Ruige mannen aanzet kledinglijn
Jeugd
gaat
voor
kleur
Streepje
Funsieraad
35
Aparte kraag
Het sieradenmerk Dyrberg-
/Kern is het succesverhaal
van Gitte Dyrberg en Henning
Kern. Het Deense ontwerpers
duo leerde elkaar kennen in de
jaren tachtig op de Deense mo
deacademie. Ze ontwierpen
naast kleding ook sieraden en
die hadden aanzienlijk meer
succes. De kleding werd gelaten
voor wat het was en vanaf 1990
legden Gitte en Henning zich
volledig toe op het ontwerpen
van juwelen. De stijl: fantasie
juwelen met een hoog 'funge-
halte'. De hoofdthema's van dit
seizoen zijn Safari CLub,
Club.DK en Yacht Club. De tin
ten variëren dan ook van safari-
groen, -geel en -bruin tot wit,
zwart en blauw, verwerkt in le
ren armbanden. De gekleurde
steentjes zijn gezet in zilveren
en bronzen zettingen. Prijzen
vanaf 23 euro.
Informatie: 020 - 62 66 176.
Waarom hebben alleen man
nenpakken een krijt-
streepje? Modemerk Bianca ziet
het niet zo eng en heeft het krijt-
streepje in een belangrijk deel
van de collectie doorgevoerd:
van blouse tot spijkerjack. Ver
der veel aandacht voor bloem
motieven en grafische dessins.
Bianca presenteert ook het
mannenpak met, zoals ze dat
noemen, een 'flinke dosis vrou
welijkheid'. Als belangrijkste
kleuren zijn zwart, wit, rood,
blauwtinten, zilvergrijs, denim
en kaki te onderscheiden.
Meer informatie: 020 - 617 23
21.
(Advertentie)
Kleine grote meiden gaan voor vrolijk en stoer bij No No.
Onverwoestbare jeans.van Miniman met siernaden en grote zakken.
Wat heeft servies of speel
goed met kleding te maken
(Bennetton en Esprit)? En wat is
het verband tussen auto's en
kleding (Porsche, Jaguar) of si
garetten en mode (Camel, Pali
Mall) Steeds meer merken bren
gen spullen op de markt die ei
genlijk niets te maken hebben
met het oorspronkelijke pro
duct waarmee ze bekend zijn
geworden. Marlboro was een
van de eersten.
Achter al die merkverbreding
steekt slimme lifestyle-marke
ting. Zoals bij de sigarettenfa-
brikanten die voorvoelden dat
tabaksreclame steeds verder
aan banden zou worden gelegd.
Reclame maken via een ander
product is dan een mogelijk
heid. Sinds vorig jaar is daar wel
een Europese Richtlijn voor op
gesteld: het mag op voorwaarde
dat de merken zich voldoende
onderscheiden van het tabaks
merk. En alleen voor producten
die vóór 1998 op de markt wa
ren. In de tabaksbranche is men
dan ook jaren geleden al begon
nen met 'diversificatie'.
Philip Morris was een van de
eersten die toestemming gaf om
onder de naam Marlboro een
kledinglijn uit te brengen. Dit
initiatief kwam niet van de ta
baksgigant zelf, maar van de
Italiaanse textielgroep Marzot-
to Spa, die ook verantwoorde
lijk is voor de kleding van Hugo
Boss en Gianfranco Ferré.
Marlboro-mannen
In de jaren tachtig maakten een
paar medewerkers een reis naar
de Verenigde Staten. In Monta
na stuitten ze op een ruig volkje
dat zich dito kleedde. Deze
houthakkers, veefokkers, cow
boys en andere 'tough guys'
werden ook wel de Marlboro-
mannen genoemd, naar het
plaatselijk zeer populaire siga
rettenmerk.
De mensen van Marzotto Spa
zagen tvel brood in die robuuste
kleding en vroegen toestem
ming aan Philip Morris om de
naam Marlboro te mogen ge
bruiken voor een kledinglijn. Zo
zag Marlboro Classics in 1987
het levenslicht: kleding en ac
cessoires voor ruige mannen en
sinds drie jaar ook voor stoere
vrouwen.
René Piekart van Trumps Fas
hion BV, dat het merk in 1989 in
Nederland introduceerde, zegt
nadrukkelijk dat Marlboro
Classics absoluut niets meer
met sigaretten te maken heeft:
„Wij betalen jaarlijks onze li
centie aan Philip Morris, maar
dat is de enige band.
IDe filosofie achter Marlboro
Classics is gebaseerd op het
beeld van de Western Man. Het
merk heeft drie thema's: Clas
sics, de traditionele outdoor-
kleding; Basics, de basiscollec
tie; en Utility, een sportieve lijn
met 'worker-invloeden'. Het
merk gebruikt vooral natuurlij
ke materialen als katoen, wol en
leer en kiest voor duurzaamheid
en comfort. Alhoewel het van
oudsher dus een echt mannen-
merk is, werd in 2000 ook de da
meslij n geïntroduceerd.
Dat andere grote sigaretten
merken ook kledinglijnen heb
ben, en ook niet zonder succes,
doet Marlboro Classics niet
veel. Piekart: „We kunnen naast
elkaar bestaan omdat we een to
taal verschillend image hebben.
Wij hebben het Western image,
Pall Mali het Dakota vliege
niers-image en Camel Active
heeft de jeeps en de Camel Tro-
phy."
Ook van andere fabrikanten die
het op de kledingmarkt probe
ren, trekt Marlboro Classics
zich weinig aan. Piekart: „Een
merk als Jaguar doet het op dit
moment erg goed, maar die richt
zich echt op de businessafdeling
met kostuums en mooie jassen.
De naam Jaguar straalt luxe uit
en moet dat ook waarmaken.
Totaal anders dan Marlboro
Classics dus. Voor de rest zie ik
geen enkel merk er tussen ko
men. Het heeft natuurlijk alles
met uitstraling te maken. Ik
denk dat niemand in een Ci-
troënbroek zal gaan lopen. Het
is een goed automerk, maar het
moet toch een bepaald cachet
hebben."
Machteld Leistra
Voor de echte Western Man: Marlboro Classics.
teren. Fabrikanten weten soms
van gekkigheid niet meer wat ze
op de markt brengen. Er ont
staan steeds meer trendjes. Zak
je hier, ander zakje daar. Net als
bij duurdere auto's. Die zien er
ook allemaal vrijwel hetzelfde
uit. Wat moet je daar dan nog
voor onderscheid in aanbren
gen, een driedubbele airbag of
zoiets?"
Annemarie Zevenbergen
vrijdag 15 maart 2002
Het is een kraag, een halssie
raad van stof, een elegante
bescherming tegen optrekken
de kou en tocht. De kraag werd
ontworpen door Ferry Meewis-
se, student van de afdeling 3D
Design van de Hogeschool voor
de Kunsten in Arnhem.Hij
noemt zijn ontwerp Nr. 625,
naar de geschatte 25 maal 25
plooitjes die in het halssieraad
verwerkt zijn.
Ferry Meewisse zond Nr. 625 in
voor de wedstrijd Kunst in je
Kraag, die werd uitgeschreven
door de Stichting Bont Voor
Dieren in Amsterdam. Meewis-
se viel niet in de prijzen, maar
zijn ontwerp was opvallend ge
noeg om hem een plaatsje te ge
ven op de internetsite van de
wedstrijd.
Ferry studeert deze zomer af
aan de Arnhemse academie, on
der andere met een collectie tas
sen en accessoires. Ingenieus ge
vouwen, geplisseerde stoffen
spelen daarin een belangrijke
rol. Een dergelijk materiaal
werd ook gebruikt voor de
kraag. Meewisse vond een be
drijf dat een dunne kunstzijden
stof in twee richtingen kon plis-
seren. Bij het uitrekken van de
plooien ontstaan zo ontelbare
'schubben', waardoor de hals en
schouders van de draagster bij
zonder worden geaccentueerd.
De wedstrijd van Bont voor Die
ren op internet: www.kunstinje-
kraag.nl
Jongere kinderen pakken ge
woon wat ze leuk vinden in felle
kleurtjes, de oudere groep weet
ook wel wat ze wilmaar die tus
sengroep zit een beetje op de
wip. Het mag weer niet te stoer
zijn en het liefst ook niet te tren
dy. Het is óf 'vet gaaf' óf afge
schreven."
„Het probleem in de kinderkle
ding is ook dat er veel te veel is.
Je kunt niet alles in je winkel
hangen. Dus moet je goed selec-
Kindermode is een rekbaar
begrip. Baby's vallen daar
onder, maar ook kleuters en tie
ners van twaalf, dertien jaar.
Dan spreek je over een bereik
van meer dan dertig maten. Ie
dere leeftijdsgroep heeft zo zijn
eigen verlangens. Zodra klein
tjes zelf kunnen pakken, grijpen
ze naar felle kleurtjes. Een paar
jaar ouder moet het allemaal
wel 'vet gaaf' zijn en laatste jaar
basisschool, begin brugklas
zoekt in de categorie 'anders
maar wel hetzelfde'. Dick Oggel
van Ot Sien Jeugmode in Axel
weet inmiddels wel wat 'zijn'
kinderen willen. „Ik heb eens
een uitspraak gehoord: de jeugd
onderscheidt zich door hetzelf
de kleedgedrag. En dat is pre
cies wat je ziet bij die oudste
groep. Ze willen wel wat anders,
maar in feite moet het wel het
zelfde zijn als van vrienden. Dat
betekent dat de hele wijde broe
ken (flarebroeken), waarvan de
zomen haast over de grond sle
pen, voor allemaal 'in' zijn. De
één legt daarbij alleen een ander
accent dan de ander."
Het signaleren van trends in
kinderkleding is dan ook niet
eenvoudig. Peuters zullen zich
niet echt happy voelen in de zo
populaire flare-broek en een
brugklasser zou liever door de
grond zakken dan een
bloemtjesjurk met ruches aan te
trekken. Toch is er een aantal
grote lijnen te zien. De kleur is
terug; heel sprankelend of juist
ingetogen. Geel in allerlei zon
nige tinten is een erg populaire
kleur. Prints zijn overduidelijk
aanwezig en daarbij mag en kan
alles bij elkaar. Strak en wijd
wisselen elkaar af. Kleine T-
shirts worden gedragen met
grote bermuda's en dito broe
ken. Stoer voor jongens en ro
mantisch voor meisjes. Jeans
spelen een grote rol in het ge
heel. De denimstof is er in tal
van modellen en wassingen, van
dirty, en worn tot dark, blea
ched en coloured. Ook prints zo
als batik en tie en dye en glitters
zijn terug te vinden.
Dick Oggel zou nog wel eens in
Frise kleurtjes
voor peuters
van Kiekeboe.
Jeansrokjeen
truitje met aparte
zoomverwerking
van RFG.
De uitgespaarde
cirkels geven deze
combinatie van
No No een speels
accent.
de huid van een kind van nu wil
len kruipen. „Ik denk dat kinde
ren de laatste decennia niet we
zenlijk veranderd zijn, maar nu
durven ze te zegen wat ze willen
en zeker niet willen. Toen wij
jong waren hield je je mond. Als
ik vervelend was in de winkel,
stuurde mijn moeder me naar
buiten en kocht ze dét kostuum
pje voor me dat ik juist niet wil
de hebben. Maar ik moest er wel
een paar jaar in lopen. Dat ge
beurt nu niet meer. Ik merk wel
dat met name de tieners er van
uit gaan dat hun moeder niet
weet wat mode is, maar ze vin
den het aan de andere kant wel
weer belangrijk wat moeder er
van zegt."
„Ik hoor nu van veel collega
winkeliers dat ze de jeugd zo'n
lastige groep vinden. Die han
gen in de winkel rond, zitten
overal aan, maar kopen niets. Ik
vind het juist een leuke groep.
Een kind is niet per definitie las
tig, maar heeft zijn eigen me
ning. Een kind is natuurlijk. Ze
ker als ze jonger zijn. Die lijm je
niet met praatjes. Die zeggen
gewoon eerlijk 'ik vind je leuk of
ik vind je niet aardig'. Een kind
zal nooit zeggen als 'ie een jas in
z'n hand heeft 'ik moet er nog
even over nadenken' en gaat
dan bij de buurman een verge
lijkbare jas kopen voor een paar
gulden minder. Dat kind zegt
gewoon 'ik vind het te duur of
niet mooi'."
„Die tussengroep, zo negen, tien
en elf jaar, is niet zo makkelijk.
Kinderen zijn geen volwassenen in mini-formaat, dus je moet ze
ook niet zo kleden. Dick Oggel, eigenaar van Ot Sien Jeugdmo-
de in Axel, is altijd al die mening toegedaan en ziet tot zijn genoegen
dat fabrikanten voor komend modeseizoen afgestapt zijn van collec
ties die kinderen er laten uitzien als kleine grote mensen. „Kinderen
zijn kinderen en weten heel goed wat ze willen. Die moet je niet kleden
zoals hun ouders eruit zien." De kinder- en jeugmode voor komend
voorjaar en zomer heeft volop kleur en dessins. Alles mag en kan. Wijd,
strak, groot en mini gaan hand in hand.
Voor mannen
en vrouwen
The image you like!
Pottenmarkt 13, Middelburg
Telefoon 0II8- 640773