VOC teerde op Zeeuwse kaapvaart Tegoed waardekaarten PSD terug te vragen Teams op de fiets naar de baas Wegenbouwers liggen goed op schema Op goede moment op de juiste plek Ontmanteling betonfabriek Windmolens onder de grond Acties bouw worden grimmiger Zorgboerderij wint Integratieprijs Gouden Z voor Zeeuwse Stromen Herdenking 400jaar VOC in Zeeland van start Het Goesef ietsteam rijdt een show-rondje. Voor de gelegenheid gingen de kinderen mee. foto Willem Mieras door Ingrid Huibers GOES - Om ongegeneerd te kunnen kla gen over tegenwind, lekke banden en an der fietsongemak, haalde Inez van der Wijk uit Goes elf collega's over voortaan op de fiets naar het werk te komen. Haar 'Toekantrappers' fietsten gisterochtend vast een symbolisch rondje, bij wijze van startschot voor de elfde editie van de actie 'Fiets naar je werk'. De fietsactie, in het leven geroepen door het COS-Zeeland, is inmiddels ook in de rest van het land een succes. Naar ver wachting zullen er zich dit jaar zo'n vijf tienduizend deelnemers aanmelden. Be halve dat de actie het milieu dient, wordt er ook geld mee opgehaald waarmee pro jecten in de derde wereld worden ge steund. Bedrijven die zich voor de actie aanmelden, kunnen de kilometers die hun werknemers fietsen sponsoren. Daarmee werd afgelopen jaar 68.000 euro opge haald. Dat geld komt via de Novib terecht bij projecten in ontwikkelingslanden. Om werknemers van bedrijven die niet aan de actie deelnemen te stimuleren toch mee te fietsen, heeft het COS in Zeeland de fiets-teams in het leven geroepen. Daarmee probeert de organisa..* ie Zeeuwse deelname - de laatste jaren doen er steeds zo'n drieduizend werknemers mee - nog wat op te schroeven. Bovendien hoopt het COS dat enthousiaste fiets- teams aanstekelijk werken op wei'kgevers die nog xxiet aan de actie deelnemen. Het fraaie lenteweer kwam voor Van der Wijk, werkzaam bij hotel Goes, als geroepen. Blijft het zo zonnig, dan zullen de Toekan trappers aan het einde van de zomer heel wat kilometers in de benen hebben, denkt ze. De fietsteams die voor 31 oktober het meeste kilometers hebben gereden krij gen een prijs. DEN HAAG - ChristenUnie-fractievoorzitter Leen van Dij- ke pleit voor windmolens onder de grond. De Middelburger wil turbines plaatsen in de Nederlandse aardgasleidingen. De dx-ukverschillen in deze leidingen zijn prima geschikt om elektriciteit op te wekken: 150 Megawatt per jaar. Dat is vol doende om een stad van 250.000 inwoners van stroom te voox-- zien. De techniek wordt op kleine schaal al tien jaar gebruikt. ,In zekere zin kunnen we een windmolenpark onder de grond realiseren, maar dan zonder alle landschappelijke bezwaren en dode vogels"zegt Van Dijke in een toelichting op zijn plan. Volgens het CU-Kamerlid hebben energiebedrijven maar weinig belangstelling voor de zogenaamde 'gasexpansie- techniek' vanwege de liberalisering van de sectoi". ,,Het is op dit moment gewoonweg niet rendabel om schone stroom te produceren", klaagt Van Dijke. MIDDELBURG - De acties in de bouw worden met de dag grimmiger. In Middelburg legden gisteren 50 bouwvakkers verdeeld over vijf projecten het werk neer tot in elk geval don- derdag 11 april. Bij een aantal projecten (Rentmeesterlaan en Veerse Poort) was het moeizaam om werknemers over te halen het werk neer te leggen, aldus FNV-bestuurder G. Yesildal. „In toenemende mate worden werknemei's geïntimideerd. Werkgevers zetten bouwvakkers onder druk om vooral niet te gaan staken. Zelfs tijdens de oproep die ik in bouwketen doe, kunnen uitvoerders liet niet nalaten om provocerende opmer kingen te maken om zo werknemers te intimideren." Ook voor vandaag en volgende week zijn acties in Zeeland ge pland. VLISSINGEN - De Zorgboerderij Maria Catharinahof in Kamperland is winnaar van de Zeeuwse Integratie Prijs 2002. Mede-eigenaresse Rianne Leendertse kreeg de prijs, een sculptuur, donderdag tijdens een bijeenkomst in Vlissingen uit handen van G. van Heukelom, voorzitter van de provinci ale commissie Welzijn. Hij roemde de zorgboerderij als pro vinciaal voorbeeld van vi'aaggestuurde zorg. Het Kamperlandse landbouwbedrijf begon xn 1998 aan een gedeeltelijke omvorming tot dagbesteding voor verstandelijk gehandicapten. Inmiddels werken zeven cliënten van Het Gors op het bedi'ijfDe Zeeuwse Integratieprijs werd voor de zevende keer toegekend door de patiënten- en consumenten organisatie Het Klaverblad. De prijs beloont initiatieven die de deelname in de samerxleving van mensen met functiebeper kingen bevoi'deren op originele, vernieuwende en praktische wijze. De nominaties worden beoordeeld door een jury waar in provincie Zeeland en verschillende lidorganisaties van Het Klaverblad - die de belangen van groepen mensen met beper kingen vertegenwooi'digen - zitting hebben. RENESSE - Hotel Congrescentrum De Zeeuwse Stromen in Renesse heeft gisteren het Zwagerskeurmerk de Gouden Z ontvangen. Dit keurmerk is in het leven geroepen door zes Brabantse zwagers die regelmatig gezamenlijk een weekeind op pad gaan. Ondernemingen met een gezonde prijs/presta- tie-verhouding die zij op hun tochten tegenkomen, worden genomineerd voor de Gouden Z. De zwagers menen dat zij ob- jectiever kxinnen oordelen over de toekenning van een keur merk dan de eigen vakjury's van de brancheorganisaties. De Zeeuwse Stromen is het eerste bedrijf dat dit ludieke keur merk mocht ontvangen. Gastheer M. Pipping is zeer verguld met de Gouden Z. „Deze hangen we naast alle andere keur merken aan de gevel. Want nu lachen we er wel om, maar wie weet is over tien j aar de Gouden Z de Oscar van Nederland vrijdag 5 april 2002 doorMaurits Sep MIDDELBURG - De Verenigde Oostindische Compagnie had het waarschijnlijk nooit twee eeuwen volgehouden zonder de opbrengsten van de Zeeuwse kaapvaart. De VOC had eigen lijkweinig op met het agressieve gedrag van de Zeeuwen, maar deed er uiteindelijk wel haar voordeel mee. Omgekeerd ver anderden de Zeeuwen van de meest fervente tegenstandex's van de VOC in haar grootste propagandisten. De verhouding tussen de Zeeu wen en de VOC is een merk waardige, vindt drs. I. van Loo van het Zeeuws Archief. Hij ging gisteren bij de opening van de Zeeuwse hei-denking van 400 jaar VOC uitgebreid in op de be tekenis die zij voor elkaar had den. Van Loo: „Morrend en knarsetandend gingen de Zeeu wen akkoord met de oprichting. Zij vi-eesden dat die hun zelf standigheid zou bedreigen, om dat ze zouden moeten dansen naar de pijpen van Amsterdam, de belangrijkste kamer in de VOC. Toch is die deelname de steunpilaar geweest voor de economie op met name Walche ren. Zonder de VOC had Zee land een grote achterstand met veel werkloosheid opgelopen." Daarom deden de Zeeuwen er (Advertentie) uiteindelijk ook alles aan om de VOC in de achttiende eeuw overeind te houden, vertelde Van Loo. Dat lukte lange tijd, vooral dankzij hun kaapvaart. „Dat was een nationale sport in Zeeland. Het Portugese woord voor kaper is een verbastering van Vlissinger. Zeeuwen lieten geen mogelijkheid onbenut om schepen te kapen. Het is de vraag of de VOC het zonder de inkomsten uit die kaapvaart wel had gered." Verliezen De prijzen die in de Oost voor specerijen moesten worden be taald, gingen namelijk omhoog door de grote vraag. Daardoor werden de winsten steeds klei ner. Na 1700 leidde de Compag nie steeds grotere verliezen. Het faillissement was onafwend baar. En wat de Zeeuwen al lan ger vreesden, werd bewaarheid: de Zeeuwse economie kreeg een harde klap. Van Loo: „Ti en jaar na de onder gang stond eenderde van de wo ningen in Middelburg leeg. Het economisch zwaartepunt ver schoof naar het noorden, rich ting Amsterdam. De Zeeuwse Delta werd slechts een door- voex-kanaal. De economische achteruitgang was niet meer te stuiten." Volgens voorzitter L. van Gel der van de Zeeuwse Kamer van Koophandel zijn de factoren voor het succes van de VOC in Zeeland nu nog steeds aanwe zig: de ligging aan diep vaarwa ter, goed ondernemerschap, een goede samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven en een uitstekende arbeidsmoraal. Bo vendien beschikt de provincie met de A58, het Kanaal Gent- Terneuzen, de dammen en dij ken en volgend jaar de Wester- scheldetunnel over een goede infrastructuur. Van Gelder waarschuwde ech ter dat de vijfde Nota Ruimtelij ke Ordening 'lichtelijk op ge spannen voet staat' met die kwaliteiten. „Gemeenten, pro vincie en bedrijfsleven moeten dus goed samenwerken en de belagen behartigen in Den Haag. Als we niet goed omgaan met de vijfde Nota, is dat slecht voor de ontwikkeling van Zee land." 1997 gepland tijdpad Henny Zwartbol:„Ik blijf nergens hangen. Die diversiteit is het mooie aan mijn werk." foto Peter Nicolai door Wout Bareman TERNEUZEN - Hij aasde al lang op een baan bij de bouw van de Westerscheldetunnel omdat hem dat een enox*me uitdaging leek. „Ze waren bij ons bedrijf al ja ren met de voorbereidingen bezig. Op een bepaald mo ment zag ik een grote poster van de tunnelbouw op ons kantoor hangen en dat imponeerde nogal. Het paste ook precies in mijn tijdpad. Ach, hou het er maar op dat ik op het goede moment op de goede plaats was en met de j ui s- te mensen sprak", zegt montageleider Henny Zwartbol (40) vergenoegd. Zijn baas, de firma Croon, is samen met Wolters Dros verantwoordelijk voor alle technische installaties in de tunnel, in de toeritten en in de kantoorgebouwen. „Je doet hier dagelijks enorm veel kennis op, want je praat natuurlijk wel over 13,2 kilometer tunnel met kabelka nalen en alles daaromheen." De combinatie werkt nu met 55 man aan de afbouw van de tunnel; rond de zomervakantie is de piek. Dan zetten de twee firma's 100 specialisten inZwartbol en z'n collega's plannen de wei'kzaamheden en zorgen voor de inzet van personeel en materieel. Het zijn hectische tijden voor de installa teurs. „Zeker nu we de opdracht hebben gekregen ons werk acht maanden eerder af te leveren dan aanvanke lijk de planning was." Aanvankelijk lag de priortiteit van de tunnelbouwers helemaal bij de afronding van het boorproces. Nu de boren de klus geklaard hebben, hebben de afbouwers meer armslag. Zwartbol woont in Maasdam en kende Zeeuws-Vlaanderen absoluut xxiet. Sinds zijn komst, vorig jaar juli, woont hij in een bunga low op de Braakman. „En nu leer ik Zeeuws-Vlaande ren steeds beter kennenEen prachtig gebieddat straks door de tunnel wordt ontsloten. Want laten we wel zijn, het lag toch in een uithoek van Nederland..." Nu hij er vaker rondtoert, ziet hij leuke huisjes tegen betaalbare prijzen, Misschien iets voor latei'. Hoewel... zijn motto is ook: Project maken, deur dicht en op naar de volgende uitdaging. „Ik blijf nergens hangen. Die diversiteit is het mooie aan mijn werk. Steeds andei'e mensen, steeds andere streken. Letterlijk en figuurlijk." TERNEUZEN - De Betonwa- renfabriek Terneuzen en de scheidingsinstallatie worden in snel tempo ontmanteld. De fa briek die de afgelopen jaren 52.800 tunnelsegmenten produ ceerde, verhuist in z'n geheel naar Oezbekistan. De hal waar het stalen vlechtwerk voor de segmenten werd vervaax'digd blijft in Terneuzen. De hal is overgenomen door 'buurman' Vei'straeten Verbrugge. De scheidingsinstallatie iets ver derop op het bouwterrein wordt afgebroken en gaat de komende weken in onderdelen terug naar de leverancier in Duitsland. Eind deze maand moet die klus geklaard zijn. De installatie scheidde zand, klei en bentoniet van elkaar. Het zand en de klei werden, toen bleek dat de we genbouw er nauwelijks belang stelling voor had, teruggestoxd in de Westerschelde. foto Peter Nicolai door Ben Jansen VLISSINGEN - Vaste klanten van het provinciale veex-bedrijf PSD hebben na de ingebi'uikna- me van de Westerscheldetunnel en de opheffing van de veerdien sten één jaar de tijd om hun te goed op de zogenaamde waar dekaarten terug te vragen. Het is niet mogelijk het restant me teen over te laten zetten op een eventuele vergelijkbare kor tingskaart voor de tunnel. Het overgebleven bedrag wox'dt - na aftrek van 5 euro administratie kosten - teruggeboekt op de bankrekening van de veerge- brxiiker. De waardekaarten van de Pro vinciale Stoombootdiensten ra ken in het voorjaar van 2003 hun functie kwijt. Op deze kaar ten kunnen vaste klanten 100 of 200 gulden (sinds 1 januari 50 of 100 euro) storten. Ze ontvangen korting wanneer ze voor een overtocht met de kaart betalen. Die korting is hoger voor dege nen die 100 euro hebben gestoxt. Inwoners van Zeeuws-Vlaan- deren met een waardekaart krijgen nog een extra reductie. Rentevoordeel Tegenover al deze kortingen staat dat de PSD het rentevoor deel van de tegoeden heeft. „Maar dat levei'de met de lage rentestand van de laatste jaren niet al te veel op", zegt A. van Liere, hoofd algemene zaken van het veerbedrijf Het totale saldo op de waarde kaarten bedraagt gemiddeld 2,3 tot 2,7 miljoen euro. Volgens Van Liere valt nog niet te mer ken dat de gebruikers ervan bij de aanvulling van hun tegoed rekening houden met. de beëin diging van de PSD over een jaar. De wegenbouwers zijn druk bezig met het zuidelijk tracé. foto Peter Nicolai „Het totale saldo loopt niet te rug. Dat. komt natuurlijk omdat zo'n waardekaart interessant is voor klanten die met grote re gelmaat van de veerdienst ge- bx'uik maken. We verwachten dat het tegoed van de waarde kaarten tegen het eind van het jaar wel wat zal teruglopen. Ik stel me voor dat klanten die niet elke dag overvaren, tegen die tijd eens gaan uitrekenen wat het goedkoopst is: hun kaart op waarderen of enige tijd de prijs voor een enkele overtocht beta len." De provincie Zeeland zal tegen de tijd dat de veerdiensten zul len worden beëindigd via adver tenties, de provinciale informa tierubriek Abdij nieuws en de website www.zeeland.nl de aandacht vestigen op de moge lijkheid het niet gebruikte saldo van waardekaarten terug te la ten storten. doorWout Bareman TERNEUZEN - De wegenbou- wex's van de Westei'scheldetun- nel vorderen snel. Komende weekeinde wordt de laatste hand gelegd aan het viaduct over het tunneltracé bij de Her- bert Dowweg. Maandag wordt de nieuwe aan- en afvoemeg van Dow officieel in gebroik ge nomen. Het halve klaverblad werd vorig najaar al voorzien van de eerste van drie asfaltla- gen. Het klaverblad nabij Dow is het grootste infrastructurele werk in het tunneltracé; het beslaat vele tientallen hectares. De na tuur binnen het klaverblad is volgens een ki-eekidee aange legd in de hoop dat de natuixr er ooit welig zal tieren. Ook de bouw van het viaduct over de Hoekseweg tussen Ter neuzen en Hoek vordert zien derogen. Het voorgespannen beton is aangebracht en de on dersteuning is inmiddels weg gehaald. De komende weken kilometer weg aan, in zuid met drie viaducten en een hangtrog- brug voor de Dow-spoorlijn, in noord met vier viaducten en een f ietstunnel. Voor in totaal 30 ki lometer weg moest anderhalf miljoen kuub grond worden verzet, 650.000 kuub aan Zeeuws-Vlaamse zijde, 800.000 kuub op Beveland. Aan de noordkant woi'dt volop zand ge reden voor de ophogingen in de toeleidende weg (Sloeweg- Borsselsedijk en de ongelijk vloerse aansluiting op het Sloe- gebied) Voor het viaduct Bors- selsedijk zijn de palen voor de fundering geheid en zijn de werkvloeren gestort. Voor het viaduct Sloegebied zijn de land- hoofden gestort en wordt ge werkt aan de bekisting van het middensteunpunt. Bij het via duct Monsterweg en bij dat van de Korte Zuidweg is begonnen met de montage van de prefab randelementen. De wegenbou wers voorspelden al eerder dat ze hun klus voor het eind van dit jaar zouden kunnen klaren. En dat lijkt een juiste voorspelling. wordt het viaduct verder afge bouwd. Ook voor het viaduct over de Binnendijk is beton ge stort. En binnen nu en enkele maanden - in ieder geval vóór de zomer - wordt ook begonnen met de aanleg van de weg naar de tunnelinrit. De wegenbouwers leggen zowel aan de Bevelandse als Zeeuws- Vlaamse kant van de tunnel 15

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 19