Gewonden Metz naar Nederland
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Ravage was niet
meer te overzien
Huisinga bekent dat
hij schuld heeft aan
problemen bi j de NS
Kettingbotsing bij
Heinkenszand
Zeven doden door ongeluk Nederlandse toeristenbus in Frankrijk
i 9
Van der Biest pleegt zelfmoord
2 en 5
400 jaar VOC in Zeeland
9 t/m 14
Duurzaam Veilig werkt
Beveiliging
pinautomaat
onderzocht
Rijkswaterstaat
gaat helpen hij
auto-ongelukken
Neem nu een proefabonnement
Zes weken voor 15,-
10'
ZW5
Bewolkt
I in de ochtend mogelijk een opklaring,
s middags enige tijd regen. Vrij krachtige
I zuidwestenwind bij 10 graden.
245e jaargang no. 66
dinsdag 19 maart 2002
los nummer 1,00
internet www.p/c.nl J
Hij gold als de politieke beschermeling van de voormalige
Belgische socialistenleider André Cools. Toen die hem had la
ten vallen, gaf Alain Van der Biest opdracht zijn 'peetvader' te
laten vermoorden. Althans, zo luidde de theorie Die zal
waarschijnlijk nooit bewezen worden, want gisteren werd be
kend dat oud-minister Van der Biest zich zondag van het le
ven heeft beroofd.
Morgen wordt in de Haagse Ridderzaal herdacht dat de Ver-
eenigde Oost-Indische Compagnie - Nederlands eerste multi
national - precies vier eeuwen geleden werd opgericht. Het
Zeeuwse VOC-jaar wordt vrijdag 5 april officieel geopend De
bijlage 400 jaar VOC laat zien dal de Compagnie ook in 2002
een bron van inspiratie is
Rotondes, fietsplateaus en roodlichtcamera's helpen echt om
het verkeer veiliger te maken. Dat zegt de provincie Zeeland.
Op plaatsen waar dergelijke verkeersmaatregelen genomen
zijn. zijn geen dodelijke slachtoffers meer gevallen Ook het
aantal gewonden daalde met ruim zestig procent.
Conclusie van de provinciebestuurders Duurzaam Q
Veilig werkt. %J
feiten en meningen: 2; binnenland: 3, varia: 4. buitenland: 5.
economie: 6radio en televisie 7, voc 9,10,11,13 en 14, zee
land: 15, 16, 17,19 en 21; sport: 23 en 24, wetenschap 28 23,
24. 25 en 26
van onze redactie binnenland
METZ - Een eerste groep
van 26 gewonden van het
busongeval bij Metz is af
gelopen nacht in Neder
land aangekomen. Het
vliegtuig landde tegen
half twee in Rotterdam, de
gewonden zijn overge
bracht naar het calamitei
tenhospitaal in Utrecht.
Gisterochtend kwamen op de
snelweg A31 in Noord-Frank
rijk vijf Nederlanders om het le
ven toen een Italiaanse vracht
wagen op de verkeerde weghelft
belandde. Onder de doden is de
buschauffeur. Ook de twee Itali
aanse chauffeurs van de vracht
wagen kwamen om. Zes mensen
stierven ter plekke, de zevende
overleed in een ziekenhuis.
Twee buspassagiers verkeerden
afgelopen nacht nog in levens
gevaar. Vijfentwintig anderen
raakten middel- of zwaarge
wond en 28 licht. De bus is
eigendom van bedrijf Henk
Lanting uit Klazienaveen in
Drenthe. De passagiers hadden
een vierdaagse skivakantie in
Val Morel doorgebracht.
Opgehaald
Eén gewonde werd gisteravond
per ambulance naar Nederland
vervoerd vanwege de aard van
zijn verwondingen. Andere be
trokkenen zijn door familiele
den opgehaald en reizen over de
weg terug naar huis. Ongeveer
twintig mensen blijven nog in
Frankrijk; sommigen omdat zij
nog niet kunnen reizen, anderen
om gewonden bij te staan.
In Utrecht staat een medisch
EINDHOVEN - Interpay gaat
samen met de politie onderzoe
ken of een betere beveiliging
van pinautomaten mogelijk is.
De afgelopen weken bleek dat
sabotage van de apparaten kin
derlijk eenvoudig is. Met wat
stukjes plakband zijn automa
ten zodanig te prepareren.dat
klanten ertoe verleid worden
hun pincode meerdere malen in
te toetsen. De afgelopen twee
weken zijn tien mensen in Eind
hoven en Helmond voor duizen
den euro's gedupeerd. De politie
gaat er vanuit dat er een groep
oplichters actief is. Zij hebben
een methode bedacht waarmee
de pinpas blijft steken.
Een aardige dame, 'toevallig' in
de buurt, biedt de gedupeerde
klant vervolgens aan te helpen.
Het slachtoffer moet twee keer
een nul intoetsen en vervolgens
zijn pincode. De dame kijkt
mee. Uiteraard blijft de pas
vastzitten, waarna de klant
weggaat om de pas te blokkeren
De bende kan de pas wel verwij
deren en haalt vervolgens hon
derden euro's uit de automaat
Interpay legt de verantwoorde
lijkheid voor het beheer van de
pincode geheel bij de klant. Die
moet bij het intoetsen van de co
de alles doen om te voorkomen
dat anderen die kunnen zien.
Niettemin onderzoekt Interpay
hoe de automaten beter te be
veiligen zijn. GPD
DRIEBERGEN - Weginspee-
teurs van Rijkswaterstaat gaan
helpen bij het vrijmaken van de
snelweg na een ongeluk.
Dit om een betere doorstroming
van het verkeer te bevorderen
en te voorkomen dat hele regio's
vastlopen als gevolg van de fi
les In het najaar zal op de ring
weg van Eindhoven een proef
worden gehouden Weginspec-
teurs gaan het verkeer langs het
ongeval leiden en mogen aange
reden personenauto's van de rij
baan duwen
Volgens Dick Heyse van de pro
jectgroep Incident Management
van Rijkswaterstaat krijgen de
inspecteurs les om het verkeer te
kunnen regelen ..Het gaat erom
bij ongevallen kundige mensen
in te zetten die al op de weg zit
ten. Hoe sneller je ingrijpt, des
te korter wordt de file De in
specteurs krijgen speciale kle-
dmg en herkenbare auto's. GPD
team van 75 man paraat. Vol
gens medisch manager L. Lee-
nen zullen waarschijnlijk
twaalf slachtoffers opgenomen
worden in het hospitaal. De ove
rige reizigers kunnen na evalua
tie naar huis of vervoerd worden
naar een ziekenhuis in de omge
ving van hun woonplaats.
In Metz is het Rampen Identifi-
door Pascale Thewissen
METZ - Hij is zwaar aangesla
gen. „Ik ben nu al 25 jaar arts,
maar zoiets heb ik nog nooit
meegemaakt", verzucht dokter
Aussedat van de spoedgevallen
dienst van medisch centrum
'Bon Secours' in het Noord-
Franse Metz. Middenin de nacht
werd hij opgeroepen om hulp te
verlenen hij het busongeluk tus
sen Nancy en Metz.
„Het mag een wonder heten, dat
er niet meer doden zijn geval
len", zegt Aussedat. De ravage
op de A31-autosnelweg ter
hoogte van Moulins-les-Metz is
enorm De wrakstukken van de
catie Team van het Korps Lan
delijke Politiediensten uit Drie
bergen aanwezig. Behalve voor
hulp bij de identificatie zorgen
de leden ook voor repatriëring
van de stoffelijke overschotten.
De bus werd rond 03.00 uur gis
terochtend aangereden door de
vrachtwagen. De vrachtwagen
belandde op de verkeerde weg-
bus liggen over honderden me
ters verspreid over het wegdek
Van de cabine van de Italiaanse
vrachtauto met oplegger, die
door de middenberm vloog en
frontaal op de bus botste, is wei
nig meer over.
De Franse autoriteiten stelden
direct na het ongeluk 'plan rou
ge'. het rampenplan in actie
Brandweerkorpsen uit de om
geving werden opgetrommeld
en op de snelweg werd een nood
hospitaal ingericht.
Geschrokken
Directeur Adri Hendriks van
het Groningse reisbureau Bizz
Travel, huurder van de bus, is
gisterochtend, meteen nadat hij
helft en ramde de bus, die op
weg was naar Nederland. An
derhalf uur na de botsing zaten
nog steeds mensen vast in de
touringcar.
De autoriteiten van het depar
tement Moselle onderzoeken de
toedracht van het ongeval. Een
woordvoerder van het departe
ment vermoedt dat de vracht
van het ongeluk hoorde, in de
auto gestapt en naar het regio
nale medisch centrum van Metz
gereden Daar worden meer dan
veertig inzittenden van de bus
verpleegd „Dit is de eerste keer
dat ons bedrijf zoiets mee
maakt zegt Hendriks, die be
hoorlijk is geschrokken van wat
hij in Frankrijk aantrof. Zo
werd hem onder meer gevraagd
één van de slachtoffers, een be
kende van hem, te identificeren.
Ook de Nederlandse consul in
Straatsburg, Paul Fortman, en
een medewerkster van de am
bassade in Parijs zijn naar Metz
gekomen om de inzittenden van
de bus een hart onder de nem te
steken. Velen van hen zijn in
wagenchauffeur in slaap is ge
vallen of onwel is geworden
De hulpverlening kwam rede
lijk snel op gang. Een geluk was
dat achter de verongelukte bus
een andere touringcar reed met
personeel van het Albert
Schweitzer ziekenhuis in Dor
drecht, dat terugkwam van een
personeelsreisje naar La Plag-
shock. Hulpverleners en politie
agenten schennen de gewonden
af van de verzamelde media. De
één heeft een gebroken been; de
ander een ontwrichte schouder
Aussedat „Een vleeswond of
een botbreuk heelt wel weer
binnen een paar weken Maar ik
denk dat het nog een hele tijd
duurt eer ze mentaal over deze
klap heen zijn. De ravage, de
ne Waarschijnlijk heeft de
chauffeur van deze bus als enige
gezien hoe de vrachtwagen bij
na frontaal op de bus botste. Al
le passagiers van beide bussen
sliepen op het ogenblik van het
ongeval, ook de tweede chauf
feur van de verongelukte bus:
hij lag achterin-ANP
pagina 3: slaapvarklikkar
reddeloosheid, het zijn beelden
die velen op het netvlies ge
brand staan
„De mensen zijn flink aangesla
gen". zegt ook woordvoerster
Janneke Stapel van de alarm
centrale Elvia, die met een team
van acht hulpverleners naar
Metz is afgereisd. „Maar wal
verwacht je ook anders na zo'n
verschrikkelijk ongeluk."GPD
van onze redactie binnenland
TILBURG - De mislukte ver
zelfstandiging van de NS is de
schuld van het management en
niemand anders. „Ik hou graag
de schuld aan mezelf", zei II.
Huisinga. voormalig president
directeur van de NS gisteren tij
dens een gastcollege aan de Ka
tholieke Universiteit Brabant.
„Het was primair een manage-
mentprobleem. geen arbeids
probleem", aldus Huisinga.
Huisinga vergelijkt de verzelf
standiging van de NS met een
atleet die zijn sport voortaan op
een andere manier wil bedrij
ven „Dan knjg je spierpijn en je
raakt de draad kwijt Dat is ook
wat met de NS aan de hand is.
Het zal volgens hem nog vijf tot
t len jaar duren voordat de NS op
'een ander niveau' zit.
Volgens Huisinga was er con
sensus over de manier waarop
de NS moest veranderen „Dan
komt er weerstand tegen, het
slechte stuk van de poldereco
nomie komt boven en je komt in
de vertraging Dan wordt ineens
zichtbaar dat alles wat je in de
jaren negentig hebt opgebouwd,
in al zijn disciplines door de
knieen is gezakt
Ook daar heeft Huisinga een
verklaring voor Je hebt al die
jaren in alle rust onder de veilige
o verheidsparaplu geopereerd
en je hebt nooit een crisis hoeven
aan te pakken Het manage
ment was daar niet op voorbe
reid. „De werknemers konden
het wel volgen De managers
wisten niet hoe het moest
Het enige dat de problemen bij
de NS kan oplossen, blijft vol
gens Huisinga tijd en die kreeg
hij niet meer ..Maar nu is rust en
ruimte gecreeerd", zei Huisin
ga, doelend op het vertrek van
de raad van commissarissen en
van hemzelf ANP
(Advertenttr)
Door de kettingbotsing ontstond een enorme ravage op de A58 bij Heinkenszand.
foto Willem Mieras
door Rob Paardekam
HEINKENSZAND Bij een
kettingbotsing op de A58 ter
hoogte van Heinkenszand zijn
gisteren twee personen ge
wond geraakt. Een plots opko
mende onweersbui met hagel
was de oorzaak van het onge
luk. waarbij twaalf auto's wa
ren betrokken.
Het ongeval vond even na vijf
uur plaats. Door het slechte
weer raakte een auto in een slip
<>m vervolgens in de midden
berm terecht te komen De vijf
achterop komende auto's min
derden daardoor vaart en
knalden op elkaar. Daarna
wisten nog eens zes automobi
listen de chaos met te ontwij
ken
De meeste betrokkenen bleven
ongedeerd, maar twee van hen
moesten naar het ziekenhuis in
Vlissingen worden gebracht
Eén persoon had last van de
nek, terwijl een anderslachtof-
fer met borstletsel werd afge
voerd. Over de identiteit van
beide personen kon de politie
gisteren nog niets zeggen
Beide rijstroken van de noord-
baan raakten door het ongeval
geblokkeerd, waardoor het
verkeer in de nchting van Vlis
singen vast kwam te zitten
Tussen half zes en half zeven
werden automobilisten omge
leid via de afslag Heinkens
zand en Vlissingen-(kist Even
voor half zeven had de politie
één rijbaan vrijgemaakt en een
half uur later was de situatie
weer normaal.
*oo»(W»o nW
mul or
potte ode
piSWK-
teMoon:
e-metl
Voor automatiuhe mcaiao ttem >k toe in
attchopoog «en rrvjn (potObaokrekeoiog
handtekening
noteert u mij voor een
proefabonnement van
6 weken voor C IS,-
k geef daarbij eenmalig
toestemming voor auto
mativtie loratto van onder
Maand rekeningnummer
(proef geldt eenmalig btn
oen zet maanden)
noteert u mij voor een
abonnement De eertte
twee weken ontvang de
krant gratn Daarna wH ik
betalen
per maand met
automat iv he irxetto
1B.2S)
per kwartaal met
automatiKhe mcamo
<€S2.
per jaar met
aulomatrvhe irxauo
194.
Stuur deze bon naar
PZC. afdeling lezemervKe
Antwoordnummer 121
4ISO VB Vlnungeo
(potueget niet nodig)
Het wrak van de verongelukte Nederlandse bus staat op een terrein van de politie langs de autosnelweg hij Metz.
foto Robin Utrecht/ANP
Toedracht busongeluk bij Metz