Zacht haar zet de toon öwfcfffc Kleurrijke hang naar verleden öttfcjffc 02 20 33 Swatch Longchamp vrijdag 15 maart 2002 Het wordt een vrolijke boel dit voorjaar. Na al le soberheid en ingetogen heid van de afgelopen jaren is de mode weer uitbundig en kleurrijk. De jaren tachtig vormen de grootste inspira tiebron. Maar eigenlijk kan bijna alles: van romantisch tot legerlook en van maagde lijk wit tot afgedragen oud. Retro is al enige tijd hét woord in de mode. Deze zo mer is dat niet anders en vormen de jaren tachtig dé leidraad- .Maar de grenzen zijn niet meer zo strikt. Nu kun je de ene dag een rollerdisco girl zijn met een felgekleurde legging en topje en de andere dag een echte kakker met poloshirt en slacks. Met kle ding hoeven we niet meer te be wijzen wie we zijn, maar kun nen we uitdrukken hoe we ons op een bepaald moment voelen. Disco, rollerskates en aerobics worden deze zomer nieuw leven in geblazen. Dat betekent dus fluokleurtjes, strakke leggings en asymmetrische topjes en rok jes a la Flashdance, Fame en ae- robicsqueen Doris D. Veel stretchmaterialen al dan niet glimmend, zuurstokkleuren en retro discoprints. Het minirokje is weer springlevend, net als de hotpants. De jaren vijftig waren heel tren dy in de jaren tachtig en zijn dat nu weer. Toentertijd was het vooral de film Grease die de aanzet gaf voor deze trend, maar ook de Dolly Döts en Stock Aitkin and Waterman sterretjes als Kylie Minogue en Rick Astley vervulden hierin een voorbeeldfunctie. Elk meis je wilde op Olivia Newton John lijken en ging prompt aan de petticoats en de ballerina's met queeniehakjes. En jongens wil denineens net zo'n vetkuif en le ren jack als John Travolta. Nu zien we dat in een 2002-verta- ling: wijduitstaande rokken tot op de knie, smalle broeken, strakke t-shirts, nethemden en veel spijker- en leren jacks. Een postmoderne James Dean dus. Ruig Maar het kan nog wat ruiger. Motorjacks met plaatjes, stik sels en studs, dito spijker jacks, leren broeken met verstevigin gen aan de knieën. Hier en daar duikt een punkachtige scheur of opdruk op en zijn er ook wat le- ger-achtige elementen met of zonder onderscheidingen, tressen en andere versierselen te ontdekken. In schril contrast hiermee staat de romantische revival. Victori aanse rijglaarsjes, ruches, lint jes, strikjes, kantjes, kleine bloemetjes dessins, grote corsa ges en andere romantische de tails zijn helemaal in. Het Bri gitte Bardot-dessin oftewel het Vichyruitje in popperige pastel kleurtjes, polkado.ts (stipjes), de (ook door BB veelgedragen) Ca- pribroek en het blousonbloesje horen ook bij de romantiek anno 2002. Als accessoires zijn er sjaaltjes om de nek, grote zon nebrillen, damesachtige hand tasjes, ballerina's en zelfs een sporadisch hoedje. Een romantisch thema dat hier bij aansluit is 'casual chic', een preppy (oftewel kak) marinet rend die herinnert aan gladde Amerikaanse tandpastasmiles uit de jaren vijftig en zestig. Het poloshirt is helemaal terug en zo ook het buttondown-shirt, de kaki pantalon en de Bretonse trui. Weer geheel tegenover gesteld aan de romantische en de Dior met een knipoog naar de kleurige jaren tachtig. Opvallend is de tas in de vorm van een gi gantische ghettoblaster. foto Jeroen Snijders De nieuwe romantiek met ruches van Noa Noa. kaktrend, maar niet minder be langrijk, is: recycling. Oude ma terialen worden gemixed met nieuwe materialen. De zakken van een oude spijkerbroek wor den bijvoorbeeld op een gebreid vest gestikt en van verschillen de onderdelen wordt een geheel nieuw kledingstuk gemaakt. Vintage Kon je in de jaren tachtig nog volop tweedehands kleding vin den op het Waterlooplein of een dumpwinkel, nu wordt dat steeds moeilijker en in ieder ge val prijziger. Tweedehands heet nu 'vintage' en is één van de grootste trends op dit moment. Hollywood-f ilmsterren steken elkaar de loef af in antieke hau te couture-japonnen. En het is ook heel hip om een authentieke merkspijkerbroek te bemachti gen die de tand des tijds goed heeft doorstaan. Ook originele t-shirts met namen van pop groepen zijn hot. Veel merken brengen deze zo mer oude populaire modellen tot leven en maken de stoffen 'oud' door ze te bewerken. Voor al denim zien we in ongelooflijk veel stadia van 'versletenheid' voorbij komen. Ook wordt veêl gebruik gemaakt van originele vintage-elementen op nieuwe kleding zoals logo's en prints. Erg hip is ook 'old skool' zoals de eerste house en hiphopmu- ziek wordt aangeduid. Zo is het gele smilie-gezichtje (hét logo uit de housescene eind jaren tachtig destijds) weer terug en duikt er een scala aan old- skoolkleding en (gym)schoeisel op. De Donald Duckachtige All Stars-gympen van het merk Converse zijn weer helemaal te rug van weggeweest en 'ouder wetse' sportmerken als Adidas, Puma en Quick leven weer hele maal op. Sport is trouwens heel populair bij de herenkleding. Ook hier veel letters, cijfers en plaatjes op kleding die doet denken aan vén die typische Amerikaanse highschoolkleren. Baseball- jacks bijvoorbeeld. Ook in wat- meer gekledere outfits dringen sportinvloeden door. Bij een show van Dolce Gabbana werd bijvoorbeeld een leren broek gepresenteerd die veel weg had van een trainingsbroek compleet met strepen (twee als knipoog naar Adidas.) Het is misschien even schrik ken, maar ook het herenpak ondergaat een eighties-traqs- formatie. Dat betekent dat de jasjes breder en korter worden en de broeken wijder en hoger. Heel opvallend deze zomer is verder de terugkeer van de blouse en het overhemd: met ru ches, met borduursels, met stre pen, stippen, bloemendessins of uni. Zowel voor mannen als vrouwen dient de blouse of het overhemd nu over de broek ge dragen te worden. Machteld Leistra vm».- De Jmk is tussen een waterle lie en haar lijkt ver te zoe ken. De kappersorganisatie Haute Coiffure Franfaise heeft echter haar nieuwe haarmode- lijn voor komend voorjaar- en zomerseizoen de naam Nym- phéa (waterlelie) gegeven. In een korte toelicht stelt de orga nisatie dat Nymphéa niets te maken heeft met verleidelijke nimfen, maar alles met de 'idyl lische' waterplant. De ontwer pers associëren dit thema met glanzend haar, uitgewerkt in zachte verlooptinten, afge stemd op de huidskleur. Het re sultaat is een frisse, naturel look diepast in het beeld van de nieu we romantiek die ook de kleding voor komend modeseizoen be heerst. De vraag rijst of die nieuwe ro mantiek een richting is die ko mende jaar in beeld blijft of ge woon een luchtig thema is voor de mode van deze zomer. Niets is immers veranderlijker dan de mode. Maar het is wel duidelijk dat die romantiek in alle mode- lagen sporen nalaat. Dus ook in de haarmode. De Haute Coiffu re Fran£aise presenteerde on langs de nieuwe haarmodelij- nen in Parijs. En niet voorniets opende de show met de song Aquarius uit de musical Hair. De haarcréateurs maakte deze muziekkeuze omdat ze geïnspi reerd zijn door droomachtige tere schepsels en natuurelemen ten als schelpen (parelmoer), fruit (roze) en bloemen (geel goud). Klinkt de term flower po wer niet bekend in de oren? Het haar dat hierbij hoort is vrij basic, bijna minimalistisch. De diverse lagen zijn vrij fors inge- knipt waardoor de lijnen er zacht uitzien en de haren elke beweging volgen. De styling- producten houden het haar los jes en soepel, maar mogen niet duidelijk zichtbaar zijn. De slordige look met pieken alle kanten op lijkt hiermee van het toneel verdwenen. Alhoewel de nonchalance is gebleven. Op vallend is de lage zijscheiding met lok. Nymphéa is er in twee varian ten; lang en kort. De eerste is een versie waarbij de vrij lange ha- Nymphéa in de lange versie. ren losjes rond het gezicht zwie ren. Zowel mes als schaar wor den ingezet om de lokken vorm te geven. De kleur van warm Nymphéa mannenkapsel. foto's haute Coiffure Frans^aise zand zet de toon aan de basis, glanzende parelmoerachtige strepen in de toplaag geven de indruk dat er een transparante sluier over het haar ligt. De kor te Nymphéa is een spel van con- strasten. Kleur en volume vullen elkaar aan. Het haar bo venop is vol, uitlopend in een la ge nekpartij. De zijkanten zijn glacl en kort. Op deze plaatsen domineert een donkeré kleur, zoals koperrood. Zomerse high lights in de uitgedunde punten over het voorhoofd brengen het model tot leven. De haarkleuren komend seizoen zijn transparant en parelmoer achtig. Het gaat voornamelijk om zachte pasteltinten. Aan de basis een vrij effen, donkerder kleur met daarop lichtere delen. Door de losse coupe ontstaat zo transparante effecten. Koele tinten worden toegepast naast warme accenten met abrikoos, warm zand en kopper. Harde contrasten als rood tegen zwart zijn uit. De mannelijke versie is lekker kort en makkelijk in het onder houd. Een pittig koppie, waar bij het haar ook rond de kr\uin het meeste voluyme heeft. Op lichtende puntjes geven het een zomers en sportief karakter. Een draagbaar kapsels dat veel mannen zal flatteren. Annemarie Zevenbergen Veel kleur, design-grapjes en gelimiteerde oplages. Ook in de niewue voorjaarscollectie van Swatch zijn ze weer alle maal vertegenwoordigd. Bij voorbeeld bij de horloges 'tropi cal heat' (met een armband van plastic staafjes) en 'christal summer' (met een kralen arm band). Opvallend is ook de ge kleurde 'square chrono'-collec tie uitgevoerd in de Hollandse kleuren rood, wit en blauw. In de categorie gelimiteerde oplages komt Swatch met een doos waar vijf stuks bij elkaar verpakt zit ten. Drie daarvan zijn -ook geli miteerd- los te koop. Het gaat dan om de vrolijke klokjes 'blue painted time', 'redpainted time' en 'orange painted time'. Meer informatie: 043 - 35 ll 218. (Advertentie) Voor mannen en vrouwen The image you like! Pottenmarkt 13, Middelburg Telefoon 0118- 640773 Van Parijs tot Zanzibar en Kyoto. Longchamp kijkt bij de lentecollectie naar de 'inter nationale leefwereld van de we reldreiziger'. Het resultaat is een serie elegante tassen en tas jes, Met een stevig prijskaartje eraan. Maar dan heb je ook wat, zeggen ze wel eens. Onder de noemer Cuir Couture presenteert Longchamp een paar fraaie kalfsleren tasjes in zachtroze leer (prijs vanaf 255 euro). Zanzibar is het trefwoord voor een koffertje (prijs 224 euro) en schoudertasje (98 euro) van canvas, gevoerd met rubber en afgewerkt met zwart leer. De meest fleurige tas heet Kyoto en kost 174 euro. Meer informatie: 024-348 31 65. Het oogpotlood is dé trend van dit seizoen. Of je nu voor een sensuele- of Rock Chic- look gaat, kohl mag niet ontbre ken volgens Max Factor. Om de ideale make-up te creëren komt dit merk nu met Kohl Pencils in vijf tinten: Ice Blue, Olive, Black, Brown en White. Kay Montano - topvisagiste van Max Factor - geeft alvast een tip voor het gebruik van het kohlpot- lood: „Kies een lichte tint, zoals White, zodat je ogen groter lij ken. En als je durft, probeer dan eens Ice Blue." Een pencil kost 5,49 Euro. Advertentie Minirokje van denim. foto Wrangier Voor mannen en vrouwen The image you like! Pottenmarkt 13, Middelburg Telefoon 0118 - 640773

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 33