Middengebied onder de loep Extra tol moet kosten fïets-voetveer dekken 15 Woningbrand Vlissingen Snel voorschot gewenst voor asbestslachtoffers Eigenaar Nationaal verrast door harde opstelling gemeente Terneuzenaar geen hoofdverdachte zaak computerhackers Bewoners Vlissingse wijken aan de beurt om wensen kenbaar te maken u WELKOM in ZEELAND, Rioolbuis krijgt verband Celstraffen voor drugssmokkel zeeuwse almanak Fiets PZC MIDDEN donderdag 11 april 2002 Hoor Edith Ramakers VLISSINGEN - Een woonwijk moet levendig zijn en huizen moeten veranderd kunnen wor den in een werkplaats, atelier of winkel. „Durf te variëren in een nieuwe wijk." Wethouder C. de Keijzer van Vlissingen heeft ideeën over de invulling van het Middengebied. De voorberei dingen van de ingrijpende her- stnicturering van het lijvige ge bied zijn in volle gang. „Mijn persoonlijke mening is dat het zo gek nog niet is om hui zen met verschillende mogelijk heden en vorm in een straat te hebben. Naast een gewoon huis kan een nering geopend wor den. Daarover zijn we met de buurt én specialisten in ge sprek." Voor maandagavond, 15 april, aanvang 19.00 uur, zijn de be woners van het Middengebied uitgenodigd om in het CSW-ge- bouw aan de A. Coortelaan de sterke en zwakke punten van hun buurt aan te stippen. Een dikke maand geleden was het de beurt aan gemeenteraadsleden, ambtenaren, bestuurders en medewerkers van de woning bouwcorporatie en van diverse maatschappelijke, culturele en welzijnsorganisaties. Over de conclusies van die conferentie en de bevindingen van een on derzoeksbureau dat in opdracht van de gemeente de wijk heeft doorgelicht, wordt ook maan dag gediscussieerd. „De bewo ners kunnen aangeven hoe hun wijk van de toekomst er uit ziet", zegt De Keijzer. Elf wijken Het Middengebied, zo conclu deerden de onderzoekers, is een optelsom van elf wijken die een eigen uitstraling en karakter hebben. De leefbaarheid in de Bonedijkebuurt-Noord en de flats aan de Hercules Segher- slaan scoort op alle punten laag. Daar overheerst de overlast van drugs, vandalisme en hebben bewoners een onveilig gevoel. door Ben Jansen VLISSINGEN - De overheid moet mensen die ziek zijn ge worden door asbest, snel een voorschot op schadevergoeding geven. Asbestslachtoffers - of hun nabestaanden - moeten nu nog te lang wachten op erken ning dat de asbestziekte waar aan ze leiden een gevolg is van het feit dat ze soms tientallen ja ren geleden met deze stof heb ben gewerkt. Volgens het Comité Asbest slachtoffers is daardoor nog steeds geen einde gekomen aan de dubbele lijdensweg voor de slachtoffers: een juridische naast de medische. Het comité meent dat het Instituut Asbest slachtoffers, dat is opgericht om de juridische weg te vergemak kelijken, niet aan zijn doel be antwoord. Het Instituut Asbest slachtoffers is twee jaar geleden opgericht en heeft een terugblik op deze periode gereed. Het comité heeft inzage gehad in dit nog niet gepubliceerde rapport. Er zou uit blijken dat ook het instituut zelf van mening is dat de regeling te gemoetkoming asbestslachtof fers niet de verwachte snelheid voor asbestslachtoffers ople vert. Dramatisch De asbestziekte mesothelioom (kanker in long- en buikvlies) kent een dramatisch verloop en is in vrijwel alle gevallen dode lijk. Tientallen oud-medewer kers van De Schelde in Vlissin gen, die tijdens hun werk met asbest in aanraking zijn ge weest, zijn aan de ziekte overle den. Op bescheiden afstand volgen de Bonedijkestraat-Zuid, de Sottegemstraat en de Hogeweg Oostbuurt. De Vlissingse woningbouwcor poratie l'Escaut en de gemeente willen ten minste 1250 wonin gen slopen. In totaal zullen circa duizend nieuwe huizen worden gebouwd. „We zullen zeker niet alleen maar luxe, dure wonin gen terugplaatsen. In sommige buurten van het Middengebied zijn nu ook goedkope woningen te koop. Als er een in de verkoop gaat, is hij zo verkocht. Het blijkt dat er een markt voor is. Voor deze groep, vaak jonge starters, moeten we woningen blijven bouwen." De wijken waar zich de meeste problemen voordoen, zullen het eerst worden opgeknapt. „De problemen worden als het ware uitgelokt door de bouw: flats en gestapelde woningbouw." De appartementen dateren uit de jaren zestig, toen de woning nood groot was. De beleidsma kers zagen in de hoogbouw een snelle oplossing. „De huizen die nu op de nominatie staan om ge sloopt te worden, waren in de beginjaren erg in trek. Jonge ge zinnen konden in die jaren heel moeilijk huizen vinden." Verpauperd Maar bijna vijftig jaar na dato 'schrik je van de benauwde por tieken, de kleine halletjes en het sénitair'. „Kortom het ont breekt de woningen aan com fort." De straten zijn verpau perd geraakt, waardoor ze te vaak tijdelijk bewoond worden. „Het verloop is groot en er is veel leegstand en het is er niet gezellig om te wonen." De Keij zer zegt dat nu geoordeeld kan worden dat destijds verkeerd is gebouwd, maar 'mijn voorgan gers zullen niet achterlijk zijn geweest'. „Ik heb niet de illusie dat ik het beter doe. Ook zij heb ben heus goed over de manier van bouwen nagedacht. Alleen de problemen van toen, zijn an ders dan die van nu. We hebben nu misschien meer mogelijkhe den waarvan we gebruik moe ten maken." Het streven is om uiterlijk in juli de wijkvisie, waarin de in- gemeenteraad voor te leggen. Eind volgend jaar kan begon- spraak van de bewoners en des- Deze visie vormt de basis voor nen worden met het ontwerpen kundigen zijn verwerkt, aan de het stedenbouwkundig plan. van de woningen. WÊÊmÊmmmmmÊ door Sheila van Doorsselaer HULST - Reizigers die door het verdwijnen van het veer Perk- polder-Kruiningen moeten om rijden, hebben het recht bij de (provinciale) overheid 'omreis- kosten' te claimen. Dit stelt Hulstenaar A. Broekmans. De volgens Broekmans jaarlijkse 'stortvloed van tienduizenden claims' kan de provincie voor komen door een fiets-voetveer in te voeren. Broekmans is een aantal maan den geleden een eenmansactie begonnen voor de invoering van een fiets-voetveer op de lijn Perkpolder-Kruiningen. Hij is van mening dat de provincie het niet kan maken geen vervan gend van de veerverbinding in te stellen als de Westerschelde- tunnel wordt geopend. „Als een landbouwer door toe doen van de overheid geschei den wordt van zijn land, krijgt hij omrijschade vergoed. Wan neer de veerverbinding ver- Advertentie Tijdens werkzaamheden moeten treinen via een afwijkende route of dienst regeling njden. Als er geen treinen kunnen njden, zet NS bussen in. Houdt u rekening met een langere reisduur. Leeuwarden-Stavoren 12 t/m 18 apnl (NoordNed) Rotterdam C-Dordrecht 13 apnl 's-Hertogenbosch-Tilburq 14 apnl Breda-Lage Zwaluwe 13 en 14 april Amersfoort-Amsterdam Cl Schiphol (Internationaal*) 13 en 14 apnl Alkmaar-Uitgeest 14 april Den Haag C-Zoetermeer Stadslijn/Rotterdam Hofplein 15 en 16 apnl Winterswijk-Doetinchem 18 apnl (Syntus) Meer weten? - Kijk op Teletekstpagina 754. - Kijk op www.ns.nl. - Haal de folder aan een NS-loket. - Bel 0900-9292 (€0,50 p.m.) Bel 0900 - 9296 0,25 p.m.) Onze medewerkers staan u graag te woord. dwijnt, krijgen de bewoners van Oost-Zeeuws-Vlaanderen te maken met langere en dus duur dere reistrajecten. Er is dus een rechtstreeks verband dat het mogelijk maakt de meerkos ten te claimen bij de overheid", stelt Broekmans in een brief aan de gemeenteraden van Hulst en Hontenisse en de Sta tenleden. „Het provinciaal bestuur zal niet zitten te wachten op al die claims. Dat hoeft ook niet, want met de exploitatie van een fiets- voetveer blijft alles bij het oude. Tenzij er buitenissige tarieven geheven zullen worden, terwijl personenvervoer op het veer nu gratis is." Met een rekensomme tje aan de hand van het jaarlijks aantal reizigers op het veer en het gemiddelde geclaimde scha debedrag, komt Broekmans uit op een geraamd bedrag van 525.000 euro aan het adres van de provincie. „Als de provincie zou weigeren te betalen, zal dit bedrag toch door burgers, die geen belang hebben bij de tunnel worden op gebracht. Dit zou zeer onrede lijk zijn." Broekmans meent dat de Wes- terscheldetunnel de oorzaak wordt van alle toekomstige el lende met het openbaar vervoer in Oost-Zeeuws-Vlaanderen. Hij vindt dan ook dat de gebrui- Advertentie kers van de tunnel, door middel van een toeslag van 25 eurocent op het toltarief, moeten meebe talen aan een fiets-voetveer. Omdat Hulst en Hontenisse de, volgens Broekmans, 'verloede ring van de streek' willen voor komen, zouden zij ook willen meebetalen. De Hulstenaar windt zich verder op over de verhoging van de opcenten voor de motorrijtuigenbelasting ter financiering van de tunnel. „Ook autobezitters die geen ge bruik kunnen of willen maken van de tunnel, betalen hier aan mee. Dit is niet redelijk! De ex tra opcenten zouden uit de tol- opbrengst van de tunnel moeten worden betaald." Vanaf een steigertoren werd gisteren in de Gerbrandystraat in Vlissingen een vilten kous het riool inge voerd. De kous moet stevigheid aan het riool geven. foto Ruben O reel door Edith Ramakers VLISSINGEN - Met een vilten kous van ongeveer 110 meter lang werd gisteren de wand van' de hoofdaf voer van het riool na bij het gemaal Olympiaweg in Vlissingen bekleed. Over twee weken kan weer over het fiets pad langs de Sloeweg in Vlissin gen gefietst worden. Eind janu ari was er in het wegdek een gat met een breedte van twee meter en lengte van 12 meter gevallen, omdat het riool was ingestort. Het riool, waarop circa 10.000 woningen in Vlissingen zijn aangesloten, stortte in omdat de wand van het riool ernstig was aangetast door rioolgassen. De gemeente Vlissingen was be hoorlijk verrast door de instor ting. ,De afvoer was pas twintig jaar oud", zegt J. van Maldegem van de gemeente. De vilten kous moet stevigheid aan het riool geven. Vanaf een steigertoren werd de kous het riool inge voerd. Doordrenkt met polyes terhars moet de kous aan de rioolwand gaan kleven. Van Maldegem: „Door deze kous kan de buis praktisch niet meer door chemische rioolgassen worden aangetast. Pas over een jaar of vijftig, zestig zal dit riool moeten worden vervangen." Om te beoordelen of de kous goed te gen de wand geplakt zit, worden ondergronds video-opnames gemaakt. De methode heeft ook als voor deel dat de drukke Sloeweg niet hoeft te worden opengebroken en afgesloten. Grand Hotel Arion Tel.: r>WI-41QS02 Aan de Noorderbaan in Vlissingen ontstond een brandje in een woning. foto Lex de Meester door Ab van der Sluis VLISSINGEN - Een begin nend brandje heeft gisteroch tend voor drieduizend euro schade aangericht aan een woning op de Noorderbaan in Vlissingen. De oorzaak was een technische storing in een lasdoos van de elektrische in stallatie. Het brandje ontstond op de zolder van de woning. Een van de bewoners was aanwezig op dat moment Zij werd ge waarschuwd door rookmel ders in huis. De vrouw wist de huisdieren op een veilige plek te brengen Door de sterke ir riterende en gevaarlijke rook moest zij verdere bluspogin- gen staken. Volgens de stadsgewestelijke brandweer Vlissfngen/Mid- delburg bleef de schade be perkt door de snelle ontdek king van de brand en het kor date optreden van de bewoon ster. In de nacht van dinsdag op woensdag rukte de brandweer uit naar een flat in de Hercules Segherslaan in Vlissingen. Bewoners hadden een sterke benzinelucht geroken. Uit on derzoek bleek dat een brom fiets in een van de bergingen benzine lekte. De brandweer heeft de benzine verwijderd en de kelder en trappenhuizen geventileerd. Advertentie vanavond vanaf 17.30 uur Brasserie menu romige aspergesoep en tomaten-mozzarella quiche (vegetarisch) of kip fajita en tiramisu voor 11,50 of 9,- (vegetarisch menu) vrijdag 12 april 14.00-16.00 uur Lonny kookdemonstraties door Lonny Gerungan zaterdag 13 april 11.00-16.00 uur Speldemonstratie De wereld vanl expositie De Directiekamer de familie Schütz en andere zeeschilders kijk ook op .bcstcwinkclvannedcrluiKi.nl door Nadia Berkelder MIDDELBURG - Eigenaar A. Verhoef van café Natio naal in Middelburg is ver bijsterd over de harde op stelling van het gemeentebe stuur. Dat eist dat zowel Nationaal als café de Malle molen binnen zes weken voorzieningen treft om de brandveiligheid te verbete ren. Als dat niet gebeurt, worden de cafés gesloten. Volgens Verhoef is het juist aan de gemeente te wijten dat nog geen maatregelen ge nomen zijn. „We hebben altijd goed con tact gehad met de brand weer", zegt Verhoef. „We werken op alle mogelijke manieren mee. Het heeft al lemaal zo lang geduurd, om dat de gemeente zo laks is ge weest. Die doen er een jaar over om te beslissen of de deur naar buiten open mag klappen of niet. En ineens komen ze met dwangmaatre gelen." De brandweer wil dat deuren naar buiten draaien, zodat iedereen snel naar bui ten kan. Volgens gemeente lijke regels mag een deur juist niet naar buiten klap pen, omdat voorbijgangers er tegenaan kunnen lopen. Burgemeester K. Schouwe- naar ontkent dat de gemeen te in gebreke is gebleven. „Horeca Nederland wijst graag op tegenstrijdigheden in de voorschriften. Dat komt ook wel eens voor, maar niet omdat de gemeente raar in elkaar zit." Desge vraagd geeft hij aan dat wat hem betreft een voordeur naar buiten open mag klap pen. Hij wijst wel op de eigen verantwoordelijkheid van de ondernemer. „De deuren zijn maar één onderdeel van de aanpassingen die moeten ge beuren. Een aantal maatre gelen had allang genomen kunnen worden, het vlak ma ken van de vloer op de bin nenplaats is er één van." Café Nationaal deelt een bin nenplaats met café de Malle molen. In geval van nood kunnen mensen over de bin nenplaats naar het andere pand vluchten. De gemeente en de brandweer willen dat de binnenplaats herstraat wordt. Bovendien moeten de achterdeuren worden aange past. De ondernemers zelf hebben daar een systeem voor ontworpen. De nooduit gangen van beide cafés kun nen door middel van een alarmsysteem in één keer ge opend worden. Verhoef zegt verbaasd te zijn over de opmerkingen over de vluchtwegen. Bij een nachte lijke controle in december vorig jaar waren de vlucht wegen nog in orde, blijkt uit een rapport van de brand weer. In dat rapport wordt wel kritiek geleverd op de binnenplaats die niet goed verlicht was en over het aan tal aanwezige personen. Op dat moment waren twintig personen teveel in het pand aanwezig. Bovendien wordt opgemerkt dat de toegangs deuren tegen de vluchtrich ting in draaien. Verklaring K. Hamelink van de stadsge westelijke brandweer heeft een verklaring voor de ver warring over de vluchtwe gen. „Er zijn twee soorten controles: onverwachte, waarbij we letten op versie ringen en nooduitgangen en reguliere controles waarbij bouwkundige aspecten wor den bekeken. Midden in de nacht kun je niet praten over bouwkundige aanpassingen, dan wordt alleen gekeken of die deur open kan." Dat is volgens hem de reden dat er toen geen opmerkingen over de vluchtwegen waren. Schouwenaar vindt niet dat de gemeente zich te hard op stelt. „Het is geen onderwerp waarbij we zaken door de vingers kunnen zien of con cessies kunnen doen." door Harold de Puysseleijr TERNEUZEN - De Terneuze naar die verdacht wordt van be trokkenheid bij groepen com puterkrakers, die onder meer verantwoordelijk zijn voor het verstoren van de koninklijke chatsessie eind vorig jaar, is geen hoofdverdachte in de zaak. Bij hem werd eerder computer apparatuur in beslag genomen. Volgens een woordvoerder van het landelijk parket van justitie is de Terneuzenaar niet aange houden. Over zijn precieze rol in de zaak kan justitie nu nog geen nadere mededelingen doen. Het onderzoek richt zich de komen de weken op de in beslag geno men materialen. Bij de invallen in Almere, Goor, Terneuzen, Culemborg, Den Haag, Leeuwarden en Amster dam zijn afgelopen dinsdag bij zes verdachten computers en cd-roms in beslag genomen. Een verdachte in Almere is als enige aangehouden en na verhoor weer vrij gelaten. De politie trof in zijn woning ook een hennep kwekerij aan. Het onderzoek naar de groepen begon na een inbraak in februa ri vorig jaar in de computer van een bedrijf in Hamburg. Justitie vermoedt dat de verdachten door het wereldwijd digitaal in breken in computers een net werk hebben opgezet, waarmee grote hoeveelheden gegevens naar de computer van een slachtoffer worden gestuurd, waardoor deze vastloopt. Verschillende bedrijven in Ne derland deden de afgelopen maanden aangifte van het hac ken van hun computernetwer ken. Daaronder bevindt zich KPN, dat aangifte deed na het mislukken van de koninklijke chatsessie. Het geplande inter- netgesprek van Willem- Alexander en Maxima met het volk mislukte doordat de com puter overbelast raakte. MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft gisteren een 28-jarige inwoner van Vlis singen wegens cocaïnesmokkel en wapenbezit veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf, waarvan vier maanden voor waardelijk. De man maakte deel uit van een groep die cocaïne smokkelde naar Nederland. De Vlissinger werd al een tijd geobserveerd door de politie. Hij werd aange houden, nadat hij coke had ach tergelaten in een kluisje op het station in Rotterdam. Een 27-jarige man uit Den Haag kreeg voor zijn aandeel in de smokkel vijftien maanden cel opgelegd. De Hagenaar smok kelde in december vorig jaar één kilo cocaïne, verstopt in een pot met pruimen, van Curasao naar Nederland. Een 26-jarige man uit Spijkenisse werd veroor deeld tot 120 dagen gevangenis straf, waarvan 28 dagen voor waardelijk, 120 uur taakstraf en een leerstraf van 26 uur. Zijn rol beperkte zich tot het ophalen van de Hagenaar van het vlieg veld op Schiphol. Humor bestaat in vele soor ten en maten. Zo vond een jeugdige inwoner uit Middel burg het 'leuk' een waslijst van verschillende soorten humor op internet te zetten. Onderwerp: een fiets op het dak gooien. Een kleine greep. Bejaardenhumor: een spar- tamet op het dak gooien. NAVO-humor: dreigen een fiets op het dak te gooien maar het toch niet doen. Hooliganhumor: een dak op een fiets gooien. Duitse hu mor: Je opa's fiets op het dak gooien. Gezellige humor: een tandem op het dak gooien. Handelaarshumor: een fiet- senhandel op het dak begin nen. Maar natuurlijk kwam ook Zeeland aan bod. Zeeuw se humor: een goedkope fiets op het dak gooien. Raar dat Zeeuwen überhaupt een fiets op het dak gooien. Of zou de jongen dat ook humor vin den?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 15