De mens
achter
Picasso
Julian Sas speelt blues
als een zwarte man
Scapino puilt uit van kracht en energie
11
Nationaal Museumweekend
Het draait om de laatste elf levensjaren van de bekende
kunstenaar Pablo Picasso in het toneelstuk Picasso Ma-
tadore dat op de zondagen 14 en 28 april wordt opgevoerd in
de Kloveniersdoelen in Middelburg. Het is een verhaal over
groei en verval, over het toebrengen van een genadeslag en
over de mens achter te kunstenaar.
Blindman
Blindman plays Bach bij Nieuwe Muziek.
Het programma vermeldt Bach voor saxofoonkwartet.
Grote Kerk, Veere, 16.30 uur
DINSDAG
The Bells of Amersfoort
The Bells of Amersfoort is multicultureel toneel.
Het betreft een Engelstalige co-productie van Theatergroep De
Nieuw Amsterdam en de Zuid-Afrikaanse Sibikwa Players. Het
spel over apartheid en post-apartheid wordt ondersteund door
muziekzang en dansHet verhaal gaat over de Zuid-Afrikaanse
Tami Walaza die al jaren in Amersfoort verblijft, nadat zij is ge
vlucht voor het blanke regime. Na het afschaffen van de apart
heid durft zij echter de stap niet te zetten om terug te keren. De
regie was in handen van Aram Adriaanse.
Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 urn-
Die Lustige Witwe
Die Lustige Witwe is een operette van Franz Léhar.
Dit vermakelijke verhaal over een aantrekkelijke weduwe die
uiteindelijk het grote geluk vindt, telt bekende liederen als Da
geh'ich zu Maxim en het Vilja Lied. De uitvoering is een geza
menlijke productie van het Parktheater in Augsburg en het
Staatsmuziektheater in Sofia.
Scheldetheater, Terneuzen, 20.00 uur
Jos de Jonge uit Middelburg
schreef het script en vertolkt
zelf ook de rol van Picasso. Hij
speelt samen met Marjon Kruit
hof die de rol van Picasso's laat
ste echtgenote Jacqueline Ro-
que speelt. De regie is in handen
van Johan BodrijDit trio werk
te eerder succesvol samen. De
keus voor Picasso berust in feite
op toeval. „Ik kreeg een synop
sis aangereikt van Gera Dauvil-
lier. Zij had mi] eerder soloto
neel zien spelen en volgens haar
had ik haar geïnspireerd", ver
telt De Jonge. Hi] kreeg toe
stemming van Dauvillier de
synopsis uit te werken tot een
volledig script in dialoogvorm.
Solotoneel vond hij niet pas
send bij Picasso. Mensen en
vooral vrouwen in zijn directe
omgeving waren van essentieel
belang voor deze kunstenaar.
„De vrouwen met wie hij een re
latie had, bleven nadien ook
steeds in zijn leven. Slechts één
vrouw heeft hem voorgoed ver
laten. Dat heeft hij nooit kun
nen verkroppen."
Jacqueline Roque raakt ook ge
heel verslingerd aan Picasso.
„Zij ontleent haar eigen be
staansrecht aan de dienstbaar
heid aan haar man. Vooral het
incasseren van zijn dominantie
en haar reacties daarop, zijn een
uitdaging om te spelen", zegt
Marjon Kruithof.
Citaten
De makers van deze productie
hebben zich uiteraard intensief
verdiept in het leven van Picas
so. Ze hebben daarbij vooral ge
zocht naar de mens achter de
kunstenaar. Ware gebeurtenis
sen uit zijn leven komen erin aan
de orde, maar er wordt geen his
torisch document nagestreefd.
Veel uitspraken in het stuk zijn
citaten van wat Picasso ooit te
gen mensen heeft gezegd. De
Jonge haalt ze uit hun tijdsver
band en laat ze nu allemaal te
rechtkomen bij Jacqueline.
Als speler heeft De Jonge be
wust en zonder al te veel moeite
afstand genomen van zijn eer
der geschreven teksten. „De
schrijver heeft hem niet in de
weg gezeten. Soms was het ook
wel prettig de auteur dichtbij te
hebben, zodat hij een bepaalde
passage of bedoelde intonatie
nader kon uitleggen", zegt Jo-
han BodrijHij werkt graag met
dit duo, omdat beide acteurs
hem steeds spontaan veel spel-
mogelijkheden aanbieden.
Kruithof en De Jonge speelden
twee seizoenen geleden het stuk
'In de schaduw van de zon'. Ze
deden dat in het Vestzak'99 in
Vlissingen. De kleine podia blij
ken nu bijzonder druk bezet.
Daarom zijn ze op zoek gegaan
naar een andere locatie. Ze zijn
heel blij met de mogelijkheid
Picasso Matadore in de Klove
niersdoelen te spelen. „Een fan
tastische locatie", zegt De Jonge
die deze ruimte best permanent
voor de beoefening van de ama
teurkunst beschikbaar zou wil
len zien.
Ali Pankow
Picasso Matadore: zondag 14 en
zondag 28 april, Kloveniersdoe
len in Middelburg, 15.00 uur.
Picasso Matadore met Marjon Kruithof en Jos de Jonge.
foto Marijke Folkertsma
Scapino Ballet Rotterdam danst Scum.
foto Hans Gerritsen
Een choreografie als een
sloopkarwei. Daarop lijkt
Scum van Nanine Linning, dat
Scapino Ballet morgen danst
in Terneuzen. Het werk, gecre-
eerd voor negen mannen, puilt
uit van kracht en energie.
De pas 24-jarige choreografe
Nanine Linning was de eerste
die afstudeerde in de nog jonge
studierichting choreografie
aan de Rotterdamse Dansaca-
demie. Haar kwaliteiten wor
den alom geroemd. Reden
waarom zij, zonder enige erva
ring als danseres, nu al hui-
schoreograaf is voor Scapino
Ballet Rotterdam.
Haar Scum speelt zich af in
een ruimte, die lijkt op de kel
der van een groot gebouw. Of
een gevangenis. Het is een kil,
betonnen vertrek, met een lage
zoldering waar enorme buizen
en pijpen van een luchtverver
singssysteem overheen lopen.
In deze ruimte zonder deuren
bevinden zich negen mannen.
Soms vechten zij, maar veel
vaker lijken ze op bijen die op
honingjacht zijn. Hun bewe
gingstempo is duizelingwek
kend hoog.
Rameau
De eerste choreografie die de
huidig artistiek leider Ed Wub-
be in 1990 voor Scapino Ballet
maakte, was Rameau en dat
werk is nu in reprise genomen.
Het beneemt je opnieuw de
adem. Rameau wordt beheerst
door klavecimbelmuziek van de
Franse barokcomponist Jean-
Philippe Rameau, op het podi
um live vertolkt door Annelie de
Man. Negen vrouwen en acht
mannen, lid van de Franse adel,
zijn gegijzeld en wachten op
hun executie. Ed Wubbe laat
zien hoe de fraaie omgangsvor
men die edelen (doorgaans) ken
nen, als sneeuw voor de zon
kunnen verdwijnen als ze tot el
kaar veroordeeld zijn.
Scapino Ballet: morgen Schel
detheater Terneuzen, 20 uur.
Zanger/gitarist Julian Sas
musiceert het liefst in de
stijl van de oude bluesrotten,
zonder een kloon van hen te
willen zijn. Zijn voorkeur gaat
uit naar „een stevige mengel
moes van vele bluesstijlen met
hier en daar een gevoelige
noot." Als voorbeeld noemt hij
zijn hardrock-versie van het
Freddie King-nummer Going
Down. Diepgang en emotie
zijn voor hem belangrijker dan
een nieuw soort blues.
Door zijn jonge leeftijd zag hij
weinig van de tweede genera
tie zwarte musici aan het werk.
Een uitzondering daarop was
John Lee Hooker: „In de jaren
'70 had ik als klein jongetje de
kans gehad hem in Metz,
Frankrijk, te zien. Mijn vader
was op dat moment binnen
vaarder. Ik ging een keer mee.
In die havenplaats trad Hooker
op in een klein café. Mijn vader
dacht dat het niets voor mij
was, zo'n ouwe neger met een
gitaar." Het gemis aan concer
ten compenseerde hij met een
uitgebreide studie van de ge
schiedenis van de Amerikaanse
rootsmuziek en een platen- en
cd-verzameling van duizenden
albums: „Het liefst elpees, ik
wil graag de hoes voelen. Een
Blue Horizon bijvoorbeeld
ruikt zo lekker." Zijn belang
stelling gaat uit naar de perio
de 1920-1970.
Toen Julian Sas nog een kleu
ter was, werd thuis veel rock
and roll gedraaid. Zijn ouders
waren fans van Jerry Lee Le
wis en Chuck Berry. Maar de
groep Normaal met gitarist
Frederik Puntdroad betekende
voor hem de kennismaking met
de bluesgitaar. Buitenlandse
invloeden waren Deep Purple,
Rainbow en White Snake,
waarin volgens Sas ook veel
blues-invloeden te horen wa
ren. Maar voor de 13-jarige Ju
lian Sas betekende, net als
voor veel anderen, Peter Green
de aanleiding om gitaar te
gaan spelen.
In 1986 speelde hij voor het
eerst in een band, de Roel Fin-
telman Bluesband, genoemd
naar een kroegtijger uit zijn
stamcafé De Stoep in Appel-
tem. Het jaar daarop werd in
twee opzichten belangrijk voor
hem. In zijn huidige woon
plaats Beneden Leeuwen won
hij met zijn nieuwe groep Ten
Foot Pole (met Marco van Os
op bas en Jeroen Beerens op
drums) het Pocket Pop Festival
met het nummer Blues. Tevens
zag hij een optreden van Rory
Gallagher in Muziekcentrum
Vredenburg in Utrecht. Vijf
jaar later gaf een concert van
Johnny Winter voor hem de
doorslag. „Dit is het, dacht ik,
dit wil ik ook. Voor een publiek
staan en alles uit de kast halen
wat er in zit. Entertainment is
een groot goed." Hij gaf zijn
HBO-studie (geschiedenis) op
en stortte zich volledig op de
muziek.
Louisiana Red en Luther Alli
son hebben eveneens veel voor
hem betekend. „Louisiana Red
was jaren terug op het Midzo
mer en zat aan de zijkant het
optreden van Ten Foot Pole te
volgen. Na afloop stond hij op
en greep mij vast: 'Jij speelt de
blues als een zwarte man.' En
dat is tot op heden het grootste
compliment geweest dat ik ooit
heb gehad."
Bert Lek en Dik Zorgman
De Julian Sas Band, zaterdag,
't Beest, Goes (21.00 uur)
VLISSINGEN
CINE CITY (Belbios 0900-9363)
Heist. Do. t/m di 16.15,19, 21.45 u.;
Panic Room. Do. t/m di. 13.45,16.15,19en21.45u.,za.ook24u.;
Showtime. Do. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u„ za. ook 24 u.;
We were Soldiers. Za. 24 u.;
Black Knight. Za. 24 u.;
Mean Machine. Wo. 16.15,19 en 21.45 u„ do. t/mdi. 16.15 u.;
The Mothman Prophecies. Wo. 16.15,19 en 22 u., do. t/mdi. 19 en
22 u., za. ook om 24 u.;
E.T. (Ned). Wo. 13.45 en 16.15 u„ do. t/mdi. 13.45 u.,vr. ook 19 u.;
Shallow Hall. Wo. t/m di 19 en 21.45 u.;
Crossroads. Wo. 13.45,16.15 en 18.45 u„ do. t/m di. 12.45,16.15
en 19 u.;
Asterix Cleopatra (orig.). Wo. 16.15 u.;
Asterix Cleopatra (Ned.). Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u„ (do. en
vr. niet 13.45 u.):
Thirteen Ghosts. Wo. t/m zo. en di. 21.45 u.;
The Time Machine. Wo. 13.45,19 en 21.45 u.;
A Beautiful Mind. Wo. t/m di. 19 en 22 u. (vr. niet 19 u.);
Monsters en Co. (Ned.). Wo. 13.45 en 16.15 u„ do. t/m di. 13.45;
Ocean's Eleven. Wo. 19 u
Lord of the Rings. Wo. 13.45 en 21.15 u„ do. t/m di. 13.45 u;
Sneak Preview. Ma. 22 u.
MIDDELBURG
SCHUTTERSHOFTHEATER (0118 613482)
En Beertje dan? Wo. 14 u.;
North by Northwest. Do 20 u.;
Before Night Falls. Vr. en za. 19.30 u„ zo. 20 u.;
No Mans Land. Wo. 20 u„ vr. en za. 22 u., ma. en di. 20 u.
HULST
DE KONING (0114 312030)
Showtime. Do. en zo. 13.45,16.15 en 20 u„ vr. 13.45,16.15,19.15
en22.15u.,za. 13.45,16.15,19, 21.15 en 23.30 u„ ma. en di. 20 u.;
Panic Room. Do. en zo. 13.45, 16.15 en 20 u„ vr. 13.45, 16.15,
19.15 en 22.15 u„ za. 13.45,16.15,19,21.15en23.30u„ma. en di.
20 u.;
Mothman Prophecies. Wo., do., zo. en ma. 20 u., vr. 22.15 u„ za.
19, 21.15 en 23.30 u.;
Shallow Hall. Wo. 13.45,18.15 en20 u„ do. en zo. 13.45,16.15 en
20 u„ vr. 13.45, 16.15, 19.15 en 22.15 u., za. 13.45 16.15, 19 en
22.15 u„ ma. en di. 20 u.;
Crossroads. Wo., do. en zo. 13.45,16.15 en 20 u., vr. 13.45, 16.15,
19.15 en 22.15 u„ za. 13.45,16.15,19 en 22.15 u„ ma. endi.20u.;
Ali Wo. 20 u.;
Asterix Obelix (Ned.). Wo. t/m ma. 13.45 en 16.15 u.;
The Time Machine. Wo. 13.45,16.15 en 20 u.
From Hell. Wo., do., zo. t/m di. 20 u„ vr. 19.15 en 22.15 u„ za. 19,
en 22.15 u.;
Monsters en Co. (Ned.). Wo. t/m zo. 13.45 en 16.15 u.;
Lord of the Rings. Wo., do., zo. en ma. di. 20 u„ vr. 19.15 u„ za.
18.30 en 22.15 u.;
Minoes. Wo. t/m zo. 13.45 en 16.15 u.;
Tom en Thomas. Wo. 13.45;
Harry Potter (Ned.). Wo. 16.15 u.;
Sneak Preview. Vr. 19.15 u.
GOES
't BEEST (0113 228142)
Ghost World. Do. en vr. 20.30 u.;
BERGEN OP ZOOM
CINEMACTUEEL (0164 254886)
Showtime. Do. 20 u., vr. 18.30 en 21.30 u.,za. 14,18.30 en 21.30 u.,
zo. 16.15,18.30 en 21 u., ma. en di. 20 u.;
De Grot. Zo. 19 u„ ma. en di. 20.30 u.;
The Mothman Prophecies Wo. 20 u., vr. en za. 18.30 en 21.30 u„
zo. 16.15 en 21.00 u., ma. en di. 20 u.;
Crossroads. Wo. 14 u„ vr. 18.30 u., za. 14 en 18.30 u., zo. 14,16.15
en 18.30 u.;
Obelix «Si Asterix (Ned.). Wo. en zo. 14 u.;
A Beautiful Mind. Wo. en do. 20 u„ vr. en za. 21.30 u„ zo. 20.30 u.;
Monsters en Co. (Ned.). Wo., za. en zo. 14 u.;
Ocean's Eleven. Wo. 20 u.;
Sneak Preview. Do. 20 u.
ROXY (0164 233434)
The Panic Room. Do. 20 u., vr. enza. 18.45 en 21.30 u., zo. 16.30 en
20 u„ ma. en di. 20 u.;
Shallow Hall. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u„ zo.
16.00 en 20 u„ ma. en di. 20 u.;
ET. Wo„ za. en zo. 14 u.;
The Time Machine. Wo. 20 u.;
Monsters en Co. (Ned.). Wo., za. en zo. 14 u.
Julian Sas leeft voor zijn muziek.
foto Aly Friso
Meer dan 500 musea openen
zaterdag en zondag hun
deuren tijdens het nationale
Museumweekeinde. Sommige
doen dat geheel gratis, een an
der verleent een fikse korting.
Motto dit jaar is de kunst van
het gemeten.
Tijdens het weekeinde worden
twee speciale acties gehouden
Houders van de museumjaar-
kaart (mjk) kunnen bij de deel
nemende musea het boekje
Museumstukjes van Jan Wol
kers, Midas Dekkers, Freek de
Jonge en Henk van Os gratis
verkrijgen. Bezoekers die nog
geen mjk hebben, kunnen ge
durende het weekeinde tegen
gereduceerde prijs 12,50 in
plaats van 31,75) voor een
half jaar een kaart kopen.
Musea die meedoenzijn te her
kennen aan de witte Museum-
weekendvlag met blauwe en
rode letters. In Zeeland zijn
dat: Aardenburg: Gemeentelijk
Archeologisch Museum*, Axel:
Streekmuseum Het Land van
Axel*, Burgh-Haamstede: Mu
seum De Burghse Schoole,
Domburg: Marie Tak van
Poortvliet Museum, Heinkens-
zand: Stichting Zeeuwse
Schaapskudde, Hulst: Streek
museum De Vier Ambachten*
Kapelle: Fruitteeltmuseum*,
Middelburg: Historama*,
Oostkapelle: Zeeuws Biolo
gisch Museum*, Retranche-
ment: Bezoekerscentrum 't
Zwin*, Sas van Gent: Industri
eel Museum, Sint Annaland:
Streekmuseum De Meestoof,
Sint Anna ter Muiden: Streek-
landbouwmuseum Agrimuda*,
Veere: Museum De Schotse
Huizen, Vlissingen: Zeeuws
Maritiem MuZEEum*,
Zaamslag: Schelpenmuseum,
Zierikzee: Maritiem Museum*,
Zierikzee: Museumhaven.
Het Zijdemuseum in Melisker-
ke* en het Blikmuseum De
Blikvanger in Renesse zijn met
korting toegankelijk.
Musea met een zijn aangeslo
ten bij de Stichting Museum-
jaarkaart.
Meer info: www.museum.nl
woensdag 10 april 2002