Suriname weer in greep maffia PZC PZC Van Tenerife kan nog steeds worden geleerd 2 Inburgeringsdebat kan nog heel wat vuurwerk opleveren Operatie Havik sterft na één jaar tijd een stille dood m, c- 26 maart 1952 Het relaas van Dorothy dinsdag 26 maart 2002 door Armand Snijders Het klonk zo mooi: Operatie Havik. Controleurs van het Surinaamse ministerie van Handel en Industrie zouden als roofvogels op importeurs, tussenhandelaren en winkeliers dui ken om prijsopdrijvingen en de ver koop van ondeugdelijke goederen aan te pakken. Welgeteld een jaar hielden de ambte naren het volAfgelopen week werd be kend dat Operatie Havik voortijdig is beëindigd als gevolg van bedreigingen en intimidaties door de handelsmaffia. Surinaamse consumenten zijn er wel aan gewend geraakt dat zij de verpak king van levensmiddelen goed moeten bestuderen om te kijken of de vervalda tum niet is verstreken. Geen eenvoudi ge opgave, want handelaren en winke liers knoeien op grote schaal met die vervaldata. Deze wordt simpelweg met een dikke zwarte stift doorgestreept, of de datum wordt veranderd Suriname wordt overspoeld met pro- dukten uit met name Nederland, die daar niet meer aan de man kunnen worden gebracht. Deze worden door sluwe Surinaamse handelaren voor een prikje ingekocht. De fabrikant is blij toch nog wat geld te ontvangen en de partij niet te hoeven vernietigen, de handelaren kunnen woekerwinsten maken door deze produkten voor veel te veel geld aan de winkeliers te verko pen. In de loop der jaren zijn er heel wat par tijen dubieuze levensmiddelen uit de handel gehaald: van beschimmelde Goudse kaas tot onfris ruikende Unox- rookworsten en van wit uitgeslagen Venz-hagelslag tot Ierse melkpoeder waarvan de juiste documenten ontbra ken. Maar dat waren sporadische ac ties van het ministerie van Handel en Industrie, meestal in reactie op klach ten van consumenten. Bovendien lagen de in beslag genomen goederen binnen de kortste keren weer in de winkel, omdat de invloedrijke handelaren de j uiste politieke vrienden opzochten die de genomen maatrege len, al dan niet tegen betaling, onge daan maakten. Systematisch Het ministerie wilde voor eens en altijd een einde maken aan dergelijk gesjoe mel en gekonkel. Eind 200 wercl de Operatie Havik opgestart, waarbij controleurs van het departement syste matisch, en onder grote mediabelang stelling, de ene winkel na de andere im porteur bezochten en massaal dubieu ze levensmiddelen en andere goederen in beslag namen. Ook waren zij be voegd om de boeken van de bedrijven in te zien om na te gaan of de wettelijk vastgestelde winstmarges niet werden overschreden. De consument kreeg eindelijk het gevoel een beetje te wor den beschermd. Maar de euforie was van korte duur. Steeds minder vaak traden de Havik mensen op en sinds eind vorig jaar ko men ze helemaal niet meer in actie. Sterker nog, de Operatie Havik is een abrupte dood gestorven, zo gaven Ha vik-baas Georg Heering en het minis terie eerder deze week toe. Heering vluchtte eind vorig jaar zelfs voor twee maanden naar Nederland, omdat ge belgde handelaren hem het leven zuur maakten. De controleurs werden aan de lopende band bedreigd en geïntimi deerd. Het ministerie veroordeelt de terreur van de handelaren, maar is niet in staat om daar een vuist tegen te ma ken. En dus bestaat Operatie Havik niet meer. De autoriteiten doen er het zwijgen toe en zelfs in de politiek durft men het hei kele onderwerp niet aan te kaarten. Veel politici hebben de nodige belan gen in het bedrijfsleven en zijn er daar om zelfs wel blij mee dat de systemati sche controle tot het verleden behoort. De consuhienten zijn daarentegen des duivels. Tussen de regels door verwijt de Consumentenbond de controleurs geen ruggengraat te hebben. „Chanta ges en bedreigingen zijn niet onge woon. Ze overkomen ons ook. De con frontatie moet echter moedig en over tuigd worden aangegaan", meent de voorzitter van de Consumentenbond, Rudy Balker. „We moeten nooit de weg van de minste weerstand bewandelen door de tegenpartij, de malafide han del, haar zin te geven. De Operatie Ha vik heeft de weg van de minste weer stand gekozen." Opvallend is dat sinds de controleurs hun werkzaamheden hebben gestaakt, de prijzen van de eerste levensbehoef ten in de winkels fors zijn opgelopen. „De Operatie Havik was noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de handelaren en winkeliers zich aan de regels hiel den. Nu de actie voorbij is, kunnen ze weer gewoon hun gang gaan, wat ern stige gevolgen heeft voor de consu ment. Het werk dat Havik deed moet nu worden overgenomen door de Econo mische Controle Dienst van het minis terie, maar daar hebben we weinig ver trouwen in. Die hebben nooit ingegre pen", aldus Balker. GPD Wrakstukken op de baan van het Spaanse eiland Tenerife, waar op 27 maart 1977 een KLM- en een Pan Am-Boeingmet elkaar in botsing kwamen. foto ANP Op zondag 27 maart 1977 raakte een KLM-toestel bij het op stijgen van het eiland Tenerife een B747 van Pan Am die nog over de startbaan taxiede. Er kwamen 583 mensen om. Na on derzoek legde Spanje de schuld neer bij de Nederlandse ge zagvoerder, die vertrok voordat hij officieel toestemming had. De Nederlandse RLD was het daarmee oneens. Als Nederlan der in Amerika is ongevallenonderzoeker Gerard Bruggink er nog steeds mee bezig. „Het heeft me altijd dwars gezeten." door Ans Bouwmans Tenerife was 'de moeder' van alle menselijke ongelukken, zegt Gerard Bruggink. gepen sioneerd ongevallenonderzoe ker bij de Amerikaanse Raad voor de Luchtvaartveiligheid NTSB. Het mag nu vijfentwin tig jaar geleden zijn dat deze grootste ramp uit de luchtvaart geschiedenis zich voltrok, de les van Tenerife gaat nog steeds op. „Het onkritisch accepteren van gemakkelijk te verifiëren ver onderstellingen is een van de grootste risico's in de lucht vaart", zegt hijHet is in de afge lopen jaren zijn lijfspreuk ge worden. Gerard Bruggink is nu 84 jaar. Nog steeds is hij bezig met de botsing tussen de twee B747's van KLM en Pan Am in 1977 waar hij als NTSB-inspecteur kortstondig bij betrokken was. Een artikel van zijn hand over Tenerife uit 2000 is dit voorjaar opnieuw verschenen in een in ternationaal vakblad voor luchtvaartveiligheid. Eerder werd 'Gedenk Tenerife' gepu bliceerd in het tijdschrift van de Amerikaanse pilotenvakbond Alpa. In 1977 vertrok zijn collega en vriend Edward Dreifus naar Te nerife om als Amerikaanse ver tegenwoordiger toezicht te hou den op het onderzoek naar het drama. Bruggink werd vanwe ge zijn Nederlandse achter grond gevraagd aanwezig te zijn bij de eerste lezing van het bandje van de cockpit voice re corder van KLM. Op de band is te horen hoe de Nederlandse co-piloot gehaast terugleest wat hij van de ver keerstoren te horen heeft gekre gen over de koers die na de start moet worden ingezet. „Daar hebben we lang naar geluisterd. Aan het eind zegt hij 'we zijn klaar om te starten', of 'we zijn aan het starten'. Het was niet goed te verstaan." In werkelijk heid is de gezagvoerder op dat moment al aan de start begon nen in de onjuiste veronderstel- ling dat de baan vrij is. De ver keersleider zegt: „Okay,... stand-by for take-off, ik neem contact op", maar het stuk na 'okay' is nauwelijks te verstaan in de KLM-cockpit. De Pan Am- bemanning komt ertussendoor met een boodschap dat ze nog op de startbaan aan het taxiën is. De fluittoon die dit veroor zaakt, maakt beide boodschap pen praktisch onhoorbaar, zegt Bruggink. Het draaide op die dramatische dag in 1977 allemaal om mense lijke factoren, meent Bruggink. „Allerlei kleine dingetjes had den dit ongeluk kunnen voorko men. Sommige menselijke fac toren worden wel aangestipt in het Spaanse onderzoeksrap port, maar er wordt niet dieper op ingegaan. De Air Line Pilots Association, die later nog een ei gen onderzoek houdt, doet dat wel. Alle drie de partijen had den het beter kunnen doen. Ze hebben dingen aangenomen, zonder na te gaan of hun veron derstellingen wel klopten." Dichte mist De twee vliegtuigen waren uit geweken vanwege een bomex plosie in Las Palmas. De lucht verkeersleiders op Tenerife waren zo'n hoeveelheid vlieg tuigen niet gewend. Ze zagen niets door de zeer dichte mist en de taxibaan kon niet worden ge bruikt, omdat er vliegtuigen op stonden. De verkeersleiders na men aan dat hun aanwijzingen begrijpelijk waren. De KLM-bemanning leed - 'on getwijfeld' - aan het filtersyn droom en hoorde alleen wat ze wilde horen, meent Bruggink. „Er konden problemen ont staan door overschrijding van de maximale werktijd van de bemanning. Iets waarvoor de gezagvoerder die een manage mentpositie had, wellicht ge voeliger was." Ook kan hebben meegespeeld dat de gezagvoer der vooral actief was als in structeur - hij was de praktijk van het lange wachten ontwend. Dat de co-piloot net door hem was gekwalificeerd op de 747, kan tot een hiërarchieprobleem hebben geleid. Niet alleen de Nederlanders hadden haast, ook de beman ning van het Pan Am-toestel wilde snel weg. De mannen in de Clipper Victor waren geïrri teerd, omdat het blokkerende KLM-toestel nog had bijge tankt, waardoor zij langer moesten wachten. De beman ning was onbekend met de luchthaven en nam aan dat een instructie van de verkeerstoren om de derde afslag te nemen verkeerd was, omdat ze dan een moeilijke bocht moest nemen. De afslag werd voorbij gere den. Gerard Bruggink speelt een vi deoband af met een vijf jaar ou de documentaire van KRO's Re porter over de vliegramp. Het irriteert hem dat de geïnter viewde vertegenwoordiger van de Nederlandse Rijkslucht vaartdienst Bruno Klaare daar in het belang van de menselijke factor niet onderkent. Ook er gert hij zich aan de nadruk op de schuldvraag. „Het gaat erom iets te leren van een ongeval. Het zoeken naar een schuldige werkt averechts." Bruggink is bang dat veiligheid wordt ondergesneeuwd door de juridische verantwoordelijk heid voor een ongeval en de fi nanciële gevolgen daarvan. „Het is steeds moeilijker om eerlijke antwoorden te krijgen op het hoe en waarom van de menselijke factor." Toch is dat wat hem betreft het belangrijk ste om de kans op herhaling te verminderen. „Als ik zie hoe er met de Hercules-ramp is omge gaan in Nederland dan denk ik dat ze niet veel hebben geleerd. Raak je verstrikt in de schuld- waag. dan kom je niet toe aan de lessen." Bruggink wijst erop dat de RLD de menselijke factoren afwim pelde maar dat de KLM na 1977 direct met een cursus over men selijke factoren in de vliegerij is begonnen. Afstompen „Vermoeidheid en stress stom pen het instinct tot zelfbescher ming af", zegt Bruggink. „Dat gebeurde hier bij alle drie de partijen. Eigenlijk kom ik tel kens op hetzelfde terug. Veron derstel niet, maar controleer om het gevaar te vermijden. Dat geldt niet alleen in de lucht, maar ook op de weg en in huis. Een diepgaand Nederlands on derzoek naar de menselijke fac tor in de luchtvaart, is ook nu 25 jaar na Tenerife nog steeds een goed idee." GPD De Tweede Kamer praat van daag over de resultaten van de Wet Inburgering Nieuw komers. Stof tot debatteren genoeg: zestig procent van de allochtonen spreekt na de verplichte inburgering nau welijks of geen Nederlands. Eenvijfde van de cursisten haakt voortijdig af. door Simone van Priel Van de 17.000 allochtonen die jaarlijks tijdens de verplichte inburgering Ne derlandse les krijgen, heeft aan het eind van de rit maar 15 procent genoeg geleerd om voor werk of vervolgon derwijs in aanmerking te ko men. Vijfentwintig procent heeft genoeg opgestoken om zich bij dokter of supermarkt te redden. Zestig procent van de deelnemers spreekt vrij wel geen Nederlands. Het lage succespercentage blijkt uit een onderzoek door Regioplan in opdracht van het ministerie van Binnen landse Zaken, waarvan de resultaten gisteren bekend werden. Volgens een woord voerster van minister Van Boxtel (Integratiebeleid) gaan de cijfers over 1999 en is de kwaliteit van de inburge ring inmiddels verbeterd. Maar het ministerie van On derwijs meent dat het aantal mensen dat het hoogste ni veau haalt, ook vorig cursus jaar nauwelijks is gestegen. CDA-voorman Balkenende was in januari maar één stem in een aanzwellend koor dat vindt dat allochtonen bij de inburgering te veel wordt ge leerd over Nederland als ver zorgingsstaat en te weinig over de geldende normen en waarden. In een evaluatie van de Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN) die Van Boxtel twee weken geleden naar de Twee de Kamer stuurde, schreef hij zelf al dat deelnemers 'in be perkte mate op een hoger taalniveau' worden ge bracht. Hij wijt dit aan de la ge vooropleiding van cursis Raadhuis Schoondijke krijgt een nieuw raadhuis. Het ge meentehuis zit al zeven jaar in een veel te klein noodge bouw. De ambtenaren zitten op eikaars lip en de archief stukken kunnen niet goed opgeborgen worden. Het ge meentebestuur hoopt nog dit jaar de eerste steen te leggen. Station Het nieuwe RTM-station in Haamstede is bijna klaar. In het station is een restauratie gebouwd en er zijn hotelka mers gekomen. De gasten krijgen een 'eenvoudige, fris ingerichte kamer'. Het sta tion annex hotel wordt in april in gebruik genomen. ten en aan het gebrek aan verscheidenheid in de cur sussen. Van Boxtel schreef verder dat gemeenten, oplei dingscentra en arbeidsbe middeling beter met elkaar moeten samenwerken. De Algemene Rekenkamer maakte in augustus 2000 ge hakt van het inburgeringsbe- leid, onder meer vanwege de bureaucratie die bij de ver schillende instellingen heerste. Het lage eindniveau van de 'inburgers' is maar een van de problemen van de in oktober 1998 ingevoerde WIN. Sommigen haken af omdat ze werk hebben ge vonden, anderen vanwege ziekte, zwangerschap, per soonlijke problemen of om dat ze hun kinderen nergens 1 kunnen onderbrengen. Van Boxtel heeft aangekondigd dat er meer aandacht komt voor kinderopvang, maar ook voor sancties. Officieel moeten gemeenten afhakers en spijbelaars beboeten; vijf enzeventig procent van de gemeenten doet dat niet. De inburgeringscursussen voor nieuwkomers kennen sinds begin dit jaar geen wachtlijsten meer. Hoe an ders is dat bij de cursussen voor immigranten die al lan ger in Nederland wonen, zo geheten oudkomers. In 2000 wachtten tienduizend van hen op een plek. Dat aantal was een jaar later goeddeels weggewerkt, maar sinds ja nuari 2002 zijn er achtdui zend nieuwe potentiële cur sisten. Debet aan de wacht lijsten zijn volgens Van Box- tel gebrek aan onderwijzend personeel en te weinig kin deropvang. De inburgering is voor 'oud- komers' niet verplicht, wel licht haakt daarom 35 pro cent voortijdig af of begint uiteindelijk toch niet aan Nederlandse les. Van Boxtel wil dat gemeenten deelne mers een borg laat betalen die ze aan het eind terugkrij gen. Als ze willen, kunnen gemeenten ook een bonus ge ven aan mensen die de cursus voltooien. GPD Kerkgebouw De gereformeerde gemeente in Biezelinge is begonnen aan de bouw van een nieuw kerkgebouw. De gemeente is in de afgelopen jaren zo ge groeid dat de huidige kerk veel te klein is geworden. De nieuwbouw gaat 80.000 gul den kosten. De kerk moet in juli klaar zijn. Goud zoek Er is nog steeds negen kilo goud zoek uit het vliegtuig dat twee dagen geleden ver ongelukte bij Frankfurt. Het KLM-toestel vervoerde in totaal vijfhonderd kilo aan goudstaven. De oorzaak van de ramp is nog niet be kend door Ans Bouwmans Dit is hoe het gebeurde, zegt Dorothy Kelly, ste wardess van Pan Am in het boek Fasten Your Seat Belts van Valerie Lester. De Clip per Victor mag eindelijk gaan taxiën en rijdt over de startbaan in de richting van het KLM-vliegtuig voor zich. Iedereen is moe van het lange wachten. Het is mistig. Niemand is op zijn best, zegt Kelly. Ineens zien de Pan Am-piloten het KLM-gevaarte aankomen. Ze proberen hun 747 in het gras te sturen. De KLM-cap- tain probeert een botsing te voorkomen, door snel op te stijgen. Het dak van de Clip per Victor wordt eraf gere ten, als de deksel van een sar dineblikje. „Ik herinner me geen explosie, maar de din gen vliegen heen en weer in slow motion", zegt Dorothy. Haar hoofd wordt geraakt door een brokstuk en ze valt door de vloer in het vracht- ruim van het vliegtuig. Ge wond kruipt ze naar boven, naar het licht, en komt te recht op het bovendek. Ze be gint te roepen: 'we moeten er uit, spring'. Ze springt zelf ook, rent weg, maar komt weer terug. Ze probeert zo veel mogelijk mensen te hel pen. Er zijn explosies en vlammen. Onder het vliegtuig ziet ze iets wits. Het is gezagvoerder Victor Grubbs. Ze trekt hem weg en sleurt hem mee, net voor het voorste deel na een explosie instort. Ze gaat te rug en ziet twee meisjes met verbrande voeten die hun moeder moesten achterlaten. Ze kregen haar niet uit haar stoel. Een zwaargewonde vrouw ligt onder de vleugel en wordt weggedragen. Dorothy helpt tot er geen passagiers meer zijn om te redden. Terug in het vliegtuig komen, kan niet meer. Dat was het verschrikkelijkst, het gegil en de gezichten ach ter de ramen glas, wetend dat je ze niet kan helpen, zegt Dorothy. „Er was geen brandweer, niets, waarom weet ik niet." Zeven bemanningsleden van Pan Am overleven het onge luk en 61 passagiers, waar van er later negen aan hun verwondingen overlijden. Het KLM-toestel is verderop op de startbaan neergestort en geëxplodeerd. Geen van de inzittenden overleeft het ongeluk. Dorothy Kelly is zwaarge wond geraakt en ligt een tijd in het ziekenhuis. Ze wordt onderscheiden voor .haar heldendaden, maar zoekt snel de anonimiteit weer op. Vijfentwintig jaar later woont ze 'ergens in Europa'. Ze vliegt nog steeds, zegt schrijfster Valerie Lester. GPD Hoofdredactie: A L Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel (0118) 484000 Fax. (0118) 470102 E-mail: redactie@pzc nl Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax (0118)470102 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 273000 Fax (0113)273030 - E-mail redgoes@pzc nl Terneuzen: W lemAlexanderlaan45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115) 645769 Fax (0115)645742 E-mail redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel (0114)372776 Fax. (0114) 372771 E-mail: redhulst@pzc nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel (0111)454647 Fax (0111)454657 E-maiï redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17 00 uur Zierikzee, Goes en Hulst' 8 30-17 00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8 00 tot 10 30 uur Internet: www pzc nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen E-mail. web@pzc-.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden. t zaterdags tot 13.30 uur Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- l/m vrijdagavond van"2Ö 30 tot 22 00 uur en zondagavond van 20,00 tot 22.00 uur Tel. (0118)484000 Fax(0118)470100 Abonnementen (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van /,-) per maand 19,25 per kwartaal: 52.-- per jaar 198.-- Voor toezending per post geldt een toeslag E-mail: abo@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode Losse nummers per stuk. maandag t/m vrijdag /,-- zaterdag 1,50 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65 597 Postbank 35 93 00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen. Tarieven kunnen tijdens kantooruren worden opgevraagd bij de advertentieorderafdeling Tel 0118-484321 Auteursrechten voorbehouden Uitgeveri| Provinciale Zeeuwse Courant 8V is een onderdeel van het Wegener-concern. De door u aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen m een bestand dat wordt gebruikt voor onze (abonnementen)adm;mstralie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener o( door ons zorgvuldig geselecteerde derden Als u op deze informatie geen pnis stelt dan kunt u dit schriftelijk melden Cmj PZC. afdeling x. Postbus 18.4380 AA Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 2