Uitval van scholieren
baart grote zorgen
PZC
Dorpsbewoner vooraan
op lokale woningmarkt
Nieuwe
bij Dow
topman
Benelux
Resten gevechtsvliegtuigje bij Waarde
Gebekvecht over openbaar
vervoer eindigt in compromis
Provincie zoekt geld
voor medische zorg
Schouwen-Duiveland
17
Verdwijnen speciaal onderwijs fnuikend
Matrozen
verlaten
veerdienst
Fosforgranaat op strand Domburg
Souburgse sjoelers tweede op NK
Middelburgs reisbureau beste
Museum 't Waskot weer open
Brandalarm voor smeulende peuk
VVD en CDA zijn voor
kassen in Z-Vlaanderen
dinsdag 26 maart 2002
door Henk Postma
MIDDELBURG - Het voortge
zet onderwijs weet met een
groeiend aantal scholieren geen
weg. De omvorming van mavo,
vbo, lom en mik tot het nieuwe
vmbo is vooralsnog geen oplos
sing gebleken. Integendeel:
„Door de nieuwe manier van
werken, vallen leerlingen bui
ten de boot", stelde 'ervarings
deskundige' G. van Heukelom
gisterochtend tijdens een verga
dering van de statencommissie
voor welzijn.
Door de opheffing van de scho
len voor speciaal voortgezet on
derwijs (lom en mik) verdwijnt
de beschermende sfeer waarin
scholieren met leer- of opvoe
dingsproblemen vaak nog wel
gedijen. Het nieuwe vmbo be
schikt over allerlei opvangmo
gelijkheden voor 'zorgleerlin-
gen'. Maar die blijken lang niet
altijd toereikend.
„Het toenemend volume
'zorgleerlingen' baart grote zor
gen", schrijft het Zeeuws pro
vinciebestuur dan ook in een
slotnota over de herschikkings
operatie. Onderwij s-gedepu-
teerde L. Coppoolse beschouwt
het als een geweldige uitdaging
die 'zwakke leerlingen' toch aan
geschikt onderwijs te helpen.
Een nieuwe mogelijkheid daar
toe zijn de zogeheten leerwerk
trajecten die de scholen in het
leven willen roepen. Ook scho
len voor praktijkonderwijs (in
Middelburg, Goes, Terneuzen
en Hulst) kunnen enig soelaas
bieden.
Kenniscentrum
In elk van de drie Zeeuwse on
derwij sregio's (Walcheren, Oos-
terscheldegebied en Zeeuws-
Vlaanderen) houden de scholen
een orthopedagogisch en didac
tisch centrum in stand. Ze kun
nen er deskundige hulp halen
voor de begeleiding van 'zwak
ke leerlingen'. Ook is er in elke
regio een school met een afde
ling voor 'leerwegondersteu
nend onderwijs'.
MIDDELBURG - De Provincia
le Stoombootdiensten (PSD) ra
ken steeds meer matrozen kwijt.
Volgens directeur H. Thomaes
keren vooral de medewerkers
die op de rij dekken werken, de
veerdienst de rug toe.
Het zijn ook meestal de mensen
die het laatst bij het bedrijf zijn
komen werken en dus de minste
rechten hebben opgebouwd, die
nu vertrekken.
Stuurlui en kapiteins verlaten
de PSD ook, omdat ze met pen
sioen mogen. Het verloop is nog
te overzien, zei Thomaes giste
ren tegen de Statencommissie
verkeer en vervoer.
„Maar besef wel goed dat het
moeilijk is voor de lagere func
ties bekwame mensen te vinden
die voor minder dan en jaar bij
ons willen komen werken", al
dus Thomaes.
Volgend jaar gaat de Wester-
scheldetunnel open en gaan de
veren uit de vaart. De oudere
werknemers voelen er weinig
voor tot dan te blijven werken.
„£ij zijn vaak al op jonge leef
tijd begonnen, 14 of 15 jaar, en
willen echt graag stoppen."
Volgens gedeputeerde Coppool
se vergt de nieuwe aanpak bij
scholing van docenten. Het Rijk
stelt daar 'behoorlijke budget
ten' voor beschikbaar. Probleem
is dat docenten vaak ver van
huis moeten om de cursussen te
volgen.
Door samen te werken zouden
de Zeeuwse scholen de bijscho
lingscursussen ook zelf kunnen
organiseren, veronderstelt de
gedeputeerde.
Overigens had de Statencom
missie gisteren veel waardering
voor de provinciale eindnota
over de herschikkingsoperatie.
„Een heel goeie nota waar het
onderwijs op zit te wachten",
oordeelde voorzitter G. van
Heukelom (SGP) van de staten
commissie voor welzijnszaken.
Creatief
Slotconclusie is dat de her
schikking uiteindelijk niet heeft
geleid tot verschraling van de
onderwijsvoorzieningen in Zee
land. Daar waar landelijke re
gels specifieke vbo-afdelingen
of praktijkonderwijs bedreig
den, slaagde het provinciebe
stuur erin samen met de scholen
creatieve, 'op maat gesneden'
oplossingen te vinden. Staats
secretaris Adelmund honoreer
de die inspanningen door hier
en daar van de regels af te wij
ken. De gedeputeerde erkende
dat er 'op tal van punten altijd
weer nieuwe bedreigingen' zijn.
Hij sprak de hoop uit dat daar
dan ook weer met 'Zeeuwse ar
rangementen' op kan worden
geantwoord.
TERNEUZEN - Gerard van
Harten uit Terneuzen wordt
de nieuwe voorzitter van de
Raad van Bestuur van Dow
Benelux bv in Terneuzen.
Van Harten volgt Don Taylor
op, die benoemd is tot global
supply chain director.
Van Harten is de eerste Ne
derlander die de eindverant
woordelijkheid bij Dow bin
nen de Benelux. De onderne
mingsraad van Dow Terneu
zen werd gisteren geïnfor
meerd over het vertrek van
Taylor. Taylor werd in augus
tus 2000 benoemd tot opvol
ger van John Cavanagh, de
Brit die met de bouw van een
nieuwe naftakraker de toe
komst van de Terneuzense
Dow-vestiging voor jaren
veiligstelde. Onder Taylor
kon het grootscheepse mo
derniseringsproject EmergO
worden uitgevoerd, maar hij
maakt de officiële ingebruik
name van de kraker niet meer
mee. Hij vertrekt met onmid
dellijke ingang naar het
Dow-hoofdkwartier in het
Amerikaanse Midland.
Zijn opvolger, Van Harten,
werkt al sinds 1977 bij the
Dow. Hij begon in Terneuzen
als proces-ingenieur, be
landde tot tweemaal toe in
Freeport, Texas en is sinds
vorig jaar weer in Terneuzen
werkzaam als productielei
der Polyolefins. Deze functie
blijft hij voorlopig vervullen
tot er een vervanger is aange
steld.
Kees Traas en zoon Stef met enkele onderdelen van het gevonden vliegtuig.
door Esme Soesman
WAARDE - Op het schor van
Waarde, nabij het verdronken
dorp Valkenisse, zijn resten ge
vonden en geruimd van een
klein gevechtsvliegtuig. De her
komst van de brokstukken is
niet bekend. Kees Traas uit
Nieuwdorp maakt het materi
aal schoon in de hoop een serie
nummer te vinden.
Uit de roestige resten die nu lig
gen opgeslagen bij zijn oorlogs
museum Infatuate (codenaam
van de geallieerden) in Nieuw
dorp valt weinig af te leiden.
Zoon Stef toont een gedeelte
waaraan het staartwiel ooit be
vestigd zat, Kees laat een onder
deel zien behorende bij de voor
kant van het landingsgestel.
Duidelijk is wel dat het om een
kleine kist gaat. „Een één-per
soonsjager", aldus Traas, die ter
vergelijking een wiel aanwijst
dat toebehoorde aan een groter
vliegtuig.
De vliegtuigresten zijn gevon
den door oud-Saeftingegids Ri
chard Bleijenberg. Frans Mol
(als belangstellende bij de
vondst betrokken) regelde dat
de resten op de officiële manier
konden worden weggehaald.
Dat gebeurde afgelopen don
derdag, in gezelschap van onder
anderen mensen van de lucht-
machtbergingsdiensten Staats
bosbeheer (eigenaar van de
grond).
De bergingsdienst heeft, schat
Mol, een gebied van honderd bij
honderd meter met een metaal
detector afgezocht. Van een
compleet toestel blijkt geen
sprake te zijn. Zo ontbreekt bij
voorbeeld de motor. Mogelijk is
er vroeger al eens het een en
ander geborgen, wellicht door
particulieren. Bij de lucht-
machtbergingsdienst is over
bergingswerkzaamheden na
melijk niets bekend.
Registratie
Er zijn in oorlogstijd verschil
lende vliegtuigen neergestort in
de Westerschelde. Ook daarover
ontbreken sluitende gegevens.
Drie crashes bij Waarde zijn wel
geregistreerd; een Duits jacht
vliegtuig april 1943, een Focke
Wulf 190 in november van dat
zelfde jaar en een Typhoon 439
in september 1944. Eén piloot
raakte zwaargewond, één werd
krijgsgevangen gemaakt, over
de derde is niets bekend. Of de
resten op het schor iets met één
van deze crashes van doen heeft
is ook niet zeker.
Traas hoopt met zijn schoon
maakwerk duidelijkheid te
krijgen. Hij wil graag weten of
het om een Duits of geallieerd
toestel gaat, om welk type vlieg
tuig en hij wil antwoord op de
vraag wat er met de piloot is ge-
foto Dirk-Jan Gjeltema
beurd. Die eerste vragen zijn
misschien nog uit de resten af te
leiden. Aan de hand van
schroefdraad kan bijvoorbeeld
de herkomst van het toestel
worden afgeleid. Overige gege
vens hoopt Traas via navraag
onder ouderen boven tafel te
ki'ijgen.
Alleen al voor zijn museum zijn
alle gegevens die betrekking
hebben op de oorlogstijd in Zee
land de moeite van het weten
waard.
PvdA, CDA en D66 willen voorkeursbeleid terug
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Mokkend als
een klein kind komt gedepu
teerde J. Hennekeij aan de wens
van Provinciale Staten tege
moet. Na een uren durend wel-
les-nietes-spelletje krijgt de
Statencommissie verkeer en
vervoer ook een beetje haar zin.
„Nou", bitst Hennekeij, „en dan
zien we de komende zes jaar de
consequenties wel."
Inzet van het steekspel tijdens
de vergadering van de Staten
commissie verkeer en vervoer,
gisteren in de Middelburgse Ab
dij, was de toekomst van het
openbaar vervoer in Midden-
Zeeland. Of preciezer geformu
leerd: de vraag wie dat vanaf ja
nuari 2003 zes jaar lang mag
verzorgen.
Hennekeij houdt tot het einde
toe vast aan het voornemen zo
wel het openbaar vervoer als het
collectief vraagafhankelijk ver
voer in handen van één bedrijf
te brengen. Dat is goed voor de
reizigers, omdat de verschillen
de vervoersdiensten dan het
best op elkaar .zullen aanslui
ten, legt hij uit. En als dat niet
goed lukt, dan hoeft de provin
cie er maar één bedrijf op aan te
spreken.
VVD en SGP kunnen zich wel
vinden in die uitleg, maar staan
daarin alleen. GroenLinks twij
felt hevig maar laat zich uitein
delijk toch niet overtuigen door
de gedeputeerde. Net zomin als
PvdA, CDA, ChristenUnie en
Partij voor Zeeland. Zo ontstaat
een meerderheid voor het uit el
kaar trekken van openbaar en
collectief vraagafhankelijk ver
voer. Belangrijkste overweging
is, net als die van Hennekeijhet
belang van de reiziger.
A. Smit van GroenLinks ver
woordt het dilemma het best.
Zij kan zich wel iets voorstellen
bij het argument van Hennekeij.
„De kwaliteit van het openbaar
vervoer is, zeker in een klein ge
bied, inderdaad niet gegaran
deerd als twee bedrijven zich
daarmee bezighouden." De
kans bestaat dan dat één van de
twee te weinig inkomsten heeft
en de dienstverlening niet op het
geëiste niveau kan houden,
Tegelijkertijd onderkent zij het
gevaar dat reizigers in het sys
teem van Hennekeij volledig af
hankelijk worden van één be
drijf. Een monopolie is slecht
voor de verhouding tussen prijs
en kwaliteit, is het tegenargu
ment. Moegestreden legt de ge
deputeerde na uren het hoofd in
de schoot en komt met een 'tus
senoplossing': Midden-Zeeland
wordt in stukken verdeeld en
vervoersbedrijven kunnen mee
dingen naar zowel het openbaar
als het collectief vraagafhanke
lijk vervoer of naar één van bei
de.
Of het zo ook echt zal gaan, valt
echter nog te bezien. „Wij gaan
de voor- en nadelen van een ge
combineerde aanbesteding nog
eens op een rij zetten. Gedepu
teerde Staten nemen daarna een
beslissing", besluit Hennekeij.
„Als er zo op wordt aangedron
gen, dan moet het maar. Als u
tenminste een mindere kwali
teit van het openbaar vervoer
wilt accepteren."
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Inwoners van
kleine kernen moeten weer
voorrang kunnen krijgen bij de
toewijzing van woningen en
nieuwbouwkavels. PvdA, CDA
en D66 pleitten daarvoor giste
ren bij de behandeling van de
Vijfde Nota Ruimtelijke Orde
ning.
Volgens de nieuwe Huisves-
tingswet mogen gemeenten niet
meer 'discrimineren' bij de ver
deling van woningen en nieuw
bouwkavels. Zij mochten dat
lange tijd wel. Wie sociaal of
economisch gebonden is aan een
kleine kern, kreeg voorrang.
PvdA, CDA en D66 willen dat
oude voorkeursbeleid herstel
len, zeiden de woordvoerders
S. Depla (PvdA), P. van Wij men
(CDA) en F. Ravestein (D66).
CD A-Kamerlid Van Wij men
meldde een motie te zullen in
dienen.
Bindingseisen
PvdA, CDA en D66 willen dat
gemeenten opnieuw sociale of
economische bindingseisen mo
gen stellen, omdat in de praktijk
blijkt dat vooral jongeren bij
een vrij woningtoewijzingsbe
leid buiten de boot vallen. Zij
kunnen door de sterk gestegen
huizenprijzen steeds moeilijker
in hun dorp een woning kopen.
Voor projectontwikkelaars is
het vaak ook interessanter te
bouwen voor 'rijke' buiten
staanders. Die ontwikkeling
moet, volgens de drie partijen,
een halt toegeroepen worden.
Alleen met een plukje nieuw
bouwwoningen redden kleine
kernen het overigens nietstelde
S. Depla (PvdA). Het voorzie
ningenniveau in alle platte
landskernen zal dan afnemen,
voorspelde hij. Het is volgens
hem beter woningbouw te con
centreren in 'opvangkernen',
bijvoorbeeld in Heinkenszand
en Oostburg, zodat daar in elk
geval voldoende voorzieningen
overeind kunnen blijven. In
kleine kernen kunnen leefbaar
heidsproblemen naar zijn
mening het beste worden aan
gepakt door voor een goede be-
(Advertentie)
Een SERRE met vloerverwarming
Bel SPEEDHEAT, je voelt het wel
maar je ziet het niet
0117-451800 of kiik op www.speedheat.nl
plaatsing door heel Nederland.
DOMBURG - Op het strand bij de golfbaan aan de Schelpweg
in Domburg is gisterochtend een fosfoi'granaat gevondenDe
politie schakelde het Explosieven Opruimings Commando in.
Het EOC heeft de granaat meegenomen om het explosief te la
ten verschroten. Volgens een woox'dvoerder van het EOC in
Gilze-Rijen is de granaat een Engelse doelmarkeerder uit de
Tweede Wereldoorlog. Het is een licht- of rookbom die bij
bombardementen als eerste gegooid werd om de te bombar
deren plaats aan te geven. De granaat was ontploft. Omdat
het een doelmai'keerder is, blijft de buitenkant heel. Het pro
jectiel was ongeveer anderhalve meter lang, inclusief staart,
en had een doox-snee van ongeveer dertig centimeter. Hij heeft
volgens het EOC al die jaren bij Domburg gelegen. Voor het
opruimingscommando is het geen bijzondere vondst. Derge
lijke doelmax-keerders woi'den vaker aangeti'offen.
OOST-SOUBURG - Sjoelvex-eniging Schijf 83 heeft een twee
de plaats veroverd bij het Nederlandse Kampioenschap Sjoe
len voor teams. In Barneveld streden zestig teams om de zege.
In de dex-de klasse wisten Betsy de Waardt, Ina Sinke, Bert
Verduyn en Huub Stijns een tweede plaats te veroveren. Het
verschil met de nummer één bedroeg maar twee pxmten.
MIDDELBURG - Holland International Reisbxireau aan de
Langeviele in Middelburg is uitgeroepen tot reisbxxreau van
het j aar 2 0 0 2Officemanager P. Borghart kreeg gisteravond in
Ermelo de prijs uitgereikt door staatssecretaris G. Ybema
(economische zaken). Holland International Middelburg is
volgens de jury een reisbureau waar professionaliteit en
klantgerichtheid centraal staan. „Een hecht team van mede
werkers onder leiding van een inspirerende officemanager
zorgt voor constante dynamiek en een voortdurende omzet
stijging", aldus het juryrapport. Juryvoorzitter G. Helming
van Transavia: „Holland International Middelburg scoorde
op alle onderdelen erg hoog. Zo is de klantgerichtheid van het
bureau een voorbeeld voor de branche. Continu is bekend wie
de doelgroep is en speelt de onderneming in op de ontwikke
lingen in de markt." De verkiezing reisbureau van het jaar
heeft tot doel reisbureaus te stimuleren meer aandacht te be
steden aan kwaliteit in hun bedrijfsvoering. Het is de eerste
keer dat een reisbureau van een keten de titel in de wacht
sleept.
WEMELDINGE - Het mini-museum 't Waskot aan de Prinses
Julianastraat 1 in Wemeldinge gaat weer open. Het museum
van de familie Smits toont hoe er in het verleden gewassen
werd. 't Waskot is dit jaar uitgebreid met een nostalgisch ka
mertje, vitrines met een groot assortiment naaigerei en diver
se Zeeuwse boven- en ondermutsen van kant. Het museum is
rond de paasdagen geopend: vrijdag 29 maart, zatex-dag 30
maart en maandag 1 april van 10.00 tot 17.00 uur. Verder is 't
Waskot te bezichtigen op afspraak en als het bord 'Open' bui
ten hangt.
WESTKAPELLE - De brandweer is zondagavond uitgerukt
voor een smeulende bloempot in hotel Zuiderduin in Westka-
pelle. Rond tien over half tien kwam er een melding van een
brandje binnen. In de hal van het hotel rook men een brand
lucht. De brandweer ontdekte dat iemand een sigarettenpeuk
had uitgedrukt tegen een plastic bloempot. Die was daardoor
gaan smeulen.
reikbaarheid te zorgen voor
mensen zonder auto en door in
die dorpen ontmoetingsplaat
sen overeind te houden.
In de Vijfde Nota Ruimtelijke
Ordening wordt het overgrote
deel van Zeeland aangewezen
als Nationaal Landschap, met
uitzondering van de grote indu
striegebieden en de steden Mid
delburg, Vlissingen, Goes en
Terneuzen. De Tweede Kamer
steunde dit, maar had ook kri
tiek. Van Wijmen (CDA) zag
nergens extra geld gereserveerd
voor de ontwikkeling van Na
tionale Landschappen. WD-
Kamerlid N. Verbugt noemde
het begrip Nationaal Land
schap 'behoorlijk vaag'. Zij
vindt dat de aanwijzing tot Na
tionaal Landschap geen belem
mering mag gaan vormen voor
de ontwikkeling van die gebie
den.
door Claudia Sondervan
MIDDELBURG - Nog voor de
Tweede-Kamerverkiezingen in
mei moet het Schouwse pakket
van maatregelen voor herstel
van de medische zorg ook finan-
ciëel volledig uitgewerkt zijn.
Komt er een nieuwe minister
van Volksgezondheid, dan is het
in ieder geval zeker dat de ergste
nood kan worden gelenigd.
Dat zei gedeputeerde G. de Kok
(zorg) maandag tegen de com
missie Welzijn. Het zogenaamde
'eerste-hulppakket' voor
Schouwen-Duiveland (waaron
der huisartsenpost en extra am-'
bulancepost vallen) vergt meer
geld dan de bestaande i-egelin-
gen kunnen bieden, zei hij. Met
ministerie en zorgverzekeraars
wordt bestudeei'd waar het ex
tra geld vandaan kan komen.
Er is meer nodig dan dit pakket
om de medische zorg op Schou
wen-Duiveland echt weer op
aanvaardbaar niveau te krij
gen. Alleen met een volwaardig
basisziekenhuis kan dat worden
bereikt. De provincie hoopt dat
dat haalbare kaait wordt dank
zij het landelijke spreidings
plan voor ziekenhuizen, dat in
Den Haag in de maak is. De
commissie uitte haar zorg dat de
realisering van het 'eerste-
hulppakket' vertraging zou
kunnen oplopen of zelfs hele
maal van de baan raken. Dit
door de vernachte machtswis
seling in Den Haag en door het
onderzoek dat nu gevoerd wordt
naar de mogelijkheid van een
nieuwe afrit van de A58 naar het
Oosterscheldeziekenhuis speci
aal voor ambulances.
C. Koster (WD) vreesde dat de
gemeente Goes zand in de ma
chine zou gooien, omdat de ge
wenste speciale ambulance-af
slag andere afspraken die de
gemeente met Rijkswaterstaat
had zou dwarsbomen. Goes
heeft inderdaad nadere wensen,
beaamde de gedeputeerde,
maar de gemeente staat achter
de selectieve afslag. Het onder
zoek moet duiden of er ook an
dere mogelijkheden zijn om de
bereikbaarheid voor Schouwse
ambulances van het Goese zie
kenhuis te verbeteren, bijvoor
beeld door de wijk Goes-Zuid.
Complicaties zijn er genoeg te
bedenken, relativeerde De Kok.
„Al was het maar dat een speci
ale afslag op Borsels grondge
bied komt te liggen." De provin
cie blijft er achteraan zitten,
beloofde hij de commissie.
DEN HAAG - VVD en CDA heb
ben gisteren in de Tweede Ka
mer een lans gebroken voor de
ontwikkeling van een glastuin-
bouwlocatie in de Zeeuws-
Vlaamse Kanaalzone. Het
kabinet heeft eerder bij de pre
sentatie van de Vijfde Nota
Ruimtelijke Ordening die loca
tie afgewezen.
De Tweede Kamer is het met de
regering eens dat nieuwe glas
tuinbouwgebieden op tien
plaatsen in Nederland moeten
worden geconcentreerd. Het
plan van onder meer kunst-
mestfabriek Hydro Agri in
Sluiskil voor een glastuinbouw-
complex in de Zeeuws-Vlaamse
Kanaalzone zit daar niet bij. De
inmiddels door de provincie als
te duur afgewezen locatie
Nieuwdorp-Lewedorp staat
nog wel in de Vijfde Nota.
Tijdens de bespreking van de
Vijfde Nota, gisteren in de Ka
mercommissie Ruimtelijke Or
dening, kwam niet ter sprake
dat de eigenlijke Zeeuwse loca
tie (Nieuwdorp-Lewedorp) van
de baan is. WD-Kamerlid
N. Verbugt en haar CDA-colle-
ga P. van Wijmen hadden blijk
baar wel gehoord dat er een al
ternatief in Zeeland bestaat, het
plan van Hydro Agri. Volgens
Verbugt kan dat plan 'heel goed
als reservelocatie dienen'. Van
Wijmen juichte het zelfs toe 'als
een beter voorstel'.
Het glastuinbouwgebied in
Zeeuws-Vlaanderen is gepland
in de Koegorspolder bij Terneu
zen, zeventig hectare groot.
Tuinders kunnen er gebruik
maken van restwarmte en kool
stofdioxide, afkomstig van Hy
dro Agri.
Dat past binnen de kabinetsvi
sie over nieuwe, duurzame glas
tuinbouwgebieden, die met
name zijn bedoeld om het kas-
sengebied van Nederland, het
Westland, te ontlasten en te
kunnen vernieuwen.