Handsfree bellen ook niet alles Meer licht en lucht in gewichtige Mercedes BMW Adventure Seat Leon Cupra R Britse auto's Bugatti van VW Techno Classica Bougie 100 jaar De E is de belangrijkste auto van het merk Mercedes. De nieuwe zit uiteraard ook vol met hulpvaardige elektronica, maar niet overdreven. Hij is voorna melijk voor 50-plussers. Ook de prijs is 50 (mille)-plus. Hij heeft hetzelfde sensotronic remsysteem als de sportieve SL van Mercedes-Benz. De rem men hangen dus aan een elektri- citeitsdraadje. En mocht dat onverhoopt fout gaan wordt er BMW's staan al jaren hoog op het verlanglijstje van mo torrijders die een wereldreis willen maken. Met name de tweecilinder boxermotoren worden daarom vaak aangepast en omgebouwd door gespeciali seerde bedrijven. Om globetrot ters in spe alvast in de stemming te brengen heeft BMW de R1150 GS Adventure op de markt ge bracht. De 85 pk sterke boxer kan wor den opgetuigd met alle beno digdheden voor een geslaagde trip. De grondspeling van de Adventure is in ieder geval gro ter dan bij de gewone GS. Daar naast is de machine standaard uitgerust met handvat- en cilin derbeschermers. Een verlengd voorspatbord en een extra grote bagagedrager completeren het verschil. Voor abs, een grotere tank, een kofferset of een setje mistlampen moet worden bijbe taald. De Adventure is er vanaf 13.950. conventioneel geremd. De nieu we Mercedes E heeft volgens zijn scheppers niet meer elek tronica aan boord dan noodza kelijk. De achterkant van de nieuwe E is totaal verbouwd. En de type rende elliptische koplampen hellen sterker achterover. Bin nenin ziet hij er aanzienlij k fris ser uit. Opvallend detail is de plezierig hoog geplaatste kli maatbediening. De auto is voor al in trek bij 50+ers en volgens Mercedes wordt hij vooral ge kocht door huidige E-rijders. Deluchtweerstand is opzienba rend met een cW-waarde van 0,26. Hij is met ruim twee ton nogal gewichtig. De hele auto bestaat ook maar voor slechts 10% uit aluminium, dus Merce des lijkt op dat gebied weinig haast te maken. De nieuwe E is niet gegroeid, maar laat wel meer licht en lucht binnen en biedt door andere architectuur ook iets meer ruimte. Dat blijkt niet meteen bij het voor instap pen. De sterk hellende voorruit en a-stijl nopen tot een omzich tige entree. De E dateert van 1993 en is Mer cedes' belangrijkste model. De eerste middenklasser van het merk uit Sindelfingen was ove rigens de Ponton uit 1953. De vijfde generatie van de E (van de voorganger zijn er sinds 1995 1,4 miljoen gemaakt) is veel dy namischer dan zijn voorganger en Mercedes heeft er twee mil jard euro in geïnvesteerd. Wie wil kan luchtvering krijgen (2627 euro extra), waarmee de auto aanzienlijk stabieler blijft en praktisch niet 'rolt' in boch ten. Dit jaar worden er nog 200.000 gebouwd, volgend jaar 250.000. De auto is weer een beetje stijver 18 in elkaar gezet, kreeg zes airbags en kent een serie voor treffelijke motoren, waarbij de gewone 220 CDI (nu met met ba lansassen) met zijn 150 pk en koppel van 340 Nm opmerkelijk veel stille kracht etaleert. De kleinste motorisering (200) komt pas volgend jaar. Twee an dere chesels, waaronder de 400 CDI volgen dit jaar nog. Vol gend jaar maart komt de sta tionwagon. Om iets van de vernieuwings drang van Mercedes aan te ge ven: met een kinderzitje (tegen de rijrichting) op de voorstoel wordt de passagiersairbag au tomatisch uitgeschakeld. En voor 904 euro is een multicon- tourstoel beschikbaar, die be rijder of passagier letterlijk bij de kladden vat althans inklemt wanneer de auto een bocht in duikt. Dat werkt fenomenaal. Rien van der Steen Standaard abs, zes airbags, air co, alarminstallatie, antislip- en stabiliteitsrgeling, automatisch inschakelende verlichting, re gensensor, afstandsbediende centrale vergrendeling, elek trisch bediende buitenspiegels, voorstoelen en zijruiten, zes ver snellingsbak, cruise control, ra dio/cassette met 10 luidspre kers, geen reservewiel maar tyrefit reparatieset, verstelbare stuurkolom. Motor: 240/320/500, 220 CDI/ 270 CDI Vermogen: 177/224/306, 150/177 pk Aandrijving: achterwielen Lxbxh: 4.81 x 1.82 x 1.45 m. Wielbasis: 2.85 m. Bagageruim: 540 liter Draaicirkel: 11.4 m. Brandstoftank: 65 liter Gewicht: v.a. 2.105 kg. Prijs v.a.: 50.200 euro (220 CDI), 50.600 euro (240 benzine); De achterkant, niet het sterkste punt van het vorige model, is ingrijpend gewijzigd- Seat vraagt voor de Leon Cupra R, de krachtigste Seat die er ooit bestaan heeft, vanaf eind maart 32.500. De Leon Cupra R heeft een 1.8 viercilinder turbomotor met 210 pk en voorwielaan drijving. Seat heeft de prijs van de Alhambra 2.0 Stella verlaagd; 27.900 kost dit model voortaan. In het Autotron in Rosmalen wordt op zaterdag 16 en zondag 17 maart de beurs British Cars&Lifestyle gehouden. Opgesierd met Engelse producten, maar het draait vooral om Engelse auto's als Wolseley, Armstrong Siddeley, Triumph, Vauxhall, Rover, Austin, Sunbeam, Riley, Jaguar, Lotus, Morgan en MG. En misschien hier en daar ook wel Aston Martin, Rolls-Royce en Bentley. Een soort au tomobiele etalage van wat het Verenigd Koninkrijk voortgebracht heeft. De beurs is beide dagen open van 10.00 tot 18.00 uur. Deen tree kost 11 euro. vrijdag 15 maart 2002 Het oormicrofoontje is het goedkoopste alternatief, alleen zelf bellen is dan geen optie. foto Mare Bolsius bovendien. Het systeem moet eerst even 'leren' hoe de stem van de baas klinkt en vervolgens volstaat het enkele termen te gen het microfoontje te roepen om te bellen of op te hangen. Het systeem wordt gekoppeld aan de radio, die op 'mute' springt zodra de telefoon in actie komt. Zodra de telefoon in of vlakbij de auto komt, wordt automa tisch verbinding met de carkit gemaakt zonder dat de gebrui ker het toestel tevoorschijn hoeft te halen. Het kan gewoon in binnenzak of koffertje blijven zitten. Kiezen, opnemen en neerleggen kan allemaal met één woord. Spraakstoring De CK3000 werkt zonder aan passingen met alle Bluetooth- telefoons. Op dit moment zijn die ervan Ericsson, binnenkomt komen ze er ook van Nokia en in 2003 hebben alle merken Bluetooth in hun assortiment. Bluetooth-techniek werkt met radiogolven over korte afstand en lijkt de toekomst voor een hele reeks communicatieve bezigheden. Het zal infrarood, tot nu toe de standaard, wel gaan vervangen. Het telefoon systeem werkt aardig, al zijn we niet onder de indruk van de spraaksturing.Het leuke is, dat iedere inzittende met een Bluetoothtelefoon via hetzelfde systeem kan bellen. Niet tege lijk natuurlijk. Omdat het sys teem modulair is opgebouwd, blijft het ook bruikbaar als de mobiele telefoon wordt vervan gen door een ander merk of type. In dat geval hoeft alleen de hou der te worden verwisseld. Het systeem kost inclusief in bouw 725,29 euro. Het inbou wen neemt hooguit 30 minuten in beslag. Als de stekkers onder het dashboard maar origineel zijn, zijn er weinig problemen. Voor Japanse auto's is het nog wat lastiger, omdat die vaak weer andere stekkerverbindin gen hanteren. Toekomst De CK 3000 wordt aangeprezen als de eerste Bluetooth hands free set. 'Klaar voor de toe komst', meldt een foldertje juichend. Dat laatste klopt mo gelijk wel. Want klaar voor het heden is het ding nog niet hele maal. Het ding herkent je inge sproken kreten lang niet altijd of hij belt doodleuk iemand, die je helemaal niet wilt bellen. Bij geluiden in de auto zijn klaar blijkelijk verantwoordelijk voor storingen. Niet opgeslagen Een weekje vol ongewilde con tacten. 'Deze naam is niet opge slagen', volhardt het apparaat terwijl jij zo duidelijk mogelijk 'Alebeek' roept om een leiding gevend collega te bellen. De te lefoon wil Alebeek maar niet herkennen en belt Arie, even eens deel uitmakend van het adressenbestand, maar aller minst een collega, laat staan lei dinggevend. 'Telefoon' roep je dan in de rich ting van het microfoontje. Piep. De radio onderbreekt de uitzending.Piep 'Thuis!' 'Deze naam is niet opgeslagen'. 'Op hangen' dan maar. Piep. Rien van der Steen In de Messe van het Duitse Essen wordt van donderdag 4 tot en met zondag 7 april de veertiende Techno Classica gehouden. Volgens de organisatie zijn er 820 exposanten uit vijftien landen. Sport- en racewagens, klassiekers en oldtimers zijn er te zien in negentien hallen, maar natuurlijk ook onderhoudsproducten, restauratiema terialen en onderdelen. Bijzondere voertuigen die te zien zijn: Cord 812 Westchester Sedan uit 1936, Isotta Fraschini, Maybach Zeppe lin Cabriolet uit 1932 en de complete serie Mercedes SL sinds 1952. De show is donderdag en vrij dag open van 100 0 tot 180 0 uur en za terdag en zondag van 09.00 tot 18.00 uur. De entree kost 16 euro. Bellen via Bluetooth is heel comfortabel: de telefoon hoeft niet in een console, maar kan gewoon in tas of vestzak blijven en maakt au tomatisch verbinding. Spraaksturing werkt nog wat minder gerief lijk. VW wil volgend jaar een nieuw model van Bugatti op de markt brengen dat de laatste tij d op shows de ronde doet. In Automusa in Bergeijk wordt tot en met 14 april een tentoonstelling over Bu gatti gehouden. Er zijn drie prototypes te zien en dat is hoogst zeld zaam. Ettore Bugatti was een constructeur uit Milaan die zich in Molsheim toelegde op bijzondere sportwagens. In 1924 verscheen zijn Type 35. Zoon Jean ontwierp de nog fraaiere Type 5 7. Hij veron gelukte in 1939, pa Ettore overleed in 1947. Op de tentoonstelling in het Bergeijkse museum wordt stilgestaan bij de historie van het le gendarische merk. Zoals het initiatief van een groep rijke Italianen in de j aren tachtig Bugatti nieuw leven in te blazenWaarop in 19 91 de EB 110 verscheen. Er werden er 139 van gemaakt. Museum Au tomusa is woensdag tot en met zondag open van 10.00 tot 17.00 uur, de entree kost 6,70 euro. Bij Bosch gedenken ze dat ze 100 jaar geleden begonnen met de bougie. Motorpionier Carl Benz worstelde al met een betrouwbare ontsteking in een motor. De bougie, gecombi neerd met een hoogspannings magneet, loste dat voor een deel op. De eenvoudige bougie van des tijds is vervangen door een ta melijk ingewikkeld stukje tech niek met speciaal materiaal (met metaal als platinum en yt trium voor de elektroden) en voor verschillende zogenaamde Ottomotoren. Bosch ontwikkel de in 100 jaar meer dan 20.000 verschillende bougie-types. In 1902 waren het er in totaal 300 per jaar, nu meer dan een mil joen per dag in de fabriek in Bamberg. In de afgelopen 100 jaar waren het er meer dan ze ven miljard. Een moderne bou gie bestaat uit staal, nikkel, ko per, platinum en kleiaarde, waarvan de witte isolator ge maakt wordt. vindt, dat een auto bestuurd wordt met twee handen aan het stuur. Op zichzelf heeft ze daar trouwens groot gelijk in. Al moet je wel een nogal prijzig handsfree systeem aanschaffen, wil je je handen niet van het stuur hoeven halen om te bellen. Een spraakgestuurd apparaat doet minstens 550 euro. Een headsetje is de goedkoopste vorm van handsfree bellen. Maar het zelf opbellen zal dan toch leiden tot eenhandig stu ren. Daarom juist is zo'n ding in Zwitserland als handsfree-op- lossing verboden. Een eenvou dige carkit werkt welal stelt die qua kwaliteit niet veel voor. Carkits Wie rijdend volhardt in een mobieltje aan het oor kan vanaf 30 maart van de politie een boete krijgen van 138 euro. Dan is verbo den in de auto 'handmatig' te telefoneren.Al verklaart de politie allesbehalve een hek senjacht op bellende auto mobilisten te willen ontkete nen. Maar dat willen ze met al die flitskasten ongetwij feld ook niet. Autoshops zijn voorbereid op een run op carkits. De oordopjes met snoer en microfoontje dus (vanaf 15 euro) of een vaste in bouw voor minstens 500 euro. Nadeel van de vaste inbouw is de merkgebondenheid. Want een Motorola past niet in de houder van een Ericsson etc. Wie een nieuwe telefoon aan schaft moet ook een nieuwe car kit aanschaffen. En dat loopt in de papieren. Bij Halfords heb ben ze een aanbieding die in de buurt van consumentvriende lijkheid komt: Mr. Handsfree kan vrij simpel zelf geïnstal leerd worden. Het complete sys teempje kost 90 euro en er zit al leen een sterk merkgebonden connectorkabel bij. Bij een nieuwe telefoon van een ander merk kan de kit dus blijven zit ten. Alleen de connectorkabel moet vernieuwd (19,04 euro). Een beetje handsfree set komt op minstens 300 euro. De firma VCA (Versluis Car Audio) in Lieshout heeft systemen die aardig in de buurt van een echte carkit komen. Spraakgestuurd De Spaanse politie maakt het in elk geval wel bont: in Va lencia en directe omgeving wil len ze 800 euro van je hebben als je handmatig telefonerend gesnapt wordt. Van de andere kant: telefoneren tijdens auto rijden kost levens (naar schat ting in Nederland 30 doden per jaar) en dan is zo'n enorm be drag ineens zo absurd niet meer. Handsfree bellen is echter ook niet zaligmakend. Tal van on derzoeken geven aan dat het puur voeren van een gesprek, zonder gehaspel met gsm, de aandacht van het rijden al flink afleidt. En dat kan fatale gevol gen hebben. Een totaalverbod op bellen in de auto zit er echter niet in. De controle is ondoen lijk en bovendien zoudanookde audio-installatie het moeten ontgelden. Die kan immers ook danig de concentratie storen. Minister Tineke Netelenbos heeft via een wijziging van de Regeling Verkeersborden en Verkeersregels (RW) gedaan gekregen dat het met ingang van 30 maart afgelopen is met het met één hand sturen en met de andere de gsm tegen het oor prangen. Want de minister IS*NP6072

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 27