De mens achter Picasso Julian Sas speelt blues als een zwarte man Scapino puilt uit van kracht en energie 11 Nationaal Museumweekend Het draait om de laatste elf levensjaren van de bekende kunstenaar Pablo Picasso in het toneelstuk Picasso Ma- tadore dat op de zondagen 14 en 28 april wordt opgevoerd in de Kloveniersdoelen in Middelburg. Het is een verhaal over groei en verval, over het toebrengen van een genadeslag en over de mens achter te kunstenaar. Blindman Blindman plays Bach bij Nieuwe Muziek. Het programma vermeldt Bach voor saxofoonkwartet. Grote Kerk, Veere, 16.30 uur DINSDAG The Bells of Amersfoort The Bells of Amersfoort is multicultureel toneel. Het betreft een Engelstalige co-productie van Theatergroep De Nieuw Amsterdam en de Zuid-Afrikaanse Sibikwa Players. Het spel over apartheid en post-apartheid wordt ondersteund door muziekzang en dansHet verhaal gaat over de Zuid-Afrikaanse Tami Walaza die al jaren in Amersfoort verblijft, nadat zij is ge vlucht voor het blanke regime. Na het afschaffen van de apart heid durft zij echter de stap niet te zetten om terug te keren. De regie was in handen van Aram Adriaanse. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 urn- Die Lustige Witwe Die Lustige Witwe is een operette van Franz Léhar. Dit vermakelijke verhaal over een aantrekkelijke weduwe die uiteindelijk het grote geluk vindt, telt bekende liederen als Da geh'ich zu Maxim en het Vilja Lied. De uitvoering is een geza menlijke productie van het Parktheater in Augsburg en het Staatsmuziektheater in Sofia. Scheldetheater, Terneuzen, 20.00 uur Jos de Jonge uit Middelburg schreef het script en vertolkt zelf ook de rol van Picasso. Hij speelt samen met Marjon Kruit hof die de rol van Picasso's laat ste echtgenote Jacqueline Ro- que speelt. De regie is in handen van Johan BodrijDit trio werk te eerder succesvol samen. De keus voor Picasso berust in feite op toeval. „Ik kreeg een synop sis aangereikt van Gera Dauvil- lier. Zij had mi] eerder soloto neel zien spelen en volgens haar had ik haar geïnspireerd", ver telt De Jonge. Hi] kreeg toe stemming van Dauvillier de synopsis uit te werken tot een volledig script in dialoogvorm. Solotoneel vond hij niet pas send bij Picasso. Mensen en vooral vrouwen in zijn directe omgeving waren van essentieel belang voor deze kunstenaar. „De vrouwen met wie hij een re latie had, bleven nadien ook steeds in zijn leven. Slechts één vrouw heeft hem voorgoed ver laten. Dat heeft hij nooit kun nen verkroppen." Jacqueline Roque raakt ook ge heel verslingerd aan Picasso. „Zij ontleent haar eigen be staansrecht aan de dienstbaar heid aan haar man. Vooral het incasseren van zijn dominantie en haar reacties daarop, zijn een uitdaging om te spelen", zegt Marjon Kruithof. Citaten De makers van deze productie hebben zich uiteraard intensief verdiept in het leven van Picas so. Ze hebben daarbij vooral ge zocht naar de mens achter de kunstenaar. Ware gebeurtenis sen uit zijn leven komen erin aan de orde, maar er wordt geen his torisch document nagestreefd. Veel uitspraken in het stuk zijn citaten van wat Picasso ooit te gen mensen heeft gezegd. De Jonge haalt ze uit hun tijdsver band en laat ze nu allemaal te rechtkomen bij Jacqueline. Als speler heeft De Jonge be wust en zonder al te veel moeite afstand genomen van zijn eer der geschreven teksten. „De schrijver heeft hem niet in de weg gezeten. Soms was het ook wel prettig de auteur dichtbij te hebben, zodat hij een bepaalde passage of bedoelde intonatie nader kon uitleggen", zegt Jo- han BodrijHij werkt graag met dit duo, omdat beide acteurs hem steeds spontaan veel spel- mogelijkheden aanbieden. Kruithof en De Jonge speelden twee seizoenen geleden het stuk 'In de schaduw van de zon'. Ze deden dat in het Vestzak'99 in Vlissingen. De kleine podia blij ken nu bijzonder druk bezet. Daarom zijn ze op zoek gegaan naar een andere locatie. Ze zijn heel blij met de mogelijkheid Picasso Matadore in de Klove niersdoelen te spelen. „Een fan tastische locatie", zegt De Jonge die deze ruimte best permanent voor de beoefening van de ama teurkunst beschikbaar zou wil len zien. Ali Pankow Picasso Matadore: zondag 14 en zondag 28 april, Kloveniersdoe len in Middelburg, 15.00 uur. Picasso Matadore met Marjon Kruithof en Jos de Jonge. foto Marijke Folkertsma Scapino Ballet Rotterdam danst Scum. foto Hans Gerritsen Een choreografie als een sloopkarwei. Daarop lijkt Scum van Nanine Linning, dat Scapino Ballet morgen danst in Terneuzen. Het werk, gecre- eerd voor negen mannen, puilt uit van kracht en energie. De pas 24-jarige choreografe Nanine Linning was de eerste die afstudeerde in de nog jonge studierichting choreografie aan de Rotterdamse Dansaca- demie. Haar kwaliteiten wor den alom geroemd. Reden waarom zij, zonder enige erva ring als danseres, nu al hui- schoreograaf is voor Scapino Ballet Rotterdam. Haar Scum speelt zich af in een ruimte, die lijkt op de kel der van een groot gebouw. Of een gevangenis. Het is een kil, betonnen vertrek, met een lage zoldering waar enorme buizen en pijpen van een luchtverver singssysteem overheen lopen. In deze ruimte zonder deuren bevinden zich negen mannen. Soms vechten zij, maar veel vaker lijken ze op bijen die op honingjacht zijn. Hun bewe gingstempo is duizelingwek kend hoog. Rameau De eerste choreografie die de huidig artistiek leider Ed Wub- be in 1990 voor Scapino Ballet maakte, was Rameau en dat werk is nu in reprise genomen. Het beneemt je opnieuw de adem. Rameau wordt beheerst door klavecimbelmuziek van de Franse barokcomponist Jean- Philippe Rameau, op het podi um live vertolkt door Annelie de Man. Negen vrouwen en acht mannen, lid van de Franse adel, zijn gegijzeld en wachten op hun executie. Ed Wubbe laat zien hoe de fraaie omgangsvor men die edelen (doorgaans) ken nen, als sneeuw voor de zon kunnen verdwijnen als ze tot el kaar veroordeeld zijn. Scapino Ballet: morgen Schel detheater Terneuzen, 20 uur. Zanger/gitarist Julian Sas musiceert het liefst in de stijl van de oude bluesrotten, zonder een kloon van hen te willen zijn. Zijn voorkeur gaat uit naar „een stevige mengel moes van vele bluesstijlen met hier en daar een gevoelige noot." Als voorbeeld noemt hij zijn hardrock-versie van het Freddie King-nummer Going Down. Diepgang en emotie zijn voor hem belangrijker dan een nieuw soort blues. Door zijn jonge leeftijd zag hij weinig van de tweede genera tie zwarte musici aan het werk. Een uitzondering daarop was John Lee Hooker: „In de jaren '70 had ik als klein jongetje de kans gehad hem in Metz, Frankrijk, te zien. Mijn vader was op dat moment binnen vaarder. Ik ging een keer mee. In die havenplaats trad Hooker op in een klein café. Mijn vader dacht dat het niets voor mij was, zo'n ouwe neger met een gitaar." Het gemis aan concer ten compenseerde hij met een uitgebreide studie van de ge schiedenis van de Amerikaanse rootsmuziek en een platen- en cd-verzameling van duizenden albums: „Het liefst elpees, ik wil graag de hoes voelen. Een Blue Horizon bijvoorbeeld ruikt zo lekker." Zijn belang stelling gaat uit naar de perio de 1920-1970. Toen Julian Sas nog een kleu ter was, werd thuis veel rock and roll gedraaid. Zijn ouders waren fans van Jerry Lee Le wis en Chuck Berry. Maar de groep Normaal met gitarist Frederik Puntdroad betekende voor hem de kennismaking met de bluesgitaar. Buitenlandse invloeden waren Deep Purple, Rainbow en White Snake, waarin volgens Sas ook veel blues-invloeden te horen wa ren. Maar voor de 13-jarige Ju lian Sas betekende, net als voor veel anderen, Peter Green de aanleiding om gitaar te gaan spelen. In 1986 speelde hij voor het eerst in een band, de Roel Fin- telman Bluesband, genoemd naar een kroegtijger uit zijn stamcafé De Stoep in Appel- tem. Het jaar daarop werd in twee opzichten belangrijk voor hem. In zijn huidige woon plaats Beneden Leeuwen won hij met zijn nieuwe groep Ten Foot Pole (met Marco van Os op bas en Jeroen Beerens op drums) het Pocket Pop Festival met het nummer Blues. Tevens zag hij een optreden van Rory Gallagher in Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht. Vijf jaar later gaf een concert van Johnny Winter voor hem de doorslag. „Dit is het, dacht ik, dit wil ik ook. Voor een publiek staan en alles uit de kast halen wat er in zit. Entertainment is een groot goed." Hij gaf zijn HBO-studie (geschiedenis) op en stortte zich volledig op de muziek. Louisiana Red en Luther Alli son hebben eveneens veel voor hem betekend. „Louisiana Red was jaren terug op het Midzo mer en zat aan de zijkant het optreden van Ten Foot Pole te volgen. Na afloop stond hij op en greep mij vast: 'Jij speelt de blues als een zwarte man.' En dat is tot op heden het grootste compliment geweest dat ik ooit heb gehad." Bert Lek en Dik Zorgman De Julian Sas Band, zaterdag, 't Beest, Goes (21.00 uur) VLISSINGEN CINE CITY (Belbios 0900-9363) Heist. Do. t/m di 16.15,19, 21.45 u.; Panic Room. Do. t/m di. 13.45,16.15,19en21.45u.,za.ook24u.; Showtime. Do. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u„ za. ook 24 u.; We were Soldiers. Za. 24 u.; Black Knight. Za. 24 u.; Mean Machine. Wo. 16.15,19 en 21.45 u„ do. t/mdi. 16.15 u.; The Mothman Prophecies. Wo. 16.15,19 en 22 u., do. t/mdi. 19 en 22 u., za. ook om 24 u.; E.T. (Ned). Wo. 13.45 en 16.15 u„ do. t/mdi. 13.45 u.,vr. ook 19 u.; Shallow Hall. Wo. t/m di 19 en 21.45 u.; Crossroads. Wo. 13.45,16.15 en 18.45 u„ do. t/m di. 12.45,16.15 en 19 u.; Asterix Cleopatra (orig.). Wo. 16.15 u.; Asterix Cleopatra (Ned.). Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u„ (do. en vr. niet 13.45 u.): Thirteen Ghosts. Wo. t/m zo. en di. 21.45 u.; The Time Machine. Wo. 13.45,19 en 21.45 u.; A Beautiful Mind. Wo. t/m di. 19 en 22 u. (vr. niet 19 u.); Monsters en Co. (Ned.). Wo. 13.45 en 16.15 u„ do. t/m di. 13.45; Ocean's Eleven. Wo. 19 u Lord of the Rings. Wo. 13.45 en 21.15 u„ do. t/m di. 13.45 u; Sneak Preview. Ma. 22 u. MIDDELBURG SCHUTTERSHOFTHEATER (0118 613482) En Beertje dan? Wo. 14 u.; North by Northwest. Do 20 u.; Before Night Falls. Vr. en za. 19.30 u„ zo. 20 u.; No Mans Land. Wo. 20 u„ vr. en za. 22 u., ma. en di. 20 u. HULST DE KONING (0114 312030) Showtime. Do. en zo. 13.45,16.15 en 20 u„ vr. 13.45,16.15,19.15 en22.15u.,za. 13.45,16.15,19, 21.15 en 23.30 u„ ma. en di. 20 u.; Panic Room. Do. en zo. 13.45, 16.15 en 20 u„ vr. 13.45, 16.15, 19.15 en 22.15 u„ za. 13.45,16.15,19,21.15en23.30u„ma. en di. 20 u.; Mothman Prophecies. Wo., do., zo. en ma. 20 u., vr. 22.15 u„ za. 19, 21.15 en 23.30 u.; Shallow Hall. Wo. 13.45,18.15 en20 u„ do. en zo. 13.45,16.15 en 20 u„ vr. 13.45, 16.15, 19.15 en 22.15 u., za. 13.45 16.15, 19 en 22.15 u„ ma. en di. 20 u.; Crossroads. Wo., do. en zo. 13.45,16.15 en 20 u., vr. 13.45, 16.15, 19.15 en 22.15 u„ za. 13.45,16.15,19 en 22.15 u„ ma. endi.20u.; Ali Wo. 20 u.; Asterix Obelix (Ned.). Wo. t/m ma. 13.45 en 16.15 u.; The Time Machine. Wo. 13.45,16.15 en 20 u. From Hell. Wo., do., zo. t/m di. 20 u„ vr. 19.15 en 22.15 u„ za. 19, en 22.15 u.; Monsters en Co. (Ned.). Wo. t/m zo. 13.45 en 16.15 u.; Lord of the Rings. Wo., do., zo. en ma. di. 20 u„ vr. 19.15 u„ za. 18.30 en 22.15 u.; Minoes. Wo. t/m zo. 13.45 en 16.15 u.; Tom en Thomas. Wo. 13.45; Harry Potter (Ned.). Wo. 16.15 u.; Sneak Preview. Vr. 19.15 u. GOES 't BEEST (0113 228142) Ghost World. Do. en vr. 20.30 u.; BERGEN OP ZOOM CINEMACTUEEL (0164 254886) Showtime. Do. 20 u., vr. 18.30 en 21.30 u.,za. 14,18.30 en 21.30 u., zo. 16.15,18.30 en 21 u., ma. en di. 20 u.; De Grot. Zo. 19 u„ ma. en di. 20.30 u.; The Mothman Prophecies Wo. 20 u., vr. en za. 18.30 en 21.30 u„ zo. 16.15 en 21.00 u., ma. en di. 20 u.; Crossroads. Wo. 14 u„ vr. 18.30 u., za. 14 en 18.30 u., zo. 14,16.15 en 18.30 u.; Obelix «Si Asterix (Ned.). Wo. en zo. 14 u.; A Beautiful Mind. Wo. en do. 20 u„ vr. en za. 21.30 u„ zo. 20.30 u.; Monsters en Co. (Ned.). Wo., za. en zo. 14 u.; Ocean's Eleven. Wo. 20 u.; Sneak Preview. Do. 20 u. ROXY (0164 233434) The Panic Room. Do. 20 u., vr. enza. 18.45 en 21.30 u., zo. 16.30 en 20 u„ ma. en di. 20 u.; Shallow Hall. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u„ zo. 16.00 en 20 u„ ma. en di. 20 u.; ET. Wo„ za. en zo. 14 u.; The Time Machine. Wo. 20 u.; Monsters en Co. (Ned.). Wo., za. en zo. 14 u. Julian Sas leeft voor zijn muziek. foto Aly Friso Meer dan 500 musea openen zaterdag en zondag hun deuren tijdens het nationale Museumweekeinde. Sommige doen dat geheel gratis, een an der verleent een fikse korting. Motto dit jaar is de kunst van het gemeten. Tijdens het weekeinde worden twee speciale acties gehouden Houders van de museumjaar- kaart (mjk) kunnen bij de deel nemende musea het boekje Museumstukjes van Jan Wol kers, Midas Dekkers, Freek de Jonge en Henk van Os gratis verkrijgen. Bezoekers die nog geen mjk hebben, kunnen ge durende het weekeinde tegen gereduceerde prijs 12,50 in plaats van 31,75) voor een half jaar een kaart kopen. Musea die meedoenzijn te her kennen aan de witte Museum- weekendvlag met blauwe en rode letters. In Zeeland zijn dat: Aardenburg: Gemeentelijk Archeologisch Museum*, Axel: Streekmuseum Het Land van Axel*, Burgh-Haamstede: Mu seum De Burghse Schoole, Domburg: Marie Tak van Poortvliet Museum, Heinkens- zand: Stichting Zeeuwse Schaapskudde, Hulst: Streek museum De Vier Ambachten* Kapelle: Fruitteeltmuseum*, Middelburg: Historama*, Oostkapelle: Zeeuws Biolo gisch Museum*, Retranche- ment: Bezoekerscentrum 't Zwin*, Sas van Gent: Industri eel Museum, Sint Annaland: Streekmuseum De Meestoof, Sint Anna ter Muiden: Streek- landbouwmuseum Agrimuda*, Veere: Museum De Schotse Huizen, Vlissingen: Zeeuws Maritiem MuZEEum*, Zaamslag: Schelpenmuseum, Zierikzee: Maritiem Museum*, Zierikzee: Museumhaven. Het Zijdemuseum in Melisker- ke* en het Blikmuseum De Blikvanger in Renesse zijn met korting toegankelijk. Musea met een zijn aangeslo ten bij de Stichting Museum- jaarkaart. Meer info: www.museum.nl woensdag 10 april 2002

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 11