Plan pizzaboot
in kanaalarm
Bussluis verdubbelt sluipverkeer
15
Buurman
nachtrust
is zijn
kwijt
opiwjy/ m\ moi jpiï |p|
m\ youSii'iidBii
Actiecomité zint op
actie tegen windpark
Vakantiehuizen voor gehandicapte toerist
ING-bank Oostburg sluit
zeeuwse almanak
Vandaar
Schippers vrezen verlies ligplaatsen
Politie begint
campagne voor
veilig vervoer
1 van kinderen
ZEEUWS-VLAANDEREN
(Advertentie)
Natuurlijk bij:
DE TANDPROTHETISCHE
KLINIEK WESTDORPE
voor ziekenfonds en
particulierverzekerden
Steeland 5 Westdorpe
0115-451280
Kunstgebitten/reparaties
klaar terwijl u wacht
specialist in prothese technieken
vrijdag 5 april 2002
door Jean-Lou de Gucht
GRAAUW - Het actiecomité Te
genwind Melomolen beraadt
zich op verdere acties als de
initiatiefnemers van het wind
molenpark in de Melopolder
zich niet laten weerhouden door
de protesten vanuit de bevol
king.
„Het is uitermate flauw dat de
initiatiefnemers nu twijfelen
aan de kwaliteit van de handte
keningenactie", zegt woord
voerder H. de Groot van het ac
tiecomité. „Daarmee trekken ze
de integriteit van het comité in
twijfel." Woordvoerder H. Ver-
straaten van de initiatiefnemers
zei bij de presentatie van de
plannen dat er geen windmo
lens zouden komen als het hele
dorp tegen is. In een handteke
ningenactie van Tegenwind Me
lomolen sprak bijna driekwart
van de dorpelingen zich uit te
gen plaatsing van acht windtur
bines.
Standpunt
Verstraaten zegt nu echter tijd
nodig te hebben voordat hij met
een definitief standpunt naar
buiten komt. „Het kan nog wel
maanden duren voordat we er
uit zijn. We moeten nog heel wat
onderzoeken. De zorgvuldig
heid van het besluit staat voor
op." Dat er zoveel mensen gete
kend hebben, zegt Verstraaten
niets. „Er zijn mensen die altijd
tekenen, ongeacht wat de
vraagstelling is. Ik wil graag
weten hoe de handtekeningen
actie in z'n werk is gegaan."
Het actiecomité is niet van plan
om Verstraaten inzage in de
handtekeningen te geven. De
Grobt: „Wij hebben degenen die
getekend hebben, niet gevraagd
of we hun naam aan de initia
tiefnemers van het windmolen
park mochten geven. Het gaat
hier dan ook om een vertrou
wenskwestie tussen hen en ons
comité. Pas als we hun schrifte
lijke toestemming hebben, kun
nen we anderen inzage geven.
Een andere oplossing zou kun
nen zijn dat de handtekeningen
door een notaris bekeken wor
den."
Gesterkt
De Groot denkt dat de initia
tiefnemers van het windmolen-
parkzich uiteindelijk niet zo ge
makkelijk zullen neerleggen bij
de uitspraak van de bevolking
van Graauw. „Ze zullen zich on
getwijfeld gesterkt voelen door
hetgeen ze in Axel gehoord heb
ben."
Hoewel de omwonenden mas
saal tegen zijn, wil de gemeente
Axel de procedure beginnen
voor de aanleg van een windmo
lenpark in de Beoosten Blijpol-
der.
door Pascalle Cappetti
OOSTBURG - De ING-bank in
Oostburg heeft de deuren geslo
ten. Klanten worden verwezen
naar de kantoren in Temeuzen
en Sluis. Oostburg houdt wel
een geldautomaat in de gevel
van het kantoor aan de Nieuw-
straat.
De sluiting van de ING-vesti
ging houdt verband met de in
troductie van een nieuwe kan
toorformule, waarbij klanten
adviezen op maat krijgen en
volgens woordvoerster AGroe-
nink dus nog beter worden be
diend. Zij geeft toe dat het een
beetje tegenstrijdig klinkt'dat
daarvoor een kantoor moet slui
ten. „Voorheen kwamen de
mensen vooral voor het halen
van geld naar de bank. Tegen
woordig komen klanten met al
lerlei complexe vragen. Door
specialisten te bundelen op en
kele advies- en servicekantoren
proberen we aan deze vragen
beter tegemoet te komen. Men
sen kunnen nog altijd binnenlo
pen bij een kantoor, maar kun
nen vervolgens een afspraak
maken, bijvoorbeeld met een
hypotheekadviseur of beleg
gingsspecialist."
Landelijk moeten in 2005 nog
265 van de huidige 300 kantoren
overblijven. De sluiting heeft
geen personele consequenties.
(Advertentie)
De Laatste serie plaagstoten
van de winterwinden in die
Vlissingse achtertuinen wer
den één schutting teveel. Een
paneel werd weggevaagd en
wat er restte oogde dermate
zieltogend dat besloten werd
tot drastische vernieuwing.
Kuub na kuub vers tuinhout
werd aangevoerd en onder
het glorieuze paaszonnetje
togen de eigenaren aan het
werk. Zioaar werk. Temeer
door het zicht op omliggende
tuinen, waar de buurt in le
digheid genoot van het zon
netje. Daar kwam het des te
harder aan, toen het gestage
ritme van doffe hamerslagen
plaatsmaakte voor een dave
rende verwensing na een mis
slag.
De buurvrouw liet er zowat
een dienblad met verfrissin
gen door vallen. „Wat was
dat?", riep ze verschrikt.
Haar man grijnsde vol begrip
richting zwoegende buurtge
noot. „Da's nou schutting-
taal."
doorRené Hoonhorst
TERNEUZEN-De Axelseltali-
j aanBruno Mellini wil in het Ter-
I neuzense Zijkanaal A, in de
buurt van het waterschapskan-
I toor, een pizzaboot openen. Op
het schip Andrea Dori kunnen
bij mooi weer zo'n 220 mensen
(120 overdekt en 100 in de open
lucht) tegelijkertijd de maaltijd
gebruiken.
De Andrea Dori heeft zestien
jaar dienst gedaan als drijvend
Italiaans restaurant in de Rot
terdamse Wijnhaven. Mellini
verpachtte de schuit de laatste
jaren, maar zoekt nu, terwijl het
schip op een werf in Dordrecht
wordt opgekalefaterd, naar een
geschikte ligplaats in Zeeuws-
Vlaanderen. Mellini zou de An
drea Dori het liefst voor anker
laten gaan in de voormalige
veerhaven aan de Scheldebou-
levard in Terneuzen. „Mensen
kijken het liefst uit over een
weidse waterplas en het is
natuurlijk geweldig om grote
zeeschepen voorbij te zien va
ren."
Rijkswaterstaat heeft al laten
weten dat er geen plek is in de
veerhaven. De twee jachtha-
vens zijn vol en sleepboten en
vissersschepen bezetten de an
dere beschikbare plaatsen. Met
een plek in het Zijkanaal kan
Bellini eventueel ook leven. Uit
zicht op de jachten in de haven
aan de Beurtvaartkade en de
binnenschepen die in de buurt
liggen, is ook niet te versmaden.
De restaurateur heeft zijn oog
op Terneuzen laten vallen, om-
j dat hij sinds enkele j aren in Axel
woont. „Tot voor kort verpacht
te ik de Andrea Dori. Maar je
weet hoe het met huurders gaat,
die ondei'houden je eigendom
I toch niet zoals het zou moeten.
Zeker voor een schip is dat fu
nest. Ik laat het schip nu op
knappen en wil daarna zelf weer
een restaurant op poten zetten.
Maar ik heb geen zin om dage
lijks 140 kilometer heen en 140
kilometer terug te rijden. Zeker
niet nu ik zo dicht bij de Wester-
schelde en het Kanaal van Gent
naar Terneuzen zit", legt Bellini
uit.
Zeeland Seaports beheert de
ligplaatsen in Zijkanaal A. Het
havenschap bekijkt pas of er
ruimte voor een pizzaboot is als
er een officieel verzoek van de
gemeente binnenkomt. Of dat
verzoek er komt, kon of mocht
gemeentewoordvoerster V. van
der Windt nog niet zeggen. Ze
bevestigt dat er op het stadhuis
een aanvraag ligt om een pizze
ria op een schip te beginnen.
„Maar er wordt momenteel
druk gewerkt aan een plan voor
de jachthaven en de invulling
van het gebied er omheen. In die
uitwerking wordt meegenomen
of de komst van een drijvend
restaurant naar het Zijkanaal
wenselijk is. Pas als de plannen
over de ontwikkeling voor de
jachthaven worden gepresen
teerd, zal duidelijk zijn of de
Andrea Doria in die visie past."
Werfje
De schippersvereniging Schut-
tevaer heeft informeel al laten
weten dat ze niets voelt voor res
taurantboot. Ten eerste ver
dwijnt er weer een aantal lig
plaatsen voor schippers na het
Sinds de bussluis in de Hulsterseweg bij Axel er ligt, kiezen twee keer zoveel automobilisten voor de Eerste Verkorting als sluipweg. foto Wi m Kooyma n
door Pascalle Cappetti
i\
OOSTBURG - 'Het is maar een
klein stukje.' Dat antwoord
'3| krijgt de politie vaak te horen,
als zij aan ouders vraagt waar-
om de kinderen los in de auto
zitten. De nieuwe politieactie
y die ouders moet bewegen de au-
ik togordels en kinderzitjes wel te
gaan gebruiken, heet daarom
'Het is maar een klein stukje'.
De politie in West-Zeeuws-
Vlaanderen gaat vanaf de twee
de week van april extra contro
leren op de veiligheid van kin-
- deren in de auto.
Agenten controleren automobi
listen onder meer op de vraag of
de gordel om is, of een jonger
kind in een kinderstoeltje of
J verhoogd zitje zit en of de Maxi-
cosi goed is vastgezet. Dit keer
blijft het niet bij een voorlich-
e6'| tingsactie.
Ij] Een overtreding kost veertig eu-
u- ro. Kinderen die wel veilig wor
den vervoerd, krijgen een atten-
n- I ^e'
4, Na eerdere campagnes conclu-
deerden politie, verkeersveilig
heidsorganisatie 3VO, Slacht-
offerhulp en Duurzaam Veilig
Verkeer dat de meeste kinderen
an niet veilig vervoerd werden. Het
argument luidt dikwijls dat het
2, maar om een korte afstand ging.
ut, De nieuwe politieactie 'Het is
[M maar een klein stukje' moet ou-
ders bewegen de autogordels en
,yi; kinderzitjes wel te gaan gebrui-
oy ken. Alle scholen, kinderdag-
verblijven en peuterspeelzalen
in West-Zeeuws-Vlaanderen
hebben vorige week een brief en
twee affiches over de actie ge-
kregen. Ook de ouders worden
via de instellingen geïnfor
meerd.
door Eugène Verstraeten
AXEL - Sinds het gereedkomen
van de bussluis in de Hulsterse
weg bij Axel, ruim een maand
geleden, is het sluipverkeer op
de Eerste Verkorting verdub
beld.
Voor de aanleg van de bussluis
reden er per etmaal ongeveer
vijfhonderd auto's over de Eer
ste Verkorting. Inmiddels zijn
dat een kleine duizend voertui
gen geworden. Dat blijkt uit de
eerste verkeerstellingen die de
provincie op de Eerste Verkor
ting doet in het kader van het
verkeersveiligheidsproject de
Ruit.
De verdubbeling lijkt spectacu
lair, maar is dat volgens R. van
de Runstraat, hoofd afdeling
wegen van het waterschap
Zeeuws-Vlaanderen, niet echt.
„Het Ruitoverleg zal aan die cij
fers conclusies moeten verbin
den", zegt Van de Runstraat.
„Onze indruk is dat de cijfers
niet zo schrikbarend zijn dat we
maatregelen moeten overwe
gen. Voor een vier meter brede
polderweg is een aantal van dui
zend voertuigen eigenlijk heel
weinig."
Van de Runstraat wijst er op dat
het gaat om voorlopige cijfers.
De verkeerstellingen gaan nog
een tijdje door. Uit de eerste re
sultaten blijkt wel dat de bewo
ners van de Eerste Verkorting en
de er langs gelegen woonwijk
door Eugène Verstraeten
AXEL - Axelaar S. van Hoeve
Zonnemare gelijk krijgen. Toen
de plannen voor de bussluis be
kend werden, dienden de bewo
ners vanuit de wijk massaal be
zwaar in, omdat ze vreesden
voor een flinke toename van het
verkeer en daarmee gepaard
gaande overlast. De rechtbank
stelde hen toen in het ongelijk.
Ook de afdeling Zeeuws-Vlaan
deren van de Fietsersbond heeft
al zijn bezorgdheid uitgespro
ken over de toename van het
sluipverkeer.
Beperkt
Van de Runstraat wijst er op dat
er in Zeeuws-Vlaanderen heel
wat polderwegen zijn te vinden
waar per etmaal zo'n duizend
voertuigen kunnen worden
geteld. „Als we daar overal
maatregelen moeten nemen,
kunnen we nog wel een tijdje
vooruit."
Volgens Van de Runstraat kan
de Eerste Verkorting gemakke
lijk een verkeersstroom verwer
ken van twee- tot drieduizend
voertuigen per dag. „De mensen
die er wonen horen dat natuur
lijk niet graag, maar er is dus ei
genlijk niets aan de hand. Na
tuurlijk, als je in je tuin zit en er
rijden twee keer zoveel auto's
langs, heb je daar last van. Maar
het blijft objectief gezien een
beperkt aantal voertuigen."
„Bussen en vrachtwagens
kunnen er wel doorheen. Als je
daar als automobilist achter
zit, rij je gewoon mee.Volgens
de Axelaar is de veranderde
verkeerssituatie slecht aange
geven. „Er staat wel een bordje
'keerlus', maar niemand weet
wat dat is. Bovendien zijn de
borden niet goed te lezen."
Er is volgens de Axelaar maar
één goede oplossing; de Hul
sterseweg verboden verklaren
voor alle autoverkeer. Het wa
terschap Zeeuws-Vlaanderen,
eigenaar van de Hulsterseweg,
heeft dat idee al van de hand
gewezen. Van Hoeve heeft nog
Het waterschap denkt dat met
het afsluiten van de Tweede
Verkorting, als straks de paral
lelweg langs de Langeweg ge
reed is, de rust op de Eerste Ver
korting zal terugkeren.
Sluipverkeer moet dan al bij de
Derde Verkorting de smalle pa
rallelweg op. Daar geldt een
maximumsnelheid van 60 kilo
meter per uur. Bovendien lopen
automobilisten dan grote kans
achter langzaam rijdend land-
bouwverkeer te moeten
aanhobbelen. „Dus wij den
ken dat het nieuwtj e er vlug af is
en dat de mensen uiteindelijk
toch over de Langeweg gaan rij -
den."
via juridische procedures ge
probeerd de aanleg van de
bussluis tegen te houden, maar
dat is niet gelukt.
Hoofd afdeling wegen van het
waterschap R. van de Runst
raat betwijfelt of de overlast
zo groot is als Van Hoeve be
weert.
„Een week na de openstelling
zijn we met de politie gaan kij
ken wat er nog verbeterd kon
wordenAlles is goed aangege
ven. Er komt binnenkort nog
een markering op de weg om
de borden te ondersteunen. We
houden het niet bij, maar tien
dagen na de opening waren er
drie gevallen bekend van men
sen die de sluis waren ingere
den. Het valt allemaal reuze
mee. Van Hoeve was vanaf het
begin al tegen de aanleg van de
bussluis, dus hij haalt alles uit
de kast om te bewijzen dat hij
gelijk heeft."
Advertentie
overweegi via ae reenter een
schadevergoeding af te dwin
gen omdat het sinds de aanleg
van de bussluis in de Hulster-
seweg/Tweede Verkorting gro
tendeels gedaan is met zijn
nachtrust.
Volgens Van Hoeve wordt hij
's nachts regelmatig opge
schrikt door automobilisten
die nietsvermoedend de sluis
inrijden en dan abrupt met een
beschadigd carter tot stilstand
komen. Andere bestuurders
zien de bussluis net op tijd en
komen met piepende remmen
tot stilstand. Weer anderen
worden geïrriteerd door het
obstakel op de weg. Ze keren
hun voertuig en scheuren met
gierende banden weer weg.
Bovendien zorgt het nachte-
lijk gedraai en gekeer voor
overlast van de koplampen.
„We schrikken ons elke keer
kapot", zegt Van Hoeve, de
'buurman' van de bussluis.
„Mijn vrouw en ik kunnen niet
meer behoorlijk slapen. Je
hoort alles. Je ligt voortdurend
te wachten tot je een klap
hoort, En zie dan maar weer
eens in slaap te komen." Vol
gens van Hoecke zijn er sinds
het gereedkomen van de bus
sluis, ruim een maand geleden,
al een stuk of twintig automo
bilisten gestrand.
„De mensen begrijpen de situ
atie niet", stelt Van Hoeve.
door René van Stee
NIEUWVLEET-BAD - Gehandicapten die
hun vakantie willen vieren aan de West
Zeeuws-Vlaamse kust, kunnen dit seizoen
terecht in Park Saint Pierre in Nieuwvliet-
Bad. In januari heeft de Stichting Vakantie
verblijf Gehandicapten West Zeeuws-
Vlaanderen voor dit doel aan de Lamsoor
drie aangepaste vakantiebungalows ge
kocht die zij ook gaat exploiteren.
Het geld voor de aankoop van de bungalows
- compleet met aangepaste keuken, badka
mer, toilet en slaapkamers - is afkomstig
van het Rode Kruis in West Zeeuws-Vlaan
deren. De hulporganisatie is met drie perso
nen vertegenwoordigd in het vijfkoppige
bestuur van de stichting die begin dit jaar is
opgericht. De vakantieverblijven zijn ge
kocht van een soortgelijke stichting uit Bre
da. „We verwachten dat met deze voorzie
ning een vakantie voor alle mensen met een
handicap haalbaar wordt. Voorwaarde is
wel dat de huurder(s) zichzelf bedruipen.
Dat kan bijvoorbeeld met behulp van fami
lie, vrienden of via een verpleeginstelling",
vertelt stichtingsvoorzitter H. Damen over
het initiatief. Hij voegt er aan toe dat er geen
selectie aan de poort plaatsvindt. „We wer
ken volgens het principe: wie het eerst komt,
het eerst maalt. Natuurlijk streven we naar
een evenwichtige spreiding, zodat iedereen
aan bod komt."
Een verblijf van een week voor maximaal
zes personen per bungalow kost 370 euro, in
het hoogseizoen 420 euro. De stichting kan
relatief lage pri j zen rekenen omdat ze alleen
kostendekkend hoeft te werken. Damen
noemt ook de steun van sponsors onont
beerlijk. Inmiddels zijn vrijwilligers druk
bezig het opknappen van de bungalows. In
het najaar krijgen ze een grote opknap
beurt. Dan komen er nieuwe cv-installaties
en nieuwe ramen in de woonkamers. Ook
wordt er gedacht aan aansluitingen op het
internet, nieuw meubilair en baddouches.
Volgeboekt
Hoewel het eerst de bedoeling was volgend
seizoen met de verhuur te beginnen, zijn de
bungalows nu al bijna volgeboekt. Eind mei
komen de eerste gasten. „En dat zonder dat
er enige ruchtbaarheid aan onze plannen is
gegeven. Zo heeft een Duits verpleeghuis de
drie bungalows voor drie weken gereser
veerd. Hieruit blijkt ook de enorme behoef
te aan vakantieverblijven voor gehandicap
ten." De SVGWZ houdt zaterdag 13 april
van 15.00 tot 18.00 een open dag.
droogleggen van een stuk zijka
naal achter de Axelse Dam. Bo
vendien zou een plannetje om
aan het zijkanaal een werfje te
beginnen voor het opknappen
en verkopen van tweedehands
jachtjes al bij voorbaat worden
getorpedeerd. Bellini hoopt dat
de gemeente ook andere belan
gen in het oog houdt. „Als de
pizzeria goed draait, heeft de
gemeente er een mooie voorzie
ning bij. Bovendien schep ik
werkgelegenheid
De vakantiebungalows zijn volledig aangepast voor gebruik door gehandicapten, foto Peter Nicolai
kleuren: tnaHne, zand raf
uni ruit dessin, meerdere modellen
JASJES, ROKKEN PANTALONS
van C 69,95 voor 59,95
bijpassende blouses tops. ÉÊÊk