Beleid op wegen moet helderder PZC Brouwersdam drukste surfstek van Europa Mosselsector vraagt ministerie om blackbox bij sleepnetvisserij Branding bruist alleen op papier Schepen voor voet/fietsveer onnodig duur ANWB uit kritiek op overheid Open dag van waterscouts Brouwershaven Nog geen definitief besluit over Elenahof Feest in COC-café Middelburg sbw 16 dinsdag 26 maart 2002 door Jacques Cats GOES - Het onbegrip over en de weerstand tegen de wijze van handhaving van maximumsnel- heden komt voort uit onduide lijkheid bij de weggebruiker over de achtergrond van geboden, verboden en maxima. Dat betoogde ANWB-hoofddi- recteur Guido van Woerkom gisteravond op de provincale le denvergadering in Goes. ,,Hoe meer duidelijkheid, des te meer begrip." De hoofddirecteur stelde vast dat het publiek buitengewoon geïrriteerd raakt door kleine snelheidsovertredingen waar voor men een accept-girokaart in de bus krijgt. Dat gebeurt vaak op wegen waar je harder zou kunnen rijden dan is toege staan. Ook begrijpen veel weggebrui kers niet dat ze voor zo'n kleine overtreding gepakt worden ter wij er zoveel dingen gebeuren waar de politie niets aan doet. Van Woerkom: „Er zou eens over nagedacht moeten worden of die handhaving van de maxi mumsnelheden wel op de goede manier gebeurt." De hoofddi recteur vindt dat de overheid het waarom van dit strenge be leid beter moet uitlegggen. Onduidelijk Volgens Van Woerkom maakt de weg in feite duidelijk hoe hard er mag worden gereden. Er zijn grote wegen waai- op een be paald moment om voor de weg gebruiker onduidelijke redenen maar met een snelheid van 90 km mag worden gereden. Dat geldt ook voor vierbaanswegen in bebouwde kommen waar een snelheidslimiet geldt van 50 km terwijl daar geen-sprake is van gevaarlijke situaties rond fiets- verkeer en spelende kinderen. Duidelijkheid richting wegge bruiker is volgens de ANWB- hoofddirecteur ook gewenst op het terrein van de autolasten. „Alleen een systeem dat de ge bruiker begrijpt en rechtvaar dig vindt heeft kans van slagen. Ook moet volstrekt helder zijn wat er met de opbrengsten wor den gedaan." Van Woerkom stelde met opluchting vast dat minister Netelenbos van het re keningrijden afziet en dat nu een koers wordt gezet richting kilometerheffing. Aan dit sys teem kleeft wel het gevaar dat er verschillende tarieven kunnen worden gehanteerd op verschil lende tijden en verschillende plaatsen. „Als je dan een stevig tarief zet op de Randstad in de spits heb je gewoon weer reke ningrijden, Dus daar trappen wij niet in." Campagne De ANWB treft voorbereidin gen voor een campagne ter ver betering van de veiligheid in tunnels. Een analyse van de ramp in de Gottharttunnel heeft aangetoond dat de Zwitsers re delijk weten hoe ze zich moeten gedragen als ze in zo'n situatie raken. Nederlanders en andere Europeanen die door een tunnel rijden weten niet wat ze moeten doen. De ANWB campagne met tv-spotjes is bedoeld om aan het publiek duidelijk maken hoe men het beste kan handelen in calamiteuze situaties. De ANWB heeft ook suggesties aangedragen voor het veiliger maken van de Westerschelde- tunnel. Van Woerkom gaat er voorlopig vanuit dat daar aan dacht aan wordt besteed. Bij de oplevering zal er nadrukkelijk worden gekeken in hoeverre er rekening is gehouden met de ANWB adviezen of dat er alsnog bijstellingen moeten plaats vin den. door Jacques Cats GOES - De Brouwersdam bij de Grevelingen is één van de be langrijkste surflocaties ter we reld. Dat blijkt uit een onder zoek van de ANWB. Per jaar worden er 1,3 miljoen gebrui- kersdagen geregistreerd. Daar mee komt deze surfstek vlak achter de locatie Waikiki Beach bij Hawaï. Die staat wereldwijd bovenaan met 1,5 miljoen ge- bruikersdagen. In Europees verband prijkt de Brouwersdam op de eerste plaats, gevolgd door twee locaties in Frankrijk. Beleidsmedewerker A. Finkers maakte deze ranglijst gistei-- avond bekend tijdens de jaar lijkse provinciale ledenverga dering van de ANWB in Goes. Finkers heeft geen sluitende verklaring voor de grote popu lariteit van de Grevelingen bij de surfers. Het grote aantal sur fers in Nederland speelt een ge wichtige rol. Ook de omstandig heden om de sport te beoefenen zijn extra gunstig, met aan de ene kant de tamelijk rustige Grevelingen en aan de andere zijde van de Brouwersdam de golven en stroming van de Noordzee. Daarnaast is er de goede bereikbaarheid en zijn er goede parkeervoorzieningen, zodat de surfspullen tot vlak bij het water te brengen zijn. De grote belangstelling van sur fers voor de locatie bij de Brou wersdam blijft niet beperkt tot de Nederlandse liefhebbers. Ook Duitse watersporters we ten de stek feilloos te vinden. Belangrijk herkomstgebied is de deelstaat Nordrhein Westfa- len van waaruit het Grevelin- gengebied gemakkelijk is te be reiken. Complex Het Deltagebied zit volgens Finkers waterhuishoudkundig, beheerstechnisch, bestuurlijk en juridisch bijzonder complex in elkaar. Allerlei overheden en instanties hebben er wat over te zeggen. In het gebied gelden wel twintig verschillende wetgevin gen. „Het is op het absurde af", constateerde de beleidsmede werker. Daarnaast is sprake van een bijzonder grote diversiteit j in belangen, met allemaal eigen prioriteiten. Er speelt veel in het gebied: het beheers- en inrichtingsplan Oosterschelde, de integrale vi sie Deltawateren, de inrichting van het Veerse Meer en de in vloed van de tweede Maasvlak te. Finkers: „Om invloed uit te oefenen moet je wel honderd deuren langs." Om dingen voor elkaar te krijgen is een nadruk- kelijke samenwerking met met 1 andere partijen onontbeerlijk. Probleem van deze samenwer king is wel dat er minder sprake j is van een eigen profilering. De ANWB werkt nauw samen met het Breed Overleg>Deltawa- teren (BOD), het samenwer kingsverband van belangenóf-; ganisaties op het gebied van de waterrecreatie. „Samenwer king is onze kracht en vormt ons bestaansrecht", betoogde coör dinator R. Bout op de provincia le ledenvergadering. „We heb- ben elkaar hard nodig." BROUWERSHAVEN - De Gre- velingengroep uit Brouwersha ven viert de Nationale Scou- tingdag op zaterdag 30 maart met allerlei activiteiten onder het thema 'vriendjes en vrien dinnetjes'. De Nationale Scoutingdag be staat sinds enkele jaren en dient om meer bekendheid te geven aan de scouting. Het doel van de open dag is om op sociale, leer zame en vooral actieve manier met elkaar bezig te zijn, te land, ter zee en zelfs in de lucht. De 'waterwerkers' van de Gre- velingengroep willen zaterdag 30 maart laten zien waar ze mee bezig zijn. De scoutinggroep heeft haar eigen zeilboten en be schikt over een eigen boten- loods. Belangstellenden zijn van 14.00 tot 17.00 uur welkom op het terrein aan de Spuiweg aan de rand van Brouwersha ven. Mossel- en kokkelschepen hebben al standaard een blackbox aan boord, die de gevens van de vaarroute doorseinen aan het kantoor van de vissersvereniging. foto Dirk-Jan Gjeltema door Harmen van der Werf YERSEKE - Sleepnetvissers op de Oos terschelde moeten met een blackbox gaan varen, zodat zij altijd te volgen zijn. De mosselsector wil dat, omdat sleepnetvis sers nogal eens te dicht bij mosselpercelen zouden vissen. Volgens het vakblad Visse- rijnieuws is het ministerie van Land bouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV) van plan gehoor te geven aan de oproep. H. van Geesbergen, secretaris van de pro ducentenorganisatie mossel, vindt het 'de normaalste zaak van de wereld' dat sleep netvissers met een blackbox gaan varen. „Mossel- en kokkel vissers werken er al sinds 1994 mee. De oestersector volgt in mei dit jaar. Het is dan toch logisch dat ook sleepnetvissers met een blackbox uit gerust worden. Niet uit wantrouwen, maar om duidelijkheid te scheppen." Met een blackbox kan precies worden na gegaan waar en wanneer een visser bezig is geweest. De gegevens van de black- boxen op mossel- en kokkel schepen gaan via een mobiele telefoonverbinding direct naar het kantoor van de Zeeuwse vissers vereniging Zevibel (en van de Producen tenorganisatie Mossel) in Yerseke. „Met die informatie in de hand", verklaart Van Geesbergen, „hoeft er nooit meer gesteg geld te worden over de vraag of een mos selvisser in een gesloten gebied is geweest. Je kunt dat zo aflezen." Het zou de mosselsector een lief ding waard zijn, als zoiets ook zou kunnen in conflictsituaties met sleepnetvissers. Van Geesbergen: „Het aantal incidenten is niet groot, maar er gebeurt wel eens wat. Want voor sleepnetvissers zijn de randen van mosselpercelen interessant, want daar grazen vissen graag." Sleepnetvisser J. Bout van de Tholen 5 zegt geen problemen te hebben met een blackbox. Een jaar of vijf geleden is er al eens over gesproken. Vissers hikten tegen de investering aan. Bout schat die voor zijn schip op bijna 16.000 euro, waarvan ruim 4500 euro voor de blackbox en de rest voor onder meer een lijnenteller op de netten. „Want zonder zo'n lijnenteller op de netten, die aangeeft hoe diep de netten zitten, lijkt het alsof wij altijd aan het vis sen zijn. Dat zou een compleet verkeerd beeld geven", aldus Bout. „Op nieuwe Eu rokotters zit wel zo'n lijnenteller, maar bij ons schip van 1985 niet." Bout hoopt dat hij en zijn collega's een in vesteringsbijdrage kunnen krijgen. „Een medewerker van het Productschap Vis zou daar vijf jaar geleden achteraan gaan, maar het is daarna doodstil gebleven. "En als de overheid een blackbox verplicht stelt? Bout: „Dan zit er niks anders op." Hij ontkent overigens dat sleepnetvissers doelbewust te dicht bij mosselpercelen vissen. „Het is slecht voor onze netten om dat te doen." ST-MAARTENSDIJK - Hoewel het volgens wet houder M. Velthuis een kwestie van aftikken is, heeft de Thoolse gemeen teraad gisteren nog geen eindoordeel over beëindi ging van de garantstelling aan zorgcentrum Elena hof in Stavenisse geveld. De stemmen staakten en dat levert uitstel op. De gemeente Tholen wil vergelijkbare zorginstel lingen binnen de eigen ge meentegrenzen op dezelf de manier behandelen. Vanuit die visie past het om de garantstelling te beëindigen. Die is ook niet meer nodig, wees Velthuis de raadsleden op een ver slag van het overleg dat met vertegenwoordigers van Elenahof is gevoerd. ,Het is nog een soort sym- bolisch vangnet", lichtte Velthuis toe. Zij bena drukte de zaak graag te willen afsluiten. Al diver se keren is het onderwerp in commissieverband aan de orde geweest. Dat laatste bleek gister avond echter opnieuw wens te zijn. SGP'er M. Klippel vroeg, geheel vol gens de regels van het nieuw ingevoerde duale systeem, het onderwerp van de agenda af te voeren en eerst nog eens in een commissie te bediscussië ren. Daarmee krijgt, voer de Klippel aan, Elenahof de kans in te spreken en krijgt iedereen de moge lijkheid de aangepaste be groting eerst te bestude ren. Dit standpunt werd om meerdere redenen - ge steund door ABT, D66 en ChristenUnie. Door de afwezigheid van SGP'er J. Aarnoudse kon er echter geen meerder heid in de raad worden be haald. De stemmen staak ten en dat betekent dat het onderwerp bij de volgen de raadsvergadering weer moet worden besproken. Ook is er, dankzij het dua lisme, de kans al eerder iets met de kwestie Elenahof te doen. De frac ties stellen de agenda van de commissievergaderin gen voortaan zelf samen. Vlissingen moet bruisen- der dan de branding wor den. Dat verkondigen be woner en bestuurder. Tot daar vinden de twee el kaar, met de gedachte dat in een bruisende stad ie dereen zich senang k^p voelen. Maar hoe wordt Vlissingen spannend en aantrekkelijk? Door plan nen te maken over een fu turistische stad, door ambtelijke nota's te schrijven die bolstaan van de goede ideeën, maar waarvan weinig op straat is terug te vinden? De be woner haakt af en drijft steeds verder van de poli tiek af als te vaak blijkt dat bruisend alleen op pa pier een betekenis heeft. door Edith Ramakers VLISSINGEN - De gemeente kiest voor de slogan bruisend, maar doet zonder een krimp af stand van de duiktoren. Spre ken en doen staan hier tegen over elkaar. Dat vindt een groepje particulieren die snel een werkgroep Behoud Duikto ren Vlissingen oprichtte. Het doel was, de toren voor Vlissin gen te behouden. Ze lijken te slagen in hun opzet. Een lofzang op de duiktoren is niet nodig. Het toestel prijst zichzelf aan. Er is geen andere badplaats in Nederland die een duiktoren in zee heeft. Dat feit op zich zou voldoende moeten zijn om de toren een langer leven te gunnen. Dat het verder voor een aantal Vlissingers een ka rakteristiek beeldmerk is, is aardig meegenomen. Voor de sportieve badgasten tellen de uiterlijkheden minder. Zij wil len van de spannende attractie springen en duiken in, het liefst, permanent diep water. En daar zit het probleem: wan neer een onverlaat bij laag tij duikt en gewond raakt, is de ge meente verantwoordelijk. Met die wetenschap stond voor de gemeente het besluit snel vast. De toren moest voor de zomer uit het water verdwenen zijn Vlissingen moet toch leuker worden? Dan werken we met zijn allen aan een bruisender Vlissingen. Het gonsde in de straten: Die duiktoren mag nooit verdwijnen; Die gaan we redden. Op het stadhuis gonsde het niet. In elk geval niet hoor baar op straat. In het stadhuis werd verder gekeken. Wordt het de versnipperaar of wordt de duiktoren in stukken opgesla gen naast zijn broertje, de duik- plank die jarenlang bij het Nol- lestrand dienst had gedaan? Enkele bewoners gaven zich niet gewonnen en gingen de bar ricaden op. Ze kregen het bij de gemeente voor elkaar dat de be slissing, de duiktoren definitief af te voeren, werd uitgesteld. In drie weken tijd moest de club een rapport schrijven, met daar bij de verantwoording voor het behoud van de duiktoren. Het was een tour de force voor de werkgroep, een groep stu denten van de Hogeschool Zee land en een aannemingsbedrijf om het reddingsplan voor de duiktoren te schrijven. De stu denten gingen met de praktijk opdracht aan de slag om een soort bassin rond de duiktoren te bouwen waardoor er bij hoog én laag tij veilig in diep water gedoken kan worden. Ze kwa men eruit. Het rapport dat 62 bladzijden telt, biedt een oplos sing. Het college van B en W be slist vandaag of de toren in Vlis singen blijft. Het voorbeeld staat niet op zichzelf. Dankzij particulier initiatief heeft Vlissingen unie ke objecten behouden. De lood- analyse sensteiger is enkele jaren gele den van de ondergang gered door de inzet van een in allerijl opgerichte stichting. De ge meente ontkende het nut van de loodsensteiger. De vissershaven dreigde gedempt te worden, maar een groep Vlissingers kwam tegen dat besluit in op stand en redde ternauwernood de haven, die nu een trekpleister is voor de maritieme stad. Om echt een bruisende stad te worden, zou Vlissingen niet af hankelijk moeten zijn van parti culieren die zich enkele weken of maanden vastbijten in de ver wezenlijking van hun ideaal. Ze worden met haast onmogelijke opgaven op pad gestuurd. Een beetje hulp van ambtenaren en bestuurders is niet te veel ge vraagd. Het is slechts de enke ling die doordringt tot het stadhuis. De enkeling met zijn contacten, met geld en voldoen de vrije tijd. Tal van anderen, die sprankelende ideeën hebben om Vlissingen spannender te maken, dringen niet door. Zij vernachten al geen helpende hand meer en zij zullen nooit vertellen hoe hun senange sa menleving eruitziet. De duiktoren was begin jaren tachtig nog volop in gebruik. foto Ruben Oreel door Jacques Cats GOES - Regiomanager H. Bou- ma van het openbaar-vervoer bedrijf Connexion vindt de ei sen die worden gesteld aan de schepen die straks de fiets-voet- veerverbinding moeten gaan onderhouden tusen Vlissingen en Breskens 'waanzinnig'. Die eisen houden verband met de wens om ook bij windkracht negen nog naar de overkant te kunnen. Bouma vindt dat een overbodige investering. Onder zulke weersomstandigheden zit toch niemand aan boord, meent hij. want passagiers vinden het niet prettig om dan een over steek te maken. De regiomananger van Connex- xion maakte zijn opmerkingen tijdens de provinciale ledenver gadering van de ANWB in Goes. Dat gebeurde nadat was gesig naleerd dat de provincie terug trekkende bewegingen maakt door straks geen halfuursdienst maar een éénuursdienst in te stellen op de lijn Vlissingen- Breskens. Ook gaat een ticket meer kosten dan beloofd. Vol gens Bouma wordt dat boot- kaartje duurder omdat zulke kostbare vaartuigen de verbin ding moeten gaan onderhou den ,Met andere schepen kun je ook redelijk comfortabel aan de overkant komen." Tijdens de vergadering werd aangedrongen op een fietsvoet- veerverbinding op de lijn Krui- ningen-Perkpolder. Voor de provincie is zo'n verbinding niet bespreekbaar, maar tijdens de vergadering werd het een te be langrijke verbinding genoemd om zo maar te laten vervallen. Misschien dat particulier initia tief soelaas kan bieden, werd geopperd. Voorzitter C. van Lie- re kon melden dat er binnen het project van 'fiets een rondje met het pontje' een initiatief loopt vooreen toeristische verbinding in de zomermaanden. Een ex ploitant is al gevonden, maar de financiën zijn nog niet helemaal rond. Oliegeultje Vanuit de ledenkring werd geïn formeerd naar het standpunt van ANWB en het Breed Over leg Deltawateren (BOD) over de problemen rond het benutten van het Oliegeultje door de wa tersport in verband met de aan wezige zeehondenpopulatie. Om te kunnen vaststellen wat de effecten op de langere termijn zijn bepleitte BOD-coördinator R. Bout een gebruik van de route via het Oliegeultje door de wa tersport gedurende vijf jaar. ANWB-beleidsmedewerker A. Finkers sprak er zijn treurnis over uit dat de discussie over het Oliegeultje destijds verkeerd is ingezet: het ging om óf de zee hond óf de recreant terwijl het naar zijn idee heel goed èn èn had kunnen zijn. „Nu is het olie geultje uitgangspunt geworden voor landelijk beleid, terwijl jhet toch maar om een paar zee honden gaat en om een klein vaargebied." Tijdens de vergadering werd ge meld dat de 'Bredabus' op het traject Hulst-Antwerpen-Bre- da blijft rijden. Zeeuws-Vlaam- se leden bepleitten een goede bewegwijzering naar Hulst bij het binnenkomen van Zeeland via Brabant. Men vond het van de gekke dat weggebruikers straks wellicht via de tunnel verbinding naar Terneuzen te rug naar Hulst worden verwe zen terwijl de route via de Lief- kenshoektunnel veel korter is. „En als die bewegwijzer er niet komt plaatsen we 'm zelf", werd er strijdbaar geroepen. MIDDELBURG - COC-café Goudwaard in Middelburg houdt de eerste week van april verschillende activiteiten. Op 5 april wordt in het café afscheid genomen van de winter. De lente wordt begroet met een après-ski party. Het feestteam Koole en een drive-in zijn van de partij. Het feest begint om 21.00 uur. DJ Revana verzorgt zater dag 6 april vanaf het zelfde tijd stip een avond met dance and trance muziek. Zondag 7 april vindt de maandelijkse avond voor veertigplussers plaats van af 20.00 uur. Het café van de ho mobelangenvereniging is te vin den aan de Lange Noordstraat 52.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 16