Klaverblad wil beter vervoer GEEF WAT VRIJE TIJD AAN EPILEPSIE PZC PZC Auto Renault Dijkwel B.V. Kerk Oudelande wordt hersteld na bliksemschade Meat Loaf komt wekelijks voorbij RENAULT Nationaal Epilepsie Fonds Zorgen over plannen voor Oosterschelde PER AUTO, BOOT, BUS OF TREIN LAAT DE PZC UW REISGENOOT ZIJN Organisatie bepleit convenant 18 bij nader inzien Onze showroom staat bol van de aantrekkelijke aetiemodelien. Het Nationaal Epilepsie Fonds zoekt vrijwilligers voor de jaarlijkse nationale collecte (3 t/m 8 juni). Al is 't maar een paar uur op één avond. Bel: Henny van Mourik, tel. (030) 6344063. Wil ZIJN OP ZOEK NAAR BEZORGERS (M/V) IN LET OP DIT KEURMERK ALS U AAN EEN GOED DOEL WILT Gl zaterdag 5 april 2002 door Claudia Sondervan VLISSINGEN - Er moet een Zeeuws convenant komen met afspraken voor beter openbaar en vraagafhankelijk vervoer. Patiëntenorganisatie Het Kla verblad wil dat Zeeuwse over heden en vervoersbedrijven af spraken maken om het vervoer beter, soepeler en met inspraak van de gebruikers te laten verlo pen. Dat convenant moet nog voor de zomer getekend worden en per 2003 effectief zijn. Dat kondig de Klaverblad-directeur Hans Notenboom gisteren aan tijdens een symposium over vervoer in Vlissingen. Het Klaverblad peilde in februari de ervaringen van gebruikers van openbaar en collectief vraagafhankelijk ver voer (cw). De meest algemene klachten: de vervoerssystemen verschillen door Esme Soesman KRUININGEN - De VVD-frac- tie Reimerswaal maakt zich zorgen over de plannen tot her stel van de verbinding Kreekrak tussen de Ooster- en Wester- schelde en over de plannen de Oosterschelde als buffer te ge bruiken voor de opvang van overtollig rivierwater. WD-raadslid M. van der Meij- den - de Dreu heeft burgemees ter en wethouders van de gemeente Reimerswaal schrif telijk vragen gesteld. Ze wil we ten of het dagelijks gemeente bestuur zich de gevolgen van de plannen realiseert. Die gevol gen zijn, in de visie van de frac tie, desastreus. Zo is de veiligheid in het geding, denkt Van der Meijden. Bij het herstellen van de verbinding In een artikel in de krant van giste ren werd gemeld dat cursisten van het Middelburgs Instituut voor Kunstzinnige Vormgeving vanaf vandaag exposeren in de Zeeuwse bibliotheek. Dat is niet juist. De ex positie wordt op dinsdag 9 april ge opend. tussen de Ooster- en Wester- schelde zal door storm opge stuwd water uit de Westerschel- de de Oosterschelde worden binnengevoerd. De dijken rond om de Oosterschelde zijn daar niet op berekend, waardoor kans op overstroming ontstaat. Er wordt uitgegaan van een bij laag water gesloten storm vloedkering, stelt de WD. Bij de watersnoodramp van 1953 bleek het waterpeil tijdens de laagste laagwaterstand voor de ramp echter aanzienlijk hoger dan normaal. ,,De voordeur is dan wel dicht, maar de achter deur staat open", aldus de WD. Buffer Datzelfde risico wordt ook gelo pen als de Oosterschelde als buffer wordt gebruikt voor overtollig rivierwater dat over stromingsgevaar oplevert voor Dordrecht en omgeving. Dat idee leeft, zo bleek dinsdag bij de presentatie van de Rijnatlas, die als een soort voorloper geldt in de aanwijzing van overloop- gebieden in Nederland, Het her stellen van de Rreekrakverbin- ding is al langere tijd onderwerp van onderzoek. Op milieuge bied leveren beide plannen ook problemen op, meent de WD. Rivierwater blijkt steeds vaker sterk vervuild te zijn. per gemeente en sluiten niet aan op elkaar en op het openbaar vervoer. Collectief vervoer is niet berekend op rolstoelers, in bussen van het openbaar ver voer kunnen rollators niet mee. In het collectief vervoer is de lange reisduur een probleem en werken lange wachttijden voor al voor mensen met verstande lijke handicaps ontregelend. Wijdverbreid blijkt de opvat ting dat klagen nutteloos is, ter wijl gemeenten vaak aan de klachtaantallen de prestaties van de vervoersbedrijven afme ten en daar de beloning op base ren. A. van Herk van het ministerie van Verkeer schetste de over- heidsvisie op het vervoerpro bleem: per 2010 vervalt het on derscheid tussen openbaar en speciaal vervoer en moeten alle bussen en trams toegankelijk zijn voor iedereen. Voor de trein ligt de deadline op 2030. Voor de kleine groep gehandicapten met speciale vervoerseisen komt een aparte regeling. De vervoersta ken komen in de hand van de provincie. Het overheidsplan is mooi, maar gaat op een cruciaal punt mank, noteerde L. Wille, wet houder te Oostburg en in Zeeuws-Vlaanderen betrokken bij het Regionaal Indicatie Or gaan en de collectieve vervoers- regeling. De toegankelijkheid van openbaar vervoer staat en valt met de aanwezigheid ervan Die is in Den Haag aanmerke lijk sterker dan in Zeeland, zei hij. Dette van den Boogaard, be stuurder van de Chronisch Zie ken- en Gehandicaptenraad bepleitte de instelling van een persoons gebonden vervoers- budget. Laat mensen zelf kiezen hoe ze dat geld besteden: aan een auto, taxi, openbaar vervoer of zelfs een vakantie. Het geld is compensatie voor de meerkos ten die het leven met een handi cap meebrengt, stelde zij. Laat mensen het uitgeven zoals ze willen met de beperking van op is op, vond Van den Boogaard. door Esme Soesman OUDELANDE-Blikseminslag vorig najaar heeft flinke schade aangericht aan de torenspits van de Nederlandse Hervormde kerk in Oudelande. De schade aan de spits wordt de komende weken her steld. Sinds vorige week zijn werklieden bezig steigers op te bouwen rondom de toren van de kruiskerk. De gemeente Borsele is verantwoorde lijk voor de toren en pakt het schadeherstel gron- dig aan. Door de inslag zijn veel dakleien vernield. Omdat de steigers rondom de toren voor het her stel van de kapotte leien toch moesten worden op gezet, heeft de gemeente besloten de hele acht kantige spits direct maar van nieuwe leien te voorzien. Bovendien dient het lood, dat gekruld is, te worden gerepareerd en moet de bliksemaf leider vernieuwd worden. foto Willem Mieras door Nadia Berkelder MIDDELBURG - De discobus naar de Hooizolder zit van avond vol met dertig-plussers. Eén keer in de zes weken is er een avond voor de oudere stap per. Cafés in Middelburg heb ben de dertiger al eerder ont dekt. Speciale avonden met muziek uit de jaren zeventig en tachtig zijn mateloos populair. Er is geen kaart meer te krijgen voor de dertig-plus avond van avond in De Hooizolder. „We waren drie weken geleden al uitverkocht", zegt mede-eige naar Frank Versluijs. „De aan leiding voor die avonden was het concert van Blaf, waar veel ouderen waren. Verder hebben we ook een discomiddag, waar de ouders van de jonge gasten komen. Die zeiden 'doe nou ook eens wat voor ons'. We zijn er voor de kerst mee begonnen. Het is nu de derde of vierde keer. "Nu is er elke zes weken een avond voor ouderen, na de zomer is dat één keer per maand. En dat is genoeg, denkt Versluijs. „Dat kun je niet elke avond doen. Ze hebben vaak kinderen en moe ten een oppas regelen." Café 't Schuttershof in Middel burg begon tweeënhalf jaar ge leden al met swingavonden voor 'oudere jongeren'. Eerst één keer in de maand op vrijdag, toen elke vrijdag en binnenkort elke vrijdag- én zaterdagavond. De swingavond voorziet in een behoefte, constateert eigenaar Paul Roodenburg. „Ik had er nooit over nagedacht, tot ik zelf een avond vrij had en een beetje wilde swingen. Toen ontdekte ik dat ik nergens terecht kon. Ik dacht, laat ik Bert van Leerdam nog eens uit de kast trekken, dan kijken we gewoon hoe het gaat." Inmiddels staat er elke vrijdag een rij voor de deur in het smalle straatje. „Daarom ben ik ook op de zaterdag begonnen. Een rij is voor ons hartstikke leuk, maar ik krijg wel problemen met de buren als die mensen staan te praten. Bovendien haken er mensen af, die hebben geen zin om in de rij te staan." Nostalgie De bezoekers keren terug naar hun jeugd op de klanken van de jaren zeventig en tachtig. „Veel mensen hebben elkaar in De Hooizolder leren kennen en i hebben daar een nostalgisch ge- I voel bijzegt Versluijs,Er is een i band die hun muziek speelt. De ze keer treedt Fragment op. Die hebben jarenlang in De Hooi-' I zolder gespeeld." In het Schut-' tershof ligt het accent op de ja- I ren tachtig. Maar de avonden I voor de oudere stapper hebben niet alleen met nostalgie te ma- I ken. Commercieel is het ook in- i teressant om een wat ouder pu- bliek te trekken, zegt Frank de Vos van café de Mallemolen in Middelburg. „Ouderen hebben meer te besteden. De frequentie van uitgaan is veel minder,' I maar als ze dan gaan, geven ze I wel meer uit." Bovendien is de oudere bezoe- ker een prettige gast. „De jeugd brengt de nodige problemen met zich mee. Die moeten nog leren uitgaan en leren drinken. Dan valt er wel eens een klap. De i mentaliteit van de jeugd is be labberd." Bij de Mallemolen wordt mu ziek uit de jaren tachtig en begin jaren negentig gedraaid, afge- I wisseld met recentere nummers, i „Als je dertig bent, wil dat niet zeggen dat de hedendaagse mu ziek niet meer leuk is", aldus De I Vos. Aan de andere kant jagen te veel beats de oudere klant wel de I zaak uit. „Iemand van 35 zit echt niet meer te wachten op I house-rampetamp muziek, of op hedendaagse R&B, wat bij de I jeugd heel populair is." Als de I stemming er echt in zit, wordt i het feesten, met Nederlandsta- lige krakers met een housebeat eronder of met een goude oude. „Bij ons komt bijna wekelijks Meat Loaf voorbij. En dat kan iedereen woord voor woord meezingen." Kieskeurig Het oudere publiek is wel kies keuriger, vinden Versluijs en De Vos. „Ze vinden het al snel te druk", zegt Versluijs. „Ze vin den al snel dat er te jong publiek binnen is en ze vinden al snel dat de muziek te hard staat." Vol gens De Vos stellen oudere klanten hogere eisen. Aan de be diening, de presentatie en de kwaliteit van het sanitair. Bij De Hooizolder wordt speciaal voor de oudere bezoekers een grand café gebouwd, om even bij te ko men of een goed gesprek te voe ren. Beenruimte, bagageruimte en alle ruimte voor techniek en comfort vindt u in de Monospace-modellen van Renault. Van donderdag 28 maart tot en met zaterdag 6 april staat onze showroom bol van aantrekkelijke actiemodellen. Kom langs en maak een proefrit. De Twingo Helios incl. milieuvoordeel is er al vanaf 9.920,-. Twingo Helios De Hélios is leverbaar met de 1.2 en de 1.2 16V motor met een handgesehakelde- of Quickshift 5 automatische versnellingsbak. Gebaseerd op het Expression uitrustingsniveau met als extra's: Airconditioning Mistlampen vóór Velours bekleding - gemêleerd blauw/grijs Grijsblauwe 'soft touch' interieur accenten Twee 'komma'-vormige hoofdsteunen achter Totaalwaarde van dit pakket is 1.165,-. U betaalt slechts 600,- voor dit pakket rnault Twingo is cr al vanaf 9.395,-, de Ren, garantie, leaseprijs voor de Renault Twingo is slot en vervangend vervoer op basis van Til maanden/20.000 km per laar. Mln./ri 224 g/km en de Renault Espaec 2,1-9.41/100 km, resp. 14,8-10.63 km/1, C02-ul: De Scénic Pack Vacances is ei vanaf 20.090,-. De Espace Pack Vision is er al vanaf 31.090,-. Scénic Pack Vacances Pack Vacances A is leverbaar op Scénic Air, Authentique, Expression en RX4 Expression. Radio 4x15W met CD-speler en satellietbediening 2 elektrische bedienbare glazen schuif-/kanteldakeri Pack Vacances B is leverbaar op Scénic Expression Sport, Sport Way, Dynamique, RX4 Sport Way en RX4 Privilege. CD-wisselaar 2 elektrische bedienbare glazen schuif-/kanteldaken Totaalwaarde van pakket A is 1.540,-. Totaalwaarde van pakket B is 1.390,-. Per pakket betaalt u slechts 495,-. Espace Pack Vision Leverbaar met 2.0 16V- en 2.2 dCi-motoren. Pack Vision" bestaat uit: Twee handbedienbare kanteldaken Eén extra achtcrstoel Totaalwaarde van dit pakket is€ 1.690,-. U betaalt slechts 1.100,- voor dit pakket. n dc Renault Espacc is cr al vanaf 29 990.-. Dcic pri)icn zijn incl. BTW cr naf 441,36,- cn dc Rcnaull Sctntcvanol 662,32. Dc leascprljicn lijn p< 5,7—S.8 1/100 km, resp. 12,2-17,5 km/1, C02-UltSIOOt resp. 135-138 g/km, Rt eclflcaticwijjiglngen voorbehouden. Afgebeelde modellen kunnen afwijken ideringsbijdtage. leges en ko Gildeweg 16, 4383 NK Vlissingen. Tel. 0118-417130. iliijiiaB BB8V? www.dijkwel.nl Postbus 270, 3990 GB Houten Telefoon (030) 6344063 Fax(030)6344060 info@epilepsiefonds.nl www.epilepsie.nl Het bezorgen van ons dagblad is een uitdagend ochtendkarwei voor jong en oud. Er staat een goede beloning tegenover. Naast de ruime vergoeding zijn er diverse extra's zoals: vakantiegeld startpremie aanbrengpremie voor abonnees en bezorgers gratis regenpak gratis krant Interesse? Neem contact op met de afdeling Binnendienst Distributie, telefoon 0800-0235111 (tijdens kantooruren), of kijk op internet: www.bezorgers.nl/pzc De minimumleeftijd is 15 jaar. Want alleen fondsenwervende organisaties» die op verantwoorde wijze geld inzamelen en besteden krijgen het CBF-Keur. Voor vragen over het CBF-Keur: Centraal Bureau Fondsenwerving. Tel. 090Ö-2025592 (75ct./min.) of Internet: www.cbf-keur.nl VOOR GOEDE DOELEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 18