Gewonden Metz naar Nederland PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Ravage was niet meer te overzien Huisinga bekent dat hij schuld heeft aan problemen bi j de NS Kettingbotsing bij Heinkenszand Zeven doden door ongeluk Nederlandse toeristenbus in Frankrijk i 9 Van der Biest pleegt zelfmoord 2 en 5 400 jaar VOC in Zeeland 9 t/m 14 Duurzaam Veilig werkt Beveiliging pinautomaat onderzocht Rijkswaterstaat gaat helpen hij auto-ongelukken Neem nu een proefabonnement Zes weken voor 15,- 10' ZW5 Bewolkt I in de ochtend mogelijk een opklaring, s middags enige tijd regen. Vrij krachtige I zuidwestenwind bij 10 graden. 245e jaargang no. 66 dinsdag 19 maart 2002 los nummer 1,00 internet www.p/c.nl J Hij gold als de politieke beschermeling van de voormalige Belgische socialistenleider André Cools. Toen die hem had la ten vallen, gaf Alain Van der Biest opdracht zijn 'peetvader' te laten vermoorden. Althans, zo luidde de theorie Die zal waarschijnlijk nooit bewezen worden, want gisteren werd be kend dat oud-minister Van der Biest zich zondag van het le ven heeft beroofd. Morgen wordt in de Haagse Ridderzaal herdacht dat de Ver- eenigde Oost-Indische Compagnie - Nederlands eerste multi national - precies vier eeuwen geleden werd opgericht. Het Zeeuwse VOC-jaar wordt vrijdag 5 april officieel geopend De bijlage 400 jaar VOC laat zien dal de Compagnie ook in 2002 een bron van inspiratie is Rotondes, fietsplateaus en roodlichtcamera's helpen echt om het verkeer veiliger te maken. Dat zegt de provincie Zeeland. Op plaatsen waar dergelijke verkeersmaatregelen genomen zijn. zijn geen dodelijke slachtoffers meer gevallen Ook het aantal gewonden daalde met ruim zestig procent. Conclusie van de provinciebestuurders Duurzaam Q Veilig werkt. %J feiten en meningen: 2; binnenland: 3, varia: 4. buitenland: 5. economie: 6radio en televisie 7, voc 9,10,11,13 en 14, zee land: 15, 16, 17,19 en 21; sport: 23 en 24, wetenschap 28 23, 24. 25 en 26 van onze redactie binnenland METZ - Een eerste groep van 26 gewonden van het busongeval bij Metz is af gelopen nacht in Neder land aangekomen. Het vliegtuig landde tegen half twee in Rotterdam, de gewonden zijn overge bracht naar het calamitei tenhospitaal in Utrecht. Gisterochtend kwamen op de snelweg A31 in Noord-Frank rijk vijf Nederlanders om het le ven toen een Italiaanse vracht wagen op de verkeerde weghelft belandde. Onder de doden is de buschauffeur. Ook de twee Itali aanse chauffeurs van de vracht wagen kwamen om. Zes mensen stierven ter plekke, de zevende overleed in een ziekenhuis. Twee buspassagiers verkeerden afgelopen nacht nog in levens gevaar. Vijfentwintig anderen raakten middel- of zwaarge wond en 28 licht. De bus is eigendom van bedrijf Henk Lanting uit Klazienaveen in Drenthe. De passagiers hadden een vierdaagse skivakantie in Val Morel doorgebracht. Opgehaald Eén gewonde werd gisteravond per ambulance naar Nederland vervoerd vanwege de aard van zijn verwondingen. Andere be trokkenen zijn door familiele den opgehaald en reizen over de weg terug naar huis. Ongeveer twintig mensen blijven nog in Frankrijk; sommigen omdat zij nog niet kunnen reizen, anderen om gewonden bij te staan. In Utrecht staat een medisch EINDHOVEN - Interpay gaat samen met de politie onderzoe ken of een betere beveiliging van pinautomaten mogelijk is. De afgelopen weken bleek dat sabotage van de apparaten kin derlijk eenvoudig is. Met wat stukjes plakband zijn automa ten zodanig te prepareren.dat klanten ertoe verleid worden hun pincode meerdere malen in te toetsen. De afgelopen twee weken zijn tien mensen in Eind hoven en Helmond voor duizen den euro's gedupeerd. De politie gaat er vanuit dat er een groep oplichters actief is. Zij hebben een methode bedacht waarmee de pinpas blijft steken. Een aardige dame, 'toevallig' in de buurt, biedt de gedupeerde klant vervolgens aan te helpen. Het slachtoffer moet twee keer een nul intoetsen en vervolgens zijn pincode. De dame kijkt mee. Uiteraard blijft de pas vastzitten, waarna de klant weggaat om de pas te blokkeren De bende kan de pas wel verwij deren en haalt vervolgens hon derden euro's uit de automaat Interpay legt de verantwoorde lijkheid voor het beheer van de pincode geheel bij de klant. Die moet bij het intoetsen van de co de alles doen om te voorkomen dat anderen die kunnen zien. Niettemin onderzoekt Interpay hoe de automaten beter te be veiligen zijn. GPD DRIEBERGEN - Weginspee- teurs van Rijkswaterstaat gaan helpen bij het vrijmaken van de snelweg na een ongeluk. Dit om een betere doorstroming van het verkeer te bevorderen en te voorkomen dat hele regio's vastlopen als gevolg van de fi les In het najaar zal op de ring weg van Eindhoven een proef worden gehouden Weginspec- teurs gaan het verkeer langs het ongeval leiden en mogen aange reden personenauto's van de rij baan duwen Volgens Dick Heyse van de pro jectgroep Incident Management van Rijkswaterstaat krijgen de inspecteurs les om het verkeer te kunnen regelen ..Het gaat erom bij ongevallen kundige mensen in te zetten die al op de weg zit ten. Hoe sneller je ingrijpt, des te korter wordt de file De in specteurs krijgen speciale kle- dmg en herkenbare auto's. GPD team van 75 man paraat. Vol gens medisch manager L. Lee- nen zullen waarschijnlijk twaalf slachtoffers opgenomen worden in het hospitaal. De ove rige reizigers kunnen na evalua tie naar huis of vervoerd worden naar een ziekenhuis in de omge ving van hun woonplaats. In Metz is het Rampen Identifi- door Pascale Thewissen METZ - Hij is zwaar aangesla gen. „Ik ben nu al 25 jaar arts, maar zoiets heb ik nog nooit meegemaakt", verzucht dokter Aussedat van de spoedgevallen dienst van medisch centrum 'Bon Secours' in het Noord- Franse Metz. Middenin de nacht werd hij opgeroepen om hulp te verlenen hij het busongeluk tus sen Nancy en Metz. „Het mag een wonder heten, dat er niet meer doden zijn geval len", zegt Aussedat. De ravage op de A31-autosnelweg ter hoogte van Moulins-les-Metz is enorm De wrakstukken van de catie Team van het Korps Lan delijke Politiediensten uit Drie bergen aanwezig. Behalve voor hulp bij de identificatie zorgen de leden ook voor repatriëring van de stoffelijke overschotten. De bus werd rond 03.00 uur gis terochtend aangereden door de vrachtwagen. De vrachtwagen belandde op de verkeerde weg- bus liggen over honderden me ters verspreid over het wegdek Van de cabine van de Italiaanse vrachtauto met oplegger, die door de middenberm vloog en frontaal op de bus botste, is wei nig meer over. De Franse autoriteiten stelden direct na het ongeluk 'plan rou ge'. het rampenplan in actie Brandweerkorpsen uit de om geving werden opgetrommeld en op de snelweg werd een nood hospitaal ingericht. Geschrokken Directeur Adri Hendriks van het Groningse reisbureau Bizz Travel, huurder van de bus, is gisterochtend, meteen nadat hij helft en ramde de bus, die op weg was naar Nederland. An derhalf uur na de botsing zaten nog steeds mensen vast in de touringcar. De autoriteiten van het depar tement Moselle onderzoeken de toedracht van het ongeval. Een woordvoerder van het departe ment vermoedt dat de vracht van het ongeluk hoorde, in de auto gestapt en naar het regio nale medisch centrum van Metz gereden Daar worden meer dan veertig inzittenden van de bus verpleegd „Dit is de eerste keer dat ons bedrijf zoiets mee maakt zegt Hendriks, die be hoorlijk is geschrokken van wat hij in Frankrijk aantrof. Zo werd hem onder meer gevraagd één van de slachtoffers, een be kende van hem, te identificeren. Ook de Nederlandse consul in Straatsburg, Paul Fortman, en een medewerkster van de am bassade in Parijs zijn naar Metz gekomen om de inzittenden van de bus een hart onder de nem te steken. Velen van hen zijn in wagenchauffeur in slaap is ge vallen of onwel is geworden De hulpverlening kwam rede lijk snel op gang. Een geluk was dat achter de verongelukte bus een andere touringcar reed met personeel van het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dor drecht, dat terugkwam van een personeelsreisje naar La Plag- shock. Hulpverleners en politie agenten schennen de gewonden af van de verzamelde media. De één heeft een gebroken been; de ander een ontwrichte schouder Aussedat „Een vleeswond of een botbreuk heelt wel weer binnen een paar weken Maar ik denk dat het nog een hele tijd duurt eer ze mentaal over deze klap heen zijn. De ravage, de ne Waarschijnlijk heeft de chauffeur van deze bus als enige gezien hoe de vrachtwagen bij na frontaal op de bus botste. Al le passagiers van beide bussen sliepen op het ogenblik van het ongeval, ook de tweede chauf feur van de verongelukte bus: hij lag achterin-ANP pagina 3: slaapvarklikkar reddeloosheid, het zijn beelden die velen op het netvlies ge brand staan „De mensen zijn flink aangesla gen". zegt ook woordvoerster Janneke Stapel van de alarm centrale Elvia, die met een team van acht hulpverleners naar Metz is afgereisd. „Maar wal verwacht je ook anders na zo'n verschrikkelijk ongeluk."GPD van onze redactie binnenland TILBURG - De mislukte ver zelfstandiging van de NS is de schuld van het management en niemand anders. „Ik hou graag de schuld aan mezelf", zei II. Huisinga. voormalig president directeur van de NS gisteren tij dens een gastcollege aan de Ka tholieke Universiteit Brabant. „Het was primair een manage- mentprobleem. geen arbeids probleem", aldus Huisinga. Huisinga vergelijkt de verzelf standiging van de NS met een atleet die zijn sport voortaan op een andere manier wil bedrij ven „Dan knjg je spierpijn en je raakt de draad kwijt Dat is ook wat met de NS aan de hand is. Het zal volgens hem nog vijf tot t len jaar duren voordat de NS op 'een ander niveau' zit. Volgens Huisinga was er con sensus over de manier waarop de NS moest veranderen „Dan komt er weerstand tegen, het slechte stuk van de poldereco nomie komt boven en je komt in de vertraging Dan wordt ineens zichtbaar dat alles wat je in de jaren negentig hebt opgebouwd, in al zijn disciplines door de knieen is gezakt Ook daar heeft Huisinga een verklaring voor Je hebt al die jaren in alle rust onder de veilige o verheidsparaplu geopereerd en je hebt nooit een crisis hoeven aan te pakken Het manage ment was daar niet op voorbe reid. „De werknemers konden het wel volgen De managers wisten niet hoe het moest Het enige dat de problemen bij de NS kan oplossen, blijft vol gens Huisinga tijd en die kreeg hij niet meer ..Maar nu is rust en ruimte gecreeerd", zei Huisin ga, doelend op het vertrek van de raad van commissarissen en van hemzelf ANP (Advertenttr) Door de kettingbotsing ontstond een enorme ravage op de A58 bij Heinkenszand. foto Willem Mieras door Rob Paardekam HEINKENSZAND Bij een kettingbotsing op de A58 ter hoogte van Heinkenszand zijn gisteren twee personen ge wond geraakt. Een plots opko mende onweersbui met hagel was de oorzaak van het onge luk. waarbij twaalf auto's wa ren betrokken. Het ongeval vond even na vijf uur plaats. Door het slechte weer raakte een auto in een slip <>m vervolgens in de midden berm terecht te komen De vijf achterop komende auto's min derden daardoor vaart en knalden op elkaar. Daarna wisten nog eens zes automobi listen de chaos met te ontwij ken De meeste betrokkenen bleven ongedeerd, maar twee van hen moesten naar het ziekenhuis in Vlissingen worden gebracht Eén persoon had last van de nek, terwijl een anderslachtof- fer met borstletsel werd afge voerd. Over de identiteit van beide personen kon de politie gisteren nog niets zeggen Beide rijstroken van de noord- baan raakten door het ongeval geblokkeerd, waardoor het verkeer in de nchting van Vlis singen vast kwam te zitten Tussen half zes en half zeven werden automobilisten omge leid via de afslag Heinkens zand en Vlissingen-(kist Even voor half zeven had de politie één rijbaan vrijgemaakt en een half uur later was de situatie weer normaal. *oo»(W»o nW mul or potte ode piSWK- teMoon: e-metl Voor automatiuhe mcaiao ttem >k toe in attchopoog «en rrvjn (potObaokrekeoiog handtekening noteert u mij voor een proefabonnement van 6 weken voor C IS,- k geef daarbij eenmalig toestemming voor auto mativtie loratto van onder Maand rekeningnummer (proef geldt eenmalig btn oen zet maanden) noteert u mij voor een abonnement De eertte twee weken ontvang de krant gratn Daarna wH ik betalen per maand met automat iv he irxetto 1B.2S) per kwartaal met automatiKhe mcamo <€S2. per jaar met aulomatrvhe irxauo 194. Stuur deze bon naar PZC. afdeling lezemervKe Antwoordnummer 121 4ISO VB Vlnungeo (potueget niet nodig) Het wrak van de verongelukte Nederlandse bus staat op een terrein van de politie langs de autosnelweg hij Metz. foto Robin Utrecht/ANP Toedracht busongeluk bij Metz

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 1