Heinz komt tot leven PZC Lange reclame voor Britney belt na twintig jaar weer naar huis E. Burka als symbool van Afghaanse onderdrukking Het blijft een film van schijnheilige blagen Stripkat verfilmd Crossroads Shallow Hal hh donderdag 28 maart 2002 et is Heinz'. 'Groente Fruit'. 'Da Draussen Lauft Ein Schaf'. En niet te vergeten 'Heinz, Heinz En De Kinderen'. De echte liefhebber van de eigenwijze stripkat Heinz begint al te glimlachen als hij de titels van genoemde stripalbums onder ogen krijgt. Het zijn de fameuze creaties van de Amsterdamse tekenaars René Windig en Eddie de Jong. Heinz figureerde ook lange tijd als dagstrip in vele kranten. Binnenkort keert hij terug, op het witte doek, in een avondvullende tekenfilm. Heinz, de fameuze creatie van de Amsterdamse tekenaars René Windig en Eddie de Jong. Eddie de Jong (1950) en René Windig (1951) zitten in een hoekje van een café aan de Klo veniersburgwal in Amsterdam. De een heeft een biertje besteld, de ander houdt het nog even bij koffie. Aan de bar doet iemand een truc met een ei. Deze omge ving móet wel een inspiratie bron zijn voor de creatieve gees ten achter Heinz. „Dat is het zeker", bevestigt Ed die, de kleinste van de twee. „Heinz, dat zijn wij zelf. Al thans, we gebruiken veel dingen die we zelf hebben meege maakt." Daarbij zijn een ruim tereis, ontmoetingen met Ollie B. Bommel en WC-eend, een verblijf in het vreemdelingenle gioen en het worden omgeto verd in een zoutpilaar vermoe delijk niet inbegrepen. „Nee", antwoordt Eddie. „Maar we golfen wel. Net als Heinz. Hein de Kort heeft ons ooit onge vraagd opgegeven voor een cur sus. We kregen een brief thuis met de mededeling dat we op een bepaalde tijd op de golfbaan werden verwacht. Toen zijn we maar gegaan." René: „Op de golfbaan werkt een leraar die lijkt op een bigge tje. Dat is nou eenmaal zo. Op een gegeven moment deed één van onze medecursisten de uit spraak: 'Ja zeg, ik ga me daar golfen leren van een biggetje'. Kijk, dan is er weer een grap ge boren. Kort daarop hebben we inderdaad een golfende big ge- introduceerd in Heinz. We heb ben ons wekenlang niet op de baan durven vertonen, omdat we vreesden dat die kerel zich zelf zou hebben herkend." Heinz, the movie, zo is de avondvullende speelfilm voor lopig getiteld. „Joost Ranzijn, de producent, had ons al een paar maal gepolst", zegt René. „Maar destijds maakten we nog de dagstrip, en we kunnen maar een ding tegelijk. Nadat we wa ren gestopt wilden we eigenlijk andere dingen doen." René: „Een halfjaar lang hebben we niets gedaan, afgezien van het opruimen van onze studio." Ed die: „Maar in maart vorig jaar benaderde Joost ons opnieuw met zijn plannen. En in dit geval stonden we er wél voor open. Vanaf mei zijn we begonnen met het bedenken van het verhaal. En een paar maanden later, in augustus, kwamen we in con tact met Remco Polman van Mooves, een animatiestudio in Omdat het twintig jaar gele den is dat E.T. in wereldpre mière ging (en op het Festival van Cannes de langste ovatie veroorzaakte die we ons kunnen heugen) komt de fameuze fami liefilm opnieuw in de biosco pen. Want met de 700 miljoen dollar die de film al heeft opge bracht is de grens zeker nog niet bereikt. Tegelijkertijd worden voor cd-rom en Game Boy nog wat spelletjes op de markt ge bracht, gerelateerd aan het in middels overbekende verhaal Nijmegen. Met die jongens heb ben we een kort filmpje ge maakt, gewoon om 'ns iets uit te proberen." René: „We doen het zo ouder wets mogelijk. Want als ik een computeranimatie zie, dan zakt me de broek af. Dat begon al met die Roger Rabbit-filmpjes; die waren zo stinkvervelend. We te kenen nog gewoon op papier, en die jongens van Mooves zorgen voor de digitale bewerking." Eddie: „Het is nog uitproberen wat wel en niet werkt. Het hele project staat nog in de kinder schoenen. We moeten vreselijk wennen aan de filmwereld." Eddie de Jong en René Windig kennen elkaar van de middelba re school. Rene: „Na schooltijd bleven we altijd met een groepje raddraaiers wat rond de school hangen. Binnen de kortste keren stonden we boven op het dak, stenen door de schoorsteen te gooien." Eddie: „Metz'ntweeën waren we onverslaanbaar met voetballen. En toen bleek ook nog dat we beiden uitsluitend strips lazen, en nooit boeken." van de kleine botanicus van een andere planeet die het vertrek kende ruimteschip heeft gemist en dan onder de hoede wordt ge nomen door het tienjarig jonge tje Elliot. Voor de nieuwe release heeft re gisseur Steven Spielberg de moeite genomen zijn met vier Oscars bekroonde sf-sprookje een kleine face lift te bezorgen. Van een echte 'redux'-versie, zoals bij 'Apocalypse Now' een half jaar geleden, is evenwel geen sprake. Vergelijking met Op school tekenden ze volop strips en cartoons en richtten ze hun eigen filmclubje op. „We hebben destijds een tekenfilm pje gemaakt op acht millimeter, een beetje in de stijl van de Mon ty Python-animaties", zegt Ed die. „Heel simpel, zonder geluid en met het goedkoopste camera- tje dat er was. Dat is meer dan de helft van ons leven geleden; minstens 35 jaar." In het midden van de jaren '70 werkten Windig en De Jong kortstondig voor het weekblad Donald Duck. René: „Het was één van de eerste dingen waar de originele versie leidt eerder tot een zoek-de-verschillen- spelletje. Dan blijkt dat bij voorbeeld de federale agenten die we op gezette tijden bezig zien met hun speurtocht naar E.T. niet langer zijn uitgerust met vuurwapens maar met wal kie-talkies. Het moest blijkbaar minder angstaanjagend wor den. De Halloween-viering is wat uitgebreider en de trucages met de lippen van het ruimtewezen zijn wat meer verfijnd zodat de voor we betaald kregen. Maar we hebben het slechts een jaar volgehouden. Onze humor werd er niet echt gepikt. We kregen onze scenario's en tekeningen altijd met rode pen doorstreept weer terug." Na de Donald Duck-tijd ver schenen nog vier delen. Uit de beginjaren stammen ook mees terlijke parodieën op klassieke strips als Dick Bos(ch) en we derom Donald Duck, alsook ori ginele creaties als Rockin' Belly, zijn stoïcijnse visboer en de lamzakkige kat-op-de-achter- grond die later zou uitgroeien tot Heinz. In 1987 startte Heinz als zelf standige dagstrip in Het Parool. Van daaruit begon de stripkat aan een onstuitbare opmars door de dagbladen. Op de zolderverdieping boven het café hebben Windig en De Jong kortgeleden hun nieuwe werkruimte gevondenDie is al leen te bereiken via de keuken en twee smalle trappetjes. „Het was hier een geweldige rotzooi en we hebben zelf verwarming moeten aanleggen", zegt Eddie. „Maar dit is wel een ideale plek. Van nature hebben we gemerkt dat we boven moeten werken. We hebben een poosje in een kel der gezeten, maar dat is funest voor de creativiteit. Bovendien konden we er niet roken. Om dingen te bedenken, moet je kunnen roken." Het draaiboek van de film komt op tafel. Een dik pakket A4'tjes, waarin Heinz uiteraard zijn ou de kameraden Frits en Jodocus ontmoet, maar ook latere 'bijfi- woordjes 'home' en 'phone' er iets overtuigender uitkomen. Ook de muziek en geluidsmixa- ge zijn aangepast naar de laat ste technische standaard. Wel is echt nieuw dat naast een Engelstalige versie nu ook een Nederlands ingesproken versie in de bioscopen wordt gepresen teerd, waarmee men wil inspe len op het allerjongste publiek. Die koters krijgen dan toch een stevige dot emoties te verstou wen als het lieve ruimtemanne tje lijkt te zijn gestorven en het guren' als Augustus ('Mij k van vriend heet Augustus zeg na de Heinz ben, ik') en Jan Jaip van het eiland Janjapië ('N»e- nee! Na het eten wordt er nut meer gelopen! Tegen de reges! „De film sluit grotendeels aai op de laatste Heinz-delen", agt René. „We waren op een pun1 aangekomen waarop de dags troken al heel filmisch werda. Vooral de dialogen van Jan er Jaap zijn fantastisch om te be denken. De bijfiguren hebben altijd veel ruimte gekregen it onze strips. Op een gegeven mo ment zijn ze eigenlijk een eigen leven gaan leiden." Eddie: „We hebben nu een afgerond ver haal, maar het kan best zijn dat het nog totaal op de kop gaat. We bedenken steeds nieuwe grappen. Maar vier van de vijf vergeten we weer, omdat ze vaak in de kroeg ontstaan. De dag erna vind je dan een schets op een bierviltje, waarvan je geen idee hebt wat 'ie precies moet voorstellen.Het zal ver moedelijk niet gemakkelijk zijn om de typische Heinz-humor op het witte doek overeind te hou den. „De timing is heel belang rijk. Die is natuurlijk anders dan in een stripboek. Maar de reacties op het proeffilmpje zijn veelbelovend. Heinz liep alleen nog maar richting de kroeg, en de fans begonnen al te lachen. We denken het publiek zeker tachtig minuten te kunnen boei en." Martin Groenewold Informatie over de Heinz-film is te vinden op www.heinzthemovie.nl verdriet van Henry Thomas als Elliot nauwelijks meer te stel pen is. Van die thans 30-jarige acteur hebben we sinds E.T. trouwens weinig meer gezien, hoewel hij binnenkort tegenover Leonardo DiCaprio zal staan in Scorsese's Gangs Of New York. Pieter van Lierop E.T.: regie Steven Spielberg; met Henry Thomas, Dee Wallace, Peter Coyote, Drew Barrymore. Te zien in CineCity Vlissingen en Roxy Bergen op Zoom. Britney Spears is het popu lairste tieneridool van dit moment. Daarom worden haar naam en beeltenis afgedrukt op hoesjes van cd's die ze zelf vol- zingt en op een keur aan prijzige t-shirts, posters, kussenslopen, koffiebekers, petjes en andere hebbedingetjes. De marketing afdeling van het product Brit ney Spears achtte de tijd rijp voor een film. Geen opzienba rende beslissing, want alle popi dolen van Elvis tot Prince en van The Beatles tot The Spice Girls belandden vroeg of laat in de bioscoop met tot speelfilm lengte opgerekte reclames voor hun eigen imago. De Britney-film is een op de be levingswereld van de uit tiener meisjes bestaande fanschare toegesneden mix van melodra ma en f eel-good movie. Serieuze onderwerpen als tienerzwan gerschap, overspel, en verzet te gen het ouderlijk gezag worden braafjes afgewisseld met een kuise kalverliefde en uiteraard enkele liedjes van Het Idool. Dat de koningin van de Barbie pop zich op wanstaltig softe wijze vergrijpt aan Joan Jetts klassieker 'I love rock and roll' zal de fans niet deren. Over haar acteerwerk zullen de liefheb bers evenmin vallen. En eerlijk is eerlijk: echt goed acteert Spears niet, maar we hebben het zeker wel eens slechter gezien. Het doet er allemaal niet toe. De De burka. Vóór de Ameri kaanse aanval op Afgha nistan kenden slechts weinige westerlingen dit vrouwonvrien- delijke kledingstuk, maar in middels is het al net zo'n inge burgerd begrip als antrax, clusterbom of poederbrief. Ruim voor de gebeurtenissen van 11 september besloot de Iraanse regisseur Mohsen Makhmalbaf (Gabbeh, Salaam Cinema) om een film te maken over de schrijnende leefomstan digheden van de Afghaanse be volking onder de Taliban, waar bij hij de burka koos als het meest in het oog springende symbool van onderdrukking. Het resultaat is Kandahar, een clandestien in het Iraans-Af- ghaanse grensgebied opgeno men film waarin documentaire beelden en speelfilmscènes sa men gaan. Makhmalbaf volgt de reis van Nafas, een Afghaanse journa liste die jaren geleden naar Ca nada vluchtte. Zij keert terug naar haar geteisterde vaderland om te verhinderen dat haar in de stad Kandahar achtergebleven zuster zelfmoord pleegt, uit Britney Spears fans komen voor Britney en ze krijgen Britney. Geweld, seks en harde taal wor den zoveel mogelijk vermeden, zodat bezorgde ouders hun op groeiende kinderen er rustig naartoe kunnen sturen. Je kunt je hooguit afvragen of Cross roads met zijn verhaal vol tie nerellende niet een wat al te me lodramatische toon aanslaat. De flinterdunne luchtigheid wanhoop over het leven onder de Taliban. Nafas' reis naar Kandahar blijkt vol hindernis sen en gevaren te zitten zoals ro versbenden, onbetrouwbare medereizigers en natuurlijk de constante dreiging te worden opgepakt door de Taliban. De tegen wil en dank in een bur ka gehulde journaliste houdt een gesproken dagboek bij over haar bijzondere reis. Haar in ge zwollen Engels gesproken tek sten maken de film af en toe overdreven uitleggerig en poli tiek correct, alsof je zit te kijken naar een ouderwets stuk vor mingstoneel. Veel beter is Makhmalbaf wan neer zijn personages er het zwij - gen toedoen en hij de beelden voor zich laat spreken. Zo loopt Nafas een tijdje mee in een op tocht van vrouwen die op weg zijn naar een trouwerij. Lopend in de woestijn en van top tot teen gehuld in burka's zien de vrou wen er eerder uit als sinistere karakters uit een science fic tion-film dan als bruiloftsgas ten. Uitgesproken surrealistisch is de scène waarin kunstbenen van Britney's liedjes ontbreekt in de film goeddeels. Wat meer uitbundigheid had misschien geen kwaad gekund. Fritz de Jong Crossroads: regie Tamra Davis; met Britney Spears, Anson Mount, Zoe Saldana, Taryn Manning. Te zien in CineCity Vlissingen, De Koning Hulst en Cinemactueel Bergen op Zoom. aan parachutes uit een vliegtuig worden gedropt, terwijl op de grond mannen op krukken om het hardst lopen om de mooiste prothese te veroveren. De trage die van het al een kwart eeuw door oorlog, geweld en landmij nen geteisterde Afghanistan wordt in dit absurde tafereel tot de wrange essentie terugge bracht. Aan het einde van de film weten we niet of het Nafas zal lukken om haar zus te redden. Dat on zekere slot stemt niet minder treurig nu de Taliban uit Afgha nistan verdreven zijn. De ergste fanatici zijn misschien verdwe nen, maar uit recente televisie beelden blijkt dat de burka voorlopig onder grote delen van de bevolking stand houdt, en daarmee ook de onderdrukking van de Afghaanse vrouwen. Fritz de Jong Kandahar: regie Mohsen Makhmal baf; met Nilofour Pazira, Hassan Tantai, Sadou Teymouri. Te zien in Schuttershoftheater Middelburg (vr. 19.30 u. en ma. 20.00 u.) en 't Beest in Goes (do. en za. 20.30 u.). Schoonheid is minder wat men ziet dan wat men droomt", zo luidt een befaamd Vlaams spreekwoord dat ik ook nooit eerder was tegengekomen tot ik eens ging opzoe ken wat een citatenboek zoal over het glib berig begrip 'schoonheid' had mee te delen. Aanleiding voor die nieuwsgierigheid vormde de film Shallow Hal. Daarin wordt een keer de wijsheid gebezigd: 'Beauty is in the eye of the beholder' en dat lijkt de bete kenis van het Vlaamse gezegde aardig te dekken. Niemand hoeft zich dus te storen aan mijn mening dat er in Shallow Hal bit ter weinig 'schoonheid' valt waar te nemen. Ik denk dat voor 'humor' hetzelfde geldt. Dat begrip is evenzeer subjectief. In de nieuwe film van de gebroeders Farrelly - eerder waanzinnig succesvol met 'There's Een ongetrukeerc i Gwynneth Paltrow foto Glen Watson/GPD Something About Mary' - is ook de humor van pover gehalte. Naar mijn smaak dus. Onder invloed van een toevallig tegen het lijf gelopen goeroe, heeft de onuitstaanbare acteur Jack Black geleerd om oog te krijgen voor de innerlijke schoonheid van mensen. Hij was altijd meedogenloos in zijn oordeel over meisjes - terwijl hij er zelf uitziet als een papperig onderdeurtje met de expressie van een astmatische karper - maar ineens presteert hij het om verliefd te worden op een moddervet meisje dat in restaurants veelvuldig door het meubilair zakt, hetgeen Jack niet kan begrijpen omdat hij haar ziet als de rank geschapen Gwynneth Paltrow. Shallow Hal is een komedie met een schijn heilige boodschap. Al te plomp krijgen we het inzicht ingepeperd dat in onze maat schappij overmatige waarde wordt toege kend aan schoonheidsidealen die worden gedicteerd door videoclips en modebladen Of denk aan Hollywoodfilms zoals die van Bobby en Peter Farrelly die in het verleden het geheel voor zichzelf lieten spreken dat mannen hoteldebotel worden van Cameron Diaz. Maar nu moeten we van diezelfde Far relly's aannemen dat zoiets geen pas geeft en we meer oog moeten hebben voor het apart soort schoonheid dat Paltrow belichaamt in de scènes waarin knappe trucages haar de verschijning meegeven van Eddie Murphy in The Nutty Professor, maar dan met melk wit vlees en gehuld in minirokje. De domheid van de broertjes, die ooit onge twijfeld geheel zichzelf waren toen ze Dumb Dumber regisseerdenzit in het feit dat ze niet proberen Jack Black overtuigend te maken als iemand die oog krijgt voor de specifieke charmes van mollige meisjes maar hem hardnekkig blijven voorstellen als iemand die ziende blind is en die enkel onder hypnose tot adoratie kan komen van een afwijkend postuur. En dat gebeurt dan ook nog eens in een film die naar hartelust zelfs objectief foeilelijke vrouwen opvoert die tot hilariteit van de goegemeente mogen worden uitgekreten voor giraf, nijlpaard en erger. Het blijft toch een film van een paar blagen die het ook grappig vinden om Jason Alexander (als een nog grotere eikel dan Jack Black) naar het toilet te sturen met de mededeling: „Nu ga ik even een raket afvuren! Pieter van Lierop Shalloiv Hal: regie Bobby en Peter Farrellymet Jack Black, Gwynneth Paltrow, Jason Alexan der, Tony Robbins, Rene Kirby. Te zien in CineCity Vlissingen, De Koning Hulst en Roxy Bergen, op Zoom. De film Kandahar toont de schrijnende leefomstandigheden van de Afghaanse bevolking onder de Taliban.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 51