Handsfree
bellen ook
niet alles
Meer licht en lucht in gewichtige Mercedes
BMW
Adventure
Seat Leon Cupra R
Britse auto's
Bugatti van VW
Techno Classica
Bougie 100 jaar
De E is de belangrijkste auto
van het merk Mercedes. De
nieuwe zit uiteraard ook vol met
hulpvaardige elektronica, maar
niet overdreven. Hij is voorna
melijk voor 50-plussers. Ook de
prijs is 50 (mille)-plus.
Hij heeft hetzelfde sensotronic
remsysteem als de sportieve SL
van Mercedes-Benz. De rem
men hangen dus aan een elektri-
citeitsdraadje. En mocht dat
onverhoopt fout gaan wordt er
BMW's staan al jaren hoog op
het verlanglijstje van mo
torrijders die een wereldreis
willen maken. Met name de
tweecilinder boxermotoren
worden daarom vaak aangepast
en omgebouwd door gespeciali
seerde bedrijven. Om globetrot
ters in spe alvast in de stemming
te brengen heeft BMW de R1150
GS Adventure op de markt ge
bracht.
De 85 pk sterke boxer kan wor
den opgetuigd met alle beno
digdheden voor een geslaagde
trip. De grondspeling van de
Adventure is in ieder geval gro
ter dan bij de gewone GS. Daar
naast is de machine standaard
uitgerust met handvat- en cilin
derbeschermers. Een verlengd
voorspatbord en een extra grote
bagagedrager completeren het
verschil. Voor abs, een grotere
tank, een kofferset of een setje
mistlampen moet worden bijbe
taald. De Adventure is er vanaf
13.950.
conventioneel geremd. De nieu
we Mercedes E heeft volgens
zijn scheppers niet meer elek
tronica aan boord dan noodza
kelijk.
De achterkant van de nieuwe E
is totaal verbouwd. En de type
rende elliptische koplampen
hellen sterker achterover. Bin
nenin ziet hij er aanzienlij k fris
ser uit. Opvallend detail is de
plezierig hoog geplaatste kli
maatbediening. De auto is voor
al in trek bij 50+ers en volgens
Mercedes wordt hij vooral ge
kocht door huidige E-rijders.
Deluchtweerstand is opzienba
rend met een cW-waarde van
0,26. Hij is met ruim twee ton
nogal gewichtig. De hele auto
bestaat ook maar voor slechts
10% uit aluminium, dus Merce
des lijkt op dat gebied weinig
haast te maken. De nieuwe E is
niet gegroeid, maar laat wel
meer licht en lucht binnen en
biedt door andere architectuur
ook iets meer ruimte. Dat blijkt
niet meteen bij het voor instap
pen. De sterk hellende voorruit
en a-stijl nopen tot een omzich
tige entree.
De E dateert van 1993 en is Mer
cedes' belangrijkste model. De
eerste middenklasser van het
merk uit Sindelfingen was ove
rigens de Ponton uit 1953. De
vijfde generatie van de E (van de
voorganger zijn er sinds 1995
1,4 miljoen gemaakt) is veel dy
namischer dan zijn voorganger
en Mercedes heeft er twee mil
jard euro in geïnvesteerd. Wie
wil kan luchtvering krijgen
(2627 euro extra), waarmee de
auto aanzienlijk stabieler blijft
en praktisch niet 'rolt' in boch
ten.
Dit jaar worden er nog 200.000
gebouwd, volgend jaar 250.000.
De auto is weer een beetje stijver
18 in elkaar gezet, kreeg zes
airbags en kent een serie voor
treffelijke motoren, waarbij de
gewone 220 CDI (nu met met ba
lansassen) met zijn 150 pk en
koppel van 340 Nm opmerkelijk
veel stille kracht etaleert. De
kleinste motorisering (200)
komt pas volgend jaar. Twee an
dere chesels, waaronder de 400
CDI volgen dit jaar nog. Vol
gend jaar maart komt de sta
tionwagon.
Om iets van de vernieuwings
drang van Mercedes aan te ge
ven: met een kinderzitje (tegen
de rijrichting) op de voorstoel
wordt de passagiersairbag au
tomatisch uitgeschakeld. En
voor 904 euro is een multicon-
tourstoel beschikbaar, die be
rijder of passagier letterlijk bij
de kladden vat althans inklemt
wanneer de auto een bocht in
duikt. Dat werkt fenomenaal.
Rien van der Steen
Standaard abs, zes airbags, air
co, alarminstallatie, antislip- en
stabiliteitsrgeling, automatisch
inschakelende verlichting, re
gensensor, afstandsbediende
centrale vergrendeling, elek
trisch bediende buitenspiegels,
voorstoelen en zijruiten, zes ver
snellingsbak, cruise control, ra
dio/cassette met 10 luidspre
kers, geen reservewiel maar
tyrefit reparatieset, verstelbare
stuurkolom.
Motor: 240/320/500, 220 CDI/
270 CDI
Vermogen: 177/224/306,
150/177 pk
Aandrijving: achterwielen
Lxbxh: 4.81 x 1.82 x 1.45 m.
Wielbasis: 2.85 m.
Bagageruim: 540 liter
Draaicirkel: 11.4 m.
Brandstoftank: 65 liter
Gewicht: v.a. 2.105 kg.
Prijs v.a.: 50.200 euro (220 CDI),
50.600 euro (240 benzine);
De achterkant, niet het sterkste punt van het vorige model, is ingrijpend gewijzigd-
Seat vraagt voor de Leon Cupra R, de krachtigste Seat die er ooit
bestaan heeft, vanaf eind maart 32.500. De Leon Cupra R
heeft een 1.8 viercilinder turbomotor met 210 pk en voorwielaan
drijving. Seat heeft de prijs van de Alhambra 2.0 Stella verlaagd;
27.900 kost dit model voortaan.
In het Autotron in Rosmalen wordt op zaterdag 16 en zondag 17
maart de beurs British Cars&Lifestyle gehouden. Opgesierd met
Engelse producten, maar het draait vooral om Engelse auto's als
Wolseley, Armstrong Siddeley, Triumph, Vauxhall, Rover, Austin,
Sunbeam, Riley, Jaguar, Lotus, Morgan en MG. En misschien hier
en daar ook wel Aston Martin, Rolls-Royce en Bentley. Een soort au
tomobiele etalage van wat het Verenigd Koninkrijk voortgebracht
heeft. De beurs is beide dagen open van 10.00 tot 18.00 uur. Deen
tree kost 11 euro.
vrijdag 15 maart 2002
Het oormicrofoontje is het goedkoopste alternatief, alleen zelf bellen is dan geen optie.
foto Mare Bolsius
bovendien. Het systeem moet
eerst even 'leren' hoe de stem
van de baas klinkt en vervolgens
volstaat het enkele termen te
gen het microfoontje te roepen
om te bellen of op te hangen. Het
systeem wordt gekoppeld aan
de radio, die op 'mute' springt
zodra de telefoon in actie komt.
Zodra de telefoon in of vlakbij
de auto komt, wordt automa
tisch verbinding met de carkit
gemaakt zonder dat de gebrui
ker het toestel tevoorschijn
hoeft te halen. Het kan gewoon
in binnenzak of koffertje blijven
zitten. Kiezen, opnemen en
neerleggen kan allemaal met
één woord.
Spraakstoring
De CK3000 werkt zonder aan
passingen met alle Bluetooth-
telefoons. Op dit moment zijn
die ervan Ericsson, binnenkomt
komen ze er ook van Nokia en in
2003 hebben alle merken
Bluetooth in hun assortiment.
Bluetooth-techniek werkt met
radiogolven over korte afstand
en lijkt de toekomst voor een
hele reeks communicatieve
bezigheden. Het zal infrarood,
tot nu toe de standaard, wel
gaan vervangen. Het telefoon
systeem werkt aardig, al zijn we
niet onder de indruk van de
spraaksturing.Het leuke is, dat
iedere inzittende met een
Bluetoothtelefoon via hetzelfde
systeem kan bellen. Niet tege
lijk natuurlijk. Omdat het sys
teem modulair is opgebouwd,
blijft het ook bruikbaar als de
mobiele telefoon wordt vervan
gen door een ander merk of type.
In dat geval hoeft alleen de hou
der te worden verwisseld.
Het systeem kost inclusief in
bouw 725,29 euro. Het inbou
wen neemt hooguit 30 minuten
in beslag. Als de stekkers onder
het dashboard maar origineel
zijn, zijn er weinig problemen.
Voor Japanse auto's is het nog
wat lastiger, omdat die vaak
weer andere stekkerverbindin
gen hanteren.
Toekomst
De CK 3000 wordt aangeprezen
als de eerste Bluetooth hands
free set. 'Klaar voor de toe
komst', meldt een foldertje
juichend. Dat laatste klopt mo
gelijk wel. Want klaar voor het
heden is het ding nog niet hele
maal. Het ding herkent je inge
sproken kreten lang niet altijd
of hij belt doodleuk iemand, die
je helemaal niet wilt bellen. Bij
geluiden in de auto zijn klaar
blijkelijk verantwoordelijk
voor storingen.
Niet opgeslagen
Een weekje vol ongewilde con
tacten. 'Deze naam is niet opge
slagen', volhardt het apparaat
terwijl jij zo duidelijk mogelijk
'Alebeek' roept om een leiding
gevend collega te bellen. De te
lefoon wil Alebeek maar niet
herkennen en belt Arie, even
eens deel uitmakend van het
adressenbestand, maar aller
minst een collega, laat staan lei
dinggevend.
'Telefoon' roep je dan in de rich
ting van het microfoontje.
Piep. De radio onderbreekt de
uitzending.Piep 'Thuis!' 'Deze
naam is niet opgeslagen'. 'Op
hangen' dan maar. Piep.
Rien van der Steen
In de Messe van het Duitse Essen wordt van donderdag 4 tot en met
zondag 7 april de veertiende Techno Classica gehouden. Volgens
de organisatie zijn er 820 exposanten uit vijftien landen. Sport- en
racewagens, klassiekers en oldtimers zijn er te zien in negentien
hallen, maar natuurlijk ook onderhoudsproducten, restauratiema
terialen en onderdelen. Bijzondere voertuigen die te zien zijn: Cord
812 Westchester Sedan uit 1936, Isotta Fraschini, Maybach Zeppe
lin Cabriolet uit 1932 en de complete serie Mercedes SL sinds 1952.
De show is donderdag en vrij dag open van 100 0 tot 180 0 uur en za
terdag en zondag van 09.00 tot 18.00 uur. De entree kost 16 euro.
Bellen via Bluetooth is heel comfortabel: de telefoon hoeft niet in
een console, maar kan gewoon in tas of vestzak blijven en maakt au
tomatisch verbinding. Spraaksturing werkt nog wat minder gerief
lijk.
VW wil volgend jaar een nieuw model van Bugatti op de markt
brengen dat de laatste tij d op shows de ronde doet. In Automusa
in Bergeijk wordt tot en met 14 april een tentoonstelling over Bu
gatti gehouden. Er zijn drie prototypes te zien en dat is hoogst zeld
zaam. Ettore Bugatti was een constructeur uit Milaan die zich in
Molsheim toelegde op bijzondere sportwagens. In 1924 verscheen
zijn Type 35. Zoon Jean ontwierp de nog fraaiere Type 5 7. Hij veron
gelukte in 1939, pa Ettore overleed in 1947. Op de tentoonstelling in
het Bergeijkse museum wordt stilgestaan bij de historie van het le
gendarische merk. Zoals het initiatief van een groep rijke Italianen
in de j aren tachtig Bugatti nieuw leven in te blazenWaarop in 19 91
de EB 110 verscheen. Er werden er 139 van gemaakt. Museum Au
tomusa is woensdag tot en met zondag open van 10.00 tot 17.00 uur,
de entree kost 6,70 euro.
Bij Bosch gedenken ze dat ze
100 jaar geleden begonnen
met de bougie. Motorpionier
Carl Benz worstelde al met een
betrouwbare ontsteking in een
motor. De bougie, gecombi
neerd met een hoogspannings
magneet, loste dat voor een deel
op.
De eenvoudige bougie van des
tijds is vervangen door een ta
melijk ingewikkeld stukje tech
niek met speciaal materiaal
(met metaal als platinum en yt
trium voor de elektroden) en
voor verschillende zogenaamde
Ottomotoren. Bosch ontwikkel
de in 100 jaar meer dan 20.000
verschillende bougie-types. In
1902 waren het er in totaal 300
per jaar, nu meer dan een mil
joen per dag in de fabriek in
Bamberg. In de afgelopen 100
jaar waren het er meer dan ze
ven miljard. Een moderne bou
gie bestaat uit staal, nikkel, ko
per, platinum en kleiaarde,
waarvan de witte isolator ge
maakt wordt.
vindt, dat een auto bestuurd
wordt met twee handen aan het
stuur. Op zichzelf heeft ze daar
trouwens groot gelijk in. Al
moet je wel een nogal prijzig
handsfree systeem aanschaffen,
wil je je handen niet van het
stuur hoeven halen om te bellen.
Een spraakgestuurd apparaat
doet minstens 550 euro.
Een headsetje is de goedkoopste
vorm van handsfree bellen.
Maar het zelf opbellen zal dan
toch leiden tot eenhandig stu
ren. Daarom juist is zo'n ding in
Zwitserland als handsfree-op-
lossing verboden. Een eenvou
dige carkit werkt welal stelt die
qua kwaliteit niet veel voor.
Carkits
Wie rijdend volhardt in
een mobieltje aan het
oor kan vanaf 30 maart van
de politie een boete krijgen
van 138 euro. Dan is verbo
den in de auto 'handmatig' te
telefoneren.Al verklaart de
politie allesbehalve een hek
senjacht op bellende auto
mobilisten te willen ontkete
nen. Maar dat willen ze met
al die flitskasten ongetwij
feld ook niet.
Autoshops zijn voorbereid op
een run op carkits. De oordopjes
met snoer en microfoontje dus
(vanaf 15 euro) of een vaste in
bouw voor minstens 500 euro.
Nadeel van de vaste inbouw is
de merkgebondenheid. Want
een Motorola past niet in de
houder van een Ericsson etc.
Wie een nieuwe telefoon aan
schaft moet ook een nieuwe car
kit aanschaffen. En dat loopt in
de papieren. Bij Halfords heb
ben ze een aanbieding die in de
buurt van consumentvriende
lijkheid komt: Mr. Handsfree
kan vrij simpel zelf geïnstal
leerd worden. Het complete sys
teempje kost 90 euro en er zit al
leen een sterk merkgebonden
connectorkabel bij. Bij een
nieuwe telefoon van een ander
merk kan de kit dus blijven zit
ten. Alleen de connectorkabel
moet vernieuwd (19,04 euro).
Een beetje handsfree set komt
op minstens 300 euro. De firma
VCA (Versluis Car Audio) in
Lieshout heeft systemen die
aardig in de buurt van een echte
carkit komen. Spraakgestuurd
De Spaanse politie maakt het
in elk geval wel bont: in Va
lencia en directe omgeving wil
len ze 800 euro van je hebben
als je handmatig telefonerend
gesnapt wordt. Van de andere
kant: telefoneren tijdens auto
rijden kost levens (naar schat
ting in Nederland 30 doden per
jaar) en dan is zo'n enorm be
drag ineens zo absurd niet meer.
Handsfree bellen is echter ook
niet zaligmakend. Tal van on
derzoeken geven aan dat het
puur voeren van een gesprek,
zonder gehaspel met gsm, de
aandacht van het rijden al flink
afleidt. En dat kan fatale gevol
gen hebben. Een totaalverbod
op bellen in de auto zit er echter
niet in. De controle is ondoen
lijk en bovendien zoudanookde
audio-installatie het moeten
ontgelden. Die kan immers ook
danig de concentratie storen.
Minister Tineke Netelenbos
heeft via een wijziging van de
Regeling Verkeersborden en
Verkeersregels (RW) gedaan
gekregen dat het met ingang van
30 maart afgelopen is met het
met één hand sturen en met de
andere de gsm tegen het oor
prangen. Want de minister
IS*NP6072