Lekker luieren langs de border Groene euro's gaan grif over toonbank van tuincentrum 31 Natuur, design en camouflage Bakerpraat over mollen en clematis PZC zaterdag 9 maart 2002 Met trends voor het ko mend seizoen wakkert de branche de kooplust van de tuinbezitter aan. Onder- houdsvriendelijk is de design-tuin. De hang naar de natuur krijgt vorm in de na tuurlijke tuin. Het jachten en jagen van de moderne 24-uurs economie eist onthaasten. Dat beweeid publiciteitsbureau Trendpress. Het zijn sjieke woorden voor een simpel fenomeen: de Nederlan der wil steeds meer tijd buiten doorbrengen. En de tuin is daar voor de uitgelezen plaats. Wegdromen onder de hazelaar, ontspannen tussen de éénjari gen. Dat kan, maar de levende have in de tuin behoeft wel on derhoud. De tuin is kortom nooit af. En dat is koren op de molen van de branche. De par tijen in de markt prikkelen de kooplust van de consument door ieder jaar nieuwe trends te lanceren. Nieuwe accessoires, trendy meubilair en tuinver- lichting. Voor dit jaar zijn er volgens Trendpress drie belang rijke tuintrends te onderschei den: de natuurlijke tuin, de de sign-tuin en de nachtelijk tuin. Vooral die twee laatste sluiten aan bij de hang naar rust. De de sign-tuin herbergt duurzaam tuinmeubilair en materialen als natuursteen, metaal glas, beton en kunststof. In de nachtelijke tuin licht de nadruk vanzelf sprekend op verlichting. Het is de tuin waarin tot in de late uur tjes goed toeven is. Motieven Het is verwarrend, maar groen- keten Intratuin voorziet de tuintrends van weer andere na men. Met thema's als Salsa, Rumba en Jive verwijst de groenleverancier naar de aan wezigheid van felle kleuren en decoratieve motieven. De aardigste vingerwijzing komt van de Vereniging Belan genbehartiging Tuinenbranche (VBTB). Bij de VBTB zijn 111 le den aangesloten die met een gezamenlijke omzet van 1,09 miljard euro 91 procent van de totale markt bestrijken. Speci- stijltrends laten zien wat dat voor de inrichting van de tuin betekent. Volgens de trendprognose van de VBTB groeit de behoefte aan 'grenzeloze vrijheid', bijvoor beeld aan glazen wanden en aan producten die gemakkelijk ver- aal voor die leden heeft de ver eniging dit jaar voor de derde keer onderzoek laten doen naar de te verwachten trends voor voorjaar en zomer. De trendanalyse van de VBTB bestaat uit twee delen. De zoge naamde waardetrends brengen de veranderende behoeftes van de consument in kaart. Drie plaatsbaar zijn. Die vrijheid sluit nauw aan bij de individua lisering van de maatschappij. De consument probeert, niet ge speend van humor, een eigen stempel te drukken op de in richting van woning en tuin. Design en perfectie dienen als basis voor het vinden van rust, aldus de VBTB. Door onder meer de varkens pest en BSE verliest de consu ment volgens de prognose het vertrouwen in voedsel. Hij kiest daarom voor gezonde voeding en zal mogelijkerwijs eerder zelf gewassen in de tuin gaan ver bouwen. Daarmee wordt het ooit vanzelfsprekende con tact met de natuur deels her steld. Prikkelen Volgens de VBTB wil de consu ment zijn zintuigen prikkelen: hij wil voelen, zien, ruiken en horen. Aan deze algemene ten densen ontleent de vereniging drie tuintrends voor voorjaar en zomer, gevat onder de noemers firn garden, design garden en camouflage garden. In de fun garden of vrolijke tuin domineren opvallende primaire kleuren en pastels. Ze dienen als basis. In deze tuin krijgen oude producten een tweede leven; de oude houten tafel wordt op nieuw in de verf gezet en lege flessen krijgen een decoratief plaatsje in de tuin. De dessins zijn bont, folkloristisch of crea tief. In de vrolijke tuin kunnen diverse materialen worden toe gepast: van hout tot beton, van glas tot kunststof. In de design garden ligt de na druk op strakke lijnen en eigen tijdse materialen. Deze tuin sluit nauw aan bij het minima lisme van eind jaren negentig. Omdat het een tuin is waar rust en genieten voorop staan, is er ook een link met loungen. De kleuren zijn ingetogen en neu traal. Accentkleuren zijn rood, - oranje en groen. De camouflage tuin oogt op het eerste gezicht het meest natuur lijk. De gebruiksvoorwerpen gaan op in hun omgeving. Ook de kleuren zijn ontleend aan de natuur: veel groentinten, grij zen en terracotta. Accent- kleuren binnen de trend zijn mosterdgeel, fris groen, hemels blauw en paars. Paul Geerts Designlamp Mista uit de collectie van Modena. Zuidelijke sfeer met de lantaarn Solenna van Fransen Buitenverlichting. Met z'n allen pompten we in 2000 maar liefst 1,679 mil jard euro in de tuin. Groenleve- ranciers en tuincentra doen dan ook goede zaken. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vereni ging Belangenbehartiging Tuinbranche. En de rek is er nog niet uit. De Groene Miljarden. Dat is de titel van een onderzoek van de Vereniging Belangenbeharti ging Tuinbranche (VBTB) naar de investeringen van de consu ment in de tuin. Dat die titel niet uit de lucht is gegrepen, blijkt uit het bestedingspatroon. Uit het meest recente onderzoek blijkt dat de Nederlander in 2000 maar liefst 1,679 miljard euro in de tuin pompte. Een forse stijging in vergelij king met 1997, toen de consu ment 1,39 miljard euro aan de tuin besteedde. Omgezet in hap klare cijfers werd in 2000 per hoofd van de bevolking zo 'n 10 6 euro aan de tuin uitgegevenD at komt neer op op 247 euro per huishouden en 336 euro per tuinbezitter. Die cijfers weerspiegelen de groeiende populariteit van de tuin. Tuincentra en bouwmark ten doen goede zaken (de omzet is sinds 1997 met tien procent gestegen) en het aantal tuin- beurzen groeit nog steeds. In de derde editie van De Groene Miljarden zijn de cijfers over 1998,1999 en 2000 gebundeld. Volgens de VBTB is een algeme ne ontwikkeling dat de consu ment kiest voor kwaliteit en gemak. Kwaliteit betekent duurzaamheid of het verant woord consumeren terwijl ge mak refereert aan de keuze voor snel resultaat. De omzetstijging heeft tevens te maken met de eigenwijze hou dingvan de consument. ,,Hij wil graag op ideeën gebracht wor den door de media, maar gaat steeds meer zijn eigen weg. Een andere factor die een rol speelt, is het toegenomen milieube wustzijn." Waar leidt dat toe? De consument investeert veruit het meeste in groenproducten. In 2000 besteedde hij daaraan 486 miljoen euro. De basisin richting van de tuin komt op de tweede plaats. De Nederlander gaf in 2000 330 miljoen euro uit aan steen en beton (onder ande re bestrating). Daarna volgen tuinmeubilair (204 miljoen), hout (129 miljoen) en decoratie ve elementen (112 miljoen). Het aardige van de Groene Mil jarden is dat de cijfers tot op het product zijn uitgesplitst. Aan maaimachines werd in 2000 41 miljoen euro uitgegeven. Die cijfers laten zien dat veel tuin- bezitters kiezen voor gras, waarschijnlijk vanwege het onderhoudsvriendelijke karak ter. Dat de consument nogal wat te stellen heeft met de tuin blijkt uit het uitgavepatroon in de ca tegorie 'grond'. Zo'n 12 miljoen euro werd geïnvesteerd in bo demverbeteraars, terwijl 14 miljoen euro aan meststoffen werd uitgegeven. Maar het meest investeerde de consument in de bescherming van gewas sen: daaraan werd 16 miljoen euro uitgegeven. Qua bestrating is beton (220 miljoen) aanzien lijk populairder dan bakstenen (50 miljoen) en natuursierste- nen (45 miljoen). Op het gebied van meubilair kiezen de meeste tuinbezitters nog steeds voor kunststof. In 2000 werd 120 mil joen euro besteed aan kunststof tuinmeubilair. Hout komt op de tweede plaats met 39 miljoen, metaal op de derde met 15 mil joen. Metaal (onder andere alu minium) is wel in opkomst. De omzet steeg in vergelijking met 1997 met maar liefst 28 procent. Gaat het om de groene inrich ting van de tuin dan trekken we de beurs het meest voor meerja rige planten. In 2000 besteedde de Nederlander daaraan 242 miljoen euro. Goede tweede zijn de éénjarige planten, waaraan in 2000 166 miljoen euro werd gespendeerd. Paul Geerts Elke week komt er wel een nieuw tuinboek uit. Niet omdat de tuinwetenschap zich zo snel ontwikkelt, maar omdat eenzelfde hoeveelheid kennis telkens weer in een ander jasje wordt gestoken. Een tuinboek van nu bevat niet meer informa tie dan een tuinboek uit de jaren van Heimans en Thijsse, maar de tuinboekenschrijver slaagt er als geen ander in om dezelfde hoeveelheid kennis eindeloos te recyclen. Niet alleen in de natuur is er sprake van een kringloop, maar ook in de tuinliteratuur. B schrijft de boeken over van A; C van B; D van C, enzovoort, tot dat het hele alfabet aan de beurt is geweest. Soms leidt dat tot komische situaties, vooral als je eenzelfde fout door tientallen tuinboeken heen kunt traceren. Neem bijvoorbeeld de steeds herhaalde bewering dat het planten van kruisbladwolfs- melk de mollen uit de tuin zou houden. Kruisbladwolfsmelk is een tweejarige plant die bij be schadiging een wit sap af scheidt; vroeger -in tijden van de volksgeneeskunde- werd dat witte sap wel gebruikt als uit wendig geneesmiddel tegen wratten en pukkels. Wie kruis bladwolfsmelk opzoekt in een oud Engels boek, vindt soms de aanbeveling 'good against mo les'. 'Mole' betekent in het En gels mol, maar ook wrat, en een vertaler die geen zin had om het woordenboek erbij te pakken heeft dus geconcludeerd dat de kruisbladwolfsmelk goed tegen mollen is. Dat was in het begin van de vo rige eeuw en sinds die tijd is het bakerpraatje in tientallen tuin boeken herhaald. Alleen wie het advies ooit heeft opgevolgd en kruisbladwolfsmelk in zijn tuin heeft geplant, weet intussen be ter. Een ander bakerpraatje dat een lang en taai leven leidt, is de be wering dat de clematis, een po pulaire klimplant, van kalk zou houden. Het is wel te begrijpen hoe dat verhaal in de wereld komt: de clematis groeit in het wild vaak op kalkhoudende grond en dan is het verleidelijk om te concluderen dat de plant van kalk houdt. Maar evenmin als zeekool met zeewater begoten moet worden, is clematis dol op kalk. Clematis groeit in het wild op kalkhou dende grond omdat de plant kalk verdraagt, en niet omdat hij er zo van houdt. Alleen op extreem zure grond heeft het nut om kalk toe te voegen. De clematis is sowieso dikwijls het slachtoffer van misinforma tie. Wat te denken van het ge bruik om de arme clematis di rect na het planten een dakpan op de wortels te leggen. De meeste clematissen houden van vochtige grond en door een dak pan op de potkluit te plaatsen blijft die kurkdroog, waardoor de jeugdsterfte onder clematis sen hoog is. Geef een pasgeplan- te clematis voldoende water en laat die dakpannenflauwekul achterwege. Diep Een andere vreemde gewoonte is, om een clematis diep te plan ten. Door een clematis dieper te planten dan hij bij aanschaf in zijn pot staat -zo gaat het ver haal- maakt de plant meer kans om een aanval van verwelkings- ziekte te overleven. Deze mythe stamt uit het begin van de vorige eeuw, toen de clematis nog op een onderstam geënt werd. Tegenwoordig wordt een clema tis door stekken vermeerderd, maar vroeger was enten heel ge bruikelijk. Door een geënte cle matis diep te planten, maakte de geënte plant na verloop van tijd eigen wortels waarna de on derstam afstierf. Met verwel- kingsziekte heeft dat niets te maken en het diep planten van de moderne, gestekte clematis heeft dan ook geen zin. En wat betreft die verwelkings- ziekte, een dramatisch verlo pende ziekte waarbij een cle matis in één nacht volledig ver welkt: plant een clematis die daar immuun voor is. Over het algemeen zal dat een kleinbloe- mige soort zijn, bijvoorbeeld Clematis viticella, met sierlijk knikkende bloemen. Romke van de Kaa Clematis viticella Strak meubilair voor de design-tuin uit de collectie van Gardinox. De tafel kost 1775 euro, de stoelen kosten 650 euro per stuk. Voorbeeld van de nachtelijke tuin of de camouflagetuin: tot in de late uurtjes genieten in een natuurlijke omgeving. Het prieeltje (475 euro) is van Topwood.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 31