JSF maakt iedereen zenuwachtig PZC PZC Arrogante premier Orban kan een potje breken bij Hongaren Poetin heeft halverwege eerste ambtstermijn nog veel te doen Welkom Ook bedrijven die willen meedoen aan ontwikkeling krijgen drempelvrees 28 maart 1952 donderdag 28 maart 2002 De Tweede Kamer moet volgende week het kabinet al dan niet het groene licht geven voor Nederlandse deelname aan de ont wikkeling van de Amerikaanse JSF-straaljager. Naarmate het besluit dichterbij komt, worden alle partijen nerveuzer. Ook de Nederlandse bedrijven die mee willen doen aan de ont wikkeling van het nieuwe gevechtsvliegtuig, dat vanaf 2010 de F-16 van de luchtmacht moet opvolgen. door James McGonigal Tot nu toe leek het beeld hel der: de Nederlandse toele veranciers van de luchtvaartin dustrie, ook de bedrijven die georiënteerd zijn op de Europe se Airbus, hadden een duidelij ke voorkeur voor een Ameri kaanse opvolger van de F-16. De Europese concurrenten Eu- rofighter (Brits, Duits, Itali aans, Spaans) en de Rafale (Frans) zijn misschien niet zo veel slechter, en daar valt ook wel wat aan te verdienen, maar meedoen met de Joint Strike Fighter is werken aan de toe komst! Het is altijd beter om mee te ontwikkelen aan een ge heel nieuw vliegtuig, dan slechts mee te mogen bou wen aan een ontwerp van ande ren. strie kwamen gaande de onder handelingen met de staat (die de opvolger van de F-16 aan schaft): dit voor het bedrijfsle ven fantastische project behoef de toch wel behoor] ij k wat over heidssteun, vanwege de grote ri sico's, de lange looptijd (eerste fase tot 2012) en andere onze kerheden. Vorige week werden de bedrij ven en het kabinet het eens over de voorwaarden waaronder de staat de Nederlandse bijdrage van ruim 800 miljoen euro zal voorschieten en hoe dat op ter mijn wordt terugbetaald. Onder deze 'letter of intent' moeten 46 handtekeningen ko men te staan: namens het kabi net die van minister Jorritsma (Economische Zaken) en van 45 bedrijven die mee gaan doen. Dat zijn soms zelfstandige be drijven, soms werkmaatschap pijen van conglomeraten als Stork of Philips. Ook semi- overheidsorganisaties als TNO en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium doen mee. Het kostte nog heel wat moeite voor overheid en bedrijfsleven om elkaar te vinden, omdat het hele project is gebaseerd op aan names. nauwelijks op harde af spraken. Er zijn dus risico's - en wie draagt die? De overheid ging er steeds van uit dat waar het bedrijfsleven kansen ziet, het ook bereid moet zijn om de nek uit te steken. Vaagheden Het bedrijfsleven vindt dat slechts tot op zekere hoogte: de overheid wil namelijk nu niet verder gaan dan meedoen aan de ontwikkelingsfase. Het be sluit tot echt kopen van de 85 vliegtuigen, voor ongeveer zes miljard euro, valt later. En dan wordt pas echt duidelijk hoe veel er te verdienen valt. Los daarvan, bevat het JSF- project aan Amerikaanse zijde veel vaagheden. Dat Neder landse bedrijven mogen mee doen aan de ontwikkeling van het Amerikaanse vliegtuig van Lockheed Martin (bijvoorbeeld onderdelen van romp en vleu gels, van de motoren, de elektro nica en de bekabeling), wil niet zeggen dat ook mee mag worden gedaan in de productiefase. Dat is een nieuwe ronde, met nieuwe kansen voor buitenstaanders. Voorts gaan de berekeningen van kosten en opbrengsten nu uit van een totaal aantal te bou wen vliegtuigen van ongeveer 5000: wat de Amerikanen zelf bestellen voor luchtmacht, ma rine en korps mariniers plus de export. Maar stel dat de export tegen valt en de Amerikanen, bij voorbeeld, zelf toch meer heil zien in onbemande vliegtuigjes, die nu zo succesvol zijn in de luchtoorlog boven Afghanis tan? Bij veel lagere productie aantallen blijven de kosten ge lijk, maar dalen de opbrengsten sterk. Heel nuchter geredeneerd be rust het hele project zelfs, wat Nederlandse deelname betreft, op drijfzand: „Theoretisch kan de Amerikaanse overheid op elk moment buitenlandse bedrijven uitsluiten", gaf het kabinet be gin maart toe in antwoord op vragen vanuit de Tweede Ka mer. Maar, geruststellend: „Om praktische redenen is dit echter zeer onwaarschijnlijk." Dat is lekker zaken doen, zou een beursanalist zeggen. Lockheed Martin, de bouwer van de JSF, heeft deze nervosi teit natuuxiijk goed in de gaten. Het zal wel geen toeval zijn dat juist nu bekend is geworden dat Stork, los van de besluitvor ming in de Tweede Kamer, al een contract heeft gekregen, dat wél spijkerhard is. Het gaat om het ontwerp van deuren en dek sels van de JSF. en om een deel van de bekabeling. Het is na- tuurlijk geen groot contract: in aanvang enkele miljoenen dol lars, al kan het volgens Stork uitlopen tot 73 miljoen dollar. Maar toch: Lockheed laat zien dat er écht kluiven te halen zijn. Industrieel Dan is er behalve politiek ook industrieel de Europese invals hoek: de grote Duitse en Franse bedrijven die Airbus runnen, na Boeing de enige bouwer van verkeersvliegtuigen ter wereld, hebben al vaak gezegd dat als ,*ii'3 J -4 *'A| Op het Plein in Den Haag werd afgelopen dinsdag in het kader van de Paasvredesactie op ludieke wijze gedemonstreerd tegen het JSF-project. De Hongaren gaan op 7 april naar de stembus om een oordeel te vellen over hun flamboyante premier. Voor sommigen is de 48- jarige Viktor Orban een arrogante kikker met dic tatoriale trekjes, voor an deren de man van het eco nomische wonder. Kan hij opnieuw winnen door Cees van Zweeden Als leider van de socialisti sche oppositie is het niet zijn taak om aardig te doen over de premier. Maar de woorden waarmee Peter Medgyessy vori ge week Viktor Orban kwalifi ceerde, waren ongebruikelijk. „Orban gedraagt zich als een dictator", zei Medgyessy, een gematigd man die niet bekend staat om verbaal geweld. „Hij wil alles alleen beslissen, en neemt zelfs niet de moeite zijn beslissingen te verklaren." De aanleiding tot de woede-uit barsting was futiel. Medgyessy had Orban twee data voorge steld voor een televisiedebat. Maar de premier had geen bood schap aan de oppositieleider. Op 5 april ben ik om acht uur in de televisiestudio, had Orban ge antwoord. Zie maar of je kunt komen. Zo niet, dan debatteer ik alleen, liet hij weten. In de vier jaar dat hij nu premier is van Hongarije is Viktor Orban erin geslaagd een groot aantal vijanden te maken. Hij joeg de leiders van Roemenië en Slowa kije tegen zich in het harnas met een wet die de Hongaarse min derheid in die landen voorrech ten geeft. Hij riep de gramschap van de Tsjechen over zich af door het decreet te hekelen waarmee zij na de oorlog hon derdduizenden etnische Hon garen en Duitsers het land had den uitgezet. Maar dat betekent niet dat Or ban alleen maar vijanden heeft. Hij heeft ook een hoop vrienden, en met name in eigen land. Or- bans partij, de Jonge Democra tische Alliantie (Fidesz), heeft een gerede kans de nakende parlementsverkiezingen te win nen. En door te regeren, zij het met steun van enkele rechtse partijtjes van bedenkelijk al looi. Viktor Orban oefent een grote aantrekkingskracht uit op de ontluikende middenklasse. Het waren de socialisten die tussen 1994 en 1998 de basis legden voor het economische wonder in Hongarije. Maar Orban kan zich erop beroepen, dat onder zijn 4-jarige regime het land uitgroeide tot het beste jongetje van de klas. Met Slovenië en Estland geldt Hongarije anno 2002 als het meest succesvolle land in Oost-Europa. De economie is in vier jaar met 22 procent gegroeid, de inflatie tot 7 procent gereduceerd (was 16 procent). Grote groepen mensen, zoals ouderen en zigeu ners, leven nog steeds in armoe de. Maar de salarissen stegen onder Orban met 17 procent en het minimumloon zelfs met 72 procent, terwijl het aantal ba nen onstuimig groeide. Met 6 procent is de werkloosheid nu de laagste in Oost-Europa. In sommige delen van het land, zo als in Boedapest en rond het Ba laton Meer, is zelfs een schaars te aan werkkrachten ontstaan. Woede Orban werd vorige week van oneerlijk spel beticht door zijn socialistische opponent Medgy essy, die volgens de opiniepei lers op ongeveer evenveel stem men kan rekenen. De premier zou in het verleden met opzet te lage inflatiecijfers voorspeld hebben om zo de looneisen van de vakbonden te matigen. Maar Medgyessy kan Orban niet zijn economische troefkaart uit handen slaan. De economie is bovendien niet de enige kaart die Orban met succes uitspeelt, Vorig jaar nam het parlement een wet aan die privileges biedt aan de 2,5 mil joen etnische Hongaren buiten Hongarije. Zij kwamen in het buitenland terecht toen de geal lieerden na de Eerste Wereld oorlog Hongarije tweederde van zijn grondgebied ontnamen. Ie dere ï-echtgeaarde Hongaar be schouwt het Verdrag van Tria non (1920) als een perverse door Mara Bellaby De Russische president Vla dimir Poetin voelde zich ontspannen genoeg om de twee de verjaardag van zijn verkie zingsoverwinning, afgelopen dinsdag, ver van het Kremlin door te brengen. Hij verblijft voor een korte skivakantie in Siberië. Halverwege zijn eerste ambts termijn stapelt het werk zich echter op voor Poetin. De oorlog in Tsjetsjenië waar hij een eind aan zou maken, gaat onder zijn leiderschap een derde jaar in. De economie is verbeterd, maar blijft wankel. De misdaad tiert nog welig en de armoede is ge lijk gebleven. Poetins westers- gezinde beleid - door velen ge zien als zijn belangrijkste suc ces tot nu toe - heeft hem kwets baar gemaakt voor de kuren van nieuwe vrienden als de Verenig de Staten en beschuldigingen van Russische nationalisten dat hij de positie van Rusland als wereldmacht heeft uitgehold. Poetin werd waarnemend presi dent op 31 december 1999, na het plotselinge aftreden van Bo ris Jeltsin. Drie maanden later werd de bescheiden oudgedien de van de Russische geheime dienst tot president gekozen. Bi] zijn aantreden hadden velen verwacht dat de oud-KGB-er Rusland weer sterk zou maken door afstand te scheppen tot het westen. In plaats daarvan deed hij bijna het omgekeerde: na de terreuraanslagen van 11 sep tember reikte hij de VS de hand, hij maakte geen bezwaar tegen het stationeren van Amerikaan se troepen in voormalige sovjet republieken en hij deed zijn best de banden met de NAVO aan te halen. In de top van het Russische leger beginnen echter stemmen op te gaan dat Poetin met zijn toena dering tot het westen de vitale veiligheidsbelangen van Rus land uit het oog verliest en ook vinden sommigen dat hij te wei nig oog heeft voor 's lands grote sociale noden. „Weinigen verwachtten dat de eerste twee jaar onder Poetin zo succesvol zouden zijn, maar veel belangrijke kwesties zijn onopgelost gebleven. Het pro bleem hoe blijvende economi sche groei te bereiken is met aangepakt en de meerderheid van de bevolking zal dat spoe dig ondervinden", zegt Sergej Karaganov, voorzitter van de Raad voor Buitenlands en De fensiebeleid, waarin vooraan staande politieke analisten zijn verenigd. Toen Poetin aantrad beloofde hij broodnodige economische hervormingen door te voeren en een eind te maken aan de cor ruptie die Rusland ondermijnde en beleggers weghield. Met zijn vaste belastingtarief van 13 procent imponeerde hij zelfs Bush, en zijn aanzien steeg toen de Russische economie als een van de weinige in de wereld groei vertoonde. Maar het na tionale inkomen is wel erg af hankelijk van de export van bo demschatten als olie en gas en de Russische economie is nog steeds grotendeels gebaseerd op logge, monopolistische onder nemingen. Poetin heeft zijn best gedaan een nieuwe generatie bestuur ders te introduceren ter verwan- ging van de kliek rond zijn voor ganger Jeltsin. Maar zijn keuzes - vroegere vertrouwelingen uit zijn tijd in St. Petersburg of bij de KGB - hebben hem weinig vrienden opgeleverd in kringen van de Moskouse politieke elite, waardoor hij een gedegen machtsbasis in de hoofdstad ontbeert. „Alles draait om Poet ins persoonlijke gezag", meent Andrej Fjodorov van de Stich ting voor Politiek Onderzoek De grootste uitdaging voor Poe tin is misschien wel de oorlog waar hij mede zijn populariteit aan te danken heeft: de militaire Nederland kiest voor een Ame rikaans gevechtsvliegtuig, de oriëntatie op Airbus de komen de j aren wel eens lastig zou kun nen worden. En dat is precies de sector waar de Nederlandse luchtvaartindustrie het over grote deel van de werkzaamhe den voor verricht. Het is dan óok geen wonder dat nu de handtekeningen gezet moeten worden onder de letter of intent, sommige bedrijven de risico's scherper in beeld krijgen en de baten vager vinden wor den. De grotere bedrijven heb ben er minder last van: heeft Dassault (van de Rafale) zelf niet laatst een elektronisch sys teem verkocht aan Lockheed Martin? Kleinere bedrijven daarentegen vrezen voor ver killing van hun Europese ban den. Als kleinere bedrijven op het nippertje toch afhaken, vinden de grotere dat trouwens niet zo erg: het werkpakket van ruim 800 miljoen euro dat voor de ontwikkeling van de JSF be schikbaar is, wordt dan gewoon verdeeld onder de overblijvers - en die zullen daar niet rouwig om zijn. GPD foto Sieko Kloosterhuis/GPD onrechtvaardigheid, maar sinds de oorlogen in voormalig Joego slavië is het weinig modieus om nog veranderingen van grenzen te bepleiten. Orban weet echter dat hij in ei gen land de handen op elkaar krijgt door zich te ontfermen over de miljoenen Hongaren in Roemenië en Slowakije, die nu aanspraak maken op werkver gunningen en toelages voor on derwijs in de moedertaal. De 'status-wet' deed de buurlanden in woede ontsteken, omdat zij niet-Hongaren discrimineert. Maar met elk woord van kritiek uit het vermaledijde buitenland groeide Orbans populariteit on der de Hongaren. De vraag is slechts of Orban vol doende stemmen kan krijgen om te kunnen regeren zonder de steun van MIEP, een nationalis tische partij van het antisemiti sche soort. Orban had vorige maand kritische woorden voor MIEP-leider Csurka, die hij brandmerkte als 'radicaal, erg radicaal, extreem radicaal'. Maar hij weigerde op voorhand een coalitie met hem uit te slui ten. GPD campagne in Tsjetsjenië. De kwestre-Tsjetsjenië achtervolgt Rusland al bijna tien jaar en is zeer ondermijnend voor Rus- lands imago. Analisten denken dat het oplossen ei-van een van de belangrijkste taken is waar Poetin zich voor gesteld ziet. Populariteit Voor de gemiddelde Rus kan Po etin overigens nog altijd met stuk. Zijn populariteitscijfers zijn sinds zijn overtuigende ver kiezingsoverwinning van twee jaar geleden nauwelijks ge daald. „Het overgrote deel van de bevolking beschouwt Poetin als een echte leider die het land ooit uit een doodlopende steeg zal weten te halen", zegt Igor Boenin van het Centrum voor Politieke Technologie. AP De provincie Zeeland lijdt hevig onder een ima goprobleem en dat resulteert erin dat de vergrij zing en ontgroening niet worden gecompen seerd door mensen die vanuit de rest van Nederland naar hier komen om te wonen en te werken. Als die ont wikkeling geen halt wordt toegeroepen, zo redeneert het provinciebestuur, dan raakt het voorzieningenni veau in Zeeland ernstig in de knel. Het is altijd de vraag in hoeverre de situatie daadwer kelijk alarmerend is, maar het provinciebestuur heeft het gelijk aan zijn zijde als het zegt te verwachten dat het imago op den duur grote negatieve gevolgen zal hebben. Als de provincie verwordt tot het Florida van Nederland, waarin alleen welgestelde bejaarden en dagjestoeristen nog hun heil willen zoeken, dan vallen de fundamenten weg waarop de toekomst van een pro vincie moet worden gebouwd. Er zijn er genoeg die dat beeld van een rustige, fileloze, vriendelijke en ruimtelijke leefomgeving koesteren. En wie geeft ze ongelijk? Maar als die voordelen vanwege een gebrek aan menskracht onlosmakelijk gekoppeld zijn aan een afkalving van de gezondheidszorg, het on derwijs en het midden- en kleinbedrijf, dan blijkt de fa cade eens te meer van bordkarton. Een onderzoek van de PZC bevestigde tweeënhalf jaar geleden dat de Nederlander een vrij troosteloos beeld heeft van de provincie Zeeland. In de enquête werd de Nederlander gevraagd Zeeland als een mens te portret teren en het resultaat was het beeld van een gedegen, conservatief, ouderwets, kerkelijk, oud mannetje. Niet bepaald een levensgenieter. De ondervraagden menen ook dat de provincie ten opzichte van de rest van het land weinig werkgelegenheid en onderwijsvoorzienin gen biedt. Voor jongeren zijn er te weinig activiteiten. Slechts vijf procent van de Nederlanders zou in Zee land willen wonen. De bedrijvigheid in de provincie wordt, zei destijds 93 procent van de ondervraagden, bepaald door het toerisme. In werkelijkheid zijn indu strie en handel de grootste bedrijfstakken, op afstand gevolgd door landbouw, visserij en toerisme. Dat beeld moet worden bijgesteld en het provinciebe stuur heeft ervoor gekozen de aanval in te zetten onder hetmotto: Welkom in Zeeland. Desloganblinktnietbe- paald uit in spitsvondigheid en doet in eerste instantie slechts denken aan de tekst op een ansichtkaart. Maar bedenk er maar eens één die de lading wel volledig dekt. Andere gemeenten en provincies zochten het in de woordspeling of dubbelzinnigheid: Amsterdam heeft 't en Er gaat niets boven Groningen. Slogans die evenmin in één oogopslag duidelijk maken wat de bedenker er mee wil zeggen. Welkom in Zeeland is een motto dat uitsluitend werkt als er een gedegen lading onder schuilgaat; Welkom in Zeeland; provincie van rust, ruimte, betaalbare huisvesting en werkgelegenheid. Het provinciebestuur moet hard maken dat daar geen woord van gelogen is. Nu niet en in de toekomst niet. Aanslag Een onbekende man heeft een mislukte aanslag ge pleegd op de West-Duitse bondskanselier Adenauer. De man had op straat twee jongens een pakket gegeven om via de post naar de kanse her te sturen. Achterdochtig geworden door de grote fooi van drie mark brachten de jongens het pakket naar het politie bureau, waar het in de kelder ontplofte en een agent dood de. Etherpiraat Een etherpiraat heeft voor de derde keer in enkele weken een vals alarm rondgestuurd. Elke keer meldt de man, ver moedelijk een zendamateur, dat er schepen in nood verke ren. De eerste twee keer reageer den sleep- en reddingsboten op de SOS-signalen. De der de keer voelde de post in Vlis- singen nattigheid. Luxe De Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen heeft de minister van Financiën ver zocht, de omzetbelasting voor elektrische wasmachi nes en centrifuges te verla gen van 30 naar 4 procent. Het eerste percentage geldt alleen voor luxe-artikelen en daar vallen de huishoudelij ke apparaten niet onder, vin den de huisvrouwen. Uitgever: J.C Boersema Hoofdredactie: A L. Oosthoek D Bosscher (adjunct) A. L Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax (0118)470102 E-mail redactie@pzc nl Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel (0118)484000 Fax (0118)470102 E-mail redwalch@pzc nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel (0113)273000 Fax (0113)273030 E-mail: redgoes@pzc nl T erneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 ACTerneuzen Tel (01151645769 Fax (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114)372776 Fax. (0114) 372771 E-mail. redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachlweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax. (0111) 454657 E-mail: redzzee@pzc nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8 00 tot 17.00 uur Zierikzee, Goes en Hulst* 8 30-17.00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen E-mail web@pzc nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 13 30 uur Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22 00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur. Tel. (0118) 484000. Fax (0118) 470100. Abonnementen (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van 7,-) per maand 19,25 per kwartaal: 52,-- perjaar. 198,-- Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail abo@pzc nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode Losse nummers per stuk maandag t/m vrijdag 7,-- zaterdag 1,50 Alle bedragen zip inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47 70.65 597 Postbank 35 93 00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor hel advertentiewezen Tarieven kunnen tijdens kantooruren worden opgevraagd bij de advertentieorderafdeling. Tel. 0118-484321 Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van liet Wegener-concern De door u aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor onze (abonnementen Jadmmistratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener ol door ons zorgvuldig geselecteerde derden Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bi|. PZC. atdeting 5, Postbus 18, 4380AA Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 2