twee overtreft. De gast heeft naast de kaart keus uit vier menu's en ik besluit het Menu Marché (€25,00) te nemen. Dit menu wisselt met de dag en dat is vooral gedaan om hotelgasten wat afwisseling te bieden. De chef-kok maakt gebruik van de aanbiedingen op de markt en de gast mag kiezen tussen vis of vlees. Het vlees is van daag eend en de vis waarnaar mijn voorkeur uitgaat is grietfilet. Maar eerst het voorgerecht, een Sala de van eendenleverterrine verrijkt met flinterdunne plakjes Friese na gelkaas. Veel frisse groene sla, ver mengd met groene asperges vormt de basis die in volle harmonie is met de pittige smaken van de terrine en de kaas. Olijfolie en een heerlijke krui dendressing worden apart in karaf jes geserveerd. De grietfilet op een bedje van lamso ren smaakt voortreffelijk en wordt begeleid door een bijzondere wortel- Restaurant Le Marquis Laone 2-4 4325 EK Renesse Tel. 0111-462500 Zeven dagen van de week ge opend Lunch van 12.00 tot 14.30 uur Diner in april vanaf 18.00 uur en per 1 mei vanaf 17.30 uur. Creditcards: Visa, Eurocard, Amex en Diners Club Rolstoel: met ingang van 1 okto ber invalidentoilet Kinderen: aangepaste porties Vegetarisch: apart menu, lid van Bond van Vegetarische Res taurants Roken: rookvrije zones saus waarin ik zowel zoet als zuur bespeur. Wim Oudesluys experimen teert graag en komt dan soms tot nog al gewaagde concepten. Je krijgt hier niet het geijkte. Tot slot arriveert een complex nage recht, een carpaccio van ananas met vanille en vijgen, een dun plakje filo- deeg en cassissorbet en een glaasje in laagjes gevuld met caramel, kersen- room en mintroom. Een heerlij k zoete afsluiting. Verse groenten, vruchten en kruiden lijken het handelsmerk van de chef kok en naast het Menu Gourmande (€35,00) en het Menu Gastronomique (€50,00) is er een groentenrijk Menu Jardinière (€35,00) voor gasten die geen vis of vlees willen. Tussen de diverse Schouwse produc ten trekt 'op Duiveland gekweekte waterkers' mijn aandacht. Deze kruidige groente blijkt uit Dreischor te komen. Deze waterkers is ook de basis van een romige soep met een stapeltje getrancheerde gerookte pa ling (€10,00). De topper onder de voorgerechten is een Combinatiege recht van kreeft, coquilles, groene as perges en frisse salade met een witte wijndressing (€22,00). Een primeur is het Combinatiege recht van Schouws lamsvlees van de Levenstrydse dijk, dat bestaat uit fi let, ribstukje en krokante zwezerik met een saus van dadels en Sauterne (€21,50) en even streekgebonden is de Gestoomde Oosterscheldepaling met een puree van knolselderij en dragon met de klassieke Béarnaise saus (€25,00). Een keuken vol kleur, geur en sma ken is mijn indruk van Le Marquis. Rien van Reems De Tweenies, opvolgers van de populaire Teletubbies, zijn al weer een tijdje te zien op de Nederlandse televisie (elke dag om 10.00 en 16.00 uur op Nederland 3). De onvermijdelij ke merchandising begint nu goed op gang te komen. Speelgoedfabrikant Hasbro bijvoorbeeld brengt een com plete Tweenies-lijn op de markt met de vier vrolijke vriendjes en hond Doodles in de hoofdrol. Het assortiment omvat onder andere knuffels (€17,99), puz- zelblokken (€14,99) en rugzak jes (€19,99). Min of meer tegelijkertijd komt uitgever Tirion met vijf Tweenies-boeken. Net als het programma mikken de boeken op de allerkleinsten. De prijs van de boeken bedraagt €3,99. In het Expo Center in Hengelo wordt 31 mei de eerste editie ge houden van de Mega 7Ó's Party Vier grote bekende bands uit de jaren zeventig staan samen op een podium: Middle of the Road, The Rubettes, Boney M. en MUD. Om de oude tijden optimaal te laten herleven komen ook Wip neus Pim, inclusief Ome Wil lem (Edwin Rutten) naar het Expo Center. 'Twente is hiermee een hip evenement rijker, want hip is het om bands uit the se venties met hun originele, ge zichtsbepalende bandleden en specifieke sound, live aan het werk te zien. 'House is out en Se venties is in!aldus de organi satie. Het idee om een dergelijk spek takel te organiseren komt van het Expo Center en Herman Potgieter, directeur/program meur van popcentrum Podium in Hardenberg.In Podium tra den al diverse topbands uit de jaren zeventig op. Rubik's Cube heeft, zoveel jaren later, een opvolger gekregen. Peter's Black Hole is een driedi mensionaal schuifraam dat is opgebouwd uit kubusjes. In de uitgangspositie staat op elk zichtbaar kubusje een zilveren ster. Eén blokje ontbreekt. In die vrije ruimte kun je schuiven met de kubusjes. De zilveren sterren verdwijnen en felgekleurde sterren verschijnen maar ook zwarte vlakjes. Het is de bedoeling om alle ster ren te laten verdwijnen. Peter's Black Hole is een echte brein breker. Er zijn meer dan vijf mil jard combinaties mogelijk. Slechts één positie is de juiste. De bedenker, de Belg Peter Dejonghe, kan het in 3 minuten 45. Deze 36-jarige informati cus/uitvinder heeft zich sinds het einde van de jaren '80 gespe cialiseerd in 3D-spelletjes. Peter's Black Hole is te koop bij Intertoys voor 14,99 euro. Zie ook www.petersblackhole. com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 13