Kritiek op besluit van Lubbers 3 Het straatje van Dutchbat is goeddeels schoongeveegd Grootste verwijt laksheid PZC Wankelmoedig Alles liep verkeerd van voorbereiding tot aan uitvoering NIOD mild voor Paars 11 april 1952 van orize redactie binnenland Het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD) deelt in zijn rapport over de val van de moslimencla ve Srebrenica harde klappen uit aan het CDA-PvdA-kabinet on der leiding van premier Lub bers. Het besluit van het kabinet Lubbers 3, eind 1993, om een bataljon beschikbaar te stellen voor een VN-vredesmissie in Srebrenica, wordt door het NIOD volledig gediskwalifi ceerd. Vooral Buitenlandse Zaken en premier Lubbers stuurden aan op het zenden van troepen. Volgens het NIOD werd in 1992 al het fundament gelegd voor het besluit in 1993, om een bataljon van de luchtmobiele brigade naar Bosnië te sturen. Vooral moreel-ethische overwe gingen speelden een rol bij de wens prominenter in voormalig Joegoslavië aanwezig te zijn. De pas gevormde luchtmobiele brigade leek de aangewezen mi litaire eenheid om de missie naar Srebrenica uit te voeren. Defensie had bezwaren, met na me chef-defensiestaf Van der Vlis en landmachtbevelhebber Couzy. Maar uiteindelijk gaven ook zij hun verzet op. Toenmalig minister van Defen sie Ter Beek aarzelde erg bij uit zending van een luchtmobiel bataljon, maar zijn aarzelingen werden weggenomen door de dadendrang van een deel van de landmacht, die „in een tijd van bezuinigingen wilde demon streren waartoe het parade paardje van de landmacht in staat was", aldus het NIOD- rapport. Ter Beek zei gisterenzich niet schuldig te achten, maar wel verantwoordelijk. Als hij nog minister was geweest tijdens de val van Srebrenica, was hij af getreden. De Tweede Kamer verloor in dit hele proces zijn onafhankelijke, controlerende rol. ,,In het stre ven naar consensus, liet het par lement zich sterk aan het kabi netsbeleid binden", aldus het NIOD. Het eerste paarse kabinet, dat de fakkel in augustus 1994 over nam, komt er relatief genadig vanaf. De nieuwe minister van Defensie Voorhoeve krijgt het compliment dat hij zich snel heeft gerealiseerd dat Srebreni ca een wespennest was, waar Nederland zo snel mogelijk uit moest zien te komen. De liberale bewindsman was binnen het kabinet veruit het meest actief en ontwikkelde voortdurend initiatieven, maar opereerde tamelijk solistisch. Hij kreeg de minister van Bui tenlandse Zaken Van Mierlo (D66) niet mee, waardoor het steeds minder boterde tussen de twee bewindslieden. Voorhoeve hield zijn klachten echter voor zich, waardoor Kok geen reden zag in te grijpen. Media Het gestaag sterker wordende vermoeden dat de Bosnische Serviërs zich in Srebrenica te buiten waren gegaan aan mas saslachtingen, zorgde voor een omslag bij de media. Dutchbat en vertegenwoordigers van de krijgsmacht en het kabinet wer den opeens uitermate kritisch benaderd. Volgens het NIOD kwam die ommezwaai vooreen belangrijk deel door gewetenswroeging. „Gegeven de aangrijpende ont sporing die had plaatsgevon den, was er aan mediazijde sprake van een zekere schaamte over de volgzaamheid tot dan toe; deze neigde er nu toe in zijn tegendeel te verkeren." ANP donderdag 11 april 2002 Maart 1994: Een pantservoertuig begeleidt het Nederlandse VN-konvooi naar Lukavac. foto Ed Oudenaarden/ANP doorJaco van Lambalgen en Lianne Sleufjes Dutchbat kon niets goeds doen na de val van de mos limenclave Srebrenica in juli 1995. Nederlandse blauwhel men stonden erbij en keken er naar hoe de Bosnische-Serviërs het zogenaamd veilige gebied binnenwandelden. In de opinie van de wereldgemeenschap wa ren zij laf geweest. Zelfs hadden zij Serviërs gehol pen door mannen en vrouwen te scheiden. Waarna de moord op 7.500 moslimmannen volgde. Het rapport van het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocu mentatie (NIOD) over de val van de enclave leest als een rehabili tatie. In de conclusies constate ren de onderzoekers dat de Dutchbatters weliswaar fouten hebben gemaakt, maar daar waren ofwel goede redenen voor danwel zij stonden vrijwel al leen voor. De landmachttop communiceerde slecht met de minister en vanuit de Verenigde Naties waar zij ondervielen, kregen zij nauwelijks hulp. Zo kregen de Dutchbatters te weinig wapens en materieel mee om het 'veilige gebied' en de be volking effectief te verdedigen. Bovendien wilde de Nederland se regering zo graag een vredes- bewarende rol in het voormalig Joegoslavië spelen dat zij nau welijks analyseerde aan welke mogelijke gevaren zij de militai ren blootstelde. Ook later tij dens de vredesmissie leidden berichten over gruwelijkheden niet tot ander beleid. Bovendien stond de regering ook niet echt open voor infor matie van buiten. Het kabinet, de minister van defensie en het parlement wezen informatie van inlichtingendiensten af. De landmachttop weigerde telkens een aanbod van de Amerikaanse CIA om het Bosnische Servische leger en het moslimleger in de enclave af te luisteren. Daar door kwam de val als een volsla gen verrassing. Offensief Mede daarom waren de Dutch batters, al uitgeput door de voortdurende blokkades van voedselkonvooien, niet voorbe reid op een grootscheeps offen sief. Zij hadden strikte instruc ties alleen in geval van een di recte aanval terug te schieten en conflicten niet te laten escale ren. De Bosnische Serviërs voorkwamen zorgvuldig dat het zover kwam. Het NIOD stelt wel dat de Dutchbatters mogelijk feller hadden kunnen reageren, maar vraagt zich af of dat had uitgemaakt. Bovendien heeft de VN ook op hoger niveau niet ge suggereerd dat zij dat zouden moeten doen. De blauwhelmen rekenden erop dat de VN lucht steun zou geven maar daarover lagen geen heldere afspraken. Zij waren in de enclave toen de moslims vermoord werden. Zij hadden er echter geen zicht op aldus het NIOD en deden wat ze konden om de andere vluchte lingen te helpen. Zo begrijpt het NIOD dat ze de groep scheidden in mannen en vrouwen om een nog grotere ramp, de dood van alle vluchtelingen, te voorko men. Het NIOD-rapport wijst in zijn conclusies geen hoofdschuldige aan, behalve dan de Bosnische Serviërs. Maar het neemt wel de meeste kritiek op Dutchbat weg en 1 egt die bij de legertopde po litiek verantwoordelijken in Nederland en de Verenigde Na ties. GPD De Nederlandse politiek faalde, de legertop was I zwak, de VN hielp niet: het onderzoek van het i Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumenta- I tie (NIOD) naar het drama-Srebrenica toont opvallend I veel begrip voor de lastige positie van de Nederlandse I militairen die in 1995 de moslimenclave moesten be- schermen. Op basis van het NIOD-rapport kunnen gemakkelijk I 'schuldigen' worden aangewezen, zowel in de politieke als in de militaire bestuurslagen binnen en buiten Ne- I derland. Zo'n strafexercitie is behalve schandalig laat ook weinig zinvol. Het gaat er nu vooral om of op basis I van de ellendige geschiedenis van Srebrenica de naïvi- teit van politici en militairen wordt omgezet in hard- I heid. Het heeft geen zin een Nederlands leger op de been te houden als dat niet kan en mag doen waarvoor het is be- doeld: liefst slechts onder dreiging van geweld, maar als het niet anders kan ook met toepassing ervan, de sa- I menleving in het Koninkrijk der Nederlanden in de I ruimste zin verdedigen. Nederlands defensieve belangen vallen samen met die i van andere landen in zogenoemde vredesoperaties. Na I Srebrenica kan er geen misverstand meer over zijn dat i het voor een Nederlandse soldaat niet mag uitmaken wie aan zijn bescherming is toevertrouwd. En Neder- i landse politici mogen zich nooit meer blindstaren op het begrip 'vredesoperatie'. Ondanks het feit dat Ne-1 derland vaak slechts een bijrolletje speelt, komt heter I toch op neer dat we soldaten in de positie brengen waarin van hen verwacht mag worden dat ze - als het onvermijdelijk is - zullen vechten. Juist in die omstan-1 digheden wensen we geen marionetten die aan Haagse, I Franse of Servische touwtjes hangen. De Bosnisch-Servische overmacht bij Srebrenica was groot en de Nederlandse militairen werden in de steek I gelaten. Maar Dutchbat zelf verzuimde op alle fronten 1 De Nederlanders stonden toe dat gewapende moslims I de enclave als uitvalsbasis gebruikten. En ze leverden geen noemenswaardig verzet tegen de Bosnische Ser viërs - het NIOD zegt keihard: Mladic drukte door om dat er geen gewapend verzet van betekenis was. Verder verzuimden ze moslimburgers te verspreiden en het daarmee voor hun belagers veel moeilijker te maken Later beseften zij niet dat ze als feitelijke krijgsgevan genen van Mladic minstens de verplichting hadden hem tot last te zijn in plaats van mee te werken aan de fatale deportatie van de moslimmannen. Nederlandse soldaten trekken ook na Srebrenica nog regelmatig over de grens. Daarbij worden gelukkig geen vergelijkbare fouten gemaakt. Toeval of beleid, de, manschappen komen niet in zo'n benarde situatie. On- i dertussen blijft, ondanks het NIOD-rapport - en zelfs; als ze een volgende vuurproef beter doorstaan, d? schaamte over het wankelmoedige optreden in Bosnit en de slachtingen die volgden. van onze redactie binnenland Een aantal van de belangrijk ste conclusies uit het giste ren gepresenteerde rapport van het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie Srebre nica een 'veilig' gebied, luidt als volgt: - De invloed van het Westen op het uiteenvallen van Joegosla vië was gering. Partijen in de re gio stuurden zelf aan op de oor log in Bosnië, die in april 1992 uitbrak. Het Westen werd de gij zelaar van de eigen aanpak (on derhandelingen en humanitaire hulp maar geen gewapend in grijpen) en kwam terecht in een 'doormodderscenario'. - Nederland riep om een daad krachtiger optreden in Bosnië en in 1993 waren premier Lub bers en de opeenvolgende mi nisters van Buitenlandse Zaken (Van den Broek en Kooijmans) de grootste voorstanders van het aanbieden van de luchtmo biele brigade voor inzet in Bosnië. „Een mengeling van hu manitaire bewogenheid en poli tieke ambities" brachten het kabinet ertoe om zonder voor waarden een bataljon be schikbaar te stellen en laadden daarmee een grote verantwoor delijkheid op zich voor een „on doordachte en nagenoeg onuit voerbare vredesmissie." De Tweede Kamer was hiervoor medeverantwoordelijk Definitie - De voorbereiding op de missie was slecht. Er werden nauwe lijks inlichtingen ingewonnen bij de Canadese voorgangers in Srebrenica of bij de Amerika nen. Het mandaat van de missie was niet helder. Er was geen goede definitie van het begrip 'safe area', Er was een ongefun deerd vertrouwen in de bereid heid bij Navo en VN om Dutch bat met gevechtsvliegtuigen te verdedigen tegen agressie. - Dutchbat was kansloos ge weest als het zich tegen het Bos nisch-Servische leger had wil len verdedigen. Unprofor had luchtaanvallen vantevoren al uitgesloten en was zeer terug houdend over lichtere lucht steun. Er zijn geen bewijzen voor een deal tussen de Franse VN-commandant Janvier en de Bosnisch-Servische generaal Mladic. - De Bosnische-Serviërs beslo ten waarschijnlijk pas tijdens de val van de enclave om op gro te schaal vluchtende mos limstrijders te vermoorden. Dit speelde zich buiten het ge zichtsveld van Dutchbat af. Suggesties dat de moslims 'on der de ogen van Dutchbat' wer den vermoord, zijn onjuist. - Wel zijn rond de Nederlandse basis tussen de honderd en vier honderd mensen vermoord. Dutchbatters maakten melding van moorden aan hun batal jonsleiding, maar daar gebeur de niets mee. De communicatie faalde, mede door de grote stress en de zorg over het eigen overleven. Zuivering - Dutchbat werkte mee aan de evacuatie van tienduizenden burgervluchtelingen. Dit bete kende feitelijk assistentie bij et nische zuivering. De bataljons leiding besefte dat het lot van de mannen onzeker was, maar ver zet tegen de Servische militai ren zou vermoedelijk zijn uitge lopen op een bloedbad onder de vluchtelingen. - De landmachttop heeft tegen de wil van minister Voorhoeve (Defensie) een welbewuste po ging gedaan om de informatie stroom beperkt te houden en waar mogelijk onwelgevallige onderwerpen uit de weg te gaan. De top van de landmacht gaf geen prioriteit aan een goed de- briefingsonderzoek. Dat schoot daarom ook tekort. - Het rolletje foto's van luite nant Rutten met daarop onder meer beelden van dode moslims die in de rug waren geschoten, is mislukt door een menselijke fout. Het Gerechtelijk Labora toriumdat een nieuw onderzoek deed, bevestigde de conclusie dat er 'zeer veel steun' is voor de stelling dat de ontwikkelaar was vermengd met fixeer. Overreden - Meerdere chauffeurs geven in het NIOD-onderzoek aan dat zij vermoedelijk mensen hebben overreden. Eerder onderzoek door het Openbaar Ministerie wees al uit dat dit niet willens en wetens is gebeurd, en vooral ge zien moet worden tegen het licht van de chaotische, vaak angsti ge situaties die zich in de encla ve tijdens de val voordeden. - De beelden van hossende Dutchbatters in Zagreb na te rugkeer uit Srebrenica geven niet de volledige sfeer weer. De meeste militairen waren zeer bedrukt en was er vooral ontla ding van spanning. GPD/ANP van onze redactie binnenland In het NIOD-rapport staal buiten een analyse van de -gebeurtenissen in juli 1995 bij de val van Srebrenica ook een oordeel over het optreden van de politieke en militaire top. Zonder direct een hoofd schuldige aan te wijzen, verwijt het NIOD de meeste hoofdrolspelers op zijn minst een lakse houding. Een samenvatting van de belangrijkste conclusies: Van Kemenade De onlangs afgezwaaide commissaris der koningin in Noord-Holland, Jos van Ke menade, wordt verweten dat hij niet echt de waarheid boven tafel wilde halen, toen hij beoordeelde of onderzoeken naar 'Sre brenica' door Defensie waren gedwars boomd. De conclusie dat dit niet het geval was, trok Van Kemenade te gemakkelijk. Volgens het NIOD wilde hij zo doelbewust Defensie in rustiger vaarwater brengen. „Het onderzoek van Van Kemenade stond niet in de eerste plaats in dienst van de zo genoemde waarheidsvinding", aldus het NIOD snerend. Couzy Toenmalig bevelhebber van de Koninklij ke Landmacht, generaal Hans Couzy, wordt op meerdere plaatsen in het rapport bekritiseerd. Couzy weigerde, ondanks de aanzwellende meldingen van executies van moslims, te spreken van genocide. Verdedigbaar, vindt het NIOD, maar niet dat hij aan die weigering „koppelde aan een publieke presentatie die sterk het beeld bevorderde dat het allemaal nogal was meegevallen." Hij heeft het imago van Dutchbat en de Koninklijke Land macht zwaarder laten wegen. Couzy was bovendien weinig aanwezig, stelde zich recalcitrant op en deed het overleg met de politieke leiding geen goed door via de media zijn, vaak eigenzinnige mening te laten horen. Couzy's mening over de Generaal Couzy Overste Karremans enclaves bleken achteraf overigens wel te kloppen. Janvier De Franse generaal Janvier was niet tégen luchtsteun voor Dutchbat. Die heeft hij uiteindelijk ook gegeven. Hij was echter wel een verklaard tegenstander van de moslimenclaves. Dit heeft hij in een ver klaring bij de Veiligheidsraad van de Ver enigde Naties ook kenbaar gemaakt. Ne derland heeft zich tegen die visie, samen met de Amerikanen, verzet. Karremans De Dutchbat-commandant wordt in het rapport ontzien in vergelijking met de harde verwijten die hem de jaren na het drama werden gemaakt. Karremans was te weinig onder zijn troepen, vindt het NIOD. Daardoor werd hij in het oog van zijn eenheden te veel overvleugeld door zijn tweede man, Franken. Als militair commandant kon hij niet veel meer dan hij heeft gedaan, hoewel zijn bewering achteraf dat hij te weinig wist, ook over de schending van mensenrechten, door het NIOD als 'schijnexcuus' wordt gezien. Karremans stelde zich niet actief genoeg op om verdere schendingen dan hem wer den gemeld, te zoeken. Voorhoeve De VVD-minister van Defensie liep voort durend achter de feiten aan. Voorhoeve heeft nimmer echt grip gekregen op de Defensie-organisatie. Dat een debrie- fingsrapport door Defensie zelf gemaakt, niel deugde was voor Voorhoeve pijnlijk: wekenlang had hij daarnaar verwezen bij lastige vragen in de Tweede Kamer. „Voorhoeve was gevangene van het de- briefingsrapport", aldus het NIOD. Kok Volgens het NIOD nam de premier niet de totale regie in dit dossier in handen, maar liet hij te veel over aan minister Voorhoe- Akashi De speciale gezant van de Verenigde Na ties voor Bosnië, Akashi, heeft altijd te veel de lijn van de VN vastgehouden, die van de absolute onpartijdigheid. Diens mededeling dat de luchtaanvallen staak ten omdat Nederlands minister Voorhoe ve hem daarom had verzocht, waren be zijden de waarheid. Voorhoeve vroeg het hem wel, maar de aanvallen waren op dat moment al gestaakt omdat de hogere mili taire VN-leiding ze niet langer zinvol vond: de enclave was al gevallen. 0 www.pzc.nl meer over het NIOD-rapport Brand Bij een woningbrand in Kam pen zijn acht mensen uit een gezin om het leven gekomen. Alleen een twaalfjarige jongen overleefde de ramp. Hij wist te ontkomen aan de vlammenzee door een gat in het dak te ma ken. Vader, moeder en zes kinderen in de leeftijd van ne gentien jaar tot acht maanden overleefden de catastrofe niet. De brand is ontstaan door het te hoog opstoken van de ka chel bij het naar bed gaan. Zwin afgesloten De Compagnie du Zoute heeft een draadversperring met een lengte van vier kilometer om natuurreservaat Het Zwin aangebracht. Tegen betaling van vijf frank mag het publiek het reservaat bezoeken. Men mag er dan tevens bloemen plukken. Grens Groede De gemeente Groede is tegen de verlegging van de grens met de gemeente Bres kens. Door de grenscorrectie zouden acht j boerderijen, de vismeelindu- strie en een garagebedrijf van Groede overgaan naar Bres- kens. Volgens burgemeester Everaars zou een dergelijk aderlating van Groede een noodlijdende gemeente ma ken. Volgens hem is de grens correctie overbodig omdat overal in Zeeuws-Vlaanderen de grenzen tussen gemeenten bijzonder grillig lopen. Uitgever: J C. Boersema Hoofdredactie: A. L Oosthoek D. Bosscher (ad|unct) A L- Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel (0118)484000 Fax (0118)470102 E-mail redactie@pzc nl Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118)484000 Fax. (0118) 470102 E-mail; redwalch@pzc.nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 273000 Fax (0113)273030 E-mail redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan45 Postbus 145 4530 ACTerneuzen Tel. (0115) 645769 Fax. (0115) 645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel (0114)372776 Fax. (0114) 372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111) 454647 Fax (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17 00 uur Zierikzee. Goes en Hulst 8 30-17 00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur Internet: v.pzc.nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen E-mail web@pzc nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 13 30 uur Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag, tijdens kantooruren zondag van 16.00tot 18 00 uur Tel. (0118) 484000. Fax (0118) 470100 Abonnementen (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van /,--) per maand 19,25 per kwartaal 52. - per jaar 198.-- Voor toezending per post geldt een toeslag E-mail: abo@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk. 1 maand voor het einde van de betaalperiode Losse nummers per stuk maandag t/m vrijdag. 1- zaterdag 1.50 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35 93 00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen. I Tarieven kunnen ti|dens kantooruren I worden opgevraagd bi| de advertentieorderafdeling. Tel: 0118-484321 Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Is een onderdeel van het Wegener-concern. De dooi v aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor onze (abonnementen(administratie en om u te (laten) inlormeren over voor u relevante diensten en pro ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener ot door ons zorgvuldig geselecteerde derden AJs u op deze intormatie geen prijs stelt dan kunt u dit schritteti|k metden bij PZC.atceting (vree. Postbus 18.4380 AA Vlissingen Minister Voorhoeve

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 2