Gelinkt met de Compagnie HOTTEN TOTTEN TENTEN TENTOON STELLING dinsdag 19 maart 2002* 9 Jean Beining William Verstraeten Ronald Mullié Sander Littel Gust Romijn De VOC, Nederlands eerste multinational - werd ruim twee eeuwen geleden ten grave gedragen. Maar dood is de compagnie allerminst. In Zeeland is de Vereenigde Oost-Indische Compagnie de afgelopen vijftien jaar al meerdere keren onderwerp van herdenking en toeristische activiteiten geweest. Boeken, exposities, congressen, muziekstukken, toneel en beeldende kunst: nog steeds zijn de ondernemende handelaars van toen een bron van inspiratie. Morgen is het precies vierhonderd jaar geleden dat de VOC werd gesticht. En weer wappert de compagniesvlag alom. Dc Stichting Nieuwe Muziek Zeeland heeft tien Zeeuwse kunstenaars ge vraagd via een affiche hun visie te geven op 400 jaar VOC. Vanaf morgen worden de affiches geëxposeerd op de gevel van De Drukkerij in Middelburg. Het affiche van Gust Romijn is al volop te zien geweest op Walcherse publicatieborden. Tot het eind van het jaar zal elke maand een ander affi che het straatbeeld sieren Een affiche is iets anders dan een schilde rij, waaraan soms weken of maanden wordt gewerkt en dat niet zelden een ge laagdheid heeft in de thematiek. £2en pos ter moet meteen aanspreken. In kleur of vorm moet een snelle link worden gelegd naar datgene waarop het aanplakbiljet de aandacht wil richten Nieuwe Muziek zal de posters gebruiken voor promotie van de eigen activiteiten, waarvan er dit jaar veel in het teken staan van 400 jaar VOC De kunstenaars verwijzen rechtstreeks naar de VOC. Dat is op een opmerkelijk gevarieerde manier gebeurd. Romijn heeft zijn affiche 'De wind vól in de zeilen' genoemd. Het is een glasheldere illustratie van een mast met een wit. bollend zeil. maar in zijn een voudige en strakke vormgeving en kleur- setting ook een verwijzing naar het werk van Piet Mondriaan. Het affiche van Wil liam Verstraeten ('De onmogelijke aqua rel') is een expliciete verwijzing naar de VOC. Zoals de waterverf alle kanten uit vloeit, controleerde de VOC vanuit zijn kamers alle windstreken. Maar wie het werk van Verstraeten kent ziet in de in bruin weergegeven kamers tevens de spieramen die zo n belangrijke rol spelen in zijn dikwijls achterstevoren opgehan gen schilderijen. Ronald Mullié en Sander Littel hebben het gezocht in een statement 'Hottentot- tententententoonstelling' heet het affiche van Mullié. Hij wijst erop dat de VOC de Nederlandse taal heeft verrijkt, maar te gelijkertijd kan het woord worden opge vat als een commentaar op de vele activi teiten die dit jaar aan de VOC worden opgehangen. Blijkens 'Niet alles goud' wil Littel niet voorbijgaan aan de schaduw zijde van de VOC De ene helft van zijn af fiche is goudkleurig, maar de andere kant is diepzwart. Bob Pingen en Jean Beining tonen de bot sing en vermenging van verschillende culturen. Door de VOC kreeg Nederland tenslotte voor het eerst kijk op een heel andere wereld In zijn toelichting voorde expositie in De Drukkerij drukt Beining treffend uit dat de VOC niet uitsluitend verleden tijd is: „De wereld is zoals die is, maar. hoe zou de wereld eruit hebben ge zien als de VOC er niet was geweest7 Ernst Jan Kozendnal De expositie met VOC-affichev is van 20 tot en met 31 maart te zien op de gevel van De Drukkerij in Middelburg. Gedepu teerde G. de Kok opent morgen deexposi tie en het Festival Nieuwe Muziek, dat concerten en evenementen brengt in het kader an IM (MI 1 HDescheepstimmerwerf van de VOC in Middelburg (detail). illustratie Zeeuws Archief/Zeeuwsch Genoot vcbnp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 9