Wegenstructuur blijft maatwerk Tunneloperators oefenen met simulator PZC Bedieningsgebouw krijgt vorm HAMELINK Proefproject ZMF met bio-hap in bedrijfskantines PSD kreeg meer aanbod in 2001 20 Ontsluitingswegen platteland blijven 80-kilometerzones Milieubarometer extra lokkertje voor campinggast Het is een beetje zonde van al die energie vrijdag 22 maart 2002 door Ben Jansen MIDDELBURG - De provincie Zeeland piekert er niet over de maximumsnelheid op ontslui tingswegen op het platteland naar 60 kilometer per uur terug te brengen. Op wegen met een doorgaande plattelandsfunctie mag ook in de toekomst 80 kilo meter per uur worden gereden. De kritiek die wethouder W. Kaijser van Hulst begin deze week uitte, is in de ogen van ge deputeerde J. Hennekeij (ver keer) dan ook onterecht. Hennekeij reageert droogjes op de afkeurende opmerkingen van zijn partijgenoot - WD - in het dagelijks gemeentebestuur van Hulst. Kaijser vond het be lachelijk dat de provincie het voornemen heeft de snelheid op belangrijke wegen in de ge meente Hulst terug te brengen van 80 naar 60 kilometer per uur. Volgens de wethouder val len automobilisten dan achter het stuur in slaap. Hennekeij: ,,Je moet natuurlijk wakker blijven. Maar ook in het be stuurlijke verkeer." Kaijser heeft volgens Hennekeij niet goed opgelet. De provincie is allerminst van plan op door gaande plattelandswegen een maximumsnelheid van 60 kilo meter in te voeren. ,,En we gaan dat soort dingen zeker niet op leggen. Het aantal doden en ge wonden in het verkeer moet worden teruggebracht. Dat is beleid van de rijksoverheid. En in de uitvoering ervan heeft de provincie een belangrijke taak. Maar we kunnen die doelstel ling niet alleen bereiken. Daar (Advertentie) Boekhandel-Antiquariaat INKOOP-VERKOOP BOEKEN Axelsestraat 122-124 4537 AP Terneuzen Tel. 0115-622882 Geopend: maandag t/m zaterdag hebben we de medewerking van anderen voor nodig. Je krijgt geen draagvlak door maatrege len op te dragen. We zijn als wegbeheerders en gemeenten tot elkaar veroordeeld. Dat be tekent dat we er samen in rede lijkheid uit moeten komen." De Hulster wethouder spuide zijn kritiek naar aanleiding van een nota die een opmaat is voor een nieuw provinciaal verkeers- en vervoersplan. In die zoge naamde koersnota staan drie typen wegen die aan de normen van het duurzaam-veiligbeleid voldoen: stroomwegen (onge lijkvloerse kruisingen, 100 of 120 kilometer per uur), gebieds- ontsluitingswegen (strikte scheiding van verkeerssoorten, geen erf aansluitingen, geen landbouwverkeer, 80 kilometer per uur) en erftoegangswegen (verschjillende verkeerssoor ten, 60 kilometer per uur). Hennekeij: ,,Het zou ideaal zijn als je een wegenstructuur zou kunnen ontwerpen waarbij de weggebruiker aan het beeld en de inrichting van de weg zou ku- nen zien wat er van hem wordt verwacht. Maar we zitten met bestaande situaties. Dat bete kent dat je compromissen moet zien te vinden tussen wat ideaal is en wat mogelijk is. Je kunt niet langs alle wegen fietspaden aanleggen. De strikte inrich tingscategorieën zijn in Zeeland niet zonder meer toe te passen. We hebben maatwerk nodig, vooral op het vlak van gebieds- verbindende wegen. Dat maat werk moet om te beginnen al worden gebruikt omdat je de wegen in een bepaald gebied niet in één keer kunt aanpassen. Bovendien zul je situaties hou den, waarvan je zegt: daar zul len we iets anders moeten be denken." Daarom is in de koersnota aan veel wegen een doorgaande plattelandsfunctie toegekend. Gebiedsprofïelen Een belangrijk onderdeel van de koersnota - de Statencommissie verkeer en vervoer velt maan dag een oordeel over het werk stuk - is het onderscheid van verschillende gebiedsprofielen in Zeeland. In een industriege bied stelt het verkeer heel ande re eisen aan het wegenstelsel Veel wegen in Zeeuws-Vlaanderen zijn aangepast in het kader van Duurzaam Veilig. foto Peter Nicolai dan in een recreatiegebied. De s/chemische industrie, stedelijk cultuurlandschap en natuurge- provinciaal verkeers- en ver- koersnota beschrijft zeven van netwerk, dagrecreatie, ver- bied. voersplan moet vóór de zomer die gebiedsprofielen: zeehaven- blijfsrecreatie, landelijk gebied, Een eerste versie van het nieuwe gereed zijn. door Jacques Cats Middelburg - De Zeeuwse kampeersector gaat het milieukeurmerk gebruiken als lok kertje om verblijfsgasten aan zich te bin den. Gedeputeerde G. van Zwieten gaf gisteren het startsein voor een promotie campagne waarin de boodschap wordt uil gedragen dat Zeeland ook in voor- en najaai een interessante bestemming is voor de Ne derlandse toerist. De campagne is gekoppeld aan het gegeven dat het in Zeeland inmiddels wemelt van de recreatiebedrijven die de fel begeerde mi lieubarometer bezitten. De aanwezigheid van zoveel keurmerken voor milieuvriende lijk ondernemen kan, zo wordt gehoopt, een extra aantrekkingskracht uitoefenen op het campingpubliek. Het zijn vooral de Duit sers die de aandacht voor het milieu weten te waarderen. Sinds gisteren is, zo kon Nort-consulent Marco Ouwerkerk melden, zelfs een zesde bedrijf met goud bekroond. Gouden mi lieubarometers worden toegekend aan be drijven die bijvoorbeeld over grijswatersys temen, zonnecollectoren en windmolens beschikken. Gedeputeerde Van Zwieten vond het een prima idee om met het keurmerk de markt op te gaan. Hij zag in duurzaam on dernemen een goede mogelijk om zich als Zeeuwse recreatiebedrijven te onderschei den. Graadmeter R. Soer, de voorzitter van de organisatie van recreatieondernemers in Zeeland, Re- cron, sprak de wens uit dat het milieukeur merk in de toekomst voor het toeristenpu- bliek e :n graadmeter zal zijn om wel of niet op een bepaalde camping neer te strijken. De campagne ging van start met het ten doop houden van de website www.natuur- lijkzeeland.nl. Daarop is veel informatie over de natuur in deze provincie Zeeland te vinden. door Rinus Antonisse GOES - Vijf Zeeuwse instellin gen roepen april uit tot 'proef- maand biologische catering'. In de kantines worden een maand lang biologische producten ge presenteerd, te herkennen aan het EKO-keurmerk. De bedoe ling is dat na de proefperiode bekeken wordt of de producten vast onderdeel kunnen worden van het kantine-aanbod. Het is een initiatief van de Zeeuwse Milieu Federatie, die met het project - dat financieel ondersteund wordt door de pro vincie - de biologische catering op het werk wil promoten. Bedrijven en instellingen in Zeeland lopen wat dat betreft achter, in vergelijking met bij voorbeeld de Randstad. Daar kunnen in veel bedrijfsres taurants kunnen volop biologi sche producten genuttigd wor den. ZMF-medewerker Melissa Ernst vertelt dat vorig jaar zo'n 70 bedrijven en instellingen in het Zeeuwse benaderd zijn, met het verzoek of ze mee willen doen aan het project. „De reac ties waren niet geweldig. Het is hier vrij nieuw. Voor zover be kend is in Zeeland de Dienst Landelijk Gebied de enige die enkele biologische producten in het pakket heeft." De proefmaand is een aanzet om daar verandering in te brengen. De provincie geeft het goede voorbeeld en verder doen mee de Hogeschool Zeeland, de ge meente Veere, de Dienst Lande lijk Gebied, en het waterschap Zeeuwse Eilanden (voor één week). Ernst vindt het jammer dat er nog geen echt bedrijf bij zit. „Bijvoorbeeld Dow Chemi cal zou erg leuk zijn." Zinvol De invoering van de biologische producten gaat vergezeld van een voorlichtingscampagne, waarin duidelijk gemaakt wordt waarom het zinvol is bio logische producten te eten. Er is speciaal materiaal voor ontwik keld, waaronder placemats. De kantine-medewerkers worden apart geïnformeerd. „Als zij en thousiast zijn is dat voor ons erg belangrijk", zegt Ernst. Ze maakt duidelijk dat het niet de bedoeling is tijdens de proef maand de gangbare producten weg te halen. Die blijven be schikbaar. De ZMF streeft er wel naar het basisassortiment als zuivelproducten, broodjes, snacks en vruchtendranken te vervangen door een biologisch aanbod. „We willen voorzichtig begin nen. De mensen rustig kennis I laten maken met de biologische producten. De ervaringen el ders leren dat het assortiment steeds wat verder wordt uitge breid", aldus Melissa Ernst. Na de proefmaand wordt onder de medewerkers van de deelne mende instellingen een enquête gehouden. Aan de hand van de uitkomsten wordt bekeken wel ke producten blijvend in het kantinepakket aangeboden zul len worden. „Als de proef een succes is, gaan we met een twee de ronde verder. Maar overigens kan elk bedrijf tussentijds inha ken. Daar hopen we ook een beetje op." Duurder De ZMF-medewerker zegt dat de biologische producten door de bank genomen zo'n 20 pro cent duurder zijn dan de gang bare. „Maar het zijn lekkere producten, die een goede smaak hebben en met zorg zijn geteeld. Niets voor niets gebruiken veel topkoks alleen biologische grondstoffen. Het zijn gezonde producten, er worden bij de teelt geen chemische bestrijdings middelen bij gebruikt. Het is verantwoord, meer in samen hang met de natuur geprodu ceerd. Je krijgt er dus wat voor' terug." De ZMF adviseert om tijdens de proefmaand de biologische pro ducten niet duurder te laten zijn, om de kennismaking te vergemakkelijken en vooroor delen weg te nemen. Bedrijven zijn uiteraard vrij om de prijs, van de biologische artikelen ge lijk te laten lopen met die van de gangbare. Ze kunnen ook de luxere gangbare producten wat duurder maken ten gunste van de biologische. Ze geeft aan dat het assortiment heel breed is, het doet wat dat betreft niet on der voor dat van de gebruikelij ke 'vette hap'. tunnelgangen klaar door Ben Jansen GOES - De NV Westerschelde- tunnel. exploitant van de nieu we verbinding tussen Zeeuws- Vlaanderen en Midden-Zee land, laat een simulatiepro gramma vervaardigen voor de aanpak van eventuele inciden ten en calamiteiten in de tunnel. Het programma dient om tun neloperators op te leiden en te trainen. Ook kan het worden ge bruikt bij oefeningen met brandweer, politie en ambulan cediensten. De tunneloperators en de mede werkers van hulpdiensten moe ten voorbereid te zijn op ge beurtenissen die zich hoogst zelden voordoen. Zo gaat de NV Westerscheldetunnel er op basis van ervaringen in andere tun nels van uit dat het eens in de 7000 jaar kan voorkomen dat een personenauto in een file in de tunnel in brand raakt. Ter vergelijking: de zeedijken in Zeeland zijn zo zwaar dat ze een overstromingskans van eens in de 4000 jaar hebben. In een tunnel kunnen zich - dat hebben voorvallen de afgelopen jaren aangetoond - ernstige ca lamiteiten voordoen. De erva ringen elders, hebben geleid tot een kritische blik op het ont werp van de Westerscheldetun nel Naar aanleiding hiervan is besloten het aantal dwarsver bindingen te verdubbelen. Niet om de 500 meter is een ontsnap pingsmogelijkheid naar de an dere buis, zoals aanvankelijk gepland, maar om de 250 meter. door Ben Jansen VLISSINGEN - Het provinciale veerbedrijf PSD heeft in vorig jaar bijna 3 miljoen voertuigen overgezet. Dat is ruim 3 procent meer dan in 2000. Op de lijn Kruiningen-Perkpolder was de stijging iets groter dan op het traject Vlissingen-Breskens. Een van de oorzaken van de groei is de mond- en klauwzeer crisis in het voorjaar van 2001. Door de scherpe controles aan de grens namen minder autobe stuurders de route via Antwer pen. Ook de werkzaamheden aan de ringweg rond Antwerpen en de lange files die ze veroor zaakten, zijn aanleiding ge weest voor veel weggebruikers om een alternatieve route via de De extra kosten van deze uit breiding bedragen 30 miljoen euro. Hoe dan ook, de incidenten- en calamiteitenscenario's voor de Westerscheldetunnel zijn in kaart gebracht en er is een uit gebreid pakket veiligheids voorzieningen ontwikkeld. Naar de Zeeuwse situatie ver taalde ervaringen in andere tunnels, leren dat op den duur (bij een verkeersaanbod van 20.000 voertuigen per etmaal) gemiddeld één keer per dag een auto in de tunnel tot stilstand zal komen door pech, een lege benzinetank of een dergelijke oorzaak. Zo'n probleem kan de tunneloperator in het bedie ningsgebouw op het tolplein aanpakken door het overige verkeer in de tunnel over de niet-geblokkeerde rijstrook te leiden, via het intercomsysteem in contact te komen met de be stuurder en zonodig een auto berger te bestellen. Bij een ongeluk met brand is meer werk aan de winkel. Als de operator dat op zijn monitors ziet, hoeft hij maar op één knop te drukken om automatisch een aantal functies uit te voeren: d e ventilatoren gaan op de maxi male snelheid draaien, de ver lichting wordt feller, het ver keer in de tunnel wordt naar de rechter rijstrook gedirigeerd en daarna gestopt, auto's die de tunnel in willen worden tegen gehouden, de sloten van de nooddeuren gaan open, de alarmcentrale van de brand weer krijgt een sein en pompen brengen bluswater op druk. Wat vervolgens moet gebeuren om de gevolgen van het ongeluk te beperken, hangt af van aard en omvang van de calamiteit. Daarvoor worden rampenbe strijdingsplannen opgesteld. Tunnelpersoneel en hulpdien sten zullen daarmee regelmatig moeten oefenen. De tunnel kan daarvoor evenwel niet al te vaak buiten gebruik worden gesteld. Het simulatieprogramma, dat op een gewone pc draait, zal dan zijn nut kunnen bewijzen. jwagfcmMioliiL Westerscheldeveren te kiezen. Een derde factor was het fraaie zomerweer afgelopen jaar, waardoor de veerdiensten meer vakantieverkeer kregen te ver werken. Om de vervoersresultaten tot uitdrukking te brengen, rekent de PSD met eenheden. Dat wil zeggen dat de lengte van vracht auto's wordt omgerekend naar die van een gemiddelde perso nenauto. Op basis van die een heden bedroeg het vervoersaan bod vorig jaar 4,1 miljoen eenheden. Dat is minder dan het topjaar 1989 toen de PSD 4,2 miljoen eenheden overzette. Dat gebeurde toen met drie dubbeldekkers en een paar en keldekkers. In 1993 daalde het vervoersaan bod op de lijn Kruiningen-Perk polder scherp door de opening van de zuidelijke Zoom weg tus sen Bergen op Zoom, het Ant werpse havengebied en de aan sluiting hierop van de weg naar de Liefkenshoektunnel. Tot dat jaar zette de PSD op de oostelij ke lijn de meeste eenheden over. De ingebruikname van de dub beldekkers Beatrix (1993) en Johan Friso (1997) droegen ertoe bij dat sindsdien de mees te eenheden op de dienst Vlis singen-Breskens worden ver voerd. De PSD houdt tot de opheffing van het veerbedrijf volgend jaar rekening met een groei van 2 procent op beide lijnen. Het tolhuis op het tolplein bij Ellewoutsdijk. foto Dirk Jari Gjeltema door Ben Jansen BORSSELE - Op het tolplein voor de Westerscheldetunnel, verstopt achter de dijken in de Borsselepolder, is in enkele maanden tijd het bedieningsge bouw verrezen. Vanuit dit ge bouw kunnen tunneloperators handelend optreden wanneer de doorstroming van het verkeer in een van de tunnelbuizen stag neert. De ruwbouw is een eind gevorderd. De eerste bouwfase moet begin juni gereed zijn In het bedieningsgebouw krij gen onder meer de computers voor de bewaking van de tunnel en de bediening van veiligheids systemen een plaats. Ook de computerapparatuur van het tol-inningssysteem wordt hier ondergebracht. Behalve de be dieningsruimte omvat het ge bouw verder een vergader annex ontvangstruimte, pauze- vertrekken voor tolgaarders en buschauffeurs en een wacht ruimte voor buspassagiers. De demontage van de tunnel boormachines in de ontvangst caisson bij Ellewoutsdijk ver loopt gesmeerd. Van Neeltje Suzanna. de eerste boor die de overkant bereikte, zijn inmid dels het boorschild en de eerste volgwagen van de in totaal 195 meter lange machine verwij derd. Van boormachine Sara zijn deze week de hoofdlager en de aandrijving verwijderd. Wat nog rest van het boorschild moet vóór april zijn opgeruimd. Begin volgende maand gaan de nog bruikbare onderdelen terug naar de fabrikant in Duitsland. Van de 26 dwarsverbindingen tussen de twee tunnelbuizen zijn er inmiddels twintig in ruw bouw gereed. Aan de overige zes wordt gewerkt. Stuurman C. van Sprundel (links): „Ik ga nog niet thuis zitten op mijn 53ste." foto Ruben Oreel door Ben Jansen YERSEKE - In de loop van volgend jaar zou Cas van Sprundel uit Yerseke een extra streep op de mouw van zijn uniformjas mogen laten naaien. Zou. Want de kans dat hij het als stuurman bij de Provinciale Stoomboot diensten nog tot kapitein brengt, is gering. Over een j aar is de Westerscheldetunnel klaar. Dan komt er een einde aan de bestaande veerdiensten en kan het personeel van de PSD vertrekken. Van Sprundel: „Tja, ik zou in 2003 aan de beurt zijn om - na een gunstige beoordeling - ka pitein te worden." Bij de PSD werken meer stuurlieden die de eindrang waarnaar ze hebben gestreefd, door de beëindiging van de PSD net niet meer halen. Van Sprundel: „Het is na tuurlijk jammer, want je hebt een carrièrepatroon voor ogen. Je begint als matroos en door te studeren en vol doende ervaring op te doen kun je via de rangen van kwartiermeester en stuurman uiteindelijk kapitein worden. Op die manier zijn alle kapiteins van de PSD door de rangen gegaan. Voor een aantal stuurlieden die hun papieren voor de rang van kapitein hebben, strandt het schip nu in het zicht van de haven. Het is een beetje zonde van de energie die we erin hebben gestoken." Van Sprundel (bijna 52) spreekt tamelijk laconiek over het naderende onvoltooide einde van zijn loopbaan bij de PSD. Die kalmte wordt deels ingegeven door zijn per soonlijke situatie. De twee zoons zijn de deur uit. „Ik kan me voorstellen dat het voor collega's met jonge kin deren anders ligt. Nee, ik lig er niet wakker van. Mijn vrouw maakt zich er drukker over dan ik.Wat Van Sprundel betreft had het einde van de PSD wel wat later mogen komen. „Iedereen die tot de laatste vaart in dienst blijft, kan natuurlijk gebruik maken van de wachtgeldregeling, maar ik ga nog niet thuis zitten op mijn 53ste." Over wat hij gaat doen nadat de veerdien sten zijn opgeheven, maakt hij zich niet druk. Hij steekt zijn handen omhoog. „Ik heb deze toch." Na ruim twintig jaar in de mosselconservenindustrie in zijn woonplaats kwam Van Sprundel in 1987 als ma troos bij de PSD. Hij kan overweg met alle schepen van de veerdienst en kent beide trajecten over de Wester- schelde. Voorkeuren heeft hij niet. De twee modernste boten, deBeatrix en de Johan Friso, laten zich wat mak kelijker stui-en dan de oudere schepen, omdat ze met stuurpropellers zijn uitgerust. „Voor een leek ziet het er misschien uit alsof we alleen maar heen en weer varen, maar geen enkele overtocht is precies gelijk aan een an dere."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 20