Beleid op
wegen moet
helderder
Branding bruist alleen op papier
PZC
Mosselsector vraagt ministerie
om blackbox bij sleepnetvisserij
Brouwersdam
drukste surfstek
van Europa
Schepen voor
voet/fietsveer
onnodig duur
ANWB uit kritiek op overheid
Open dag van
waterscouts
Brouwershaven
Nog geen
definitief
besluit over
Elenahof
Feest in
COC-café
Middelburg
sbw 1 6
dinsdag 26 maart 2002
door Jacques Cats
GOES - Het onbegrip over en de
weerstand tegen de wijze van
handhaving van maximumsnel-
heden komt voort uit onduide
lijkheid bij de weggebruiker
over de achtergrond van
geboden, verboden en maxima.
Dat betoogde ANWB-hoofddi-
recteur Guido van Woerkom
gisteravond op de provincale le
denvergadering in Goes. „Hoe
meer duidelijkheid, des te meer
begrip."
De hoofddirecteur stelde vast
dat het publiek buitengewoon
geïrriteerd raakt door kleine
snelheidsovertredingen waar
voor men een accept-girokaart
in de bus krijgt. Dat gebeurt
vaak op wegen waar je harder
zoif kunnen rijden dan is toege
staan.
Ook begrijpen veel weggebrui
kers niet dat ze voor zo'n kleine
overtreding gepakt worden ter
wij er zoveel dingen gebeuren
waar de politie niets aan doet.
Van Woerkom: „Er zou eens over
nagedacht moeten worden of
die handhaving van de maxi
mumsnelheden wel op de goede
manier gebeurt." De hoofddi
recteur vindt dat de overheid
het waarom van dit strenge be
leid beter moet uitlegggen.
Onduidelijk
Volgens Van Woerkom maakt de
weg in feite duidelijk hoe hard
er mag worden gereden. Er zijn
grote wegen waar op een be
paald moment om voor de weg
gebruiker onduidelijke redenen
maar met een snelheid van 90
km mag worden gereden. Dat
geldt ook voor vierbaans wegen
in bebouwde kommen waar een
snelheidslimiet geldt van 50 km
terwijl daar geen sprake is van
gevaarlijke situaties rond fiets-
verkeer en spelende kinderen.
Duidelijkheid richting wegge
bruiker is volgens de ANWB-
hoofddirecteur ook gewenst op
het terrein van de autolasten.
„Alleen een systeem dat de ge
bruiker begrijpt en rechtvaar
dig vindt heeft kans van slagen.
Ook moet volstrekt helder zijn
wat er met de opbrengsten wor
den gedaan." Van Woerkom
stelde met opluchting vast dat
minister Netelenbos van het re
keningrijden afziet en dat nu
een koers wordt gezet richting
kilometerheffing. Aan dit sys
teem kleeft wel het gevaar dat er
verschillende tarieven kunnen
worden gehanteerd op verschil
lende tijden en verschillende
plaatsen. „Als je dan een stevig
tarief zet op de Randstad in de
spits heb je gewoon weer reke
ningrijden. Dus daar trappen
wij niet in."
Campagne
De ANWB treft voorbereidin
gen voor een campagne ter ver
betering van de veiligheid in
tunnels. Een analyse van de
ramp in de Gottharttunnel heeft
aangetoond dat de Zwitsers re
delijk weten hoe ze zich moeten
gedragen als ze in zo'n situatie
raken. Nederlanders en andere
Europeanen die door een tunnel
rijden weten niet wat ze moeten
doen. De ANWB campagne met
tv-spotjes is bedoeld om aan het
publiek duidelijk maken hoe
men het beste kan handelen in
calamiteuze situaties.
De ANWB heeft ook suggesties
aangedragen voor het veiliger
maken van de Westerschelde-
tunnel. Van Woerkom gaat er
voorlopig vanuit dat daar aan
dacht aan wordt besteed. Bij de
oplevering zal er nadrukkelijk
worden gekeken in hoeverre er
rekening is gehouden met de
ANWB adviezen of dat er alsnog
bijstellingen moeten plaats vin
den.
Mossel- en kokkelschepen hebben al standaard een blackbox aan boord, die de gevens van de vaarroute doorseinen aan het kantoor
van de vissersvereniging. foto Dirk-Jan Gjeltema
door Harmen van der Werf
YERSEKE - Sleepnetvissers op de Oos-
terschelde moeten met een blackbox gaan
varen, zodat zij altijd te volgen zijn. De
mosselsector wil dat, omdat sleepnetvis
sers nogal eens te dicht bij mosselpercelen
zouden vissen. Volgens het vakblad Visse-
rijnieuws is het ministerie van Land
bouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV)
van plan gehoor te geven aan de oproep.
H. van Geesbergen, secretaris van de pro
ducentenorganisatie mossel, vindt het 'de
normaalste zaak van de wereld' dat sleep
netvissers met een blackbox gaan varen.
„Mossel- en kokkelvissers werken er al
sinds 1994 mee. De oestersector volgt in
mei dit jaar. Het is dan toch logisch dat
ook sleepnetvissers met een blackbox uit
gerust worden. Niet uit wantrouwen,
maar om duidelijkheid te scheppen."
Met een blackbox kan precies worden na
gegaan waar en wanneer een visser bezig
is geweest. De gegevens van de black-
boxen op mossel- en kokkelschepen gaan
via een mobiele telefoonverbinding direct
naar het kantoor van de Zeeuwse vissers-
vereniging Zevibel (en van de Producen
tenorganisatie Mossel) in Yerseke. „Met
die informatie in de hand", verklaart Van
Geesbergen, „hoeft er nooit meer gesteg
geld te worden over de vraag of een mos
selvisser in een gesloten gebied is geweest.
Je kunt dat zo aflezen."
Het zou de mosselsector een lief ding
waard zijn, als zoiets ook zou kunnen in
conflictsituaties met sleepnetvissers. Van
Geesbergen: „Het aantal incidenten is
niet groot, maar er gebeurt wel eens wat.
Want voor sleepnetvissers zijn de randen
van mosselpercelen interessant, want
daar grazen vissen graag."
Sleepnetvisser J. Bout van de Tholen 5
zegt geen problemen te hebben met een
blackbox. Een jaar of vijf geleden is er al
eens over gesproken. Vissers hikten tegen
de investering aan. Bout schat die voor
zijn schip op bijna 16.000 euro, waarvan
ruim 4500 euro voor de blackbox en de
rest voor onder meer een lijnenteller op de
netten. „Want zonder zo'n lijnenteller op
de netten, die aangeeft hoe diep de netten
zitten, lijkt het alsof wij altijd aan het vis
sen zijn. Dat zou een compleet verkeerd
beeld geven", aldus Bout. „Op nieuwe Eu
rokotters zit wel zo'n lijnenteller, maar bij
ons schip van 1985 niet."
Bout hoopt dat hij en zijn collega's een in
vesteringsbijdrage kunnen krijgen. „Een
medewerker van het Productschap Vis
zou daar vijf jaar geleden achteraan gaan,
maar het is daarna doodstil gebleven." En
als de overheid een blackbox verplicht
stelt? Bout: „Dan zit er niks anders op."
Hij ontkent overigens dat sleepnetvissers
doelbewust te dicht bij mosselpercelen
vissen. „Het is slecht voor onze netten om
dat te doen."
door Jacques Cats
GOES - De Brouwersdam bij de
Grevelingen is één van de be
langrijkste surflocaties ter we
reld. Dat blijkt uit een onder
zoek van de ANWB. Per jaar
worden er 1,3 miljoen gebrui-
kersdagen geregistreerd. Daar
mee komt deze surfstek vlak
achter de locatie Waikiki Beach
bij Hawaï. Die staat wereldwijd
bovenaan met 1,5 miljoen ge-
bruikersdagen. In Europees
verband prijkt de Brouwersdam
op de eerste plaats, gevolgd
door twee locaties in Frankrijk.
Beleidsmedewerker A. Finkers
maakte deze ranglijst gister
avond bekend tijdens de jaar
lijkse provinciale ledenverga
dering van de ANWB in Goes.
Finkers heeft geen sluitende
verklaring voor de grote popu
lariteit van de Grevelingen bij
de surfers. Het grote aantal sur
fers in Nederland speelt een ge
wichtige rol. Ook de omstandig
heden om de sport te beoefenen
zijn extra gunstig, met aan de
ene kant de tamelijk rustige
Grevelingen en aan de andere
zijde van de Brouwersdam de
golven en stroming van de
Noordzee. Daarnaast is er de
goede bereikbaarheid en zijn er
goede parkeervoorzieningen,
zodat de surfspullen tot vlak bij
het water te brengen zijn.
De grote belangstelling van sur
fers voor de locatie bij de Brou
wersdam blijft niet beperkt tot
de Nederlandse liefhebbers.
Ook Duitse watersporters we
ten de stek feilloos te vinden.
Belangrijk herkomstgebied is
de deelstaat Nordrhein Westfa-
len van waaruit het Grevelin-
gengebied gemakkelijk is te be
reiken.
Complex
Het Deltagebied zit volgens
Finkers waterhuishoudkundig,
beheerstechnisch, bestuurlijk
en juridisch bijzonder complex
in elkaar. Allerlei overheden en
instanties hebben er wat over te
zeggen. In het gebied gelden wel
twintig verschillende wetgevin
gen. „Het is op het absurde af",
constateerde de beleidsmede
werker. Daarnaast is sprake van
een bijzonder grote diversiteit
in belangen, met allemaal eigen
prioriteiten.
Er speelt veel in het gebied: het
beheers- en inrichtingsplan
Oosterschelde, de integrale vi
sie Delta wateren, de inrichting
van het Veerse Meer en de in
vloed van de tweede Maasvlak
te. Finkers: „Om invloed uit te
oefenen moet je wel honderd
deuren langs." Om dingen voor
elkaar te krijgen is een nadruk
kelijke samenwerking met met
andere partijen onontbeerlijk.
Probleem van deze samenwer
king is wel dat er minder sprake
is van een eigen profilering.
De ANWB werkt nauw samen
mét het Breed Overleg Deltawa
teren (BOD), het samenwer
kingsverband van belangenor
ganisaties op het gebied van de
waterrecreatie. „Samenwer
king is onze kracht en vormt ons
bestaansrecht", betoogde coör
dinator R. Bout op de provincia
le ledenvergadering. „We heb
ben elkaar hard nodig."
BROUWERSHAVEN - De Gre-
velingengroep uit Brouwersha
ven viert de Nationale Scou-
tingdag op zaterdag 30 maart
met allerlei activiteiten onder
het thema 'vriendjes en vrien
dinnetjes'.
De Nationale Scoutingdag be
staat sinds enkele jaren en dient
om meer bekendheid te geven
aan de scouting. Het doel van de
open dag is om op sociale, leer
zame en vooral actieve manier
met elkaar bezig te zijn, te land,
ter zee en zelfs in de lucht.
De 'waterwerkers' van de Gre-
velingengroep willen zaterdag
30 maart laten zien waar ze mee
bezig zijn. De scoutinggroep
heeft haar eigen zeilboten en be
schikt over een eigen boten-
loods. Belangstellenden zijn
van 14.00 tot 17.00 uur welkom
op het terrein aan de Spuiweg
aan de rand van Brouwersha
ven.
ST-MAARTENSDIJK -
Hoewel het volgens wet
houder M. Velthuis een
kwestie van aftikken is,
heeft de Thoolse gemeen
teraad gisteren nog geen
eindoordeel over beëindi
ging van de garantstelling
aan zorgcentrum Elena
hof in Stavenisse geveld.
De stemmen staakten en
dat levert uitstel op.
De gemeente Tholen wil
vergelijkbare zorginstel
lingen binnen de eigen ge
meentegrenzen op dezelf
de manier behandelen.
Vanuit die visie past het
om de garantstelling te
beëindigen. Die is ook met
meer nodig, wees Velthuis
de raadsleden op een ver
slag van het overleg dat
met vertegenwoordigers
van Elenahof is gevoerd.
„Het is nog een soort sym
bolisch vangnet", lichtte
Velthuis toe. Zij bena
drukte de zaak graag te
willen afsluiten. Al diver
se keren is het onderwerp
in commissieverband aan
de orde geweest.
Dat laatste bleek gister
avond echter opnieuw
wens te zijn. SGP'er M.
Klippel vroeg, geheel vol
gens de regels van het
nieuw ingevoerde duale
systeem, het onderwerp
van de agenda af te voeren
en eerst nog eens in een
commissie te bediscussië
ren. Daarmee krijgt, voer
de Klippel aan, Elenahof
de kans in te spreken en
krijgt iedereen de moge
lijkheid de aangepaste be
groting eerst te bestude
ren. Dit standpunt werd
om meerdere redenen - ge
steund door ABT, D66 en
Christenunie.
Door de afwezigheid van
SGP'er J. Aarnoudse kon
er echter geen meerder
heid in de raad worden be
haald. De stemmen staak
ten en dat betekent dat het
onderwerp bij de volgen
de raadsvergadering weer
moet worden besproken.
Ook is er, dankzij het dua
lisme, de kans al eerder
iets met de kwestie
Elenahof te doen. De frac
ties stellen de agenda van
de commissievergaderin
gen voortaan zelf samen.
Vlissingen moet bruisen-
der dan de branding wor
den. Dat verkondigen be
woner en bestuurder. Tot
daar vinden de twee el
kaar, met de gedachte dat
in een bruisende stad ie
dereen zich senang kan
voelen. Maar hoe wordt
Vlissingen spannend en
aantrekkelijk? Door plan
nen te maken over een fu
turistische stad, door
ambtelijke nota's te
schrijven die bolstaan van
de goede ideeën', maar
waarvan weinig op straat
is terug te vinden? De be
woner haakt af en drijft
steeds verder van de poli
tiek af als te vaak blijkt
dat bruisend alleen op pa
pier een betekenis heeft.
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - De gemeente
kiest voor de slogan bruisend,
maar doet zonder een krimp af
stand van de duiktoren. Spre
ken 'en doen staan hier tegen
over elkaar. Dat vindt een
groepje particulieren die snel
een werkgroep Behoud Duikto
ren Vlissingen oprichtte. Het
doel was, de toren voor Vlissin
gen te behouden. Ze lijken te
slagen in hun opzet.
Een lofzang op de duiktoren is
niet nodig. Het toestel prijst
zichzelf aan. Er is geen andere
badplaats in Nederland die een
duiktoren in zee heeft. Dat feit
op zich zou voldoende moeten
z ij n om de toren een langer leven
te gunnen Dat het verder voor
een aantal Vlissingers een ka
rakteristiek beeldmerk is, is
aardig meegenomen. Voor de
sportieve badgasten tellen de
uiterlijkheden minder. Zij wil
len van de spannende attractie
springen en duiken in, het liefst,
permanent diep water.
En daar zit het probleem: wan
neer een onverlaat bij laag tij
duikt en gewond raakt, is de ge
meente verantwoordelijk. Met
die wetenschap stond voor de
gemeente het besluit snel vast.
De toren moest voor de zomer
uit het water verdwenen zijn.
Vlissingen moet toch leuker
worden? Dan werken we met
zijn allen aan een bruisender
Vlissingen. Het gonsde in de
straten: Die duiktoren mag
nooit verdwijnen; Die gaan we
redden. Op het stadhuis gonsde
het niet. In elk geval niet hoor
baar op straat. In het stadhuis
werd verder gekeken. Wordt het
de versnipperaar of wordt de
duiktoren in stukken opgesla
gen naast zijn broertje, de duik-
plank die jarenlang bij het Nol-
lestrand dienst had gedaan?
Enkele bewoners gaven zich
niet gewonnen en gingen de bar
ricaden op. Ze kregen het bij de
gemeente voor elkaar dat de be
slissing, de duiktoren definitief
af te voeren, werd uitgesteld. In
drie weken tijd moest de club
een rapport schrijven, met daar
bij de verantwoording voor het
behoud van de duiktoren.
Hel was een tour de force voor
de werkgroep, een groep stu
denten van de Hogeschool Zee
land en een aannemingsbedrijf
om het reddingsplan voor de
duiktoren te schrijven. De stu
denten gingen met de praktijk
opdracht aan de slag om een
soort bassin rond de duiktoren
te bouwen waardoor er bij hoog
én laag tij veilig in diep water
gedoken kan worden. Ze kwa
men eruit. Het rapport dat 62
bladzijden telt, biedt een oplos
sing. Het college van B en W be
slist vandaag of de toren in Vlis
singen blijft.
Het voorbeeld staat niet op
zichzelf. Dankzij particulier
initiatief heeft Vlissingen unie
ke objecten behouden. De lood-
analyse
sensteiger is enkele jaren gele
den van de ondergang gered
door de inzet van een in allerijl
opgerichte stichting. De ge
meente ontkende het nut van de
loodsensteiger. De vissershaven
dreigde gedempt te worden,
maar een groep Vlissingers
kwam tegen dat besluit in op
stand en redde ternauwernood
de haven, die nu een trekpleister
is voor de maritieme stad.
Om echt een bruisende stad te
worden, zou Vlissingen niet af
hankelijk moeten zijn van parti
culieren die zich enkele weken
of maanden vastbijten in de ver
wezenlijking van hun ideaal. Ze
worden met haast onmogelijke
opgaven op pad gestuurd. Een
beetje hulp van ambtenaren en
bestuurders is niet te veel ge
vraagd. Het is slechts de enke
ling die doordringt tot het
stadhuis. De enkeling met zijn
contacten, met geld en voldoen
de vrije tijd. Tal van anderen,
die sprankelende ideeën hebben
om Vlissingen spannender te
maken, dringen niet door. Zij
verwachten al geen helpende
hand meer en zij zullen nooit
vertellen hoe hun senange sa
menleving eruitziet.
SK-jjgüer
He duiktoren was begin jaren tachtig nog volop in gebruik.
foto Ruben Oreel
door Jacques Cats
GOES - Regiomanager II. Bou-
ma van het openbaar-vervoer
bedrijf Connexion vindt de ei
sen die worden gesteld aan de
schepen die straks de fiets-voet-
veerverbinding moeten gaan
onderhouden tusen Vlissingen
en Breskens 'waanzinnig'.
Die eisen houden verband met
de wens om ook bij windkracht
negen nog naar de overkant te
kunnen. Bouma vindt dat een
overbodige investering. Onder
zulke weersomstandigheden zit
toch niemand aan boord, meent
hij, want passagiers vinden het
niet prettig om dan een over
steek te maken.
Deregiomanangervan Connex-
xion maakte zijn opmerkingen
tijdens de provinciale ledenver
gadering van de ANWB in Goes.
Dat gebeurde nadat was gesig
naleerd dat de provincie terug
trekkende bewegingen maakt
door straks geen halfuursdienst
maar een éénuursdienst in te
stellen op de lijn Vlissingen-
Breskens. Ook gaat een ticket
meer kosten dan beloofd. Vol
gens Bouma wordt dat boot
kaartje duurder omdat zulke
kostbare vaartuigen de verbin
ding moeten gaan onderhou
den. „Met andere schepen kun je
ook redelijk comfortabel aan de
overkant komen."
Tijdens de vergadering werd
aangedrongen op een fietsvoet-
veerverbinding op de lijn Krui-
ningen-Perkpolder. Voor de
provincie is zo'n verbinding niet
bespreekbaar, maar tijdens de
vergadering werd het een te be
langrijke verbinding genoemd
om zo maar te laten vervallen.
Misschien dat particulier initia
tief soelaas kan bieden, werd
geopperd. Voorzitter C. van Lie-
re kon melden dat er binnen het
project van 'fiets een rondje met
het pontje' een initiatief loopt
voor een toeristische verbi nding
in de zomermaanden. Een ex
ploitant is al gevonden, maar de
financiën zijn nog niet helemaal
rond.
Oliegeultje
Vanuit de ledenkring werd geïn
formeerd naar het standpunt
van ANWB en het Breed Over
leg Deltawateren (BOD) over de
problemen rond het benutten
van het Oliegeultje door de wa
tersport in verband met de aan
wezige zeehondenpopulatie.
Om te kunnen vaststellen wat de
effecten op de langere termijn
zijn bepleitte BOD-coördinator
R. Bout een gebruik van de route
via het Oliegeultje door de wa
tersport gedurende vijf jaar.
ANWB-beleidsmedewerker A.
Finkers sprak er zijn treurnis
over uit dat de discussie over het
Oliegeultje destijds verkeerd is
ingezet: het ging om óf de zee
hond óf de recreant terwijl het
naar zijn idee heel goed èn èn
had kunnen zijn. „Nu is het olie
geultje uitgangspunt geworden
voor landelijk beleid, terwijl
jhet toch maar om een paar zee
honden gaat en om een klein
vaargebied."
Tijdens de vergadering werd ge
meld dat de 'Bredabus' op het
traject Hulst-Antwerpen-Bre-
da blijft rijden. Zeeuws-Vlaam-
se leden bepleitten een goede
bewegwijzering naar Hulst bij
het binnenkomen van Zeeland
via Brabant. Men vond het van
de gekke dat weggebruikers
straks wellicht via de tunnel
verbinding naar Terneuzen te
rug naar Hulst worden verwe
zen terwijl de route via de Lief-
kenshoektunnel veel korter is.
„En als die bewegwijzer er niet
komt plaatsen we 'm zelf", werd
er strijdbaar geroepen.
MIDDELBURG - COC-café
Goud waard in Middelburg'
houdt de eerste week van april
verschillende activiteiten. Op 5
april wordt in het café afscheid
genomen van de winter.
De lente wordt begroet met een
après-ski party. Het feestteam
Koole en een drive-in zijn van de
partij. Het feest begint om 21.00
uur. DJ Revana verzorgt zater
dag 6 april vanaf het zelfde tijd
stip een avond met dance and
trance muziek. Zondag 7 april
vindt de maandelijkse avond
voor veertigplussers plaats van
af 20.00 uur. Het café van de ho
mobelangenvereniging is te vin
den aan de Lange Noordstraat
52.