Weer asielzoekersgezin op straat Van den Bergen gebruikt verdwijnend veer als alibi Horeca Zierikzee tevreden over kaartensysteem Ons huis is groot genoeg Succes ecobus bij transferium Renesse smaakt naar meer Leiden noemt Vlissingse angst voor huisvesten uitgeprocedeerden ongegrond Dineren voor hulp aan de Molukken J CREDITS Goedkoper en beter kan GOES door Edith Ramakers VLISSINGEN - In één week tijd is in Vlissingen een tweede gezin uit huis gezet. Na de familie Abdulrahman, afkomstig uit Irak. overkwam giste ren een uitgeprocedeerd Armeens echtpaar met twee kinderen hetzelfde lot. Ze kwamen ongeveer drie jaar gele den naar Nederland. Het gezin heeft bij vrienden in Vlissingen voorlopig onderdak gevonden; onverzekerd en zonder geld. Terug naar Armenië wil len ze niet. Ze verkiezen de ontheem den van Nederland te zijn. Achten twintig dagen geleden ontving de Armeense familie de definitieve af wijzing. Het gezin wist dat daarmee het Rijk de financiële bijstand zou stopzetten en dat de verantwoordelij ke instantie, in hun geval de Centrale Opvang Asielzoekers (COA), de vluchtelingen de boodschap moest brengen. Er zijn plaatsen in Nederland waar vluchtelingen niet op straat komen te staan. Een daarvan is Leiden. Van die gemeenten kan gezegd worden dat ze tegen het rijksbeleid ingaan. „Wij on dermijnen het rijksbeleid geenszins", reageert F. Delamarra, persvoorlich ter van de gemeente Leiden. „Het Rijk kan zeggen: deze zaak is afgehandeld. We strepen de asielzoekers weg uit de administratie, want de status tot ver blijf wordt niet verleend. Maar wij zien op straat dat de zaak daarmee niet afgehandeld is. Als lokale over heid hebben we een zorgplicht." Over zorgplicht zegt Delamarra: „Het Rijk neemt het besluit dat het verblijf beëindigd moet worden en dat de vluchtelingen uit vrije wil moeten vertrekken. Die vin je wil ontbreekt vaak. Het dossier is voor het Rijk ge sloten, voor de gemeente niet." Hij zegt dat het onduidelijk is wie uitvoe ring aan het rijksbeleid zal geven. „Wat wij constateren, is dat de men sen hier nog zijn. Dan moeten we er dus voor zorgen. Want dat ze er nog zijn, ligt niet aan ons. Bij wie zit dan de fout?" Ook de politie komt in Leiden niet met een bevel tot uitzetting. „Dat zou toch strijdig zijn met ons beleid." De Leid- se gemeenteraad heeft eind vorig jaar voor deze manier van opvang geko zen. „Het kost geld, maar voor die op lossing hebben we gekozen. Wij zor gen momenteel voor acht mensen van wie het dossier beëindigd is." Uitzichtloze positie Het is volgens de gemeente Leiden on gewenst voor elke samenleving dat mensen op straat zwerven. „Dat pro beren we te voorkomen. Deze acht mensen verkeren ondanks de opvang in een uitzichtloze positie. Vandaar dat we veel in gesprek zijn met hen. We bespreken de mogelij kheden voor terugkeer naar het land van her komst, naar een ander lapd of we kij ken of er nog mogelij kheden zijn om hier op sociale, medische of juridische gronden te blijven." De Vlissingse ge meenteraad koos eind vorig jaar niet voor deze oplossing. Alleen de SP en GroenLinks spraken zich duidelijk uit voorstander te zijn van een model a la Leiden. Eén van de grote angsten was dat uitgeprocedeerde asielzoe kers die geen status krijgen, niet meer verzekerd zouden kunnen worden. De gemeenschap zou voor de kosten op draaien, als er iets met de mensen ge beurt. Volgens Delamarra is die vrees ongegrond. „Ze zijn wel degelijk verzekerd. In Leiden blijven ze onder de bestaande regelingen voor vluchtelingen val len." door Nadia Berkelder VLISSINGEN - Wat maakt die paar mensen nou uit, als Ne derland toch al vol is, vraagt Elise de Boer zich af. Haar Ar meense vriendin Lianna moet binnenkort het land uit. Elise kan niet zwijgend toezien. „Als ik niets doe, kan ik haar net zo goed op het vliegtuig zetten en haar uitzwaaien. Ze zitten allebei op de CSW in Middelburg, zijn allebei veer tien jaar. De één woont thuis, de ander in het asielzoekers centrum. Lianna is ruim drie jaar in Nederland. Ze vluchtte samen met haar moeder uit Ar menië. Haar land is niet veilig, vertelt ze. Armeniërs en Assy- riërs zijn in een strijd gewik keld. Of het burgeroorlog is, weet ze niet zo goed. En hoe dat allemaal precies zit met die procedures, is haar ook niet duidelijk. Moeder en dochter moeten Nederland uit. Lian na's moeder heeft een slechte gezondheid en wordt binnen kort geopereerd aan galstenen. Zodra ze uit het ziekenhuis is, moeten ze weg. Hulpoi'ganisa- tie Inlia probeert nog een nieu we procedure te beginnen. „Medische problemen kunnen een aanleiding zijn om een ver blijfsvergunning aan te vra gen", zegt J. Burger van Inlia. Elise heeft Lianna leren ken nen op het asielzoekerscen trum. „Ik kom daar heel vaak, we hebben één keer in de week kinderkerk, dan halen we alle kinderen op." Ze zijn vriendin nen geworden en gaan nu naar dezelfde school. „Ik vind het heel knap dat ze mavo havo doet, terwijl ze hier nog maar drie jaar is. Andere kinderen in het centrum volgen een speci aal programma op het Schel- demond." Ze heeft weinig begrip voor het asielbeleid in Nederland. „Ik vind dat het te lang duurt voor dat mensen horen of ze mogen blijven. Ze slijten hun dagen met wachten. Veel mensen kunnen daar niet tegen. Ik weet wel dat Nederland vol raakt als iedereen mag blijven, maar daar zit ik niet zo mee. Als wij het moeilijk hebben, willen we ook geholpen worden." Er stopt een busje voor de deur. Het Armeense gezin dat in Vlissingen uit huis is gezet komt bij de familie De Boer lo geren. „Ik heb snel mijn kamer leeg gemaakt", vertelt Elise. „Ik slaap bij mijn zusje. Ons huis is groot genoeg." Elise de Boer met haar Armeense vriendin Lianna. foto Lex de Meester donderdag 14 maart 2002 door Piet Kleemans BURGH-HAAMSTEDE - Taxi Centrale Renesse (TCR) wil een tweede ecobus inzetten voor het door haar verzorgde gratis ver voer vanaf het transferium in Renesse. De milieuvriendelijke manier van personenvervoer per elektrisch aangedreven bus oogst veel waardering bij zowel de klant als aanwonenden van de route waarlangs deze stille bus rijdt. TCR is vanwege de ho ge investeringskosten nog op zoek naar subsidiemogelijkhe den. Het transferium bij Renesse werd in juli 1997 in gebruik genomen. Bezoekers van de badplaats kunnen er gratis par keren en worden gratis naar camping of strand vervoerd. TCR zet daarvoor schone diesel bussen in - waaronder twee ca briolets - plus onder meer een paardentram. In 1999 introdu ceerde TCR een geruisloos naar de kust suizende 'ecobus'. Deze wordt elektrisch aangedreven en biedt plaats aan 30 passa giers. De ecobus bereikt een snelheid van 35 kilometer per uur en kan op één accu - van 1200 kilo zwaar - zo'n 60 kilo meter afleggen. Met de ecobus wordt volgens C. Hage, mede-directeur van TCR, zo'n tien proeent van het aantal reizigers vervoerd. In voor- en naseizoen rijdt de ecobus op alle lijnen vanaf het transferium. In het hoogseizoen wordt de mi lieuvriendelijke en stille bus in gezet op lijn 2 (richting Zeeuwse Stromen) en lijn 3, richting Hoogenboomlaan. Filosofie Hage:,Het past ook enorm goed in de filosofie achter het trans ferium: evenwicht tussen na tuur en recreatie. We krijgen vooral van reizigers erg positie ve reacties op de ecobus." Na deel van de ecobus is dat exploitatie ervan duur is. Een elektrisch aangedreven bus kost in aanschaf 136.100 euro en zo'n investering verdien je niet zo maarterug; Hage: „Daarom zijn we nu bezig met onderzoek naar de subsidiemogelijkheden. Of er een ecobus bijkomt is afhanke lijk van de uitkomsten van dat onderzoek." Het transferium en het natransport vanaf het par keerterrein worden door de ge meente bekostigd uit de toeris tenbelasting en de inkomsten uit parkeermeters. De gemeente hoopt door het natransport via een stichting te regelen subsidie te krijgen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Ge meente-ambtenaar verkeer en vervoer T. van de Ketterij ver wacht daar op zeer korte ter mijn uitsluitsel otfer. Het gaat om een subsidiebedrag van 113.400 euro. Het succes van het transferium bij Renesse leidde in 1999 tot een experiment met gratis openbaar vervoer gedu rende zes weken in het hoogsei zoen van Haamstede naar Wes- tenschouwen. Dat wordt volgens Van de Ketterij hogelijk gewaardeerd. „Het aanbieden van gratis openbaar vervoer le vert een belangrijke bijdrage aan de kwaliteitsverbetering van het toeristische product." De gemeente hecht daar grote waarde aan en wil het daarom ook in 2002 aanbieden. OOST-SOUBURG - Het Moluks Centrum Mae Uku (MCMU) za melt met een Diner for Maluku geld in voor hulp aan de Moluk ken. Belangstellenden kunnen vrijdag 26 april van 19.00 tot 22.00 uur in het gebouw aan de Prins Hendrikstraat genieten van een Molukse rijsttafel. Er zij n 7 5 plaatsen beschikbaar. Verder is er deze avond een info- hoek aanwezig met de activitei ten van stichting Horizon Hol land. De stichting is een van de weinige hulporganisaties die nog altijd actief is op de Moluk ken. De avond wordt opgeluis terd door muziek van verschil lende muziekgroepjes, karaoke en de Molukse cabaretier Boetje Badot. Laatsgenoemde biedt via een veiling schilderijen aai? waarvan de opbrengst ten goede komt aan de pro j ecten van Hori zon Holland. Ed van den Bergen fotografeert mensen op de pont. foto Wim Kooyman door Jan Jansen PERKPOLDER - Een man met een fototoestel op zijn buik ver stoort in de salon het anders zo voorspelbare ritme van een overtocht tussen Kruiningen en Perkpolder. Kennelijk nicuw- gierig naar de passagiers die hij door de lens beloert, wekt hij andersom zelf evenveel nieuws gierigheid; argwaan zelfs. Wat moet die goser met zijn donkere bril van ons? Het wordt rap duidelijk als de fotograaf op zijn doel afgaat. „Mag ik u even lastig vallen? U weet misschien dat deze boot- dienst verdwijnt. Daarom ben ik bezig met een fotoreportage en nou zou ik ook graag een foto van u maken. Mag dat?" Zelden krijgt Ed van den Bergen (45) uit Hulst een afwijzing. „Dat die boot er straks niet meer is, blijkt een fantastisch alibi. Zelfs arg wanende types, zoals jij, zeggen dan geen nee. Dat vind ik dan wel mooi hoor. Dat zijn over winningen hè." Zo herinnert hij zich twee vrachtwagenchauf feurs met stoere koppen uit Rhenen die hij amper durfde aan te spreken. „Ik stak een beetje aarzelend mijn verhaal af. Haalt er één een servetje van de boot uit zijn zak. Ze gingen al jaren regelmatig met de boot mee en wilden een souvenir. Die foto's hebben ze dus ook be steld." Op tig overtochten schoot Van den Bergen zo al een prachtige portrettengalerij bij elkaar. In nostalgisch zwart-wit. Natuur lijk heeft hij ook foto's van de- boot, de fuik, het dek, maar mensen zijn zijn belangrijkste doelwit. „Ik vind het heel boei end dat ze allemaal, met hun ei gen sores en plannen, op weg naar iets zijn. Dat is toch het kenmerk van zo'n overtocht." Ed van den Bergen is geen be roepsfotograaf. Maar als ama teur of hobbyist wil hij zich toch ook niet laten afschilderen. Al dik twintig jaar manifesteert hij zich als een bevlogen fotograaf die een professionele opleiding volgde aan de foto-academie in Sint-Niklaas. Enige bewust zijnsvernauwing slaat soms toe als hij zich helemaal op één on derwerp richt. Zulke inspan ningen leverden al enkele expo sities op, bijvoorbeeld van Saeftinghe, van de Cokesfa- briek en van het leegstaande klooster van de paters Maristen in Hulst. Ook de uitgave van een boek over de boot sluit hij niet uit. Maar voorlopig zit hij, sa men met 'collega' Bernard de Ruijck, nog middenin het proces van meevaren en afdrukken. „Er gaat een magie vanuit om dingen vast te leggen die er wa ren en daarbij wil je niks missen. Daar ben ik altijd bang voor. Verdorie, er gebeurt van alles en dan ben ik er niet bij Grappig fenomeen Geboren in Rotterdam, moest hij als kind al mee met zijn Zeeuws-Vlaamse ouders naar opa in Clinge. Sinds hij werkt in Hulst, maakt hij opnieuw veel vuldig de overtocht. Ed van den Bergen heeft dus wel iets met de boot. „Ik ben niet tot tranen toe geroerd, maar ik vind het jam mer dat hij weggaat. Het is ei genlijk een grappig fenomeen. Je hebt een land en daaronder bungelt nog een klein stukje dat alleen over water of vreemde bodem bereikbaar is. Dat is fas cinerend." Over enige tijd zijn de foto's te zien in Hulst; waar en wanneer precies is nog niet bekend. door Ali Pankow ZIERIKZEE - Op het venster of de deur van vrijwel elk horeca bedrijf in Zierikzee prijkt te genwoordig een sticker met de tekst 'Deelnemer Veilig Uitgaan Zierikzee'. Het gele- en rode- kaartensysteem ten behoeve van een goede sfeer in het uit gaansleven werpt vooral dank zij die brede deelname zijn vruchten af. De bedoeling van het systeem is raddraaiers en andere ongewenste bezoekers een halt toe te roepen. „Volgens mij doen alle leden van de horeca-afdeling in Zierikzee hieraan mee", zegt uitbater H. Uitterhoeve van café 't Sloepje aan de Melkmarkt. Hij is zelf groot voorstander van het kaar- tensysteem omdat de horeca ondernemer hiermee een goed middel in handen heeft lieden die de sfeer bederven te weren. Bovendien gaat er volgens hem ook een preventieve werking uit van die stickers. „Niemand zit er natuurlijk op te wachten in derdaad zo'n gele of rode kaart te moeten uitdelen, maar als het nodig is gebeurt het wel", zegt Uitterhoeve. Hij kent diverse praktijkvoor beelden waarin een lastige klant met een gele kaart een waarschuwing kreeg dat hij zich anders moest gedragen. Zo'n klant wordt in dat geval niet alleen scherp i n de gaten ge houden in het etablissement waar hij de waarschuwing kreeg, maar eveneens in alle an dere deelnemende horecabe drijven. Over de streep Bij een rode kaart is de bezoeker behoorlijk over de streep ge gaan, Hij wordt dan voor een be paalde periode geweerd uit het bedrijf waar hij stennis heeft gemaakt of hij heeft het zo ver bruid dat hij enige tijd nergens meer welkom is binnen de Zie- rikzeese horeca. „Dat komt aan hoor. Dan kun je dus ook niet even een snackbar binnenstappen om een frietje te halen, want ook daar mag je dan niet naar binnen", zegt eigenaar F. Kramer van stadscafé De Banjaard aan de Nieuwe Haven. Ook hij is blij met de brede deel name. Tevens acht hij het van belang dat strak de hand wordt gehouden aan de afspraken. Hij kent een voorbeeld waarin ge probeerd werd een weekje voor afloop van de rode kaart-ter- mijn weer een café binnen te stappen. „Het is goed dat de eigenaar dan voet bij stuk houdt en zegt: sorry jongen, volgende week ben je hier pas weer welkom", aldus Kramer. Volgens Uitterhoeve wordt er zorgvuldig gewerkt. „Er is een speciale commissie ingesteld die beoordeelt welke kaart wordt uitgedeeld en voor welke periode. Dat kan een maand, twee maanden of een half jaar zijn. De persoon in kwestie wordt uitgenodigd voor een ge sprek met de commissie en dan is het aan die persoon zelf om wel of niet te komen. Hij wordt in elk geval netjes op de hoogte gesteld van de maatregel." Van klanten binnen zijn eigen bedrijf zegt Uitterhoeve uitslui tend positieve reacties over het systeem te horen. Voldoening Voormalig horeca-ondememer J. Meerdink proeft voldoening over de wijze waarop het kaar tensysteem thans functioneert. Als uitbater van discotheek De Steeg introduceerde hij het plan al in 1997 naar het voorbeeld in Hulst en Terneuzen. Volgens horecman Meerdink heeft het wel even geduurd voor hij de horeca in Zierikzee warm kreeg voor zijn idee. Volgens hem brachten trieste gebeurte nissen als de schietpartij in een discotheek in Gorinchem de zaak uiteindelijk in een stroom versnelling. GRATI -jJUH0KIA331(r T.W.V. Handig van Dutchtone: Alle kosten voor gesprekken en diensten worden verrekend met' uw geldbundel. De geldbundel is onbeperkt houdbaar; het restant gaat automatisch naar de volgende maand. Wappen, bellen naar vast én mobiel voor hetzelfde tarief. Lange Vorststraal 55

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 36