PZC WCT zet hav en wereld op zijn kop Kunst ver voer kwestie van tijd nemen zekerheid is op de De euro's stromen portemonnee van de consument uit beurs als landkaart in een donker bos Hoogleraar voorspelt concurrentiewijziging door komst terminal naar Vlissingen T rompetkolommen Risico met effecten neemt toe beleggen het bedrijf donderdag 28 maart 2002- door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - De Wester- schelde Container Terminal (WCT) in Vlissingen wijzigt het concurrentiebeeld in West-Eu ropa grondig. Bremen ontwik kelde zijn haven verder in Bre- merhafen, Rotterdam deed dat op de Maasvlakte en de Ant werpse haven doet dit nu in Vlissingen. Dat voorspelt bijzonder hoogle raar haveneconomie H.W.H. Welters van de Faculteit der Economische Wetenschappen van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. De wereldhandelstromen zijn de afgelopen decennia gegroeid; de laatste vijf jaar met gemid deld meer dan 7 procent. Het merendeel van deze over de ge hele wereld uitwaaierende goe deren komt in containers te recht, maar ook het vervoer van neo-bulk lading (auto's, woud producten) neemt toe. De vraag wat de economische positie van de Zeeuwse havens wordt met de komst van de WCT is van belang, omdat er met na me in de wereld van de contai neroverslag grote onrust heerst. Amsterdam is de trotse bezitter van de Ceres ParagonDe groot ste schepen ter wereld kunnen er snel worden gelost. Maar nog niet één schip is er geweest. Rotterdam is de grootste contai nerhaven van Europa, maar houdt de adem in. De New World Alliance, één van de gro tere samenwerkingsverbanden van containerrederijen, is op zoek naar alternatieven voor de Rotterdamse haven. De rederijen hopen in een ande re haven goedkoper uit te zijn. De alliantie bestaat uit de Kore aanse rederij Hyundai, het Ja panse MOL en het Singa- poraanse APL. Ze laat haar schepen nu nog laden in Rotter dam. Wordt er een andere losplaats gevonden, dan raakt Rotterdam 100.000 containers per jaar kwijt. En het ging al niet roos kleurig met de mainport Rotter dam. In twee jaar verloor Rot terdam 150.000 containers aan Antwerpen en Hamburg. Vorig jaar werden 6,1 miljoen contai ners overgeslagen in de main port. Ter vergelijking: bij volle dige benutting van de capaciteit van de WCT zullen jaarlijks 1,5 milj oen containers in Vlissingen worden overgeslagen. De havens van Vlissingen en Terneuzen spelen in die econo mische machtsstrijd van rede rijen geen rol van betekenis. ,,In de Zeeuwse havens kunnen nog geen containers worden behan deld", geeft S. Poppe van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam als eenvoudige ver klaring. De Zeeuwse havens hebben on danks de vertraging in de eco nomische groei vorig jaar hun marktpositie kunnen behou den. De totale zeegoederenover- slag steeg van 24,7 miljoen ton in 2000 naar ruim 25,5 miljoen ton in 2001j een stijging van on geveer 2 procent. Waar het ha venschap buiklading verloor, steeg de overslag van vaste brandstoffen (kolen), bospro- ducten, voedsel, fruit(-sappen), auto's, aluminium en staal. Niet onbelangrijk, want dat kan, ze ker als de WCT er komt, econo misch een belangrijke factor van betekenis worden. De komst van een diep-zee ter minal in Vlissingen zal het con currentiebeeld in West-Europa grondig wijzigen, denkt bijzon der hoogleraar Welters. Volgens hem zal in de markt een verder onderscheid ontstaan tussen in 'aan diep water en aan open zee' en 'aan minder diep en verder in het achterland gelegen' termi nals. Ook in Antwerpen zal die 'schei ding' door de klandizie (op den duur) zo ervaren gaan worden, aldus de bijzonder hoogleraar. Voor de Rotterdamse Deltater- minal betekent dat volgens hem nieuwe concurrentie. Hij denkt dat Amsterdam een plaats krijgt in de categorie: verder in het achterland gelegen termi nals. Welters: „Antwerpen gaat met een aandeel in de Westerschelde AMSTERDAM - Een woud van 'Trompetkolommen' vormt de basis voor een nieuw kantorencomplex bij het gebied Amsterdam-Arena. In eerste instantie moest dit project het nieuwe Silicon Valley van Europa worden, maar de economische recessie gooide roet in het eten. Nu worden negen kantoorgebouwen gebouwd in een boter-kaas-en-eieren-patroon, waarbij de trompetkolommen de dragers voor de par keerdekken (1072 plaatsen) worden. In 2005 wordt het project opgeleverd. foto Robbert Slagman/ANP Container Terminal in Vlissin gen naar diep vaarwater. Rot terdam, de Maasvlaktetermi- nals, krijgt er daardoor een concurrent bijMaar in Antwer pen zelf ontstaat een onder scheid in terminals. Tezamen met de komst van een diepwa- terterminal in Wihelmshafen zal dit de aanbodsituatie in ter- minalland behoorlijk wijzi gen." Betekenisvol Als het gaat om de concurren- tiesituatie in het algemeen, zegt Welters dat Rotterdam meer het karakter heeft en houdt van een 'grote massa' haven: erts, olie en containers. Daarnaast heeft de Rotterdamse haven meer of minder grote posities in seg menten alsbosproducten, voed sel en fruit, staalproducten, au to's, granen en derivaten. „Met name in deze segmenten zou Vlissingen betekenisvol kunnen worden met de komst van de WCT. Maar Vlissingen doet daarmee Antwerpen meer concurrentie aan dan Rotter dam, omdat Antwerpen in deze segmenten een grotere rol speelt en derhalve meer te verliezen heeft dan Rotterdam." Toch intensiveren Rotterdam en Vlissingen de samenwerking in de Exploitatiemaatschappij Schelde-Maas. Op de vraag of Rotterdam meer greep op de Zeeuwse havens wil krijgen, wil het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam niet reageren. S. Poppe: „De financiële afwikke ling van de maatschappij is nog niet rond. De nieuw te vormen gemeenteraad moet daar nog een beslissing over nemen. De vorige raadscommissie haven en economische zaken heeft wel groen licht gegeven. Het is met de politieke verschuivingen die in Rotterdam gaande zijn, af wachten of het voorstel door de gemeenteraad nog wordt aan genomen." Welters concludeert dat Rotterdam harder dan ooit zal moeten knokken voor het behoud van zijn positie. „Of misschien wel treffender gefor muleerd, het wordt voor de Rot terdamse haven voor de eerste keer echt knokken." De een geeft onbedoeld veel fooi, de ander is na twee weken door de stu diefinancieringheen. Drie maanden na de introduc tie van de nieuwe munt, geven veel Nederlanders euro 's uit alsof het guldens zijn. „Het lijkt héél goed koop als een truitje 35 eu ro kost, maar ondertussen is dat toch bijna tachtig gulden'.' door Carel Grol DEN HAAG - „Het is absoluut waar dat de euro makkelijk wordt uitgegeven. Maar als je daardoor in geldnood komt, kun je niet gaan klagen. Dat ligt aan jezelf en niet aan je beurs", stelt coördinator studentenvoorzie ningen van de Wageningse Stu dentenorganisatie, Marijke Wijers. Ze hoort geen klachten van stu denten. In januari pinde Wijers nog gemakkelijk 20 euro als ze naar de kroeg ging („Dat is toch snel 45 gulden."). Inmiddels is ze bewuster: „Tegenwoordig pin ik 10 euro. Daar probeer ik zo lang mogelijk mee te doen." Henriette Prast is specialist op het gebied van Geld en Emotie. Ze signaleert de problemen van de omschakeling. „Geld heeft drie functies. Het is een reken eenheid, een betaalmiddel en een vermogensbewaarmiddel. De euro heeft formeel al die functies, maar voor veel mensen is de gulden nog steeds de reken eenheid. Consumenten be schouwen de euro nog niet echt als geld, net zoals we als we op vakantie zijn buitenlands geld ook niet als echt beschouwen en er daardoor makkelijker mee omgaan. We ronden de euro eer der af op twee gulden dan op 2,20 gulden, wanneer dat ons goed uitkomt. Dat doen we ook op vakantie. Als de consument iets graag wil kopen, houdt hij zichzelf voor de gek door bij de koersomrekening de prijs naar beneden af te ronden." Betalen in euro's en denken in guldens geldt zeker voor tennis- leraar Jean Pierre Iriks. „Laatst betaalde ik drie drankjes. Dat kostte mij 3,90 euro. Als ik vroe ger 7,50 gulden moest afrekenen en ik met een tientje betaalde, gaf ik een gulden of anderhalve gulden fooi. Nu geef ik in zo'n geval vaak iets meer dan een eu ro fooi. Je staat er niet bij stil, maar dat is wel een knaak." Iriks heeft nu meer geld bij zich. „Ik liep altijd met een geeltje op zak. Wanneer pinde ik nou zon der reden vijftig gulden? Maar nu loop ik altijd met twintig eu ro in mijn portemonnee, en soms nog wel meer." Onverschillig T. Dijkland uit Sassenheim is gepensioneerd systeem-ingeni eur. „Het is wat gechargeerd om te stellen dat de gulden de euro wordt, maar het gaat die kant wel uit." Vooral tijdens de dage lijkse boodschappen is hij onverschillig tegenover ogen schijnlijk kleine prijsverschil len. „Ik stap snel over een ver schil van 50 eurocent heen. Maar dat is dus meer dan een gulden. Ik koop redelijk bewust, maar merk dat ik de laatste tijd veel meer huishoudgeld nodig heb." De Utrechtse studente stedelij ke architectuur Nicole Breuk- man had aanvankelijk veel moeite met de overgang van gul den naar euro. „Ik kon altijd rondkomen van mijn studiefi nanciering, maar in januari zat ik na twee weken ineens zonder geld. Terwijl ik niet anders ben gaan leven." Ze geeft toe dat zo genaamd lage prijzen nogal misleidend zijn. „Misschien is het wat naïef, maar alles leek goedkoper. Toch is 35 euro nog altijd tachtig gulden." Om haar individuele begro tingstekort te vex-kleinen. ging Breukman meer werken. „Want ik pin nog steeds 20 euro. Als ik tien euro heb en op de universi teit een broodje en een kopje koffie koopis het verdwenen. Ik geef euro's uit alsof het guldens zijn. Het geld vliegt de porte monnee uit." GPD AMSTERDAM - De Ne derlandse banken nemen steeds grotere risico's met hun effectenportefeuille. Het aandeel staatsobliga ties is de afgelopen drie jaar sterk teruggelopen, terwijl banken steeds meer geld in aandelen en obligaties van bedrijven staken. Ook steeg de post deelnemingen in andere bedrijven. Dat blijkt uit het gisteren uitgekomen Statistisch Bulletin Maart 2002 van De Nederlandsche Bank (DNB). In totaal hadden de Nederlandse banken eind 2001 samen een be leggingsportefeuille van 178 miljard euro, inclusief deelnemingen. Deze be leggingen vormen voor de banken onder meer een buffer om aan opvragin gen van klanten te kunnen voldoen, het zogeheten opvraagbaarheidsrisico. Ook dienen ze als onder pand bij kredieten van de centrale bank. De DNB becijferde dat het aandeel van overheidspa- pier van EU-landen op het totaal met 16 procentpunt teruggelopen is tot iets minder dan 40 procent. Een belangrijke reden lag in de nieuwe manier van uitgifte van Nederlandse staatsobligaties. In 1998 namen de Nederlandse banken nog 90 procent van de Nederlandse staatsobligaties; eind 2001 was dat gezakt tot 20 procent. Het aandelenbezit van de banken groeide de afgelo pen drie jaar met 4 miljard naar 9 procent van het to taal. Dat is niet toe te schrijven aan de stijging van de waarde, omdat de meeste koersen op of on der het niveau van 1998 zijn beland. In die periode handelden de banken voor 40 miljard in aande len. Deelnemingen in andere bedrijven namen ook sterk toe in de portefeu i 11 e van banken. Zo vervijf voudigde de waarde van de aandelen van 'andere banken tot 5 miljard. De beleggingen in andere be drijven namen met 8 mil jard toe tot 20 miljard eu ro. ANP door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - Het geheim van succes is gewone dingen on gewoon doen. De spreuk staat met grote letters gekrijt op een ouderwets schoolbord in het be drijf Musky's art handling in Middelburg. Treffender is de onderneming nauwelijks te kenschetsen. Musky's zegt alles te doen op het gebied van kunst, behalve de handel. Zo transpor teert het bedrijf kunstwerken en richt het exposities in. De wereld van kunstvervoer is niet erg groot. Buiten een paar grote vervoerders als Gerlach, is er nog een aantal kleine in Ne derland. De basis van Musky's art handling werd tien jaar gele den gelegd door Musky Engels. Als parttimer bij het toenmalige Zeeuws Steunpunt Kunstzinni ge Vorming deed hij er in zijn vrije tijd allerlei werkzaamhe den naast. Hij had een vracht wagentje en veel contacten en hem werd gevraagd kunstwer ken naar Amsterdam te vervoe ren. ,In het paleis op de Dam stelden kunstenaars uit het hele land hun werk tentoon voor koningin Beatrix. Die maakte daaruit een keuze voor haar collectie. Ik werd gevraagd de Zeeuwse kunstwerken te vervoeren. Ik had dat nog nooit gedaan. In Amsterdam schrok Engels van de manier waarop kunstwerken door bepaalde vervoerders werden behandeld. „Schilderijen werden nogal hardhandig aangepakt. Kunst werken stonden onbeschermd in vrachtwagens en hadden alle ruimte om te bewegen. Als je dat als kunstenaar laat gebeuren, heb je geen eerbied voor je eigen werk. Ik vond dat ik dat beter kon. Zeker omdat ik zag hoe an dere vervoerders met kunstwer ken omgingen. Daarvan heb ik veel opgestoken." Reclame Terug in Middelburg besloot Engels zich te specialiseren in het vervoer van kunstwerken. „Helemaal geen bijzonder idee hoor, maar er waren tot dan toe nog maar weinig mensen die de zin zagen om daar een bedrijf voor op te richten. Kunstenaars zaten er ook niet op te wachten. Ze hadden geen geld of hadden het er niet voor over. Maar ik waagde de stap, omdat ik dacht en denk dat art handling wel de gelijk een vak is. Ik schreef alle kunstenaars en organisaties in Zeeland aan om reclame te ma ken voor het bedrijf." De vrachtwagen werd van bin nen met vloerbedekking bekleed om de te vervoeren door Bert Bakker De affaire-Enron heeft be leggers onzeker gemaakt. Als we niet kunnen vertrouwen op een jaarrekening waar een handtekening van een accoun tant onder staat, hoe weten we dan in welke bedrijven we veilig kunnen beleggen? Voor beleggers die vooral op macro-economische ontwikke ling letten, moet het beeld dat de aandelenbeurzen in Amerika en Europa de laatste maanden ver toonden, nogal vreemd overko men. Want terwijl er regelmatig meevallende cijfers gepubli ceerd werden over de Ameri kaanse economie en bovendien de stroom berichten van bedrij ven die tegenvallers meldden langzaam opdroogde, wilden de koersen maar niet omhoog. De Dow Jones index bleef in de Musky Engel in zijn kunsttransportbedrijf. voorwerpen te beschermen. Schotten werden aangeschaft om te zorgen dat kunstwerken niet door de vrachtwagen slin geren. Ook kreeg de wagen an dere vering. „Daardoor worden schokken veel beter opgevan gen. Bij de echte kunstvervoer- ders kan een ei in een eierdop op de laadvloer worden gezet en als je na de rit de wagen opent staat het ei nog keurig in de dop op zijn plek. Ik heb dat eens gepro beerd, maar dat lukte me toen nog niet, hoor." Het vervoeren van kunst is vol gens Engels net als het lopen op eieren. Je moet geconcentreerd werken, er steeds bewust bij stilstaan. Ook is het noodzake lijk om te weten dat bijvoor beeld aquarellen vaak alleen aan de bovenkant vast zitten in delijst. Weetje dat niet en hou je het werk op zijn kop, dan kan dat desastreuze gevolgen heb ben." Het is een kwestie van rustig aan doen, benadrukt de kunstver voerder. „Ik loop liever twee keer heen en weer, dan één keer Naam Musky's art handling Plasts Middelburg Opgericht 1990 Aantal werknemers 4 Omzet nog niet bekend met als gevolg dat ik fouten maak." Musky's art handling wordt steeds meer ingeschakeld. Voor al door organisaties als Stich ting Kunstuitleen Zeeland, Scoop en de stichting Nieuwe Muziek, Voor Beeldende Kunst Deventer vervoerde de Middel burgse onderneming pas gele den nog het werk van Zeeuwse kunstenaars. Als gevolg van de groeiende vraag naar het speci ale vervoer ('we zijn geen ordi naire chauffeurs') heeft Engels vorig jaar een aantal medewer kers in dienst genomen en heeft het bedrijf een nieuwe start ge maakt. Daarom is de omzet van het bedrijf ook nog niet bekend. „Het werk dwingt ons creatief bezig te zijn", zegt Engels. „Laatst moesten we heel grote vazen vervoeren; uiteraard een kunstwerk. Na wat zoeken en denken kwamen we er achter dat de vazen precies pasten in een bepaald soort kuip. Daar door konden we ze goed vastzet ten in de vrachtwagen en ze vei lig vervoeren." Behalve met het vervoer van kunstwerken houdt Musky's art handling zich ook bezig met het foto Ruben Oreel inrichten van tentoonstellingen en musea. „Voor het oudheid kundig museum in Arnemuiden maken we verscheidene voor werpen, zoals 't oppertje, een praathuis voor vissers dat vroe ger meestal in de haven te vin den was. Ook maken we verlich te vitrines. Eenvoudig? Dat lijkt het, maar lampen stralen niet alleen licht, maar ook warmte uit. En dat is in het museum niet gewenst. Dus hebben we een vi trine gemaakt waar de warmte bijna geruisloos wordt afge voerd." Nieuw avontuur Als het werk in Arnemuiden half april is afgerond, begint Musky's aan een nieuw avon tuur: het maken en verhuren van tentoonstellingsmateriaal. „Denk daarbij aan mobiele pre- sentatiewanden en vitrines. De bedoeling is dat te verhuren aan bijvoorbeeld gemeenten en scholen die een presentatie of tentoonstelling houden. Ook willen we lichte ophangsyste- men maken en verhuren buurt van de 10.500 punten hangen, en onze eigen AEX-in- dex kabbelt rond het niveau van 520punten. Vreemdwant de er varing is dat aandelenbeurzen meestal een half jaar vooruitlo pen op de macro-economische trend. Een koerssprong van 5 tot 10 procent in die eerste twee maanden van dit jaar had meer voor de hand gelegen. De oorzaak van de stagnatie kan eigenlijk helemaal worden toegeschreven aan de Enron-af- faire. Het plotseling failliet gaan van deze grote Ameri kaanse energiehandelaar, eind vorig jaar, was een grote schok. Enerzijds omdat het bedrijf tot voor kort te boek stond als zeer solide en modern, anderszijds natuurlijk omdat zoveel beleg gers en toeleveranciers hiermee zwaar het schip in gingen. Maar het faillissement van één bedrij f kan er op zichzelf natuurlijk nooit voor zorgen dat wereld wijd en door alle sectoren heen de aandelenkoersen stagneren. Er was dan ook iets aan het licht gekomen dat veel ernstiger is: Enron had in zijn boekhouding een veel rooskleuriger beeld van zijn financiële positie gegeven dan de werkelijkheid recht vaardigde, en-nu komt het punt dat beleggers zo ernstig vonden - de accountant van het bedrijf, Auxdersen, zou aan die 'mislei ding' willens en wetens hebben meegewerkt. Ineens was er nog maar één vraag belangx'ijk: als we niet kunnen vertx-ouwen op een jaar rekening waar een handteke ning van een accountant onder staat, hoe weten we dan in wel ke bedx'ijven we veilig kunnen beleggen? Een cruciale pijler onder het vertrouwen dat beleg gers in het economisch systeem moeten hebben, stond te wan kelen. Nu zal menigeen denken: ja, maar zo'n beurs is toch so wieso een casino? Niemand kan voorspellen hoe het balletje rolt, dus wat maakt de zekerheid die een accountantsgoedkeuring zou bieden dan nog uit? Noodzaak De onthutste x-eacties in de ka- pitaalmai"kten op het wegvallen van dat stukje zekerheid be wijst dat de vergelijking van beurzen met casino's niet klopt. Beleggers moeten noodgedwon gen beslissingen nemen over grote bedragen. Ze doen dat met beperkte gegevens. Hoe minder gegevens beschikbaar zijn, of hoe minder beti'ouwbaar de be schikbare gegevens ogen, des te groter het risico, des te groter de noodzaak om de hoeveelheid ri sico's te beperken. Met andere woorden: de belegger kan zich in dergelijke situaties minder permitteren. Een belegger die niet een mini mum aan zekei'heden heeft, is als een wandelaar die zonder een betrouwbare kaart in een vreemd bos loopt. Ook mét een kaart zijn er nog genoeg veiTas- singener hangt mist, een brug is ingezakt, een pad overwoekerd. Maar zonder kaart loopt hij richtingloos rond. Zekerheid en duidelijkheid zijn goud waard. Zo werkt het in op de financiële markten ook. Hoe meer een be legger het gevoel heeft te weten welke kant het op gaat met een bedrij fmet de sector waarin het bedrijf opereert en met de eco nomie als geheel, des te kleiner zijnde risico's. Op de beurs geldt dat als de 'risi copremie' lager wordt, de koers van aandelen omhoog kan. Met i'isicopremie - een verwarrend begrip - wordt eigenlijk niets anders dan i'isicovergoeding be doeld: zodra beleggers denken dat aan een bepaald aandeel veel onzekerheid kleeft, willen ze dat aandeel alleen nog kopen als ze 'vergoed' worden - voor het nemen van extra risico - met een 'korting' op (lees: daling van de koers. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 9