PZC
Recreatie
bundelt
krachten
m
Vj.i i
Hulpverleners lopen vast in
smalle Zierikzeese straatjes
13
Bos van de Toekomst is bijna vol
Vloer bibliotheek
moet snel hersteld
Vier gedeputeerden
keren niet terug
Klachten over staat
fietspad Kloosterweg
Studie naar gevolgen
afrit ambulances
Parkeren in centrum
lastig voor bedrijven
Kandidaat voor SER
ys
zeeuwse almanak
Winkelen
waarin opgenomen
de Zierikzeesche Nieuwsbode
1844 - 1998
door Famke van Loon
pF.NF.SSK - De Schouwen-
Duivelandse afdelingen van de
Becron.de Vereniging van Hotel
en Pensionhouders (VHP), de
Vereniging van Camping- en
Bungalowbedrijven (VCB), Po
mona en Vekabo willen de han
den aanhalen. Deze krachten
bundeling is nodig omdat de vijf
afdelingen één afgevaardigde in
de Sociaal Economische Raad
(SER) Schouwen-Duiveland
krijgen.
De voorzitters willen volgens
Recron-voorzitter A. Hanse re
gelmatig met elkaar rond de ta
fel gaan zitten. Daarnaast is het
de bedoeling tenminste twee
keer per jaar de leden van de vij f
ondernemersverenigingen op
het gebied van verblijisrecrea-
tie bij elkaar te brengenDe eer
ste bijeenkomst is op 18 april,
waar de vijf verenigingen hun
SER-afgevaardigde zullen pre
senteren.
De verblijfsrecreatieve bedrij
ven op Schouwen-Duiveland
mogen als branche één verte
genwoordiger afvaardigen in de
SER Schouwen-Duiveland. De
ze had net als de andere SER-le-
den op 1 maart geïnstalleerd
moeten worden. Maar het vin
den van een afgevaardigde die
de goedkeuring van alle partij
en kon wegdragen, bleek geen
sinecure. Tot vorige week circu
leerden verschillende namen,
die vanuit de eigen geledingen
waren voorgedragen.
Het voorzittersoverleg van Re-
cron, VHP, VCB, Pomona en Ve
kabo is nu tot één kandidaat
gekomen, die de branche in de
eilandelijke adviesraad zal ver
tegenwoordigen. Wie de ver-
blijfsrecreatie naar voren wil
door Ali Pankow
BURG H - HAAMSTEDE - Be
stuurslid Jan Midavaine van de
Zeeuwe Fietsersbond maakt
zich zorgen over de verkeersvei
ligheid op het vrijliggende fiets
pad langs de Kloosterweg tus
sen Burgh-Haamstede en
Nieuw-Haamstede.
Hij heeft er bij de ambtelijke af
deling verkeer van de gemeente
op aangedrongen op korte ter
mijn verbetering te brengen in
die situatie. Volgens Midavaine
is het vooral slecht gesteld met
het traject vanaf de kruising
met de Maireweg tot aan de ro
tonde bij de toegang tot het
zweefvliegveld.
„De tegels zijn op sommige
plekken verzakt en op andere
plaatsen is sprake van dansende
tegels", aldus Midavaine. Hij
dringt er bij de gemeente op aan
deze problemen tijdens een on
derhoudsbeurt op korte termijn
te verhelpen. Volgens hem zou
de gemeente er goed aan doen
zijn verzoek te honoreren.
doorEmile Calon
MIDDELBURG - Vier van de
zes gedeputeerden keren zeker
niet terug in het nieuwe college
\an Gedeputeerde Staten. De
VVD'ers J. Hennekeij en G. van
Zwieten alsmede L. Coppool.se
M i \i m iBnrinooge Pi <i
verlaten volgend jaar maart de
provinciale politiek.
Alleen T Poppelaars (CDA) en
G de Kok (PvdA) zijn be
schikbaar voor een nieuwe pe
riode.
De vertrekkende gedeputeer
den bepalen al jarenlang het
provinciaal beleid. Hennekeij
(Advertentie)
t Slot
Hang O Sluitwerk spetiunl/uiik
brievenbussen
In
roestvrfjsteal
NOORD
woensdag 20 maart 2002
schuiven houdt Hanse nog even
achter zijn kiezen. Op een geza
menlijke ledenvergadering van
de vijf ondernemersverenigin
gen wordt de vertegenwoordi
ger eerst aan de leden voorge
steld.
Vanuit de zoektocht naar één
SER-vertegenwoordiger is te
vens het initiatief gerold -.e
banden tussen de vijf verenigin
gen aan te halen. ..We willen
meer naar elkaar toe groeien",
verklaart de Recron-voorzitter.
Enerzijds om een goed contact
van de afgevaardigde met de he
le branche te garanderen, maar
veel meer nog om de krachten
waar nodig te bundelen.
Want al zijn de belangen tussen
groteen kleine campinghouders
of hoteleigenaren en kumpeer-
boeren soms verschillend, op
veel terreinen als de herinrich
ting van Schouwen-West, pro
motie en de WV-Schouwen-
Duiveland hebben de onderne
mers dezelfde belangen. „Van
honderd procent onderwerpen
is negentig procent van gemeen
schappelijk belang'aldus
Hanse.
Voordelen
R. Geluk, voorzitter van de
Stichting VW-Info Schouwen-
Duiveland, juicht deze toenade
ring tussen de organisaties toe.
Zo groeien de verenigingen naar
één verblijfsrecreatieve bran
che toe, hetgeen in haar optiek
het toeristisch product van
Schouwen-Duiveland ten goe
de zal komen. Ook voor de stich
ting zelf ziet de voorzitter, met
mogelijk in de toekomst 'minder
aanspreekpunten', voordelen in
de krachtenbundeling. Geluk:
„Ik vind het zeer plezierig. Voor
de VVV kan het wat overzichte
lijker worden."
„Mochten zich valpartijen en
botsingen op dit fietspad voor
doen dan kan de gemeente ver
antwoordelijk worden gesteld",
zegt Midavaine.
Het stoort hem ook dat de ligus
terhaag die in de tussenberm
groeide inmiddels is verdwenen.
„Dit biedt kans aan nieuwsgie
rige automobilisten die van het
landen en stijgen van de zweef
vliegtuigen willen genieten, in
de tussenberm of gedeeltelijk op
het fietspad te parkeren Ook
dat komt de verkeersveiligheid
niet ten goede", zegt de verte
genwoordiger van de Zeeuwse
Fietsersbond.
Ligusterhaag
Hij dringt er bij de gemeente op
aan opnieuw een ligusterhaag
in te planten, voorzien van een
gladde, langs de bovenkant lo
pende, draad. „Automobilisten
zullen daardoor geen gebruik
meer kunnen maken van het
fietspad en de tussenberm. Bo
vendien wordt het hun dan
praktisch onmogelijk gemaakt
om te keren."
011S-S4CC91
en Bruinooge zijn al elf jaar lid
van het dagelijks provinciebe
stuur. Van Zwieten en Coppool-
se bezetten al zeven jaar een
GS-zetel De Kok heeft even
eens een lange staat van dienst,
sinds 1993 Poppelaars is de
benjamin: hij is pas sinds drie
jaar gedeputeerde.
Bruinooge liet dne jaar geleden
al weten dat dit zijn laatste pe
riode als gedeputeerde zou zijn
Van Zwieten maakte twee jaar
geleden bekend dat hij na de
verkiezingen van maart 2003
stopt. Coppoolse keert niet te
rug omdat zijn partij vindt dat
een christen-democraat maxi
maal twee periodes gedeputeer
de mag zijn
Hennekeij liet gisteren weten
dat hij na de verkiezingen niet
terugkeert in de provinciale po
litiek Hij heeft. /ei hij. nog
geen idee wat hij na maart 2003
gaat doen Hij wordt regelmatig
genoemd als toekomstig burge
meester van Terneuzen of Sluis.
De Bressiaander ging echter
niet in op de vraag of hij belang
stelling heeft voor een van die
twee functies Van Zwieten en
Bruinooge gaan met pensioen
Coppoolse zoekt wat bestuurlij
ke functies.
pagina 17: analyse
Het Bos van de Toekomst bij Schuddebeurs nadert zijn voltooiing.
fotoPieterHonhoff
door Marcel Modde
SCHUDDEBEURS - Ongeveer driekwart
van de bijzondere locatie achter het land
goed van Mon Plaisir is reeds vol. Met de
zeventien exemplaren die vandaag wor
den geplant in het Bos van de Toekomst,
komt het totaal op 81 bomen 'met een ver
haal'.
Hooguit binnen twee jaar is het gedaan en
moet worden uitgekeken naar een andere
natuurrijke gedenkplek. Vast staat nu
al dat dat niet op Schouwen-Duiveland
zal zijn, aldus D. Fluijt van Staatsbosbe
heer.
Het wordt dringen voor een plekje in het
Bos van de Toekomst. Vorig jaar maakten
veertig mensen of organisaties gebruik
van de mogelijkheid om achter de polder
dijk bij de Donkereweg in Schuddebeurs
een speciale boom met gedenkbord te
planten. De keuze bestaat uit een tamme
kastanje, groene beuk, eik of es: soorten
die een hoge leeftijd kunnen bereiken
Maximaal is er ruimte voor zo'n honderd
dertig exemplaren, heeft Staatsbosbe
heer berekend. Wordt het huidige plant-
tempo volgehouden, dan is de koek snel
op, verwacht boswachter Fluijt
..We zijn hier in 2000 mee begonnen De
bomen in zo'n bos moeten een beetje gel ij k
opgroeien. Staatsbosbeheer geeft de men
sen de garantie dat de eerste vijfien le
vensjaren voor hun boom wordt gezorgd
Na die periode kan het bos heel goed zelf
standig uitgroeien. Wanneer je rond die
tijd nog eens een exemplaar zou moeten
vervangen, kan dat nog. Ga je de aanleg-
periode van zo'n bos rekken, dan ont
staat er een te groot leeftijdsverschil en
kunnen er gaten vallen. Je kunt dan nog
wel jonge aanplant neerzetten, maar zo'n
kleintje wordt onherroepelijk overscha
duwd door de groten rondom Dat wordt
dus niks.
Fluijt is dik tevreden over de belangstel
ling voor het initiatief Het succes is niet
onopgemerkt gebleven Ook uit Rotter
dam en omstreken worden aanvragen in
gediend voor een boom in het Bos van de
Toekomst, aldus Fluijt Wanneer het ter
rein achter Mon Plaisir is volgebouwd,
gaat Staatsbosbeheer verder met een an
dere locatie in de regio West-Brabrant-
Deltagebied Vast staat dat Schouwen-
Duiveland daarvoor niet in beeld komt
„Je moet dit soort plekken een beetje
spreiden Anders is het niet bijzonder
meer. Wat dat betreft voldoet het volledig
aan onze verwachtingen. Het bos vormt
een mengeling aan trieste en blije gebeur
tenissen en is de toekomst
Particulieren en organisaties kunnen een
boom in het bos kopen (113 euro) via
Staatsbosbeheer in Middelburg
door Ali Pankow
ZIERIKZEE - Al» de ernstige
verzakking van de vloer in de
bibliotheek in Bruinisse niet
snel wordt hersteld, dreigt deze
voorziening tijdelijk te worden
gesloten voor het puhliek.
Het euvel is al anderhalf jaar be
kend. maar de gemeente heeft
niet eerder actie ondernomen,
omdat op de ambtelijke afde
ling onduidelijk was wie het ini
tiatief moest nemen De ge
meente kwam na een onderzoek
in augustus 2000 tot de conclu
sie dat zowel een deel van de
vloer als het tapijt moesten wor
den vervangen Ondanks de toe
zegging destijds dat er zo snel
mogelijk maatregelen zouden
worden genomen, is er uiteinde
lijk niks gebeurd.
Het college van burgemeester
en wethouders wil nu 8000 euro
beschikbaar stellen voor de re-
Kratie van de vloer. Dan nog is
t niet zeker of het werk dit
keer wel snel wordt uitgevoerd.
In april moeten eerst de com
missie Maatschappelijke Aan
gelegenheden en de gemeente
raad nog akkoord gaan met het
voorstel Volgens Van der Wek
ken is het daarna de vraag of de
aannemer het karwei op korte
termijn kan inpassen
Volgens het gemeentebestuur
heeft het geen zin nu nog lang
stil te staan bij wat er is misge
gaan. maar dient het euvel te
worden verholpen De kans be
staat dat er inmiddels ook scha
de is ontstaan aan inventaris en
boeken. Bovendien levert de
verzakte vloer gevaarlijke situ
aties op voor bezoekers
door Mieke van der Jaqt
GOES - Provinciale Stalen vin
den dat het ziekenhui» in Goes
voor ambulances beter bereik
baar moet worden. De vraag is
alleen hoe. Gedeputeerde Sta
ten willen ruim 16.000 euro be
steden aan een onderzoek naar
de effecten en de mogelijkheden
van een speciale afrit voor am
bulances \an rijksweg A58.
Nu het Zweedse Rode Krui «zie
kenhuis in Zicnkzee al lang
geen volwaardige dependence
van het Oosterscheldezieken-
huis meer is, vinden Provinciale
Staten dat ambulances van
Schouwen-Duiveland sneller
bij het ziekenhuis in Goes moe
ten kunnen zijn. Tussen de afrit
Goes-Zuid van de Deltaweg en
het ziekenhuis zitten te veel ver-
keersopstakels die de aanrijtijd
teveel verlengen. De Staten na
men vorig jaar een motie aan
waarin de oplossing van het
probleem de hoogste prioriteit
moet knjgen.
Een van de oplossingen is een
extra afrit van de zuidelijke rij
baan van de Rijksweg A58 di
rect ten zuiden van het zieken
huis. Die afrit zou dan alleen
door ambulances mogen wor
den gebruikt Rijkswaterstaat,
de baas van de njksweg, wil
echter eerst een onderzoek naar
de effecten van een dergelijke
afrit op de omliggende wegen
structuur Gedeputeerde Staten
willen het bureau DHV op
dracht geven om dat onderzoek
te doen
DHV moet bekijken hoeveel
tijdwinst verschillende opties
opleveren ten opzichte van de
route Anthony Fokkerstraat -
Fnuliaan - 's Gravenpolderse-
weg. Voor een afrit zijn er ver
schillende mogelijkheden De
afrit kan aansluiten op de Goes-
sestraatweg, zodat de ambulan
ces linksaf onder het viaduct
door op de Goesseslraatweg te
recht komen Een mogelijkheid
is ook een afnt die aansluit op de
Groeweg. Die gaat over de
Rijksweg heen. langs het ge
hucht Abbekinderen tn de rich
ting van het ziekenhuis DHV
bekijkt de gevolgen van een am-
bulanceafnt
De smalle straten in Zierikzee zijn - zeker als auto's onhandig staan - een hindernis voor hulpverleners voor wie elke seconde telt.
foto Pieter Honhoff
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE - De smalle straatjes van
Zierikzee zijn een forse handicap voor
hulpverleners. Met name in het
huvenkwartier kan één onhandig ge
parkeerde auto een brandweerauto
al de doorgang heiemmeren. De gemeen
te Schouwen-Duiveland studeert op
mogelijkheden om de veiligheid te vergro
ten.
Het siratenpatroon in de binnenstad van
Zienkzee is middeleeuws. De straten zijn
- enkele uitzonderingen daargelaten -
smal Heel pittoresk allemaal, maar voor
het hedenduagse verkeer niet zonder
problemen Voor vrachtwagens is het bij
zonder lastig manoeuvreren door de smal
le straatje^, hetzelfde geldt voor brand
weerwagens
Ambtenaar P de Winter van de afdeling
verkeer en vervoer van de gemeente „Fei
telijk zijn de straten ontworpen voor
paard en wagen en eigenlijk helemaal met
geschikt voor autoverkeerComman
dant F Pijnenborgh van de Schouwen-
Duivelandse brandweer weet er alles van
Hij heeft al diverse keren aandacht ge
vraagd voor gevaarlijke situaties die met
name in de smalle straatjes in het haven
gebied kunnen ontstaun Tot nu toe zijn
die uitgebleven, maar dat neemt niet weg
dat de situatie voor verbetering vatbaar
is. Pijnenborgh .Als je er echt door moet
is er altijd wel een manier Maar we hou
den er als brandweer in Zienkzee altijd
rekening mee We njden altijd, van twee
kanten aan."
Auto opzij
Pijnenborgh realiseert zich dat onge
wenst parkeergedrag vooral een mentali-
teitskwestie is „Ais iedereen zich netjes
aan de regels zou houden, zou er niets aan
de hand zijn. Maar helaas is dat niet zo
Demissionair wethouder verkeer en ver
voer C Veerhoek: „Iedereen wil altijd de
auto voor de eigen deur Maar ik heb per
soonlijk het gevoel dat de auto opzij moet
om de binnenstad van Zierikzee bereik
baar te houden.
In het gemeentelijk plan voor parkeren
voor belanghebbenden is geen speciale
aandacht besteed aan dit probleem Bij
het ontwikkelen van het plan ging het
puur om herschikking van de beschikbare
parkeerruimte Het instellen van
parkeerverboden of eenrichtingsverkeer
in bepaalde straten is nog met aan de
orde. Veerhoek: „We kunnen als gemeente
maar één ding tegelijk Het werken aan
een betere toegankelijkheid van de bin
nenstad komt aan bod in de verdere uit
werking van de structuurvisic voor Zie
rikzee.
Veerhoek legt uit dat het gemeentebe
stuur er bew ust voor heeft gekozen met op
die uitwerking van de structuurvisie te
wachten bij het opstellen en presenteren
van het plan voor invoeren van bclang-
hebbendenparkeren. „Dat zou te lang du
ren We willen nu toch echt snel het
belanghebbenden parkeren invoeren in
Zienkzee
door Inge Heuff
ZIERIKZEE - Het parkeren in
de binnenstad van Zierikzee
wordt de ondernemer» lastig ge
mankt. Zoals het voorstel er nu
ligt. kan iedere ondernemer
slechts twee vergunningen op
naam aanvragen, ongeacht de
omvang van het bedrijf.
Het parkeervergunningenbc-
letd van de gemeente Schou
wen-Duiveland voor de binnen
stad begint vastere vormen aan
te nemen Inmiddels zijn twee
informatiebijeenkomsten be
legd voor een deel van de bewo
ners van de stad en voor de
ondernemers De laatste bijeen
komst staat voor vanavond op
de rol
Voor de ondernemers kan het
beleid forse gevolgen hebben. In
dc plannen mogen ondernemers
maximaal twee vergunningen
per bedrijf aanvragen. Deze
worden op naam gesteld in
plaats van op kenteken Dat be
tekent dat elke bedrijfsauto ge
bruik kan maken van deze ver
gunning, zolang het er niet meer
dan twee zijn „De vergunnin
gen zijn specifiek bedoeld voor
heiwerk werkverkeer", legt ge
meentelijk beleidsmedewerker
Verkeer en Vervoer T. van de
Ketterij uit „Werknemers die
met de auto naar hun werk
gaan, zullen een andere oplos
sing moeten zoeken." Die alter
natieven bestaan uit betaald
parkeren in het centrum of gra
tis buiten de stadswallen parke
ren.
De Ondernemerskring Schou
wen-Duiveland heeft zich nog
niet georiënteerd „Vanuit de le
den hebben wij hierover nog
geen signalen binnen gekre
gen" verklaart voorzitter L.
Noordhoek „Maar ik kan mc
voorstellen dat een aantal van
hen met vragen komt te zitten,
als ik zie wat er door werkne
mers geparkeerd wordt in de
binnenstad Het nieuwe beleid
is er juist op gericht onder meer
deze parkeerders te weren uit
het centrum „Door paal en perk
te stellen aan het woon-werk-
parkeren, zullen de straten een
stuk leger worden en kunnen de
belanghebbenden beter hun au
to kwijtmeent Van de Kettenj
„Bovendien komt het dc attrac
tiviteit van de stad ten goede,
net als de leefbaarheid
Ook het Zienkzecs Onderne
mers Collectief heeft nog geen
standpunt bepaald „Wij moe
ten eerst horen wat de gemeente
met dat nieuwe parkeerbeleid
beoogt", zegt voorzitter B Noo-
men Vervolgens zullen we zien
of acties nodig zijn."
Onoplosbaar
Voor werkgever H. Doeleman
van Koninklijke Zeelandia is
het nieuwe parkeerbeleid een
serieus probleem. ,,Het wordt de
ondernemer zo wel erg lastig ge
maakt om in de binnenstad te
blijven Wij hebben een aantal
vergunningen aangevraagd, ge
lijk aan de lengte van ons ge
bouw. maar ik begrijp dat dit
niet mogelijk is." Momenteel
parkeren ongeveer 120 werkne
mers hun auto in de omgeving
van Zeelandia. waarvan ruim
veertig op het eigen terrein Ik
denk aat wij. samen met andere
ondernemers, een groot deel van
het parkeerterrein aan de
Hoofdpoortstraat in beslag
moeten gaan nemen Het is e»
gen lijk een onoplosbaar pro
bleem
Ook in onze winkelstraten
slaat de globalisering toe.
Nauwelijks nog een shop te
vinden met een fatsoenlijke
Nederlandse naam Wanlhoe
heet ook al weer een winkel
waar je shampoo en zeep
koopt'' Chantal, een slimme
meid can negen uit Katten-
dtjke, zou het zo pauu- niet
weten „Een drogisterij dus",
hielp moeder tijdens het win
kelen tn'Goes En om haar
dochter nog wat meer bij de
les te brengen verzon ze een
spelletje ter lenng en ver
maak Ze liet haar naar de
namen van de andere wt*~
kels raden. Hoe, bijvoorbeeld
heet een winkel waar je een
nna of horloge koopt. Een tu
weiier dus En een winkel
mei sterke drank heet een
slijterij
Zo ging het nog even door.
Tbt ze langs een zaak liepen
waar je bnlUm kon kopen.
„Ja mam", nep dochter ver
heugd, ..die u>eet ik Een
kijkshop!"