Gelinkt met de Compagnie
HOTTEN
TOTTEN
TENTEN
TENTOON
STELLING
dinsdag 19 maart 2002* 9
Jean Beining
William Verstraeten
Ronald Mullié Sander Littel
Gust Romijn
De VOC, Nederlands eerste multinational - werd ruim twee eeuwen geleden ten
grave gedragen. Maar dood is de compagnie allerminst. In Zeeland is de
Vereenigde Oost-Indische Compagnie de afgelopen vijftien jaar al meerdere
keren onderwerp van herdenking en toeristische activiteiten geweest. Boeken,
exposities, congressen, muziekstukken, toneel en beeldende kunst: nog steeds
zijn de ondernemende handelaars van toen een bron van inspiratie.
Morgen is het precies vierhonderd jaar geleden dat de VOC werd gesticht. En
weer wappert de compagniesvlag alom.
Dc Stichting Nieuwe Muziek Zeeland
heeft tien Zeeuwse kunstenaars ge
vraagd via een affiche hun visie te geven
op 400 jaar VOC. Vanaf morgen worden de
affiches geëxposeerd op de gevel van De
Drukkerij in Middelburg. Het affiche van
Gust Romijn is al volop te zien geweest op
Walcherse publicatieborden. Tot het eind
van het jaar zal elke maand een ander affi
che het straatbeeld sieren
Een affiche is iets anders dan een schilde
rij, waaraan soms weken of maanden
wordt gewerkt en dat niet zelden een ge
laagdheid heeft in de thematiek. £2en pos
ter moet meteen aanspreken. In kleur of
vorm moet een snelle link worden gelegd
naar datgene waarop het aanplakbiljet de
aandacht wil richten Nieuwe Muziek zal
de posters gebruiken voor promotie van
de eigen activiteiten, waarvan er dit jaar
veel in het teken staan van 400 jaar VOC
De kunstenaars verwijzen rechtstreeks
naar de VOC.
Dat is op een opmerkelijk gevarieerde
manier gebeurd. Romijn heeft zijn affiche
'De wind vól in de zeilen' genoemd. Het is
een glasheldere illustratie van een mast
met een wit. bollend zeil. maar in zijn een
voudige en strakke vormgeving en kleur-
setting ook een verwijzing naar het werk
van Piet Mondriaan. Het affiche van Wil
liam Verstraeten ('De onmogelijke aqua
rel') is een expliciete verwijzing naar de
VOC. Zoals de waterverf alle kanten uit
vloeit, controleerde de VOC vanuit zijn
kamers alle windstreken. Maar wie het
werk van Verstraeten kent ziet in de in
bruin weergegeven kamers tevens de
spieramen die zo n belangrijke rol spelen
in zijn dikwijls achterstevoren opgehan
gen schilderijen.
Ronald Mullié en Sander Littel hebben
het gezocht in een statement 'Hottentot-
tententententoonstelling' heet het affiche
van Mullié. Hij wijst erop dat de VOC de
Nederlandse taal heeft verrijkt, maar te
gelijkertijd kan het woord worden opge
vat als een commentaar op de vele activi
teiten die dit jaar aan de VOC worden
opgehangen. Blijkens 'Niet alles goud' wil
Littel niet voorbijgaan aan de schaduw
zijde van de VOC De ene helft van zijn af
fiche is goudkleurig, maar de andere kant
is diepzwart.
Bob Pingen en Jean Beining tonen de bot
sing en vermenging van verschillende
culturen. Door de VOC kreeg Nederland
tenslotte voor het eerst kijk op een heel
andere wereld In zijn toelichting voorde
expositie in De Drukkerij drukt Beining
treffend uit dat de VOC niet uitsluitend
verleden tijd is: „De wereld is zoals die is,
maar. hoe zou de wereld eruit hebben ge
zien als de VOC er niet was geweest7
Ernst Jan Kozendnal
De expositie met VOC-affichev is van 20
tot en met 31 maart te zien op de gevel van
De Drukkerij in Middelburg. Gedepu
teerde G. de Kok opent morgen deexposi
tie en het Festival Nieuwe Muziek, dat
concerten en evenementen brengt in het
kader an IM (MI 1
HDescheepstimmerwerf van de VOC in Middelburg (detail). illustratie Zeeuws Archief/Zeeuwsch Genoot vcbnp