Fantasy spreekt tot de fantasie Ode aan vervolgde kunstenaar PZC Home Alone voor volwassenen Murphy knipoogt naar zichzelf Wereld draait om liefde voor goud Festival van horror en science fiction Before Night Falls donderdag 11 april 2002 n Amsterdam vindt vanaf vandaag tot en - met 17 april de achttiende editie plaats van het Festival van de Fantastische Film. Het festival rond de horror, fantasy en science fictionfilm lijkt dit jaar meer bestaansrecht te hebben dan ooit. Want de fantastische film floreert. Je hoeft maar een blik op het huidige bioscoopaanbod te werpen om vast te stellen: het gaat fantastisch met de fantas tische film. De renaissance die eindjaren '90 werd ingeluid met The Blair Witch Project, The Sixth Sense en Star Wars I, The Phantom Menace lijkt nog lang niet voorbijgetuige de aanhou dende stroom releases van titels als From HellTime Machine, en The Mothman Prophecies. Kroon op het succes is uiteraard de Oscarzege van The Lord of the Rings. Maar de bestendiging gaat verder. In Spanje heeft hor ror-filmer Brian Yuzna een he dendaagse variant opgezet van de fameuze Britse Hammerstu- dio's, terwijl Hollywoodprodu- centen Joel Silver en Robert Ze- meckis onder de naam Dark Castle horrorklassiekers als House on Haunted Hill en Thirteen Ghosts in een nieuw jasje steken. Het Festival van de Fantasti sche Film (FFF), dit jaar voor de vijfde keer als weekevent ge houden in Amsterdam, lijkt daarmee meer bestaansrecht te hebben dan ooit. Maar aange zien het doel van dit festijn, be gonnen als het Weekend of Ter ror, is om de fantastische film weer als serieus fenomeen op de kaart te zetten, kun je dus even goed zeggen dat het festival dit j aar minder bestaansrecht heeft dan ooit. Illustratief daarvoor is de ver houding met het International Film Festival Rotterdam. Dat maait het FFF in toenemende mate het gras voor de voeten weg door de vertoning van films ais Itchy the Killer, de snoeihar de live action-manga van de Ja panner Miike Takashi. Het FFF lijkt nu terug te willen slaan met een deelprogramma over Japan enZuid-Korea, traditioneel adoptiegebieden van Rotter dam. Zo gaat niet alleen Itchy the Killer in de reprise, maar ook The Isle van Kim Ki-duk. Het Festival van de Fantasti sche Film (vorig jaar zesduizend Scène uit Vidocq, de openingsfilm van het festival in Amsterdam. bezoekers) wil werk maken van zijn nationale status. Een aan houdend probleem daarbij is de slechte financiële situatie, die dit jaar door het afhaken van een aantal grote sponsors extra precair is geworden. Maar het FFF zit niet bij de pakken neer: er wordt zelfs voor het eerst - ge lijk het Rotterdams filmfestival - een filiaal geopend in Gronin gen. Ook wordt er door het FFF een symposium georganiseerd, waarop Europese filmmakers praten over de stand van zaken rond de fantastische film. In te genstelling tot Frankrijk en Spanje wil het daarmee in Ne derland maar niet lukken. Ko mende zondag geven in De Balie in Amsterdam onder meer pro ducent en filmfondsintendant Burny Bos, producent San Fu Malta en regisseur Paul Verhoe ven hun mening. De laatste mag meteen een prijs mee naar huis nemen, want Ver hoeven wordt dit jaar door het FFF beloond met de Lifetime Achievement Award. Een prijs die hij vooral krijgt voor zijn hoeven-film die volgens het fes tival fantastische elementen heeft. Een andere filmveteraan die wordt geëerd is de Amerikaanse schrijver, regisseur en produ- Amerikaanse oeuvre (Totall Re- cal, Hollow Man). In Amster dam worden Robocop en Star ship Troopers vertoond en zijn Reve-verfilming De Vierde Man, de enige Nederlandse Ver cent Brian Yuzna. Niet alleen zijn in een retrospectief onder meer Re-Animator en Return of the Living Dead 3 te zien, ook worden twee nieuwe films, Arachnid en Dagon, van zijn hand vertoond. Moest vorig jaar een zieke Yuzna per telefoon zijn films inleiden, dit jaar wordt hij persoonlijk in Am sterdam verwacht. Voor de jeugd is er dit jaar een speciaal programma rond de re cent overleden Zweedse kinder boekenschrijfster Astrid Lind- gren. Dat bevat zes Lindgren- verfilmingen waaronder twee films over Pippi Langkous en Ronja de Roversdochter. Verder biedt het FFF dit jaar een uitge breid programma met Europese korte films, waarin R.I.P. van festivaldirecteur Jan Doense een van de schaarse Nederland se bijdragen is. Openingsfilm is dit jaar Vidocq, een Franse historische crimi met fantastisch plot, die de ge schiedenis ingaat als de eerste geheel digitaal opgenomen pu blieksfilm. Gerard Depardieu speelt Vidocq, een voormalige De film Panic Room is. een thriller die de genre-lief- hebbers tevreden kan stellen als .weliswaar degelijke kost, maar als de nieuwe film van David Fincher valt hij tegen. Deze re gisseur had met Seven en The Fight Club een grote aanleg ge demonstreerd voor psycho-hor- ror en een bijzonder gevoel voor rijke, naargeestige stilering. Met het overspannen tussen doortje The Game had hij in elk geval nog genoeg overhoop ge haald om het op zijn minst inte ressant te houden. Maar Panic Room nu geeft weinig blijk van inspiratie of persoonlijkheid. Amper twee minuten hebben we op straat vertoefd om vervol gens met Jodie Foster het pand te betreden dat we niet meer zullen verlaten. Ze is net ge scheiden van een steenrijke echtgenoot en is derhalve in staat om op Manhattan dat enorme huis te kopen waarvan de geregelde bioscoopganger meteen denkt dat het wel de laatste plek is voor een gedepri meerde jonge vrouw om met haar dochtertje enigszins op verhaal te komen. Meest eigen aardig is de aanwezigheid van een geheime schuilkamer, be- pantserd met ondoordringbaar staal en voorzien van videopa nelen die zijn verbonden met acht door het huis geplaatste ca mera's. Maar Jodie en het dochtertje gaan daar toch wonen en me teen tijdens hun eerste nacht komt daar al ellende van. Drie inbrekers melden zich. Moeder en kind weten nog net de schuil kamer te bereiken en menen ze ker te zijn van in elk geval licha melijke veiligheid. Ze hebben pech. De inbrekers hebben geen interesse in Jodies spulletjes maar zijn gekomen voor 20 mil joen aan waardepapieren waar van ze weten dat die door de overleden vorige bewoner wa ren verborgen in nou juist die geheime kamer die voor hen dus geen geheim meer is. Hij was zelis ooit gebouwd door een van de criminelen. Een nacht lang zal het geteisem proberen de veste te veroveren, terwijl Jodie Foster trucs verzint om de bele geraars te ontmoedigen en hulp te mobiliseren. Wanneer Forest Whitaker (als de meest zachtmoedige inbre ker) op zeker moment Dwight Yoakam (als de meest bloeddor stige kompaan) spottend toe voegt dat hij op Joe Pesci lijkt, laat daarmee regisseur David Fincher weten dat hij zelf ook best beseft dat Panic Room ei genlijk niet meer voorstelt dan een variant op Home Alone. Maar voor grote mensen dan, want het zal er nog rauw toe gaan als de moeder de ophaal brug moet neerlaten omdat het epileptische dochtertje insuli- ne-injecties behoeft en er hulp lijkt te dagen, maar toch weer niet. Spannend is het zeker, maar de film blijft een psychologisch te vlak ingevuld schaakspel om de hoogte te kunnen bereiken van klassieke belegeringsdrama's als Wait Until Dark of Straw Dogs die met behalve supspense ook nog met morele waarden wisten te stoeien. En het is der gelijke meerwaarde die je juist van David Fincher had ver wacht en die hij niet biedt. Pieter van Lierop Panic Room: regie David Fincher, met Jodie Foster, Forest Whitaker, Jared Leto, Dwight Yoakam, Kris ten Stewart, te zien in Cine City Vlissingen, De Koning Hulst en Roazy Bergen op Zoom. Robert DeNiro en Eddie Mur phy vormen een onwaar schijnlijke combinatie en zijn daarom geknipt voor een bud dyfilm, zeker als het genre ook een tikkeltje op de hak wordt genomen. In Showtime spelen ze twee agenten die gedwongen worden „It's Showtime!" te roe pen voor ze tot actie over mogen gaan. DeNiro is de stugge dien der die dat alleen met uiterste krachtsinspanning en veel af grijzen over zijn lippen krijgt. Murphy doet niets liever. Met een knipoog naar zichzelf speelt hij een ij dele politieman die het liefst een echte acteur zou zijn. De oorzaak van deze geforceer de werkomstandigheden zit hem in de aanwezigheid van te levisiecamera's. Een tv-produ- cent op jacht naar kijkcijfers (Rene Russo) hoopt op spekta kel door echte agenten tijdens hun werk te betrappen. De door DeNiro gespeelde dienstklop per werkt alleen onder dwang mee, voor zijn flierefluitende collega is het een natte droom. De producent is geschokt als ze ziet hoe saai de werkelijkheid is en begint ijverig te regisseren. Dat Showtime met deze parodie op het fenomeen 'reality-tv' een beetje achter de trend aanhob belt, mag de pret niet drukken. Een briljante satire kan Show- time moeilijk worden genoemd, maar regisseur Tom Dey, die hiervoor debuteerde met het Jackie Chan-vehikel Shanghai Noon, dient actie en humor in ferme scheppen op en weet de gemakkelijk ontsporende Mur phy goed in het gareel te hou den. Het kijkt vlot weg en van tijd tot tijd vallen er zelfs aardi ge grappen te noteren. Ander half uur luchtig vermaak is daarmee wel verzekerd, evenals de toekomstige werkgelegen heid van Dey. Toch is het jammer dat er niet een wat inventievere scenario schrijver werd ingehuurd. Want hoe geestig de vondst van DeNi- ro's therapeutische pottenbak kershobby ook is, Showtime blijft te vaak steken in een half bakken uitwerking van een op zichzelf veelbelovend idee. Het gaat zogenaamd over een televi sieploeg die de werkelijkheid naar zijn hand wil zetten, maar ondertussen grijpt Dey voor het uitbeelden van diezelfde werke- lijkheid wel naar de vertrouwde Hollywood-clichés met achter volgingen en explosies. De schurk met zijn bovenmaatse machinegeweer is gewoon heel plat, de juichende toeschouwers waren zesentwintig jaar gele den al beter in Dog Day After noon, en dat de tv-show na gi gantisch succes toch van de buis moet is op zijn minst een beetje vreemd. Shoxotime wil media- praktijken op de korrel nemen maar mikt nogal slordig en lijkt zich daar met twee publieks trekkers in de hoofdrol ook niet al te druk over te maken. Het is een film met bloopers aan het eind. Leo Bankersen Showtime: regie Tom Dey, met Ro bert DeNiro, Eddie Murphy, Rene Russo, te zien in Cine City Vlissin gen, De Koning Hulst en Cinemac- tueel Bergen op Zoom. boef die als detective tijdens zijn onderzoek naar de moord op drie notabelen zelf het loodje legt. Een biograaf wil het leven van Vidocq vastleggen en stuit daarbij op de mysterieuze ver dwijning van een reeks maag den en een gemaskerd figuur met bovennatuurlijke gaven. Regisseur van Vidocq is Pitofde voormalige rechterhand van Jean-Pierre Jeunet (Le Fabu- leux Destin d'Amélie Poulain). Pitof heeft geput uit het kleu renpalet van de schilder Gusta- ve Moreau, wat zijn film soms een kunstmatig maar vaker een oogstrelend aanzien geeft. Vi docq bewijst dat de fantastische film niet alleen weer commerci eel interessant wordt gevonden, maar ook als terrein voor artis tieke ontginning. Marc Floor Meer info op www.filmevents.nl. Robert de Niro en Eddie Murphy in Showtime. Jodie Foster en Kristen Stewart als moederen dochter in Panic Room. Ik strik nooit mijn veters zon der plan B achter de hand", aldus de door Gene Hackman gespeelde meesterdief in de ver nuftige thriller Heist van David Mamet. Maar als het er om gaat een gewaagde overval op een Zwitsers goudtransport tot een goed einde te brengen komt hij nog bijna reserveplannen te kort. Politie en bewaking om de tuin leiden is een ding, zijn me decriminelen aftroeven is iets heel anders. Zijn gevaarlijkste tegenstander is een heetgeba kerde heler (Danny DeVito) met een bondige wereldbeschou wing: „Iedereen heeft geld no dig. Daarom heet het geld." Jawel, de om zijn dialogen be faamde Mamet doet zijn reputa tie weer eer aan. Het is dank baar citeren uit die talloze schitterende oneliners die - dank aan het voortreffelijke ac teursensemble - zo droogweg worden rondgestrooid. De toon is joviaal, maar met een gevaar lijke ondertoon, want ruige charme kan ieder moment om slaan in keiharde intimidatie. In Heist zijn er maar weinig die je op hun woord kunt vertrouwen. Spanning oproepen kan Mamet overigens ook heel goed zonder verbaal geweld. Hij demon streert dat met een tweetal ingenieus op touw gezette over vallen die steunen op een combinatie van geraffineerde voorbereiding, sluw bedrog en koelbloedige bluf - wat overi gens geen garantie voor een goe de afloop is. De door Hackman gespeelde overvaller is er nog een van de oude stempel voor wie een vuurwapen slechts een allerlaatste noodgreep is. Mamets favoriete actrice Re becca Pidgeon is een ironische femme fatale. Als geliefde en rechterhand van Hackman is ze een cruciale en vooral ongrijp bare factor in dit voornamelijk door mannen bedreven steek spel. Draait de wereld om liefde of goud, is de vraag die op zeker moment wordt opgeworpen. Om liefde voor goud, is de con- clusie.Het plezier dat we aan Heist beleven zit hem in de eer ste plaats in het aanstekelijke dubbelspel en de talloze doorge stoken kaarten die gaandeweg aan het daglicht komen. Je gaat steeds sterker twijfelen aan wat je ziet. Tijdloos filmplezier. Leo Bankersen Heist: regie David Mamet. Met: Ge ne Hackman, Danny DeVito, Rebec ca Pidgeon, Sam Rockwell, Delroy Lindo, Ricky Jay, te zien in Cine City Vlissingen. Een van de meest zwarte kanten van Fidel Castro's bewind op Cuba is de vervol gingvan homoseksuelenWie in de j aren ze ventig voor deze liefde uitkwam, verdween in de gevangenis. In 1980 kregen homo's, sa men met geesteszieken en criminelen de kans naar de Verenigde Staten uit te wijken - je kan het ook deportatie noemen. Onder die ballingen bevond zich Reinaldo Arenas, schrijver, dichter en ironisch genoeg ook re volutionair van het eerste uur. Aanvanke lijk had hij zich vol vuur achter de opstand van Castro geschaard. Tien jaar later zou hij als een ontwortelde vreemdeling in New York en lijdend aan aids een einde aan zijn leven maken. Before Night Falls is de visionaire verfil ming van Arenas' gelijknamige autobiogra fie. De regie was in handen van de schilder Julian Schnabel, die in 1996 als cineast de buteerde met het al even tragische kunste naarsportret Basquiat. Schnabel vertelt het verhaal van de jongen die als kind zijn eer ste woorden in een boom kerfde (en vervol Javier Bardem speelt Reinaldo Arenas, de schrijver en revolutionair die vanwege zijn homoseksuali teit moest vertrekken uit Cuba. gens werd verstoten door zijn vader) wel netjes in chronologische volgorde, maar een overzichtelijke presentatie van feiten heeft niet zijn grootste belangstelling. Eerder zoekt hij het in poëtisch realisme, geïnspi reerd door de beelden die het werk van Arenas bij hem opriep. Beelden die soms op een bijna magische manier getuigen van verbondenheid met de aarde en de natuur en daarnaast een onmiskenbare sensualiteit en passie uitstralen. Schnabel verstaat de kunst om je veel te laten voelen zonder het op de geijkte manier te dramatiseren. De emotie en de bezieling van de schrijver klinken voortdurend in de toonzetting door. Historische joumaalopnamen van Castro's revolutie sluiten naadloos aan bij het en thousiasme van de jonge Arenas, die zojuist voor zijn eerste boek een belangrijke Cu baanse prijs heeft gekregen. Die hoopvolle opwinding verandert snel in het tegendeel wanneer duidelijk wordt dat Arenas' men selijke en artistieke vrijheidsdrang door de machthebbers als contrarevolutionaire de cadentie wordt gezien. De clandestiene publicatie van een tweede boek in Frankrijk valt slecht, en na twee roekeloze vluchtpogingen verdwijnt de schrijver voor twee jaar achter de muren van de beruchte El Morro-gevangenis. De betrekkelijk ingetogen lyriek van het be gin is dan rauw en schrijnend geworden. Schnabel is niet bang om waar nodig over de schreef te gaan, en hij kan het zich permitte ren omdat hij niet vervalt in clichés en het past in de intuïtieve, dynamische manier waarop deze filmbiografie is gecompo neerd. Schnabels gedrevenheid zien we weerspie geld in de intense vertolking van de in eigen land populaire Spaanse acteur Javier Bar dem als Reinaldo Arenas. Hij werd er meer malen voor bekroond, onder andere op het festival van Venetië. Twee bekende Amerikaanse acteurs zijn te zien in opvallende bijrollen. Johnny Depp als travestiet, én als een vermoedelijk even eens homoseksuele officier in een ijzige ver- hoorscène vol onderhuids erotische sugges tie. Sean Penn duikt heel even op als de revolu tionair die de jonge Arenas afraadt om zich bij de opstand te voegen. Dat op Cuba ieder een Engels met een Spaans accent spreekt is slechts een kleine smet op een hartstochte lijke ode aan een kunstenaar die gebroken werd door een regiem dat minder menselijk was dan velen destijds wilden geloven. Leo Bankersen Before Night Falls: regie Julian Schnabel, met Ja vier Bardem, Olivier Martinez, Johnny Depp, te zienin Schuttershoftheater Middelburg (vr. enza. 19.30u. enzo, 20u.).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 27