Uitval van scholieren baart grote zorgen PZC Dorpsbewoner vooraan op lokale woningmarkt Nieuwe bij Dow topman Benelux Resten gevechtsvliegtuigje bij Waarde Gebekvecht over openbaar vervoer eindigt in compromis Provincie zoekt geld voor medische zorg Schouwen-Duiveland 17 Verdwijnen speciaal onderwijs fnuikend Matrozen verlaten veerdienst Fosforgranaat op strand Domburg Souburgse sjoelers tweede op NK Middelburgs reisbureau beste Museum 't Waskot weer open Brandalarm voor smeulende peuk VVD en CDA zijn voor kassen in Z-Vlaanderen dinsdag 26 maart 2002 door Henk Postma MIDDELBURG - Het voortge zet onderwijs weet met een groeiend aantal scholieren geen weg. De omvorming van mavo, vbo, lom en mik tot het nieuwe vmbo is vooralsnog geen oplos sing gebleken. Integendeel: „Door de nieuwe manier van werken, vallen leerlingen bui ten de boot", stelde 'ervarings deskundige' G. van Heukelom gisterochtend tijdens een verga dering van de statencommissie voor welzijn. Door de opheffing van de scho len voor speciaal voortgezet on derwijs (lom en mik) verdwijnt de beschermende sfeer waarin scholieren met leer- of opvoe dingsproblemen vaak nog wel gedijen. Het nieuwe vmbo be schikt over allerlei opvangmo gelijkheden voor 'zorgleerlin- gen'. Maar die blijken lang niet altijd toereikend. „Het toenemend volume 'zorgleerlingen' baart grote zor gen", schrijft het Zeeuws pro vinciebestuur dan ook in een slotnota over de herschikkings operatie. Onderwij s-gedepu- teerde L. Coppoolse beschouwt het als een geweldige uitdaging die 'zwakke leerlingen' toch aan geschikt onderwijs te helpen. Een nieuwe mogelijkheid daar toe zijn de zogeheten leerwerk trajecten die de scholen in het leven willen roepen. Ook scho len voor praktijkonderwijs (in Middelburg, Goes, Terneuzen en Hulst) kunnen enig soelaas bieden. Kenniscentrum In elk van de drie Zeeuwse on derwij sregio's (Walcheren, Oos- terscheldegebied en Zeeuws- Vlaanderen) houden de scholen een orthopedagogisch en didac tisch centrum in stand. Ze kun nen er deskundige hulp halen voor de begeleiding van 'zwak ke leerlingen'. Ook is er in elke regio een school met een afde ling voor 'leerwegondersteu nend onderwijs'. MIDDELBURG - De Provincia le Stoombootdiensten (PSD) ra ken steeds meer matrozen kwijt. Volgens directeur H. Thomaes keren vooral de medewerkers die op de rij dekken werken, de veerdienst de rug toe. Het zijn ook meestal de mensen die het laatst bij het bedrijf zijn komen werken en dus de minste rechten hebben opgebouwd, die nu vertrekken. Stuurlui en kapiteins verlaten de PSD ook, omdat ze met pen sioen mogen. Het verloop is nog te overzien, zei Thomaes giste ren tegen de Statencommissie verkeer en vervoer. „Maar besef wel goed dat het moeilijk is voor de lagere func ties bekwame mensen te vinden die voor minder dan en jaar bij ons willen komen werken", al dus Thomaes. Volgend jaar gaat de Wester- scheldetunnel open en gaan de veren uit de vaart. De oudere werknemers voelen er weinig voor tot dan te blijven werken. „£ij zijn vaak al op jonge leef tijd begonnen, 14 of 15 jaar, en willen echt graag stoppen." Volgens gedeputeerde Coppool se vergt de nieuwe aanpak bij scholing van docenten. Het Rijk stelt daar 'behoorlijke budget ten' voor beschikbaar. Probleem is dat docenten vaak ver van huis moeten om de cursussen te volgen. Door samen te werken zouden de Zeeuwse scholen de bijscho lingscursussen ook zelf kunnen organiseren, veronderstelt de gedeputeerde. Overigens had de Statencom missie gisteren veel waardering voor de provinciale eindnota over de herschikkingsoperatie. „Een heel goeie nota waar het onderwijs op zit te wachten", oordeelde voorzitter G. van Heukelom (SGP) van de staten commissie voor welzijnszaken. Creatief Slotconclusie is dat de her schikking uiteindelijk niet heeft geleid tot verschraling van de onderwijsvoorzieningen in Zee land. Daar waar landelijke re gels specifieke vbo-afdelingen of praktijkonderwijs bedreig den, slaagde het provinciebe stuur erin samen met de scholen creatieve, 'op maat gesneden' oplossingen te vinden. Staats secretaris Adelmund honoreer de die inspanningen door hier en daar van de regels af te wij ken. De gedeputeerde erkende dat er 'op tal van punten altijd weer nieuwe bedreigingen' zijn. Hij sprak de hoop uit dat daar dan ook weer met 'Zeeuwse ar rangementen' op kan worden geantwoord. TERNEUZEN - Gerard van Harten uit Terneuzen wordt de nieuwe voorzitter van de Raad van Bestuur van Dow Benelux bv in Terneuzen. Van Harten volgt Don Taylor op, die benoemd is tot global supply chain director. Van Harten is de eerste Ne derlander die de eindverant woordelijkheid bij Dow bin nen de Benelux. De onderne mingsraad van Dow Terneu zen werd gisteren geïnfor meerd over het vertrek van Taylor. Taylor werd in augus tus 2000 benoemd tot opvol ger van John Cavanagh, de Brit die met de bouw van een nieuwe naftakraker de toe komst van de Terneuzense Dow-vestiging voor jaren veiligstelde. Onder Taylor kon het grootscheepse mo derniseringsproject EmergO worden uitgevoerd, maar hij maakt de officiële ingebruik name van de kraker niet meer mee. Hij vertrekt met onmid dellijke ingang naar het Dow-hoofdkwartier in het Amerikaanse Midland. Zijn opvolger, Van Harten, werkt al sinds 1977 bij the Dow. Hij begon in Terneuzen als proces-ingenieur, be landde tot tweemaal toe in Freeport, Texas en is sinds vorig jaar weer in Terneuzen werkzaam als productielei der Polyolefins. Deze functie blijft hij voorlopig vervullen tot er een vervanger is aange steld. Kees Traas en zoon Stef met enkele onderdelen van het gevonden vliegtuig. door Esme Soesman WAARDE - Op het schor van Waarde, nabij het verdronken dorp Valkenisse, zijn resten ge vonden en geruimd van een klein gevechtsvliegtuig. De her komst van de brokstukken is niet bekend. Kees Traas uit Nieuwdorp maakt het materi aal schoon in de hoop een serie nummer te vinden. Uit de roestige resten die nu lig gen opgeslagen bij zijn oorlogs museum Infatuate (codenaam van de geallieerden) in Nieuw dorp valt weinig af te leiden. Zoon Stef toont een gedeelte waaraan het staartwiel ooit be vestigd zat, Kees laat een onder deel zien behorende bij de voor kant van het landingsgestel. Duidelijk is wel dat het om een kleine kist gaat. „Een één-per soonsjager", aldus Traas, die ter vergelijking een wiel aanwijst dat toebehoorde aan een groter vliegtuig. De vliegtuigresten zijn gevon den door oud-Saeftingegids Ri chard Bleijenberg. Frans Mol (als belangstellende bij de vondst betrokken) regelde dat de resten op de officiële manier konden worden weggehaald. Dat gebeurde afgelopen don derdag, in gezelschap van onder anderen mensen van de lucht- machtbergingsdiensten Staats bosbeheer (eigenaar van de grond). De bergingsdienst heeft, schat Mol, een gebied van honderd bij honderd meter met een metaal detector afgezocht. Van een compleet toestel blijkt geen sprake te zijn. Zo ontbreekt bij voorbeeld de motor. Mogelijk is er vroeger al eens het een en ander geborgen, wellicht door particulieren. Bij de lucht- machtbergingsdienst is over bergingswerkzaamheden na melijk niets bekend. Registratie Er zijn in oorlogstijd verschil lende vliegtuigen neergestort in de Westerschelde. Ook daarover ontbreken sluitende gegevens. Drie crashes bij Waarde zijn wel geregistreerd; een Duits jacht vliegtuig april 1943, een Focke Wulf 190 in november van dat zelfde jaar en een Typhoon 439 in september 1944. Eén piloot raakte zwaargewond, één werd krijgsgevangen gemaakt, over de derde is niets bekend. Of de resten op het schor iets met één van deze crashes van doen heeft is ook niet zeker. Traas hoopt met zijn schoon maakwerk duidelijkheid te krijgen. Hij wil graag weten of het om een Duits of geallieerd toestel gaat, om welk type vlieg tuig en hij wil antwoord op de vraag wat er met de piloot is ge- foto Dirk-Jan Gjeltema beurd. Die eerste vragen zijn misschien nog uit de resten af te leiden. Aan de hand van schroefdraad kan bijvoorbeeld de herkomst van het toestel worden afgeleid. Overige gege vens hoopt Traas via navraag onder ouderen boven tafel te ki'ijgen. Alleen al voor zijn museum zijn alle gegevens die betrekking hebben op de oorlogstijd in Zee land de moeite van het weten waard. PvdA, CDA en D66 willen voorkeursbeleid terug door Maurits Sep MIDDELBURG - Mokkend als een klein kind komt gedepu teerde J. Hennekeij aan de wens van Provinciale Staten tege moet. Na een uren durend wel- les-nietes-spelletje krijgt de Statencommissie verkeer en vervoer ook een beetje haar zin. „Nou", bitst Hennekeij, „en dan zien we de komende zes jaar de consequenties wel." Inzet van het steekspel tijdens de vergadering van de Staten commissie verkeer en vervoer, gisteren in de Middelburgse Ab dij, was de toekomst van het openbaar vervoer in Midden- Zeeland. Of preciezer geformu leerd: de vraag wie dat vanaf ja nuari 2003 zes jaar lang mag verzorgen. Hennekeij houdt tot het einde toe vast aan het voornemen zo wel het openbaar vervoer als het collectief vraagafhankelijk ver voer in handen van één bedrijf te brengen. Dat is goed voor de reizigers, omdat de verschillen de vervoersdiensten dan het best op elkaar .zullen aanslui ten, legt hij uit. En als dat niet goed lukt, dan hoeft de provin cie er maar één bedrijf op aan te spreken. VVD en SGP kunnen zich wel vinden in die uitleg, maar staan daarin alleen. GroenLinks twij felt hevig maar laat zich uitein delijk toch niet overtuigen door de gedeputeerde. Net zomin als PvdA, CDA, ChristenUnie en Partij voor Zeeland. Zo ontstaat een meerderheid voor het uit el kaar trekken van openbaar en collectief vraagafhankelijk ver voer. Belangrijkste overweging is, net als die van Hennekeijhet belang van de reiziger. A. Smit van GroenLinks ver woordt het dilemma het best. Zij kan zich wel iets voorstellen bij het argument van Hennekeij. „De kwaliteit van het openbaar vervoer is, zeker in een klein ge bied, inderdaad niet gegaran deerd als twee bedrijven zich daarmee bezighouden." De kans bestaat dan dat één van de twee te weinig inkomsten heeft en de dienstverlening niet op het geëiste niveau kan houden, Tegelijkertijd onderkent zij het gevaar dat reizigers in het sys teem van Hennekeij volledig af hankelijk worden van één be drijf. Een monopolie is slecht voor de verhouding tussen prijs en kwaliteit, is het tegenargu ment. Moegestreden legt de ge deputeerde na uren het hoofd in de schoot en komt met een 'tus senoplossing': Midden-Zeeland wordt in stukken verdeeld en vervoersbedrijven kunnen mee dingen naar zowel het openbaar als het collectief vraagafhanke lijk vervoer of naar één van bei de. Of het zo ook echt zal gaan, valt echter nog te bezien. „Wij gaan de voor- en nadelen van een ge combineerde aanbesteding nog eens op een rij zetten. Gedepu teerde Staten nemen daarna een beslissing", besluit Hennekeij. „Als er zo op wordt aangedron gen, dan moet het maar. Als u tenminste een mindere kwali teit van het openbaar vervoer wilt accepteren." door Harmen van der Werf DEN HAAG - Inwoners van kleine kernen moeten weer voorrang kunnen krijgen bij de toewijzing van woningen en nieuwbouwkavels. PvdA, CDA en D66 pleitten daarvoor giste ren bij de behandeling van de Vijfde Nota Ruimtelijke Orde ning. Volgens de nieuwe Huisves- tingswet mogen gemeenten niet meer 'discrimineren' bij de ver deling van woningen en nieuw bouwkavels. Zij mochten dat lange tijd wel. Wie sociaal of economisch gebonden is aan een kleine kern, kreeg voorrang. PvdA, CDA en D66 willen dat oude voorkeursbeleid herstel len, zeiden de woordvoerders S. Depla (PvdA), P. van Wij men (CDA) en F. Ravestein (D66). CD A-Kamerlid Van Wij men meldde een motie te zullen in dienen. Bindingseisen PvdA, CDA en D66 willen dat gemeenten opnieuw sociale of economische bindingseisen mo gen stellen, omdat in de praktijk blijkt dat vooral jongeren bij een vrij woningtoewijzingsbe leid buiten de boot vallen. Zij kunnen door de sterk gestegen huizenprijzen steeds moeilijker in hun dorp een woning kopen. Voor projectontwikkelaars is het vaak ook interessanter te bouwen voor 'rijke' buiten staanders. Die ontwikkeling moet, volgens de drie partijen, een halt toegeroepen worden. Alleen met een plukje nieuw bouwwoningen redden kleine kernen het overigens nietstelde S. Depla (PvdA). Het voorzie ningenniveau in alle platte landskernen zal dan afnemen, voorspelde hij. Het is volgens hem beter woningbouw te con centreren in 'opvangkernen', bijvoorbeeld in Heinkenszand en Oostburg, zodat daar in elk geval voldoende voorzieningen overeind kunnen blijven. In kleine kernen kunnen leefbaar heidsproblemen naar zijn mening het beste worden aan gepakt door voor een goede be- (Advertentie) Een SERRE met vloerverwarming Bel SPEEDHEAT, je voelt het wel maar je ziet het niet 0117-451800 of kiik op www.speedheat.nl plaatsing door heel Nederland. DOMBURG - Op het strand bij de golfbaan aan de Schelpweg in Domburg is gisterochtend een fosfoi'granaat gevondenDe politie schakelde het Explosieven Opruimings Commando in. Het EOC heeft de granaat meegenomen om het explosief te la ten verschroten. Volgens een woox'dvoerder van het EOC in Gilze-Rijen is de granaat een Engelse doelmarkeerder uit de Tweede Wereldoorlog. Het is een licht- of rookbom die bij bombardementen als eerste gegooid werd om de te bombar deren plaats aan te geven. De granaat was ontploft. Omdat het een doelmai'keerder is, blijft de buitenkant heel. Het pro jectiel was ongeveer anderhalve meter lang, inclusief staart, en had een doox-snee van ongeveer dertig centimeter. Hij heeft volgens het EOC al die jaren bij Domburg gelegen. Voor het opruimingscommando is het geen bijzondere vondst. Derge lijke doelmax-keerders woi'den vaker aangeti'offen. OOST-SOUBURG - Sjoelvex-eniging Schijf 83 heeft een twee de plaats veroverd bij het Nederlandse Kampioenschap Sjoe len voor teams. In Barneveld streden zestig teams om de zege. In de dex-de klasse wisten Betsy de Waardt, Ina Sinke, Bert Verduyn en Huub Stijns een tweede plaats te veroveren. Het verschil met de nummer één bedroeg maar twee pxmten. MIDDELBURG - Holland International Reisbxireau aan de Langeviele in Middelburg is uitgeroepen tot reisbxxreau van het j aar 2 0 0 2Officemanager P. Borghart kreeg gisteravond in Ermelo de prijs uitgereikt door staatssecretaris G. Ybema (economische zaken). Holland International Middelburg is volgens de jury een reisbureau waar professionaliteit en klantgerichtheid centraal staan. „Een hecht team van mede werkers onder leiding van een inspirerende officemanager zorgt voor constante dynamiek en een voortdurende omzet stijging", aldus het juryrapport. Juryvoorzitter G. Helming van Transavia: „Holland International Middelburg scoorde op alle onderdelen erg hoog. Zo is de klantgerichtheid van het bureau een voorbeeld voor de branche. Continu is bekend wie de doelgroep is en speelt de onderneming in op de ontwikke lingen in de markt." De verkiezing reisbureau van het jaar heeft tot doel reisbureaus te stimuleren meer aandacht te be steden aan kwaliteit in hun bedrijfsvoering. Het is de eerste keer dat een reisbureau van een keten de titel in de wacht sleept. WEMELDINGE - Het mini-museum 't Waskot aan de Prinses Julianastraat 1 in Wemeldinge gaat weer open. Het museum van de familie Smits toont hoe er in het verleden gewassen werd. 't Waskot is dit jaar uitgebreid met een nostalgisch ka mertje, vitrines met een groot assortiment naaigerei en diver se Zeeuwse boven- en ondermutsen van kant. Het museum is rond de paasdagen geopend: vrijdag 29 maart, zatex-dag 30 maart en maandag 1 april van 10.00 tot 17.00 uur. Verder is 't Waskot te bezichtigen op afspraak en als het bord 'Open' bui ten hangt. WESTKAPELLE - De brandweer is zondagavond uitgerukt voor een smeulende bloempot in hotel Zuiderduin in Westka- pelle. Rond tien over half tien kwam er een melding van een brandje binnen. In de hal van het hotel rook men een brand lucht. De brandweer ontdekte dat iemand een sigarettenpeuk had uitgedrukt tegen een plastic bloempot. Die was daardoor gaan smeulen. reikbaarheid te zorgen voor mensen zonder auto en door in die dorpen ontmoetingsplaat sen overeind te houden. In de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening wordt het overgrote deel van Zeeland aangewezen als Nationaal Landschap, met uitzondering van de grote indu striegebieden en de steden Mid delburg, Vlissingen, Goes en Terneuzen. De Tweede Kamer steunde dit, maar had ook kri tiek. Van Wijmen (CDA) zag nergens extra geld gereserveerd voor de ontwikkeling van Na tionale Landschappen. WD- Kamerlid N. Verbugt noemde het begrip Nationaal Land schap 'behoorlijk vaag'. Zij vindt dat de aanwijzing tot Na tionaal Landschap geen belem mering mag gaan vormen voor de ontwikkeling van die gebie den. door Claudia Sondervan MIDDELBURG - Nog voor de Tweede-Kamerverkiezingen in mei moet het Schouwse pakket van maatregelen voor herstel van de medische zorg ook finan- ciëel volledig uitgewerkt zijn. Komt er een nieuwe minister van Volksgezondheid, dan is het in ieder geval zeker dat de ergste nood kan worden gelenigd. Dat zei gedeputeerde G. de Kok (zorg) maandag tegen de com missie Welzijn. Het zogenaamde 'eerste-hulppakket' voor Schouwen-Duiveland (waaron der huisartsenpost en extra am-' bulancepost vallen) vergt meer geld dan de bestaande i-egelin- gen kunnen bieden, zei hij. Met ministerie en zorgverzekeraars wordt bestudeei'd waar het ex tra geld vandaan kan komen. Er is meer nodig dan dit pakket om de medische zorg op Schou wen-Duiveland echt weer op aanvaardbaar niveau te krij gen. Alleen met een volwaardig basisziekenhuis kan dat worden bereikt. De provincie hoopt dat dat haalbare kaait wordt dank zij het landelijke spreidings plan voor ziekenhuizen, dat in Den Haag in de maak is. De commissie uitte haar zorg dat de realisering van het 'eerste- hulppakket' vertraging zou kunnen oplopen of zelfs hele maal van de baan raken. Dit door de vernachte machtswis seling in Den Haag en door het onderzoek dat nu gevoerd wordt naar de mogelijkheid van een nieuwe afrit van de A58 naar het Oosterscheldeziekenhuis speci aal voor ambulances. C. Koster (WD) vreesde dat de gemeente Goes zand in de ma chine zou gooien, omdat de ge wenste speciale ambulance-af slag andere afspraken die de gemeente met Rijkswaterstaat had zou dwarsbomen. Goes heeft inderdaad nadere wensen, beaamde de gedeputeerde, maar de gemeente staat achter de selectieve afslag. Het onder zoek moet duiden of er ook an dere mogelijkheden zijn om de bereikbaarheid voor Schouwse ambulances van het Goese zie kenhuis te verbeteren, bijvoor beeld door de wijk Goes-Zuid. Complicaties zijn er genoeg te bedenken, relativeerde De Kok. „Al was het maar dat een speci ale afslag op Borsels grondge bied komt te liggen." De provin cie blijft er achteraan zitten, beloofde hij de commissie. DEN HAAG - VVD en CDA heb ben gisteren in de Tweede Ka mer een lans gebroken voor de ontwikkeling van een glastuin- bouwlocatie in de Zeeuws- Vlaamse Kanaalzone. Het kabinet heeft eerder bij de pre sentatie van de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening die loca tie afgewezen. De Tweede Kamer is het met de regering eens dat nieuwe glas tuinbouwgebieden op tien plaatsen in Nederland moeten worden geconcentreerd. Het plan van onder meer kunst- mestfabriek Hydro Agri in Sluiskil voor een glastuinbouw- complex in de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone zit daar niet bij. De inmiddels door de provincie als te duur afgewezen locatie Nieuwdorp-Lewedorp staat nog wel in de Vijfde Nota. Tijdens de bespreking van de Vijfde Nota, gisteren in de Ka mercommissie Ruimtelijke Or dening, kwam niet ter sprake dat de eigenlijke Zeeuwse loca tie (Nieuwdorp-Lewedorp) van de baan is. WD-Kamerlid N. Verbugt en haar CDA-colle- ga P. van Wijmen hadden blijk baar wel gehoord dat er een al ternatief in Zeeland bestaat, het plan van Hydro Agri. Volgens Verbugt kan dat plan 'heel goed als reservelocatie dienen'. Van Wijmen juichte het zelfs toe 'als een beter voorstel'. Het glastuinbouwgebied in Zeeuws-Vlaanderen is gepland in de Koegorspolder bij Terneu zen, zeventig hectare groot. Tuinders kunnen er gebruik maken van restwarmte en kool stofdioxide, afkomstig van Hy dro Agri. Dat past binnen de kabinetsvi sie over nieuwe, duurzame glas tuinbouwgebieden, die met name zijn bedoeld om het kas- sengebied van Nederland, het Westland, te ontlasten en te kunnen vernieuwen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 17