Lingerie van Zeeuwse bodem Wegdromen in zomerse romantiek 31 PZC vrijdag 15 maart 2002 maar die vrouw was zo happy met de beha die ze gemaakt had, dat ze er niet genoeg van kreeg om er naar te kijken. Dat is het grote voordeel van kleding op maat. Het zit als gegoten en dat zijn veel vrouwen niet gewend. Dat geldt zowel voor lingerie als voor bovenkleding. Als je iets koopt past het wel, maar na een tijdje voel je toch vaak dat er er gens iets niet klopt. Als je iets maakt dat helemaal op je li chaam is geschreven, zit het al tijd goed. Dat is niet alleen bij grote maten zo, ook slanke vrouwen hebben geen stan daardlichaam. De een heeft smalle schouders en een wat grotere boezem, een langer bo venlijf of juist een langer onder lichaam, de ander heeft weer heupen die niet op gelijke hoog te staan. Noem maar opDe con- fectiemode gaat wel uit van standaardmaten. Dat past meestal wel, maar het zit vaak niet echt goed. Niemand is het zelfde." Annemarie Zevenbergen Het is een beetje uit nood ge boren dat ze haar eigen lin gerie is gaan ontwerpen. De 22- jarige Ramona de Vos heeft zo als ze zegt 'een moeilijke maat' en wilde ook wel eens mooie, ge kleurde setjes aan die niet het predikaat 'vergiet mét' verdie nen. „Lingeriezaken hangen vol met de leukste setjes in mooie kleuren, maar voor de grote ma ten is de keuze opeens een stuk minder. Vaak is er nog wel wat te bestellen, maar het houdt ook wel op met degelijke stukken in zwart, wit of huidskleur. En ik hou van wat meer luxueuze lin gerie. Dus ben ik zelf maar wat gaan tekenen en experimente ren." Van het één kwam het ander en nu draagt ze vrijwel niets an ders dan eigen creaties. Als be kroning op haar werk wil ze eind juni een modeshow geven met haar eerste collectie linge rie. „Ik zit nog een beetje te twij felen over een naam. ik denk aan Passion. Dat geeft voor mij aan dat het om wat luxueuzere lingerie gaat en het is ook een ui ting van mijn gevoel. Ik heb nu wel een soort passie voor linge rie ontwikkeld. Ik vind het zo ontzettend leuk om met lingerie bezig te zijn. Er wordt wel eens aan mij gevraagd waarom, maar dat kan ik niet uitleggen. Ik weet niet waarom, het trekt me gewoon enorm." Roosjes Passion zal niet alleen bestaan uit beha's en slips, maar ook an dere onderkleding komt aan bod. Zo bevat de collectie ook negligés en bodies. „Ik wil de meer luxe kant opgaan en wat apartere vormenlatenzien. Eris meer dan een beha met twee bandjes. Met die bandjes kun je spelen en op een andere manier werken. Ik vind het ook leuk om te laten zien dat er ook in de gro te maten hele mooie setjes zijn. Met aparte kantverwerking, op genaaide roosjes, noem maar op. Ik doe ook veel met kleur. En het hoeft niet allemaal heel su persexy te zijn. Zo heb ik ook een lange negligé ontworpen, voor een wat grotere maat, die niet heel erg bloot is." ook les en maakt in opdracht kleding op maat. Cathy: Ik merk wel dat de be langstelling voor zelf kleding maken weer wat toeneemt. Een aantal jaren geleden werd er vrijwel niets meer zelf gemaakt, maar dat trekt nu dat weer aan. De naaicursssen lopen lekker. Het zijn vrijwel allemaal vrou wen met kinderen. Zij halen hun inspiratie uit de zelfmaakmode- bladen. Als er een nieuwe Knip- pie met kindermode uitkomt, vliegen ze erop af en halen daar de ideetjes uit. Meisjeskleding komt het meest aan bod. Er is ook veel meer variatie voor mei den. Bij jongens komt het al gauw neer op een lange of een korte broek." Lingerie De ontwerpen voor de lingerie workshops tekenen de vrouwen zelf. Lingerie is niet uit de zelf- maakmodebladen te halen. De cursisten buigen zich over een basisslip, een basisbeha en vari aties daarop zoals string, boxer en body. Die modellen zijn af te leiden van de basispatronen die getekend worden op de eigen maten. Afhankelijk van de cur sus die de deelneemsters kiezen komen een badpak en kinder lingerie ook aan de orde. Ramo na: „Zo hebben we laatst een vrouw gehad met een borstpro- these. Zij kon geen enkel goed badpak vinden, omdat er altijd een randje van die prothese te zien was. Zij heeft hier een bad pak getekend, waarvan de cups net iets hoger waren en daarmee was haar probleem opgelost." Als de patronen eenmaal gete kend zijn, worden de modellen gemaakt. Een kwestie van pas sen en aanpassen. Cathy: „Bij de laatste cursus stond één van de vrouwen ein deloos voor de spiegel te draaien en te kijken. Ik vroeg me al af of het misschien niet goed was, fotografie Péter Honhoff Waar ooit hout, hamer en spijkers de boven toon voerden, bepalen nu naaimachines, stofjes en zelfmaak-modebladen de sfeer. De voor malige timmermanswerkplaats aan de Ring in Kerkwerve is het vaste honk van moeder Cathy en dochter Ramona de Vos. Cathy runt daar de School voor Modevormgeving (coupeuse-opleiding) en samen geven ze er workshops lingerie maken. Kle ding maken zit beide dames in het bloed. Wat geeft een grotere voldoening dan eindelijk dat kleding stuk aan te trekken dat op het lijf is gesneden. Of dat nu een string, een negligé of een pantalon is. De eens zo verwaarloosde schuur, waar mannen de scepter zwaaiden, is nu het domein van vrouwen die de geheimen van maatkleding en body wear trachten te doorgronden. Mannen hebben hun weg naar die naaimachines nog niet gevonden. Jam mer, zeker gezien het feit dat heren toch een grote rol spelen op het modetoneel. je model verwerken, zonder dat de draagster er last van heeft. Het gebeurt vaak dat de punten van die beugels in jelijf prikken. Dat is niet nodig als je ze goed in de cup zet. Dat is een kwestie van zoeken en proberen. Boven dien kun je ook geen al te rekba re stof verwerken. De beha moet wel stevigheid hebben en goed ondersteunen. Maar ook dat kun je op een mooie, modieuze manier aanpakken." Ze pakt een donkerpaarse beha met kantverwerking aan de on- „Het is in Passion niet allemaal van dat hele slanke. Maar het ziet er wel mooi Uit. Je moet bij grotere maten zeker rekening houden met de ondersteunende functie en matereriaalkeuze. Zo zal ik nooit een grotere beha ma ken zonder een beugel in de cup. Dat zit een stuk mooier en on dersteunt beter. Ik heb talloze soorten beugels liggen. Die kun je op verschillende manieren in derkant van dé cups en aan de zijkant. „Die heb ik gemaakt als proefmodel en is op de maat van mijn oma." Lachend: Nee, die zal ze niet aantrekken, maar het is wel een mooi voorbeeld van hoe een grotere maat er toch mooi uit kan zienHaar moeder pakt uit de kast een huidkleurig corselet in wording. „Dat is wel voor oma.Het model is op maat getekend door Cathy en roept niet direct associaties op met oude-damesondergoed. Ramona maakt niet alleen haar lingerie zelf, vrijwel alles wat ze draagt komt uit haar handen. Ze wijst op haar witte T-shirtje: „Dat koop ik gewoon. Het is wel zelf te maken, maar die shirtjes uit de winkel passen altijd wel. De rest van haar zwarte outfit heeft ze zelf gemaakt. Een lek ker ruim vest en een broek met opgestikte zakken. En de linge rie natuurlijk, maar die laat ze niet zien. Het modellenwerk laat ze over aan haar j ongste zus en vriendinnen. In het leslokaal hangen twee bodies op een torso aan de wand. „Kijk, dat is mijn zusje. Die is lang en hartstikke slank." Cathy draait dagelijks haar School voor Modevormgeving. Zij is met name op het techni sche vlak een wizz. „We vullen elkaar goed aan. Ramona is be ter op het gebied van ontwerpen en ik ben weer goed in het op pa troon zetten van de ontwerpen. Zo kun je heel leuk samenwer ken. Daarnaast heeft Ramona haar eigen bedrijfje in haar woonplaats Dreischor. Ze geeft Vrouwelijk topje en soepelvallend gebloemd rokje van Caroline. Er zit romantiek in de lucht deze zomer. Na alle high tech-stofjes, sportkleding en so berheid wordt de mode weer be hoorlijk frivool. Bloemetjes en stippeltjes, ruches, babydoll pakjes, kantjes, randjes, strik jes, corsages, broches, borduur sels, korsetten en rijglaarsjes: het is er weer allemaal. Ruches op bloesjes zijn dit voor jaar dé trend. Waarschijnlijk aangestoken door het Latino virus met zangeres Jennifer Lo pez als koploopster. En niet te vergeten die andere beroemde mevrouw uit Zuid-Amerika. Opeens lijkt iedereen de tango en de salsa te willen dansen. De outfits die daarbij passen: tops met ruches aan de mouwen en voorpanden, wijde ruisende rokjes en hoge hakken zijn na tuurlijk op en top romantisch. De negentiende eeuw lijkt mo del te hebben gestaan voor de korsetten, rijglaarsjes, kantranden en bloemversierin- gen die deze zomer helemaal in zijn. De populaire film Moulin Rouge -met uitbundige cancan kostuums en ruisende rokken- heeft daar ongetwijfeld ook een steentje aan bijgedragen. Volgens sociologe Kitty de Leeuw, die veel publiceert over mode en geschiedenis, is er sprake van een soort collectieve vlucht uit de werkelijkheid. „Die romantische tendensen in de mode zie je heel vaak in tijden waarin het economisch wat minder goed gaat. Dan dromen mensen graag weg. Het is heel vreemd dat in tijden dat er wei nig geld is, er vaak modes opko men waarin juist veel meer stof is verwerkt. Eigenlijk precies het tegenovergestelde van wat je zou vernachten op zo'n mo ment. Mensen hebben dan blijk baar meer behoefte om de zon nige en prettige kanten van het leven te benadrukken." Oorlogscrinoline Het gaat slecht met de economie en met de wereld en dus kleden we ons romantischer en frivoler. Dat was, aldus Kitty de Leeuw, ook het geval tijdens de Eerste Wereldoorlog: „Toen kwam er bijvoorbeeld een 'oorlogscri noline' in de mode: een hele wij de rok met allemaal gesteven onderrokjes eronder en rijg laarsjes. Terwijl de tendens daarvoor net ging naar de wat slankere mode. Dus juist in tij den dat het niet goed gaat, duikt dat romantische beeld weer op. Dat zag je ook in de jaren dertig: de depressiejaren. Toen werden de rokken weer langer en wij der, terwijl de jaren twintig mo de juist erg sober en rechttoe rechtaan was." Folklore en romantiek gaan ook prima samen. De Leeuw: „Eind jaren dertig was de dirndl-jurk heel populair. En wat dacht je van de hippies in de j aren zeven tig met hun geborduurde bloes jes en jurken? Het heeft natuur lijk ook alles te maken met nostalgie. Het verlangen naar de goede oude tij dnaar vroeger, toen het allemaal veel beter was. Die tendens zien we nu al een paar seizoenen. Vorig jaar zag je al de eerste roosjes en randjes. Maar de nieuwe romantiek is ook een logische reactie op het tij dperk dat we net achter de rug hebben. De Leeuw: „Op het mo ment dat je zo'n periode hebt ge had dat high tech hartstikke in is en iedereen de nieuwste snuf jes van computers en mobiele telefoons omarmt, krijg je vaak ook weer een terugslag. Het is toch allemaal wat koud en on persoonlijk, En dan komt er vanzelf weer een beetje verlan gen naar geborgenheid en vroe gere tijden." Machteld Leistra Zachte tinten voor vrouwelijke mode. Topje met kanten randje in vaag bloemenpatroon en lange rechte rok van Claire.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 31