Klaverblad wil
beter vervoer
GEEF WAT
VRIJE
TIJD AAN
EPILEPSIE
PZC
PZC
Auto Renault Dijkwel B.V.
Kerk Oudelande wordt
hersteld na bliksemschade
Meat Loaf komt
wekelijks voorbij
RENAULT
Nationaal
Epilepsie
Fonds
Zorgen over plannen
voor Oosterschelde
PER AUTO, BOOT, BUS OF TREIN
LAAT DE PZC UW REISGENOOT ZIJN
Organisatie bepleit convenant
18
bij nader inzien
Onze showroom staat bol van de
aantrekkelijke aetiemodelien.
Het Nationaal Epilepsie
Fonds zoekt vrijwilligers
voor de jaarlijkse nationale
collecte (3 t/m 8 juni). Al
is 't maar een paar uur op
één avond.
Bel: Henny van Mourik,
tel. (030) 6344063.
Wil ZIJN OP ZOEK NAAR
BEZORGERS (M/V) IN
LET OP DIT KEURMERK
ALS U AAN EEN
GOED DOEL WILT Gl
zaterdag 5 april 2002
door Claudia Sondervan
VLISSINGEN - Er moet een
Zeeuws convenant komen met
afspraken voor beter openbaar
en vraagafhankelijk vervoer.
Patiëntenorganisatie Het Kla
verblad wil dat Zeeuwse over
heden en vervoersbedrijven af
spraken maken om het vervoer
beter, soepeler en met inspraak
van de gebruikers te laten verlo
pen.
Dat convenant moet nog voor de
zomer getekend worden en per
2003 effectief zijn. Dat kondig
de Klaverblad-directeur Hans
Notenboom gisteren aan tijdens
een symposium over vervoer in
Vlissingen. Het Klaverblad
peilde in februari de ervaringen
van gebruikers van openbaar en
collectief vraagafhankelijk ver
voer (cw).
De meest algemene klachten: de
vervoerssystemen verschillen
door Esme Soesman
KRUININGEN - De VVD-frac-
tie Reimerswaal maakt zich
zorgen over de plannen tot her
stel van de verbinding Kreekrak
tussen de Ooster- en Wester-
schelde en over de plannen de
Oosterschelde als buffer te ge
bruiken voor de opvang van
overtollig rivierwater.
WD-raadslid M. van der Meij-
den - de Dreu heeft burgemees
ter en wethouders van de
gemeente Reimerswaal schrif
telijk vragen gesteld. Ze wil we
ten of het dagelijks gemeente
bestuur zich de gevolgen van de
plannen realiseert. Die gevol
gen zijn, in de visie van de frac
tie, desastreus.
Zo is de veiligheid in het geding,
denkt Van der Meijden. Bij het
herstellen van de verbinding
In een artikel in de krant van giste
ren werd gemeld dat cursisten van
het Middelburgs Instituut voor
Kunstzinnige Vormgeving vanaf
vandaag exposeren in de Zeeuwse
bibliotheek. Dat is niet juist. De ex
positie wordt op dinsdag 9 april ge
opend.
tussen de Ooster- en Wester-
schelde zal door storm opge
stuwd water uit de Westerschel-
de de Oosterschelde worden
binnengevoerd. De dijken rond
om de Oosterschelde zijn daar
niet op berekend, waardoor
kans op overstroming ontstaat.
Er wordt uitgegaan van een bij
laag water gesloten storm
vloedkering, stelt de WD. Bij
de watersnoodramp van 1953
bleek het waterpeil tijdens de
laagste laagwaterstand voor de
ramp echter aanzienlijk hoger
dan normaal. ,,De voordeur is
dan wel dicht, maar de achter
deur staat open", aldus de WD.
Buffer
Datzelfde risico wordt ook gelo
pen als de Oosterschelde als
buffer wordt gebruikt voor
overtollig rivierwater dat over
stromingsgevaar oplevert voor
Dordrecht en omgeving. Dat
idee leeft, zo bleek dinsdag bij
de presentatie van de Rijnatlas,
die als een soort voorloper geldt
in de aanwijzing van overloop-
gebieden in Nederland, Het her
stellen van de Rreekrakverbin-
ding is al langere tijd onderwerp
van onderzoek. Op milieuge
bied leveren beide plannen ook
problemen op, meent de WD.
Rivierwater blijkt steeds vaker
sterk vervuild te zijn.
per gemeente en sluiten niet aan
op elkaar en op het openbaar
vervoer. Collectief vervoer is
niet berekend op rolstoelers, in
bussen van het openbaar ver
voer kunnen rollators niet mee.
In het collectief vervoer is de
lange reisduur een probleem en
werken lange wachttijden voor
al voor mensen met verstande
lijke handicaps ontregelend.
Wijdverbreid blijkt de opvat
ting dat klagen nutteloos is, ter
wijl gemeenten vaak aan de
klachtaantallen de prestaties
van de vervoersbedrijven afme
ten en daar de beloning op base
ren.
A. van Herk van het ministerie
van Verkeer schetste de over-
heidsvisie op het vervoerpro
bleem: per 2010 vervalt het on
derscheid tussen openbaar en
speciaal vervoer en moeten alle
bussen en trams toegankelijk
zijn voor iedereen. Voor de trein
ligt de deadline op 2030. Voor de
kleine groep gehandicapten met
speciale vervoerseisen komt een
aparte regeling. De vervoersta
ken komen in de hand van de
provincie.
Het overheidsplan is mooi,
maar gaat op een cruciaal punt
mank, noteerde L. Wille, wet
houder te Oostburg en in
Zeeuws-Vlaanderen betrokken
bij het Regionaal Indicatie Or
gaan en de collectieve vervoers-
regeling. De toegankelijkheid
van openbaar vervoer staat en
valt met de aanwezigheid ervan
Die is in Den Haag aanmerke
lijk sterker dan in Zeeland, zei
hij.
Dette van den Boogaard, be
stuurder van de Chronisch Zie
ken- en Gehandicaptenraad
bepleitte de instelling van een
persoons gebonden vervoers-
budget. Laat mensen zelf kiezen
hoe ze dat geld besteden: aan
een auto, taxi, openbaar vervoer
of zelfs een vakantie. Het geld is
compensatie voor de meerkos
ten die het leven met een handi
cap meebrengt, stelde zij. Laat
mensen het uitgeven zoals ze
willen met de beperking van op
is op, vond Van den Boogaard.
door Esme Soesman
OUDELANDE-Blikseminslag vorig najaar heeft
flinke schade aangericht aan de torenspits van de
Nederlandse Hervormde kerk in Oudelande. De
schade aan de spits wordt de komende weken her
steld. Sinds vorige week zijn werklieden bezig
steigers op te bouwen rondom de toren van de
kruiskerk. De gemeente Borsele is verantwoorde
lijk voor de toren en pakt het schadeherstel gron-
dig aan. Door de inslag zijn veel dakleien vernield.
Omdat de steigers rondom de toren voor het her
stel van de kapotte leien toch moesten worden op
gezet, heeft de gemeente besloten de hele acht
kantige spits direct maar van nieuwe leien te
voorzien. Bovendien dient het lood, dat gekruld
is, te worden gerepareerd en moet de bliksemaf
leider vernieuwd worden.
foto Willem Mieras
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - De discobus
naar de Hooizolder zit van
avond vol met dertig-plussers.
Eén keer in de zes weken is er
een avond voor de oudere stap
per. Cafés in Middelburg heb
ben de dertiger al eerder ont
dekt. Speciale avonden met
muziek uit de jaren zeventig en
tachtig zijn mateloos populair.
Er is geen kaart meer te krijgen
voor de dertig-plus avond van
avond in De Hooizolder. „We
waren drie weken geleden al
uitverkocht", zegt mede-eige
naar Frank Versluijs. „De aan
leiding voor die avonden was
het concert van Blaf, waar veel
ouderen waren. Verder hebben
we ook een discomiddag, waar
de ouders van de jonge gasten
komen. Die zeiden 'doe nou ook
eens wat voor ons'. We zijn er
voor de kerst mee begonnen. Het
is nu de derde of vierde keer. "Nu
is er elke zes weken een avond
voor ouderen, na de zomer is dat
één keer per maand. En dat is
genoeg, denkt Versluijs. „Dat
kun je niet elke avond doen. Ze
hebben vaak kinderen en moe
ten een oppas regelen."
Café 't Schuttershof in Middel
burg begon tweeënhalf jaar ge
leden al met swingavonden voor
'oudere jongeren'. Eerst één
keer in de maand op vrijdag,
toen elke vrijdag en binnenkort
elke vrijdag- én zaterdagavond.
De swingavond voorziet in een
behoefte, constateert eigenaar
Paul Roodenburg. „Ik had er
nooit over nagedacht, tot ik zelf
een avond vrij had en een beetje
wilde swingen. Toen ontdekte ik
dat ik nergens terecht kon. Ik
dacht, laat ik Bert van Leerdam
nog eens uit de kast trekken, dan
kijken we gewoon hoe het gaat."
Inmiddels staat er elke vrijdag
een rij voor de deur in het smalle
straatje. „Daarom ben ik ook op
de zaterdag begonnen. Een rij is
voor ons hartstikke leuk, maar
ik krijg wel problemen met de
buren als die mensen staan te
praten. Bovendien haken er
mensen af, die hebben geen zin
om in de rij te staan."
Nostalgie
De bezoekers keren terug naar
hun jeugd op de klanken van de
jaren zeventig en tachtig. „Veel
mensen hebben elkaar in De
Hooizolder leren kennen en i
hebben daar een nostalgisch ge- I
voel bijzegt Versluijs,Er is een i
band die hun muziek speelt. De
ze keer treedt Fragment op. Die
hebben jarenlang in De Hooi-' I
zolder gespeeld." In het Schut-'
tershof ligt het accent op de ja- I
ren tachtig. Maar de avonden I
voor de oudere stapper hebben
niet alleen met nostalgie te ma- I
ken. Commercieel is het ook in- i
teressant om een wat ouder pu-
bliek te trekken, zegt Frank de
Vos van café de Mallemolen in
Middelburg. „Ouderen hebben
meer te besteden. De frequentie
van uitgaan is veel minder,' I
maar als ze dan gaan, geven ze I
wel meer uit."
Bovendien is de oudere bezoe-
ker een prettige gast. „De jeugd
brengt de nodige problemen met
zich mee. Die moeten nog leren
uitgaan en leren drinken. Dan
valt er wel eens een klap. De i
mentaliteit van de jeugd is be
labberd."
Bij de Mallemolen wordt mu
ziek uit de jaren tachtig en begin
jaren negentig gedraaid, afge- I
wisseld met recentere nummers, i
„Als je dertig bent, wil dat niet
zeggen dat de hedendaagse mu
ziek niet meer leuk is", aldus De I
Vos. Aan de andere kant jagen te
veel beats de oudere klant wel de I
zaak uit. „Iemand van 35 zit
echt niet meer te wachten op I
house-rampetamp muziek, of
op hedendaagse R&B, wat bij de I
jeugd heel populair is." Als de I
stemming er echt in zit, wordt i
het feesten, met Nederlandsta-
lige krakers met een housebeat
eronder of met een goude oude.
„Bij ons komt bijna wekelijks
Meat Loaf voorbij. En dat kan
iedereen woord voor woord
meezingen."
Kieskeurig
Het oudere publiek is wel kies
keuriger, vinden Versluijs en De
Vos. „Ze vinden het al snel te
druk", zegt Versluijs. „Ze vin
den al snel dat er te jong publiek
binnen is en ze vinden al snel dat
de muziek te hard staat." Vol
gens De Vos stellen oudere
klanten hogere eisen. Aan de be
diening, de presentatie en de
kwaliteit van het sanitair. Bij De
Hooizolder wordt speciaal voor
de oudere bezoekers een grand
café gebouwd, om even bij te ko
men of een goed gesprek te voe
ren.
Beenruimte, bagageruimte en alle ruimte voor techniek en comfort vindt u in de Monospace-modellen van Renault. Van donderdag
28 maart tot en met zaterdag 6 april staat onze showroom bol van aantrekkelijke actiemodellen. Kom langs en maak een proefrit.
De Twingo Helios incl. milieuvoordeel is er al
vanaf 9.920,-.
Twingo Helios
De Hélios is leverbaar met de 1.2 en de 1.2 16V
motor met een handgesehakelde- of Quickshift 5
automatische versnellingsbak.
Gebaseerd op het Expression uitrustingsniveau met
als extra's:
Airconditioning
Mistlampen vóór
Velours bekleding - gemêleerd blauw/grijs
Grijsblauwe 'soft touch' interieur accenten
Twee 'komma'-vormige hoofdsteunen achter
Totaalwaarde van dit pakket is 1.165,-.
U betaalt slechts 600,- voor dit pakket
rnault Twingo is cr al vanaf 9.395,-, de Ren,
garantie, leaseprijs voor de Renault Twingo is
slot en vervangend vervoer op basis van Til maanden/20.000 km per laar. Mln./ri
224 g/km en de Renault Espaec 2,1-9.41/100 km, resp. 14,8-10.63 km/1, C02-ul:
De Scénic Pack Vacances is ei
vanaf 20.090,-.
De Espace Pack Vision is er al
vanaf 31.090,-.
Scénic Pack Vacances
Pack Vacances A is leverbaar op Scénic Air,
Authentique, Expression en RX4 Expression.
Radio 4x15W met CD-speler en satellietbediening
2 elektrische bedienbare glazen schuif-/kanteldakeri
Pack Vacances B is leverbaar op Scénic Expression
Sport, Sport Way, Dynamique, RX4 Sport Way en RX4
Privilege.
CD-wisselaar
2 elektrische bedienbare glazen schuif-/kanteldaken
Totaalwaarde van pakket A is 1.540,-.
Totaalwaarde van pakket B is 1.390,-.
Per pakket betaalt u slechts 495,-.
Espace Pack Vision
Leverbaar met 2.0 16V- en 2.2 dCi-motoren.
Pack Vision" bestaat uit:
Twee handbedienbare kanteldaken
Eén extra achtcrstoel
Totaalwaarde van dit pakket is€ 1.690,-.
U betaalt slechts 1.100,- voor dit pakket.
n dc Renault Espacc is cr al vanaf 29 990.-. Dcic pri)icn zijn incl. BTW cr
naf 441,36,- cn dc Rcnaull Sctntcvanol 662,32. Dc leascprljicn lijn p<
5,7—S.8 1/100 km, resp. 12,2-17,5 km/1, C02-UltSIOOt resp. 135-138 g/km, Rt
eclflcaticwijjiglngen voorbehouden. Afgebeelde modellen kunnen afwijken
ideringsbijdtage. leges en ko
Gildeweg 16, 4383 NK Vlissingen. Tel. 0118-417130.
iliijiiaB BB8V?
www.dijkwel.nl
Postbus 270, 3990 GB Houten
Telefoon (030) 6344063
Fax(030)6344060
info@epilepsiefonds.nl
www.epilepsie.nl
Het bezorgen van ons dagblad is een uitdagend
ochtendkarwei voor jong en oud.
Er staat een goede beloning tegenover.
Naast de ruime vergoeding
zijn er diverse extra's zoals:
vakantiegeld
startpremie
aanbrengpremie voor
abonnees en bezorgers
gratis regenpak
gratis krant
Interesse?
Neem contact op met de afdeling
Binnendienst Distributie,
telefoon 0800-0235111 (tijdens kantooruren),
of kijk op internet: www.bezorgers.nl/pzc
De minimumleeftijd is 15 jaar.
Want alleen fondsenwervende organisaties»
die op verantwoorde wijze geld inzamelen
en besteden krijgen het CBF-Keur. Voor
vragen over het CBF-Keur: Centraal Bureau
Fondsenwerving. Tel. 090Ö-2025592
(75ct./min.) of Internet: www.cbf-keur.nl
VOOR
GOEDE DOELEN