Andersen zit heel diep in de puree McDonald's draait op planning Een auto kopen, delen of huren In drama om erfenis van Kirch spelen de banken een hoofdrol sport Ex-boekhouder Enron ziet klanten massaal weglopen, ontslaggolf volgt Staking luchtverkeersleiders in Kenia profijt Vrees voor prijsstijging grondstoffen j derlandse kunststofindu strie vreest dat de prijzen van grondstoffen met tientallen procenten om hoog zullen gaan. De grondstoffen worden on der meer gebruikt voor de productie van allerhande verpakkingsmateriaal. het bedrijf donderdag 11 april 2002 Accountants- en advies- bedrijf Andersen zet de komende maanden zeven duizend personeelsleden op straat in de Verenigde Staten. De voormalige boekhouder van Enron zit diep in de puree. i doorAns Bouwmans WASHINGTON - Klanten die I massaal weglopen, een straf- klacht van justitie, civiele pro- I cessen, moeizame onderhande- I lingen over overnames. Arthur I Andersen worstelt met de na- sleep van zijn accountants- en adviespraktijken bij de voor- malige klant Enron. Het keurde de agressieve en achteraf verdachte boekhoud- I methodes van Enron goed, en wordt daarom door schuldei- I sers en aandeelhouders mede verantwoordelijk gehouden voor de ondergang van het ener- gieconcem. Het gevolg: bij de Amerikaanse kantoren, waar nu nog 26.000 mensen werken, moet bijna een kwart van het personeel weg. De ontslagen komen niet onver wacht. Vorige maand waar schuwde het bedrijf al dat het Enron-schandaal niet zonder personele gevolgen zou blijven. Waarschijnlijk zal vooral het hoofdkantoor van Andersen in Chicago veel van zi j n 5 3 0 0 men sen zien vertrekken. Andersen probeert zoveel mo gelijk onderdelen van het we reldwijde netwerk op de been te houden, maar zeker is dat het bedrijf uiteen zal vallen. In Ne derland werken bij Andersen 1600 mensen, in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven. An dersen Nederland onderhandelt met concurrent KPMG over een fusie, net zoals dat bij de meeste internationale kantoren van Andersen gebeurt. Maar niet alle 83 nationale on derdelen zien een samengaan met KPMG zitten, zodat eenwe- reldwijde fusie van de baan is. In Nieuw-Zeeland en Australië wordt bijvoorbeeld gesproken met Ernst Young en de Spaan se vestiging gaat fuseren met Deloitte Touche. Andersen controleert niet al leen de boekhouding van onder nemingen, maar geeft dezelfde bedrijven ook juridische en belastingadviezen. Bij die ver menging - overigens heel ge woon in de wereld van de ac countancy - worden sinds het Enron-schandaal vraagtekens gezet. Hoe kunnen aandeelhou ders vertrouwen op een objec tieve beoordeling van de boe ken, als de controleur verdient aan adviezen aan hetzelfde con cern? In de VS stappen de partners die zich bezighouden met belas tingadviezen - verantwoorde lijk voor een kwart van de Ame rikaanse omzet - over naar branchegenoot Deloitte Tou che of wellicht een andere aan bieder. Dat gebeurt op aanraden van Paul Volcker, een voorgan ger van Alan Greenspan bij de Amerikaanse centrale bank Fed, die door Andersen als advi seur in de arm is genomen. Hij heeft een scheiding tussen het advies- en controlewerk voor gesteld. In een poging het bedrijf te red den hebben de partners van An dersen (het bedrijf is eigenlijk één grote internationale maat schap), vorige week een nieuwe bestuursvoorzitter gekozen, Al- do Cardoso. De oude voorzitter, Joseph Bei'ardino, vertrok vori ge maand. Er zijn dit jaar naar verluidt al meer dan honderd klanten weggelopen, omdat ze niet meer geassocieerd willen worden met Andersen. Papierversnipperaar Andersen is aangeklaagd door de Amerikaanse justitie omdat het kantoor in Houston docu menten van Enron door de pa pierversnipperaar haalde en computerfiles vernietigde, na dat er een onderzoek door de beurswaakhond SEC was inge steld. Die rechtszaak begint volgende maand. De door An dersen in januari ontslagen top- accountant David Duncan, die de boekhouding van Enron controleerde, heeft eergisteren toegegeven dat hij papieren ver nietigde en werkt nu mee met justitie. Veroordeling wegens 'obstructie van het recht' kan het einde zijn voor Andersen, als het de accountant wordt verbo den nog langer beursgenoteerde bedrijven te controleren. Andersen vindt dat de aan klacht geen juridische basis heeft en de aanklagers misbruik maken van hun macht. Ander sen zegt de misstand zelf aan het licht te hebben gebracht, en meent dat niet bewezen kan worden dat het om vernietiging van belangrijke documenten ging. Verder gaat het bedrijf verschillende civiele processen tegemoet. Aandeelhouders van Enron vinden dat het boek- houdbedrijf geen goed toezicht heeft gehouden. Daardoor ble ven schulden van de energiereus NAIROBI - Een passagiersvliegtuig vliegt aan om te landen op luchthaven Jomo Kenyatta in de Keniase hoofdstad Nairobi. In het Oost-Afrikaanse land is een staking gaande onder luchtver keersleiders, die gisteren de dertiende dag inging. Het personeel eist een maandsalaris van ongeveer 10.000 Keniaanse shilling (circa 1280 US dollar) in plaats van de 7500 shilling die ze nu vangen. Sinds het uitbreken van de staking zijn er werknemers ontslagen en worden ze momenteel uit hun regeringswoningen gezet. Anderen worden voor het gerecht gedaagd, wegens con tractbreuk met de regering. foto George Mulala/RTR buiten beeld, en hadden aan deelhouders slecht inzicht in de werkelijke financiële situatie van Enron. De mogelijke aan- sprakelijkheid hangt als een molensteen om de nek van An dersen en bemoeilijkt ook de ge sprekken over overnames. GPD van onze redactie economie MÜNCHEN - De teloorgang van Leo Kirch heeft de Duitse media in rep en roer gebracht. Hoe het nu verder moet met zijn media-imperium is volstrekt onduidelijk. Een hoofdrol is weggelegd voor de banken die maandag het heft in handen na men. Zij bepalen de toekomst van het Duitse medialand schap. Het gat dat Kirch achterlaat heeft de Duitsers onzeker ge maakt. Jarenlang konden pot tenkijkers buiten de deur wor den gehouden, maar nu ligt een buitenlandse machtsgreep op de loer. Een buitenlandse overname ligt politiek gevoelig. Alleen al het idee dat de Australiër Rupert Murdoch zijn intrede zou doen, veroorzaakte eind vorig jaar al lergische reacties in Duitsland. Precair is zeker de mogelijke deelname van het Italiaanse Mediaset aan de redding van het Kirch-imperium. Problematisch Bij deze onderneming trekt nog altijd de Italiaanse premier Sil vio Berlusconi aan de touwtjes. Bondskanselier Gerhard Schro der waarschuwde maandag nog dat de optie dat Berlusconi tele visie-belangen van Leo Kirch opkoopt beslist 'problematisch' is. Schroder hield wel opmerkelijk veel ruimte open voor Rupert Murdoch. ,,Ik zou er geen be zwaren tegen hebben als ie mand als Murdoch zich gaat be zighouden met betaaltelevisie in Duitsland. Hij doet dat blijk baar succesvol in Engeland, dus waarom niet in Duitsland?." Schroder, die onder grote druk staat door de stijgende werk loosheid in zijn land, maakt zich grote zorgen om de werkgele genheid bij Kirch. In totaal werken bij de KirchGruppe 10.000 mensen. Circa 3000 werknemers lopen direct gevaar omdat zij werken bij Kirch-onderdelen die niet le vensvatbaar zijn. Daaronder bevindt zich het paradepaardje van Kirch: Premiere World, een mifjardenverslindende betaal zender. Betaaltelevisie in Duitsland lijkt ten dode opgeschreven ten zij een investeerder wordt ge vonden. Tot dusver is Murdoch, die via zijn Britse dochter BSkyB al een belang van 22 pro cent in Premiere World bezit, de enige serieuze gegadigde om Kirchs belangen in de betaalte levisie over te nemen. Dinsdag waren nog onderhandelingen aan de gang om een onmiddellij ke ondergang van Pi'emiere World te voorkomen. Onderdelen Murdoch zit echter gevangen in het web dat de banken maandag hebben gesponnen en het is de vraag of zij de Australische veelvraat willen laten gaan. De situatie voor Murdoch is vooral moeilijk, omdat de banken zich alleen lijken te bekommeren om de winstgevende onderdelen van Kirch, zoals de zenders SAT.l en ProSieben en de uit zendrechten van het WK voet bal en de Bundesliga. Murdoch is waarschijnlijk kansloos om deze belangen te kopen, zeker als hij een positie in de Duitse betaaltelevisie verwerft. Zon der de voetbalrechten dreigt echter voor Murdoch het Neder landse Sport7-syndroom: wel een zender, maar geen exclusie ve evenementen. Harde eisen Murdoch is afhankelijk van wat de banken de komende weken gaan doen. De mediamagnaat heeft de afgelopen weken met harde financiële eisen .Kirchs schuldeisers tot wanhoop ge dreven toen ze gezamenlijk een oplossing zochten voor de KirchGruppe. Het bankencon- sortium (Commerzbank, DZ Bank, Bayerische Landesbank en Deutsche Bank) dat nu over Kirchs erfenis beschikt, zou door deze houding eerder ge neigd zijn om een Duitse oplos sing te kiezen. Uitgevers als Ax el Springer, die al langere tijd een positie ambieert in de Duit se tv-industrie, en WAZ Gruppe maken dan de meeste kans. ANP door Brenda van Dam DEN HAAG - Autorijden kost geld, vaak meer dan men de heilige koe wil toereke nen. Een kleine middenklas ser komt al gauw in de buurt van 400 euro per maand. En dat terwijl de gemiddelde au to 23 uur per dag stilstaat. Maar rijden of stilstaan, de vaste kosten gaan gewoon door. Wie regelmatig een auto no dig heeft, maar minder dan 12.000 kilometer per jaar rijdt, kan denken aan ge deeld autogebruik of aan hu- ren. Een deeltijdauto heeft zijn voordelen: geen parkeer problemen én het is gunstig voor de portemonnee. Wat zijn de mogelijkheden en hoe zit het met de kosten? Ongeveer eenderde van alle autokilometers wordt gere den in verband met werk. De rest is voor ontspanning, winkelen, recreatie en derge lijke. „Als je de auto elke dag nodig hebt voor je werk, dan kun je het beste een eigen au to gebruiken of gaan carpoo len", meent Henry Mentink van de Stichting voor Ge deeld Autogebruik. „Maar als je een auto juist voor an dere doeleinden gebruikt, kun je goedkoper af zijn door een auto met anderen te de len of te huren." Zo'n vijftig- tot zestigdui zend Nederlanders delen sa men met vrienden, buren of familie een auto. Om proble men te voorkomen, moeten er afspraken gemaakt woi"den over het bezit van de auto en de verdeling van de kosten. En wat doe je met schade? De verzekeringsmaatschappij moet weten dat er meerdere eigenaren en zijn en wie er re gelmatig achter het stuur zit ten. De Stichting voor Gedeeld Autobezit heeft een model contract waarin al dit soort zaken vastgelegd kunnen worden. Ook is met Centraal Beheer een speciale verzeke ring ontwikkeld waarbij de eigenaar geen terugval in no- claim heeft als een medege bruiker schade veroorzaakt. „Delen met bekenden is ei genlijk niks nieuws", vertelt Mentink. „In de jaren zeven tig werd dat ook al gedaan." Wel nieuw is het fenomeen 'autodaten', dat sinds vijf jaar in Nederland in opmars is. De aangesloten leden kun nen op elk gewenst moment een auto per uur huren. Naast de abonnementskos ten betaal je een bedrag per uur en per kilometer en de benzinekosten. De auto's staan op speciale parkeer plekken in de buurt. Reserveren kan per telefoon of via internet en kan zelfs tot kort voor gebruik. Als er geen auto op de gebruikelijke standplaats is, kun je terecht bij een andere. Deelnemers hebben een speciaal pasje en een pincode waarmee ze toe gang tot de auto krijgen. Een boordcomputer houdt bij hoeveel er gereden is. De kos ten worden maandelijks of wekelijks afgerekend. Green wheels is zo'n organi satie die in Nederland auto date-projecten heeft op gezet. Naast dit landelijk systeem komen er ook steeds meer lokale initiatieven. „Nederland telt nu zo'n 350 standplaatsen met één of meer auto's. Het streven is om landelijke dekking te halen", vertelt Mentink. „Dan zal autodaten ook voor het gro tere publiek aantrekkelijk worden." Nu zijn het volgens hem vaak nog de hoger opgeleiden die aan autodaten doen. Huren Voor langere stukken of voor vakanties is het voordeliger een auto te huren bij een au toverhuurbedrijf. Wie dat vaker doet kan een huur- abonnement overwegen. Hoe meer gebruiksdagen, des te goedkoper over het algemeen de daghuurprijs. Sommige verhuurders komen de auto tegen een geringe vergoeding brengen en halen. Landelijke initiatieven zijn Auto op Af roep van de ANWB, of Au- toAbonnee. Daarnaast zijn er diverse lokale initiatieven. Deze systemen zijn echter minder flexibel dan het auto daten. De auto's moeten ten minste 24 uur van tevoren worden gereserveerd en je bent gebonden aan de ope ningstijden van het verhuur bedrijf. Daarnaast is het in het weekeinde soms noodza kelijk de auto langer dan één dag te huren. GPD I APELDOORN - De Ne- Ondanks de zeer forse prijsstijgingen denkt het Nederlands Verpakkings centrum (NVC) niet dat de consument iets zal mer ken van de prijsstijgin gen. „De hogere grond- stofprijzen komen voor rekening van de leveran ciers van kunststoffen en niet van de afnemers", al dus directeur M. Nieuwe- steeg van het NVC. De NVC is de belangenbehar tiger voor cle verpak kingsindustrie. Toch voorspelt de Federa tie Nederlandse Rubber en Kunststofindustrie dat de producenten van ver pakkingen de hogere grondstofkosten zoveel mogelijk zullen doorbere kenen aan de afnemers. Nieuwesteeg: „Al zou dat zo zijn, dan maken die kosten maar een mini maal deel uit van het uit eindelijke bedrag dat de consument voor een pro duct moet betalen. De ver- pakkingskosten maken meestal maar drie tot tien procent uit van de totale verkoopprijs." Volgens Nieuwesteeg is de vraag voor veel bedrijven niet meer hoeveel verpak king kost, maar hoeveel een goede verpakking op brengt. „Sinds de mosse len in de supermarkt wor den verkocht in handige bakjes met een sealing (een luchtdicht plastic laagje) zijn ze niet meer aan te slepen. En bij de benzinepomp kun je te genwoordig losse appels verkopen die hygiënisch per stuk zijn verpakt. Volgens de kunststof branche zijn vooral de toegenomen vraag (in de VS en het Verre Oosten) en de hogere olieprijs oor zaak van de hogere grond stofkosten. Naar ver wachting blijft de vraag de komende maanden hoog en ziet het er niet naar uit dat de olieprijs daalt GPD door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - Wekelijks schuiven 20.000 klanten van de McDonald's in Middelburg sa men een dikke vijftienhonderd Big Macs naar binnen. De dub beldekker onder de hamburgers is het meest verkochte product, gevolgd door de 'ordinaire' vari ant. Om de toko goed te laten draaien, zijn statistieken onont beerlijk. Veertien dagen van te voren moet de hoeveelheid klanten worden ingeschat. Want van lang wachten op fast food kan geen sprake zijn. Voor vele critici staat McDo nald's symbool voor de Ameri kaanse wegwerpcultuur. Door hen ook wel 'de Amerikaanse ziekte' genoemd. De Ierse pop groep U2 nam het beroemde beeldmerk op de hak door het symbool door midden te hakken en tijdens de Popmart World- tour op het podium te gebrui ken. Anderen zetten het ver stand op nul, de blik op oneindig en zien de hamburgerketen als de ultieme vreetschuur. Voor de franchisenemer van een vestiging niet direct zaken om zich mee bezig te houden. In Ne derland zijn 212 McDonald's, waarvan 193 franchiserestau- rants. Er zijn 119 McDrives. Vo rig jaar zorgden de 3,5 miljoen bezoekers in Nederland voor een omzet van 843 miljoen gul den. In 1989 is de eerste Zeeuwse Mac-vestiging geopend in Mid delburg. Pas tien jaar later volg de Goes en vorig jaar Terneuzen. De drie vestigingen worden ge leid door franchisenemer P. de Kam. Om de zaken te mogen runnen is hij naar de zogenoem de Hamburger-University in Amsterdam geweest: het eigen opleidingscentrum. Na het mee draaien in andere vestigingen, kreeg De Kam de papieren om een eigen 'Mac' op te zetten. „Je krijgt dan vanuit de organisatie een vestiging aangeboden en aan jou de keuze of je daar als franchisenemer je verantwoor delijkheid voor wil nemen. Het pand is van McDonald's. Zelf moet je zorgen voor de inrich ting, de apparatuur en de werk nemers." Hoewel De Kam vindt dat hij daar vrij in is, stelt McDonald's wel aan alles eisen. De uitstra ling moet immers overal dezelf de zijn. Dus de apparatuur en de inrichting moeten zoals dat in tern heet welMcDonalized zijn: goedgekeurd door de hambur gerketen. De Kam: „De organi satie werkt met drie interieur bouwers. Maar hoe het interieur er precies uitziet, bepaal je als Van te voren wordt bekeken hoeveel klanten wat en hoeveel bij McDonald's in Middelburg komen nuttigen. franchisenemer. Een collega heeft goede banden met Jan des Bouvrie en heeft het interieur doorhem laten ontwerpen." Dagelijks worden de taken on der de medewerkers verdeeld. In 'rushtime' (spitsuur) krijgt iedereen één taak, in tegenstel ling tot de stille momenten. Ves tigingsmanager W. Priem: „Elke ochtend wordt de apparatuur gecontroleerd en alles klaar ge zet." Planning Veertien dagen van te voren maakt Priem een planning hoe druk het zal worden. „Aan de hand van die planning schake len we mensen in, doen we inko pen en zetten we alles klaar. We moeten met statistieken werken om te zorgen dat we de grote hoeveelheid klanten snel kun nen verwerken. Want als tussen vijf en zeven, op de drukste tijd van de dag, er nog salades moe ten worden gemaakt, dan loopt alles in het honderd. Dus dat moet eerder op de dag al gebeu ren. Zo is ook vooraf bekend hoeveel broodjes en hambur gers er in huis moeten zijn om de omzet van die dag te kunnen ha len." Overigens: komt iemand acht Naam: McDonald's Plaats: Middelburg Opgericht: 1989 Aantal werknemers: 85 (waarvan 30 fulltime) Omzet: 3 miljoen euro uur 's ochtends om een Big Mac dan is die binnen een minuut klaarte maken. Maar de filoso fie is: alles moet klaar staan om mensen direct te bedienen. „Dat betekent niet dat 's ochtends de hamburgers worden gebakken. Het vlees mag niet langer dan tien minuten na het bakken op de warmhoudplaat blijven lig gen. Anders wordt het wegge gooid." Om te zorgen dat de verspilling niet al te groot wordt (die ligt nu op 1,5 procent), is een zorgvul dige planning dus van belang. „We weten per uur, en als het moet per half uur, hoeveel klan ten er komen en hoeveel er van alle producten aanwezig moet zijn", zegt De Kam. Veel van de omzet van de Mac- vestiging wordt gegenereerd door de McDrive: tussen de 35 en 40 procent. De Kam: „Daar zit nog steeds een stijgende lijn in. McDonald's organisatie is van plan om op bepaalde plek ken alleen maar een McDrive neer te zetten. De aantal jaren geleden is McSnaclc, waar je al leen even een hapje tussendoor kon halen, mislukt. De meeste van die punten zijn omgevormd tot volwaardige vestigingen." Het maken van de producten is eenvoudig. Alle procedures staan uitgebreid beschreven. Zelfs op de frituurovens staat op een plaquette hoe de friet moet worden bereid en op de grill staat aangegeven wat moet worden gedaan om de hambur ger er op zijn McDonald's te foto Ruben Oreel krijgen. Programma's en tijden zijn ingesteld, dus een druk op de knop volstaat. Op de spuiten met verschillende sauzen staat aangegeven hoe veel saus bijvoorbeeld op een hamburger moet. „DeMcChic- ken in Middelburg moet hetzelf de smaken als die in Amsterdam of Londen. Ofwel: de smaakbe- leving moet overal hetzelfde zijn", zegt Priem. Elke ochtend controleren mede werkers de apparatuur. Zo wordt de grill volgegooid met vlees om vervolgens de tempe- i-atuur van binnen te meten. Bij hele grondige controles meten medewerkers zelfs de displays door om te zien of ze bijvoor beeld de juiste temperatuur aangeven, Drie keer per week wordt de McDonald's in Middelburg be voorraad vanuit Nijkerk. Het afval wordt om de dag opge haald om te worden gerecycled. Gescheiden afvalstromen zijn frituurvet, karton/papier, plas tic, keukenverspil, plastic, rest- fractie en klein chemisch afval. Wie een kijkje in de keuken wilt nemen, kan overigens zaterdag tussen 10.00 en 14.00 uur te recht in alle vestigingen, tijdens de eerste landelijke open dag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 9