In de drab op zoek naar parels Brusselmans durft tot het uiterste te gaan )PZC Goed is beter dan slecht Arjan Peters over recenseren 25 Poëzie van Martin Bril De kus in de nacht ij bestaat nog, de literaire criticus die zijn werk als een roeping beschouwt. De ongeneeslijke lezer die bevlogen kan schrijven als tussen de rotzooi die over de lezers wordt uitgestort, plotseling een parel opduikt die hij bij wijze van spreken liefst als een ouderwetse dorpsomroeper onder de aandacht van het publiek zou willen brengen. Zo iemand is Arjan Peters, sinds jaar en dag literatuurrecensent van de Volkskrant. donderdag 21 maart 2002 pt ezaghebbend, Wzguisd, ge- VjTvreesd en gewaardeerd is deze criticus. Menig Nederland se schrijver siddert voor hem en verkeert met hem op voet van oorlog. En zo hoort het eigenlijk ook, een recensent behoort zich niet geliefd te maken (en ook niet gehaat als daar geen reden toe is), hij behoort oprecht zijn oordeel te geven zonder zich iets aan te trekken van de reputatie van de auteur of van wiens oor deel dan ook. Van schrijver Joost Zwagerman zul je trouwens geen goed woord over de man horen. Hij noemde Peters onbetrouwbaar omdat deze ooit boeken die hij in de krant kraakte kort daarop in een promotieblad voor Neder landse literatuur juist prees Een kwalijke zaak. Peters stond na deze ophef over zijn ontmas kering door Zwagerman dan ook enige tijd droog. Geen kran tenkritieken meer, en even leek het erop dat zijn rol was uitge speeld. Open vizier Maar ziet, nadat hij zijn zonden had overdacht, kwam hij terug, sterker dan ooit, hij keek, zag en overwon. Hij is nu een van de meest spraakmakende litera tuurcritici van het land. Peters neemt zijn vak hoogst serieus zonder in dodelijke ernst te ver vallen. Zijn stukken zijn meest al aangenaam licht van toon, gedreven, bevlogen, belezen, erudiet. Ze zijn prettig om te le zen, ook voor de 'gewone lezer', die met de door de criticus aan bevolen boeken zo zijn voordeel kan doen. In De ongeneeslijke lezer laat Peters zien hoe hij te werk gaat Dat is met open vi zier. en hij drukt iedereen met ambities in die ric hting op het hart hem alsjeblieft niet te vol gen, zeker niet blind Hij doet de recensent in de dop adviezen en tips aan de hand, maar ze zijn niet zaligmakend, want elke criticus 'trekt zijn eigen baan'. En trek je vooral niets aan van collega's, waarschuwt Peters. Zelf geeft hij geregeld het 'goe de' voorbeeld. Zo was hij laai end enthousiast over de roman Allerzielen van Cees Noote- boom. die verder door de Neder landse literaire kritiek vrijwel unaniem in de grond werd ge boord. Peters probeert zijn eigen me thode. zijn eigen smaak en oor delen te staven aan een serie voorbeelden, stukken die veelal in een andere vorm zijn versche nen En zo passeert een hele stoet schrijvers, van gevestigde namen tot mindere goden, van Connie Palmen (van wie Peters niet veel moet hebben) en Harry Mulisch ('de onorthodoxe den ker' en 'nonchalanteschrijver') tot Gerard Reve (de 'onnavolg bare die op eenzame hoogte' staat) en Hugo Claus (over wie Peters wisselend oordeelt, het ene moment is de Vlaming bril jant, onovertroffen, het volgen de is hij een tandeloze krabbe laar) Peters' stuk over de 'veradri- aanrolandholstisering van Gerrit Komrij' is een var. de voortreffelijkste uit De onge neeslijke lezer. Hierin bestrijdt hij scherpslijper Komrij die ooit reputaties b^ak en de middel matigheid in de Nederlandse li teratuur te lijf ging: 'Hoe komt het', schrijft Peters, 'dat er van zijn stevige taal en compromis loze houding soms weinig over is9' En: 'Vroeger schoffeerde hij anderen, nu richt hij zijn pijlen op de eigen persoon Peters schreef dit meer dan een jaar geleden. Komrij heeft blijkbaar goed geluisterd naar Peters en consorten, want on derwijl heeft de Dichter des Va derlands zijn kroontjespen al weer ouderwets in gif gedoopt. Eerst liet hij, eind vorig jaar, in NRC Handelsblad geen spaan heel van de laatste dichtbundel van Hans Warren (die een kleine week na de vernietigende be spreking stierf), en onlangs brak hij het veelbekroonde en hoog gewaardeerde oeuvre van de Vlaamse dichteres Christine d 'Haen tot op de grond toe af. Peters waakt ervoor om aan de hand van een enkele bundel of mislukte roman een geheel oeu vre naar de mestvaalt van de li teratuurgeschiedenis te verwij zen. Argumenten, bewijzen, voorbeelden, op grond daarvan dien je. in een als het even kan sprankelende stijl, tot een wel overwogen oordeel te komen. Dat is in een notendop de les die Peters de criticus en de kritische lezer voorhoudt. En zo fileert hij werk van onder anderen Wol kers, Claus, Zwagerman en Komrij op een manier waarmee hij voorzichtig in de voetsporen treedt van zijn grote voorgan gers, van critici, schrijvers en essayisten als Willem Frederik Hermans, die hij misschien niet blind maar wel zeer bewondert. Zijn stuk over Hermans was vo rig jaar trouwens al in de mooie vriendenbundel Apollo in Bras serie Lipp opgenomen Maar Peters is geen Hermans, die in zijn laatste jaren allang niet meer zo vilein en scherp was als m zijn grote jaren. Peters is ook niet zo geïnteresseerd in de Arjan Peters: „Recenseren is een roeping." foto Klaas Koppe persoon van de schrijver Bij hem staat het werk centraal, de schrijver komt op de tweede plaats. Eerst de vorm dan de vent. De auteur wordt pas inte ressant zodra werk en leven van de scheppende kunstenaar niet los van eikaar kunnen worden gezien, zoals in het geval van Voskuil en diens literaire soap roman Het Bureau Van dit boek is Peters een liefhebber, getuige zijn stukken over Het Bu reau. waarover hij de studie Nog even een ommetje samenstelde Na 300 bladzijden de stand van zaken te hebben doorgelicht in de Nederlands*» republiek der letteren, schrijvers te hebben gewogen (van wie velen te licht bevonden), komt Peters tot een conclusie die in zijn geval niet echt verrassend is 'Recenseren is een roeping', schrijft hij in zijn slotessay 'Literair criticus in de eenentwintigste eeuw grafdelver of goudzoeker9' En daar zit geen woord ironie bij De recensent heeft een missie, en wee zijn gebeente als hij deze al te licht opvat 'In de modder tast je naar parels', schrijft hij Hoe vaak je ook misgrijpt en de ene teleurstelling na de andere ergernis moet verbijten, des te groter is de vreugde wanneer je weer eens een juweeltje uit de drab hebt gevist De zelfbe noemde goudzoeker steekt zichzelf vervolgens een hart on der de nem 'Zolang dat ge- beu rtdat er beha l ve rotzooi ook goede romans verschijnen, en zolang er recensies bestaan waarin de kwaliteit kan worden benoemd, zolang zal ik me niet neerleggen bij de schelle en massale koorzang van het re- 3uiem voor de roman en de tra- itionele romankritiek Nico de Boer Arjan Peters l)e ongeneeslijke le zer Ken teerkboek Uitgeverij Con tact. 336 blz €19,75 Columnist Martin Bnl wordt wel eens 'de nieuwe Car- miggclt' genoemd Vooral toen hij in Het Parool zijn dagelijkse cursiefje schreef op de plek die jarenlang had toebehoord aan Kronkel, kon je dat nogal eens horen Inmiddels heeft Bril (1959, Groningen) de Amster damse krant verruild voor de Volkskrant, waar hij dagelijks een column schrijft over een ac tuele gebeurtenis of iets wat hem op zijn zwerftocht in het lande voor de voeten komt In du» stukjes gaat hij onver stoorbaar zijn weg. Hij excel leert in droogkomische zinne tjes en haarscherpe observaties, nu en dan onderbroken door ty pische Bnl-zinnetjes en (stop (woordjes (enfin, tsja) Dat hij ook dichter is, of beter, gedich ten schrijft, was slechts m klei ne kring bekend Dat hij al jarenlang dicht, zij het met tussenpozen, weten we nu dankzij de bundel Verzameld werk die verschenen is bij de Amsterdams»» uitgeverij 521, en niet bij Prometheus die zijn ver zamelde columns en andere boeken uitgeeft Verzameld werk klinkt als af. als de eerste en meteen laatste poëziebundel van Bnl Maar da t is niet het ge val. want er wordt nu al een Meer verzameld werk in het vooruitzicht gesteld Aanvan kelijk zou deze bundel dan ook vooral oud werk bevatten dat verbetering behoefde. Gaande weg kreeg Bril volgens zijn uit - gever de smaak te pakken Hij poetste oude gedichten op. hij schreef nieuwe en uiteindelijk bleek Verzameld werk nog maar een paar oude g«?dichten te be vatten Uit sommige verzen blijkt dan ook hoe vers ze zijn Opvallend aan deze poëzie is haar helderheid en toeganke lijkheid Dat is haar kracht en tegelijk haar zwakte, na éën keer lezen geven ze al hun ge heim prijs Weinig wordt aan de verbeelding van de lezer over gelaten I)è gedichten zijn me w-en af: 'Jagen en verzumelen/ heb ik op school geleerd/ En van die twee/ (bleek later)/ Verza melen het meest.' Soms ontstijgen deze verzen nauwelijks de flauwe woord speling. zijn ze niet meer dan een afonsme. zoals logica' 'Goed is beter dan slecht Bril varieert in versvorm hier en daar voort op wat hij eerder in een column beschreef, zoals in het gedicht over de onmin die hij had met zijn vroegere held Freek de Jonge Of hij reageert in een actueel vers op een thea tervoorstelling die hij laatst zag. de mooie uitvoering van Ib- sens 'Gabriel Borkman' door Toneelgroep Amsterdam Bril had er ook een column over kun nen schrijven en je vraagt je soms af of hij daar niet beter aan had gedaan Het zou er mis schien niet eens zo veel anders hebben uitgezien, een column als een aangekleed gedicht, of een gedicht als een uitgeklede column Verzameld werk levert een en kele keer een sterk gedicht op Fraai is de ode aan wijlen Bob den Uyl. de vijftien jaar geleden gestorven dichter die in dit ge dicht oprijst als een vermoeide, eenzame man die zijn leven vul de met bier. reizen en literatuur Een paar fragmenten 'Mager, groot en kalend/ Wat een man. die Bob/ Hij heeft twee plastic/ Zakken bij zich/ Van de Gall Gall/ Keurig opgevouwen zak ken/ Die hij waardig en tx» daard/ Openslaat in de lucht/ En dan volledig vult/ Met blik jes bier'. Grappig of geestig zijn Brils verzen zelden, de ernst over heerst Soms is er een kort vers in de vorm van een simpele le venswijsheid. of (stoere) jon genspoëzie, als in 'De tieten van mijn vrouw' De dichter koes tert zijn jongensdromen en - fantasieën Over vrouwen, vroe ger en popmuziek Het resultaat is vluchtige poëzie die soms prettig leesbaar is. maar niet bijzonder Nergens stuit je op een frappante dichtregel of een verrassend beeld. De toon van de gedichten is pregnanter dan die in de columns, soms een beetje narrig, ontstemd ook Deze bundel laat niet de andere kant van Bnl zien. daarvoor lig gen de toon en de onderwerp keuze van de dichter Bnl en de columnist Bril te zeer in eikaars verlengde, de een vult de ander aan. Ze voegen hoogstens iets toe aan de mens Bnl, die zich hier meer bloot durft te geven. Nico de Boer Martin Bnl Verzameld werk - Uit geven) S2I. 12» pag 7.50 proza Rosita Steenbeek Ballets Bus ses Salvo, een jonge Siciliaan. werkt op een begraafplaats waar door hem In-wonderde kunstenaars als Brodsky en Strawinsky begraven liggen. Hij raakt geïntrigeerd door de lege plek naast het graf van Strawinsky. gereserveerd door een Russische pnnses, die in haar jonge jaren als pnma bal lerina diens baletten danste Het lukt hem in contact te ko men met de vrouw en er ontstaat een bijzondere band tussen hem en de oude diva Uitgeverij Pro metheus. 256 blz geb 19.95 Margot Dijkgraaf en Martijn Metier, red Het beslissende boek Nederlands»» en Vlaamse schrijvers over het boek dat hun leven veranderde, hun wereld beeld ondersteboven wierp, dat hen schrijver deed worden of hun persixmlijke blik op de lite ratuur bijstelde. De gesprekken zijn een selectie uit de inter views die eerder verschenen in NRC Handelsblad Uitgeverij Prometheus. 228 blz., €14.50 poëzie Een doosje vol liefde Speciaal voor do Boekenweek presen- ti-ert uitgeverij Thomas Rap drie van de grootste dichters van het Nederlands taalgebied in een bijzondere vorm: veertig van hun mooiste, meest onweer staanbare en tijdloze liefdesge dichten in een klem boekje, gevat in een (luxe) doosje Ja Kozen, de mooiste liefdesge dichten van Remco Camport. Mijn hart en ik (Hug" Claus) en Capriccio (Gerrit KomnJ) 10.- per doosje Dolf Jansen 100 op de schaal van lief Dolf Jansen is cabare tier. columnist, schrijver, rad lo rna keren dichter Vongjaarver- scheen de bundel Een stopnaald in maillot. 100 op de schaal van lief bevat gedichten en liedtek sten met als thema Liefde Twee fotografen voorzagen zijn tek sten van grappige, ontroerende en liefdevolle beelden Uitgeve rij Thomas Rap, 72 blz .€12.50 vertaald Jerzy Andrzejewski Duisternis bedekt de aarde De Poolse schrijver Jerzy Andrzejewski (overleden in 1983) toonde zich van het begin af een zoeker naar duurzame waarden De auteur maakt in eigen land twee totali taire regimes mee. de nazi-ter - reur die werd opgevolgd door de stalinistische In Duisternis bedekt de aarde (1957) staat de vijftiende eeuw- se Spaanse Inquisitie model voor de totalitaire systemen ut onze tijd de onverbiddelijke in tolerantie. de pressie om ande ren te verraden, de wrede mar telingen waarmee onzinnige beken teniss«»n werden afge dwongen. de persoonsverheer lijking. de geregisseerde toejui chingen en bovenal de angst Van I)uisterms bedekt de aarde werd in 1988 e«»n televisiefilm gemaakt door Stanislav Bara- b.is Vertaling Lisetta Strmbor. Uitgeverij In de Knipschcer, 176 blz .geb .€18.- Pablo de Sant is Het labyrint Het lahvrint speelt zich af in een vervallen gebouw van de lette renfaculteit. waann drie litera tuurcritici koortsachtig op zoek zijn naar verdwenen manu scripten van de mysterieuze schrijver Hotnero Brocca Ais een universitair medewerker besluit hen te gaan helpen, be landt hij in een vreemde en on verwachte wereld, die gere geerd wordt door duistere, merkwaardige wetten Eerste roman van de Argentijnse schrijver Pablo de Santis 1963) die in N«?derland verschijnt Voor zijn eerste lxx»k. Ij TYa- ducción. ontving hij de Premio Planeta. een van de belangrijk ste Spaanstalige literaire prij zen Vertaling Marga Gn»ut«»r Uitgeverij Prometheus, 208 blz., €14.95 Kintfrn Thorup Bonsai Nina en Stefan, gescheiden ouders van een volwassen dochter, ha len herinneringen op tijdens een indringend laatste verblijf in een buitenhuis ver van de rest van de wereld TVrwijl het defi nitieve afscheid nadert, recon strueren zij hun gezamenlijke verleden en komen nader tot el kaar dan ooit. Kiriten Thorup (1942) publi ceerde verschillende romans Ze ontving voor Bonsai.dat haar in Denemarken beroemd maakte, divers»» prijzen Vertaling Jytte Kromg Uitge verij B»»rt Bakker. 280 blz 17.95 Tn de nieuwe roman De kus in de nacht van XHerman Brusselmans (geb 1957) is een ziek mens op zoek naar verlichting. Niet verrassend, dit thema, want hiermee zou je eigenlijk al zijn boeken kunnen samenvat ten. en dat zijn er inmiddels welgeteld acht endertig De kus in de nacht is daarvan ver reweg zijn lijvigste tot dusver, meer dan 600 cliklxxlrukte bladzijden, bijna 270.000 woorden 'Ik schreef voordien twee boeken per jaar. daar had ik nu geen zin in, dus schreef ik maar éën boek dat twee keer zo dik was', lichtte de zelfbenoemde Vlaamse hoofdman der letteren zijn nieuwe turf laatst niet zonder zelfspot t(*>. Herman Brusselmans. de langharige schrij ver met het drtx»vegelaat, is omstreden. Me nigeen zal zich nog de rel herinneren rond zijn boek Uitgeverij Guggenhetmer (1999) Brusselmans had de Vlaamse modeont werpster Ann Demeulemeester hierin zo ge kwetst dat ze wegens belediging en smaad naar de rechter stapte. Ook nu strooit Brusselmans weer allerlei bekende Vlamingen en vreemdelingen door zijn boek. overwie hij zich opnieuw allesbe halve subtiel en genuanceerd uitlaat Tieren rn schelden, kwetsen en beledigen kan de spotzieke Brusselmans nog altijd als de bes te. al houdt hij het deze k«»er redelijk binnen de perken In De kus m de nacht laat Brusselmans zich opnieuw kennen als een auteur die schrijft uit innerlijke mxxizaak. iemand die schrij ven moet. hij kan niet anders, ook al krijgt hij bij de critici de laatste jaren allang de handen niet meer op elkaar Hij is een achrij - ver die tx>k over alles schrijven kan. ul is hij zelf altijd het onderwerp, de hoofdpersoon de held. het stralende middelpunt, de spil Herman Brusselmans: „Er is maar één acht grote schrijver ii de hele Vlaamse literatuur en dal ben ik." foto Klaas Koppe om wie alles en iedereen draait Maar hoe je h«»t ook keert en wendt, wat je ook moge vin - den van deze onverstoorbare en gn>fg«»bek te en tegelijkertijd overgevoelige Belg. hij graaft dieper dan de meeste andere senrij vers. Hij durft tot het uiterste te gaan. schrijven is voor hem roeren in het brein, in het diepste van de mens. om te speuren naar zijn drijfveren, zijn diepste geheimen, ge voelens en gedachten En dat het daar alle maal niet verheffend uitziet, dat wisten we al. maar Brusselmans wil ons daar nog eens haarfijn op wijzen, op zijn eigen rauwe en schaamteloze manier Hij schrijft eigenlijk altijd hetzelfde boek. dat weet BruNselmans zelf ook wel. zoals hij ook weet dat de compositie van een roman niet zijn sterkste kant is. We zien alles van uit het perspectief van de verteller (lees: Brusselmans), de andere personages blijven vaag.onuitgewerkt Soms ishet ook gen<x»g. voor menige lezer is het allang genoeg. 600 bladzijden Bruss»»lmans is weer »»en grote opgave Het is veel. veel te veel. maar het is alsof Brusselmans telkens wil zeggen ge noeg? Het is niet genoeg! De kus tn de nacht is dan ook een ode aan de overdaad Het boek is afwisselend amusant, geestig, en soms ook van een bedroevend puberaal niveau Zijn funs, en Brusselmans heeft er nogal wat. zullen er niet om malen Je moet er ix>k van houden, van dit mateloos geoudehoer', om met Reve te spreken V<x»r wie niets met dit oeverloze proza heeft, zal het een bepnx-ving zijn Hij kan schrij ven: 'Straks ga ik 'ns lekker seks hebben met l'hoebe Paginalang daarover schrijven laat ik na. dat heb ik vorige keer al gedaan Her - halingcn in »»en boek moeten functioneel zijn. Ach. misschien schrijf ik het toch alle maal op. wat kan de funct tonaliteit van her haltngen me tenslotte schelen Zo'n boek moet gewoon vol. dat is het hele eieren eten. Deze kluif gaat over van alles en niets, maar bovenal over Herman Brusselmans. zijn passies en obsessies Maar meer dan voor dien is een verteller aan het woord die niet alltren wordt geplaagd door geestelijke maar vooral fysieke ongemakken, hij heeft last van depressies en van 'zwevingen' in zijn hoofd Verlichting zoekt de burleske dwarskop Brusselmans in zijn vele ontmoe tingen op zijn om/wervingen in de stad. in wat hem zoal bezighoudt en dwarszit Er zijn oeverloze b»»*pirgrlingen en fanta sieën over bekende Vlamingen, over tv- sterrrn en popsterren, van Joy Division tot Bntney Spears Verder veel voetbal, seks. film. motorfietsen («»en Burll) en literatuur, vooral de Vlaams* 'De Vlaamse literatuur heeft heel wat te buxien. al wil ik niet over drijven Er is maar éën echt grote schrijver in de hele Vlaamse literatuur en dat ben ik', kan hij met veel bravoure schrijven Bij veel schrijvers klinkt zoiets pedant, bij Brussel - mans niet. Bij hem is dat grappig, omdat hij zelfspot heeft, op een bijna reviaanse ma nier Alleen soms. als collega-schrijvers als Ar- non G run berg worden opgevoerd een schrijver die net zo'n zwart mensbeeld h«»eft als Brusselmans. proef je even het venijn Brusaelmans vindt het werk van de schnj- verGrunberg maar zozo ('van de week las ik met ren enorm doorzettingsvermogen nog maar 'ns een column van Grunberg), van dr mens Grunberg moet hij helemaal niets hebben Brusselmans schopt tegen all»* en iedereen, is vreselijk politiek incomrt, nors, nurks, maar ook geestig, scherp Hij houdt van provocerrn En of hij zich nu ge licfd maakt of niet. hij trekt ziln eigen plan Melig, flauw, grof Tegendraads, weerspun- nig, vrouwonvriendelijk ('Een vrouw die g«*n koffie verkeerd kan maken is niet waard dat ze leeft') En tegelijkertijd adoreert hij vrouwen Hij is een gevoelige ziel met een klein hartje, soms zelfs op het larmoyante af. rn dat alles maakt dat voor wie doorzet ook deze Brus selmans - zo'n eenling in de letteren die we moeten koesteren - toch weer de moeite loont Dat De kus in de nacht ondanks alle feilen 600 bladzijden standhoudt, ligt aan de on voorwaardelijke openhartigheid van de schrijver du» de lezer ongehinderd een kijkje biedt in het hoofd van de schrijver endaar mee in die van de lezer zelf Eigenlijk zou ik liever uitsluitend bestaan uit geest, zonder lichaam Dan zou ik daarom niet meteen het zonnetje tn huis zijn. maar ik zou wel min der op het toilet zitten of tn m'n bed en op m'n fauteuil liggen Tegen het einde legt de verteller een s»x>rt erantwoording af Ik heb gelogen in mijn literatuur, ik heb gespuwd en veracht, ik heb gevloekt en mijn haat uitgeschreeuwd, en tixrh heb ik altijd over de liefde geschre ven Even later ziet h») na zijn duistere reis als een glimp van hoop in de toekomst 'een kus inde nacht' Nico de Boer Herman Brusselmans De kus tn de nacht - Uitge ven) l^rvmetheus, 616 pag 19,95

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 25