Middengebied onder de loep
Extra tol moet kosten
fïets-voetveer dekken
15
Woningbrand Vlissingen
Snel voorschot gewenst
voor asbestslachtoffers
Eigenaar Nationaal
verrast door harde
opstelling gemeente
Terneuzenaar geen
hoofdverdachte zaak
computerhackers
Bewoners Vlissingse wijken aan de beurt om wensen kenbaar te maken
u
WELKOM in
ZEELAND,
Rioolbuis krijgt verband
Celstraffen voor
drugssmokkel
zeeuwse almanak
Fiets
PZC
MIDDEN
donderdag 11 april 2002
Hoor Edith Ramakers
VLISSINGEN - Een woonwijk
moet levendig zijn en huizen
moeten veranderd kunnen wor
den in een werkplaats, atelier of
winkel. „Durf te variëren in een
nieuwe wijk." Wethouder C. de
Keijzer van Vlissingen heeft
ideeën over de invulling van het
Middengebied. De voorberei
dingen van de ingrijpende her-
stnicturering van het lijvige ge
bied zijn in volle gang.
„Mijn persoonlijke mening is
dat het zo gek nog niet is om hui
zen met verschillende mogelijk
heden en vorm in een straat te
hebben. Naast een gewoon huis
kan een nering geopend wor
den. Daarover zijn we met de
buurt én specialisten in ge
sprek."
Voor maandagavond, 15 april,
aanvang 19.00 uur, zijn de be
woners van het Middengebied
uitgenodigd om in het CSW-ge-
bouw aan de A. Coortelaan de
sterke en zwakke punten van
hun buurt aan te stippen. Een
dikke maand geleden was het de
beurt aan gemeenteraadsleden,
ambtenaren, bestuurders en
medewerkers van de woning
bouwcorporatie en van diverse
maatschappelijke, culturele en
welzijnsorganisaties. Over de
conclusies van die conferentie
en de bevindingen van een on
derzoeksbureau dat in opdracht
van de gemeente de wijk heeft
doorgelicht, wordt ook maan
dag gediscussieerd. „De bewo
ners kunnen aangeven hoe hun
wijk van de toekomst er uit
ziet", zegt De Keijzer.
Elf wijken
Het Middengebied, zo conclu
deerden de onderzoekers, is een
optelsom van elf wijken die een
eigen uitstraling en karakter
hebben. De leefbaarheid in de
Bonedijkebuurt-Noord en de
flats aan de Hercules Segher-
slaan scoort op alle punten laag.
Daar overheerst de overlast van
drugs, vandalisme en hebben
bewoners een onveilig gevoel.
door Ben Jansen
VLISSINGEN - De overheid
moet mensen die ziek zijn ge
worden door asbest, snel een
voorschot op schadevergoeding
geven. Asbestslachtoffers - of
hun nabestaanden - moeten nu
nog te lang wachten op erken
ning dat de asbestziekte waar
aan ze leiden een gevolg is van
het feit dat ze soms tientallen ja
ren geleden met deze stof heb
ben gewerkt.
Volgens het Comité Asbest
slachtoffers is daardoor nog
steeds geen einde gekomen aan
de dubbele lijdensweg voor de
slachtoffers: een juridische
naast de medische. Het comité
meent dat het Instituut Asbest
slachtoffers, dat is opgericht om
de juridische weg te vergemak
kelijken, niet aan zijn doel be
antwoord. Het Instituut Asbest
slachtoffers is twee jaar geleden
opgericht en heeft een terugblik
op deze periode gereed.
Het comité heeft inzage gehad
in dit nog niet gepubliceerde
rapport. Er zou uit blijken
dat ook het instituut zelf
van mening is dat de regeling te
gemoetkoming asbestslachtof
fers niet de verwachte snelheid
voor asbestslachtoffers ople
vert.
Dramatisch
De asbestziekte mesothelioom
(kanker in long- en buikvlies)
kent een dramatisch verloop en
is in vrijwel alle gevallen dode
lijk. Tientallen oud-medewer
kers van De Schelde in Vlissin
gen, die tijdens hun werk met
asbest in aanraking zijn ge
weest, zijn aan de ziekte overle
den.
Op bescheiden afstand volgen
de Bonedijkestraat-Zuid, de
Sottegemstraat en de Hogeweg
Oostbuurt.
De Vlissingse woningbouwcor
poratie l'Escaut en de gemeente
willen ten minste 1250 wonin
gen slopen. In totaal zullen circa
duizend nieuwe huizen worden
gebouwd. „We zullen zeker niet
alleen maar luxe, dure wonin
gen terugplaatsen. In sommige
buurten van het Middengebied
zijn nu ook goedkope woningen
te koop. Als er een in de verkoop
gaat, is hij zo verkocht. Het
blijkt dat er een markt voor is.
Voor deze groep, vaak jonge
starters, moeten we woningen
blijven bouwen."
De wijken waar zich de meeste
problemen voordoen, zullen het
eerst worden opgeknapt. „De
problemen worden als het ware
uitgelokt door de bouw: flats en
gestapelde woningbouw." De
appartementen dateren uit de
jaren zestig, toen de woning
nood groot was. De beleidsma
kers zagen in de hoogbouw een
snelle oplossing. „De huizen die
nu op de nominatie staan om ge
sloopt te worden, waren in de
beginjaren erg in trek. Jonge ge
zinnen konden in die jaren heel
moeilijk huizen vinden."
Verpauperd
Maar bijna vijftig jaar na dato
'schrik je van de benauwde por
tieken, de kleine halletjes en het
sénitair'. „Kortom het ont
breekt de woningen aan com
fort." De straten zijn verpau
perd geraakt, waardoor ze te
vaak tijdelijk bewoond worden.
„Het verloop is groot en er is
veel leegstand en het is er niet
gezellig om te wonen." De Keij
zer zegt dat nu geoordeeld kan
worden dat destijds verkeerd is
gebouwd, maar 'mijn voorgan
gers zullen niet achterlijk zijn
geweest'. „Ik heb niet de illusie
dat ik het beter doe. Ook zij heb
ben heus goed over de manier
van bouwen nagedacht. Alleen
de problemen van toen, zijn an
ders dan die van nu. We hebben
nu misschien meer mogelijkhe
den waarvan we gebruik moe
ten maken."
Het streven is om uiterlijk in juli
de wijkvisie, waarin de in- gemeenteraad voor te leggen. Eind volgend jaar kan begon-
spraak van de bewoners en des- Deze visie vormt de basis voor nen worden met het ontwerpen
kundigen zijn verwerkt, aan de het stedenbouwkundig plan. van de woningen.
WÊÊmÊmmmmmÊ
door Sheila van Doorsselaer
HULST - Reizigers die door het
verdwijnen van het veer Perk-
polder-Kruiningen moeten om
rijden, hebben het recht bij de
(provinciale) overheid 'omreis-
kosten' te claimen. Dit stelt
Hulstenaar A. Broekmans. De
volgens Broekmans jaarlijkse
'stortvloed van tienduizenden
claims' kan de provincie voor
komen door een fiets-voetveer
in te voeren.
Broekmans is een aantal maan
den geleden een eenmansactie
begonnen voor de invoering van
een fiets-voetveer op de lijn
Perkpolder-Kruiningen. Hij is
van mening dat de provincie het
niet kan maken geen vervan
gend van de veerverbinding in
te stellen als de Westerschelde-
tunnel wordt geopend.
„Als een landbouwer door toe
doen van de overheid geschei
den wordt van zijn land, krijgt
hij omrijschade vergoed. Wan
neer de veerverbinding ver-
Advertentie
Tijdens werkzaamheden moeten treinen
via een afwijkende route of dienst
regeling njden. Als er geen treinen
kunnen njden, zet NS bussen in. Houdt
u rekening met een langere reisduur.
Leeuwarden-Stavoren
12 t/m 18 apnl (NoordNed)
Rotterdam C-Dordrecht
13 apnl
's-Hertogenbosch-Tilburq
14 apnl
Breda-Lage Zwaluwe
13 en 14 april
Amersfoort-Amsterdam Cl
Schiphol (Internationaal*)
13 en 14 apnl
Alkmaar-Uitgeest
14 april
Den Haag C-Zoetermeer
Stadslijn/Rotterdam Hofplein
15 en 16 apnl
Winterswijk-Doetinchem
18 apnl (Syntus)
Meer weten?
- Kijk op Teletekstpagina 754.
- Kijk op www.ns.nl.
- Haal de folder aan een NS-loket.
- Bel 0900-9292 (€0,50 p.m.)
Bel 0900 - 9296 0,25 p.m.)
Onze medewerkers staan u graag
te woord.
dwijnt, krijgen de bewoners van
Oost-Zeeuws-Vlaanderen te
maken met langere en dus duur
dere reistrajecten. Er is dus
een rechtstreeks verband dat
het mogelijk maakt de meerkos
ten te claimen bij de overheid",
stelt Broekmans in een brief
aan de gemeenteraden van
Hulst en Hontenisse en de Sta
tenleden.
„Het provinciaal bestuur zal
niet zitten te wachten op al die
claims. Dat hoeft ook niet, want
met de exploitatie van een fiets-
voetveer blijft alles bij het oude.
Tenzij er buitenissige tarieven
geheven zullen worden, terwijl
personenvervoer op het veer nu
gratis is." Met een rekensomme
tje aan de hand van het jaarlijks
aantal reizigers op het veer en
het gemiddelde geclaimde scha
debedrag, komt Broekmans uit
op een geraamd bedrag van
525.000 euro aan het adres van
de provincie.
„Als de provincie zou weigeren
te betalen, zal dit bedrag toch
door burgers, die geen belang
hebben bij de tunnel worden op
gebracht. Dit zou zeer onrede
lijk zijn."
Broekmans meent dat de Wes-
terscheldetunnel de oorzaak
wordt van alle toekomstige el
lende met het openbaar vervoer
in Oost-Zeeuws-Vlaanderen.
Hij vindt dan ook dat de gebrui-
Advertentie
kers van de tunnel, door middel
van een toeslag van 25 eurocent
op het toltarief, moeten meebe
talen aan een fiets-voetveer.
Omdat Hulst en Hontenisse de,
volgens Broekmans, 'verloede
ring van de streek' willen voor
komen, zouden zij ook willen
meebetalen. De Hulstenaar
windt zich verder op over de
verhoging van de opcenten voor
de motorrijtuigenbelasting ter
financiering van de tunnel.
„Ook autobezitters die geen ge
bruik kunnen of willen maken
van de tunnel, betalen hier aan
mee. Dit is niet redelijk! De ex
tra opcenten zouden uit de tol-
opbrengst van de tunnel moeten
worden betaald."
Vanaf een steigertoren werd gisteren in de Gerbrandystraat in Vlissingen een vilten kous het riool inge
voerd. De kous moet stevigheid aan het riool geven. foto Ruben O reel
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - Met een vilten
kous van ongeveer 110 meter
lang werd gisteren de wand van'
de hoofdaf voer van het riool na
bij het gemaal Olympiaweg in
Vlissingen bekleed. Over twee
weken kan weer over het fiets
pad langs de Sloeweg in Vlissin
gen gefietst worden. Eind janu
ari was er in het wegdek een gat
met een breedte van twee meter
en lengte van 12 meter gevallen,
omdat het riool was ingestort.
Het riool, waarop circa 10.000
woningen in Vlissingen zijn
aangesloten, stortte in omdat de
wand van het riool ernstig was
aangetast door rioolgassen. De
gemeente Vlissingen was be
hoorlijk verrast door de instor
ting. ,De afvoer was pas twintig
jaar oud", zegt J. van Maldegem
van de gemeente. De vilten kous
moet stevigheid aan het riool
geven. Vanaf een steigertoren
werd de kous het riool inge
voerd. Doordrenkt met polyes
terhars moet de kous aan de
rioolwand gaan kleven. Van
Maldegem: „Door deze kous
kan de buis praktisch niet meer
door chemische rioolgassen
worden aangetast. Pas over een
jaar of vijftig, zestig zal dit riool
moeten worden vervangen." Om
te beoordelen of de kous goed te
gen de wand geplakt zit, worden
ondergronds video-opnames
gemaakt.
De methode heeft ook als voor
deel dat de drukke Sloeweg niet
hoeft te worden opengebroken
en afgesloten.
Grand Hotel Arion
Tel.: r>WI-41QS02
Aan de Noorderbaan in Vlissingen ontstond een brandje in een woning. foto Lex de Meester
door Ab van der Sluis
VLISSINGEN - Een begin
nend brandje heeft gisteroch
tend voor drieduizend euro
schade aangericht aan een
woning op de Noorderbaan in
Vlissingen. De oorzaak was
een technische storing in een
lasdoos van de elektrische in
stallatie.
Het brandje ontstond op de
zolder van de woning. Een van
de bewoners was aanwezig op
dat moment Zij werd ge
waarschuwd door rookmel
ders in huis. De vrouw wist de
huisdieren op een veilige plek
te brengen Door de sterke ir
riterende en gevaarlijke rook
moest zij verdere bluspogin-
gen staken.
Volgens de stadsgewestelijke
brandweer Vlissfngen/Mid-
delburg bleef de schade be
perkt door de snelle ontdek
king van de brand en het kor
date optreden van de bewoon
ster.
In de nacht van dinsdag op
woensdag rukte de brandweer
uit naar een flat in de Hercules
Segherslaan in Vlissingen.
Bewoners hadden een sterke
benzinelucht geroken. Uit on
derzoek bleek dat een brom
fiets in een van de bergingen
benzine lekte. De brandweer
heeft de benzine verwijderd
en de kelder en trappenhuizen
geventileerd.
Advertentie
vanavond vanaf 17.30 uur
Brasserie
menu
romige aspergesoep en
tomaten-mozzarella
quiche (vegetarisch)
of kip fajita en tiramisu
voor 11,50 of
9,- (vegetarisch menu)
vrijdag 12 april
14.00-16.00 uur
Lonny
kookdemonstraties door
Lonny Gerungan
zaterdag 13 april
11.00-16.00 uur
Speldemonstratie
De wereld vanl
expositie
De Directiekamer
de familie
Schütz
en andere zeeschilders
kijk ook op
.bcstcwinkclvannedcrluiKi.nl
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Eigenaar
A. Verhoef van café Natio
naal in Middelburg is ver
bijsterd over de harde op
stelling van het gemeentebe
stuur. Dat eist dat zowel
Nationaal als café de Malle
molen binnen zes weken
voorzieningen treft om de
brandveiligheid te verbete
ren. Als dat niet gebeurt,
worden de cafés gesloten.
Volgens Verhoef is het juist
aan de gemeente te wijten
dat nog geen maatregelen ge
nomen zijn.
„We hebben altijd goed con
tact gehad met de brand
weer", zegt Verhoef. „We
werken op alle mogelijke
manieren mee. Het heeft al
lemaal zo lang geduurd, om
dat de gemeente zo laks is ge
weest. Die doen er een jaar
over om te beslissen of de
deur naar buiten open mag
klappen of niet. En ineens
komen ze met dwangmaatre
gelen." De brandweer wil dat
deuren naar buiten draaien,
zodat iedereen snel naar bui
ten kan. Volgens gemeente
lijke regels mag een deur
juist niet naar buiten klap
pen, omdat voorbijgangers
er tegenaan kunnen lopen.
Burgemeester K. Schouwe-
naar ontkent dat de gemeen
te in gebreke is gebleven.
„Horeca Nederland wijst
graag op tegenstrijdigheden
in de voorschriften. Dat
komt ook wel eens voor,
maar niet omdat de gemeente
raar in elkaar zit." Desge
vraagd geeft hij aan dat wat
hem betreft een voordeur
naar buiten open mag klap
pen. Hij wijst wel op de eigen
verantwoordelijkheid van de
ondernemer. „De deuren zijn
maar één onderdeel van de
aanpassingen die moeten ge
beuren. Een aantal maatre
gelen had allang genomen
kunnen worden, het vlak ma
ken van de vloer op de bin
nenplaats is er één van."
Café Nationaal deelt een bin
nenplaats met café de Malle
molen. In geval van nood
kunnen mensen over de bin
nenplaats naar het andere
pand vluchten. De gemeente
en de brandweer willen dat
de binnenplaats herstraat
wordt. Bovendien moeten de
achterdeuren worden aange
past. De ondernemers zelf
hebben daar een systeem
voor ontworpen. De nooduit
gangen van beide cafés kun
nen door middel van een
alarmsysteem in één keer ge
opend worden.
Verhoef zegt verbaasd te zijn
over de opmerkingen over de
vluchtwegen. Bij een nachte
lijke controle in december
vorig jaar waren de vlucht
wegen nog in orde, blijkt uit
een rapport van de brand
weer. In dat rapport wordt
wel kritiek geleverd op de
binnenplaats die niet goed
verlicht was en over het aan
tal aanwezige personen. Op
dat moment waren twintig
personen teveel in het pand
aanwezig. Bovendien wordt
opgemerkt dat de toegangs
deuren tegen de vluchtrich
ting in draaien.
Verklaring
K. Hamelink van de stadsge
westelijke brandweer heeft
een verklaring voor de ver
warring over de vluchtwe
gen. „Er zijn twee soorten
controles: onverwachte,
waarbij we letten op versie
ringen en nooduitgangen en
reguliere controles waarbij
bouwkundige aspecten wor
den bekeken. Midden in de
nacht kun je niet praten over
bouwkundige aanpassingen,
dan wordt alleen gekeken of
die deur open kan." Dat is
volgens hem de reden dat er
toen geen opmerkingen over
de vluchtwegen waren.
Schouwenaar vindt niet dat
de gemeente zich te hard op
stelt. „Het is geen onderwerp
waarbij we zaken door de
vingers kunnen zien of con
cessies kunnen doen."
door Harold de Puysseleijr
TERNEUZEN - De Terneuze
naar die verdacht wordt van be
trokkenheid bij groepen com
puterkrakers, die onder meer
verantwoordelijk zijn voor het
verstoren van de koninklijke
chatsessie eind vorig jaar, is
geen hoofdverdachte in de zaak.
Bij hem werd eerder computer
apparatuur in beslag genomen.
Volgens een woordvoerder van
het landelijk parket van justitie
is de Terneuzenaar niet aange
houden. Over zijn precieze rol in
de zaak kan justitie nu nog geen
nadere mededelingen doen. Het
onderzoek richt zich de komen
de weken op de in beslag geno
men materialen.
Bij de invallen in Almere, Goor,
Terneuzen, Culemborg, Den
Haag, Leeuwarden en Amster
dam zijn afgelopen dinsdag bij
zes verdachten computers en
cd-roms in beslag genomen. Een
verdachte in Almere is als enige
aangehouden en na verhoor
weer vrij gelaten. De politie trof
in zijn woning ook een hennep
kwekerij aan.
Het onderzoek naar de groepen
begon na een inbraak in februa
ri vorig jaar in de computer van
een bedrijf in Hamburg. Justitie
vermoedt dat de verdachten
door het wereldwijd digitaal in
breken in computers een net
werk hebben opgezet, waarmee
grote hoeveelheden gegevens
naar de computer van een
slachtoffer worden gestuurd,
waardoor deze vastloopt.
Verschillende bedrijven in Ne
derland deden de afgelopen
maanden aangifte van het hac
ken van hun computernetwer
ken. Daaronder bevindt zich
KPN, dat aangifte deed na het
mislukken van de koninklijke
chatsessie. Het geplande inter-
netgesprek van Willem-
Alexander en Maxima met het
volk mislukte doordat de com
puter overbelast raakte.
MIDDELBURG - De rechtbank
in Middelburg heeft gisteren
een 28-jarige inwoner van Vlis
singen wegens cocaïnesmokkel
en wapenbezit veroordeeld tot
twee jaar gevangenisstraf,
waarvan vier maanden voor
waardelijk.
De man maakte deel uit van een
groep die cocaïne smokkelde
naar Nederland. De Vlissinger
werd al een tijd geobserveerd
door de politie. Hij werd aange
houden, nadat hij coke had ach
tergelaten in een kluisje op het
station in Rotterdam.
Een 27-jarige man uit Den Haag
kreeg voor zijn aandeel in de
smokkel vijftien maanden cel
opgelegd. De Hagenaar smok
kelde in december vorig jaar één
kilo cocaïne, verstopt in een pot
met pruimen, van Curasao naar
Nederland. Een 26-jarige man
uit Spijkenisse werd veroor
deeld tot 120 dagen gevangenis
straf, waarvan 28 dagen voor
waardelijk, 120 uur taakstraf en
een leerstraf van 26 uur. Zijn rol
beperkte zich tot het ophalen
van de Hagenaar van het vlieg
veld op Schiphol.
Humor bestaat in vele soor
ten en maten. Zo vond een
jeugdige inwoner uit Middel
burg het 'leuk' een waslijst
van verschillende soorten
humor op internet te zetten.
Onderwerp: een fiets op het
dak gooien. Een kleine greep.
Bejaardenhumor: een spar-
tamet op het dak gooien.
NAVO-humor: dreigen een
fiets op het dak te gooien
maar het toch niet doen.
Hooliganhumor: een dak op
een fiets gooien. Duitse hu
mor: Je opa's fiets op het dak
gooien. Gezellige humor: een
tandem op het dak gooien.
Handelaarshumor: een fiet-
senhandel op het dak begin
nen. Maar natuurlijk kwam
ook Zeeland aan bod. Zeeuw
se humor: een goedkope fiets
op het dak gooien. Raar dat
Zeeuwen überhaupt een fiets
op het dak gooien. Of zou de
jongen dat ook humor vin
den?