Het konijn uit de hoge hoed Joodse en Arabische kinderen hand in hand Druk, drukker, drukst 29 Lockerbie-zaak i s&ï3|- vn FrrNiGAN is""5" FLVNN LER !D FORTUNE FRANKLIN STEPHEN FREEMAN •til I FR zaterdag 9 maart 2002 Donderdag 14 maart doet het Schots gerechtshof in Kamp van Zeist in hoger beroep uitspraak in de Lockerbie-zaak. Wacht de Li- biër Abdelbasset Mohmed Ali al- Megrahi levenslang in 'Café Kada- fi', het cellenblok dat al voor hem in gereedheid is gebracht in de Bar- linnie-gevangenis bij Glasgow? Of gaat hij door nieuw bewijs vrijuit? Vijf rechters bogen zich over de de tails: van kerstversiering tot hang slot. Het konijn uit de hoed in het hoger beroep in de Lockerbie-zaak bleek even verzwakt als verward. Raymond Walter Manly (63), gepensioneerd be veiligingsfunctionaris, had meer dan dertien jaar gewacht om zijn zegje te kunnen doen over het geforceerde hangslot, dat hij de nacht voor de Loc- kerbie-aanslag op 21 december 1988 op de Londense luchthaven Heathrow had ontdekt. Het was geen komedie, zei hij vorige maand voor het Schotse ge rechtshof op de voormalige lucht machtbasis Kamp van Zeist. Hij had al die jaren met de 'horror' geleefd: was zijn melding toen serieus genomen 'dan hadden we hier nu niet gezeten'. De verdediging van Abdelbasset Moh med Ali al-Megrahi wilde met Manly's verhaal twijfel zaaien over de toe dracht van de bomaanslag op vlucht PanAm 103 boven het Schotse Locker bie. Al-Megrahi (49) werd vorig jaar tot levenslang veroordeeld voor moord op de 259 inzittenden en 11 inwoners van Lockerbie: hij zou de bom, verstopt in een Toshiba-cassettedeck in een bruine Samsonite, van Malta via Frankfurt naar Londen hebben gestuurd. Maar het kapotte hangslot wijst op een in braak in de bagageloods van Terminal 3, vanwaar de PanAm vluchten ver trokken. ,Het forceren van het slot was de manier om iets illegaals naar binnen te brengen", aldus advocaat Bill Taylor. „Het is niet onredelijk om te veronder stellen dat dat 'iets illegaals' de bom was." Volgens Taylor is het Heathrow-scena rio minstens zo plausibel als het Malta scenario. Want niemand heeft Al-Me grahi daadwerkelijk met de bomkoffer gezien op het Luqa-vliegveld van Mal ta. Bovendien hield het Malta-traject veel meer 'onzekerheden' in, zoals een extra röntgencheck van de bagage op Frankfurt. Het Duitse vliegveldperso- neel was, in tegenstelling tot dat op Heathrow, ook gewaarschuwd voor Toshiba-bommen omdat die eerder dat jaar in beslag waren genomen bij het oprollen van een Palestijnse terreurcel in Duitsland. Gaten De zieke Manly deed zijn getuigenis ge wapend met pillen, krukken en een kotsbakje omdat hij 'de boel niet wilde bevuilen'. Dat hij tegenstrijdige ver klaringen aflegde over de manier waarop het hangslot was geforceerd, over de plaats van de betreffende deur en zelfs over het soort deur, deed vol gens Taylor aan de betekenis van het nieuwe bewijs niets af: iemand had, zo'n achttien uur voor de aanslag, toe gang gezocht tot de bagageruimte waar 's middags een getuige een bruine Sam sonite a la de bomkoffer zag in precies de bagagecontainer die de explosie- haard bevatte aan boord van vlucht PanAm 103. De hangslot-affaire werd destijds uitgelegd als uitbraakpoging van ingesloten laders die niet wilden omlopen. Maar, zei Taylor: „Een om weg van twee minuten als alternatief voor het openbreken van een zwaar vergrendelde deur is een magere reden om de veiligheid van de luchthaven, en waarschijnlijk ook je baan, op het spel te zetten." Hoewel de politie Manly en andere vliegveldmedewerkers had verhoord na de Lockerbie-aanslag (Manly zelf hield het op een 'commandant van een anti-terreur-eenheid' met 'weinig grij ze cellen') waren noch advocaten noch aanklagers in de Lockerbie-zaak op de hoogte gesteld van de braak. Taylor was 'dankbaar', dat hij het pas na het proces verkregen bewijs alsnog mocht opvoeren. Maar volgens aanklager Alan Turnbull was Manly's verklaring 'vrijwel geheel onbetrouwbaar' en de Heathrow-theorie 'vol gaten' en 'niet meer dan weer een voorbeeld van spe culatieve en hypothetische verklarin gen over de plaatsing van de bom, waarvan er tijdens het proces zoveel zijn opgevoerd'. Er waren op 21 december twee eerdere Pan Am-vluchten naar New York, alle kans dus dat een eventuele losse koffer met het PanAm-label daarop zou zijn meegegaan. Een 'moeilijkheid' die Taylor erkende maar pareerde: voor een insluiper was het niet onmogelijk geweest om verstoppertje te spelen in Terminal 3, waar het door verbou wingswerkzaamheden meer komen en gaan was dan gebruikelijk. En al had Taylor geen handlanger op Heathrow gevonden die de koffer op het goede moment in de juiste container had kun nen plaatsen, dat bracht hem 'niet in een slechtere positie dan de aankla gers': die zagen immers Al-Megrahi's vermeende medeplichtige Al Amin Khalifah Fhimah, vliegveldfunctiona ris op Malta, vorig jaar vrijgesproken. Volgens aanklager Turnbull wordt 'de totaliteit van het bewijs' tegen Al-Me grahi niet door de Heathrow-hypothe- se aangetastDe tij dklok in de bom was geleverd aan de Libische geheime dienst; de kleren in de bomkoffer waren op Malta gekocht door een Libiër; de Libische geheime dienst had medewerkers op Luqa; de onbegeleide koffer was geregistreerd op Frankfurt. Bovendien was de 'hoofdrolspeler in het complot', de man die de kleren kocht, de avond voor de aanslag naar Malta gevlogen. Hij was niet alleen agent van de Libische geheime dienst, maar maakte ook nog eens gebruik van een vals paspoort. In die optelsom van belastende feiten hebben de drie rechters in het oor spronkelijke proces zich echter ook keer op keer vergist, stelde advocaat Taylor. De identificatie van Al-Mègra- hi als de man die in modezaak Mary's House in Sliema op Malta de kleren kocht was 'niet van het karakter, de kwaliteit of de kracht om de conclusie te rechtvaardigen dat de verdachte de koper was'. Winkeleigenaar Tony Gau- ci was mogelijk beïnvloed door foto's van de Libiër in een tijdschrift. Er is ook 'geen goede basis' voor de vaststel ling van de rechters dat 7 december, een dag dat Al-Megrahi op Malta was, de verkoopdatum van de kleding moet zijn geweest. Dat had volgens de advocaat even goed 23 november kunnen zijn. Want Gauci was onzeker of de kerstversiering al dan niet was opgehangen in Sliema. En ook op 23 november waren er voetbal wedstrijden op televisie waar zijn broer naar ging kijken zodat Gauci al leen achterbleef in de winkel. Boven dien hebben de rechters 'niet genoeg rekening gehouden met de aard van de regen' op Malta. De koper van de kleren schafte in Mary's House een paraplu aan die hij buiten opstak en bij Locker bie is teruggevonden. Maar op 7 de cember was er volgens een Maltezer meteoroloog slechts tien procent re genkans. Terwijl er op 23 november tussen half zeven en zeven uur 's avonds, toen de koper Mary's House verliet, een licht buitje viel. Nodeloos om te zeggen dat Al-Megrahi zich op 23 november 1988 niet op Malta bevond. Maar, benadrukte aanklager Turnbull, de morgen van 21 december was hij daar wél. „Opnieuw onder valse naam was hij op Luqa aanwezig voor een deel van de tijd dat vlucht KM180 werd geladen, om onmiddellijk naar de veiligheid van Tripoli terug te keren." Marjolijn de Cocq Wordt het ooit nog wat, het samenleven van joden en Arabieren in het Heilig Land? Alle tekenen wijzen in de ver keerde richting. Maar niet ie dereen is bereid zich daarbij neer te leggen. Een kleine, maar groeiende groep ouders is ervan overtuigd, dat er voor hun kin deren alleen een gezamenlijke toekomst bestaat. Daarom schommelt op de speelplaats van de 'Hand-in-Hand' school in Jeruzalem de 7-jarige Arabi sche Tamer onbekommerd met een paar j oodse leef tij dsgenoori jes. Niets bijzonders, vindt hij. Maar in een verscheurd land als Israël is dat uniek. „Joodse en Arabische kinderen groeien hier totaal geïsoleerd op. Pas als ze naar de universi teit gaan, merken ze van elkaar dat ze bestaan. En dat terwijl twintig procent van de Israëli sche bevolking Arabisch is", zegt Amin Khalaf (37), oprich ter en directeur van de stichting 'Hand-in-Hand', die sinds 1998 tweetalige, binationale scholen bestuurt in Jeruzalem en in Ga- lilea. Khalaf spreekt uit ervaring. Hij groeide op in Mukibele, een Arabisch dorpje in de buurt van Nazareth. Dat betekende, dat hij weinig of niets met joden te maken had, tot hij ging studeren aan de HebreeuwseUniversiteit in Jeruzalem. „We weten heel weinig van elkaar en dat werkt alleen maar bevestigend op het stereotype vijandbeeld dat we van elkaar hebben", zegt hij. „Aan de joodse kant geldt dat nog meer dan aan de Arabische. Ik heb op school Hebreeuws moeten leren, terwijl het leren van Arabisch voor Joodse kin deren niet verplicht is. Waarom is dat zo? We wonen in hetzelfde land en Hebreeuws en Arabisch zijn hier de twee officiële talen. Samen met een studiegenoot ontwierp Khalaf een concept voor een tweetalige school. En het is niet bij theorie gebleven. Hun school in Jeruzalem wordt Poerim op de 'Hand-in-Hand' school in Jeruzalem. nu gesubsidieerd door het Israë lische ministerie van onderwijs en de gemeente. Het is opmerke lijk, dat die sinds vorig jaar zelfs bereid zijn te betalen voor twee leerkrachten per klas: een jood se en een Arabische. Om geen misverstand te wekken: de Hand-in-Hand school is niet de experimentele voorloper van massaal tweetalig onderwijs in Israël. Een grote meerderheid van joodse en Arabische ouders voelt er niets voor hun kinderen naar een school te sturen die ook leerlingen van 'de andere kant' telt. De Jeruzalemse Hand-in- Hand school zal daarom nog ja ren een elitair instituut blijven. De meeste ouders hebben een academische achtergrond en velen kennen elkaar uit hun stu- dietijd of van hun werk. Ze zijn nauw betrokken bij het onder wijs en de buitenschoolse acti viteiten. Tami Einstein, moeder- van de 7-jarige Jamy, vindt het elite-karakter van de school geen probleem. „Ik weet best dat we altijd een randverschijn sel zullen blijven", geeft ze grif toe, „maar de rand wordt gro- foto Ad Bloemendaal/GPD ter. "De school telt nu bijna hon derd leerlingen. De kinderen blijven er tot het eindexamen. Negen jaar dus. Feestdagen De kinderen vieren met elkaar alle joodse, islamitische en christelijke feestdagen. Daar om zongen ze in december kerstliederen, vastten de mees ten in de maand Ramadan en zijn ze tijdens het joods Poerim feest verkleed naar school geko men. Aanmeldingen zijn er genoeg, zodanig zelfs dat de di rectie flink moet selecteren. Vooral Arabische ouders staan te trappelen om hun kinderen naar de Hand-in-Hand school te sturen. Dat komt door de on derwijssituatie in Jeruzalem. Joden kunnen kiezen uit een groot aantal scholen. Voor Ara bieren zijn er alleen de Pales tijnse scholen in het oostelijke deel van de stad, die het Jor daanse leerprogramma volgen. „Voor ons is dat niet aantrekke lijk", zegt de Arabische Rima Jebara, moeder van de 7-jarige Tamer. „Onze toekomst is in Is raël en daarom is het belangrijk te werken aan betere betrekkin gen tussen joden en Arabieren. De Palestijnen aan de andere kant van de grens krijgen op den duur hun eigen staat, dus die moeten hun eigen boontjes maar doppen. Mijn man en ik waren op de universiteit al ac tief in toenaderingsprojecten. Daarom is het logisch, dat we ons zoontje naar deze school hebben gestuurd. We zullen het samen moeten redden, er is geen andere manier." Terreuracties De Joodse Wendy Weiss valt haar onmiddellijk bij. Haar dochter Noa (9) was bij de eerste groep leerlingen van de Hand- in-Hand school. „Mijn filosofie is simpel", zegt ze. „We wonen in dit land als joden en Arabieren en we moeten samen verder. Niemand zal vertrekken, dat is de werkelijkheid. Zelfs na ter reuracties is het goed, dat de kinderen bij elkaar zijn. Plet leert hen dat er goede Arabieren zijn en slechte, en dat hetzelfde geldt voor joden. Mensen die weten dat ik een dochter op de school hebstellen me steeds de zelfde vraag: 'Wat doe je als Noa met een Arabier wil trouwen?' Ik geloof niet, dat mijn wereld in dat geval ineen zou storten, maar dat ik haar naar deze school stuur wil natuurlijk niet zeggen dat ze thuis geen joodse opvoeding krijgt." Samen verder is soms moeilijk. Een paar weken na Tamer Jeba ra's eerste schooldag, in septem ber 2000, brak de Aksa-intifada uit en een paar weken later schoot de politie bij onlusten in Arabische gebieden dertien on gewapende Israëlische Arabie ren dood. Onmiddellijk daarna was er de gruwelijke lynchpartij van twee Israëlische soldaten door een Palestijnse menigte in Ramallah. En dat was nog maar het begin van een bloedige an derhalf jaar. Joodse en Arabi sche ouders zeggen dat hun on derlinge contacten juist in dat soort omstandigheden veel be tekenen. „Het was de vriend schap met Joodse ouders die ons op de been hield", zegt moeder Rima. De ouders zijn trots op hun tolerantie. Dat wil niet zeg gen dat ze hun nationale trots zijn kwijtgeraakt. Op hun ver gaderingen kan het er over de hoofden van de kinderen heen keihard aan toegaan. Eigenlijk praten ze er liever niet over, maar wat zich vorig jaar rond om Israëls Onafhankelijkheids dag afspeelde paste niet echt in de geest van de school. Voor de Arabieren is het dan 'Nakba- dag', een herinnering aan de ramp die de stichting van de joodse staat voor hen beteken de. Mag je van Arabische kinde ren verlangen, dat ze aan de vooravond van Onafhankelijk heidsdag twee minuten in de houding gaan staan, als de sire nes loeien ter herdenking van de gevallen strijders? De ouders konden het er niet over eens worden en na veel geharrewar werden joodse en Arabische kinderen tien minuten lang van elkaar gescheiden en in ver schillende lokalen onderge bracht. „Ze begrepen er niets van. Het was traumatisch", zucht een van de leraren. „Mis schien is het beter voortaan in dergelijke gevallen de kinderen een vrije dag te geven." Ad Bloemendaal New Delhi India is een heel groot land, dat wil ik niet betwisten. Maar voor een heel groot land is het er toch wel heel erg verrekte druk. De totale oppervlakte van India bedraagt 3.287.590 vierkante kilometer. Dat is dus een slordi ge 75 keer zo groot als Neder land. Er wonen maarliefst 1,1 miljard mensen in India. Als je het aan tal inwoners vergelijkt met het aantal vierkante kilometers, dan verschillen India en Neder land niet zo veel met elkaar. Maar waar in het rijke en per fect georganiseerde Nederland ieder stukje land bewoonbaar is, heb je in het extreem arme en ongestructureerde India woes tijnen, bergketens en ga maar door. De drukte in India is allesom vattend. Je kunt er werkelijk niet aan ontsnappen. Ik wil bij voorbeeld mijn huis in New Del hi uit. Wel, als ik dat doe, zie ik mensen, een mierenhoop van mensen. Alleen in het huis van de buren links wonen er al 26. In het huis rechts van me ongeveer vijftien. Familieleden van alle generaties wonen hier nu een maal bijna allemaal bij elkaar in. Boven me woont een familie die slechts uit drie personen be staat. Maar ze hebben natuur lijk een stuk of vier bediendes - slaven zou trouwens een betere term zijn. En de ouders van hem, die ergens anders in Delhi wo nen, komen natuurlijk dagelijks uren op bezoek en die nemen ook weer hun bediendes mee. Dus alleen al op die paar vier kante meter New Delhi woont zo'n honderd man. Dan heb je nog de eindeloze stoet van ver kopers die iedere dag langs komt. Om half zeven 's ochtends de mannen die het vuil ophalen, dan de man met de kar met groente, dan de kar met speel goed, dan de slangenbezweer der die voor een dubbeltje een paar cobra's omhoog fluit, de man met het zenuwachtige trommeltje en de twee aange klede apen, de man van het gas, de jongens van de studenten club die lootjes verkopen, en na tuurlijk alle part-time bedien des die vanuit de sloppenwijk naar onze wijk lopen. Dus voor dat ik de stoep voor m'n huis af ben heb ik het idee alsof ik te rugkom van de Kalverstraat aan de vooravond van kerst. En dan moet de dag nog beginnen. Koeien Pak je daarna de auto, dan sta je uren vast in de chaos van loslo pende koeien en de eindeloze stroom auto's, bussen en fiet sers. Bedelaars bestormen je bij ieder stoplicht dat op rood staat - please, mister een rupee en dat bij ieder stoplicht twintig keer). Lopend zie je nog beter.dat overal en nergens mensen wo nen. Naast muurtjes, in en onder huizen in aanbouw, onder brug gen, langs of tussen het spoor, in parken, op de middenberm, on der viaducten of in gigantische, op en over elkaar heen gebouw de krotten in de wijken van de bediendes, de slaven, de armen, de lage kaste, de sloebers die van 40 cent per dag moeten rondkomen en met acht of tien mensen (de ratten reken ik dan niet mee, dat zouden er te veel worden) in een kamertje wonen. Als je de volgepakte trein neemt en naar buiten kijkt - lang leve het platteland! - idem dito. Ik heb nog nooit een veld gezien zonder vijftig arbeiders, een ho rizon zonder bewegende figuur tjes bestaat niet. Een tijdje geleden was ik in het Indiase ge deelte van de Himalaya. Mis schien dat je in het Chinese ge deelte een maand kan lopen voordat je iemand tegen komt, in India woont overal weer ie mand. Het was er nog drukker dan tijdens een weekend in de Efteling. En hoe hoger je komt des te rustiger het wordt? Een klein beetje. Zoiets als de Efte ling op een doordeweekse dag. Wat ik alleen maar bedoel is het volgende: ik wil in ieder geval nooit meer van verwende rijkel- uiskindjes als de Australische premier John Ho ward horen dat hun land vol zit. Want als het land van de man die Afghaanse vluchtelingen naar kleine ei landjes in de Stille Oceaan stuurt, net zo dicht bevolkt zou zijn als India, had Howard geen 19 miljoen onderdanen maar 2,1 miljard. Harald Doornbos Tweehonderdzeventig namen op het Lockerbie-monument op de Dryfesdale-begraafplaats. foto Douglas Robertson/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 29