Ruige mannen aanzet kledinglijn Jeugd gaat voor kleur Streepje Funsieraad 35 Aparte kraag Het sieradenmerk Dyrberg- /Kern is het succesverhaal van Gitte Dyrberg en Henning Kern. Het Deense ontwerpers duo leerde elkaar kennen in de jaren tachtig op de Deense mo deacademie. Ze ontwierpen naast kleding ook sieraden en die hadden aanzienlijk meer succes. De kleding werd gelaten voor wat het was en vanaf 1990 legden Gitte en Henning zich volledig toe op het ontwerpen van juwelen. De stijl: fantasie juwelen met een hoog 'funge- halte'. De hoofdthema's van dit seizoen zijn Safari CLub, Club.DK en Yacht Club. De tin ten variëren dan ook van safari- groen, -geel en -bruin tot wit, zwart en blauw, verwerkt in le ren armbanden. De gekleurde steentjes zijn gezet in zilveren en bronzen zettingen. Prijzen vanaf 23 euro. Informatie: 020 - 62 66 176. Waarom hebben alleen man nenpakken een krijt- streepje? Modemerk Bianca ziet het niet zo eng en heeft het krijt- streepje in een belangrijk deel van de collectie doorgevoerd: van blouse tot spijkerjack. Ver der veel aandacht voor bloem motieven en grafische dessins. Bianca presenteert ook het mannenpak met, zoals ze dat noemen, een 'flinke dosis vrou welijkheid'. Als belangrijkste kleuren zijn zwart, wit, rood, blauwtinten, zilvergrijs, denim en kaki te onderscheiden. Meer informatie: 020 - 617 23 21. (Advertentie) Kleine grote meiden gaan voor vrolijk en stoer bij No No. Onverwoestbare jeans.van Miniman met siernaden en grote zakken. Wat heeft servies of speel goed met kleding te maken (Bennetton en Esprit)? En wat is het verband tussen auto's en kleding (Porsche, Jaguar) of si garetten en mode (Camel, Pali Mall) Steeds meer merken bren gen spullen op de markt die ei genlijk niets te maken hebben met het oorspronkelijke pro duct waarmee ze bekend zijn geworden. Marlboro was een van de eersten. Achter al die merkverbreding steekt slimme lifestyle-marke ting. Zoals bij de sigarettenfa- brikanten die voorvoelden dat tabaksreclame steeds verder aan banden zou worden gelegd. Reclame maken via een ander product is dan een mogelijk heid. Sinds vorig jaar is daar wel een Europese Richtlijn voor op gesteld: het mag op voorwaarde dat de merken zich voldoende onderscheiden van het tabaks merk. En alleen voor producten die vóór 1998 op de markt wa ren. In de tabaksbranche is men dan ook jaren geleden al begon nen met 'diversificatie'. Philip Morris was een van de eersten die toestemming gaf om onder de naam Marlboro een kledinglijn uit te brengen. Dit initiatief kwam niet van de ta baksgigant zelf, maar van de Italiaanse textielgroep Marzot- to Spa, die ook verantwoorde lijk is voor de kleding van Hugo Boss en Gianfranco Ferré. Marlboro-mannen In de jaren tachtig maakten een paar medewerkers een reis naar de Verenigde Staten. In Monta na stuitten ze op een ruig volkje dat zich dito kleedde. Deze houthakkers, veefokkers, cow boys en andere 'tough guys' werden ook wel de Marlboro- mannen genoemd, naar het plaatselijk zeer populaire siga rettenmerk. De mensen van Marzotto Spa zagen tvel brood in die robuuste kleding en vroegen toestem ming aan Philip Morris om de naam Marlboro te mogen ge bruiken voor een kledinglijn. Zo zag Marlboro Classics in 1987 het levenslicht: kleding en ac cessoires voor ruige mannen en sinds drie jaar ook voor stoere vrouwen. René Piekart van Trumps Fas hion BV, dat het merk in 1989 in Nederland introduceerde, zegt nadrukkelijk dat Marlboro Classics absoluut niets meer met sigaretten te maken heeft: „Wij betalen jaarlijks onze li centie aan Philip Morris, maar dat is de enige band. IDe filosofie achter Marlboro Classics is gebaseerd op het beeld van de Western Man. Het merk heeft drie thema's: Clas sics, de traditionele outdoor- kleding; Basics, de basiscollec tie; en Utility, een sportieve lijn met 'worker-invloeden'. Het merk gebruikt vooral natuurlij ke materialen als katoen, wol en leer en kiest voor duurzaamheid en comfort. Alhoewel het van oudsher dus een echt mannen- merk is, werd in 2000 ook de da meslij n geïntroduceerd. Dat andere grote sigaretten merken ook kledinglijnen heb ben, en ook niet zonder succes, doet Marlboro Classics niet veel. Piekart: „We kunnen naast elkaar bestaan omdat we een to taal verschillend image hebben. Wij hebben het Western image, Pall Mali het Dakota vliege niers-image en Camel Active heeft de jeeps en de Camel Tro- phy." Ook van andere fabrikanten die het op de kledingmarkt probe ren, trekt Marlboro Classics zich weinig aan. Piekart: „Een merk als Jaguar doet het op dit moment erg goed, maar die richt zich echt op de businessafdeling met kostuums en mooie jassen. De naam Jaguar straalt luxe uit en moet dat ook waarmaken. Totaal anders dan Marlboro Classics dus. Voor de rest zie ik geen enkel merk er tussen ko men. Het heeft natuurlijk alles met uitstraling te maken. Ik denk dat niemand in een Ci- troënbroek zal gaan lopen. Het is een goed automerk, maar het moet toch een bepaald cachet hebben." Machteld Leistra Voor de echte Western Man: Marlboro Classics. teren. Fabrikanten weten soms van gekkigheid niet meer wat ze op de markt brengen. Er ont staan steeds meer trendjes. Zak je hier, ander zakje daar. Net als bij duurdere auto's. Die zien er ook allemaal vrijwel hetzelfde uit. Wat moet je daar dan nog voor onderscheid in aanbren gen, een driedubbele airbag of zoiets?" Annemarie Zevenbergen vrijdag 15 maart 2002 Het is een kraag, een halssie raad van stof, een elegante bescherming tegen optrekken de kou en tocht. De kraag werd ontworpen door Ferry Meewis- se, student van de afdeling 3D Design van de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem.Hij noemt zijn ontwerp Nr. 625, naar de geschatte 25 maal 25 plooitjes die in het halssieraad verwerkt zijn. Ferry Meewisse zond Nr. 625 in voor de wedstrijd Kunst in je Kraag, die werd uitgeschreven door de Stichting Bont Voor Dieren in Amsterdam. Meewis- se viel niet in de prijzen, maar zijn ontwerp was opvallend ge noeg om hem een plaatsje te ge ven op de internetsite van de wedstrijd. Ferry studeert deze zomer af aan de Arnhemse academie, on der andere met een collectie tas sen en accessoires. Ingenieus ge vouwen, geplisseerde stoffen spelen daarin een belangrijke rol. Een dergelijk materiaal werd ook gebruikt voor de kraag. Meewisse vond een be drijf dat een dunne kunstzijden stof in twee richtingen kon plis- seren. Bij het uitrekken van de plooien ontstaan zo ontelbare 'schubben', waardoor de hals en schouders van de draagster bij zonder worden geaccentueerd. De wedstrijd van Bont voor Die ren op internet: www.kunstinje- kraag.nl Jongere kinderen pakken ge woon wat ze leuk vinden in felle kleurtjes, de oudere groep weet ook wel wat ze wilmaar die tus sengroep zit een beetje op de wip. Het mag weer niet te stoer zijn en het liefst ook niet te tren dy. Het is óf 'vet gaaf' óf afge schreven." „Het probleem in de kinderkle ding is ook dat er veel te veel is. Je kunt niet alles in je winkel hangen. Dus moet je goed selec- Kindermode is een rekbaar begrip. Baby's vallen daar onder, maar ook kleuters en tie ners van twaalf, dertien jaar. Dan spreek je over een bereik van meer dan dertig maten. Ie dere leeftijdsgroep heeft zo zijn eigen verlangens. Zodra klein tjes zelf kunnen pakken, grijpen ze naar felle kleurtjes. Een paar jaar ouder moet het allemaal wel 'vet gaaf' zijn en laatste jaar basisschool, begin brugklas zoekt in de categorie 'anders maar wel hetzelfde'. Dick Oggel van Ot Sien Jeugmode in Axel weet inmiddels wel wat 'zijn' kinderen willen. „Ik heb eens een uitspraak gehoord: de jeugd onderscheidt zich door hetzelf de kleedgedrag. En dat is pre cies wat je ziet bij die oudste groep. Ze willen wel wat anders, maar in feite moet het wel het zelfde zijn als van vrienden. Dat betekent dat de hele wijde broe ken (flarebroeken), waarvan de zomen haast over de grond sle pen, voor allemaal 'in' zijn. De één legt daarbij alleen een ander accent dan de ander." Het signaleren van trends in kinderkleding is dan ook niet eenvoudig. Peuters zullen zich niet echt happy voelen in de zo populaire flare-broek en een brugklasser zou liever door de grond zakken dan een bloemtjesjurk met ruches aan te trekken. Toch is er een aantal grote lijnen te zien. De kleur is terug; heel sprankelend of juist ingetogen. Geel in allerlei zon nige tinten is een erg populaire kleur. Prints zijn overduidelijk aanwezig en daarbij mag en kan alles bij elkaar. Strak en wijd wisselen elkaar af. Kleine T- shirts worden gedragen met grote bermuda's en dito broe ken. Stoer voor jongens en ro mantisch voor meisjes. Jeans spelen een grote rol in het ge heel. De denimstof is er in tal van modellen en wassingen, van dirty, en worn tot dark, blea ched en coloured. Ook prints zo als batik en tie en dye en glitters zijn terug te vinden. Dick Oggel zou nog wel eens in Frise kleurtjes voor peuters van Kiekeboe. Jeansrokjeen truitje met aparte zoomverwerking van RFG. De uitgespaarde cirkels geven deze combinatie van No No een speels accent. de huid van een kind van nu wil len kruipen. „Ik denk dat kinde ren de laatste decennia niet we zenlijk veranderd zijn, maar nu durven ze te zegen wat ze willen en zeker niet willen. Toen wij jong waren hield je je mond. Als ik vervelend was in de winkel, stuurde mijn moeder me naar buiten en kocht ze dét kostuum pje voor me dat ik juist niet wil de hebben. Maar ik moest er wel een paar jaar in lopen. Dat ge beurt nu niet meer. Ik merk wel dat met name de tieners er van uit gaan dat hun moeder niet weet wat mode is, maar ze vin den het aan de andere kant wel weer belangrijk wat moeder er van zegt." „Ik hoor nu van veel collega winkeliers dat ze de jeugd zo'n lastige groep vinden. Die han gen in de winkel rond, zitten overal aan, maar kopen niets. Ik vind het juist een leuke groep. Een kind is niet per definitie las tig, maar heeft zijn eigen me ning. Een kind is natuurlijk. Ze ker als ze jonger zijn. Die lijm je niet met praatjes. Die zeggen gewoon eerlijk 'ik vind je leuk of ik vind je niet aardig'. Een kind zal nooit zeggen als 'ie een jas in z'n hand heeft 'ik moet er nog even over nadenken' en gaat dan bij de buurman een verge lijkbare jas kopen voor een paar gulden minder. Dat kind zegt gewoon 'ik vind het te duur of niet mooi'." „Die tussengroep, zo negen, tien en elf jaar, is niet zo makkelijk. Kinderen zijn geen volwassenen in mini-formaat, dus je moet ze ook niet zo kleden. Dick Oggel, eigenaar van Ot Sien Jeugdmo- de in Axel, is altijd al die mening toegedaan en ziet tot zijn genoegen dat fabrikanten voor komend modeseizoen afgestapt zijn van collec ties die kinderen er laten uitzien als kleine grote mensen. „Kinderen zijn kinderen en weten heel goed wat ze willen. Die moet je niet kleden zoals hun ouders eruit zien." De kinder- en jeugmode voor komend voorjaar en zomer heeft volop kleur en dessins. Alles mag en kan. Wijd, strak, groot en mini gaan hand in hand. Voor mannen en vrouwen The image you like! Pottenmarkt 13, Middelburg Telefoon 0II8- 640773

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 35