Plan pizzaboot in kanaalarm Bussluis verdubbelt sluipverkeer 15 Buurman nachtrust is zijn kwijt opiwjy/ m\ moi jpiï |p| m\ youSii'iidBii Actiecomité zint op actie tegen windpark Vakantiehuizen voor gehandicapte toerist ING-bank Oostburg sluit zeeuwse almanak Vandaar Schippers vrezen verlies ligplaatsen Politie begint campagne voor veilig vervoer 1 van kinderen ZEEUWS-VLAANDEREN (Advertentie) Natuurlijk bij: DE TANDPROTHETISCHE KLINIEK WESTDORPE voor ziekenfonds en particulierverzekerden Steeland 5 Westdorpe 0115-451280 Kunstgebitten/reparaties klaar terwijl u wacht specialist in prothese technieken vrijdag 5 april 2002 door Jean-Lou de Gucht GRAAUW - Het actiecomité Te genwind Melomolen beraadt zich op verdere acties als de initiatiefnemers van het wind molenpark in de Melopolder zich niet laten weerhouden door de protesten vanuit de bevol king. „Het is uitermate flauw dat de initiatiefnemers nu twijfelen aan de kwaliteit van de handte keningenactie", zegt woord voerder H. de Groot van het ac tiecomité. „Daarmee trekken ze de integriteit van het comité in twijfel." Woordvoerder H. Ver- straaten van de initiatiefnemers zei bij de presentatie van de plannen dat er geen windmo lens zouden komen als het hele dorp tegen is. In een handteke ningenactie van Tegenwind Me lomolen sprak bijna driekwart van de dorpelingen zich uit te gen plaatsing van acht windtur bines. Standpunt Verstraaten zegt nu echter tijd nodig te hebben voordat hij met een definitief standpunt naar buiten komt. „Het kan nog wel maanden duren voordat we er uit zijn. We moeten nog heel wat onderzoeken. De zorgvuldig heid van het besluit staat voor op." Dat er zoveel mensen gete kend hebben, zegt Verstraaten niets. „Er zijn mensen die altijd tekenen, ongeacht wat de vraagstelling is. Ik wil graag weten hoe de handtekeningen actie in z'n werk is gegaan." Het actiecomité is niet van plan om Verstraaten inzage in de handtekeningen te geven. De Grobt: „Wij hebben degenen die getekend hebben, niet gevraagd of we hun naam aan de initia tiefnemers van het windmolen park mochten geven. Het gaat hier dan ook om een vertrou wenskwestie tussen hen en ons comité. Pas als we hun schrifte lijke toestemming hebben, kun nen we anderen inzage geven. Een andere oplossing zou kun nen zijn dat de handtekeningen door een notaris bekeken wor den." Gesterkt De Groot denkt dat de initia tiefnemers van het windmolen- parkzich uiteindelijk niet zo ge makkelijk zullen neerleggen bij de uitspraak van de bevolking van Graauw. „Ze zullen zich on getwijfeld gesterkt voelen door hetgeen ze in Axel gehoord heb ben." Hoewel de omwonenden mas saal tegen zijn, wil de gemeente Axel de procedure beginnen voor de aanleg van een windmo lenpark in de Beoosten Blijpol- der. door Pascalle Cappetti OOSTBURG - De ING-bank in Oostburg heeft de deuren geslo ten. Klanten worden verwezen naar de kantoren in Temeuzen en Sluis. Oostburg houdt wel een geldautomaat in de gevel van het kantoor aan de Nieuw- straat. De sluiting van de ING-vesti ging houdt verband met de in troductie van een nieuwe kan toorformule, waarbij klanten adviezen op maat krijgen en volgens woordvoerster AGroe- nink dus nog beter worden be diend. Zij geeft toe dat het een beetje tegenstrijdig klinkt'dat daarvoor een kantoor moet slui ten. „Voorheen kwamen de mensen vooral voor het halen van geld naar de bank. Tegen woordig komen klanten met al lerlei complexe vragen. Door specialisten te bundelen op en kele advies- en servicekantoren proberen we aan deze vragen beter tegemoet te komen. Men sen kunnen nog altijd binnenlo pen bij een kantoor, maar kun nen vervolgens een afspraak maken, bijvoorbeeld met een hypotheekadviseur of beleg gingsspecialist." Landelijk moeten in 2005 nog 265 van de huidige 300 kantoren overblijven. De sluiting heeft geen personele consequenties. (Advertentie) De Laatste serie plaagstoten van de winterwinden in die Vlissingse achtertuinen wer den één schutting teveel. Een paneel werd weggevaagd en wat er restte oogde dermate zieltogend dat besloten werd tot drastische vernieuwing. Kuub na kuub vers tuinhout werd aangevoerd en onder het glorieuze paaszonnetje togen de eigenaren aan het werk. Zioaar werk. Temeer door het zicht op omliggende tuinen, waar de buurt in le digheid genoot van het zon netje. Daar kwam het des te harder aan, toen het gestage ritme van doffe hamerslagen plaatsmaakte voor een dave rende verwensing na een mis slag. De buurvrouw liet er zowat een dienblad met verfrissin gen door vallen. „Wat was dat?", riep ze verschrikt. Haar man grijnsde vol begrip richting zwoegende buurtge noot. „Da's nou schutting- taal." doorRené Hoonhorst TERNEUZEN-De Axelseltali- j aanBruno Mellini wil in het Ter- I neuzense Zijkanaal A, in de buurt van het waterschapskan- I toor, een pizzaboot openen. Op het schip Andrea Dori kunnen bij mooi weer zo'n 220 mensen (120 overdekt en 100 in de open lucht) tegelijkertijd de maaltijd gebruiken. De Andrea Dori heeft zestien jaar dienst gedaan als drijvend Italiaans restaurant in de Rot terdamse Wijnhaven. Mellini verpachtte de schuit de laatste jaren, maar zoekt nu, terwijl het schip op een werf in Dordrecht wordt opgekalefaterd, naar een geschikte ligplaats in Zeeuws- Vlaanderen. Mellini zou de An drea Dori het liefst voor anker laten gaan in de voormalige veerhaven aan de Scheldebou- levard in Terneuzen. „Mensen kijken het liefst uit over een weidse waterplas en het is natuurlijk geweldig om grote zeeschepen voorbij te zien va ren." Rijkswaterstaat heeft al laten weten dat er geen plek is in de veerhaven. De twee jachtha- vens zijn vol en sleepboten en vissersschepen bezetten de an dere beschikbare plaatsen. Met een plek in het Zijkanaal kan Bellini eventueel ook leven. Uit zicht op de jachten in de haven aan de Beurtvaartkade en de binnenschepen die in de buurt liggen, is ook niet te versmaden. De restaurateur heeft zijn oog op Terneuzen laten vallen, om- j dat hij sinds enkele j aren in Axel woont. „Tot voor kort verpacht te ik de Andrea Dori. Maar je weet hoe het met huurders gaat, die ondei'houden je eigendom I toch niet zoals het zou moeten. Zeker voor een schip is dat fu nest. Ik laat het schip nu op knappen en wil daarna zelf weer een restaurant op poten zetten. Maar ik heb geen zin om dage lijks 140 kilometer heen en 140 kilometer terug te rijden. Zeker niet nu ik zo dicht bij de Wester- schelde en het Kanaal van Gent naar Terneuzen zit", legt Bellini uit. Zeeland Seaports beheert de ligplaatsen in Zijkanaal A. Het havenschap bekijkt pas of er ruimte voor een pizzaboot is als er een officieel verzoek van de gemeente binnenkomt. Of dat verzoek er komt, kon of mocht gemeentewoordvoerster V. van der Windt nog niet zeggen. Ze bevestigt dat er op het stadhuis een aanvraag ligt om een pizze ria op een schip te beginnen. „Maar er wordt momenteel druk gewerkt aan een plan voor de jachthaven en de invulling van het gebied er omheen. In die uitwerking wordt meegenomen of de komst van een drijvend restaurant naar het Zijkanaal wenselijk is. Pas als de plannen over de ontwikkeling voor de jachthaven worden gepresen teerd, zal duidelijk zijn of de Andrea Doria in die visie past." Werfje De schippersvereniging Schut- tevaer heeft informeel al laten weten dat ze niets voelt voor res taurantboot. Ten eerste ver dwijnt er weer een aantal lig plaatsen voor schippers na het Sinds de bussluis in de Hulsterseweg bij Axel er ligt, kiezen twee keer zoveel automobilisten voor de Eerste Verkorting als sluipweg. foto Wi m Kooyma n door Pascalle Cappetti i\ OOSTBURG - 'Het is maar een klein stukje.' Dat antwoord '3| krijgt de politie vaak te horen, als zij aan ouders vraagt waar- om de kinderen los in de auto zitten. De nieuwe politieactie y die ouders moet bewegen de au- ik togordels en kinderzitjes wel te gaan gebruiken, heet daarom 'Het is maar een klein stukje'. De politie in West-Zeeuws- Vlaanderen gaat vanaf de twee de week van april extra contro leren op de veiligheid van kin- - deren in de auto. Agenten controleren automobi listen onder meer op de vraag of de gordel om is, of een jonger kind in een kinderstoeltje of J verhoogd zitje zit en of de Maxi- cosi goed is vastgezet. Dit keer blijft het niet bij een voorlich- e6'| tingsactie. Ij] Een overtreding kost veertig eu- u- ro. Kinderen die wel veilig wor den vervoerd, krijgen een atten- n- I ^e' 4, Na eerdere campagnes conclu- deerden politie, verkeersveilig heidsorganisatie 3VO, Slacht- offerhulp en Duurzaam Veilig Verkeer dat de meeste kinderen an niet veilig vervoerd werden. Het argument luidt dikwijls dat het 2, maar om een korte afstand ging. ut, De nieuwe politieactie 'Het is [M maar een klein stukje' moet ou- ders bewegen de autogordels en ,yi; kinderzitjes wel te gaan gebrui- oy ken. Alle scholen, kinderdag- verblijven en peuterspeelzalen in West-Zeeuws-Vlaanderen hebben vorige week een brief en twee affiches over de actie ge- kregen. Ook de ouders worden via de instellingen geïnfor meerd. door Eugène Verstraeten AXEL - Sinds het gereedkomen van de bussluis in de Hulsterse weg bij Axel, ruim een maand geleden, is het sluipverkeer op de Eerste Verkorting verdub beld. Voor de aanleg van de bussluis reden er per etmaal ongeveer vijfhonderd auto's over de Eer ste Verkorting. Inmiddels zijn dat een kleine duizend voertui gen geworden. Dat blijkt uit de eerste verkeerstellingen die de provincie op de Eerste Verkor ting doet in het kader van het verkeersveiligheidsproject de Ruit. De verdubbeling lijkt spectacu lair, maar is dat volgens R. van de Runstraat, hoofd afdeling wegen van het waterschap Zeeuws-Vlaanderen, niet echt. „Het Ruitoverleg zal aan die cij fers conclusies moeten verbin den", zegt Van de Runstraat. „Onze indruk is dat de cijfers niet zo schrikbarend zijn dat we maatregelen moeten overwe gen. Voor een vier meter brede polderweg is een aantal van dui zend voertuigen eigenlijk heel weinig." Van de Runstraat wijst er op dat het gaat om voorlopige cijfers. De verkeerstellingen gaan nog een tijdje door. Uit de eerste re sultaten blijkt wel dat de bewo ners van de Eerste Verkorting en de er langs gelegen woonwijk door Eugène Verstraeten AXEL - Axelaar S. van Hoeve Zonnemare gelijk krijgen. Toen de plannen voor de bussluis be kend werden, dienden de bewo ners vanuit de wijk massaal be zwaar in, omdat ze vreesden voor een flinke toename van het verkeer en daarmee gepaard gaande overlast. De rechtbank stelde hen toen in het ongelijk. Ook de afdeling Zeeuws-Vlaan deren van de Fietsersbond heeft al zijn bezorgdheid uitgespro ken over de toename van het sluipverkeer. Beperkt Van de Runstraat wijst er op dat er in Zeeuws-Vlaanderen heel wat polderwegen zijn te vinden waar per etmaal zo'n duizend voertuigen kunnen worden geteld. „Als we daar overal maatregelen moeten nemen, kunnen we nog wel een tijdje vooruit." Volgens Van de Runstraat kan de Eerste Verkorting gemakke lijk een verkeersstroom verwer ken van twee- tot drieduizend voertuigen per dag. „De mensen die er wonen horen dat natuur lijk niet graag, maar er is dus ei genlijk niets aan de hand. Na tuurlijk, als je in je tuin zit en er rijden twee keer zoveel auto's langs, heb je daar last van. Maar het blijft objectief gezien een beperkt aantal voertuigen." „Bussen en vrachtwagens kunnen er wel doorheen. Als je daar als automobilist achter zit, rij je gewoon mee.Volgens de Axelaar is de veranderde verkeerssituatie slecht aange geven. „Er staat wel een bordje 'keerlus', maar niemand weet wat dat is. Bovendien zijn de borden niet goed te lezen." Er is volgens de Axelaar maar één goede oplossing; de Hul sterseweg verboden verklaren voor alle autoverkeer. Het wa terschap Zeeuws-Vlaanderen, eigenaar van de Hulsterseweg, heeft dat idee al van de hand gewezen. Van Hoeve heeft nog Het waterschap denkt dat met het afsluiten van de Tweede Verkorting, als straks de paral lelweg langs de Langeweg ge reed is, de rust op de Eerste Ver korting zal terugkeren. Sluipverkeer moet dan al bij de Derde Verkorting de smalle pa rallelweg op. Daar geldt een maximumsnelheid van 60 kilo meter per uur. Bovendien lopen automobilisten dan grote kans achter langzaam rijdend land- bouwverkeer te moeten aanhobbelen. „Dus wij den ken dat het nieuwtj e er vlug af is en dat de mensen uiteindelijk toch over de Langeweg gaan rij - den." via juridische procedures ge probeerd de aanleg van de bussluis tegen te houden, maar dat is niet gelukt. Hoofd afdeling wegen van het waterschap R. van de Runst raat betwijfelt of de overlast zo groot is als Van Hoeve be weert. „Een week na de openstelling zijn we met de politie gaan kij ken wat er nog verbeterd kon wordenAlles is goed aangege ven. Er komt binnenkort nog een markering op de weg om de borden te ondersteunen. We houden het niet bij, maar tien dagen na de opening waren er drie gevallen bekend van men sen die de sluis waren ingere den. Het valt allemaal reuze mee. Van Hoeve was vanaf het begin al tegen de aanleg van de bussluis, dus hij haalt alles uit de kast om te bewijzen dat hij gelijk heeft." Advertentie overweegi via ae reenter een schadevergoeding af te dwin gen omdat het sinds de aanleg van de bussluis in de Hulster- seweg/Tweede Verkorting gro tendeels gedaan is met zijn nachtrust. Volgens Van Hoeve wordt hij 's nachts regelmatig opge schrikt door automobilisten die nietsvermoedend de sluis inrijden en dan abrupt met een beschadigd carter tot stilstand komen. Andere bestuurders zien de bussluis net op tijd en komen met piepende remmen tot stilstand. Weer anderen worden geïrriteerd door het obstakel op de weg. Ze keren hun voertuig en scheuren met gierende banden weer weg. Bovendien zorgt het nachte- lijk gedraai en gekeer voor overlast van de koplampen. „We schrikken ons elke keer kapot", zegt Van Hoeve, de 'buurman' van de bussluis. „Mijn vrouw en ik kunnen niet meer behoorlijk slapen. Je hoort alles. Je ligt voortdurend te wachten tot je een klap hoort, En zie dan maar weer eens in slaap te komen." Vol gens van Hoecke zijn er sinds het gereedkomen van de bus sluis, ruim een maand geleden, al een stuk of twintig automo bilisten gestrand. „De mensen begrijpen de situ atie niet", stelt Van Hoeve. door René van Stee NIEUWVLEET-BAD - Gehandicapten die hun vakantie willen vieren aan de West Zeeuws-Vlaamse kust, kunnen dit seizoen terecht in Park Saint Pierre in Nieuwvliet- Bad. In januari heeft de Stichting Vakantie verblijf Gehandicapten West Zeeuws- Vlaanderen voor dit doel aan de Lamsoor drie aangepaste vakantiebungalows ge kocht die zij ook gaat exploiteren. Het geld voor de aankoop van de bungalows - compleet met aangepaste keuken, badka mer, toilet en slaapkamers - is afkomstig van het Rode Kruis in West Zeeuws-Vlaan deren. De hulporganisatie is met drie perso nen vertegenwoordigd in het vijfkoppige bestuur van de stichting die begin dit jaar is opgericht. De vakantieverblijven zijn ge kocht van een soortgelijke stichting uit Bre da. „We verwachten dat met deze voorzie ning een vakantie voor alle mensen met een handicap haalbaar wordt. Voorwaarde is wel dat de huurder(s) zichzelf bedruipen. Dat kan bijvoorbeeld met behulp van fami lie, vrienden of via een verpleeginstelling", vertelt stichtingsvoorzitter H. Damen over het initiatief. Hij voegt er aan toe dat er geen selectie aan de poort plaatsvindt. „We wer ken volgens het principe: wie het eerst komt, het eerst maalt. Natuurlijk streven we naar een evenwichtige spreiding, zodat iedereen aan bod komt." Een verblijf van een week voor maximaal zes personen per bungalow kost 370 euro, in het hoogseizoen 420 euro. De stichting kan relatief lage pri j zen rekenen omdat ze alleen kostendekkend hoeft te werken. Damen noemt ook de steun van sponsors onont beerlijk. Inmiddels zijn vrijwilligers druk bezig het opknappen van de bungalows. In het najaar krijgen ze een grote opknap beurt. Dan komen er nieuwe cv-installaties en nieuwe ramen in de woonkamers. Ook wordt er gedacht aan aansluitingen op het internet, nieuw meubilair en baddouches. Volgeboekt Hoewel het eerst de bedoeling was volgend seizoen met de verhuur te beginnen, zijn de bungalows nu al bijna volgeboekt. Eind mei komen de eerste gasten. „En dat zonder dat er enige ruchtbaarheid aan onze plannen is gegeven. Zo heeft een Duits verpleeghuis de drie bungalows voor drie weken gereser veerd. Hieruit blijkt ook de enorme behoef te aan vakantieverblijven voor gehandicap ten." De SVGWZ houdt zaterdag 13 april van 15.00 tot 18.00 een open dag. droogleggen van een stuk zijka naal achter de Axelse Dam. Bo vendien zou een plannetje om aan het zijkanaal een werfje te beginnen voor het opknappen en verkopen van tweedehands jachtjes al bij voorbaat worden getorpedeerd. Bellini hoopt dat de gemeente ook andere belan gen in het oog houdt. „Als de pizzeria goed draait, heeft de gemeente er een mooie voorzie ning bij. Bovendien schep ik werkgelegenheid De vakantiebungalows zijn volledig aangepast voor gebruik door gehandicapten, foto Peter Nicolai kleuren: tnaHne, zand raf uni ruit dessin, meerdere modellen JASJES, ROKKEN PANTALONS van C 69,95 voor 59,95 bijpassende blouses tops. ÉÊÊk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 39