Wegenstructuur blijft maatwerk
Tunneloperators oefenen met simulator
PZC
Bedieningsgebouw krijgt vorm
HAMELINK
Proefproject ZMF
met bio-hap in
bedrijfskantines
PSD kreeg meer
aanbod in 2001
20
Ontsluitingswegen platteland blijven 80-kilometerzones
Milieubarometer extra lokkertje voor campinggast
Het is een beetje zonde
van al die energie
vrijdag 22 maart 2002
door Ben Jansen
MIDDELBURG - De provincie
Zeeland piekert er niet over de
maximumsnelheid op ontslui
tingswegen op het platteland
naar 60 kilometer per uur terug
te brengen. Op wegen met een
doorgaande plattelandsfunctie
mag ook in de toekomst 80 kilo
meter per uur worden gereden.
De kritiek die wethouder W.
Kaijser van Hulst begin deze
week uitte, is in de ogen van ge
deputeerde J. Hennekeij (ver
keer) dan ook onterecht.
Hennekeij reageert droogjes op
de afkeurende opmerkingen
van zijn partijgenoot - WD - in
het dagelijks gemeentebestuur
van Hulst. Kaijser vond het be
lachelijk dat de provincie het
voornemen heeft de snelheid op
belangrijke wegen in de ge
meente Hulst terug te brengen
van 80 naar 60 kilometer per
uur. Volgens de wethouder val
len automobilisten dan achter
het stuur in slaap. Hennekeij:
,,Je moet natuurlijk wakker
blijven. Maar ook in het be
stuurlijke verkeer."
Kaijser heeft volgens Hennekeij
niet goed opgelet. De provincie
is allerminst van plan op door
gaande plattelandswegen een
maximumsnelheid van 60 kilo
meter in te voeren. ,,En we gaan
dat soort dingen zeker niet op
leggen. Het aantal doden en ge
wonden in het verkeer moet
worden teruggebracht. Dat is
beleid van de rijksoverheid. En
in de uitvoering ervan heeft de
provincie een belangrijke taak.
Maar we kunnen die doelstel
ling niet alleen bereiken. Daar
(Advertentie)
Boekhandel-Antiquariaat
INKOOP-VERKOOP
BOEKEN
Axelsestraat 122-124
4537 AP Terneuzen
Tel. 0115-622882
Geopend:
maandag t/m zaterdag
hebben we de medewerking van
anderen voor nodig. Je krijgt
geen draagvlak door maatrege
len op te dragen. We zijn als
wegbeheerders en gemeenten
tot elkaar veroordeeld. Dat be
tekent dat we er samen in rede
lijkheid uit moeten komen."
De Hulster wethouder spuide
zijn kritiek naar aanleiding van
een nota die een opmaat is voor
een nieuw provinciaal verkeers-
en vervoersplan. In die zoge
naamde koersnota staan drie
typen wegen die aan de normen
van het duurzaam-veiligbeleid
voldoen: stroomwegen (onge
lijkvloerse kruisingen, 100 of
120 kilometer per uur), gebieds-
ontsluitingswegen (strikte
scheiding van verkeerssoorten,
geen erf aansluitingen, geen
landbouwverkeer, 80 kilometer
per uur) en erftoegangswegen
(verschjillende verkeerssoor
ten, 60 kilometer per uur).
Hennekeij: ,,Het zou ideaal zijn
als je een wegenstructuur zou
kunnen ontwerpen waarbij de
weggebruiker aan het beeld en
de inrichting van de weg zou ku-
nen zien wat er van hem wordt
verwacht. Maar we zitten met
bestaande situaties. Dat bete
kent dat je compromissen moet
zien te vinden tussen wat ideaal
is en wat mogelijk is. Je kunt
niet langs alle wegen fietspaden
aanleggen. De strikte inrich
tingscategorieën zijn in Zeeland
niet zonder meer toe te passen.
We hebben maatwerk nodig,
vooral op het vlak van gebieds-
verbindende wegen. Dat maat
werk moet om te beginnen al
worden gebruikt omdat je de
wegen in een bepaald gebied
niet in één keer kunt aanpassen.
Bovendien zul je situaties hou
den, waarvan je zegt: daar zul
len we iets anders moeten be
denken." Daarom is in de
koersnota aan veel wegen een
doorgaande plattelandsfunctie
toegekend.
Gebiedsprofïelen
Een belangrijk onderdeel van de
koersnota - de Statencommissie
verkeer en vervoer velt maan
dag een oordeel over het werk
stuk - is het onderscheid van
verschillende gebiedsprofielen
in Zeeland. In een industriege
bied stelt het verkeer heel ande
re eisen aan het wegenstelsel
Veel wegen in Zeeuws-Vlaanderen zijn aangepast in het kader van Duurzaam Veilig.
foto Peter Nicolai
dan in een recreatiegebied. De s/chemische industrie, stedelijk cultuurlandschap en natuurge- provinciaal verkeers- en ver-
koersnota beschrijft zeven van netwerk, dagrecreatie, ver- bied. voersplan moet vóór de zomer
die gebiedsprofielen: zeehaven- blijfsrecreatie, landelijk gebied, Een eerste versie van het nieuwe gereed zijn.
door Jacques Cats
Middelburg - De Zeeuwse kampeersector
gaat het milieukeurmerk gebruiken als lok
kertje om verblijfsgasten aan zich te bin
den. Gedeputeerde G. van Zwieten gaf
gisteren het startsein voor een promotie
campagne waarin de boodschap wordt uil
gedragen dat Zeeland ook in voor- en najaai
een interessante bestemming is voor de Ne
derlandse toerist.
De campagne is gekoppeld aan het gegeven
dat het in Zeeland inmiddels wemelt van de
recreatiebedrijven die de fel begeerde mi
lieubarometer bezitten. De aanwezigheid
van zoveel keurmerken voor milieuvriende
lijk ondernemen kan, zo wordt gehoopt, een
extra aantrekkingskracht uitoefenen op het
campingpubliek. Het zijn vooral de Duit
sers die de aandacht voor het milieu weten
te waarderen.
Sinds gisteren is, zo kon Nort-consulent
Marco Ouwerkerk melden, zelfs een zesde
bedrijf met goud bekroond. Gouden mi
lieubarometers worden toegekend aan be
drijven die bijvoorbeeld over grijswatersys
temen, zonnecollectoren en windmolens
beschikken.
Gedeputeerde Van Zwieten vond het
een prima idee om met het keurmerk de
markt op te gaan. Hij zag in duurzaam on
dernemen een goede mogelijk om zich als
Zeeuwse recreatiebedrijven te onderschei
den.
Graadmeter
R. Soer, de voorzitter van de organisatie
van recreatieondernemers in Zeeland, Re-
cron, sprak de wens uit dat het milieukeur
merk in de toekomst voor het toeristenpu-
bliek e :n graadmeter zal zijn om wel of niet
op een bepaalde camping neer te strijken.
De campagne ging van start met het ten
doop houden van de website www.natuur-
lijkzeeland.nl. Daarop is veel informatie
over de natuur in deze provincie Zeeland te
vinden.
door Rinus Antonisse
GOES - Vijf Zeeuwse instellin
gen roepen april uit tot 'proef-
maand biologische catering'. In
de kantines worden een maand
lang biologische producten ge
presenteerd, te herkennen aan
het EKO-keurmerk. De bedoe
ling is dat na de proefperiode
bekeken wordt of de producten
vast onderdeel kunnen worden
van het kantine-aanbod.
Het is een initiatief van de
Zeeuwse Milieu Federatie, die
met het project - dat financieel
ondersteund wordt door de pro
vincie - de biologische catering
op het werk wil promoten.
Bedrijven en instellingen in
Zeeland lopen wat dat betreft
achter, in vergelijking met bij
voorbeeld de Randstad. Daar
kunnen in veel bedrijfsres
taurants kunnen volop biologi
sche producten genuttigd wor
den.
ZMF-medewerker Melissa
Ernst vertelt dat vorig jaar zo'n
70 bedrijven en instellingen in
het Zeeuwse benaderd zijn, met
het verzoek of ze mee willen
doen aan het project. „De reac
ties waren niet geweldig. Het is
hier vrij nieuw. Voor zover be
kend is in Zeeland de Dienst
Landelijk Gebied de enige die
enkele biologische producten in
het pakket heeft."
De proefmaand is een aanzet om
daar verandering in te brengen.
De provincie geeft het goede
voorbeeld en verder doen mee
de Hogeschool Zeeland, de ge
meente Veere, de Dienst Lande
lijk Gebied, en het waterschap
Zeeuwse Eilanden (voor één
week). Ernst vindt het jammer
dat er nog geen echt bedrijf bij
zit. „Bijvoorbeeld Dow Chemi
cal zou erg leuk zijn."
Zinvol
De invoering van de biologische
producten gaat vergezeld van
een voorlichtingscampagne,
waarin duidelijk gemaakt
wordt waarom het zinvol is bio
logische producten te eten. Er is
speciaal materiaal voor ontwik
keld, waaronder placemats. De
kantine-medewerkers worden
apart geïnformeerd. „Als zij en
thousiast zijn is dat voor ons erg
belangrijk", zegt Ernst. Ze
maakt duidelijk dat het niet de
bedoeling is tijdens de proef
maand de gangbare producten
weg te halen. Die blijven be
schikbaar. De ZMF streeft er
wel naar het basisassortiment
als zuivelproducten, broodjes,
snacks en vruchtendranken te
vervangen door een biologisch
aanbod.
„We willen voorzichtig begin
nen. De mensen rustig kennis I
laten maken met de biologische
producten. De ervaringen el
ders leren dat het assortiment
steeds wat verder wordt uitge
breid", aldus Melissa Ernst. Na
de proefmaand wordt onder de
medewerkers van de deelne
mende instellingen een enquête
gehouden. Aan de hand van de
uitkomsten wordt bekeken wel
ke producten blijvend in het
kantinepakket aangeboden zul
len worden. „Als de proef een
succes is, gaan we met een twee
de ronde verder. Maar overigens
kan elk bedrijf tussentijds inha
ken. Daar hopen we ook een
beetje op."
Duurder
De ZMF-medewerker zegt dat
de biologische producten door
de bank genomen zo'n 20 pro
cent duurder zijn dan de gang
bare. „Maar het zijn lekkere
producten, die een goede smaak
hebben en met zorg zijn geteeld.
Niets voor niets gebruiken veel
topkoks alleen biologische
grondstoffen. Het zijn gezonde
producten, er worden bij de teelt
geen chemische bestrijdings
middelen bij gebruikt. Het is
verantwoord, meer in samen
hang met de natuur geprodu
ceerd. Je krijgt er dus wat voor'
terug."
De ZMF adviseert om tijdens de
proefmaand de biologische pro
ducten niet duurder te laten
zijn, om de kennismaking te
vergemakkelijken en vooroor
delen weg te nemen. Bedrijven
zijn uiteraard vrij om de prijs,
van de biologische artikelen ge
lijk te laten lopen met die van de
gangbare. Ze kunnen ook de
luxere gangbare producten wat
duurder maken ten gunste van
de biologische. Ze geeft aan dat
het assortiment heel breed is,
het doet wat dat betreft niet on
der voor dat van de gebruikelij
ke 'vette hap'.
tunnelgangen klaar
door Ben Jansen
GOES - De NV Westerschelde-
tunnel. exploitant van de nieu
we verbinding tussen Zeeuws-
Vlaanderen en Midden-Zee
land, laat een simulatiepro
gramma vervaardigen voor de
aanpak van eventuele inciden
ten en calamiteiten in de tunnel.
Het programma dient om tun
neloperators op te leiden en te
trainen. Ook kan het worden ge
bruikt bij oefeningen met
brandweer, politie en ambulan
cediensten.
De tunneloperators en de mede
werkers van hulpdiensten moe
ten voorbereid te zijn op ge
beurtenissen die zich hoogst
zelden voordoen. Zo gaat de NV
Westerscheldetunnel er op basis
van ervaringen in andere tun
nels van uit dat het eens in de
7000 jaar kan voorkomen dat
een personenauto in een file in
de tunnel in brand raakt. Ter
vergelijking: de zeedijken in
Zeeland zijn zo zwaar dat ze een
overstromingskans van eens in
de 4000 jaar hebben.
In een tunnel kunnen zich - dat
hebben voorvallen de afgelopen
jaren aangetoond - ernstige ca
lamiteiten voordoen. De erva
ringen elders, hebben geleid tot
een kritische blik op het ont
werp van de Westerscheldetun
nel Naar aanleiding hiervan is
besloten het aantal dwarsver
bindingen te verdubbelen. Niet
om de 500 meter is een ontsnap
pingsmogelijkheid naar de an
dere buis, zoals aanvankelijk
gepland, maar om de 250 meter.
door Ben Jansen
VLISSINGEN - Het provinciale
veerbedrijf PSD heeft in vorig
jaar bijna 3 miljoen voertuigen
overgezet. Dat is ruim 3 procent
meer dan in 2000. Op de lijn
Kruiningen-Perkpolder was de
stijging iets groter dan op het
traject Vlissingen-Breskens.
Een van de oorzaken van de
groei is de mond- en klauwzeer
crisis in het voorjaar van 2001.
Door de scherpe controles aan
de grens namen minder autobe
stuurders de route via Antwer
pen. Ook de werkzaamheden
aan de ringweg rond Antwerpen
en de lange files die ze veroor
zaakten, zijn aanleiding ge
weest voor veel weggebruikers
om een alternatieve route via de
De extra kosten van deze uit
breiding bedragen 30 miljoen
euro.
Hoe dan ook, de incidenten- en
calamiteitenscenario's voor de
Westerscheldetunnel zijn in
kaart gebracht en er is een uit
gebreid pakket veiligheids
voorzieningen ontwikkeld.
Naar de Zeeuwse situatie ver
taalde ervaringen in andere
tunnels, leren dat op den duur
(bij een verkeersaanbod van
20.000 voertuigen per etmaal)
gemiddeld één keer per dag een
auto in de tunnel tot stilstand
zal komen door pech, een lege
benzinetank of een dergelijke
oorzaak. Zo'n probleem kan de
tunneloperator in het bedie
ningsgebouw op het tolplein
aanpakken door het overige
verkeer in de tunnel over de
niet-geblokkeerde rijstrook te
leiden, via het intercomsysteem
in contact te komen met de be
stuurder en zonodig een auto
berger te bestellen.
Bij een ongeluk met brand is
meer werk aan de winkel. Als de
operator dat op zijn monitors
ziet, hoeft hij maar op één knop
te drukken om automatisch een
aantal functies uit te voeren: d e
ventilatoren gaan op de maxi
male snelheid draaien, de ver
lichting wordt feller, het ver
keer in de tunnel wordt naar de
rechter rijstrook gedirigeerd en
daarna gestopt, auto's die de
tunnel in willen worden tegen
gehouden, de sloten van de
nooddeuren gaan open, de
alarmcentrale van de brand
weer krijgt een sein en pompen
brengen bluswater op druk.
Wat vervolgens moet gebeuren
om de gevolgen van het ongeluk
te beperken, hangt af van aard
en omvang van de calamiteit.
Daarvoor worden rampenbe
strijdingsplannen opgesteld.
Tunnelpersoneel en hulpdien
sten zullen daarmee regelmatig
moeten oefenen. De tunnel kan
daarvoor evenwel niet al te vaak
buiten gebruik worden gesteld.
Het simulatieprogramma, dat
op een gewone pc draait, zal dan
zijn nut kunnen bewijzen.
jwagfcmMioliiL
Westerscheldeveren te kiezen.
Een derde factor was het fraaie
zomerweer afgelopen jaar,
waardoor de veerdiensten meer
vakantieverkeer kregen te ver
werken.
Om de vervoersresultaten tot
uitdrukking te brengen, rekent
de PSD met eenheden. Dat wil
zeggen dat de lengte van vracht
auto's wordt omgerekend naar
die van een gemiddelde perso
nenauto. Op basis van die een
heden bedroeg het vervoersaan
bod vorig jaar 4,1 miljoen
eenheden. Dat is minder dan het
topjaar 1989 toen de PSD 4,2
miljoen eenheden overzette.
Dat gebeurde toen met drie
dubbeldekkers en een paar en
keldekkers.
In 1993 daalde het vervoersaan
bod op de lijn Kruiningen-Perk
polder scherp door de opening
van de zuidelijke Zoom weg tus
sen Bergen op Zoom, het Ant
werpse havengebied en de aan
sluiting hierop van de weg naar
de Liefkenshoektunnel. Tot dat
jaar zette de PSD op de oostelij
ke lijn de meeste eenheden over.
De ingebruikname van de dub
beldekkers Beatrix (1993) en
Johan Friso (1997) droegen
ertoe bij dat sindsdien de mees
te eenheden op de dienst Vlis
singen-Breskens worden ver
voerd.
De PSD houdt tot de opheffing
van het veerbedrijf volgend jaar
rekening met een groei van 2
procent op beide lijnen.
Het tolhuis op het tolplein bij Ellewoutsdijk.
foto Dirk Jari Gjeltema
door Ben Jansen
BORSSELE - Op het tolplein
voor de Westerscheldetunnel,
verstopt achter de dijken in de
Borsselepolder, is in enkele
maanden tijd het bedieningsge
bouw verrezen. Vanuit dit ge
bouw kunnen tunneloperators
handelend optreden wanneer de
doorstroming van het verkeer in
een van de tunnelbuizen stag
neert. De ruwbouw is een eind
gevorderd. De eerste bouwfase
moet begin juni gereed zijn
In het bedieningsgebouw krij
gen onder meer de computers
voor de bewaking van de tunnel
en de bediening van veiligheids
systemen een plaats. Ook de
computerapparatuur van het
tol-inningssysteem wordt hier
ondergebracht. Behalve de be
dieningsruimte omvat het ge
bouw verder een vergader
annex ontvangstruimte, pauze-
vertrekken voor tolgaarders en
buschauffeurs en een wacht
ruimte voor buspassagiers.
De demontage van de tunnel
boormachines in de ontvangst
caisson bij Ellewoutsdijk ver
loopt gesmeerd. Van Neeltje
Suzanna. de eerste boor die de
overkant bereikte, zijn inmid
dels het boorschild en de eerste
volgwagen van de in totaal 195
meter lange machine verwij
derd. Van boormachine Sara
zijn deze week de hoofdlager en
de aandrijving verwijderd. Wat
nog rest van het boorschild moet
vóór april zijn opgeruimd.
Begin volgende maand gaan de
nog bruikbare onderdelen terug
naar de fabrikant in Duitsland.
Van de 26 dwarsverbindingen
tussen de twee tunnelbuizen
zijn er inmiddels twintig in ruw
bouw gereed. Aan de overige zes
wordt gewerkt.
Stuurman C. van Sprundel (links): „Ik ga nog niet thuis
zitten op mijn 53ste." foto Ruben Oreel
door Ben Jansen
YERSEKE - In de loop van volgend jaar zou Cas van
Sprundel uit Yerseke een extra streep op de mouw van
zijn uniformjas mogen laten naaien. Zou. Want de kans
dat hij het als stuurman bij de Provinciale Stoomboot
diensten nog tot kapitein brengt, is gering. Over een j aar
is de Westerscheldetunnel klaar. Dan komt er een einde
aan de bestaande veerdiensten en kan het personeel van
de PSD vertrekken. Van Sprundel: „Tja, ik zou in 2003
aan de beurt zijn om - na een gunstige beoordeling - ka
pitein te worden."
Bij de PSD werken meer stuurlieden die de eindrang
waarnaar ze hebben gestreefd, door de beëindiging van
de PSD net niet meer halen. Van Sprundel: „Het is na
tuurlijk jammer, want je hebt een carrièrepatroon voor
ogen. Je begint als matroos en door te studeren en vol
doende ervaring op te doen kun je via de rangen van
kwartiermeester en stuurman uiteindelijk kapitein
worden. Op die manier zijn alle kapiteins van de PSD
door de rangen gegaan. Voor een aantal stuurlieden die
hun papieren voor de rang van kapitein hebben, strandt
het schip nu in het zicht van de haven. Het is een beetje
zonde van de energie die we erin hebben gestoken." Van
Sprundel (bijna 52) spreekt tamelijk laconiek over het
naderende onvoltooide einde van zijn loopbaan bij de
PSD. Die kalmte wordt deels ingegeven door zijn per
soonlijke situatie. De twee zoons zijn de deur uit. „Ik
kan me voorstellen dat het voor collega's met jonge kin
deren anders ligt. Nee, ik lig er niet wakker van. Mijn
vrouw maakt zich er drukker over dan ik.Wat Van
Sprundel betreft had het einde van de PSD wel wat later
mogen komen. „Iedereen die tot de laatste vaart in
dienst blijft, kan natuurlijk gebruik maken van de
wachtgeldregeling, maar ik ga nog niet thuis zitten op
mijn 53ste." Over wat hij gaat doen nadat de veerdien
sten zijn opgeheven, maakt hij zich niet druk. Hij steekt
zijn handen omhoog. „Ik heb deze toch."
Na ruim twintig jaar in de mosselconservenindustrie in
zijn woonplaats kwam Van Sprundel in 1987 als ma
troos bij de PSD. Hij kan overweg met alle schepen van
de veerdienst en kent beide trajecten over de Wester-
schelde. Voorkeuren heeft hij niet. De twee modernste
boten, deBeatrix en de Johan Friso, laten zich wat mak
kelijker stui-en dan de oudere schepen, omdat ze met
stuurpropellers zijn uitgerust. „Voor een leek ziet het er
misschien uit alsof we alleen maar heen en weer varen,
maar geen enkele overtocht is precies gelijk aan een an
dere."