Bloemen verlevendigen de dis Gestroomlijnd zilver in beeld 21 Do create bij de Bijenkorf vrijdag 15 maart 2002 Bijna twee jaar geleden baar de het eigenwijze Amster damse reclamebureau Kessels- Kramer opzien met zijn project do create, bestaande uit produc ten die per definitie niet af zijn. Nu wordt een aantal voorwer pen uit die 'do'-lijn gepresen teerd bij de Bijenkorf in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven. Klanten kunnen in de speciale do create shop kij ken, doen en kopen. KesselsKramer, bekend om zijn 'anders dan anders' aanpak, in troduceerde het do-project in april 2000 op de Salone di Mobi le in Milaan. Diezelfde zomer was het te zien in de Rotterdam se Kunsthal. Do, het Engelse woord voor doen, staat voor actief hande len. Dat wil zeggen dat er van de gebruiker van de do-producten enige creativiteit wordt geëist, omdat de voorwerpen op de een of andere manier niet af zijn. Het witte T-shirt dat Do destijds als eerste product presenteerde, is bijvoorbeeld wel een T-shirt maar zo krankzinnig groot dat het niet als zodanig te dragen is, tenzij je je fantasie gebruikt. En van de vier poten van de Do- stoel is er eentje korter, zodat de gebruiker iets zal moeten ver zinnen om er een bruikbaar zit meubel van te maken. Dan is er ook nog de 'do hit', bestaande uit een grote stalen kubus. Met de bijgeleverde hamer kun je dat blok naar eigen inzicht tot een stoel slaan, zoals Michiel Romeijn op de begeleidende fo to laat zien. Mentaliteit ,,Do is bedacht vanuit een men taliteit, waardoor do iedere vorm kan aannemen", stelde KesselsKramer twee jaar gele den bij de introductie. „Het kan een tv-programma zijn, een lamp of een spijkerbroek, zo lang het maar interactie veroor zaakt of actie oproept bij de ge bruiker. In de Bijenkorf worden nu zes voorwerpen uit de collectie ge toond. Het gaat om de tape do frame, het multifunctionele ob ject do cut, de lamp do scratch, de stoel do hit, de vaas do break en het enorme do shirt. Met do frame, de naam van een grote rol tape, kun je overal en waar je maar wilt een gouden (schilde rijlijst aanbrengen. Do scratch daagt de eigenaar uit een figuur in het zwarte lichtobject te krassen opdat de lichtstralen naar buiten kunnen komen en met de vaas do break kun je al je agressie in één keer kwijt raken. Eén voordeel: dankzij de rubbe ren binnenzijde zal de vaas niet breken, maar wordt alleen de buitenkant aan gruzelementen geslagen. Tot slot is daar nog het object do cut: leef je uit met een zaag en ontwerp je eigen meu bel. En voor degenen die niet voldoende fantasie in huis heb ben: een levensgrote foto bij ie der product geeft een voorbeeld van wat je ermee zou kunnen doen. De Oostenrijkse zilveront werper Gustav Beran gaf bestek een nieuw gezicht. Ter gelegenheid van zijn 90e ver jaardag organiseert het Goud-, Zilver- en Klokkenmuseum in Schoonhoven van 8 maart tot 30 juni de overzichtsexpositie Ge stroomlijnd Zilver. Een eigentijds evenwichtig mo del dat past bij ieder interieur en elk servies. Zo lanceerde zilver producent Van Kempen (tegen woordig Van Kempen Begeer) in 1963 het bestek Jolie, ontwor pen door Gustav Beran. Van Kempen is schatplichtig aan Beran. De Oostenrijkse ontwer per drukte vorige eeuw jaren lang een stempel op de collectie van de zilverproducent. Van Kempen Begeer is dan ook één van de sponsors van Ge stroomlijnd Zilver, een exposi tie die ter gelegenheid van de 90e verjaardag van Beran van 8 maart tot en met 30 juni is geor ganiseerd in het Goud-, Zilver en Klokkenmuseum in Schoon hoven. „Zijn ontwerpen zijn toonaangevend voor het moder ne Nederlandse Zilver en voor het Keltum Pleet uit de jaren vijftig en zestig", aldus de orga nisatie. De in 1912 in Wenen geboren Gustav Beran volgde van 1928 tot 1933 een opleiding aan de Kunstgewerbeschule van het Oostenrijkse museum voor Kunst en Industrie. Beran leer de het vak onder andere van Josef Hoffmann. Die docent stond ook aan de wieg van de Wiener Werkstatte, van 1897 tot 1931 een bekend centrum voor modern design in Wenen. Bestek Na zijn studie ging Beran in 1934 aan de slag bij zilverpro ducent Van Kempen in Zeist. In 1935 verscheen zijn eerste zilve ren bestek. „Met een slank, ge deeltelijk gegroefde steel en een kleine ondiepe lepelbak", aldus conservator en zilverexpert An- nelies Krekel-Aalberse. Beran ontving voor het ontwerp - in productie tot in de jaren zes tig - diverse onderscheidingen. Is aan zijn eerste ontwerpen de Weense invloed nog afleesbaar, medio jaren dertig ontwikkelde hij een eigen stijl. In 1936 startte Van Kempen (toen Gerritsen van Kempen) met de productie van verzilverde artikelen of Keltum Pleet. Beran ontwierp diverse voorwerpen voor deze collectie. Naast bestek legde de Oosten rijker zich toe op het ontwerpen van sieraden volgens een nieuw procédé. „Dit maakt het moge lijk om uiterst fijn uitgewerkte ontwerpen uit te voeren", om schrijft Krekel-Aalberse. De sieraden bleken vooral een suc ces in Londen. In de jaren veertig en vijftig was Beran verantwoordelijk voor de tekenkamer en de hand- werkafdeling van het bedrijf. Daarnaast had hij de leiding over de afdeling die ontwerpen maakte voor winkeletalages Eind jaren zestig nam de be langstelling voor zilver en pleet af. De consument vond het on handig, omdat het gepoetst moest worden. Beran legde zich Deze kandelaar is in 1957 ontworpen door Gustav Beran. foto's Rob Glastra toe op restauratiewerkzaamhe den. Zoals de titel van de expo sitie aangeeft, zijn vooral de ge stroomlijnde vormen in zijn ontwerpen opvallend. Als een schaap met vijf poten. Zo ziet Beran zelf zijn werk als indu strieel ontwerper „Hij moet niet alleen goede artistieke kwaliteiten bezitten, maar bo venal diplomatiek zijn. Want hij moet zowel rekening houden met een directie die iets wel of niet wil, als met een verkoopaf deling die alleen gemakkelijk verkoopbare artikelen wenst. Die moet hij dan in overeen stemming zien te brengen met zijn eigen inzichten." En in dat laatste is Beran vorstelijk ge slaagd. Paul Geerts Expositie Gestroomlijnd Zilver van Gustav Beran, tot en met 30 juni. Het Goud-, Zilver- en Klokkenmuseum. Kazerne plein 4 in Schoonhoven. Ope ningstijden: dinsdag tot en met zondag van 12 tot 17 uur. Meer informatie: 0182 - 385612. Een sigarettendoos uit 1961 Om de zoveel jaar duikt het weer op: het verwer ken van bloemen in eten. Ze ker wanneer er weer een Flo- riade voor de deur staat. De Amsterdamse bloemiste Ma- riejan Hamersma-Engel is de belangrijkste pleitbezor ger in ons land. Zij geeft ad viezen, cursussen en organi seert lunches. Bloemen op je bord tref je aan in Hilton- restaurant Roberto's en ho tels rond Schiphol. In het reguliere aanbod van de groenteman komt al een be perkt aantal groenten voor die eigenlijk bloemen zijn, zoals bloemkool, broccoli, artisjok ken en courgettebloemen. Al leen de laatste lijkt ook echt op een bloem. „Maar heeft helaas weinig smaak", vindt de Am sterdamse bloemiste Mariejan Hamersma-Engel. „Dat ding wordt niet voor niets gevuld Nee, ik gebruik allerlei schitte rende bloemen en doe daar zo weinig mogelijk mee. Wat dacht je van garnalen met gouds bloemblaadjes, of tulpen gevuld met zalm? Stokrozen vul ik met wilde rij st - prachtig én heerlij k. En nieuwe haring garneer ik met viooltjes, net als in de Mid deleeuwen. Trouwens, in die tijd was het eten van .bloemen een doodgewone zaak. Een En gels recept uit die tijd is tus- symussyeen mengsel van aller lei kleine bloemetjes als fuch sia, primula, madelief, boragie, dat als sla aangemaakt kan worden, of vermengd met mues li." Rozen Het gebruik van bloemen in de keuken is oeroud. Bij de Romei nen stonden goudsbloemen en viooltjes op het menu en dacht men dat het eten van rozen blaadjes dronkenschap tegen ging. Ook de Arabische keuken kent het gebruik van rozen. Blaadjes worden toegevoegd aan water en andere dingen om het uitei'lijk te verbeteren en geur te geven, gedroogde knop jes worden fijngewreven als kruid, en in Turkije, een groot producent van rozen voor de parfumindustrie, is rozenjam populair. In de banketbakkerij kennen we natuurlijk allemaal de gesuikerde viooltjes. De ware komen sinds jaar en dag uit Tou louse, waar kleine fabriekennog altijd de tere bloemblaadjes penselen met eiwit om ze daarna te conserveren in suiker. Zelf aan de slag met bloemen gaan vergt enige bezinning. Al lereerst moet je er zeker van zijn dat er geen schadelijke chemi caliën zijn gebruikt. Er zijn snij bloemen van biologische teelt. Daarnaast zijn bloemen uit ei gen tuin of uit het wild te ge bruiken, voorzover ze niet vlak Bloemen schoonmaken voor het eten. langs de snelweg groeien. Ver volgens blijken niet alle ruiker tjes eetbaar. Erger, met vinger hoedskruid, monnikskap en zelfs het zo onschuldig klinken de lelietje der dalen kun je je fa milie om zeep helpen. Veilig Het verstandigst is om je te hou den bij een aantal vertrouwde soorten als goudsbloemen, chrysanten, anjers, tulpen, Oost-Indische kers, primula, saliebloesem, lelies, stokroos, vlierbloesem en natuurlijk vi ooltjes. Maar ook bij de veilige bloemen moet je een paar voor zorgsmaatregelen nemen. De stamper en de meeldraden die nen verwijderd te worden, en soms de stengels (bij de paarde bloem bijvoorbeeld). Sommige bloemblaadjes hebben een witte aanzet, die bitter smaakt en er dus beter afgehaald kan wor den. Controleer de bloemen goed op insecten en beschadi gingen en was ze voorzichtig in koud water. Ze zijn een poos te bewaren in een vochtige doek in de koelkast. Vervolgens houd niemand je te gen om salades te verlevendigen met bloemblaadjes, kleurige bloemblaadjes door de tafelbo- ter te roeren, roereieren en omeletten te maken waar ieder een van achterover slaat, vinai grettes en andere sauzen van kleur te voorzien. Het verwer ken van bloemen in wanne ge rechten is minder geslaagd; door het verhitten gaat de kleur verloren. Wie al het gedoe liever aan an deren overlaat, kan de komende maanden in een aantal restau rants in Amsterdam en bij Schiphol terecht. De primeur is voor het Italiaanse restaurant Roberto's, in het Hilton Hotel in Amsterdam-Zuid, waar van 28 maart tot 26 april kleurige en geurige bloemblaadjes het eten sieren. Gedurende de hele Flori- ade, van 6 april tot 20 oktober, voeren de hotels in en om Schiphol bloemenmenu's. Daar ligt het accent op typisch Hollandse bloemen, terwijl Ro berto's meer de mediterrane soorten verwerkt. Roberto's or ganiseert op 6 en 13 april tevens workshops. Huiver Bij Roberto's mocht de pers ko men voorproeven: courgette- bloemen gevuld met langousti ne en tornatenconcassee, risotto met madeliefjes, gesneden tour- nedos met lavendel en rucola en siadas (een soort gebakken ravi oli) met verse kaas, rozenblaad jes en rozenhoning. Huiver ten aanzien van onbekende smaken bleek niet nodig. De courgette- bloem smaakte vooral naar lan goustine en de risotto naar ris otto. Door de lavendel bij het prachtig malse vlees als takjes te geven, konden we zelf het in dringende parfum doseren. „Tja, ik heb hier toch wel oma's linnenkast achter mijn kiezen", meende een collega. De nieuwe kok van Roberto's, de Toscaan Giuseppe Zuddas, kookt op een pure wijze, met veel aandacht voor details. Maar toch bleek uit de maaltijd dat de aantrekke lijkheid van het verwerken van bloemen voornamelijk in het decoratieve effect schuilt. Des alniettemin is zo'n fleurige maaltijd een aardig alternatief voor de eeuwige asperges als lentebode. Onno H. Kleyn 'Bloemen in de Italiaanse keu ken' (4-gangendiner 40 euro) bij restaurant Roberto's, Amster dam Hilton, Apollolaan 138, re serveren 020 - 710 60 25. Work shops bij restaurant Roberto's kosten 30 euro. Reserveren op 020-710 60 98. De maaltijden bij hotels rond Schiphol verschillen per restau rant. Deelnemers zijn Hilton Amsterdam Airport Schiphol, NH-Golden Tulip Schiphol, Crovvne Plaza Amsterdam Schiphol, Dorint Airport Am sterdam Schiphol, Hotel Schip hol A4, Hotel Mercure Amster dam Airport, Radisson SAS Amsterdam Airport, IBIS Am sterdam Airport, Sheraton Am sterdam Airport. Mariejan Hainersma-Engel's winkel heet Jemi's Bloemsier- kunst, Warmoesstraat 83a, Am sterdam, 020 - 6256034. - Siadas met verse kaas, rozenblaadjes en rozenhoning. Courgettebloemen gevuld met langoustine en tomatenconcassee. Tournedos met lavendel en rucola.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 21