PZC treed Gewoon winkelen is niet leuk genoeg Mode en diamant verjongen Antwerpen Smokersshop Rituals vrijdag 5 april 2002 Winkelen moet nieuw, winkelen moet anders. De consument is verwend en wil méér dan Blokker, Etos of ander massafiliaal. Win kels worden opnieuw aange kleed en er is een opkomst van 'speciaalzaken' met unieke concepten die inspe len op de 'funshopping'- trend. Niet alleen het pro duct, maar ook de filosofie erachter wordt belangrijk. Er komt een einde aan het tijdperk dat we met zijn al len verveeld en geïrriteerd door de V&D of Blokker sjouwen. Ook hoeven we ons niet langer te laten afsnauwen in parfume ries of warenhuizen. En boven dien: er is steeds meer te beleven in winkels. Je laten opmaken, of -voor de kids- spelen bijvoor beeld. En wie geen zin meer heeft om te winkelen, gaat ge woon in de zithoek koffie drin ken. 'Funshoppen' is het nieuwe to verwoord. Want wie heeft ooit gezegd dat winkelen saai moet zijn? De bedenker van het con cept van Rituals, de Amster damse winkel voor lichaams- én huisverzorgende producten, in ieder geval zeker niet. Raymond Cloosterman, eerder werkzaam bij Unilever, heeft met een team mensen uit onder andere de par fum- en designbranche veel na gedacht over 'hoe mensen din gen kopen'. „De filosofie achter Rituals is om van gewone din gen een feestje te maken. Van schoonmaken tot douchen en theedrinken, maar ook het win kelen zelf." Volgens Cloosterman is er be hoefte aan die 'amusementsbe nadering'. „Dat vind je ook terug in boeken als 'Entertain ment Economy' van Michael Wolf. Een filosofie achter de producten, mooie verpakkingen en amusementswaarde bovenop de kwaliteit van de spullen zelf." Theo Poiesz, hoogleraar Economische Psychologie aan de Katholieke Universiteit Bra bant (KUB), kan erover meepra ten: „Vooral wanneer er een ste vige concurrentie is, moeten vooral kleine retailers met een unieke bijdrage komen. Veel winkels lijken op elkaar, de prijzen zijn gelijk, de mogelijk heden om aantrekkelijk te zijn voor de klant nemen af. Ze be vinden zich in een 'grijs mid den'." Speeltuinen Het gevolg: mensen betalen echt niet méér voor iets wat overal te koop is voor hetzelfde geld. Vol gens Poiesz worden deze klap pen opgevangen met 'funshop- ping', een term overgewaaid uit het buitenland: „In de Verenig de Staten gaat men bij wijze van uitje op zondag naar de reuzen- shoppingmalls, zoals in Min neapolis bijvoorbeeld. Daar vind je complete speeltuinen tussen al die winkels. En ga je met de kids een speelgoedzaak binnen, dan is nog maar een klein gedeelte ingericht als win kel. De rest is bijvoorbeeld een oerwoud, compleet met gelui den en mist." Niet langer suf een gemiddelde drogisterij inlopen voor een zoiets." Nieuw in dit rijtje is smokersshop 451F aan de Leid- sestraat in Amsterdam. De tren dy ingerichte zaak is helemaal afgestemd op de doelgroep van Lucky Strike. Een initiatief om iedereen weer aan de sigaret te krijgen? „Absoluut niet", zegt Joost Keulen, woordvoerder van British American Tabacco (BAT). „Het gaat er om dat we onze doelgroep van jongvol wassenen willen bereiken, die al roken. Niet dat we ze daar in sti muleren. We bieden een breed scala aan producten, waarvan wij denken dat die doelgroep daar behoefte aan heeft. We wil len weten hoe ze erop reageren, of het de goede formule is. Dit is nog maar een 'pilot store'." Maar wat als je nou gewoon even snel een pakje sigaretten wilt kopen? Liever een stan daard shampoo koopt of de af was haat, ongeacht of het af- wasmiddel in een mooi flesje zit, met ingrediënten die monniken in Tibet ook gebruiken? Of als je baalt van winkelen? Daarover zijn de eigenaars het wel eens: wie bij deze winkels binnenloopt wil iets bijzonders, staat open voor nieuwe dingen. Raymond Cloosterman: „Er ko men hier allerlei mensen, van 18 tot 55, die graag extra aandacht aan zichzelf besteden en daar graag iets meer voor betalen. Voor wie de afwas liever de af was laat, doen we het niet." Caroline Göttgens In de Amsterdamse Leidse- straat is sinds een aantal maanden de 'smokersshop' 451F te vinden. Dit Lucky-Strike filiaal van British American Tabacco (BAT is een alternatief voor de door snee-sigarenzaak. Naast een groot assortiment rookwaren worden er tij dschrif ten en kran ten verkocht, maar ook tassen, notitieboekjes en gekoelde drankjes. Boven in het smalle, hip inge- Deze shop in de Kalverstraat voor huis- huidverzor ging is nu ruim een jaar ge opend. Vanuit de drukte stap je zo een oriëntaals-achtig, piepklein 'warenhuis' binnen. Naast bodyproducten vind je er van alles voor in huis: van waspoe- der en afwasmiddel tot thee en geurkaarsen. De producten zijn voorzien van een kaartje waar de herkomst van de ingrediënten in staat ver meld en ook bij welk 'ritueel' ze in Oosterse huishoudens wer den gebruikt. Je kunt alles uit- richte gebouw met Lucky-Stri- ke-logo is een zithoek in jaren '70 stijl ingericht, de 'Decom pression Zone' waar je even kunt zitten en een sigaretje ro ken. De laatste uitgaanstips en adressen kun je checken op spe ciale draaibalkjes aan de muur. Ook staat er regelmatig een DJ om klanten te voorzien van mu ziek. Ook voor niet-rokers. 451 F, Leidsestraat 19, Amster dam, tel. 020-423 40 68. proberen terwijl op de achter grond een zacht relaxmuziekje speelt, of je hoort via richtspea- kers iets over de winkel zelf of de producten. Iedere lijn heeft zijn eigen kleur. Ga j e met de streepj escode langs computerschermen aan de wand, dan lees je ook alles over het betreffende product. Heb je haast, dan deponeer je alles ge woon snel in het daarvoor be stemde rieten winkelmandje. Rituals, Kalverstraat 73, Am sterdam, tel 0900 - 748 82 57 of www.rituals.com Het interieur van Skins Cosmetic Lounge in Amsterdam. stuk zeep, of een parfumerie waar je een crème krijgt aange smeerd terwijl het eigenlijk niet j e merk ismaar ronddartelen en experimenteren in een zen- of loungeachtige omgeving. Ook Skins Cosmetic in Amsterdam werkt volgens een soortgelijk principe als Rituals. Privacy Philip Hillege, een van de op richters van Skins: „We vinden het leuk om mensen iets anders te bieden. In doorsnee parfume riezaken is het assortiment het zelfde, wij hebben producten die je nergens anders in Neder land krijgt. Je mag alles uitpro beren en er staat niet meteen een verkoper in je nek te hijgen. We hechten erg aan privacy." Hillege, eerder marketingma nager bij Heröme, weet waar hij over praat. „In veel parfumeries moeten in een bepaalde periode een bepaalde hoeveelheid van een merk verkocht worden, en op grond daarvan krijg je ook advies. Wij geven mensen liever eerst een monstertje mee naar huis, zodat ze het uit kunnen proberen." Hillege moet wel toegeven dat Skins het zich kan permitteren op deze manier aan klantenbinding te doen: „Wil len ze het betreffende product hebben, dan moéten ze naar ons, aangezien het alleen hier ver krijgbaar is. Voor producten van grote merken kun je overal naartoe. Die kosten toch overal hetzelfde." Ook Cloosterman Smokersshop 45 IF is niet bepaald een doorsnee-rookwarenzaak. Op de bovenverdieping, waar een dj muziek draait, kun je loungen. foto Bram Budel denkt dat er een klein 'maartje' zit achter zijn concept. „Het moet wel ergens op slaan. Ri tuals is succesvol omdat je een filosofie op deze producten kunt toepassenIedereen is in dit tij d- perk erg bezig met lichaamsver zorging en de inrichting van het huis. Men zet bijvoorbeeld ook het huis vol met geurkaarsen. Het is een reactie op de huidige stressmaatschappij en de schaarse vrije tijd van mensen. Iedereen wil zijn eigen veilige wereldje creëren." Hoogleraar Theo Poiesz: „Deze markt is in beweging en onder gaat een grote verandering. Niet voor niets kleden veel winkels hun interieur opnieuw aan en worden er nieuwe concepten be dacht." Poiesz voorspelt de op komst van funshopping in gro tere winkelbedrijven. Overigens zijn winkelketens als De Bi j enkorf al een paar j aar be- zig met nieuwe concepten. Zo kreeg De Bijenkorf de Chill-Out afdeling voor jongeren. Ray mond Cloosterman: „Consu menten worden via andere ka nalen opgezocht. Loop in Parijs Armani binnen en je vindt er naast de nieuwste collectie ook een verzameling boeken en cd's waarvan ze denken dat het must-haves zijn voor hun doel groep. De Chill-Out is ook Het Antwerpse MoMu toont straks ook werk van Dries van Noten. foto Pierre Verdy Een dagje Antwerpen. Dat is voor veel mensen een be zoekje aan de gezellige Vogel tjesmarkt of die oude maar nog altijd schitterende Zoo naast het kathedrale Centraal Sta tion. Of aan een van de vele mu sea. Maar in de Scheldestad vinden ze de tijd rijp om het imago wat eigentijdser te maken, om zo ook een wat jonger, koopkrach tig publiek te bereiken. Mode en diamant zijn de nieuwe visite kaartjes van de Scheldestad, die daarmee glamour en dynamiek wil uitstralen. In september zal er, hartje cen trum, een nieuw modemuseum geopend worden. MoMu noe men ze het. Het wordt onderge bracht in een kapitaal hoek pand tussen de Nationalestraat en de Drukkerijstraat, dat be halve het MoMu ook de Mode- Academie en het Flanders Fas hion Institute zal huisvesten. In het Modemuseum zal niet al leen de verzameling van het vroegere Textiel- en Kostuum museum, bestaande uit kleding, kant, borduurwerk, weefsels en gereedschap voor textielbewer- kingvande 16e tot en met de 20e eeuw, ondergebracht worden, maar ook stukken van interna tionaal buitengewoon succes volle Vlaamse mode-ontwer pers als Ann Demeulemeester, Walter van Beirendonck, Mar tin Margiela (die voor het mode huis Hermes werkt) en Dries van Noten. Om er maar een paar te noemen. In het nieuwe MoMu Walter van Beirendonck heeft de Ant werpse mode een duidelijk ge zicht gegeven. zal ook aandacht besteed wor den aan het productieproces van kleding. Ook zal er plaats zijn voor modefotografie en voor architectuur- en theater- /dans-projectjes. Volgens Pa trick Demuynck, docent aan de Mode-Academie en inspirator van veel wat er rond mode in Antwerpen gebeurt, komt dat nieuwe Modemuseum op het juiste moment. Want Antwer pen heeft een grote reputatie op modegebied opgebouwd. Demuynck: „Vijfentwintig jaar geleden was er nog niks. Maar halverwege de jaren tachtig stond de generatie op van de Antwerp Six, zes jonge mode ontwerpers die zich profileer den op de London Fashion Week." Dat was de grote internationale doorbraak van een generatie waarvan elke ontwerper een ei gen individuele benadering van mode had; niet één stijl, maar mode maken voor een welis waar niet zo groot, maar apart publiek. Gelukkig voor Antwerpen ston den er steeds nieuwe generaties opvolgers voor die Antwerp Six op. Ze staan aan het hoofd van ondernemingen die 60 tot 70 man in dienst hebben, met om zetten die tot 250 miljoen euro op jaarbasis halen. Antwerpen is er trots op, en dat gaan ze dus ook toeristen laten zien. Demuynck rekent op jaarlijks 100.000 bezoekers voor het MoMu. Topmode èn diamant, dat hoort wel een beetje bij el kaar. Geen wonder dan ook dat er in Antwerpen eind mei een nieuw Diamantmuseum ge opend wordt. Het museum komt aan het nu nog door een enorme bouwput gedomineerde Konin gin Astrid-plein voor het Cen traal Station. Daar wordt een oud hotel omgebouwd tot 'het grootste diamantmuseum van de wereld', met een enorme col lectie diamanten uit de periode van 1500 tot 1960. Waarmee Antwerpen benadrukt naast mode- ook diamantstad te wil len zij nGeen wonder als j e weet dat 90 procent van de ruwe dia mant die overal ter wereld ge vonden wordt, in datzelfde Ant werpen verwerkt wordt. Los van het nog te openen Dia mantmuseum is er in de Schel destad overigens ook Diamond- land, een op commerciële basis geschoeide showroom voor dia mant, waar je dus behalve kij ken (onder meer naar het klo ven, zagen en slijpen van de edelsteen) ook kunt kopen. Het zal niemand verwonderen dat er zowel mode- als diamantwan delingen op het menu van de plaatselij ke V WAntwerp Tou rism, staan. Ideaal om het 'Ant werpen van mode en diamant' gecombineerd te zien met het 'oude' Antwerpen. Rob de Vries Meer informatie over toeristi sche mogelijkheden in Antwer pen is te krijgen bij Tourism Antwerp, tel. 0032-32 32 01 03 en op website www.visitantwerpen.be Informatie over het Modemuse um op www.momu.be Ook de websites www.ffi.be (van het Fashion Instituut) en www.modenatie.com bieden nieuws over mode in de Schel destad. Informatie over het Diamant museum is er op www.diamant- museum.be en over Diamond- land (tel. 0032 - 32 29 29 90) op website www.diamondland.be

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 9