Echt oud wordt nieuw oud Racende fietsvrouw wordt modieus Kousenvoetje in opmars 37 Panama Jack Calvin Klein Van Bommel Het is dé grote modetrend deze zomer: vintage. Oorspronkelijk komt deze term uit de wijnwereld en betekent het wijn uit van een uitstekend jaar. Bijzonder dus en dat is ook het geval met vintagemode. Het liefst origineel oud, maar nage maakt mag ook. Bij vintage gaat het niet over zo maar een tweedehands afdragertje, maar om een uniek kledingstuk uit een bepaalde periode van de modegeschiede nis. Of dat nou de jaren vijftig, zestig, zeventig, tachtig of zelfs kleding van langer geleden is, dat maakt niet zoveel uit. Het gaat erom dat het kledingstuk ongeschonden is en uniek. De Hollywood-sterren hebben vintage al lang en breed ont dekt. Demi Moore, Winona Ry der, Renée Zellweger, Kate Moss en Meg Ryan worden op menig feestje gesignaleerd in een haute-couture-japonnetje uit vervlogen tijden. En vorig jaar nam actrice Julia Roberts haar Oscar in ontvangst gekleed in een Valentino van jaren terug. Vintage, zo vinden de sterren, is origineel en de kans dat je een collega in precies dezelfde jurk tegenkomt is minimaal. In de jaren tachtig, deze zomer weer helemaal terug, was twee dehands ook al erg hip. Maar kon je toen nog vlooienmarkten afschuimen en tweedehands winkeltjes leegkopen, nu gaat dat niet meer zo gemakkelijk. Door de grote vraag is het alle maal stukken duurder gewor den en de kans dat je een uniek vintage-exemplaar tegenkomt, is vele malen kleiner dan twin tig jaar geleden. Zeker aan kle ding van voor de jaren vijftig is heel moeilijk te komen. In Nederland valt het relatief nog wel mee. De tweedehands winkels zijn nog altijd goedko per dan de reguliere modezaken en de kans dat je op een vlooien markt een unieke vondst doet, is nog steeds erg groot. Maar in bijvoorbeeld Engeland, Japan en Amerika is vintagekleding bijna onbetaalbaar geworden. In de Verenigde Staten is vinta ge zo'n grote hype dat bekende couturiers hun kelders zijn in gedoken en oude collecties weer tevoorschijn halen. In de win kels van Donna Karan hangen de vintagestukken al tussen de nieuwe kleding. En ook in Euro pa ruikt men goud geld. Yves Saint Laurent, de couturier die onlangs stopte, verkocht vorig jaar een partij smokings uit 1966 voor 860 euro per stuk. Voor degenen die zich geen ech te vintage kunnen veroorloven is er deze zomer de zogeheten 'customized vintage'. De Belgi sche modeontwerper Martin Margiela heeft er zijn handels merkvan gemaakt om oude kle dingstukken uit elkaar te halen en daar dan weer nieuwe kle dingstukken van te fabriceren. Veel reguliere kledingmerken volgen zijn voorbeeld. Heel hip is het New Yorkse merk trash-a- porter dat van allerlei oude t- shirts weer een nieuwe maakt. Heel simpel dus en een beetje creatieve geest kan ook gemak kelijk zelf aan de slag. En wees niet bevreesd: zelf naaien is ook In de kledinglijn Rebecca vallen naast de bandanas zeker ook de body's op. foto AGU (Advertentie) Vrouwen op een sport- of ra cefiets. Tot voor kort een vrij zeldzaam verschijnsel. Als je er al één in zo'n fel getatoe- eerd tricot met reclame-opdruk over een rijwielpad zag snellen, dan heette ze waarschijnlijk Keetie van Oosten-Hage. Of Monique Knol of -ook zij maak te die periode nog mee- Leon- tien van Moorse! Dan waren het dus echte 'coureuses'. Kampioe nen die in hun spurt naar de ere podia het dragen van de weinig flatteuze, geheel op mannenlij ven toegesneden fietskleding op de koop toe namen. Maar die tijd is voorbijVoor ra cende fietsvrouwen worden nu speciale kledinglijnen ontwor pen. Waarbij niet alleen reke ning wordt gehouden met de anatomie, maar ook met het heersende modebeeld. En het feit natuurlijk dat het gros van de vrouwen liever een bandana (zo'n kekke, speciaal voor spor ters bedoelde hoofddoek) op de krullen drukt, dan dat stroeve reclamepetje dat door winnaars van een Tour-etappe nog vlug wordt opgezet alvorens zij jui chend over de meet rollen. AGU uit Alkmaar brengt dit voorjaar zelfs bandanas op de markt, die zijn gemaakt van summerit, luchtige polyester met ademen de en vochtregulerende eigen schappen. Dit als onderdeel van de uitge breide, geheel nieuwe, typisch vrouwelijke kledinglijn die naar de bijbelse schoonheid Re becca werd genoemd. En waar in naast de bandanas zeker ook de fietsbroeken opvallen. Of zo als ze in het snedige AGU-jar- gon heten: body's. Het zijn im mers broeken (voorzien van een anti-bacterieel, makkelijk te wassen zeem) waarin het mouwloze lijfje zit vastgenaaid. De modieuze pakjes zijn ge maakt van het beproefde sup- plex (89 procent polyamide en 11 procent elastan), een zachte, soepele stof die ook na herhaald gebruik strak om het lichaam blijft zitten, maar die tegelij kertijd toch vochtregulerend is. Comfortabel Natuurlijk dienen die door sportkledingfabrikanten bij voortduring opgesomde kwali teiten als 'ademend' en 'vocht regulerend' met een zekere ach terdocht te worden bekeken. Want zweten blijf je. Maar het is zonder meer een feit dat fiets kleding in vergelijking met nog maar een jaar of tien geleden aanzienlijk comfortabeler is ge worden. Wat niet in het minst te danken is aan inderdaad stoffen als monolith, summerit, poly amide en bijvoorbeeld ook garz, een geruwd, bijzonder soepel en zacht aanvoelend polyester. De ontwerpers van AGU kozen die laatste stof uit voor de van een doorlopende rits voorziene Rebecca-jacks (met elastiek in de taille) waaronder dan weer bijpassende shirts van summe rit kunnen worden gedragen. Die zijn er overigens ook weer in meerdere modellen, die shirts. Ze liggen in de winkel met lange mouwen, korte mouwen en geen mouwen en zelfs zitten er hippe hesjes in de collectie, die precies tot op het middel vallen. Zodat de smalle, witte streep op de Re- becca-broekspijp nog beter uit komt. Wie helemaal tip-top op de ra cefiets wil zitten, draagt daar nog bijpassende sokken bij en zelfs nam meneer AGU -om echt compleet te zijn- een f ietsbroek rok in de nieuwe lijn op. - Rob van den Dobbelsteen De een noemt het een kousen voetje, de ander spreekt van een in-shoe-sok. Maar ei genlijk is het gewoon een half sokje. Waardoor het net lijkt alsof je met blote voeten in je schoenen zit. De triomftocht van het halve sokje begon vorige zomer. In eens droeg iedereen die makke lijke kousenvoetjes of 'in-shoe' sokken. Je ziet ze niet maar ze voorkomen zweetvoeten, blaren of pijnlijke tenen. Het kousenvoetje is verkrijg baar in alle kleuren van de re genboog en in talloze variaties. Tot voor kort werd het vooral verkocht aan vrouwen en kin deren. Maar ook bij mannen wordt het sokje steeds populair der. Het is trendy om geen sok ken te dragen onder pak of spij kerbroek, maar lekker is anders. Schoorvoetend gaat de man dus ook aan het halve sokje. vrijdag 15 maart 2002 Trendy, sportief of casual, het schoenenmerk Panama Jack heeft voor elk wat wils. Nieuw deze zomer zijn onder andere het model Orinoco voor dames en Wyoming voor heren. Maar Panama jack heeft ook en kele toppers van vorig jaar in een nieuw jasje gestoken. Bij voorbeeld het muiltje Travelers, de mocassin Urbana en de su- perlichte stapper Ventura. Voor de mannen zijn er onder andere de halfopen sandaal Robinson, de bootschoen Newport en de nieuwe Wyoming, een stevige suède schoen met rubberen out- doorzoo! Meer informatie: 071-5980011. Model 3021 van Calvin Klein heeft nog het meeste weg van een veiligheidsbril of ski bril. CK noemt het een 'space age zonnebril voor durvers voor wie geen uitdaging te groot is'. Want opvallen doet hij, de 3021 met zijn gekleurde, cylindrische glazen die bijna om de ogen lij ken te zweven. Het zwarte mon tuur en de gekleurde glazen (o.a. blauw, rozen en oranje) vormen een flink contrast.Meer infor matie: 00800-72002020. De merkschoen rukt op in de schoenwinkel. Mexx pikt daar een aardig graantje van mee met een complete collectie schoenen voor jong tot oud. De Mexx kids-collectie, vorig na jaar van start gegaan, bestaat uit vrolijke, gekleurde stappers en sandaaltjes (voor de meisjes) en stoere skate-schoenen (jon gens). Bij het volwassen seg ment zijn eenvoud en klassiek chic de trefwoorden. Bij de da mesmodellen herleven de ze ventiger en tachtiger jaren, variërend van fraaie Parijs muiltjes tot bloemige inschie- ters met kurkzolen. Meer informatie: 0416-56 76 66. Floris van Bommel en Van Bommel zijn familie van el kaar maar wel met elk een dui delijk eigen gezicht. Floris van Bommel is de jongste en meest vooruitstrevende en dat is ook aan de nieuwe collectie voor dit voorjaar te zien. Zo is daar bij voorbeeld de Floris Sport-lijn: sneakerachtige schoenen, 'te mooi voor een potje voetbal', al dus Floris van Bommel (hoofd rolspelerspeler in zijn eigen reclamecampagne) met een sportief design. Floris vanBom- mel voor heren begint bij 144,90 euro, damesschoenen zijn ver krijgbaar vanaf 129,90 euro. Maar ook de 'oude' Van Bommel gaat met zijn tijd mee. Zo komt het merk onder meer met een ei gen uitvoering van de klassieke bootschoen. Alleen heeft die bij Van Bommel geen rijgveter maar is hij gestikt. Voor de vrou wen komt Van Bommel met laarsjes die geïnspireerd zijn op de klassieke brogue. Prijzen vanaf 129,90 euro (heren) en 159,90 euro (dames). Meer informatie: 013-51 36 973. Enkele tips om vintage op de kop te tikken: -Kijk bij je oma eens in de kast of op zolder. Ook vlooi enmarkten, tweedehandszaakjes buiten de grote ste den en verzamelpunten voor oude kleding zijn een goede bron. -Echte collectors vintage moet absoluut in perfecte staat verkeren. Dus geen zweetvlekken, mottengaten en andere vormen van slijtage. -Kleding waarin een wasvoorschrift is genaaid, kan niet ouder zijn dan de jaren zestig. Toen is men pas be gonnen met wasinstructies. Dat geldt overigens ook voor plastic ritsen. -Jurken uit de jaren veertig en vijftig hebben bijna al tijd een rits aan de zijkant. Niet aan de achterkant. - Op internet is veel vintage te vinden. De kleding op deze sites is overigens wel onbetaalbaar, maar ter in spiratie altijd handig: www.vintagecouture.com; www.trashydiva.com;www.paperbagp.com - heel hip komende zomer (denk aan de jaren tachtig toen truien breien en zelf kleding maken nog hoog scoorde qua hobby's). Naai een zak van een oude spij kerbroek op een nieuw vest of een logo uit de jaren tachtig op een splinternieuw shirt en klaar is de eigen vintage-creatie. Vintage-accessoires behoren er natuurlijk ook bij: een tasje of een riem of tweedehands strik jes, lintjes, kantjes of corsages die je op kleding van nu beves tigt. Wie nog een t-shirt van een populaire popgroep uit de jaren tachtig op zolder heeft liggen of een spijkerjack met originele plaatjes of een heuse Levi's spij kerbroek uit die tijd, kan hele maal de koning te rijk zijn: dra gen dus deze zomer. Maar behalve echt oud is er deze zomer ook veel nagemaakt oud. Bij deze zogenaamde 'vintage look' wordt er alles aan gedaan om de kleding er afgedragen uit te laten zien. Vooral denim is in alle stadia van verwassen of ge bleekt te krijgen, zelfs de zit- rimpels die je normaal pas na een jaar intensief dragen voor elkaar krijgt, zitten er al in. Ook de fabrikanten van sport merken proberen deze zomer een slaatje te slaan uit de vinta getrend door allerlei oudere mo dellen opnieuw uit te brengen. Adidas is daarbij koploper, niet in de laatste plaats omdat dit merk natuurlijk erg in was in de jaren tachtig. Maar ook Reebok brengt een zogenoemde 'classic serie' op de markt. Andere modemerken blijven niet achter. Wrangier komt bij voorbeeld met een jaren tachtig model en Kipling -dat pas sinds 1987 bestaat- komt met de lijn Kipling Vintage op de proppen. Tassen met het oude logo en ver vaagde stoffen. Voor de echte vintage-adepten is dit uiteraard not done. Want het is niet bepaald cool om met een nieuw 'oud' paar Adidassen rond te lopen. Hipper is het om een origineel 'old skool' paar op de kop te tikken. En dat die te genwoordig meer kosten dan de splinternieuwe versie doet er ei genlijk niet zoveel toe. Machteld Leistra 'Vintage look' van Esprit. Een nieuwe 'oude' tas van Kipling (Cabdriver). Voor mannen en vrouwen The image you like! Pottenmarkt 13, Middelburg Telefoon 0118 - 640773

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 45