Liefde maakt weerloos PZC Reclassering als beschermengel Kühnhausen sober maar expressief Bl0f ingeschreven als eerste Vrienden van Film by the Sea 18 Duidelijkheid hulpverlening op Tholen Klimtoren hoogtepunt presentatie Landmacht Begeleidings project lezers schrijven Fortuyn III Gele kaart Dieren mishandelingen kunst cultuur donderdag 14 maart 2002 SINT-MAARTENSDIJK - Voor half mei wordt duidelijk tot welkehulpverleningsregio Tho len gaat behoren. Dat kan Zee land worden, of West-Brabant. Burgemeester W. Nuis van Tho len zegt te hebben begrepen dat- Den Haag nog deze kabinetspe riode uitsluitsel geeft. In de actualisering van het ram penplan gaat Tholen nog van beide mogelijkheden uit. 'Een spagaat', noemde Nuis dat gis teren. De gemeenteraad ging overigens unaniem accoord met de vaststelling daarvan. Het nieuwe rampenplan moet korter en begrijpelijker zijn dan het vorige, datdateert uit 1997. Daarnaast is het aangepast aan de nieuwe inzichten in de ram penbestrijding. Door de geogra fische ligging, werkt Tholen al geruime tijd op gebied van brandweer en ambulancedienst samen met West-Brabant. De rijksoverheid wil echter dat die diensten in dezelfde gebieden worden opgedeeld als de poli tieregio's. Voor Tholen zou dat aansluiting bij deandere Zeeuwse gemeenten betekenen. Nuis zei 'eerstdaags' een reactie uit Den Haag te verwachten. MIDDELBURG - De opleiding Oriëntatie Jaar Koninklijke Landmacht (OJKL) houdt za terdag 16 maart een presentatie op de Markt in Middelburg. Blikvanger is een grote klimto ren, die het publiek mag be klimmen. Daarnaast verzorgt de Nationa le Reserve NATRES een ten toonstelling over wapens en uitrusting. Voor de algemene in formatie komt er een informa tie- en wervingsbus te staan van de Koninklijke Landmacht. Ba- nenwinkel Breda heeft een voorlichtingsstand. De mani festatie duurt van 10 tot 16 uur. De gehele dag is een groot aan tal militaire voertuigen te be zichtigen, waaronder een aantal historische voertuigen. Monique Kreikamp: „Deze manier om met jongeren om te gaan die een criminele carrière lijken te beginnen, is veel minder kostbaar dan een gevangenisstraf." foto Lex de Meester door A.J. Snel Vijf dagen heeft Johan (15) in voorar rest gezeten en wat hem betreft heeft hij daarmee voor de rest van zijn leven meer dan genoeg van de bajes ge zien. Hij heeft een kleine reeks misdrijven achter de rug: fietsendiefstal, vernie ling en brandstichting, waarbij men senlevens in gevaar zijn gebracht. Hij heeft nog enkele maanden Intensieve Trajectbegeleiding (ITB) door de Jeugdreclassering Zeeland voor de boeg. Als hij zich houdt aan de regels die daarbij horen, kan hij een gevange nisstraf ontlopen. „Dat ben ik wel van plan. Ik heb nagedacht en ik wil een normaal leven." Ruim een jaar loop het pi'oject ITB nu en de jeugdreclassering heeft er een po sitief oordeel over. Van de elf jongeren die intensief zijn begeleid, hebben er acht het project tot een goed einde ge bracht. TWee hebben het afgebroken en moeten alsnog hun straf ondergaan en één deelnemer is tussentijds in de fout gegaan. Hij heeft een nieuw misdrijf begaan. Ook hij heeft zijn straf nog te goed. Binnen het project ITB treedt de jeugd reclassering op als een beschermengel, die overigens in hoge mate is aangewe zen op de medewerking van een aantal instanties: scholen, werkgevers, de po litie, het consultatiebureau voor alco hol en drugs, sportclubs, leerplicht ambtenaren. Het uitgangspunt is dat een jongere cri mineel - het gaat om mensen van tussen de twaalf en de achttien jaar - ter ver vanging van een gevangenisstraf het aanbod krijgt gedurende een half jaar een zwaar programma te doorlopen waarbij hij (of zij) niet alleen in de ga ten wordt gehouden, maar waarbij hij ook via waarschuwingen wordt be schermd. Alternatief Monique Kreikamp, die voor de jeugd reclassering een aantal 'harde kern jongeren' binnen het project begeleidt: „Het is een kans die wordt geboden. We zoeken ze op als ze nog vastzitten en bieden aan met de rechter-commissaris te spreken over een alternatief voor de gevangenisstraf. Wie intensieve bege leiding krijgt, heeft huisarrest en dat wordt door ons en door de politie ge controleerd. Verder proberen we dag besteding te zoeken en vrijetijdsbeste ding, bijvoorbeeld bij een sportvereni ging. En er kan worden bepaald dat re gelmatig de urine wordt gecontroleerd om te zien of er drugs gebruikt worden. Het is heel strikt. De jongeren binnen het project hebben het zeker niet mak kelijk. Het is, om een voorbeeld te ne men, heel gênant als iemand van de jeugdreclassering iets voor jou bij een voetbalclub regelt en bij een baas bij wie je kunt komen werken." Johan, die wordt omschreven als een impulsief handelende jongen met een wat te sterke ontwikkelde hang naar avontuur, beaamt dat het project zwaar is. „Je hebt je maar aan de regels te hou den en die zijn behoorlijk streng. Maar in de cel ben je helemaal je vrijheid kwijt. Toen ik in voorarrest zat, heb ik wel gedacht dat ik nog een hele tijd zou moeten zitten. Een bewaker zei dat ook. Daar ben ik van geschrokken. Ik werk nu als hovenier en in het begin waren er wel dagen dat ik het moeilijk vond op tijd uit bed te komen. Maar nu bevalt het wel goed. ITB is wel streng, maar het is redelij k. Het komt in de plaats van de gevangenis. Ik heb zelf om straf ge vraagd door dingen te doen die niet kloppen." Kreikamp: „Wij denken bij de jeugdre classering positief over deze manier om met jongeren om te gaan die een crimi nele carrière lijken te beginnen. Het is veel minder kostbaar dan een gevange nisstraf. En als je jongeren opsluit, wor den ze daar zeker niet beter van. Ze le ren verkeerde dingen van elkaar. Voor de Intensieve Trajectbegeleiding is het wel nodig dat anderen zo goed zijn me dewerking £e verlenen. Je moet een werkgever vinden die een jongere in dienst wil nemen, de politie vindt vaak in principe dat de controle prioriteit nul heeft en die moet je dus zien te overtui gen. Er is een heel netwerk nodig. Aan de andere kant: je kunt, als een project als dit succes heeft, heel veel maat schappelijk kosten en ellende bespa ren. Als jongex-en stoppen met crimineel gedrag en ze weten hun leven op een zinvolle manier in te vullen, dan is dat heel wat waard." Voor Johan loopt de ITB in mei af. Hij heeft intussen wel enig zicht gekregen op zijn criminele gedrag. Het was voor al om de kick dat hij van de partij was als in zijn woonplaats in Zeeland rot tigheid werd uitgehaald. Het ging hem erom te laten zien wat hij wel durfde, waarbij hij niet nadacht over wat de slachtoffers van zijn gedrag te verduren hadden. Hij wekt de indruk daar intus sen wel een idee van te hebben en hij is van plan zich op een afstand te houden als problemen dreigen te ontstaan. Kreikamp: „Het gaat in veel gevallen goed. Een enkeling die in het traject meeloopt, weet zich precies binnen de grenzen van de afspraken te begeven, op een berekenende manier. Bij de meesten gaat het anders, beter. Wij ge loven in die jongens". De naam Johan is gefingeerd. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Na lezing van het artikel over 'professor' (waar is hij eigenlijk hoogleraar Fortuyn (PZC, 9-3), vraag ik mij af of Helmut Hetzel een journalist is of een (tijdelijke) aanhanger van de denkbeelden van de heer Fortuyn, die hij naar ik mag aannemen tot ontzetting van het CDA op één lijn plaatst met de heer Balkenende. Kritiekloos meewaaien op het succes van de overwinnaar en het ongenuan ceerd neersabelen van de verlie zer is een eigenschap van de schaamteloze opportunist. Waarom is het verboden om de gespreksleider te vragen in te grijpen indien iemand niet het fatsoen heeft een ander te laten uitspreken. Omdat hij de verlie zer is of omdat de politieke overtuiging de journalist niet aanstaat. De heer Melkert steekt niet onder stoelen of ban ken dat hij de opvattingen van de heer Fortuyn weerzinwek kend vindt. Desondanks wil hij om democratische redenen met hem in debat. Hoezo neerbui gend. De heer Dijkstal zonder argumenten neerzetten als een bouwer van zandkastelen kan pas met recht als neerbuigend bestempeld worden. Ik raad Helmut Hetzel aan het artikel van Mark Kranenburg 'Het na tionale chagrijn' over hetzelfde onderwerp in de NRC van 9 maart te lezen. Indien hij mijn advies opvolgt kan hij in dezelf de krant kennis nemen van de stellingname van Rob Oudkerk „Vervreemden journalisten hun lezers en kijkers niet van essen tiële maatschappelijke zaken?" H.A. Rierink Kloosterweg 110 Burgh-Haamstede De uitspraak van de timmer manszoon dat paars een gele kaart heeft gekregen is mijns in ziens nog zacht uitgedrukt daar hij aanstaande 15 mei wel eens rood kon kleuren. De haarsnij- derszoon zakte bij de verkie zingsuitslag van 6 maart als een pudding in elkaar. Zijn laatste l stuiptrekking was dan ook dat de kiezers het niet meer begre pen. Hij dan wel soms? Wat de kiezers wel begrepen was dat 'paars' Nederland tot de groot ste beerput van Europa had be vorderd. Een gezegde luidt: de geschiedenis herhaalt zich. Een eeuw geleden waren het de soci alisten, waarvan nu geen sprake meer is, die de arbeider die be- i stolen, vernederd en als slaaf behandeld werd uit het slop haalden. Deze rooie oproer kraaiers* zoals zij werden ge noemd werden met de nek aan gekeken omdat zij voor een I rechtvaardig bestaan opkwa- I men. Volgens mij zitten wij nu ongeveer in diezelfde situatie om een leefbaar en veilig land te krijgen. De stem van de kiezer heeft kenbaar gemaakt dat er verandering moet komen en of deze gedachtengang ook aan wezig is bij hen die niet zijn we zen stemmen of uit principe stemmen zal 15 mei blijken. Th. J. Izeboud Falckstraat 96 Vlissingen Vol afschuw las ik het artikel J over de mishandelde hond Max 1 (PZC 11-3). Onbegrijpelijk dat er zulke mensen bestaan. Een hond of dier nemen betekent dat je het verzorgt tot zijn laatstele- vensjaar. Een dier kan niet pra ten, dat verdienen ze niet, begin j er dan niet aan. Dit zijn geen mensen meer (misdadigers). Ik heb er geen woorden voor. Max 1 zag ik al op tv. De rillingen lie pen over mij heen. Wat zal die hond geleden hebben, en dan nog het lef hebben om hem over i de schutting te gooien. Deze mensen moeten gestraft wor- i den. Minister Korthals, maak de straffen zwaarder, óók voor die- j renmishandeling. Het is hier toch al zo'n soft beleid. Denk ook eens na over dit zinloze ge weld onder de dieren. Als je de mensen leert kennen, ga je van de dieren houden. Wil van Doom W. Druckerlaanl Vlissingen Liefde is het thema van de Boekenweek. Tot en met volgende week zaterdag vertellen Zeeuwse, lezers dagelijks in de PZC over hun favoriete liefdesboek of -gedicht. In de tweede aflevering Oona Glaser uit Aardenburg, coördi natorvan expositieruimte de Raadskelder in Sluis. door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Het festival Film by the Sea heeft gisteren de Vrienden van het Festival ge lanceerd. Wie daar lid van wordt, krijgt nieuws over het festival thuis en ontvangt uitno digingen voor tal van evene menten rond en tijdens Film by the Sea. De leden van de pop groep Blof zijn ingeschreven als eerste Vrienden van Film by the Sea. „We zijn een echt publieksfesti- val", verklaart artistiek direc teur Leo Hannewijk het initia tief. „Speciale evenementen als de openings- en slotavond of be paalde prijsuitreikingen willen we via de vriendenclub makke lijker toegankelijk maken. Vrienden krijgen voorrang bij de inschrijving voor toegangs kaarten of worden sowieso uit genodigd." Ook ontvangen de Vrienden, die jaarlijks 100 euro betalen, tien procent korting op de toegangskaarten van Film by the Sea. Het programma van het festi val, dat van 9 tot en met 15 sep tember in Vlissingen wordt ge houden, begint aardig vorm te krijgen. Naast het Panorama programma met voorpremières van internationale films, krijgt het onderdeel Film Literatuur steeds meer nadruk. Voor het eerst zal een Cinema Literair Lezing worden georganiseerd, met de juryleden van de Film Literatuurprijs worden talk shows a la 'Zomergasten' - dus met filmfragmenten - georgani seerd en op basis van stemmen van internationale filmcritici wordt een top vijf van litera tuurverfilmingen samengesteld en vertoond. In aansluiting op het in oktober te verschijnen boek van Carolijn Visser (In het spoor van Samuel van de Putte) wordt aandacht besteed aan wereldcinema. In het programma Eurofocus staan Duitse speelfims centraal en het International Documen tary Festival Amsterdam (IDFA) organiseert een Vlis- singse avond met documentai res onder het motto 'Docs by the sea'. door Ernstjan Rozendaal door Ernst Jan Rozendaal AARDENBURG - Als het gaat over literatuur en liefde is het gedicht 'Voor een dag van mor gen' van Hans Andreus het eer ste waaraan Oona Glaser denkt. „Ik hou veel van poëzie en zou een heleboel prachtige gedich ten kunnen noemen, maar deze dringt zich meteen op als het gaat over de liefde. Wat ik mooi vind aan dit gedicht is dat het intuïtieve, het gevoelsmatige van de liefde wordt benadrukt. Het rationele wordt uitgesloten. De dichter zegt: vertel het aan de bomen, vertel het aan de wind, vertel het aan een kind, vertel het aan een dier, vertel aan de huizen en de stad hoe lief ik je had, maar zeg het aan geen mens, want ze zouden je niet ge loven. Mensen gaan verstande lijk redeneren en dan zie je dat ze zich afvragen hoe het toch mogelijk is dat die en die van el kaar houden. Maar dit gedicht geeft aan dat echte liefde het verstand te boven gaat." Volgens Glaser gaat Andreus gedicht ook over de kwetsbaar heid van de liefde, iets waar veel mensen voor terugschrikken. „Uit het gedicht spreekt dat de liefde tussen twee mensen be schermd moet woi'den. Als de overgave tussen twee mensen zo Oona Glaser: „Dit gedicht geeft aan dat echt< groot is als in dit gedicht wordt beschreven, hebben anderen daar vaak moeilijkheden mee. Dan komen jaloezie en bemoei zucht op de proppen. Denk aan een jeugdliefde waar ouders te gen zijn en die ze willen verbie den. Over die dreiging van bui tenaf heeft Andreus het, die bo ze buitenwereld waartegen je de liefde moet beschermen. Schoonheid en liefde zijn kwetsbaar. 'Alles van waarde is weerloos', schreef Lucebert zo mooi in een gedicht." •stand te boven gaat.' foto Charles Strijd „Ik denk dat een heleboel men sen terugschrikken voor de emoties die bij echte liefde ho ren. Je springt toch in het diepe als je van iemand houdt. Dat maakt je kwetsbaar. Kijk maar naar mensen die het leven niet meer aankunnen als ze hun met gezel verliezen. Daarom kiezen veel mensen voor veiligheid. Ze durven de echte liefde niet aan, omdat het verstand overheerst. Dit gedicht gaat over het volgen van het gevoel. En dat in de meest eenvoudige en krachtige bewoordingen. Iedereen kan het begrijpen." VEERE - Temidden van de Matthaus en Johannes Passio nen staan in de aanloop naar Pasen in Zeeland ook passie concerten op het programma met minder voor de hand lig gend repertoire. De Capella Veerensis voert zaterdag en zondag in Domburg en Veere de Matthaus Passion van J.G. Kühnhausen uit, organist Bram Beekman speelt donder dag 21 maart in de Oostkerk in Middelburg koralen van Jo- hann Sebastiaan Bach en de Cantorij der Basiliek Hulst heeft zondag 24 maart de Via Crucis van Liszt op de lesse naar staan. .Populair gezegd zitten aan de Matthaus Passion van Kühn hausen minder toeters en bel len dan aan die van Bach", zegt de Middelburgse dirigenteBea Zwadlo. „Maar in al zijn so berheid is hij net zo expres sief." Zwadlo leidt zaterdag en zondag de Capella Veerensis. In de jaren zeventig heeft zij het stuk van Kühnhausen re gelmatig uitgevoerd in Lim burg. Tot 1983, het jaar dat ze in Zeeland kwam wonen, was deze passie naar haar zeggen hier totaal onbekend. Wie onvoldoende zitvlees heeft voor de urenlange pas sies van Bach - iets wat Zwad lo zich trouwens niet kan voox-- stellen - zou die van Kühnhau sen eens kunnen proberen Net als Bach wilde Kühnhausen het lijdensverhaal van Jezus verklanken, zoals dat is opge tekend door de evangelist Mattheus. Zwadlo: „Ze waren beiden muzikale dominees. Ze wilden het bijbelverhaal ver tellen." Maar anders dan Bach had hij niet een volledig orkest en twee koren nodig. Een kla vecimbel (in Domburg en Vee- re bespeeld door Jos Vo gel) en gamba (Trudy Straus) volstonden. Genie „Bach was natuurlijk een ab soluut genie", zegt Zwadlo. „Toch sta ik er versteld van dat Kühnhausen in enkele maten eenzelfde expressiviteit en fel heid bereikt als Bach in com plete ax-ia's of recitatieven. Het indrukwekkende van zijn Matthaus Passion zit 'm niet in de moeilijkheidsgraad, maar in de emotie die wordt overge bracht. Het verdx-iet, de kwaadheid, het verraad, in klein formaat zit het allemaal Organist Bram Beekman. in dit stuk en persoonlijk vind ik dat de grote waarde." De Middelburgse organist Bram Beekman vertolkt wel werk van Bach, maar het gaat om orgelcomposities die, ook al zijn ze voor de passietijd ge schreven, niet zo vaak worden vertolkt. De reden daar-voor is praktisch, aldus Beekman. „In de passietijd staan nauwelijks orgelconcerten gepland, van wege de kou in de kerken. Daardoor worden deze stuk ken, die destijds natuurlijk voor - kerkdiensten zijn ge schreven, niet bijzonder vaak uitgevoerd." Toch heeft Beekman van 1968 tot 1974 jaarlijks met veel suc ces zulke concerten in Middel- fa ux-g gegeven. Hij verhuisde naar Wenen en werd later or ganist in Vlissingen, waardoor een traditie in de kiem werd gesmoord. Nu hij bespeler is van het De Rijckere-orgel („het beste instrument in Zee land om dit werk op uit te voe ren") in de Oostkex'k, wil Beek man de draad weer oppakken. Op het programma staan voor namelijk koralen uit het Or- gel-Büchlein. Net als bij alle muziek van Bach ligt de char me van deze werken volgens de organist in de harmonie en de ritmiek. „Zijn muziek heeft een drive die je meesleurt." Via Crucis De Hulster dirigent Anton de Kort leidt de Cantorij der Ba siliek Hulst, bas-bariton Co- nor Biggs en pianist Michel Stas over anderhalve week bij de vertolking van de Via Cru cis van Franz Liszt. Van de zelfde componist worden nog twee Maria- en twee passielie deren gespeeld, terwijl Biggs mag schitteren in gezangen van Johannes Brahms. „Voor koren ligt het repertoire van Liszt niet zo voor de hand", meent De Kort. „Je moet iets met zijn muziek hebben. Hij staat bekend als een virtuose componist, iemand van heel veel noten, maar deze werken die hij op latere leef tij d schreef zijn juist uiterst puur. Ze be vatten weinig noten maar zijn harmonisch bijzonder interes foto Rien Zandee I' sant." Voortbouwend op het werk van Bach - in enkele ko- 1 ralen zitten melodieën uit diens passies verweven - wilde Liszt nieuwe kerkmuziek schrijven. De Kort noemt de verklanking van de veertien I kruiswegstaties meer schilde- rend dan verhalend. „Ze heb- j ben een specifieke sfeer, iets j mysterieus. Door het geraffi- neerde verloop van melodie en klankkleuren wordt de tekst vormgegeven. Omdat hij het I meer moet hebben van sfeer-te- kening dan van een dramati- sche verbeelding met meesle- pende koralen en donderende koren, zal dit werk nooit de po- I pulariteit krijgen van de pas- 1 sies van Bach." Passieconcerten: Capella Vee rensis, zal 6 maart Hervormde Kerk Domburg (20 uur) en zondag 17 maart SOW-kerk Veere (16.30 uur). Bram Beek- man, donderdag 21 maart Oostkerk Middelburg (20 uur), j Cantorij der Basiliek, zondag 24 maart in de Willibrordusba- I j siliek in Hulst (15 uur). 'Verhak .edicten over

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 18